Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air dari gunung, mengalir, berpecah akhirnya bertemu semula di laut
-- Peribahasa Lama

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 55
Ahli: 0
Jumlah: 55




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 1 hari, 14 jam, 30 minit yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Muslimah Only-tudung labuh


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Muslimah Only-tudung labuh

Please Mendaftar To Post


Oleh Muslimah Only-tudung labuh

Sufigirl81
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 559
Posting: 25

Perak   avatar


posticon Posting pada: 23-05-03 16:30


Assalamualaikum

Nak minta pandangan dari para muslimah.
Sejak akhir-akhir ni hati saya tergerak untuk memakai tudung labuh. Buat masa sekarang ni memang saya bertudung tapi orang kata ikut fesyen terkini tapi masih melepasi dada. Bila terpandang orang memakai tudung labuh hati saya terdetik untuk memakai tudung sebegitu. Saya ada membuat sendiri tudung labuh tapi sampai sekarang masih belum dipakai. Dengan persekitaran tempat kerja saya ni saya macam tak yakin officemate boleh terima dengan perubahan pemakaian tudung. Sehingga sekarang hasrat saya untuk memakai tudung labuh masih lagi tertangguh. Jadinya wahai kakak-kakakku diluar sana tolonglah nasihatkan saya


Bookmark and Share

    


  Member Information For Sufigirl81Profil   Hantar PM kepada Sufigirl81   Quote dan BalasQuote

sakura_marlina
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 374
Posting: 37
Dari: johor

saudiarabia  


posticon Posting pada: 23-05-03 16:38


alhamdulillah ini adalah satu perkembangan yg baik..normallah apa sekalipun perubahan yg berlaku tak kira pada kita atau org lain mula mmg sukar untuk diterima..kita mesti ada keyakinan tabah dan berani untuk buat keputusan..insyaallah..kita pasti berjaya..dan pastikan kita akan tetap dengan pendirian kita meskipun apa yg berlaku dan apa oarang kata...inilah yg dikatakan ujian..sesungguhnya jalan untuk menuju allah itu mmg sukar...jadi tawakallah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakura_marlinaProfil   Hantar PM kepada sakura_marlina   Quote dan BalasQuote

sutera_kasih85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari: ~~SoMewHerE~~

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-05-03 18:55


assalamualaikum....
kalu kite lakukan sesuatu yang baik dan elok disisi agama ...tak salah nye...asalkan ia diredhai oleh ALLAH...tak kire la pandangan serong org lain...tawakal la.kepada allah...
wassalam...

-----------------
SeErat SimpulaN SeinteAm ukHwaH


Bookmark and Share

    


  Member Information For sutera_kasih85Profil   Hantar PM kepada sutera_kasih85   Pergi ke sutera_kasih85's Website   Quote dan BalasQuote

haninuha
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 166
Posting: 148
Dari: UIA GoMBaK

Kedah  


posticon Posting pada: 23-05-03 19:20


Assalamualaikum WBT..

Sufigirl81...syukur alhamdulillah sebab ade jugak impian/ hasrat untuk bertudung labuh..

Hmm..tentang officemate tu, pada pendapat ana, itu adalah perkara biasa..enti harus bersedia untuk menerima segala2nya. sama ada mereka suka atau tidak, bagi ana itu adalah hak peribadi..

Dan ana yakin, kalau lah ada di kalangan officemate enti yang tidak boleh menerima perubahan yang berlaku, ia tidak akan berlarutan dalam jangka masa yang lama..akhirnya mereka akan tutup mulut dan menerima enti dengan baik..apatah lagi kalau enti mampu utk istiqomah( kekal dgn imej baru enti).

Kalau enti masih tidak mempunyai kekuatan utk melakukan perubahan tu secara drastik, takpe.. buat lah secara perlahan2.. sbb perubahan yang drastik tapi tak istiqomah pun takde gunanya
jugak..

Apa yang penting, berdoalah pada Allah selalu agar diberikan kekuatan utk berubah dan istiqomah dgn perubahan tu..

that's all
wallahu taala a'lam

:: PenCinTa HiBuRaN IsLaM ::



-----------------
Tuhan..Syukur kehadratMu Kerna masih mengurniakan Setitis semangat..Untuk menghadapi..
Kehidupan untuk esok hari..Demi perjuangan hakiki..Kan kugenggam keazaman ini..Takkan kubiarkan ..
Terlerai lagi..



Bookmark and Share

    


  Member Information For haninuhaProfil   Hantar PM kepada haninuha   Quote dan BalasQuote

ZahRaTuL_RaiHaNaH81
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 426
Posting: 861
Dari: .: SaBah :.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-05-03 17:44


assalamulaikum........


bagi saya lah...biar aper pun yang kita lakukan..hendaklah kerana Allah s.w.t..tak salah kita berubah memakai tudung labuh malah ianya dituntut dalam islam...kita patut bersyukur kerana allah membuka pintu hati kita utk berubah kearah kebaikan..janganlah kita takut pada org sekeliling kita..insyaallah..setiap ape yg kita buat pasti mendapat ganjaran diakhirat kelak...

-----------------


Bookmark and Share

    


  Member Information For ZahRaTuL_RaiHaNaH81Profil   Hantar PM kepada ZahRaTuL_RaiHaNaH81   Quote dan BalasQuote

siraj_alqalbi
Warga 2 Bintang
Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 741
Posting: 48
Dari: ipoh

Perak  


posticon Posting pada: 25-05-03 23:18


ermmm .. assalamua'laikum

bersyukur la kak .. kerana hadir rasa nak berubah camgitu

apapun ...
utamakan pandangan Allah drp pandangan manusianull

Bookmark and Share

    


  Member Information For siraj_alqalbiProfil   Hantar PM kepada siraj_alqalbi   Quote dan BalasQuote

MuWaHiD
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.05.2003
Ahli No: 472
Posting: 107
Dari: KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-05-03 01:54


pandangan muslimah je?? muslimin tanak??ahehe..alhamdulillah..maybe Allah dah bukakkan hati anti utk mendapat hidayahnya..syukur....kalau boleh pakai lah tudung labuh tue..pakai je..jgn tangguh-tangguh..sebab kalau ditangguh..lagi bahaya..last2 takut tak terbuat lansung...'Langkah Pertama,Langkah Plg payah' .Insya Allah..lepas anti pakai..lepas tue..sure biase punyer lah .

Bookmark and Share

    


  Member Information For MuWaHiDProfil   Hantar PM kepada MuWaHiD   Quote dan BalasQuote

baiduri_aiman
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 34
Posting: 242
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 26-05-03 11:04


a'ah..betul mcm kata2 kakak sumer..mmg masa mula2 tu susah skit kita nak mulalan..mcm2 perasaan ada,takut,malu,segan dan macam2 lagi..biasa la tu..lama2 insyaallah,kita akan jd lebih yakin..
syukur alhamdulillah,niat kak tu dah baik..cuma tunggu melaksanakannya jer..perkara2 baik ni,eloklah disegerakan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For baiduri_aimanProfil   Hantar PM kepada baiduri_aiman   Quote dan BalasQuote

darul_numan81
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 239
Posting: 1548
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-05-03 16:33


as'kum...ana juga pernah alami dilema yg sama,kira2 4 thn yg lepas. yg penting kita kena tetapkan niat kita dan istiqamah. memang awal2 tu banyak yg caci dan tak kurang juga yg bagi perangsang.

alhamdulillah...setelah 4 tahun,ana dah jumpa identiti ana. buatlah sesuatu tu hanya kerana ALLAH semata2.. wallahualam

-----------------
Kehidupan adalah satu ujian...

Bookmark and Share

    


  Member Information For darul_numan81Profil   Hantar PM kepada darul_numan81   Pergi ke darul_numan81's Website   Quote dan BalasQuote

qaulah_atrah
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 79
Posting: 646
Dari: gombak

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 28-05-03 06:04


"utamakanlah pandangan Allah drpd pandangan manusia..."

tahniah, kak !

Wassalam

-----------------
"kutemui diriku, apabila mencariMu."

Bookmark and Share

    


  Member Information For qaulah_atrahProfil   Hantar PM kepada qaulah_atrah   Quote dan BalasQuote

isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 02-06-03 12:11


kalau nak pakai tu pakai je ..jangan nak pikirkan org lain...lama2 tu biasa laaa...

"fastabikul khairat"


"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan perempuan-perempuan yang yang beriman,supaya mereka melabuhkan pakaian dan tudung bagi menutup seluruh tubuhnya yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali.(sebagai perempuan yang baik-baik) Lantaran itu mereka tidak diganggu.(ingatlah) Allah maha pengampun lagi maha penyayang." Al Ahzab : 59.



-----------------
Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada'

img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">

Bookmark and Share

    


  Member Information For isa-VR4Profil   Hantar PM kepada isa-VR4   Pergi ke isa-VR4's Website   Quote dan BalasQuote

Maryam
WARGA SETIA
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 520
Posting: 552
Dari: KENMS, IIUG

usa  


posticon Posting pada: 02-06-03 20:14


wahai akak (saya ni adik lagi), kalau hati dah berkeinginan, tunaikan lah supaya kebaikan bertambah. saya do'akan akak dapat beristiqamah dengan perubahan yang akak lakukan. apa pun, tudung labuh tak semestinya tudung bulat. Yang tiga, empat segi pun banyak yang labuh sekarang ni. saya bertudung labuh gak, tapi bukanlah bertudung bulat , tudung bulat saya singkat ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For MaryamProfil   Hantar PM kepada Maryam   Pergi ke Maryam's Website   Quote dan BalasQuote

sufi_musafir
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 731
Posting: 108
Dari: Pulau Mutiara

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 03-06-03 01:12


Buat apa sahaja selagi benar untuk Tuhan...insyaAllah, bahgai dunia dan akhirat

-----------------
Alangkah sukarnya mendidik nafsuku,yg tidak dpt melihat kebenaranMu....Bantulah hambaMu dalam mendidik jiwaku ini........

Bookmark and Share

    


  Member Information For sufi_musafirProfil   Hantar PM kepada sufi_musafir   Quote dan BalasQuote

azzahrawi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 33
Posting: 307
Dari: pulau mutiara

PulauPinang  


posticon Posting pada: 03-06-03 02:34


a'kum......

hmmm

awak....buat la yg mana awak fikirkan yg terbaik bagi diri awak....
tapi... awak fikirkan la.. sekiranya apa yg awak lakukan itu boleh memberi manfaat pada awak, tak salah dari syariah islam...dan langsung tidak menggangu induvidu lain, buatlah.... mungkin yg tu yg terbaik utk diri awak....
bagus la kalu begitu yg awak rasakan...

'ala kulli hal... YOUR DRESS IS YOUR ADDRESS

wallahu 'alam.....

-----------------
believe, persist and archive

Bookmark and Share

    


  Member Information For azzahrawiProfil   Hantar PM kepada azzahrawi   Quote dan BalasQuote

mawarputih
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 146
Posting: 283
Dari: Bangsar, K.Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-06-03 09:05


Syukur yg tak terhinnga ana panjatkan pada Allah kerana dengan izin dan petunjukNya jua... telah digerakkan hati akak utk mengubah penampilan kepada yg lebih sempurna. Alhamdulillah...

Akak harus bersyukur dengan hidayah Allah ini kerana mengertilah bahawa bkn semua org dikurnia kesedaran seperti ini. Hanya insan2 istimewa, yakni insan2 pilihan Allah sahaja yg terpilih. Bersyukurlah....

Sebelum berhijrah.... muhasabahlah dahulu niat akak tue. Adakah akak bertudung labuh kerana ingin memenuhi suruhan Allah atau sekadar ingin mempamirkan penampilan baru akak pada masyarakat luar...??? Ana yakin jawapan pertama yg akan akak pilih dan kalau benar.. Alhamdulillah... itulah sebaik2 penghijrahan.

Oleh tue, jika akak dah bulatkan hati nak berhijrah kerana Allah... tekadkan semangat dan pedulikan kata2 org lain yg iri hati dengan perubahan ini. Yakinlah jika akak buat sesuatau keranaNya... Insya Allah... Dia pasti akan permudahkan jalan utk akak... bantu akak dan beri kekuatan pada akak utk menangkis kata2 yg kurang menyenangkan itu...

Akak perlu cekal dan tabah.... jgn mudah mengalah hanya kerana dugaan ini. Kalau rakan sekerja akak mempertikaikan niat suci akak, akak ingatlah satu perkara... yg akak masih ada kami... ahli2 komuniti ukhwah.com ini akan sentiasa menyokong akak dan membantu menyemarakkan semangat akak agar akak terus berkeyakinan dengan penampilan baru ini.

Ana percaya ... kalau ada pun rakan sekerja akak yg bertanggapan negatif... itu smeua hanya utk sementara waktu sahaja. Lambat laun... pasti mereka akan mula menghormati pendiriran akak dan bersifat terbuka dalam hal nie. Silap2... ada yg cuba meniru gaya terbaru akak...??? Siapa tahu kan...??? Kalau terjadi begitu.. Insya Allah... ada ganjaran pahala yg menanti akak....

Kalau akak masih rasa berat... takut dan tak berkeyakinan... hijrahlah secara beransur2.. kalau masih takut dgn penerimaan rakan2 sekerja... apa kata kalau akak pakai dulu tudung labuh tue di luar waktu kerja... masa nak gi shopping ker... ziarah teman2 ker... gi kenduri... mulakanlah perlahan2... yg penting berterusan. Moga dengan cara nie boleh buat akak rasa lebih yakin.

Tabahkan hati... tekadkan azam.... Moga Allah permudahkan jalan utk akak... Amien...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mawarputihProfil   Hantar PM kepada mawarputih   Quote dan BalasQuote

Sufigirl81
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 559
Posting: 25

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-06-03 10:02


Assalamualaikum

Jutaan terima kasih saya ucapkan pada semua yang banyak memberi perangsang kepada saya. Alhamdulillah berkat niat yang suci dan ikhlas saya dah mula memakai tudung labuh tapi tidak di offfice. Saya memakainya di luar waktu pejabat. Mak dan abah tercinta pun turut merasa gembira bila melihat anak bongsu mereka ni mula memakai tudung labuh.Betul kata kakak2 dan adik2 semua kalau niat kita ikhlas dalam melakukan sesuatu, insya-Allah akan mempermumdahkan laluan kita. Cumanya sekarang ni saya memerlukan masa untuk memakai tudung labuh di office. Tak lupa juga untuk para muslimin yang ada memberi perangsang dan semangat pada saya.
Sufigirl81 tak tahu macam mana nak katakan pada semua betapa diri ini bersyukur sebab dapat kawan2 baru yang banyak memberi perangsang pada saya walaupun kita tak pernah berjumpa.
Dikesempatan ini, saya ingin memohon ribuan kemaafan pada semua dan untuk pengetahuan rakan semua insya-Allah kalau dimurahkan rezeki dan diizinkan oleh Ilahi, saya akan menunaikan umrah bersama mak dan abah yang tercinta tak lama lagi. Mohon maaf pada semua kalau ada salah dan silap.

Assalamualaikum.



Bookmark and Share

    


  Member Information For Sufigirl81Profil   Hantar PM kepada Sufigirl81   Quote dan BalasQuote

fi_amaanillah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 259
Posting: 306
Dari: JB

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-06-03 18:16


assalamualaikum..

alhamdulillah..mudah2an saudari istiqamah selalu...

-----------------
"jadilah spt pohon kayu yg lebat buahnya,tumbuh di tepi jalan, dilempar dgn batu,tetapi dibalas dgn buah"---Saidina Abu Bakar

Bookmark and Share

    


  Member Information For fi_amaanillahProfil   Hantar PM kepada fi_amaanillah   Quote dan BalasQuote

bassya_amani
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 651
Posting: 66
Dari: kerteh, kemaman. trg

Terengganu  


posticon Posting pada: 03-06-03 18:47


Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...
Saya pun nak menjawab juge....Sebelum tu saya nak cerita gak pengalaman saya....Dulu saya x bertudung labuh la jugak.Saya pakai tudung tapi x melepasi dada...Masa form one saya diterima masuk ke sekolah agama..Mula2 tu saya hanya pakai tudung labuh masa kat sekolah aje dan Bile balik rumah..saya kembali kpd keadaan asal sepertimana sblm saya ke sekolah agama..Dengan kuasa Allah..timbul lah kesedaran dlm diri saya...Saya mmg nak sangat pakai tudung labuh ni..tapi banyak halangan yg saya kene lalui..Saya kuatkan semangat...Saya pun cubalah slow2 buat perubahan...Mula -mula tu...ramai orang macam agak terkezut dngn perubahan saya dan ada yang tak berape setuju dngn perubahan saya..Mmg payah la mula2 tu..Tapi setelah sekian lama saya bertudung labuh...mereka semua dah boleh terima cara pemakaian saya ..dan alhamdulillah ada yg nak ikut jejak langkah saya dan sampai skrang..saya masih bertudung labuh..Konklusinya, kita jangan takut nak buat baik..Utamakanlah pandangan Allah daripada pandangan manusia...Sekian,wassalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bassya_amaniProfil   Hantar PM kepada bassya_amani   Quote dan BalasQuote

haninuha
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 166
Posting: 148
Dari: UIA GoMBaK

Kedah  


posticon Posting pada: 05-06-03 01:21


Assalamualaikum WBt..

Sufigirl81...tahniah dari ana.. semoga enti diberikan kekuatan utk terus istiqomah dgn perubahan yg enti buat.. takpe..berubah slow2.. buat apa kalau drastik tapi tak istiqomah..

That's all
Wallahu Taala a'lam

:: PenCinTa HiBuRaN IsLaM ::



-----------------
Tuhan..Syukur kehadratMu Kerna masih mengurniakan Setitis semangat..Untuk menghadapi..
Kehidupan untuk esok hari..Demi perjuangan hakiki..Kan kugenggam keazaman ini..Takkan kubiarkan ..
Terlerai lagi..



Bookmark and Share

    


  Member Information For haninuhaProfil   Hantar PM kepada haninuha   Quote dan BalasQuote

jilul_QURAN
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 112
Posting: 213
Dari: Kuala Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 07-06-03 06:46


ape yang baik tu datangnya dari Allah SWT,dan buruk dan hina tu datangnya dari kelemahan dan kekurangan diri kita....

Bookmark and Share

    


  Member Information For jilul_QURANProfil   Hantar PM kepada jilul_QURAN   Quote dan BalasQuote

peng_yu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 17
Posting: 120
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 07-06-03 09:58


as;kum

pendapat saya la.bagus la tuh dah terpikat ngan tudung labuh.jangan segan,jangan silu..memang mula2 rasa malu la..janggal la.tapi akak kena bangga sebab akak org pertama buat gitu..mesti ader gak org lain nak buat gitu,tapi mungkin dia malu.tapi biarlah kita yang mula.biar orang lain akan ikut kita.

wassalam.

-----------------
membangun menurut islam
TeReNggAnU DaRuL IMaN

Bookmark and Share

    


  Member Information For peng_yuProfil   Hantar PM kepada peng_yu   Quote dan BalasQuote

zero_cool
WARGA SETIA
Menyertai: 07.06.2003
Ahli No: 1142
Posting: 586
Dari: TOYOME

japan   avatar


posticon Posting pada: 07-06-03 16:14


alhamdulillah,

ana muslimin tapi ana pun ader pandangan sendiri gak. bagi ana muslimah yang pakai tudung labuh nie akan mudah disukai oleh lelaki yang baik. dan lelaki yang mempunyai perangai kurang sopan pula tak suke muslimah macam nie

Bookmark and Share

    


  Member Information For zero_coolProfil   Hantar PM kepada zero_cool   Quote dan BalasQuote

Arcaine
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 246
Posting: 237
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 12-06-03 16:46


A'kum

Untuk memulakan memang susah. Berdoalah kepad ALLAH agar dikurniakan ketabahan hati..

-----------------
Hidup ini suatu perjuangan

Bookmark and Share

    


  Member Information For ArcaineProfil   Hantar PM kepada Arcaine   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 14-06-03 23:11


alhamdulillah...akak...nasihat ana if akak nak jugak pakai tudung labuh nie..mantapkan niat akak...akak tanamkan dalam jiwe akak yang akak buat nie kerana ALlah..untuk pandangan Allah..bukan pandangan manusia..insya allah akak akan jadi kuat..itulah yang ana amalkan dan alhamdulillah ana dapat istiqamah

-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

ummunajwa
Warga Rasmi
Menyertai: 13.06.2003
Ahli No: 1392
Posting: 5
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 14-06-03 23:45


assalamualaikum....
saya sebagai saudara seislam......mengucapkan tahniah sebab anti ade niat untuk merubah diri kepada yg lebih baik......akak rasa adik mesti teruskan hajat adik yang baik tu......ape nak dihairankan ngan kata2 org,manusia walaupun dimana kite berada mestin ada je yg tak puas hati lagi2 yg kita nak buat tu benda yang baik....
kekadang ada je orang yang akakn kata kita hanya menunjuk2,ala tu kata org2 yg denki ngan perubahan kita....yang penting sekarang adalah diri adik sendiri...kalau nak melakukan satu2 perubahan kita kena kuat dan berkeyakinan...walau pun apa orng kata klu baik disisi agama apa yg nak di pertikaikan....
biar kan je mereka nanti klu mereka dah penat diam la mereka...mungkin disini ade hikmah disebalik kejadian......insyallha
akak akan doakan adik kuat mengahadapu situasi ini.....insyallha....
"hidup didunia penuh dgn dugaan dan cabaran...oleh itu berusahala sedaya yang mampu....dimana ada kemahuan disitu ada jalan"

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummunajwaProfil   Hantar PM kepada ummunajwa   Quote dan BalasQuote

nur_indah
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 7
Posting: 393
Dari: N9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 14-06-03 23:56


tahniah adik sufigirl81.... niat dah baik, murni, suci... teruskan.... jgn takut ape org nak kate... selagi ape yg kite buat x bertentangan dengan kehendak syariat, ape nak ditakutkan... kekadng manusia ni mmg suke sangat mengata... buat baik pon dikata, buat jahat lagiiilah kena kata... so, kesimpulannye, kite buat ape pon, tetap ade yg mengata... jadi, biaq pi kat depa....

selamat melangkah detapak ke arah yg lebih baik dan selamat beristiqamah.... teruskan segala amalan yg baik...

-----------------
"ukhwah PENGGERAK DAKWAH..."

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_indahProfil   Hantar PM kepada nur_indah   Quote dan BalasQuote

Rabbit_cute
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.06.2003
Ahli No: 1700
Posting: 265
Dari: Selangor

Pahang  


posticon Posting pada: 10-07-03 13:24


Akak... TAHNIAH....


Bookmark and Share

    


  Member Information For Rabbit_cuteProfil   Hantar PM kepada Rabbit_cute   Quote dan BalasQuote

assyamsufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1513
Posting: 31
Dari: ~Muar~Seremban~Bangi~Melaka~Kuala Lumpur~

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-07-03 15:34


a'kum...
Alhamdulillah...kerana ada niat nak bertudung labuh....niatkan apa yg kitabuat tu kerana Allah...
dulu masa mula2 saya bertudung labuh pun ramai rakan2 yg perli...tp saya tak hiraukan sbb saya tahu apa yg saya buat..Alhamdulillah..lama2diaorg dpt terima.....so teruskan niat tu

Bookmark and Share

    


  Member Information For assyamsufiProfil   Hantar PM kepada assyamsufi   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 10-07-03 23:52


satu soalan je saya nak tanya
' kenapa bila kita nak buat jahat kita tak tanya pandangan org tapi bila nak buat baik kita risau akan pandangan org'......

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

alifmimyanun
WARGA SETIA
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1540
Posting: 2292
Dari: langit kujunjung bumi kupijak

Johor  


posticon Posting pada: 13-07-03 12:26


tudung labuh?!.. eh pakai jelah.!.
tapikalo b'kerje tidak selesa.. t'pulang..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alifmimyanunProfil   Hantar PM kepada alifmimyanun   Pergi ke alifmimyanun's Website   Quote dan BalasQuote

faiszul
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 306
Posting: 84
Dari: perak darul ridzuan

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-07-03 12:59


APABILA wanita menjaga auratnya daripada pandangan lelaki bukan muhrim,bukan saja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukminkeseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal kerana syariat menetapkansupaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.
Jika dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian,ia dibungkus dengan rapi dan disimpan di dalam peti besi yang berkunci.Begitu juga diumpamakan dengan wanita kerana wanita bermaruah tidak akanmempamerkan tubuh badan di khalayak umum.
Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.
Menyentuh mengenai pakaian wanita, semakin ramai wanita menjaga auratnya dengan sekurang-kurangnya memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah berlaku dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan sama ada pelajar sekolah atau kakitangan pejabat.
Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannyamasih tidak lengkap dan sempurna jika masih menampakkan leher atau dada.Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belahbawah atau berseluar ketat. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turutdireka untuk wanita Islam masa kini.
Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias puladengan kerongsang yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya.Malah, pelbagai lagi gaya dipaparkan dalam majalah dan akhbar fesyen untuk tudung.
Rekaan itu semuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu bukan saja menutup auratnya, malah turut menutup maruahnya sebagai seorang wanita.Ia adalah pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita serta tidak berhias yang boleh menjadikannya daya tarikan kepada lelaki bukan mahramnya. Pakaian sedemikian boleh melindungi wanita daripada menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.
Apabila wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, terjadilah pakaian wanita Islam sekarang. Walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sikap sombong makin bertambah sambil berjalan mendabik dada kerana terasa tudung sendiri paling cantik, sofistikated,bergaya dan ada kelas.
Akibatnya, tudung yang dipakai tidak memantulkan rasa kehambaan. Kita tidak berasa diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia.Kita tidak terasa menegakkan syariat dengan bertudung hanya satu amalan kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa mesti memperagakan diri dan berbangga dengan memakai tudung?
Ada orang bertudung, tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada yang bertudung, tetapi berkepit dan bercanda dengan teman lelaki di taman atau memadu kasih dalam kereta. Sesetengahnya masih terbabit dengan pergaulan bebas, masih menyentuh tangan lelaki yang bukan mahramnya serta terjebak dalam kancah maksiat seperti berkhalwat.
Jadi, nilai tudung sudah dicemari, amalan bertudung atau menutup aurat sama saja dengan tidak bertudung. Kalau kita tutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari semasa ke semasa, kita menggagalkan mesej Islam untuk disampaikan kepada masyarakat.
Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh diperbaiki, tidak boleh pakai tudung. Aurat wajib ditutup tetapi pada masa sama, perbaikilah kesilapan diri dari semasa ke semasa. Buang perangai suka mengumpat, dengki,ego,riak dan penyakit hati yang lain.
Apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Kalau sudah mula menutup aurat, elakkan daripada suka bertengkar,sebaliknya hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Elakkan pergaulan bebas lelaki dan perempuan, sebaliknya serahkan kepada Allah mengenai jodoh dan masa depan. Yakinlah ketentuan qada' dan qadar Allah.
Apabila menutup aurat, tingkatkan amalan lain serta menjaga tertib sebagai seorang wanita serta menjaga diri dan maruah sebagai wanita Islam.

-----------------
Dalam kerendahan diri,ada ketinggian budi.
Dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa.
Dalam kesempitan hidup,ada keluasan ilmu.
Insyaallah hidup ini akan indah jika segalanya kerana Allah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For faiszulProfil   Hantar PM kepada faiszul   Quote dan BalasQuote

ticer_82
Warga Rasmi
Menyertai: 18.07.2003
Ahli No: 2428
Posting: 1
Dari: Besut

senegal  


posticon Posting pada: 18-07-03 13:38


assalamualaikum,
emmm...tahniah kepada enti!sebenarnye ape yang enti lalui telah ana lalui.ana pun baru bertudung labuh kira-kira tak sampai lagi setahun. alhamdulillah,ana rasa sungguh bersyukur kerana dibukakan pintu hati untuk memakai tudung ni.ana rase kite patut bersyukur kerana tak ramai diluar sana yang dibukakan pintu hatinya.oleh itu sebelum ianya ditarik balik dari kita,eloklah kite berusaha untuk pupuk anugerah yang diberi ini.insyaALLAH kita akan sentiasa di bawah lindungan-Nya.go on with it!u can do it!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ticer_82Profil   Hantar PM kepada ticer_82   Quote dan BalasQuote

ratusyahadah_uiam
Warga 3 Bintang
Menyertai: 24.06.2004
Ahli No: 9636
Posting: 72

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-08-04 11:07


Alhamdulillah..Allah gerakkan sekeping hati untk membuat perubahan yglebih baik..
Ini la Kasih Sayang Tuhan..digerakkan jentera hati utk membaiki diri kearah yg lbh baik..tak salah melakukan perubahan kearah yg blh baik,jangan terllau melihat akan pandangan manusia,kerana sedikit sebanyak ia mempengaruhi gerak langkah kita walapun kadangkala pandangan dan kutukan membina perlu jugak dijadikan wadah utk melihat diri, menilik peribadi..sememangnyer perjuangan itu amat pahit ..ader rase sakitnyer,ader rase peritnyer..ader jugak jatuh bagunnyer..
tapi jangan lupa..kita ader PENEMAN yg setia..sentiasa ader,sentiasa dekat dengan kita..
aper2 pun..perubahan bukan satu paksaan tapi lahir dari hati yg tulus ikhlas..

**mati amat menyakitkan namun kembara slps mati itu lbh menyakitkan dan menyeksakan bila tiada bekalan..**

Bookmark and Share

    


  Member Information For ratusyahadah_uiamProfil   Hantar PM kepada ratusyahadah_uiam   Pergi ke ratusyahadah_uiam's Website   Quote dan BalasQuote

istisafa

Menyertai: 16.12.2003
Ahli No: 5723
Posting: 626
Dari: Kelana Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-08-04 11:24




mula - mula mungkin ada yang kurang selesa.. tapi ana memang dah nekad nak pakai. bila hari pertama pakai tudung labuh ni, rasa gembira sangat.. akhirnya apa yang dihajatkan dapat juga kutunaikan..

biarkan apa orang kata, asalkan kita yakin apa yang kita lakukan ini benar.. welcome to the club...

Bookmark and Share

    


  Member Information For istisafaProfil   Hantar PM kepada istisafa   Quote dan BalasQuote

maisarahlisa
WARGA SETIA
Menyertai: 29.12.2003
Ahli No: 6068
Posting: 466
Dari: Pahang~Selangor~Dubai

Pahang  


posticon Posting pada: 20-08-04 11:52




Just follow your heart and Allah will lead you the way!...

Bookmark and Share

    


  Member Information For maisarahlisaProfil   Hantar PM kepada maisarahlisa   Quote dan BalasQuote

raudhahasanah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 86
Posting: 157
Dari: .

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-08-04 13:08




tahniah kak, alhamdulillah akak dipilihNya. inilah salah satu tanda kasih dan sayangNya pada kita. insyaAllah kalau niat kita baik, Allah akan tunjukkan jalan. saya pun dapat rasa perubahan selepas bertudung labuh. rasa lebih yakin dan tenang. jangan kita terlalu hiraukan pandangan manusia, kita utamakanlah pandangan Allah. carilah redha Allah, jangan cari redha manusia. sesungguhnya Allah sebaik2 tempat bergantung. cukuplah Allah bagi kita..

Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhahasanahProfil   Hantar PM kepada raudhahasanah   Quote dan BalasQuote

suhaidah
Warga Rasmi
Menyertai: 17.11.2003
Ahli No: 5183
Posting: 20
Dari: perak

Johor  


posticon Posting pada: 24-08-04 12:03




Alhamdulillah di atras niat murni akak tu...tak salah jika kita mempunyai niat itu... Seperti kata sahabat2 memang susah untuk kita nak mulakannya tp bila kita dah buat kita akan rasa lebih selasa... Jika ada di kalangan kawan2 yang menegur tentang perubahan akak, akak jadi ia sebagai perangsang untuk terus dengan niat akak memakai tudung labuh.... saya dulu pun seperti akak... saya bukan berasal dari sek. agama, banyak ilmu agama yang saya belum ketahui malah ilmu fardu ain pun saya tak lepas lagi.... saya beringinan untuk memakai tudung labuh... pada saya disamping menutup aurat kita, ia juga selesa....untuk pengetahuan akak, saya mula memakai tudung labuh tahun lepas... saya bersyukur... dan masyarakat lebih menghormati kita.... walaupun ada rintangan anggaplah ia cabaran dan dorongan untuk akak, mungkin ada hikmah di sebaliknya.... saya doakan akak dapat menempuhnya.....; ) senyum selalu



Bookmark and Share

    


  Member Information For suhaidahProfil   Hantar PM kepada suhaidah   Pergi ke suhaidah's Website   Quote dan BalasQuote

saiful
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.11.2003
Ahli No: 5373
Posting: 209
Dari: Marang,Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 29-08-04 14:42




Alhamdulillah, begitu besar nikmat Allah kepada hambaNya yang dipilih...wanita muslimah bertudung labuh mendapat 2 pahala di sisi Allah pertama kerana dia menutup aurat yang diperintah Allah dan kedua, kerana dia menunjukkan contoh teladan yang baik sehingga diikuti oleh orang lain yang mendapat petunjuk Allah...Begitu berkesan dakwah melalui pakaian atau contoh teladan...

Buat sahabat kita, jangan malu-malu untuk melakukan perkara baik, maby first time memang terasa janggal tapi tabahkan hatimu wahai mujahidah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For saifulProfil   Hantar PM kepada saiful   Quote dan BalasQuote

alin1605
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.08.2004
Ahli No: 10792
Posting: 281
Dari: kota bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-08-04 15:19


...
AlHamdulillah krn akak ingin melakukan sesuatu yang lenih baik ...
hmm... pd pendapat kiter, kiter raser akak pakai jerr tudung labuh tu... kiter buat benda yg betul dan diredhaiNya,jadi kenapa kiter harus takut?berani krana benar, kan?!
lagipun Allah sentiasa bersama hambaNya yg benar, n jika ada rakan sekerja yg x dapat terima, itu adalah dugaan dari Allah utk melihat seteguh mana iman kiter...
actually, kiter dulu pun menghadapi masalah yg sama... n maybe lagi berat, coz mama kiter sendiri menentang cara pemakaian kiter yg memakai stokin tangan,socks n selalu pakai baju kurung...setahun dia asyik merungut n menyuruh kiter stop pakai mcm tu...
tapi sekaang, alHamdulillah, dia sudah kurang merungut, tapi kadang2 tu ader jugak...
anyway, alHamdulillah, Allah telah kuatkan semangat kiter dlm menghadapi dugaanNya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For alin1605Profil   Hantar PM kepada alin1605   Quote dan BalasQuote

ana_lia
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.06.2004
Ahli No: 9598
Posting: 338
Dari: gombak

Selangor  


posticon Posting pada: 29-08-04 18:39



taniah ana ucapkan kpd saudari.Alhamdulillah dpt juga hidayah walaupun belum berani nak memakainya.biasa la tu....ana dulu pun camtu juga pakai tudung tiga segi.kadang2 tu teringin juga nak merasa pakai tudung labuh.lalu ana pun pasang niat.pastu lama kelamaan alhamdulillah ana sendiri dah biasa memakainya.kesimpulannya kita harus la pasang niat. ok....ana harap saudari berbuat macam tu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For ana_liaProfil   Hantar PM kepada ana_lia   Quote dan BalasQuote

nuruludz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2003
Ahli No: 4225
Posting: 148
Dari: pahang darul peace

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-08-04 22:37


Alhamdulillaah...Allah dah buka hati akak utk btudung labuh...actually kisah akak samer cam ana dulu...ana sendiri pun baru berubah kat matrik tu pun bila masuk sem 2..ana pakai tudung biasa je tapi besarlah alah yg bidang 60 lah...muslimat faham kot bidang 60 tu besar maner..tapi bila ana pakai tudung tu ana tak penah lah selempang cam trend tkini...may be sahabat2 ana yg lain pkai tudung labuh..so,rasa segan dgn mereka ada lah gak..sampaikan ada sau masa ana btekek dgn sorang muslimin yg pada masa tu dalam persatuan yg sama...apa bexzanya pakai tudung besar dgn tudung labuh??? itu pandangan ana pada mulanya...bab ana rasa ana masih kekal dgn imej wanita solehah..tul tak??ana tak [email protected] trend tkini...tapi satu hari ana seolah2 dapat rahmat dari Allah..secara drastik ana berubah..pada mulnya..ana takut umi ana x boleh trima tapi orang kata...kita nak wat sesuatu kebaikan memang akan dapat kutukan dr orang lain...lagi satu kita hidup ni bukan nak dapat Redha manusia..tapi Redha dari Allah..klu ikut nak cari Redha manusia sampai bila pun kita berubah.manusia ni klu kia hijrah dr x baik ke arah yg baik depa mesti pertikaikan tapi klu nak berubah jd x elok...tak plak heran...plik kan???
apa yg ana sarankan pada akak ..buatlah sesuatu kerana Allah..kerana Dia sentiasa bersama orang yg benar...I'Allah..
wassalam

-----------------
WhatEvEr U Do 'PUT YOUR TRUST IN ALLAH"..ThInk BeForE Do It BeCAUse "ALLAH ALWAYS WItH U"..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuruludzProfil   Hantar PM kepada nuruludz   Quote dan BalasQuote

amirah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1533
Posting: 185
Dari: Malaysia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 04-10-04 09:26


, alhamdulullah ana panjatkan kesyukuran pada Allah....ana cukup gembira dgn perubahan yg ingin dilakukan itu, berdoalah minta pada ALLAH agr beri anti kekuatan utk melakukannya...minta ALAAH permudahkan...jgn rasa susah atau sedih, kan ALLAH ade...semoga berjaya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For amirahProfil   Hantar PM kepada amirah   Quote dan BalasQuote

amanassiq
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.10.2004
Ahli No: 12124
Posting: 89
Dari: al arddi kholifah

Pahang  


posticon Posting pada: 28-10-04 15:58


,

Kita jangan malu buat syariat Allah,buat apa nak malu?orang tayang PUSAT TAK MALU,kita pakai tudung malu???tak begitu?biarlah orang kata pakai tudung macam berkelambiak-kelambiak....

Bookmark and Share

    


  Member Information For amanassiqProfil   Hantar PM kepada amanassiq   Quote dan BalasQuote

islamicboy
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2003
Ahli No: 5350
Posting: 717
Dari: Hijau Kuning

Kedah  


posticon Posting pada: 28-10-04 18:30


bagi pandangan saya la, tak kisah sebenarnya tudung labuh ker ataupun biasa asalkan tudung tu melebihi paras dada. kalau kita pakai tudung labuh tapi tak diterima oleh masyarakat nak buat apa. kita mesti bersosial sebab dalam islam pun disuruh bersosial tapi jangan terlebih sosial. macam kami kaum muslimin ada juga yang teringin nak pakai kopiah di atas kepala tapi terpaksa simpan dalam hati sebab beberapa sebab antaranya masalah di tempat kerja. memang rezeki kita boleh cari tapikalau sampai kita nak kena buang kerja ape nak buat. itulah saya cakap berdasarkan pengalaman.

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamicboyProfil   Hantar PM kepada islamicboy   Quote dan BalasQuote

Uwaimir
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.07.2003
Ahli No: 2288
Posting: 57

saudiarabia  


posticon Posting pada: 28-10-04 23:55


Bismillahirrahmanirrahim.
wrt.

Biar apapun org nak kata....itu semua pendapat manusia yang adakala salah dan adakala benar. Namun apa yg turun dari langit tetap kekal benar selama-lamanya. Sempurnakan niat sucimu kerna itu adalah jalan yang sungguh murni yang tidak ada debu sedikit pun. Demi Dia yang mengangkat langit tanpa tiang ana katakan pakailah kerana itu lebih menjaga dirimu. Kami seluruh para dai' sunnah menyokong seluruh muslimah yang ingin kembali kepada cara berpakaian yang lebih menepati tuntutan syara'. Mudah-mudahan Allah swt membalasnya dengan kebaikan yang banyak.

Bookmark and Share

    


  Member Information For UwaimirProfil   Hantar PM kepada Uwaimir   Quote dan BalasQuote

adhwa_syahmah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.10.2004
Ahli No: 11719
Posting: 22
Dari: Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-11-04 16:32


....
tahniah wat akak..,sy dulu mcam akak gak..pakai tudung tiga segi.....tp skrang,alhamdulillah,sy dpt mengekalkan imej bertudung labuh smpai ke arini...yg penting,kita pakainya kerana Allah s.w.t...


Bookmark and Share

    


  Member Information For adhwa_syahmahProfil   Hantar PM kepada adhwa_syahmah   Pergi ke adhwa_syahmah's Website   Quote dan BalasQuote

nabilla
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11595
Posting: 85
Dari: UiTM

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-12-04 09:52


hati mesti ikhlas.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabillaProfil   Hantar PM kepada nabilla   Pergi ke nabilla's Website   Quote dan BalasQuote

srikandisolehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 29.06.2005
Ahli No: 16961
Posting: 35

blank   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 12:20


syukur alhamdulillah sebab ada jugak impian/ hasrat untuk bertudung labuh..

Hmm..tentang officemate tu?, pada pendapat ana, itu adalah perkara biasa..enti harus bersedia untuk menerima segala2nya. sama ada mereka suka atau tidak, bagi ana itu adalah hak peribadi..

Dan ana yakin, kalau lah ada di kalangan officemate enti yang tidak boleh menerima perubahan yang berlaku, ia tidak akan berlarutan dalam jangka masa yang lama..akhirnya mereka akan tutup mulut dan menerima enti dengan baik..apatah lagi kalau enti mampu untuk istiqomah( kekal dengan imej baru enti).

Kalau enti masih tidak mempunyai kekuatan untuk melakukan perubahan tu? secara drastik, tak mengapa.. buat lah secara perlahan2.. sebab perubahan yang drastik tapi tak istiqomah pun tak ada gunanya
jugak..

Apa yang penting, berdoalah pada Allah selalu agar diberikan kekuatan untuk berubah dan istiqomah dengan perubahan tu?..

that's all
wallahu taala a'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For srikandisolehahProfil   Hantar PM kepada srikandisolehah   Quote dan BalasQuote

cintamadinah_82
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2005
Ahli No: 16646
Posting: 265
Dari: pulau pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 13:32


assalamualaikum..

alhamdulillah..ana ucapkan kat akak,. Allah dah buka pintu hati akak untuk memakai tudung labuh. tapi belum dapat melaksanakannya..stp yang baik pasti ada rintangnnya, ujian lah semua tui..bila nak bt baik kita akan pikir apa kata orang. tapi bila pulak orang nak pikir apa yang akan kita buat tu? satu perkara yang baik? Insya-Allah..mereka akan terima jugak akhirnya, tapi memakan masa jugak..tawakal kepada Allah atas apa yang akan kita bt. sabar bila hadapi dugaan. semoga berjaya. salam ukhuwah wal mahabbah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For cintamadinah_82Profil   Hantar PM kepada cintamadinah_82   Pergi ke cintamadinah_82's Website   Quote dan BalasQuote

cintamadinah_82
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2005
Ahli No: 16646
Posting: 265
Dari: pulau pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 13:38


oh! tahniah akak sebab dah dapat lakukannya w'pun agak sukar pada awlnya. itulah bila niat kita baik, Allah permudahkan urusan kita. maaflah ana ye akak, sebab ana baru baca page 2 lepas ana posting tadi. maaf..maaf..maaf...ana xbaca habis tadi ni. apa pun tahniah dari ana.

Bookmark and Share

    


  Member Information For cintamadinah_82Profil   Hantar PM kepada cintamadinah_82   Pergi ke cintamadinah_82's Website   Quote dan BalasQuote

nabilla
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11595
Posting: 85
Dari: UiTM

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-05 17:37


niat untuk melakukan perkara yang baik amatlah dialu-alukan.syabas

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabillaProfil   Hantar PM kepada nabilla   Pergi ke nabilla's Website   Quote dan BalasQuote

achik_solehah
WARGA SETIA
Menyertai: 04.07.2003
Ahli No: 2015
Posting: 654
Dari: Kuantan

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 18-08-05 20:11


alhamdulillah..memang bagus niat akak macam tu. sekarang macam mana? dah pakai ke belum? ye lah..mana tahu akak dah cuba..respon ana pun 2 tahun selepas akak buka forum ni..hehe :D

ana sokong pandangan semua.."utamakan pandangan Allah daripada pandangan manusia"

Bookmark and Share

    


  Member Information For achik_solehahProfil   Hantar PM kepada achik_solehah   Pergi ke achik_solehah's Website   Quote dan BalasQuote

YUHANIS
Warga Rasmi
Menyertai: 18.08.2005
Ahli No: 18231
Posting: 9
Dari: shah alam

blank  


posticon Posting pada: 18-08-05 20:28


SALAM.APAKAH SEBENARNYA YANG DISEMBUNYIKAN DI SEBALIK TUDUNG MUSLIMAH? IMAN, MALU, ATAU EGO.saya NAK minta PENDAPAT SAHABAT2 SEMUA

Bookmark and Share

    


  Member Information For YUHANISProfil   Hantar PM kepada YUHANIS   Quote dan BalasQuote

YUHANIS
Warga Rasmi
Menyertai: 18.08.2005
Ahli No: 18231
Posting: 9
Dari: shah alam

blank  


posticon Posting pada: 18-08-05 20:30


SALAM..
saya BUKAN NAK TIMBULKAN PERMASALAHNA DALAM BERTUDUNG, CUMER SEKARANG RAMAI YANG BERTUDUNG MENGIKUT ERA FESYEN..TAK BEST bila DIFIKIRKAN..BETUL TAK?

Bookmark and Share

    


  Member Information For YUHANISProfil   Hantar PM kepada YUHANIS   Quote dan BalasQuote

ismi_safiza
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3152
Posting: 1368
Dari: PutraJaya

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 18-08-05 20:42


pandangan orang tu tak ke mana,
pandangan Allah itu yang hakiki...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_safizaProfil   Hantar PM kepada ismi_safiza   Pergi ke ismi_safiza's Website   Quote dan BalasQuote

mslina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.08.2005
Ahli No: 17798
Posting: 174
Dari: klang

Selangor  


posticon Posting pada: 18-08-05 20:54


saya dulu pun macam akak dan sekarang macam2 yang kata,mereka ni berfikiran sempit lah, macam2..

tapi sebelum buat keputusan tudung labuh ni, saya dah agak dengan dugaan2 ini dan saya bersedia menghadapinya.jadi, kuatkan semangat.

selalunya kita akan sentiasa beristiqamah dan ambillah pandangan ALLAH dari manusia.

tapi yang bertudung tiga segi tidak salah janji tutup dada dan berusahalah cari yang tak jarang

Bookmark and Share

    


  Member Information For mslinaProfil   Hantar PM kepada mslina   Quote dan BalasQuote

harraz
Warga Rasmi
Menyertai: 20.08.2005
Ahli No: 18292
Posting: 1
Dari: banting

egypt   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 12:10


tahniah!
betul, memang payah pada mulanya, tapi ketenangan yang diperolehi dan keredhaan Allah lebih utama. berbaloi!

Bookmark and Share

    


  Member Information For harrazProfil   Hantar PM kepada harraz   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 12:44


Pada 18-08-05 20:42 , ismi_safiza posting:

!!! QUOTE !!!

pandangan orang tu tak ke mana,
pandangan Allah itu yang hakiki...


na'am..ana sokong 500%.. ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 23-08-05 12:44


ASSALAMUALAIKUM...

baru TERBACA TOPIK NI....
saya pun mgalami gerk hati yang sama macam sufigirl81...

saya pun pakai tudung sgitiga saja..tapi yang saiz besar..
pernah tgerak dalam hati ni..
bilala nak pakai tudung labuh...
tapi bila fikir balik...saya rs kena tunggu masa dan waktu yang sesuai..
sebab saya harap bila dah pakai nanti takkan brubah hati lagi nak pakai tudung biasa..
tapi tak tahu bila..
bila terpandang pada orang yang memakai tudung labauh seronok rasa..
pernah sorong kawan tanya Kenapa tak pakai tudung labuah??
saya tak tahu nak jawab apa..
tapi dalam hati kata nak tunngu hati ni betul-betul dah teguh pendirian dan takkan brubah hati..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

sitishuhada
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.10.2004
Ahli No: 11861
Posting: 132
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 12:50


alhamdulillah..saya dah bertudung labuh..harap Allah istiqomahkan hati saya..ssungguhnya kita merancang dan Allah yang tntukan..berilah petunjuk dan hidayah buat kami yang lemah ini Ya allah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sitishuhadaProfil   Hantar PM kepada sitishuhada   Quote dan BalasQuote

khuwailid
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.11.2003
Ahli No: 5241
Posting: 139
Dari: marakka, mareisha

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 12:53


moralnya... jangan pakai tudung saji cukup.... hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For khuwailidProfil   Hantar PM kepada khuwailid   Pergi ke khuwailid's Website   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 12:56


Pada 23-08-05 12:53 , khuwailid posting:

!!! QUOTE !!!

moralnya... jangan pakai tudung saji cukup.... hehe


itu dah semestinya... :-P

Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

love_fillah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.03.2005
Ahli No: 15161
Posting: 88
Dari: bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 14:10


BISMILLAH WALHAMDULILLAH...

syukur lah pada Allah Azzawajallah yang telahgerakkan hati akak untuk memakai tudung labuh ni...

ada apa dengan pandangan manusia.???..bila kita nak buat sesuatu yang baik...kita kenalah utamakan pandangan Allah...nak buat baik ni...memang banyak cabaran...tapi kalau nak buat jahat...kacang saja...sebab syaitan bantu sekali...

nasihat adik bab2 nak pakai tudung labuh ni...kenalah ikut step...oklah...akak dah pakai yang dah memenuhi syarat bertudung...so...cuma nak labuhkan saja kan...orang kata...bila kita nak berubah...kenalah jangan terlalu drastik...nanti jatuh pun drastik juga...tapi...akak dah tunggu lama sangat nak pakai...bagi adik...go on saja... mula2 maybe ada yang rasa pelik...tapi...akak pun kenalah xplain kat mereka sebab akak dengan identiti baru nanti...insya'Allah...bila kita xpain dengan berhikmah...mereka pun akan terima dan mungkin juga akak boleh berdakwah secara tak langsung...(sebab adik pun pernah alami apa yang akak alami)...sekarang alhamdulillah...dapatlah istiqomah hingga hari ni...bukan setakat tudung labuh...warna2 pakaian pun adik jaga...yang suram...saja...

apapun yang kita buat...qasadkanlah demi Allah dan redhaNya...

semoga segalanya dipermudahkan Allah...insya'Allah...

strive 4 mardhatillah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For love_fillahProfil   Hantar PM kepada love_fillah   Pergi ke love_fillah's Website   Quote dan BalasQuote

nuraqmar
Warga 1 Bintang
Menyertai: 09.08.2005
Ahli No: 17977
Posting: 24
Dari: uia gombak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 15:44


ALHAMDULILLAH...istiqamah dalam perjuangan

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuraqmarProfil   Hantar PM kepada nuraqmar   Quote dan BalasQuote

mujahid_85
Warga 1 Bintang
Menyertai: 14.07.2005
Ahli No: 17280
Posting: 22
Dari: petaling jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-08-05 18:09


Assalamualaikum.... alhamdulillah kerana allah masih sayang lagi kat anti dan DIA tunjuk dengan bagi hidayah kat anti supaya pakai tudung labuh.... jangan risau setiap benda yang kita buat pasti orang akan rasa lain buat permulaannya... pakai saja dan istiqamah.... insyaallah... ada hikmah dari situ....
semoga redha allah bersama kita.... wassalam....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid_85Profil   Hantar PM kepada mujahid_85   Quote dan BalasQuote

puteriayahanda
Warga 4 Bintang
Menyertai: 31.03.2005
Ahli No: 15473
Posting: 268
Dari: negeri sembilan

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 24-08-05 16:15


InsyaAllah...kalau kita buat benda baik,Allah akan mudahkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For puteriayahandaProfil   Hantar PM kepada puteriayahanda   Quote dan BalasQuote

Irshadianz_Boyz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13291
Posting: 139
Dari: Bumi Al-Irshad

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 24-08-05 16:17


Alhamdulillah ada keinginan untuk bertudung labuh..teruskan usaha anti..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Irshadianz_BoyzProfil   Hantar PM kepada Irshadianz_Boyz   Quote dan BalasQuote

al-hafizz
Warga 2 Bintang
Menyertai: 24.08.2005
Ahli No: 18407
Posting: 41
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-08-05 17:37


ana sebagai seorg lelaki nak menasihati anti supaya teruskan usaha anti nak pakai tudung labuh :-) dan sentiasa istiqomah dan moga2han dapat jodoh yang baik :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-hafizzProfil   Hantar PM kepada al-hafizz   Quote dan BalasQuote

arienaLubis309
Warga Rasmi
Menyertai: 19.08.2005
Ahli No: 18246
Posting: 8
Dari: Terachi...

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 24-08-05 17:53


ada baiknya ...bertudung labuh..tapi daripada kita tak pakai tudung..
yang biasa pun dikira baik..
yang penting bagi saya akhlak yang baik,
ini adalah paling pntg dalam kehidupan...
so..kita fikir apa yang terbaik untuk dari kita...

Bookmark and Share

    


  Member Information For arienaLubis309Profil   Hantar PM kepada arienaLubis309   Quote dan BalasQuote

arienaLubis309
Warga Rasmi
Menyertai: 19.08.2005
Ahli No: 18246
Posting: 8
Dari: Terachi...

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 24-08-05 18:00


ada baiknya ...bertudung labuh..tapi daripada kita tak pakai tudung..
yang biasa pun dikira baik..
yang penting bagi saya akhlak yang baik,
ini adalah paling pntg dalam kehidupan...
so..kita fikir apa yang terbaik untuk dari kita...

Bookmark and Share

    


  Member Information For arienaLubis309Profil   Hantar PM kepada arienaLubis309   Quote dan BalasQuote

nurrul85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.08.2005
Ahli No: 18245
Posting: 85
Dari: gombak

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-08-05 20:52


takut dalam membuat kejahatan,berani dalam membuat kebaikan...........insyaAllah,teruskan niat murni anda.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurrul85Profil   Hantar PM kepada nurrul85   Quote dan BalasQuote

Shahida09
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.06.2005
Ahli No: 16869
Posting: 343
Dari: Atas Bumi, Bawah Langit

Kedah  


posticon Posting pada: 24-08-05 22:00


Utamakanlah pandangan Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Shahida09Profil   Hantar PM kepada Shahida09   Pergi ke Shahida09's Website   Quote dan BalasQuote

alqibtiaz
WARGA SETIA
Menyertai: 31.07.2004
Ahli No: 10409
Posting: 542
Dari: kuala terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 24-08-05 22:14


assalamualaikum...ana ...tak kesah pada pandangan orang..apa yang ana kesahkan adalah pandangan Allah..
Keluarga ana...ana seorang saja pakai jilbat labuh....Kalau pergi rumah mak sedara ke kat mana ke...mereka terkejut...

Ramai yang sindir ana dan panggil ana ustazah..tak kisahla...
Apa yang penting diri ana....

Istiqamahkan diri...InsyaAllah tak sia2 apa yang kita mujahadahkan..

Wallahua'lam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alqibtiazProfil   Hantar PM kepada alqibtiaz   Quote dan BalasQuote

afza_firzanah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 30.08.2005
Ahli No: 18554
Posting: 50
Dari: bumi Ilahi

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 13-09-05 09:13


Assalamu'alaikum.
Alhamdulillah kak Sufigirl81...
sesungguhnya Allah telah mengerakkan hati akak untuk melakukan perubahan..
bersyukurlah dengan hidayah yang telah diberiNYA pada akak..
ana doakan akak tekad dan jangan lah dihiraukan akan rakan
sekeliling akak..kerana apa yang akak lakukan sungguh murni perbuatannya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For afza_firzanahProfil   Hantar PM kepada afza_firzanah   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 13-09-05 09:19


Pada 24-08-05 22:14 , alqibtiaz posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum...ana ...tak kesah pada pandangan orang..apa yang ana kesahkan adalah pandangan Allah..
Keluarga ana...ana seorang saja pakai jilbat labuh....Kalau pergi rumah mak sedara ke kat mana ke...mereka terkejut...

Ramai yang sindir ana dan panggil ana ustazah..tak kisahla...
Apa yang penting diri ana....

Istiqamahkan diri...InsyaAllah tak sia2 apa yang kita mujahadahkan..

Wallahua'lam..


carilah keredhaan Allah dahulu sebelum
mencari keredhaan manusia.. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

af_zubaiti
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.09.2005
Ahli No: 18828
Posting: 107
Dari: Gombak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-09-05 09:22


nilaian dari DIA lebih penting...

Bookmark and Share

    


  Member Information For af_zubaitiProfil   Hantar PM kepada af_zubaiti   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 11-02-07 09:06


utamakan pandangan Allah....


-----------------
hidup ini indah
namun...keindahannya hilang
dek kerakusan kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-02-07 09:14


assalamualaikum..

alhamdulillah perubahan yang bagus tu..benda yang baik jangan ditangguhkan...dalam persekitaran pekerjaan sekarang ramai yang memandang rendah kepada muslimah yang bertudung labuh tapi bagi ana sendiri apa yang nak dimalukan yang penting kita yakin apa yang kita buat dengan itu orang akan lebih hormat kita, insyaAlla..pandangan Allah lebih penting dari pandangan manusia

Bookmark and Share

    


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 11-02-07 09:16


wah lama dah topik ni ye...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.163435 saat. Lajunya....