Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bukanlah kerja yang membunuh manusia, sebaliknya rasa risau, bimbang, khuatir.
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 39
Ahli: 0
Jumlah: 39




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 4 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Mudahkah wanita tidak menutup aurat berubah menutup aurat?


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Mudahkah wanita tidak menutup aurat berubah menutup aurat?

Please Mendaftar To Post


Oleh Mudahkah wanita tidak menutup aurat berubah menutup aurat?

ajefikrah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.10.2005
Ahli No: 20170
Posting: 264
Dari: Bukit Mahkota

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 19-10-10 11:21


Assalamualaikum
Setakat manakah pemahaman dalam memakai pakaian menutup aurat masyarakat melayu kita sekarang...
Apa yang ana faham,memakai pakaian menutup aurat tak semestinya pakaiannya itu benar-benar menutup auratnya.
Ada kawan ana,pakai pakaian yang menampakkan bentuk badan.
Bila ana tegur secara lembut tentang pemakaiannya,dia terkejut.
Dia kata mak ayah dia pun tak pernah tegur.kat rumah pun dia pakai macam ni juga.Dia cakap yang tudung labuh pun belum tentu baik.
katanya lagi,bila dia kawin andai suaminya nak dia pakai macam tu,dia akan cuba.
Tapi ana tertanya-tanya,perempuan yang dah biasa berpakaian macam tu,dah dewasa dan boleh berfikir...tentu bukan mudah untuk dirinya walaupun hanya untuk berubah cara pemakaiannya...
apa pendapat sahabat-sahabat semua...


-----------------
Tak kira sekecil mana pun sebuah janji,tanggungjawab menunaikannya adalah besar sekali..terutama bila ia membawa harapan bersamanya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For ajefikrahProfil   Hantar PM kepada ajefikrah   Quote dan BalasQuote

nilam3_6
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.04.2007
Ahli No: 29649
Posting: 53

blank  


posticon Posting pada: 19-10-10 13:14


insyaAllah mudah jika ianya kerana Allah..akan mudah dan dipermudahkan. just masa awal-awal tu saja yang susah sikit, sebab fikir macam-macam...penerimaan family,rakan-rakan,persekitaran..tapi insyaAllah jika ikhlas kerana Allah, tiada masalah.

pernah hadapi situasi sama,pelbagai perkara difikirkan untuk itu,dalam setahun jugala ambil masa...dalam masa setahun tu, risau sangat jika nyawa diambil..nak berubah ke arah lebih baik, tutup aurat yang sebetulnya (sebelum ni saya kurang jelas berkenaan tutup aurat walaupun gred subjek agama saya baik), tapi kurang kekuatan untuk itu...fikir penerimaan keluarga,kawan-kawan baik, pasal jodoh...dan akhirnya, saya pilih kasih sayang Allah berbanding semua tu...masa tu terfikir, tak apalah jika saya ikut apa yang Allah nak, saya akan hilang semua tu, tapi saya tak sanggup untuk hilang kasih sayang Allah...saya cuma impikan untuk layak jadi hamba Allah sahaja,xlebih dari itu...dengan kekuatan itu, saya ubah diri kepada apa yang DIA nak..rasa tenang dan selamat..dan alhamdulillah tiada yang hilang pun, malahan hidup makin best:)

frankly speaking, saya cukup taksetuju jika seseorang berubah kerana manusia, sebab biasanya tak kemana...berdasarkan pengalaman saya, mungkin kawan anda tidak begitu faham konsep tutup aurat..fikir positif sebelum berdakwah


-----------------
indahnya hidup ini jika semuanya kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For nilam3_6Profil   Hantar PM kepada nilam3_6   Quote dan BalasQuote

uBieZ
Warga Rasmi
Menyertai: 05.10.2010
Ahli No: 40343
Posting: 11
Dari: PutraJya P15

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 19-10-10 15:03


yup.. sokong... kalau da nawaitu pun da salah.. pendirian pun tentu tak tetap..


-----------------
uBiez


Bookmark and Share

    


  Member Information For uBieZProfil   Hantar PM kepada uBieZ   Quote dan BalasQuote

keyrail
Warga 1 Bintang
Menyertai: 27.05.2005
Ahli No: 16731
Posting: 24

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 19-10-10 22:34


Susah juga nak jumpa dengan perempuan yang tutup aurat ikut syariat. Perempuan bertudung memang ramai, tapi tak ikut syariat. Baju ketat, baju lengan pendek, seluar ketat, kain tudung jarang, tak pakai stokin .....

Bookmark and Share

    


  Member Information For keyrailProfil   Hantar PM kepada keyrail   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 10:04


susah? mudah sebenarnya.. tadah tangan dan doakan untuk kawan anda moga dipermudahkan perjalanannya.

hidayah dan kurniaan Allah adalah sesuatu yang diluar jangkauan akal manusia.
jika dikurniakan,silap-silap yang berubah ni yang lebih mendapat penghayatan berbanding yang dah sedia tutup.
sedangkan dari yang tak pernah kenal Islam pun boleh menjadi pencinta Allah andai Dia mahu inikan pula perubahan penutupan aurat.

sama ada berubah kerana manusia atau apa, itu bukan sesuatu yang perlu dipersoalkan, asalkan dia berjaya menghalang diri dari melakukan perbuatan mungkar.menutup aurat adalah wajib sama ada suka atau tidak.
siapa tahu, mula-mula saja dia tutup aurat kerana suami.kemudian dihatinya terbit rasa lain? tak mungkin org yang menerima hidayah Allah ini akan mencanang seluruh dunia tentang keikhlasan hatinya bukan?

dan mereka-mereka ini juga biasanya akan lebih berlapang dada/positif malah membari impak positif kepada yang ingin berubah.

positif memang tak ok kalau semberono, tapi positiflah dalam mencegah kemungkaran. kalau kita fikir perkara yang susah seperti kita mahu ambil hatinya dan putihkan dalam clorox. takut nanti, sampai ke sudah kita tak habis fikir.
jalankan dulu sikit-sikit..dari banyak dedah, kurangkan dedah,
dari kurangkan dedah, sopankan, kurangkan ketat hinggalah sempurna.
soal sempat atay tidak, takut mati dulu sebelum sempurna tutup dan sebagainya...itu urusan Dia. yang penting kita sebagai umat sentiasa ikhtiar untuk memulihkan yang perlu dipulihkan.

lebih kan masa untuk mencegah kemungkaran, daripada membelek kemungkaran...
tengok org terkinja2..geleng kepala..kutuk-kutuk,"orang melayu/islam lah tu ...ish ish issshhhhh..."
panjang tarik ishhhhnya...dakwahnya mana?


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

Mencari_Cinta_Illahi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.10.2010
Ahli No: 40334
Posting: 121
Dari: Neraka Dunia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 11:26


Assalamualaikum...nur ahli baru di sini...

bagi nur,susah untuk seseorang wanita itu berubah kalau semata-mata kerana manusia..nur ada kawan yang tak boleh terima perubahan macam 2...katanya 2 dari dia dan kalau org boleh terima diri dia,tak apalah...kalau tak boleh terima dari dia macam 2,boleh tnggalkan dia....

bagi nur juga,persekitaran juga mmpengaruhi perubahan seseorang...andai dia berkawan dengan org yang tidak lengkap pnutupan auratnya,adakah terbuka pntu hatinya untuk berubah kecuali mendapat hidayah daripada Allah?
Wallahualam...semoga pntu hati mereka terbuka untuk berubah ke arah yang lebih baik....
^_~


-----------------
Muhasabah diri...mencari cinta Illahi.....♥



    


  Member Information For Mencari_Cinta_IllahiProfil   Hantar PM kepada Mencari_Cinta_Illahi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-10-10 17:16


Pada 20-10-10 10:04 , mimi_eniliana posting:

!!! QUOTE !!!

susah? mudah sebenarnya.. tadah tangan dan doakan untuk kawan anda moga dipermudahkan perjalanannya.

hidayah dan kurniaan Allah adalah sesuatu yang diluar jangkauan akal manusia.
jika dikurniakan,silap-silap yang berubah ni yang lebih mendapat penghayatan berbanding yang dah sedia tutup.
sedangkan dari yang tak pernah kenal Islam pun boleh menjadi pencinta Allah andai Dia mahu inikan pula perubahan penutupan aurat.


sama ada berubah kerana manusia atau apa, itu bukan sesuatu yang perlu dipersoalkan, asalkan dia berjaya menghalang diri dari melakukan perbuatan mungkar.menutup aurat adalah wajib sama ada suka atau tidak.
siapa tahu, mula-mula saja dia tutup aurat kerana suami.kemudian dihatinya terbit rasa lain? tak mungkin org yang menerima hidayah Allah ini akan mencanang seluruh dunia tentang keikhlasan hatinya bukan?

dan mereka-mereka ini juga biasanya akan lebih berlapang dada/positif malah membari impak positif kepada yang ingin berubah.

positif memang tak ok kalau semberono, tapi positiflah dalam mencegah kemungkaran. kalau kita fikir perkara yang susah seperti kita mahu ambil hatinya dan putihkan dalam clorox. takut nanti, sampai ke sudah kita tak habis fikir.
jalankan dulu sikit-sikit..dari banyak dedah, kurangkan dedah,
dari kurangkan dedah, sopankan, kurangkan ketat hinggalah sempurna.
soal sempat atay tidak, takut mati dulu sebelum sempurna tutup dan sebagainya...itu urusan Dia. yang penting kita sebagai umat sentiasa ikhtiar untuk memulihkan yang perlu dipulihkan.

lebih kan masa untuk mencegah kemungkaran, daripada membelek kemungkaran...



Bismillah
Assalamualaikum

Pendapat yang sinar pun fikir kan..

Masing-masing perlu saling mengingati. Iman tidak pada tempatnya sentiasa jika tidak dijaga dengan rapi. Malah ianya diuji samaada kita kuat atau lemah dan berjaya atau tidak. Beruntunglah bagi mereka yang istiqamah dan kukuh menjaganya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-10-10 17:28


perempuan tak jaga aurat berubah ke perempuan jaga aurat/lelaki yang minun arak berubah tak minum arak/yang tak sembahyang berubah sembahyang.. InsyaAllah boleh berubah kalau ada usaha, doa & tawakkal ...


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 25-10-10 16:34


sedangakan pantai boleh berubah...
inikan hati dan perangai sesorang...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 25-10-10 20:37


Pada 25-10-10 16:34 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

sedangakan pantai boleh berubah...
inikan hati dan perangai sesorang...


wahh, macam ayat dalam drama pulak :lol:


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-10-10 23:49


hidayahh....tu bukan kerja manusia, tu semua anugerah ALLAH.

Allah akan anugerahkan hidayah kepada org nak DIA nak...allahualam

Nak berubah, seribu daya...tak nak, seribu dalih :D

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 26-10-10 08:54


Bercerita pasal penutupan aurat, di luar sana ramai perempuan yang bertudung tetapi memakai t shirt lengan pendek. Jika tak percaya lihatlah sekeliling anda di luar. Nak ketawa rasa tak patut tapi tak ketawa rasanya macam lucu sangat. Pernah suatu ketika kerana dah tak larat dengan peristiwa yang terus berlaku saya hadiahkan arm socks pada perempuan2 sebegini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-10-10 10:38


Persekitaran dan kawan-kawan sangat penting. Ilmu sahaja tidak mencukup jika Iman tak kuat. Ramai yang tahu wajib menutup aurat tetapi malu dengan kawan-kawan. Malu dan tak yakin. Jadi sahabat-sahabat muslimah sentiasalah berdamping dengan mereka-mereka ini. mudah-mudahan ada pahala untuk kita dan mereka..


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.108365 saat. Lajunya....