Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-05-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Fungsi jangkaan bukanlah meramalkan masa depan, sebaliknya jangkaan mencipta masa depan itu sendiri
-- W W Wagar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 64
Ahli: 0
Jumlah: 64




  Yang Masuk Ke Sini
Abdullah: 23 hari yang lalu
muslimin23: 26 hari yang lalu
MTMKi: 39 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 52 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Enjoy lah dulu bro


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Enjoy lah dulu bro

Please Mendaftar To Post


Oleh Enjoy lah dulu bro

syedzai
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.04.2010
Ahli No: 39679
Posting: 77
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-01-11 07:13


"Bilalah kawan kita ini nak tinggalkan perkara lagha? Asyik tengok filem dan dengar MP3 saja. Bukan dapat pahala pun, silap-silap bertambah lagi dosa tu.. Pahala tu dah cukup ke untuk masuk syurga sampai langsung tak hirau pasal amal ibadat?".
"Erm, hehehe.... tengoklah nanti ye. Insya-Allah bila dah terbuka pintu hati ni, saya tinggallah."

Bercakap tentang hati, teringat saya kepada surah Yaa-siin:

    "Dan kami adakan dihadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat. Sama saja bagi mereka apakah kamu memberi peringatan kepada mereka atau kamu tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak akan beriman"


Ayat di atas menceritakan tentang tutupan hati yang dilaksanakan Allah kepada sesetengah golongan manusia yang telah ditentukan Allah untuk ke Neraka. Mereka yang telah ditutup hatinya oleh Allah SWT ini tidak lagi terkesan kepada ajakan ke arah kebaikan. Moga-moga kita dijauhkan daripada tergolong di dalam golongan yang disebutkan di dalam ayat di atas.

Ibn-Kathir dalam menjelaskan ayat di atas menyatakan bahawa golongan yang ditutup hati oleh Allah SWT adalah mereka yang tahu akan kebenaran ajaran Allah namun enggan beriman dan patuh kepadanya. Bagaimana Allah tahu bahawa seseorang telah mengetahui akan kebenaran? Allahlah yang menciptakan manusia dan dia mengetahui segala sesuatu, termasuklah apa yang berada jauh di sudut hati kita. Dan apabila golongan ini telah ditetapkan oleh Allah SWT untuk dikunci hatinya, maka terserahlah pada Allah SWT. Jika hati tersebut terus terkunci, maka Nerakalah yang lebih layak baginya.

    "Sesungguhnya orang-orang yang telah pasti terhadap mereka kalimat (ketetapan) Tuhanmu tidaklah akan beriman. Meskipun datang kepada mereka segala macam keterangan hingga mereka menyaksikan azab yang pedih."


Moga kita dijauhkan daripada azab Neraka Allah yang sangat pedih.

Jika dilihat kepada masyarakat di sekeliling kita, ramai yang mengakui bahawa Islam itu benar, ajarannya benar, kehebatannya benar, namun masih enggan berpegang teguh kepada ajarannya.

"tak mengapa lah, enjoy lah dulu bro. Dah pencen nanti buat lah amal ibadat...". Berapa ramai yang asyik bertangguh dalam mengerjakan kebaikan dan alpa dalam dunia kemungkaran. Dibimbangi, kealpaan kita, keegoan dan kesombongan kita untuk patuh pada perintah tuhan kita, Allah akan mendekatkan diri kita kepada golongan yang dikunci mati hatinya oleh Allah.

Tatkala itu, sebarang dakwah dan ajakan tidak akan lagi terkesan kepada diri kita. Malah, mesej-mesej Islam dianggap pula sebagai suatu 'gangguan' terhadap kehidupan seharian. Tatkala itu, apabila hati kita ditutup oleh Allah daripada menerima hidayah, maka tunggulah azab Allah SWT.

Apabila Allah SWT telah menetapkan sesuatu, baik berupa kebaikan atau bencana, maka tiada yang berkuasa untuk mengubahnya melainkan Allah.

Oleh itu, berusahalah dengan sentiasa berterusan di dalam mendekatkan diri kepada Allah. Berdoalah moga kita dijauhkan daripada tergolong di dalam golongan di atas. Dan sentiasalah memperbetulkan diri agar kita sentiasa berada di jalan yang lurus, jalan orang-orang yang diberi nikmat oleh Allah SWT dan bukannya jalan orang-orang yang dimurkai Allah, ataupun jalan mereka yang sesat.

Sumber: http://syedzai.blogspot.com/


-----------------
Visit my blog: http://syedzai.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syedzaiProfil   Hantar PM kepada syedzai   Pergi ke syedzai's Website   Quote dan BalasQuote

Seeker_of_Truths
Warga Rasmi
Menyertai: 27.07.2011
Ahli No: 41529
Posting: 1

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-07-11 11:33


Yes, fear and guilt.

Islam has never failed to abuse these tools to enforce itself.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Seeker_of_TruthsProfil   Hantar PM kepada Seeker_of_Truths   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.095478 saat. Lajunya....