Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Activity gets you busy. But productivity gets you results. Activity consumes time. Productivity frees it.

-- ummimq

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 56
Ahli: 0
Jumlah: 56




  Yang Masuk Ke Sini
jasadkudisini: 3 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 5 hari yang lalu
isa777_musa: 5 hari yang lalu
zam_rizal: 14 hari yang lalu
wanja: 24 hari yang lalu
MTMKi: 32 hari yang lalu
Kang: 32 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: 9 sebab hati tidak bahagia


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» 9 sebab hati tidak bahagia

Please Mendaftar To Post


Oleh 9 sebab hati tidak bahagia

muslimahkusza
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.11.2004
Ahli No: 12373
Posting: 119
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-04-10 11:55


:berfikir:

1) pemarah
-paling mudah dikesan dan dilihat dan paling banyak dalam diri manusia.

2)pendendam
-tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. orang seperti ini sentiasa mencari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun.sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3)hasad dengki
-amalannya hangus akibat hasad hasad dengkinya itu.

4) bakhil
-sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta ,kesenangan, pangkat dan lain-lain dari dirinya.contohnya sentiasa berdalih mengatakan dia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasik tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil kerana walaupun fasik, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadang kala rezeki itu Allah bagi melalui makhluk.

5)tamak
-orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau sebanyak mana yang diminum tetapi tidak habis juga.

6)tidak sabar
-andai perkara kecilpun tidak boleh sabar apatah lagi hal-hal besar

7)ego
-ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang.orang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.semua orang ada ego tersendiri cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

8)riak
-terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji.sentiasa berlakon dihadapan orang.Allah marah Kalau kita riak dan takabbur dengan apa yang kita ada.

9)cinta dunia
-tidak dapat menderita,dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.    :jangan:


-----------------
Alangkah susahnya menjaga hati
kerana...
hati itu menjadi rebutan
antara...
syaitan dan amalan


Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimahkuszaProfil   Hantar PM kepada muslimahkusza   Quote dan BalasQuote

lailasuhaila
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35134
Posting: 351
Dari: my heart...

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 24-04-10 19:41


terima kasih atas info yang diberikan.. :) ..


-----------------
http://www.dapatwang.com/?id=laila82


Bookmark and Share

    


  Member Information For lailasuhailaProfil   Hantar PM kepada lailasuhaila   Quote dan BalasQuote

al_Muddathsir
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.02.2010
Ahli No: 39247
Posting: 74

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-04-10 21:39


AlhamdulilLah..

Saya pernah terbaca kebanyakkan umat terdahulu binasa sebab 2 perkara.. DENGKI & TAMAK..

Wallahua'lam.


-----------------
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad :.
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad :.
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad:


Bookmark and Share

    


  Member Information For al_MuddathsirProfil   Hantar PM kepada al_Muddathsir   Pergi ke al_Muddathsir's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-04-10 07:35


Wawa terfikir 1 perkara, kadang-kadang Wawa rasa Wawa bukan berdendam tapi membiarkan keadaan berlalu begitu sahaja. Serik memaafkan sebab nanti perkara yang memualkan akan berulang kembali.

ALHAMDULILLAH, Walaupun Wawa seorang yang miskin tapi di sebalik kedhaifan hidup ni, banyak lagi yang perlu Wawa syukuri. Contohnya, anak-anak kurniaan ALLAH SWT. Comel, sempurna. Kesihatan Wawa yang ALHAMDULILLAH.. semua kurniaan ALLAH SWT ni menjadikan Wawa 'sebab', Kenapa Wawa tak perlu nak fikirkan apa yang org aniaya Wawa. Betul, berdendam hanya akan menyeksa hati kita yang satu ni :-) Nak rasa bahagia? Zikrullah.. :-) Ingat mati.


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-04-10 15:00


3 Perkara Yang Mampu Memberi Kebahagiaan Buat Seseorang ialah;-

1. Tenang & aman

2. Sihat

3. Kecukupan: samaada keperluan harian @ kehendak kehidupan.

Manakala...

6 Perkara Bahagia Rumahtangga;-

1. Bersyukur

2. Ilmu

3. Doa

4. Sabar

5. Toleransi (tolak ansur)

6. Maaf

Wallahua'lam :bunga:

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-04-10 13:36


Subhanallah...

salah satu hati tidak tenang bila kita berdendam...di luaran mungkin kita mampu cakap 'saya dah bertaubat, saya dah lupakan kenangan lalu, kisah-kisah lalu'..tapi dalam hati..hanya Allah yang tahu, setiap masa ada saja yang difikirkan untuk balas semula....ada saja prancangan jahatnya..org seperti ini memang takkan tenang....cakap lah apapun yang menunjukkan dia seorang yang baik, tapi hakikat ketenangan itu dari hati, kalau tidak diubat hati..jangan impi ketenangan itu...

then, satu lagi..sifat redha..kita selalu cakap..'saya redha apa yang Allah beri untuk saya, dan saya bahagia dengan apa yang ada sekarang'..itu mungkin hanya kata-kata luaran..tapi hakikatnya, hatinya selalu menjerit..'Kenapa lah Allah beri ujian ni pada aku..Kenapa lah..' so, macam mana nak lamar ketenangan bila kita sendiri tak redha dan pasrah dengan apa yang Allah berikan?

InsyaAllah..sama-sama muhasabah..
~ingatan untuk dari sendiri..
wallahu'alam.


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

arnabputih
Warga Rasmi
Menyertai: 05.04.2010
Ahli No: 39621
Posting: 19

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-04-10 15:51


Pada 26-04-10 13:36 , Nurizmi posting:

!!! QUOTE !!!

Subhanallah...

salah satu hati tidak tenang bila kita berdendam...di luaran mungkin kita mampu cakap 'saya dah bertaubat, saya dah lupakan kenangan lalu, kisah-kisah lalu'..tapi dalam hati..hanya Allah yang tahu, setiap masa ada saja yang difikirkan untuk balas semula....ada saja prancangan jahatnya..org seperti ini memang takkan tenang....cakap lah apapun yang menunjukkan dia seorang yang baik, tapi hakikat ketenangan itu dari hati, kalau tidak diubat hati..jangan impi ketenangan itu...

then, satu lagi..sifat redha..kita selalu cakap..'saya redha apa yang Allah beri untuk saya, dan saya bahagia dengan apa yang ada sekarang'..itu mungkin hanya kata-kata luaran..tapi hakikatnya, hatinya selalu menjerit..'Kenapa lah Allah beri ujian ni pada aku..Kenapa lah..' so, macam mana nak lamar ketenangan bila kita sendiri tak redha dan pasrah dengan apa yang Allah berikan?

InsyaAllah..sama-sama muhasabah..
~ingatan untuk dari sendiri..
wallahu'alam.





Ada benar, terima kasih. Tapi tak boleh expect orang lain semua begitu.....

ini pengalaman nurizmi sendiri ke?

Kebiasaannya perkataan atau perbuatan lahir dari luaran adalah gambaran dari hati dan ketenangan yang ada dalam diri individu itu sendiri. Tentang lamaran ketenangan dari hati insan, hanya Pemiliknya sahaja Yang Mengetahui. Sesiapa pun mempunyai impian & mampu dapatkan dengan izinNya.

Oleh itu tak boleh dibuat kesimpulan... sifulan ini begini & begitu, sebaliknya muhasabah itu perlu tetapi memadai sekadar memperingatkan diri kita.

p/s: hoho agak-agak nanti akan ada yang ter'..' baca ni. maaf ye.

Bookmark and Share

    


  Member Information For arnabputihProfil   Hantar PM kepada arnabputih   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-04-10 22:46


Pada 26-04-10 15:51 , arnabputih posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-04-10 13:36 , Nurizmi posting:

!!! QUOTE !!!

Subhanallah...

salah satu hati tidak tenang bila kita berdendam...di luaran mungkin kita mampu cakap 'saya dah bertaubat, saya dah lupakan kenangan lalu, kisah-kisah lalu'..tapi dalam hati..hanya Allah yang tahu, setiap masa ada saja yang difikirkan untuk balas semula....ada saja prancangan jahatnya..org seperti ini memang takkan tenang....cakap lah apapun yang menunjukkan dia seorang yang baik, tapi hakikat ketenangan itu dari hati, kalau tidak diubat hati..jangan impi ketenangan itu...

then, satu lagi..sifat redha..kita selalu cakap..'saya redha apa yang Allah beri untuk saya, dan saya bahagia dengan apa yang ada sekarang'..itu mungkin hanya kata-kata luaran..tapi hakikatnya, hatinya selalu menjerit..'Kenapa lah Allah beri ujian ni pada aku..Kenapa lah..' so, macam mana nak lamar ketenangan bila kita sendiri tak redha dan pasrah dengan apa yang Allah berikan?

InsyaAllah..sama-sama muhasabah..
~ingatan untuk dari sendiri..
wallahu'alam.





Ada benar, terima kasih. Tapi tak boleh expect orang lain semua begitu.....

ini pengalaman nurizmi sendiri ke?

Kebiasaannya perkataan atau perbuatan lahir dari luaran adalah gambaran dari hati dan ketenangan yang ada dalam diri individu itu sendiri. Tentang lamaran ketenangan dari hati insan, hanya Pemiliknya sahaja Yang Mengetahui. Sesiapa pun mempunyai impian & mampu dapatkan dengan izinNya.

Oleh itu tak boleh dibuat kesimpulan... sifulan ini begini & begitu, sebaliknya muhasabah itu perlu tetapi memadai sekadar memperingatkan diri kita.

p/s: hoho agak-agak nanti akan ada yang ter'..' baca ni. maaf ye.


ya..pngalaman sendiri...
sebab, saya tidak mampu beri pendapat kalau bukan dari pengalaman sendiri...

mungkin boleh diambil iktibar bersama....

setiap orang dalam usaha mndapatkan ktenangan, pasti diuji dulu dengan dugaan..lumrah..tapi Allah tidak menilai sebanyak mana kita diuji, tapi Dia menilai bagaimana usaha kita apabila diuji..sama ada kita terus berada dalam sifat yang keji, mahupun berusaha keluar dan cari pula sifat2 terpuji..

sebab tu lah, perlunya kita keluar dari kepompong perasaan sifat yang kurang elok, untuk kita dapatkan ketenangan tu..

Scan hati...refresh niat...

InsyaAllah...
~untuk diri sendiri jugak.


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 27-04-10 08:04


Pada 26-04-10 22:46 , Nurizmi posting:

!!! QUOTE !!!



setiap orang dalam usaha mndapatkan ktenangan, pasti diuji dulu dengan dugaan..lumrah..tapi Allah tidak menilai sebanyak mana kita diuji, tapi Dia menilai bagaimana usaha kita apabila diuji..sama ada kita terus berada dalam sifat yang keji, mahupun berusaha keluar dan cari pula sifat2 terpuji..

sebab tu lah, perlunya kita keluar dari kepompong perasaan sifat yang kurang elok, untuk kita dapatkan ketenangan tu..

Scan hati...refresh niat...



Bismillahirrahmanirrahim
Salam

Ana Setuju.:-)

Semoga kita semua mendapat ketenangan hati yang sebenar. Iaitu penyucian jiwa yang bersih yang dihiasi sifat mahmudah sebagaimana peribadi Rasulullah SAW.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

n_mas
Warga Rasmi
Menyertai: 12.05.2010
Ahli No: 39807
Posting: 3

blank   avatar


posticon Posting pada: 14-05-10 14:01


Pada 25-04-10 07:35 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

Wawa terfikir 1 perkara, kadang-kadang Wawa rasa Wawa bukan berdendam tapi membiarkan keadaan berlalu begitu sahaja. Serik memaafkan sebab nanti perkara yang memualkan akan berulang kembali.

ALHAMDULILLAH, Walaupun Wawa seorang yang miskin tapi di sebalik kedhaifan hidup ni, banyak lagi yang perlu Wawa syukuri. Contohnya, anak-anak kurniaan ALLAH SWT. Comel, sempurna. Kesihatan Wawa yang ALHAMDULILLAH.. semua kurniaan ALLAH SWT ni menjadikan Wawa 'sebab', Kenapa Wawa tak perlu nak fikirkan apa yang org aniaya Wawa. Betul, berdendam hanya akan menyeksa hati kita yang satu ni :-) Nak rasa bahagia? Zikrullah.. :-) Ingat mati.



:bunga: setuju sangat-sangat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For n_masProfil   Hantar PM kepada n_mas   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.102305 saat. Lajunya....