Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 20-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Every closed eye is not sleeping and every open eye is not seeing

-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 61
Ahli: 0
Jumlah: 61




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 61 hari yang lalu
the_brOtherz: 88 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: sapa kat sini (wanita)yang dipoligamy?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» sapa kat sini (wanita)yang dipoligamy?

Please Mendaftar To Post


Oleh sapa kat sini (wanita)yang dipoligamy?

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 10:06


Assalamualaikum

ada tak kat sini yang dipoligamy?
sesiapa saja?
maaf, nak mencari sejuta hikmah yang ALLAH sediakan di dalam "halalnya poligamy"..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 12:06


:kelip: ya ikhwan kak limah salah seorang nya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:23


Salam

ikhwan dah siap ada jawapan itu kak limah..:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:44


Kenapa ikhwan ada hati nak berpoligami ke? kalau tak cukup syarat lupakan saja.....ya.

hidup berpoligami bukan senang untuk perempuan. kalau setakat nak cuba2 baik lupakan baik lelaki atau perempuan baik jangan.

sebagai lelaki kalau nak berpoligami kena jelaskan mengapa dan sebab munasabah kepada sang isteri. sekiranyalah berpoligami kerana si isteri tadi mempunyai kekurangan tolong jelaskan dan beri peluang kepada si isteri untuk perbaiki. kerja pun ada tempoh percubaan kan. tapi kalau nak berpoligami kerana isteri kecantikan akak nak tanya cantik tu boleh kenyangkan perut ke?????

akak bercakap dari aspek perasaan soarang wanita bukan dari aspek agama.

akak tak percaya kalau seorang lelaki yang belum berpoligami menjanjikan keadilan kepada isteri. kerana kasih sayang amat sukar untuk diberi dengan adil. tak percaya tanya diri sendiri.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 14:36


kak, saya tau saya tak mampu..
saya nak menguak dan melihat sejuta hikmah yang ALLAH berikan dalam halalnya poligamy..

sebab tiada yang sia-sia dr apa yang ALLAH tetapkan bagi makhlukNYA.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 16:06


ikhwan entahlah akak pun tak taulah nak jelaskan hikmah yang diberi olah ALLAH. untuk pengetahuan ikhwan akak bukan isteri pertama tapi isteri kedua. setelah 7 tahun berpoligami yang akak rasa seronok sebab :

1. tak jumpa suami selalu menambahkan rasa rindu dan sayang
2. punya keluarga yang besar madu akak punya 10 orang anak dan akak ada 2 org. bila raya bestlah boleh convoy pergi rumah sendara mara sebelah suami. sebelah isteri semua tak boleh terima bila kami berpoligami.
3. rezeki allhamdulillah semakin hari bertambah.


buat masa ni tu saja yang akak rasa. lain-lain tak lah tau sangat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 18:03


Pada 26-03-10 13:44 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa ikhwan ada hati nak berpoligami ke? kalau tak cukup syarat lupakan saja.....ya.

hidup berpoligami bukan senang untuk perempuan. kalau setakat nak cuba2 baik lupakan baik lelaki atau perempuan baik jangan.

sebagai lelaki kalau nak berpoligami kena jelaskan mengapa dan sebab munasabah kepada sang isteri. sekiranyalah berpoligami kerana si isteri tadi mempunyai kekurangan tolong jelaskan dan beri peluang kepada si isteri untuk perbaiki. kerja pun ada tempoh percubaan kan. tapi kalau nak berpoligami kerana isteri kecantikan akak nak tanya cantik tu boleh kenyangkan perut ke?????

akak bercakap dari aspek perasaan soarang wanita bukan dari aspek agama.

akak tak percaya kalau seorang lelaki yang belum berpoligami menjanjikan keadilan kepada isteri. kerana kasih sayang amat sukar untuk diberi dengan adil. tak percaya tanya diri sendiri.


betul lah apa akak kata tu. kalau sinar pun, akan rasa benda sama.
hati insan yang lemah lagi kecil.

ikhwan, teruskan lah memberi hikmahnya. Tapi lagi manis kan jika poligami itu difahami sepenuhnya dengan yang dikurniakanNYA.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

jubah_hijau
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25035
Posting: 514
Dari: UTM SKUDAI

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 19:53


masyaallah..akak limah dapat payung emas di akhirat nanti..insyaallah

Bookmark and Share

    


  Member Information For jubah_hijauProfil   Hantar PM kepada jubah_hijau   Quote dan BalasQuote

sakinah283
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.10.2006
Ahli No: 26864
Posting: 260
Dari: Ampang-Bangi

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 20:06


Pada 26-03-10 14:36 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

kak, saya tau saya tak mampu..
saya nak menguak dan melihat sejuta hikmah yang ALLAH berikan dalam halalnya poligamy..

sebab tiada yang sia-sia dr apa yang ALLAH tetapkan bagi makhlukNYA.



hai ikhwan_islam....belum kahwin dah cakap pasal poligami ni....
hehe....jangan marah ek...... :-D


-----------------
"The way to love anything is to realize that it might be lost"


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinah283Profil   Hantar PM kepada sakinah283   Pergi ke sakinah283's Website   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 27-03-10 11:34


Pada 26-03-10 19:53 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

masyaallah..akak limah dapat payung emas di akhirat nanti..insyaallah


payung emas rasanya bukan sebuah hadith..kan? tapi amalan tu patut puji lah..bukan d kutuk..moga-moga ada rakmatnya kelak...dan jangan jadikan payung emas itu saya matlamat..redha allah lebih ntg dr semua itu..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-03-10 13:56


sebetolnya tak ada ayat khusus tentang poligamy dalam islam..tak ada..
ramai orang yang salah memahami ayat "nikahilah wanita yang kamu sukai tu 2, 3, or 4"
ramai sangat yang salah memahami.

cuba baca kisah ayat tu dari awal tentang ayat tu hinggalah k ayat tu.

tu menceritakan tentang harta anak yatim..bukan khusu poligamy. namun ayat tu memberitahukan bahwa poligamy tu halal.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-03-10 14:02


Pada 26-03-10 16:06 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

ikhwan entahlah akak pun tak taulah nak jelaskan hikmah yang diberi olah ALLAH. untuk pengetahuan ikhwan akak bukan isteri pertama tapi isteri kedua. setelah 7 tahun berpoligami yang akak rasa seronok sebab :

1. tak jumpa suami selalu menambahkan rasa rindu dan sayang
2. punya keluarga yang besar madu akak punya 10 orang anak dan akak ada 2 org. bila raya bestlah boleh convoy pergi rumah sendara mara sebelah suami. sebelah isteri semua tak boleh terima bila kami berpoligami.
3. rezeki allhamdulillah semakin hari bertambah.


buat masa ni tu saja yang akak rasa. lain-lain tak lah tau sangat.
hikmah hubungan dengan ALLAH pula macam mana kak?
apa bezanya dulu masa akak gadis dan sekarang?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 27-03-10 21:04


Pada 27-03-10 13:56 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

sebetolnya tak ada ayat khusus tentang poligamy dalam islam..tak ada..
ramai orang yang salah memahami ayat "nikahilah wanita yang kamu sukai tu 2, 3, or 4"
ramai sangat yang salah memahami.

cuba baca kisah ayat tu dari awal tentang ayat tu hinggalah k ayat tu.

tu menceritakan tentang harta anak yatim..bukan khusu poligamy. namun ayat tu memberitahukan bahwa poligamy tu halal.



yeah...setuju..masa belajar dulu ustazah saya beritahu macam tu lah..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-03-10 00:53


baca ni

Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah balig) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar.

baca perlahan-lahan dan fahami..

Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil265, maka (kawinilah) seorang saja266, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.113132 saat. Lajunya....