Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 04-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bila kita terlalu sibuk memikirkan kedudukan diri; kita lupa tanggung jawab kita yang sebenar
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 57
Ahli: 0
Jumlah: 57




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 1 hari, 48 minit yang lalu
Muslim1987: 7 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Perkahwinan Berlainan Mazhab


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Perkahwinan Berlainan Mazhab

Please Mendaftar To Post


Oleh Perkahwinan Berlainan Mazhab

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 15:57


Salam,

apa kaba buat sahabat sekelian,:smile:
disini ana ada nak minta penjelasan dari ustazah kalau ada,
apakah dibolehkan bagi seseorang itu berkahwin berlainan mazhab, seperti mazhab syafie dan mazhab hambali atau hanafi..

Terima Kasih

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 16:05


boleh.... asal suka sama suka... mazham yang 4 tu bukannya agama lain pun... asal kahwin jdilah tu

Kenapa...nak kahwin dengan org pakistan ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 16:13


eh, tak ada lah...
saja nak tau lah kan.. sebab kalau kita mazhab shafie, suami mazhab hambali misal kata, mana 1 mazhab nak diikuti, tu yang confuse sikit..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 16:18


ikutlah masing-masing bah... lagi pun mazhab ni biasanya mengikut kesesuaian tempat... kalau suami enti mazham hambali... bila besama nanti dan tinggal dimalaysia... I.Allah dia akan akutlah tu mazhab syafie

dont worry...Islam itu mudah....jangan susahkan fikiran

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 07-02-10 21:13


orang Malaysia pun ngaku saja mengikut mazhab syafie, tetapi realitinya tak begitu pun.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 22:04


tak semua macam 2.,
apa yang cuba antum maksudkan,

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 09:22


hmm.. saja nak menyampuk.. yang diamalkan di malaysia ni mazhab shafie.. jadi, ikutlah shafie.. biarkanlah realiti tu sebab manusia ni kan macam-macam perangai.. yang penting, buat ikut yang sepatutnya sudahlah, ikut shafie.. bukan apa yang orang lain buat.. yang penting belajar kalau tak tahu..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 08-02-10 12:08


betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 16:07


Pada 08-02-10 09:22 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

hmm.. saja nak menyampuk.. yang diamalkan di malaysia ni mazhab shafie.. jadi, ikutlah shafie.. biarkanlah realiti tu sebab manusia ni kan macam-macam perangai.. yang penting, buat ikut yang sepatutnya sudahlah, ikut shafie.. bukan apa yang orang lain buat.. yang penting belajar kalau tak tahu..

:-)



Salam.,
syukran ya akhi
ana just nak tau bagaimana keadaan jika berlaku perkara sedemikian,
ok...:-) dah jelas.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 20:08


Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:12


Pada 07-02-10 15:57 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam,

apa kaba buat sahabat sekelian,:smile:
disini ana ada nak minta penjelasan dari ustazah kalau ada,
apakah dibolehkan bagi seseorang itu berkahwin berlainan mazhab, seperti mazhab syafie dan mazhab hambali atau hanafi..

Terima Kasih
jngnkn berlainan mazhab, seorang muslim pun boleh menikah dengan perempuan ahli kitab.

boleh berlainan mazhab.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:14


Pada 07-02-10 16:13 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

eh, tak ada lah...
saja nak tau lah kan.. sebab kalau kita mazhab shafie, suami mazhab hambali misal kata, mana 1 mazhab nak diikuti, tu yang confuse sikit..
mazhab tu bab fiqah saja. aqidah tetap sama.solat pun tetap sama. tak ada apa pun dengan prbezaan mazhab ni. nak ikut 4 4 mazhab tu pun boleh. yang penting awak tau ilmunya. tak ada ulama mana pun yang mengharamkan untuk mengikut mana-mana mazhab.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:17


Salam.,

InsyaALLAH, syukrun antum semua..

cuma kalau sebagai ketua/pemimpin keluarga, bukan kebiasaannya isteri akan mengikut suaminya, contoh cara sembahyang kalau wanita mazhab hambali, suami mazhab shafie., mesti wanita akan ikut suami., tetapi jika situasi disebaliknya..

ana masih keliru persoalan ini. harap ada hadith atau dalil yang dapat disertakan..

jazakaALLAH..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:22


Pada 08-02-10 09:22 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

hmm.. saja nak menyampuk.. yang diamalkan di malaysia ni mazhab shafie.. jadi, ikutlah shafie.. biarkanlah realiti tu sebab manusia ni kan macam-macam perangai.. yang penting, buat ikut yang sepatutnya sudahlah, ikut shafie.. bukan apa yang orang lain buat.. yang penting belajar kalau tak tahu..

:-)

saya tak percaya awak ikut mazhab syafi'i. dalam mazhab syafi'i, kalau jual beli kena ada ijab kabul dengan lafaz. awak buat tak lafaz ijab qobul tu?kalau beli barang kat giant or tesco?


pelik ayat ni..("jadi, ikutlah shafie.. biarkanlah realiti tu sebab manusia ni kan macam-macam perangai.. yang penting, buat ikut yang sepatutnya sudahlah, ikut shafie.. bukan apa yang orang lain buat.. yang penting belajar kalau tak tahu..)


kenapa xajak untuk mengikuti nabi muhammad? imam2 lain tu sama saja, ikut rasulullah juga.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:24


Pada 08-02-10 20:08 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..

itu hanya pengakuan saja ikut mazhab syafi'i. tapi pada hakikatnya tak.

kalau xpcaya, jom kita cek setiap perbuatan kita yang brhubung dengan mazhab.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:42


Pada 08-02-10 22:24 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 20:08 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..

itu hanya pengakuan saja ikut mazhab syafi'i. tapi pada hakikatnya tak.

kalau xpcaya, jom kita cek setiap perbuatan kita yang brhubung dengan mazhab.



akhi ambil jurusan apa di kuiz, mungkin berkait dengan bidang yang ana tnyakan ini..

kalau tak keberatan boleh perjelaskan., sebab ana sendiri pun kurang pengetahuan.., oleh sebab itu juga perlu sangat untuk mengetahui tantang mazhad shafie lebih mendalam.

apa yang ana dapat buat perbandingan..mengikut mazhab shafie lagi indah.. mungkin,.,
sebab ana katakan begini lihat sahaja cara wanita yang mengerjakan solah antra mazhab shafie dan mazhab hambali, berbeza dr segi aurat dalam solah dan di luar..

wallahua'lam., setiap mazhab ada keindahannya cuma kita perlu pelajari lebih lagi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:54


Pada 08-02-10 22:42 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:24 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 20:08 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..

itu hanya pengakuan saja ikut mazhab syafi'i. tapi pada hakikatnya tak.

kalau xpcaya, jom kita cek setiap perbuatan kita yang brhubung dengan mazhab.



akhi ambil jurusan apa di kuiz, mungkin berkait dengan bidang yang ana tnyakan ini..

kalau tak keberatan boleh perjelaskan., sebab ana sendiri pun kurang pengetahuan.., oleh sebab itu juga perlu sangat untuk mengetahui tantang mazhad shafie lebih mendalam.

apa yang ana dapat buat perbandingan..mengikut mazhab shafie lagi indah.. mungkin,.,
sebab ana katakan begini lihat sahaja cara wanita yang mengerjakan solah antra mazhab shafie dan mazhab hambali, berbeza dr segi aurat dalam solah dan di luar..

wallahua'lam., setiap mazhab ada keindahannya cuma kita perlu pelajari lebih lagi..
sebelum kat kuis, saya pernah belajar usul fiqah, dan fiqah. sekarang ambil fiqah.

awak..perlu awak tau, mazhab ni ada jauh setelah rasulullah wafat. jadi tak ada dalil hadis yang mengatakan tentang nak ikut mazhab mana.

imam2 fiqah tu ada brkata"jika kamu mengikuti alqur'an dan sunnah, itulah mazhab kami"

imam syafi'i pula mngatakan bahwa dia tak mengizinkn sesiapa untuk mengikuti mazhabnya sehingga orangtu tau dari mana imam syafi'i mendapatkn dalil tu.

cara-cara solat yang brbeza2 tu bukan satu masalah, selagi awak tau dalil2nya mengapa awak buat macam tu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:00


Pada 08-02-10 22:17 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam.,

InsyaALLAH, syukrun antum semua..

cuma kalau sebagai ketua/pemimpin keluarga, bukan kebiasaannya isteri akan mengikut suaminya, contoh cara sembahyang kalau wanita mazhab hambali, suami mazhab shafie., mesti wanita akan ikut suami., tetapi jika situasi disebaliknya..

ana masih keliru persoalan ini. harap ada hadith atau dalil yang dapat disertakan..

jazakaALLAH..
tu tak smstinya. kadang suami pun boleh ikut isteri. kalau dia buat lain dari yang kita buat, tanya lah kenapa dia buat macam tu dan apa dalilnya. kalau dalil tu soheh dari rasulullah. awak pun boleh ikut. kalau dia pun tak ada dalil, awak luruskan lah. tu lah suami isteri.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:04


Pada 08-02-10 23:00 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:42 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:24 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 20:08 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..

itu hanya pengakuan saja ikut mazhab syafi'i. tapi pada hakikatnya tak.

kalau xpcaya, jom kita cek setiap perbuatan kita yang brhubung dengan mazhab.





akhi ambil jurusan apa di kuiz, mungkin berkait dengan bidang yang ana tnyakan ini..

kalau tak keberatan boleh perjelaskan., sebab ana sendiri pun kurang pengetahuan.., oleh sebab itu juga perlu sangat untuk mengetahui tantang mazhad shafie lebih mendalam.

apa yang ana dapat buat perbandingan..mengikut mazhab shafie lagi indah.. mungkin,.,
sebab ana katakan begini lihat sahaja cara wanita yang mengerjakan solah antra mazhab shafie dan mazhab hambali, berbeza dr segi aurat dalam solah dan di luar..

wallahua'lam., setiap mazhab ada keindahannya cuma kita perlu pelajari lebih lagi..
sebelum kat kuis, saya pernah belajar usul fiqah, dan fiqah. sekarang ambil fiqah.

awak..perlu awak tau, mazhab ni ada jauh setelah rasulullah wafat. jadi tak ada dalil hadis yang mengatakan tentang nak ikut mazhab mana.

imam2 fiqah tu ada brkata"jika kamu mengikuti alqur'an dan sunnah, itulah mazhab kami"

imam syafi'i pula mngatakan bahwa dia tak mengizinkn sesiapa untuk mengikuti mazhabnya sehingga orangtu tau dari mana imam syafi'i mendapatkn dalil tu.

cara-cara solat yang brbeza2 tu bukan satu masalah, selagi awak tau dalil2nya mengapa awak buat macam tu.


ai, dah confuse ni...:membisu: banyak sangat lah,
seperti bahasa saster pun ada..

encik, boleh tak perinci sedkit.. ni, kita tanya akhi pun tanya..

nanti jawapan pun tak ada dan tak terjawab lah akhirnya..

tak ada ke ustz/ustazah yang sudi beri penerangan.. tak


oiii org kampung ku...!!

tidurlah... sambung esok lah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:05


Pada 08-02-10 22:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:42 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 22:24 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 20:08 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 12:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betul ke yang diamalkan di Malaysia adalah mazhab syafie?


Majoriti amalan umat Islam nusantara menurut Mazhab Syafie.. memang ada yang tak menurut pendapat beliau, tapi majoriti bermazhab Syafie..

p/s: Ikut mazhab lain pun tak salah..

itu hanya pengakuan saja ikut mazhab syafi'i. tapi pada hakikatnya tak.

kalau xpcaya, jom kita cek setiap perbuatan kita yang brhubung dengan mazhab.





akhi ambil jurusan apa di kuiz, mungkin berkait dengan bidang yang ana tnyakan ini..

kalau tak keberatan boleh perjelaskan., sebab ana sendiri pun kurang pengetahuan.., oleh sebab itu juga perlu sangat untuk mengetahui tantang mazhad shafie lebih mendalam.

apa yang ana dapat buat perbandingan..mengikut mazhab shafie lagi indah.. mungkin,.,
sebab ana katakan begini lihat sahaja cara wanita yang mengerjakan solah antra mazhab shafie dan mazhab hambali, berbeza dr segi aurat dalam solah dan di luar..

wallahua'lam., setiap mazhab ada keindahannya cuma kita perlu pelajari lebih lagi..
sebelum kat kuis, saya pernah belajar usul fiqah, dan fiqah. sekarang ambil fiqah.

awak..perlu awak tau, mazhab ni ada jauh setelah rasulullah wafat. jadi tak ada dalil hadis yang mengatakan tentang nak ikut mazhab mana.

imam2 fiqah tu ada brkata"jika kamu mengikuti alqur'an dan sunnah, itulah mazhab kami"

imam syafi'i pula mngatakan bahwa dia tak mengizinkn sesiapa untuk mengikuti mazhabnya sehingga orangtu tau dari mana imam syafi'i mendapatkn dalil tu.

cara-cara solat yang brbeza2 tu bukan satu masalah, selagi awak tau dalil2nya mengapa awak buat macam tu.


ai, dah confuse ni...:membisu: banyak sangat lah,
seperti bahasa saster pun ada..

encik, boleh tak perinci sedkit.. ni, kita tanya akhi pun tanya..

nanti jawapan pun tak ada dan tak terjawab lah akhirnya..

tak ada ke ustz/ustazah yang sudi beri penerangan.. tak

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:05


satu kuncinya.
selagi awak ikut rasulullah dan alqur'an, tu tak salah.


tentang mazhab, kalau awak nak ikut mazhab, sbaiknya awak betul-betul tau dalil yang diikot oleh mazhab tu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:17


Pada 08-02-10 23:12 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

anda selesaikan dalam PM senang sikit....


ada baiknya diruang forum kan akhi,
ana yakin diluar sana ada yang tak tau, boleh beri manfaat juga kepada yang lain untuk pelajari ilmu yang baru. perkara ni penting juga. ye kan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:21


Pada 08-02-10 23:17 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-02-10 23:12 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

anda selesaikan dalam PM senang sikit....


ada baiknya diruang forum kan akhi,
ana yakin diluar sana ada yang tak tau, boleh beri manfaat juga kepada yang lain untuk pelajari ilmu yang baru. perkara ni penting juga. ye kan?
good, pilihan yang baik.
kalau nak bertanya, tanyalah pada yang ada ilmu.


cuba baca dan fahami pesan rasulullah ni. baca berulang-ulang

"aku tinggalkan kpdmu 2 perkara, jika kamu berpegang kepada keduanya, kamu pasti akan selamat, alqur'an dan sunnah"

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:26


tak pa, InsyaALLAH ana akan cuba untuk mencari dan mempelajari lagi tentang 4 mazhab ni sebagai ilmu pengetahuan bagi diri. terlalu banyak lagi yang perlu dipelajari.

syukran buat sahabat yang beri pandangan..

harapan agar perkara ni terus diambil berat, kerana ia berkait dengan kehidupan. rasa macam tak best pula ikut saja..sesuatu itu tanpa mempelajarinya.

Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 23:30


Pada 08-02-10 23:26 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

tak pa, InsyaALLAH ana akan cuba untuk mencari dan mempelajari lagi tentang 4 mazhab ni sebagai ilmu pengetahuan bagi diri. terlalu banyak lagi yang perlu dipelajari.

syukran buat sahabat yang beri pandangan..

harapan agar perkara ni terus diambil berat, kerana ia berkait dengan kehidupan. rasa macam tak best pula ikut saja..sesuatu itu tanpa mempelajarinya.

Wallahua'lam
bagus. tanamkan tu dalam diri awak. kalau boleh, jangan sampai awak tak tahu dalil2 tetang solat yang awak lakukan.

tentang solat. cuba awak beli buku, sifat solat nabi atau cara solat nabi. kat dalam tu ada dalil2 semuanya.

beramal dengan ilmu tu jauh dr awak beramal tak ada ilmu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 06:52


agaknya ye pun belajar agama lebih dari orang lain.. tak perlu cakap besar nak menunjukkan kehebatan di sini..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 09:40


waduh2., Kenapa ni.. seorang kata begitu yang ni kata gini,

prdebatan antara bangsa ke ni?:-?

sudah2 lah.. kita sama-sama nak mencari ilmu., jadi yang beri pandangan dan yang menerima pandagan haruslah optimis... jangan mudah saja nak terasa.

ada masa mengalah itu lebih baik dan tak bermakna ianya kalah. betul kan..:-)

jadi yang memberi pandangan pun., pastikan apa yang diamalkan mengikut dengan kesesuaian Ilmu yang diberi.

"tiada yang sempurna didunia ini, tetapi seseorang itu boleh untuk berubah menjadi yang lebih baik"

mungkin org yang ambil dalam bidang tertentu ni lebih mengutamakan penekanan dalam ilmu yang dipelajari, lebih manfaat jika ilmu yang dsampaikan turut d amalkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 09-02-10 11:29


PERSOALAN SEPUTAR MAZHAB
Oleh M. Shiddiq Al-Jawi
Pengantar Redaksi:

Umat Islam sering menghadapi beberapa persoalan dan pertanyaan di seputar mazhab (fikih), misalnya: bagaimana sejarah lahirnya mazhab; apakah bermazhab itu dibolehkan atau tidak; bagaimanakah bermazhab secara benar; apakah Hizbut Tahrir suatu mazhab atau bukan?

Tulisan ini bertujuan menjawab beberapa persoalan seputar mazhab tersebut. Maka dari itu, di sini akan ditelaah kitab Asy-Syakhshiyah Al-Islâmiyyah Jilid I karya Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani (1994) serta beberapa referensi lain yang terkait.
Pengertian Mazhab

Mazhab menurut bahasa Arab adalah isim makan (kata benda keterangan tempat) dari akar kata dzahab (pergi) (Al-Bakri, I‘ânah ath-Thalibin, I/12). Jadi, mazhab itu secara bahasa artinya, “tempat pergi”, yaitu jalan (ath-tharîq) (Abdullah, 1995: 197; Nahrawi, 1994: 208).

Sedangkan menurut istilah ushul fiqih, mazhab adalah kumpulan pendapat mujtahid yang berupa hukum-hukum Islam, yang digali dari dalil-dalil syariat yang rinci serta berbagai kaidah (qawâ’id) dan landasan (usahaűl) yang mendasari pendapat tersebut, yang saling terkait satu sama lain sehingga menjadi satu kesatuan yang utuh (Nahrawi, 1994: 208; Abdullah, 1995: 197). Menurut Muhammad Husain Abdullah (1995:197), istilah mazhab mencakup dua hal: (1) sekumpulan hukum-hukum Islam yang digali seorang imam mujtahid; (2) ushul fikih yang menjadi jalan (tharîq) yang ditempuh mujtahid itu untuk menggali hukum-hukum Islam dari dalil-dalilnya yang rinci.

Dengan demikian, kendatipun mazhab itu manifestasinya berupa hukum-hukum syariat (fikih), harus dipahami bahwa mazhab itu sesungguhnya juga mencakup ushul fikih yang menjadi metode penggalian (tharîqah al-istinbâtahu) untuk melahirkan hukum-hukum tersebut. Artinya, jika kita mengatakan mazhab Syafi’i, itu artinya adalah, fikih dan ushul fikih menurut Imam Syafi’i. (Nahrawi, 1994: 208).
Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani menegaskan dua unsur mazhab ini dengan berkata, “Setiap mazhab dari berbagai mazhab yang ada mempunyai metode penggalian (tharîqah al-istinbâtahu) dan pendapat tertentu dalam hukum-hukum syariat.” (Asy-Syakhshiyah Al-Islamiyah, II/395).

Lahirnya Mazhab
Berbagai mazhab fikih lahir pada masa keemasan fikih, yaitu dari abad ke-2 H hingga pertengahan abad ke-4 H dalam rentang waktu 250 tahun di bawah Khilafah Abbasiyah yang berkuasa sejak tahun 132 H (Al-Hashari, 1991: 209; Khallaf, 1985:46; Mahmashani, 1981: 35). Pada masa ini, tercatat telah lahir paling tidak 13 mazhab fikih (di kalangan Sunni) dengan para imamnya masing-masing, yaitu: Imam Hasan al-Bashri (w. 110 H), Abu Hanifah (w. 150 H), al-Auza’i (w. 157 H), Sufyan atas-Tsauri (w. 160 H), al-Laits bin Sa’ad (w. 175 H), Malik bin Anas (w. 179 H), Sufyan bin Uyainah (w. 198 H), asy-Syafi’i (w. 204 H), Ahmad bin Hanbal (w. 241 H), Dawud azh-Zhahiri (w. 270 H), Ishaq bin Rahawaih (w. 238 H), Abu Tsaur (w. 240 H), dan Ibn Jarir ath-Thabari (w. 310 H) (Lihat: al-’Alwani, 1987: 88; as-Sayis, 1997: 146).

Bagaimana mazhab-mazhab itu lahir di tengah masyarakat dalam kurun sejarah saat itu? Seperti dijelaskan Nahrawi (1994: 164-168), terdapat berbagai faktor dalam masyarakat yang mendorong aktivitas keilmuan yang pada akhirnya melahirkan berbagai mazhab fikih, antara lain:

Pertama, kestabilan politik dan kesejahteraan ekonomi.
Kedua, kesungguhan para ulama dan fukaha.
Ketiga, perhatian para khalifah terhadap fikih dan fukaha
Keempat, pembukuan ilmu-ilmu (tadwîdan al-‘ulűm). Pada masa ini telah dilakukan pembukuan berbagai cabang ilmu seperti hadis, fikih, dan tafsir yang memudahkan tersedianya rujukan untuk mengembangkan ilmu fikih.
Kelima, adanya berbagai perdebatan dan diskusi (munâzharât) di antara ulama. Ini merupakan faktor terbesar yang merangsang perkembangan ilmu fikih (Nahrawi, 1994: 164-168. Lihat juga: Al-Hudhari Bik, 1981: 174-182; Khallaf, 1985: 46-48; Al-Hashari, 1991: 209-213).

Terbentuknya Mazhab
Bagaimana terbentuknya mazhab-mazhab itu sendiri? Menurut Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani (1994: 386), berbagai mazhab itu terbentuk karena adanya perbedaan (ikhtilâf) dalam masalah usahaűl maupun furű‘ sebagai dampak adanya berbagai diskusi (munâzharât) di kalangan ulama. Ushul terkait dengan metode penggalian (tharîqah al-istinbâtahu), sedangkan furű‘ terkait dengan hukum-hukum syariat yang digali berdasarkan metode istinbâtahu tersebut.

Lebih jauh An-Nabhani menerangkan bagaimana dapat terjadi perbedaan metode penggalian (tharîqah al-istinbâtahu) hukum tersebut. Ini disebabkan adanya perbedaan dalam 3 (tiga) hal, yaitu: (1) perbedaan dalam sumber hukum (mashdar al-ahkâm); (2) perbedaan dalam cara memahami nash; (3) perbedaan dalam sebagian kaidah kebahasaan untuk memahami nash (An-Nabhani, 1994: 387-392). Penjelasannya sebagai berikut:

Mengenai perbedaan sumber hukum, hal itu terjadi karena ulama berbeda pendapat dalam 4 (empat) perkara berikut, yaitu:

Metode mempercayai as-Sunnah serta kriteria untuk menguatkan satu riwayat atas riwayat lainnya. Para mujtahidin Irak (Abu Hanifah dan para sahabatnya), misalnya, berhujjah dengan sunnah mutawâtirah dan sunnah masyhűrah; sedangkan para mujtahidin Madinah (Malik dan sahabat-sahabatnya) berhujjah dengan sunnah yang diamalkan penduduk Madinah. (Khallaf, 1985: 57-58).

Fatwa sahabat dan kedudukannya. Abu Hanifah, misalnya, mengambil fatwa sahabat dari sahabat siapa pun tanpa berpegang dengan seorang sahabat, serta tidak memperbolehkan menyimpang dari fatwa sahabat secara keseluruhan. Sebaliknya, Syafi’i memandang fatwa sahabat sebagai ijtihad individual sehingga boleh mengambilnya dan boleh pula berfatwa yang menyelisihi keseluruhannya. (Khallaf, 1985: 58-59).

Kehujjahan Qiyas.
Sebagian mujtahidin seperti ulama Zhahiriyah mengingkari kehujahan Qiyas sebagai sumber hukum, sedangkan mujtahidin lainnya menerima Qiyas sebagai sumber hukum sesudah al-Quran, as-Sunnah, dan Ijma. (Khallaf, 1985: 59).

Subyek dan hakikat kehujjahan Ijma.
Para mujtahidin berbeda pendapat mengenai subyek (pelaku) Ijma dan hakikat kehujjahannya. Sebagian memandang Ijma Sahabat sajalah yang menjadi hujjah. Yang lain berpendapat, Ijma Ahlul Bait-lah yang menjadi hujah. Yang lainnya lagi menyatakan, Ijma Ahlul Madinah saja yang menjadi hujah. Mengenai hakikat kehujjahan Ijma, sebagian menganggap Ijma menjadi hujjah karena merupakan titik temu pendapat (ijtimâ‘ ar-ra‘yi); yang lainnya menganggap hakikat kehujjahan Ijma bukan karena merupakan titik temu pendapat, tetapi karena menyingkapkan adanya dalil dari as-Sunnah. (An-Nabhani, 1994: 388-389).

Mengenai perbedaan dalam cara memahami nash, sebagian mujtahidin membatasi makna nash syariat hanya pada yang tersurat dalam nash saja. Mereka disebut Ahl al-Hadîts (fukaha Hijaz). Sebagian mujtahidin lainnya tidak membatasi maknanya pada nash yang tersurat, tetapi memberikan makna tambahan yang dapat dipahami akal (ma‘qűl). Mereka disebut Ahl ar-ra‘yi (fukaha Irak). Dalam masalah zakat fitrah, misalnya, para fukaha Hijaz berpegang dengan lahiriah nash, yakni mewajibkan satu sha’ makanan secara tertentu dan tidak membolehkan menggantinya dengan harganya. Sebaliknya, fukaha Irak menganggap yang menjadi tujuan adalah memberikan kecukupan kepada kaum fakir (ighnâ’ al-faqî), sehingga mereka membolehkan berzakat fitrah dengan harganya, yang senilai satu sha‘ (1 sha‘= 2,176 kg takaran gandum). (Khallaf, 1985: 61; Az-Zuhaili, 1996: 909-911).

Mengenai perbedaan dalam sebagian kaidah kebahasaan untuk memahami nash, hal ini terpulang pada perbedaan dalam memahami cara pengungkapan makna dalam bahasa Arab (uslűb al-lughah al-‘arabiyah). Sebagian ulama, misalnya, menganggap bahwa nash itu dapat dipahami menurut manthűq (ungkapan eksplisit)-nya dan juga menurut mafhűm mukhâlafah (pengertian implisit yang berkebalikan dari makna eksplisit)-nya. Sebagian ulama lainnya hanya berpegang pada makna manthűq dari nash dan menolak mengambil mafhűm mukhâlafah dari nash. (Khallaf, 1985: 64).

Tentang Bermazhab
Bolehkan kita bertaklid (mengikuti) mazhab tertentu? Menjawab pertanyaan ini, Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani (1994:232) menyatakan, sesungguhnya Allah Swt. tidak memerintahkan kita mengikuti seorang mujtahid, seorang imam, ataupun suatu mazhab. Yang diperintahkan Allah Swt. kepada kita adalah mengikuti hukum syariat dan mengamalkannya. Itu berarti, kita tidak diperintahkan kecuali mengambil apa saja yang dibawa Rasulullah saw. kepada kita dan meninggalkan apa saja yang dilarangnya atas kita. (QS al-Hasyr : 7).

Karena itu, An-Nabhani menandaskan, secara syar‘î kita tidak dibenarkan kecuali mengikuti hukum-hukum Allah; tidak dibenarkan kita mengikuti pribadi-pribadi tertentu. (An-Nabhani, 1994: 232).

Akan tetapi, fakta menunjukkan, tidak semua orang mempunyai kemampuan menggali hukum syariat sendiri secara langsung dari sumber-sumbernya (Al-Quran dan as-Sunnah). Mereka mengambil hukum syariat yang digali oleh orang lain, yaitu para mujtahidin. Karena itu, di tengah-tengah umat kemudian banyak yang bertaklid pada hukum-hukum yang digali oleh seorang mujtahid. Mereka pun menjadikan mujtahid itu sebagai imam mereka dan menjadikan hukum-hukum hasil ijtihadnya sebagai mazhab mereka (An-Nabhani, 1994: 232).

Persoalannya, apakah bermazhab ini sesuatu yang dibenarkan syariat Islam?
An-Nabhani menjawab, hal itu bergantung pada persepsi umat terhadap masalah ini. Jika mereka berpaham bahwa yang mereka ikuti adalah hukum-hukum syariat yang digali oleh seorang mujtahid maka bermazhab adalah sesuatu yang sahih dalam pandangan syariat Islam. Sebaliknya, jika umat berpaham bahwa yang mereka ikuti adalah pribadi mujtahid (syakhsh al-mujtahid), bukan hukum hasil ijtihad mujtahid itu, maka bermazhab seperti ini adalah sesuatu yang bertolak belakang dengan syariat Islam (An-Nabhani, 1994: 232).

Walhasil, para pengikut mazhab wajib memperhatikan hal ini dengan sangat seksama; sekali lagi, sangat seksama, yaitu bahwa yang mereka ikuti hanyalah hukum syariat yang digali oleh mujtahid, bukan pribadi mujtahid yang bersangkutan. Kalau seseorang bermazhab Syafi’I, misalnya, maka wajiblah dia mempunyai persepsi, bahwa yang dia ikuti bukanlah Imam Syafi’i sebagai pribadi (taqlîd asy-syaksh), melainkan hukum syariat yang digali oleh Imam Syafi’i (taqlîd al-ahkâm). Jika persepsinya tidak demikian, maka para pengikut mazhab pada Hari Kiamat kelak akan ditanya oleh Allah Azza wa Jalla, mengapa mereka meninggalkan hukum Allah dan mengikuti pribadi-pribadi yang statusnya juga sesama hamba-Nya seperti halnya para pengikut mazhab itu? (An-Nabhani, 1994: 232 & 394).

Bermazhab Secara Benar

Para pengikut mazhab, di samping wajib mempunyai persepsi yang benar tentang bermazhab (seperti diuraikan sebelumnya), wajib memahami setidaknya 2 (dua) prinsip penting lainnya dalam bermazhab (Abdullah, 1995: 372), yaitu:
Pertama, wajib atas muqallid suatu mazhab untuk tidak fanatik (ta‘âshub) terhadap mazhab yang diikutinya (Ibn Humaid, 1995: 54). Tidaklah benar, ketika Syaikh Abu Hasan Abdullah al-Karkhi (w. 340 H), seorang ulama mazhab Hanafi, berkata secara fanatik, “Setiap ayat al-Quran atau hadis yang menyalahi ketetapan mazhab kita bisa ditakwilkan atau dihapus (mansűkh).” (Abdul Jalil Isa, 1982: 74).

Karena itu, jika terbukti mazhab yang diikutinya salah dalam suatu masalah, dan pendapat yang benar (shawâb) ada dalam mazhab lain, maka wajib baginya untuk mengikuti pendapat yang benar itu menurut dugaan kuatnya. Para imam mazhab sendiri mengajarkan agar kita tidak bersikap fanatik. Ibnu Abdil Barr meriwayatkan, bahwa Imam Abu Hanifah pernah berkata, “Idzâ shaha al-hadîts fahuwa madzhabî (Jika suatu hadis/pendapat telah dipandang sahih maka itulah mazhabku).” (Al-Bayanuni, 1994: 90).

Al-Hakim dan Al-Baihaqi juga meriwayatkan, bahwa Imam Syafi’i pernah mengatakan hal yang sama. Dalam satu riwayat, Imam Syafi’i juga pernah berkata, “Jika kamu melihat ucapanku menyalahi hadis, amalkanlah hadis tersebut dan lemparkanlah pendapatku ke tembok.” (Al-Dahlawi, 1989: 112).
Kedua, sesungguhnya perbedaan pendapat (khilâfiyah) di kalangan mazhab-mazhab adalah sesuatu yang sihat dan alamiah, bukan sesuatu yang janggal atau menyimpang dari Islam, sebagaimana sangkaan sebagian pihak. Sebab, kemampuan akal manusia berbeda-beda, sebagaimana nash-nash syariat juga berpotensi memunculkan perbedaan pemahaman. Perbedaan ijtihad di kalangan sahabat telah terjadi sejak zaman Rasulullah saw. Beliau pun membenarkan hal tersebut dengan taqrî-nya. (Abdullah, 1995: 373).

Hizbut Tahrir Sebuah Mazhab?
Satu persoalan yang juga menarik adalah, apakah Hizbut Tahrir itu suatu mazhab atau bukan? Jawabnya, Hizbut Tahrir bukanlah sebuah mazhab, melainkan sebuah partai politik yang berideologi Islam. Hizbut Tahrir adalah sebuah kelompok yang berdiri di atas dasar ideologi Islam yang diyakini para anggotanya, yang diperjuangkan untuk menjadi pengatur interaksi masyarakat dalam segala aspek kehidupan.
Disebutkan dalam kitab Hizbut Tahrir (1995: 22) bab Keanggotaan Hizbut Tahrir, bahwa Hizbut Tahrir adalah partai bagi seluruh kaum Muslim tanpa melihat lagi faktor kebangsaan, warna kulit, dan mazhab mereka, karena Hizbut Tahrir memandang mereka semua dengan pandangan Islam. (Lihat: Hizbut Tahrir, 1995: 22).

Namun demikian, jika umat Islam menaruh kepercayaan (tsiqah) kepada kualitas keilmuan Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani, radhiyallâhu ‘anhu, pendiri Hizbut Tahrir, maka dimungkinkan akan dapat terwujud mazhab An-Nabhani—bukan mazhab Hizbut Tahrir—pada masa mendatang. Sebab, beliau adalah mujtahid mutlak yang memiliki metode istinbâtahu (ushul fikih) tersendiri dan meng-istinbâtahu hukum-hukum syariat berdasarkan ushul fikih tersebut. Ihsan Sammarah dalam kitabnya Mafhűm Al-‘Adalah Al-Ijtima’iyah (1991: 267) berkata, “Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani adalah seorang mujtahid yang mengikuti metode para fukaha dan mujtahidin, namun beliau tidak mengikuti satu mazhab dari mazhab-mazhab yang telah dikenal. Sebaliknya, beliau mengadopsi ushul fikih yang khas bagi beliau dan menggali hukum-hukum syariat berdasarkan ushul fikih tersebut.”
Wallâhu a‘lam.

Daftar Pustaka
Abdullah, M. Husain. 1995. Al-Wadhîh fî usahaűl sl-Fiqh. Beirut: Darul Bayariq.
Ad-Dahlawi, Syah Waliyullah. 1989. Lahirnya Mazhab-Mazhab Fiqh (Al-Inshâf fî Bayâdan Asbâb al-Ikhtilâf). Terjemahan oleh Mujiyo Nurkholis. Bandung: CV Rosda.
Al-‘Alwani, Thaha Jabir. 1987. Adâb Al-Ikhtilâf fî al-Islâm. Washington: Al-Ma’had Al-‘Alami li Al-Fikr Al-Islami (IIIT).
Al-Bakri, As-Sayyid. T.t. I‘ânah ath-tahuâlibîdan. Jld. I. Semarang: Maktabah wa Mathba’ah Toha Putera.
Al-Bayanuni, M. Abul Fath. 1994. Studi Tentang Sebab-Sebab Perbedaan Mazhab (Dirâsât fî al-Ikhtilâfât al-Fiqhiyah). Terjemahan oleh Zaid Husein Al-Hamid. Surabaya: Mutiara Ilmu.
Al-Hashari, Ahmad. 1991. Tâîkh al-Fiqh al-Islami Nasy’atuhu, Mashâdiruhu, Adwâruhu, Madârisuhu. Beirut: Darul Jil.
An-Nabhani, Taqiyuddin. 1994. Asy-Syakhshiyyah al-Islâmiyah. Jld. I. Beirut: Darul Ummah
As-Sayis, M. Ali. 1997. Fiqih Ijtihad Pertumbuhan dan Perkembangannya (Nasy’ah al-Fiqh al-Ijtihâdi wa Athwâruhu). Terjemahan oleh M. Muzamil. Solo: CV Pustaka Mantiq.
Az-Zuhaili, Wahbah. 1996. Al-Fiqh al-Islâmî wa Adillatuhu. Jld. II. Beirut: Darul Fikr.
Bik, M. Al-Hudhari. 1981. Tâîkh Tasyrî‘ al-Islâmi. T.tapi.: Maktabah Dar Ihya’ al-Kutub al-‘Arabiyah.
Ibn Humaid, Shalih Abdullah. 1995. Adab Berselisih Pendapat (Adab al-Khilâf). Terjemahan oleh Abdul Rosyad Shiddiq. Solo: Khazanah Ilmu.
Isa, Abdul Jalil. 1982. Masalah-Masalah Keagamaan Yang Tidak Boleh Diperselisihkan hantar Sesama Umat Islam (Mâ Lâ Yajűzu fîhi al-Khilâf bayna al-Muslimîdan). Terjemahan oleh M. Tolchah Mansoer & Masyhur Amin. Bandung: PT Alma’arif.
Khallaf, Abdul Wahhab. 1985. Ikhtisar Sejarah Hukum Islam (Khulâshah Tâîkh at-Tasyrî‘ al-Islâmî). Terjemahan oleh Zahri Hamid & Parto Djumeno. Yogyakarta: Dua Dimensi.
Mahmashani, Subhi. 1981. Filsafat Hukum Dalam Islam (Falsafah at-Tasyrî‘ fî al-Islâm). Terjemahan oleh Ahmad Sudjono. Bandung: PT Alma’arif.
Nahrawi, Ahmad. 1994. Al-Imâm asy-sayaâfi‘i fî Mazhabayhi al-Qadîm wa al-Jadîd. Kairo: Darul Kutub.
Sammarah, Ihsan. 1991. Mafhűm al-’Adalah al-Ijtimâ‘payah fî al-Fikri al-Islâmî al- Mu‘âshir. Beirut: Dar An-Nahdhah Al-Islamiyah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 11:36


Salam.,

syukran..
ana mencari lagi perbezaan dan amalan setiap mazhab.

jazakaAllah

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 12:02


Pada 09-02-10 11:36 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam.,

syukran..
ana mencari lagi perbezaan dan amalan setiap mazhab.

jazakaAllah
prbezaan dalam fiqah tu bukan pada amalannya. tapi pada caranya saja. kalau mazhab yang satu tak sama dengan mazhab yang lain, tu xberarti mazhab yang satu tu salah yang lain benar. boleh jadi dua2nya tu benar. fiqh artinya pemahaman.

jika dikatakan"faqihtu" artinya sama dengan "fahimtu"
kadang satu fiqh tu boleh digunakan disuatu keadaan dan masa, tapi tak boleh digunakan dimasa dan keadaan yang lain.


kalau awak faham tentang fiqh ni dengan baik, insyaallah hidup dan ibadah awak akan jadi lebih mudah. dan awak takkan mudah menyalahkan orang lain.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 16:14


ikhwan_islam ni memang perangai begini ke?? suka menyerang orang?? hebat betul lah orang belajar agama tinggi-tinggi ni..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 16:19


Pada 09-02-10 16:14 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ikhwan_islam ni memang perangai begini ke?? suka menyerang orang?? hebat betul lah orang belajar agama tinggi-tinggi ni..

eh, kenapa ni?saya xserang sesiapa pun. saya xsebut nama sesiapa.

cuba jelaskn maksud menyerang yang awak maksudkn. saya xmenyerang sesiapa.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 16:38


sudah...

apa ini.. sampai nak salah faham,

biar lah dah cara dia macam tu., kita dengar ambil saja manfaat..

dan kepada ikhwan_islam, apa kata enta sediakan dalil2 dan hadith2 yang bersesuian...

ye lah.., ana sendiri dan sahabat-sahabat yang mungkin tak ambil bidang yang enta ambil, jadinya..kurang lah fahaman tentang fiqh., ada baik enta perjelaskan dengan dalil dan hadith.

kalau buat kesimpulan macam ni.., orang yang membaca tentu akan salah faham, jadi sama-sama kita kongsi ilmu, bukan nak bertukar dan menghujah setiap kata sahabat-sahabat..

nanti ada yang terasa kan payah.. ana tak apa lah, sebab tak pandai nak menjawab, kena dengan rakan yang lain nanti..

sma2 perbaiki.. Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 16:59


ok.. maknanya ayat saya "ikutlah shafie.." tidaklah boleh digunapakai, begitu?? sebab bunyinya pelik ek.. hmm..

memang lah tak sebut nama sesiapa tapi bila da quote posting orang lain, mesti komen yang diberi akan menuju orang tu.. betul tak andaian saya??

saya tau awak belajar agama tinggi.. tak macam saya.. siap tak percaya pula orang guna mazhab shafie.. tanya macam-macam..

at least ada satu mazhab yang kita pegang.. nak amal mazhab lain, amal lah.. 4 imam tu bukan ikut orang lain pun, ikut Baginda SAW juga.. so, saya rasa ayat saya tak salah.. saya tak kata ayat saya betul, tapi tak salah kan??

jadi, awak tak berpegang pada mana-mana mazhab lah ye?? tak mengapa.. saya amal berdasarkan apa yang saya tahu.. dari buku, dari guru.. awak kan faqih lebih dari orang-orang macam saya ni..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 17:02


mesti ada cara untuk tegur ke'tidak betul'an orang lain.. cara yang berhemah.. betul tak??

:-)

(mungkin saya tersalah anggap sebagai 'menyerang', tapi respon cara baik lah bro...)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-02-10 17:08


Pada 09-02-10 16:59 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ok..
awak tak berpegang pada mana-mana mazhab lah ye?? tak


ni yang tak boleh nya akhi.., kalau ikhwan_islam kata maca 2 tak kan enta pun nak kata macam tu juga.

ok, topic off lah ea. yang nak jawapan dah clear menerima jawapan..

syuran buat antum.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 00:42


he..he..he..saya ikut alqur'an dan sunnah yang soheh..kalau pun apa yang saya lakukan tu sama dengan apa yang ada pada mazhab2 imam2 tu, tu sebab imam2 tu juga ikut alqur'an dan sunnah yang soheh.


saya quote tu bukan sebab nak serang orang.tapi tu cara kita nak fokus pada soalan dan permasalahan. kita bukan saling menyalahkan, kan? yang penting saya xgunakn kata-kata kasar kan?kalau saya xquote kata-kata orangtu, bimbang yang tak salah faham dengan apa yang dibincangkn.

apa-apa pun, saya mohon maaf ye..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

nhuda
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2009
Ahli No: 38441
Posting: 47

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 06:33


sebenarnya kalau kita nak kata "saya ikut mazhab syafie" macam tak berapa kena.

orang yang betul-betul ikut mazhab syafie ni kena belajar mazhab itu sedalam-dalamnya, kena tahu asas dan sebagainya.

kalau main ikut2 tu, tak boleh dikira secara mazhab shafie secara asasnya.

begitu juga dengan mazhab2 yang lain.

untuk yang kawin berlainan mazhab (pada sayaa tak berlainan pun sebab kedua-duanya tak memahami mazhab masing-masing secara terperinci):

contohnya solat subuh:
seorang solat baca doa qunut, seorang biasa solat tak baca doa qunut.

doa qunut tu adalah sunat, jadi kadang-kadang bacalah, kadang-kadang tak baca pun tak mengapa.


-----------------
-- koleksi nasyid


Bookmark and Share

    


  Member Information For nhudaProfil   Hantar PM kepada nhuda   Pergi ke nhuda's Website   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 06:52


Pada 10-02-10 06:33 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

sebenarnya kalau kita nak kata "saya ikut mazhab syafie" macam tak berapa kena.

orang yang betul-betul ikut mazhab syafie ni kena belajar mazhab itu sedalam-dalamnya, kena tahu asas dan sebagainya.

kalau main ikut2 tu, tak boleh dikira secara mazhab shafie secara asasnya.

begitu juga dengan mazhab2 yang lain.

untuk yang kawin berlainan mazhab (pada sayaa tak berlainan pun sebab kedua-duanya tak memahami mazhab masing-masing secara terperinci):

contohnya solat subuh:
seorang solat baca doa qunut, seorang biasa solat tak baca doa qunut.

doa qunut tu adalah sunat, jadi kadang-kadang bacalah, kadang-kadang tak baca pun tak mengapa.

good...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 07:01


Pada 09-02-10 16:38 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

sudah...

apa ini.. sampai nak salah faham,

biar lah dah cara dia macam tu., kita dengar ambil saja manfaat..

dan kepada ikhwan_islam, apa kata enta sediakan dalil2 dan hadith2 yang bersesuian...

ye lah.., ana sendiri dan sahabat-sahabat yang mungkin tak ambil bidang yang enta ambil, jadinya..kurang lah fahaman tentang fiqh., ada baik enta perjelaskan dengan dalil dan hadith.

kalau buat kesimpulan macam ni.., orang yang membaca tentu akan salah faham, jadi sama-sama kita kongsi ilmu, bukan nak bertukar dan menghujah setiap kata sahabat-sahabat..

nanti ada yang terasa kan payah.. ana tak apa lah, sebab tak pandai nak menjawab, kena dengan rakan yang lain nanti..

sma2 perbaiki.. Wallahua'lam
untuk tentang mazhab nak ikut mazhab mana, tu tak ada lah hadis atau dalil2 trsurat.

mazhab ni kan ada setelah nabi, jauh setelah nabi wafat.

dalil untuk mengikuti mazhab mana tu tak ada.
tapi dalil untuk mengikuti alqur'an dan sunnah ada.

"telah aku tinggalkan dua perkara kpdmu, jika kamu brpegang pada keduanya niscaya kamu tidak akan trsesat..alqur'an dan sunnahku"(hadis)

"wahai(muhammad), katakanlah"jika kamu mencintai ALLAH, maka ikutilah aku(nabi muhammad)...(alqur'an, ali imran)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 09:21


ooo.. begitu.. maksudnya, kalau ada orang tanya, 'ikut mazhab mana?', jawapannya adalah 'ikut al-quran dan sunnah yang soheh' lah ye.. tidak perlu manjawab 'ikut shafie/hanafi/dan sebagainya'.. begitu??




:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

nhuda
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2009
Ahli No: 38441
Posting: 47

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 10:00


Pada 10-02-10 09:21 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ooo.. begitu.. maksudnya, kalau ada orang tanya, 'ikut mazhab mana?', jawapannya adalah 'ikut al-quran dan sunnah yang soheh' lah ye.. tidak perlu manjawab 'ikut shafie/hanafi/dan sebagainya'.. begitu??




:-)



terpulanglah kalau nak kata "saya ikut mazhab shafie" pun.

tetapi janganlah kita sampai menganggapkan bila buat sesuatu ikut mazhab hanafi or hambali dan sebgainya salah sebab kita ni pengikut mazhab shafie.

kita mungkin banyak mengikut cara-cara imam shafie tapi sukar untuk kita betul-betul mengikut mazhab shafie sebab kita tak tau sedalam-dalamnya mengenai mazhab shafie.


-----------------
-- koleksi nasyid


Bookmark and Share

    


  Member Information For nhudaProfil   Hantar PM kepada nhuda   Pergi ke nhuda's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-02-10 10:48


Pada 10-02-10 00:42 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

he..he..he..saya ikut alqur'an dan sunnah yang soheh..kalau pun apa yang saya lakukan tu sama dengan apa yang ada pada mazhab2 imam2 tu, tu sebab imam2 tu juga ikut alqur'an dan sunnah yang soheh.




awak gali sendiri dari Al Quran dan sunnah?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 10:57


Pada 10-02-10 09:21 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ooo.. begitu.. maksudnya, kalau ada orang tanya, 'ikut mazhab mana?', jawapannya adalah 'ikut al-quran dan sunnah yang soheh' lah ye.. tidak perlu manjawab 'ikut shafie/hanafi/dan sebagainya'.. begitu??




:-)

yang..kalau orang tanya kat saya"ikut mazhab mana?" saya akan kata "saya ikut mazhab rasulullah". :D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 11:01


Pada 10-02-10 10:48 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 00:42 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

he..he..he..saya ikut alqur'an dan sunnah yang soheh..kalau pun apa yang saya lakukan tu sama dengan apa yang ada pada mazhab2 imam2 tu, tu sebab imam2 tu juga ikut alqur'an dan sunnah yang soheh.




awak gali sendiri dari Al Quran dan sunnah?
kitab2 hadis soheh masih banyak, muhaddis pun ada kat malaysia ni. hafiz ramai, mufassir pun ada. alqur'an pun dah ada trjemahnya.

saya tengok sama saja, imam2 tu pun ikut alqur'an dan sunnah.
=====================================
imam2 mazhab tu pun bukan maksum macam nabi, bukan mereka benar 100%, mereka juga manusia yang pasti brbuat salah dan silap..

imam2 tu juga ikut alqur'an dan sunnah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 11:04


Pada 10-02-10 10:00 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 09:21 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ooo.. begitu.. maksudnya, kalau ada orang tanya, 'ikut mazhab mana?', jawapannya adalah 'ikut al-quran dan sunnah yang soheh' lah ye.. tidak perlu manjawab 'ikut shafie/hanafi/dan sebagainya'.. begitu??




:-)



terpulanglah kalau nak kata "saya ikut mazhab shafie" pun.

tetapi janganlah kita sampai menganggapkan bila buat sesuatu ikut mazhab hanafi or hambali dan sebgainya salah sebab kita ni pengikut mazhab shafie.

kita mungkin banyak mengikut cara-cara imam shafie tapi sukar untuk kita betul-betul mengikut mazhab shafie sebab kita tak tau sedalam-dalamnya mengenai mazhab shafie.

hhmm, good..
fahami 4 mazhab tu, lagi mudah..mana-mana boleh lakukan, pilih yang paling mudah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 13:38


ooooooooo....

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 13:43


semua orang ikut Rasulullah.. cuma 4 imam tu seolah-olah macam pemudahcara.. betul tak?? sebab mereka mungkin ada pandangan yang berbeza mengikut situasi dan tempat tertentu dalam menghuraikan sesebuah hukum, terutama yang melibatkan fiqah.. siapa pun imam yang kita ikut, sepatutnya kita qasadkan pada hati adalah mengikut sunnah Rasulullah.. kan??

:-)

jadi, berbalik pada topik asal.. eh, dah terjawab agaknya..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-02-10 13:44


Pada 10-02-10 11:04 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 10:00 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 09:21 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

ooo.. begitu.. maksudnya, kalau ada orang tanya, 'ikut mazhab mana?', jawapannya adalah 'ikut al-quran dan sunnah yang soheh' lah ye.. tidak perlu manjawab 'ikut shafie/hanafi/dan sebagainya'.. begitu??




:-)



terpulanglah kalau nak kata "saya ikut mazhab shafie" pun.

tetapi janganlah kita sampai menganggapkan bila buat sesuatu ikut mazhab hanafi or hambali dan sebgainya salah sebab kita ni pengikut mazhab shafie.

kita mungkin banyak mengikut cara-cara imam shafie tapi sukar untuk kita betul-betul mengikut mazhab shafie sebab kita tak tau sedalam-dalamnya mengenai mazhab shafie.

hhmm, good..
fahami 4 mazhab tu, lagi mudah..mana-mana boleh lakukan, pilih yang paling mudah.


itu namanya mengikut hawa.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 13:54


Pada 10-02-10 13:43 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

semua orang ikut Rasulullah.. cuma 4 imam tu seolah-olah macam pemudahcara.. betul tak?? sebab mereka mungkin ada pandangan yang berbeza mengikut situasi dan tempat tertentu dalam menghuraikan sesebuah hukum, terutama yang melibatkan fiqah.. siapa pun imam yang kita ikut, sepatutnya kita qasadkan pada hati adalah mengikut sunnah Rasulullah.. kan??

:-)

jadi, berbalik pada topik asal.. eh, dah terjawab agaknya..

:-)

ha'ah..betul. imam2 tu dalam fiqah saja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 13:58


Pada 10-02-10 13:44 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 11:04 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 10:00 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 09:21 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!







terpulanglah kalau nak kata "saya ikut mazhab shafie" pun.

tetapi janganlah kita sampai menganggapkan bila buat sesuatu ikut mazhab hanafi or hambali dan sebgainya salah sebab kita ni pengikut mazhab shafie.

kita mungkin banyak mengikut cara-cara imam shafie tapi sukar untuk kita betul-betul mengikut mazhab shafie sebab kita tak tau sedalam-dalamnya mengenai mazhab shafie.

hhmm, good..
fahami 4 mazhab tu, lagi mudah..mana-mana boleh lakukan, pilih yang paling mudah.


itu namanya mengikut hawa.
uhh..shadid juga ayat awak ni.
saya bagi contoh.
orang kata, semakin banyak langkah k mesjid semakin besar pahalanya. kalau ada sebuah mesjid jaraknya 500m dr rumah. awak ada motor. awak nak pilih jalan kaki(sebab banyak langkah banyak pahala) atau awak pilih naik motor?

fiqah tu gunanya untuk memudahkan. rasulullah juga memudahkan. islam tu juga mudah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 14:01


ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?
nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?


harap ada yang sudi menjawabnya.
nak pilih yang mana?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 14:47


Salam..

kawan A kata macam ni yang kawan B kata macam tu, dua 2 pun boleh diterima.., ni lah perbincangan yang perlu diwujudkan. Syukran.

perkara yang rumit dan berubah kepada yang mudah.. yang tak tahu, perlu bertanya dan belajar yang belajar pula perlu kaji dan hayati apa yang dipelajari dalam kehidupan.

apapun semuanya berbalik kepada Al-Quraan & As-Sunnah kerana 2 perkara ini sebaik-baik jalan untuk diikuti dan dijadikan panduan serta pedoman hidup.

SUBHANALLAH, sungguh mulia dan tinggi AL-Quraan. bangsa apa pun., mazhab apa pun, dari mana pun, dan bagaimana pun.. semuanya kemana? pastinya kembali kepada AL-QURAAN yang satu, tiada perbezaan dan tiada yang menandingiNYA.

ALHAMDULILLAH :-) semoga ilmu yang disampaikan oleh antum semua dapat dimanfaatkan sebaik mungkin.

INSYAALLAH. JazakaAllah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 15:05


Pada 10-02-10 14:01 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?
nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?


harap ada yang sudi menjawabnya.
nak pilih yang mana?


hmm.. susah jugak soalan ni.. saya pilih masjid dalam kariah saya lah, walau jauh.. dan naik kereta/moto kalau jauh.. kalau dekat jalan kaki.. itu kalau saya lah.. :-)

(mungkin kita kena buka topik forum yang baru.. sebab dah lari dari tajuk asal kat sini, kahwin berlainan mazhab..)

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 15:05


orang lain cuba lah jawab..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-02-10 15:39


Pada 10-02-10 13:58 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



uhh..shadid juga ayat awak ni.
saya bagi contoh.
orang kata, semakin banyak langkah k mesjid semakin besar pahalanya. kalau ada sebuah mesjid jaraknya 500m dr rumah. awak ada motor. awak nak pilih jalan kaki(sebab banyak langkah banyak pahala) atau awak pilih naik motor?

fiqah tu gunanya untuk memudahkan. rasulullah juga memudahkan. islam tu juga mudah.


Saya puji sikap anda berkongsi pandangan fiqh.
Tetapi, menjawab persoalan fiqh hanya dengan memberi analogi tanpa penjelasan urutan istidlal, ia bukanlah cara yang betul. Malah anologi yang awak buat sama sekali tidak bersesuaian.Contohnya antara mengambil pandangan para mujtahidin dengan memilih masjid yang mana nak pergi, naik apa, langsung tak ada kena mengena.

Cuba awak teliti balik artikel yang saya pastekan tu betul-betul, inysaAllah ada manafaatnya.

Just my2cent.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:12


Pada 10-02-10 14:01 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?
nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?


harap ada yang sudi menjawabnya.
nak pilih yang mana?


eh, kejap... ni mana satu soalannya perlu dijawab, ok.

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?

Lihat dari arah mana kita asal. ana pilih saja dua 2, sebab destinasinya pun sama dan jaraknye pun same yang bezakan ianya adalah 'utara' atau 'selatan' of sebab ana pilih utara.. sebab duduk sekarang ni pun di utara.. tak kan yang dekat ada nak p jauh, lain pula jika ana duduk di selatan, pasti selatan tempat yang ana tuju.
tapi kalau mazhab tak boleh sebegitu rupa kan? Sebab imam bagi setiap mazhab pun adalah pemudah cara bagi apa yang dikaji daripada Al-Quraan. Bukan orang biasa, mereka kaji mendalam tentang AL-Quraan dan Hadith..

!!! QUOTE !!!

nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?

bagi soalan ini, jauh dekat tak menjadi masalah, yang penting keredhaan ALLAH. kalau menuju kemasjid yang jaraknya 300m sebab lebih jauh, jika mengira pahala yglebih tinggi, ana rasa no point juga tujuan ke masjid jika semata-mata nak dapat phala, dan tak semestinya 200m lebih dekat, perlu dijadikan ukuran, apa yang perlu niat ikhlas dan hanya untuk mendapat keredhaan ALLAH itu lebih berkat dan..

Apapun, jauh atau dekat pilih yang mudah selagi tak bercanngah atau bertentangan dengan hukum ALLAH (mengikut Al-Quraan)

Wallahua’lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:12


Pada 10-02-10 15:39 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 13:58 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



uhh..shadid juga ayat awak ni.
saya bagi contoh.
orang kata, semakin banyak langkah k mesjid semakin besar pahalanya. kalau ada sebuah mesjid jaraknya 500m dr rumah. awak ada motor. awak nak pilih jalan kaki(sebab banyak langkah banyak pahala) atau awak pilih naik motor?

fiqah tu gunanya untuk memudahkan. rasulullah juga memudahkan. islam tu juga mudah.


Saya puji sikap anda berkongsi pandangan fiqh.
Tetapi, menjawab persoalan fiqh hanya dengan memberi analogi tanpa penjelasan urutan istidlal, ia bukanlah cara yang betul. Malah anologi yang awak buat sama sekali tidak bersesuaian.Contohnya antara mengambil pandangan para mujtahidin dengan memilih masjid yang mana nak pergi, naik apa, langsung tak ada kena mengena.

Cuba awak teliti balik artikel yang saya pastekan tu betul-betul, inysaAllah ada manafaatnya.

Just my2cent.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com
yang saya sampaikan ni bukan hasil fikiran saya. ini dari seorang ustaz yang memang memahami fiqh dengan baik, seorang muhaddis.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:16


Pada 10-02-10 16:12 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 14:01 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?
nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?


harap ada yang sudi menjawabnya.
nak pilih yang mana?


eh, kejap... ni mana satu soalannya perlu dijawab, ok.

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?

Lihat dari arah mana kita asal. ana pilih saja dua 2, sebab destinasinya pun sama dan jaraknye pun same yang bezakan ianya adalah 'utara' atau 'selatan' of sebab ana pilih utara.. sebab duduk sekarang ni pun di utara.. tak kan yang dekat ada nak p jauh, lain pula jika ana duduk di selatan, pasti selatan tempat yang ana tuju.
tapi kalau mazhab tak boleh sebegitu rupa kan? Sebab imam bagi setiap mazhab pun adalah pemudah cara bagi apa yang dikaji daripada Al-Quraan. Bukan orang biasa, mereka kaji mendalam tentang AL-Quraan dan Hadith..

Pada 10-02-10 14:01 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?

bagi soalan ini, jauh dekat tak menjadi masalah, yang penting keredhaan ALLAH. kalau menuju kemasjid yang jaraknya 300m sebab lebih jauh, jika mengira pahala yglebih tinggi, ana rasa no point juga tujuan ke masjid jika semata-mata nak dapat phala, dan tak semestinya 200m lebih dekat, perlu dijadikan ukuran, apa yang perlu niat ikhlas dan hanya untuk mendapat keredhaan ALLAH itu lebih berkat dan..

Apapun, jauh atau dekat pilih yang mudah selagi tak bercanngah atau bertentangan dengan hukum ALLAH (mengikut Al-Quraan)

Wallahua’lam
bagus,

untu soalan k dua, awak dah menjawab dengan sangat baik. pilih yang paling mudah. kalau awak pilih yang jauh, orang yang faham fiqah akan senyum saja..he..he..he..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:20


Pada 10-02-10 15:05 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 14:01 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

ada dua mesjid, yang satu jaraknya 300 m dari rumah,kearah utara. yang lagi satu 300 m dari rumah, k arah selatan. mana yang awak akan pilih?
nak yang 300 m(sebab banyak pahala)?atau yang200m sebab lebih dekat?


harap ada yang sudi menjawabnya.
nak pilih yang mana?


hmm.. susah jugak soalan ni.. saya pilih masjid dalam kariah saya lah, walau jauh.. dan naik kereta/moto kalau jauh.. kalau dekat jalan kaki.. itu kalau saya lah.. :-)

(mungkin kita kena buka topik forum yang baru.. sebab dah lari dari tajuk asal kat sini, kahwin berlainan mazhab..)

:-)

jawaban yang bagus. pilih yang paling mudah. itulah fiqh.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:23


Pada 10-02-10 16:16 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!


bagus,

untu soalan k dua, awak dah menjawab dengan sangat baik. pilih yang paling mudah. kalau awak pilih yang jauh, orang yang faham fiqah akan senyum saja..he..he..he..



maksud enta? :-?

macam enta lah ea. :sopan:

ye, saya akui saya tak ambil bidang fiqh tapi it's sense dr apa yang ada dalam hati dan nurani. tapi cuma ia datang bila diizinkanNYA untuk mengenali yang hak dan yang batil.

Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

nhuda
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2009
Ahli No: 38441
Posting: 47

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:32


!!! QUOTE !!!

tapi kalau mazhab tak boleh sebegitu rupa kan? Sebab imam bagi setiap mazhab pun adalah pemudah cara bagi apa yang dikaji daripada Al-Quraan. Bukan orang biasa, mereka kaji mendalam tentang AL-Quraan dan Hadith..


adakah yang dimaksudkan di sini, kalau kita kata kita mazhab shafie, kita tak boleh ikut mazhab maliki?

kalau itulah yang dimaksudkan, ianya tidak begitu tepat.

namun, orang yang betul-betul ikut mazhab shafie adalah orang yang belajar mazhab shafie secara keseluruhannya, dari A sampai Z.

sesungguhnya Islam itu memudahkan.
perbezaan mazhab bukanlah untuk berpecah belah.

Selagi ianya bertepatan dengan ajaran Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.w , maka semuanya itu boleh dipegang dan boleh diikuti oleh kita semua.

contohnya kita solat berjamaah dikawasan yang orang tak baca doa qunut. kita tak perlulah tiba-tiba pergi baca doa qunut.


-----------------
-- koleksi nasyid


Bookmark and Share

    


  Member Information For nhudaProfil   Hantar PM kepada nhuda   Pergi ke nhuda's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-02-10 16:39


Pada 10-02-10 16:12 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



yang saya sampaikan ni bukan hasil fikiran saya. ini dari seorang ustaz yang memang memahami fiqh dengan baik, seorang muhaddis.


boleh tak jelaskan, bagaimana tahqiqul manath(kajian realiti) rebonding yang difahami oleh muhaddith tersebut terhadap fakta process hair rebonding?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 16:42


Pada 10-02-10 16:32 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tapi kalau mazhab tak boleh sebegitu rupa kan? Sebab imam bagi setiap mazhab pun adalah pemudah cara bagi apa yang dikaji daripada Al-Quraan. Bukan orang biasa, mereka kaji mendalam tentang AL-Quraan dan Hadith..


adakah yang dimaksudkan di sini, kalau kita kata kita mazhab shafie, kita tak boleh ikut mazhab maliki?

kalau itulah yang dimaksudkan, ianya tidak begitu tepat.

namun, orang yang betul-betul ikut mazhab shafie adalah orang yang belajar mazhab shafie secara keseluruhannya, dari A sampai Z.

sesungguhnya Islam itu memudahkan.
perbezaan mazhab bukanlah untuk berpecah belah.

Selagi ianya bertepatan dengan ajaran Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.w , maka semuanya itu boleh dipegang dan boleh diikuti oleh kita semua.

contohnya kita solat berjamaah dikawasan yang orang tak baca doa qunut. kita tak perlulah tiba-tiba pergi baca doa qunut.

imam syafi'i sendiri pun yang biasanya membaca do'a qunut pada solat subuh, tidak membaca qunut ketika berada ditempat imam lain yang tidak mengamalkn kunut

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 17:00


Pada 10-02-10 16:32 , nhuda posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tapi kalau mazhab tak boleh sebegitu rupa kan? Sebab imam bagi setiap mazhab pun adalah pemudah cara bagi apa yang dikaji daripada Al-Quraan. Bukan orang biasa, mereka kaji mendalam tentang AL-Quraan dan Hadith..


adakah yang dimaksudkan di sini, kalau kita kata kita mazhab shafie, kita tak boleh ikut mazhab maliki?

kalau itulah yang dimaksudkan, ianya tidak begitu tepat.

namun, orang yang betul-betul ikut mazhab shafie adalah orang yang belajar mazhab shafie secara keseluruhannya, dari A sampai Z.

sesungguhnya Islam itu memudahkan.
perbezaan mazhab bukanlah untuk berpecah belah.

Selagi ianya bertepatan dengan ajaran Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.w , maka semuanya itu boleh dipegang dan boleh diikuti oleh kita semua.

contohnya kita solat berjamaah dikawasan yang orang tak baca doa qunut. kita tak perlulah tiba-tiba pergi baca doa qunut.



:-) harap tak salah faham... ana tak kata kita tak boleh ikut mazhab maliki? tetapi kita mesti ada pegangan dengan 1 mazhab, ikut ukhti, jika ukhti rasa boleh bwa kedua-dua mazhab teruskan.

tapi ada ke orang buat sebegitu?:-?

kita ni insan lemah dan siapa lah kita untuk mengatakan yang kita tak perlu ikut mazhab mana-mana, melainkan orang itu benar-benar memahami keseluruhan isi yang terkandung dalam AL-Quraan dan mengkaji keseluruhan hadith yang ada.

nama pun berjemaah, jadi bila berjemaah bukan ke kita dikehendaki mengikut imam.. jangan lah pula kerana kita kata mazhab shafie, p tempat org yang mengikuti mazhab selain mazhab shafie, saja nak menambah.. kalau dalam jemaah, ikut imam.. kalau rasa nak buat solat sendiri ikut mazhab shafie, lain pula keadaanya.

tentang doa qunut, jika ikut mazhab shafie.. kalau tertinggal qunut perlu lah buat sujud sahwi, jika tidak (terlupa) tidak mengapa.. tak pula dikatakan berdosa atau solat tak sah. am i right? if i'm wrong, please correct me.. the best way.. InsyaALLAH.


ukhti bagaimana? adakah dari kalangan yang mengikut mazhab shafie, mana-mana mazhab(bercampur) atau Al-Quraan (mungkin ukhti arif dalam mengkaji Al-Quraan atau menafsir Hadith)?

Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 17:02


Pada 10-02-10 16:39 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-02-10 16:12 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



yang saya sampaikan ni bukan hasil fikiran saya. ini dari seorang ustaz yang memang memahami fiqh dengan baik, seorang muhaddis.


boleh tak jelaskan, bagaimana tahqiqul manath(kajian realiti) rebonding yang difahami oleh muhaddith tersebut terhadap fakta process hair rebonding?


akhi, boleh teruskan perbincangan dengan tajuk forum 'Apa Ada Dengan Rebonding'.. :-)

salah topik ni.. Harap maaf.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-02-10 17:06


Pada 10-02-10 16:42 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

imam syafi'i sendiri pun yang biasanya membaca do'a qunut pada solat subuh, tidak membaca qunut ketika berada ditempat imam lain yang tidak mengamalkn kunut



Imam shafie pun ada mengatakan jika ada pendapa yang ditafsirkannya menyalahi, minta kita tinggalkan dan berbalik kepada Al-Quraan.


jika ada kisah lagi.. boleh turut dikongsikan. syukran.

Wallahua'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-02-10 23:12


Pada 07-02-10 15:57 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam,

apa kaba buat sahabat sekelian,:smile:
disini ana ada nak minta penjelasan dari ustazah kalau ada,
apakah dibolehkan bagi seseorang itu berkahwin berlainan mazhab, seperti mazhab syafie dan mazhab hambali atau hanafi..

Terima Kasih

salam,

panjangnya meleret, pening saya baca... soalannya mudah sahaja, boleh ke kahwin dengan org yang mazhab lain?

jawapannya: kalau sesama muslim, elok pegangan agama, kahwin sajalah... apa susah. org Islam boleh kahwin dengan orang Islam, tiada masalah :kelip:

wassalam.

p/s: di Malaysia, sebenarnya kita lebih kepada mazhab Imam Nawawi (mengikut Prof. Dr. Mahmood Zuhdi)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 23-02-10 08:58


mazhab dalam Islam bukan seperti "mazhab" dalam Kristian. Tidak dapat beribadah di gereja "mazhab" lain dan ada masalah jika berkahwin dengan berlainan "mazhab".


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-03-10 22:36


1. ramai rakyat malaysia yang mengaku memegang mazhab syafii tapi mengamalkan mazhab2 lain dalam hal-hal tertentu seperti bab zakat dan ekonomi terutamanya. dan kebanyakan soal2 perbankan,pelaburan kewangan islam banyak menggunakan mazhab selain syafi'i.

2. perkhawinan berlainan mazhab rasanya tidak menjadi isu kerana zaman rasulullah belum ada mazhab lagi. sedangkan umno dan pas yang kuat bergaduh pun boleh kawin sesama mereka..apalagi antara mazhab...

3. kalau lelaki, khawin wanita bukan islam (ahli kitab) pun boleh..apa kan lagi wanita islam lain mazhab.

4. soal memilih mazhab mana selepas khawin adalah melalui perbincangan yang baik dengan pasangan mereka. dan tak perlu bersikap KERAS untuk memenangkan mazhab masing-masing..mungkin cara filem ketika cinta bertasbih boleh digunakan dimana si cewek awal-awal lagi main buka kitab semasa dilamar..mantooop..

Bookmark and Share

    


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-03-10 12:31


Salam.,

Syukran, ana hargai pendapat antum semua.:-)

walaubagaimana pun senario yang ada kini perlu dilihat,
banyak pendapat yang bercanggah..
ana bertanya kerana apa ye antum semua? kerana, ada yang sebahagian
masyarakat kini tidak berpandukan dan berasaskan AL-QURAAN,
mereka bebas mengatakan ini boleh itu tidak..
tak ke keliru.. :-? sebab of that lah... THE BEST WAY IS ikut apa yang ada dalam AL-Quraan dan As-sunnah, pendapat ulama' juga perlu dilihat dan dikaji..

em, maaf ye.. sedikit pandangan.:-)
kalau dalam bab AGAMA ISLAM ni, minta janganlah disamakan dengan apa-apa pun yang fantasi boleh.. sepertinya politik (UMNO @ PAS). ini tak ada kaitan.. selagi mereka bernama Islam, maka ianya tetap dibenarkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.162093 saat. Lajunya....