Sembahyang merupakan suatu ibadat yang paling tinggi dan paling mulia antara bermacam-macam ibadat dalam Islam, malah ia merupakan pokok (tiang) dalam binaan agama yang memainkan peranan terpenting dalam kehidupan manusia untuk kebahagiaan dunia dan akhirat. Dalam konteksnya, ia merupakan sebesar-besar ibadat yang mendekatkan para ‘abid (hamba,ahli ibadah) kepada ma’budnya (Tuhannya) dan seteguh-teguh perhubungan yang menghubungkan anatara manusia ( makhluk yang paling mulia) dengan khaliqnya ( Penciptanya).
Menurut keterangan hadis,bahawa seseorang lelaki datang menghadap Rasullullah S.A.W dimana dia bertanya beliau tentang ibadat yang paling utama. Nabi S.A.W menjawab : “Seutama-utama ibadat itu ialah sembahyang.” Orang itu bertanya lagi : “Apa lagi?” Jawab Nabi : “Kemudian sembahyang.”Lelaki itu mendesak lagi:
“Lagi,apa ?” Jawab Nabi : Sesudah itu sembahyang” (diulanginya samapi tiga kali). Sungguhpun demikian dia masih menanyakan seperti itu juga, lalu Nabi S.A.W menjawab: “Ialah berperang ke jalan Allah (berjuhad)”.
Abu Ya’la meriwayatkan hadis Nabi S.A.W menerusi Anas :
“Sesungguhnya kewajipan yang mula-mula diwajibkan ALLAH ke atas manusia dalam agama mereka adalah “sembahyang”, dan sembahyang itulah yang petama sekali diperiksa (di hari kiamat). Di kala itu Allah berfirman : Lihatlah kepada sembahyang hambaKu: Jika sembahyangnya sempurna (kusyu’
, dituliskan dia telah sempurna; dan jika sembahyangnya tidak sempurna , Allah bertanya :Adakah hambaKu itu melakukan sembahyang sunat?” maka jika dia bersembahyang sunat (mengiringi fardhu) maka disempurnakanlah sembahyang fardhu itu dengan sembahyang sunat tadi (jika tidak khusyu’ dan tiada pula sembahyang sunat, maka tiadalah amalan yang boleh menampung kekurangan itu).”
Khalifah yang kedua agung, Umar b. Al Khattab pernah berkata :
“Sesungguhnya sepenting penting urusan kamu di sisiku ialah “sembahyang” : maka siapa yang memeliharanya dan dia menjadi pemeliharanya, maka akan terpeliharalah agamanya, dan siapa yang mensia-siakannya maka dia akan lebih mensia-siakan lagi perkara yang lain (bukan sahaja sembahyangnya disia-siakan, tetapi juga ibadat-ibadat lain).”
( Rujuk “Al-Muwatta” oleh Imam Malik )
Ya, siapa yang tidak memperoleh ketenangan dalam sembahyang, maka tidaklah dia memperolehi ketenangan yang beerti dalam hidup ini, malah dia tidak akan mengecapi rahsia kebahagiaan hidup yang sebenarnya di dunia ini.
“ Sesungguhnya sembahyang itu seutama-utama ibadat dan sebagai tangga orang-orang mukmin untuk sampai kepada Tuhan mereka.”
Menurut hadis, kusyuk dalam sembahyang merupakan suatu perkara atau ilmu yang awal pertama dihapuskan daripada dada umat Islam. Keadaannya ini kita dapat saksikan gejala- gejalanya kini.
Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W telah pun berkata :
“Awal pertama yang diangkat daripada manusia ialah khusyuk
(H.R At-Tabarani)
“Khusyuk itu merupakan suatu perkara mula-mula yang diangkatkan daripada manusia sebelum tibanya gerak gempa kiamat.”
(Al-Hadis)
Hudzaifah al-Yaman pernah berkata :
“Perkara pertama yang akan hilang daripada agama kamu ialah “kusyuk”. Manakala perkara yang terakhir akan lenyap daripada agama kamu ialah “sembahyang”
(R. Ibnu Abi Syaibah, Ahmad [dalam kitabnya “Az-Zuhd”] dan Al-Haakim menerusi Hudzaifah dimana dia menganggapnya sahih).
Ubadah b. As-Saamit pernah berkata :
“Tempat kusyuk itu dalam hati ; dia adalah ilmu yang awal-awal diangkatkan (dihapuskan) dari manusia.”
Di lain tempat dia berkata :
“Hampirlah apabila anda memasuki masjid, anda tidak akan mendapati di dalamnya seseorang yang bersembahyang dengan kusyuk.”
“Akan datang suatu masa, di mana masa itu banyaklah orang menyangka ada bersembahyang padahal sebenarnya mereka tidak bersembahyang.”
Meskipun ilmu atau perkara “kusyuk” itu akan terhapus daripada dada kita orang-orang Islam, akan tetapi kita perlulah mengawalnya dengan ilmu dan keyakinan. Bukankah sebab ketandusan kita dalam ilmu berhubung dengan kata “kusyuk” dan pegertian “kusyuk” disebabkan kita tidak mengetahui Bahasa Arab dan tidak pula cuba untuk mendalaminya, menyebabkan kita mundur dalam ibadah (sembahyang), sebaliknya tidak pula maju dalam bidang-bidang lain. Inilah suatu kegagalan, kemunduran dan keciciran umat Islam disebabkan kita hanya pandai menyebut kata-kata “kusyuk” sahaja sedangkan maksud dan pengertiannya yang tepat tidak kita mengetahuinya dalam bahasa asalnya (Arab).
Di samping kegagalan itu, di dalam sembahyang kita diganggu pula oleh dua gangguan iaitu :
i) Gangguan dari luar:
Syaitan, manusia dan perkara-perkara kesamaran.
ii) Gangguan dari dalam :
a. Hati yang buruk ; gilakan keduniaan, suka berangan-angan kosong dan berkhayal.
b. Akal yang tidak waras
c. Nafsu keinginan
d. Syahawanah (nafsu kejantinaan dan kebinatangan)
Tirai (hijab) antara kita dengan Tuhan akan tertutup bila kita mendapat gangguan-gangguan ini.
Kita hendaklah sedar bahawa ucapan-ucapan dalam sembahyang adalah merupakan peransang dari dalam jiwa ,bersifat rangkaian saran untuk membentuk cara berfikir dan bertindak manusia.Kerana itu amat pentinglah seseorang mengerti dan memahami segala apa yang diucapkan dalam sembahyangnya dengan penuh kusyuk.
Mengenai kusyuk dalam sembahyang Allah telah berfirman :
“sesungguhnya kemenanganlah orang-orang mukmin (iaitu) orang-orang yang dalam sembahyangnya mereka berlaku kusyuk.”
(Al-Mukmin : 1-2)
Di samping itu Rasulullah saw bersabda :
“Tiadalah seseorang yang apabila datang waktu sembahyang fardhu lalu dia mengembil wuduk dengan baik dan kemudian bersembahyang dengan kusyuk dan rukuknya (pun baik) melainkan sembahyang itu menjadi kifarat (penghapus) dosa-dosa sebelumnya (dari satu waktu ke satu waktu) selama dia tidak melakukan dosa besar; begitulah keadaannya dalam seluruh masa.”
(H.R Muslim)
Abdullah b.Qurt pernah menyebutkan sabda Rasulullah saw ;
“Sembahyanglah awal pertama amalan seseorang yang akan diangkatkan Tuhan di hari kiamat; seandainya dia bagus, maka akan (dianggap) bagus semua amalannya (yang lain); dan seandainya dia rosak maka akan (dianggap) rosaklah semua amalnnya (yang lain)
(H.R At- Tabrani)
Di samping Tuhan menggembirakan orang-orang yang kusyuk, Tuhan memberi peringatan atau amaran kepada orang-orang yang riya’ atau lalai dalam sembahyangnya dengan firmannya:
“Neraka Wail atau celakalah akan ditimpakan ke atas orang-orang bersembahyang. Iaitu orang yang lalai dri (menyempurnakan) sembahyang.”
(Al-Maun: 4-5)
Sembahyang yang diperintah mengerjakannya lima kali sehari semalam itu bukanlah semata-mata gerak laku luar sahaja, tetapi dilaksanakan dengan baik : lahir dan batin.
Allah berfirman:
“Dan jadikanlah kesabaran dan sembahyang sebagai penolongmu; dan sesungguhnya yang sedemikian itu sungguh berat, kecuali orang-orang yang kusyuk (iaitu) orang-orang yang menyakini bahawa mereka akan menemui Tuhannya, dan mereka akan kembali padaNya.”
(Al-Baqarah: 45-46)
Jelas bahawa sembahyang itu adalah sebagai tiang agama dan syiar islam yang paling besar; juga sebagai tali perhubungan antara seorang hamba dengan Tuhannya; dan sembahyang juga sebagai suatu pesanan terakhir daripada Rasullullah saw dan nabi-nabi sebelum baginda. Semuanya baru bererti bila dilakukan dengan sebaik-baiknya menurut sifat lahir dan batin yang dikehendaki AGAMA ISLAM sendiri.
Menurut pengkajian, kusyuk terbahagi kepada dua iaitu kusyuk batin dan kusyuk lahir. Di dalam mewujudkan sifat kusyuk kikta perlu melihat dari 2 segi :
1) Sembahyang seorang diri (individu) :
Dia bergantung kepada ilmu pengetahuan, gejala jiwa, perinngkat umur, panjangnya rukuk dan sujud dan lain-lain.
2) Sembahyang berjemaah :
Dia bergabtung kepada factor dan peranan imam, hal makmum dan lain-lain.
Faktor mengenai kedua-dua segi ialah mengertai dan memahami serta menyedari hikmat bacaan dan perbuatan sembahyang, masjid dan tempat sembahyang, masa dan suasana, factor pakaian, kesihatan dan sebagainya.
Kita yang berada di zaman hampir kegenpaan kiamat ini, memang merasa ketandusan ilmu berhubung dengan sembahyang. Apatah lagi berkenaan “kusyuk’. Tidak sedikit orang Islam yang menyuarakan bahawa sembahyangnya tidak kusyuk sehingga ia merupakan penyakit jiwa pula.
“HIDUP BERTAKWA”
Abdullah Al-Qari b. Hj. Salleh
Kenali Kelantan.
!2 hb. Rabiulawal 1400H.
sahabat2 sekalian pinta ana agar kita sama-sama berusaha mencari “ILMU KHUSYUK SEMBAHYANG” nie…ini merupakan ilmu yang sangat penting kerana hubungannya dengan pencipta kita Ya Rabb…ia sangat penting dimiliki oleh setiap orang yang menginginkan keredhaan Allah dan syurga firdausNya…
Erm…
Baginda Rasulullah saw bersabda :
“ Sesungguhnya tidak akan menyukarkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka berwudhuk pada setiap kali sembahyang.”
(H.R Ahmad dengan sanad sahih)
Imam Al-Ghazali dalam bukunya “Minhaaj Al-Aarifiin” (Menuju Dia – terjemahan Al-Qari) pernah menulis : “Apabila anda bersuci maka hendaklah anda berfikir tentang kejernihan air dan kehalusannya juga keupayaannya menyuci dan membersihkan, kerana sesungguhnya Allah menjadikan dia berkat.
Allah berfirman :
“Dan Kami menurunkan dari langit, air yang diberkatkan.”
(Qaaf : 9)
Kerana itu gunakanlah dia sebaik-baiknya pada anggota-anggota yang difardhukan Allah menyucikannya dan bersihkan beserta (hati) anda kepada Allah seperti kebersihan air itu.
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".
Penjelasannya:
1.Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah
2 Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
3. Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
4. Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
5. Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala
6. Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
7. Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
8. Qada' dan Qadar kita di tangan Allah Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri. Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?. Pernahkah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam? Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam? Bersyukurlah dan bertaubatlah selalu.
kepada saudari nurul_peace, ana ada download flash berkenaan dgn cara-cara bersolat...
saudari blhlah bagi email saudari pada ana...
insyaAllah ana blh fwrdkan...
wassalam...
[ Posting ini telah di edit oleh: achik252 pada 2004-04-14 09:07 ]