Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-04-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Layang-layang naik ke udara kerana menentang angin bukan kerana mengikut arah angin

-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 56
Ahli: 0
Jumlah: 56




  Yang Masuk Ke Sini
Kang: 12 hari yang lalu
lidah-penghunus: 14 hari yang lalu
muslimin23: 22 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: hukum solat jumaat pada hari raya????? mohon penjelasan


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» hukum solat jumaat pada hari raya????? mohon penjelasan

Please Mendaftar To Post


Oleh hukum solat jumaat pada hari raya????? mohon penjelasan

muslimin2303
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2005
Ahli No: 14727
Posting: 83
Dari: kuala lumpur

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 14:43


Apakah hukumnya menunaikan solat Jumaat sekiranya Hari Raya jatuh pada hari tersebut, iaitu hari Jumaat? minta pandangan sahabat-sahabat yang berilmu berkaitan hal ini...sekian terima kasih

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin2303Profil   Hantar PM kepada muslimin2303   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 14:53


rasa-rasanya topik ni macam pernah ditanya dulu.. tapi di mana ya?? hmm..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

muslimin2303
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2005
Ahli No: 14727
Posting: 83
Dari: kuala lumpur

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 14:55


maaflah kalau persoalan ini pernah ditimbulkan sebelum ini....tapi kalau dapat diberikan link ke topik tersebut bagus juga..terima kasih

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin2303Profil   Hantar PM kepada muslimin2303   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 15:28


saya pun tak berapa pasti.. cuba ke pautan berikut:-

http://drmaza.com/home/?p=847

yang ni pendek dari yang atas:-

http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/92be69fae3f225c0482567f1005a8e7b/5ba76314c3f6fc7f0025729f00072561?OpenDocument

jawapan nampak berbeza.. mungkin anda akan lebih cenderung kepada satu dari kedua-dua tu.. atau mungkin juga orang lain ada jawapan lain.. mungkin anda juga ada jawapan lain.. terpulang kepada ilmu dan kefahaman anda semua..

wallahualam..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 15:40


sebelum saya tengok respon pada link tu..saya nak recall balik apa yang pernah saya tau... ikutkan Kalau kita da solat sunat hari raya yang jatuh pada hari jumaat pada pagi tu..maka tak perlu lagi untuk bersolat jumaat pada tengaharinya atas illah kerana khutbah..kita da dengar khutbah yang ada pada solat raya tu so memadai lah...

apapun mungkin ada fakta atau pnegetahuan yang saya lupa, jadi saya akan tak link yang d atas tu...harap sama lah dengan jawapan saya ni...maaf atas salah fakta.. :D


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 21:34


Salam. Sekadar berkongsi maklumat. Saya pernah tanya soalan ni pada seorang ustaz. ustaz tu jawab solat jumaat ni hukumnya wajib jadi walaupun hari raya jatuh pada hari jumaat, wajib bagi kita untuk solat jumaat. Wallahualam. Tolong betulkan kalau saya tersilap.

Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan ukhwah. Harap dimaafkan sekiranya sepanjang saya berposting di ukhwah ni ada kata-kata saya yang menyinggung kawan-kawan.


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 22:39


Maaf sekadar bertanya...ada hukum ke tentang perkara ini?

Solat jumaat adalah wajib, manakala solat sunat aidilfitri adalah sunat. Jadi apa masalah nya? Konfius jugak ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 22:54


daripada kedua-dua link yang encik along-hafiz83 berikan..saya simpulkan bahawa..jawapan drpada dr maza tu adalah dr pandangan peribadinya dan jawapannya tentu saja berdasarkan ilmu yang diketahuinya...manakala jawapan daripada jakim ia adalah ijmak atau keputusan yang disepakati bersama atas situasi masyarakat setempat..jawapan itu boleh d katakan general dan di anggap tidak mengelirukan masyarakat... so agak-agak sesiapa yang ada ilmu mengenainya silakan membuat pertimbangan sendiri..tepuk dada tanya lah iman...maaf jika ada salah silap..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

muslimin2303
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2005
Ahli No: 14727
Posting: 83
Dari: kuala lumpur

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 07-09-10 08:24


terima kasih kepada sahabat-sahabat kerana sudi berkongsi maklumat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin2303Profil   Hantar PM kepada muslimin2303   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-09-10 09:47


"Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Disini ingin ana kongsikan sebuah tazkirah ramadhan yang telah disampai oleh seorang Ustaz di Masjid kampung ana, yang ana rasa agak menarik dan bersesuaian dengan sambutan aidilfitri (insya'ALLAH) pada tahun ini. Ana pasti, ramai yang sudah mengetahui akan hukum-hakam perkara yang ingin ana kongsikan ini, tetapi insya'ALLAH ianya dapat membantu mereka yang masih belum mengetahuinya, iaitu apakah hukumnya Sholat Aidilfitri (atau Aidiladha) yang jatuh pada hari Jumaat. Adakah WAJIB kita mengerjakan Sholat Jumaat pada hari tersebut atau tidak, setelah menunaikan sholat Aidilfitri pada hari tersebut?

Berikut adalah FATWA-FATWA yang telah diputuskan oleh beberapa Mazhab/Imam mengenai perkara tersebut.

Imam Syafie: Gugur kewajiban sholat Jumaat, setelah menunaikan Sholat Aidilfitri.

Imam Malik: Wajib menunaikan kedua-duanya.

Imam Ahmad: Gugur kewajiban sholat Jumaat, sekirannya sholat Aidilfitri ditunaikan. TETAPI imam perlu mendirikan sholat Jumaat supaya yang ingin hadir Jumaat dapat melaksanakannya.

Imam ibnu Tamiyyah: Gugur kewajiban sholat Jumaat dan Zohor, sekiranya sholat Aidilfitri ditunaikan.

Imam Hambali, dan kebanyakkan Imam-Imam: Wajib menunaikan sholat Zohor, sekiranya sholat Jumaat digugurkan.

Kesimpulan:

1) Majoriti mengatakan Sholat Jumaat tersebut TIDAK WAJIB dilakukan sekiranya Sholat Aidilfitri (atau Aidiladha) telah dilakukan pada hari tersebut, TETAPI ianya adalah WAJIB bagi lelaki Muslim yang bermaustautin dan ahli Qariyah setempat tersebut. TETAPI adalah menjadi keWAJIBan untuk menunai sholat Zohor sekiranya tidak menunaikan sholat Jumaat. Seperti yang diketahui, sholat Jumaat adalah tidak wajib bagi beberapa golongan, iaitu kaum wanita, lelaki bermusafir, hamba dan lelaki yang uzur saya'rie.

2) Perbezaan Pandangan atau Pendapat dan juga MAZHAB/Imam didalam Islam bukannya masalah, TETAPI ianya adalah satu RAHMAT

Tambahan:Adab-adab sholat Aidilfitri (atau Aidiladha)

1. Disunatkn makan sedikit terlebih dahulu sebelum sholat Aidilfitri (sholat Aidiladha sebaliknya).

Rujukan:

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/aidilfitri-dan-aidiladha-jatuh-pada-hari-jumaat

http://klikkhas.bharian.com.my/klikkhas/salamaidilfitri/Artikel/Fadilat/20090819135229/Article/

http://muslim06.blogspot.com/2009/12/solat-zohor-tidak-wajib.html

http://al-fikrah.net/News/print/sid=175.html"







dipetik dari : http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=7622


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

    


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-09-10 16:35


tak perlulah berkira untuk beribadah.. buat kedua-duanya pun rasanya tiada masalah.. dapat juga 2x ganda pahala.. 2x dengar khutbah, 2x iktikaf d masjid.. bagi yang tiada masalah yang rumit pada hari itu lah.. lagipun keadaan persekitaran tiada yang mudarat seperti perang dan sebagainya.. tidak diwajibkan tidak bermaksud tidak perlu atau tidak boleh.. kan?


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 07-09-10 19:06


ya..setuju dengan hafiz-along83..cumenye kalau nak beramal tu kena lah berilmu...jangan kerana mengikut org sedangkan tak paham penjelasan dan sebab mengapa perlu dilakukan... pada saya memang patut d pbincangkan umum sebab bukan semua org tau...kang tak pasal2 sesiapa yang bpegang pada tidak perlu solat jumaat dia akan jadi sasaran org lain lalu timbul lah apa-apa fitnah ke atas dirinya sedangkan tindakan dia tu sebenarnya betul...susah jugak kan..so perkara ni peerlula dideadhkan agar org ramai tak kliru...atau Kalau tak perlu d maklumi org awam tentang keharusan ni sebab bimbang dimanupalasi atau juga salah paham masyarakat, maka pada yang tak mahu solat jumaat tu tak perlu heboh2 atau tunujuk2 kat org lain yang dia tak p solat jmaat...kan.


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-09-10 01:37


rasa nya bukan soal berkira dalam ibadat...ini soal pelajaran dan kefahaman..kalau berkira..macam rukhsah solat lah..kalau tak berkira baik buat penuh 4 rakaat..tak perlu jamak dan qasar...tapi sebab rukhsah tu amalan nabi..sabit hadis dan nabi..maka kat pun buat..so apa perbincangan pasal solat sunat aidilfitri dan jumaat bagi saya ianya baru..namun untuk menerima bulat ianya perlu kepada hadis dan nas hujah yang kuat...kalau individual nya pendapat..memang xnoleh diterima pakai lah...

wallahualam...


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

    


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

El-ahly
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.03.2007
Ahli No: 29402
Posting: 104
Dari: selangor

malaysia  


posticon Posting pada: 10-09-10 06:07


cuma ingin berkongsi link yang bincang pasal benda ni..sahabat-sahabat boleh klik pada link di bawah..

MANHAL PMRAM : Adakah Solat Jumaat Gugur Selepas Solat Hari Raya?

semoga kita semua dapat manfaat..ameen..

Bookmark and Share

    


  Member Information For El-ahlyProfil   Hantar PM kepada El-ahly   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-09-10 18:29


at last tadi buat jugak lah solat jumaat...tatkala saya suarakan pendapat gugur kewajiban solat jumaat ada org d rumah tak setuju...lagi pula Kalau saya tak p nanti jadi fitnah kepada saudara mara yang datang ke rumah...


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.121246 saat. Lajunya....