Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk
-- Al-Baqarah: 45

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 41
Ahli: 0
Jumlah: 41




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 8 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: TAHNIAH Kerajaan Pulau Pinang !!!!Program 1 keluarga 1 huffaz


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» TAHNIAH Kerajaan Pulau Pinang !!!!Program 1 keluarga 1 huffaz

Please Mendaftar To Post


Oleh TAHNIAH Kerajaan Pulau Pinang !!!!Program 1 keluarga 1 huffaz

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 16:56


PULAU PINANG, 6 Dis: Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan terus memberi pengiktirafan kepada para penghafaz Al-Quran di negeri ini dengan memberi pengiktirafan yang sewajarnya kepada mereka.

Sejajar dengan itu seminar Huffaz yang telah diadakan di Dewan Sri Pinang baru-baru ini dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) adalah salah satu tindakan kearah pengiktirafan tersebut.

Menurut Exco Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Abdul Malik Abul Kassim setakat ini 137 para hafiz dan hafizah telah mendapat pengiktirafan sebagai salah satu cara menghargai sumbangan mereka yang berjaya menghafaz Al Quran di negeri ini.

"Kita juga berhasrat untuk mewujudkan satu keluarga satu huffaz serta usaha kearah ini sedang giat dilaksanakan bagi mencapai aspirasi tersebut."

Dalam pada itu Ketua Menteri, Lim Guan Eng turut menyokong usaha yang diambil bagi memartabatkan para huffaz ini.

"Kerajaan Negeri memberi pengiktirafan kepada mereka ini adalah kerana kita berkeyakinan golongan seperti ini adalah mereka yang mempunyai komitmen tinggi dan memerlukan disiplin serta keperibadian mulia untuk melaksanakannya.

"Kita juga yakin degan adanya golongan hafiz dan hafizah ini maka masalah sosial dikalangan masyarakat seperti krisis moral, kemungkaran dan pelbagai masalah sosial akan dapat dihindari sebagaimana yang menjadi konsep amalan Kerajaan Negeri kearah 'Amar Makruf Nahi Munkar."

Para huffaz kali ini diberi penghargaan dengan pemberian sijil dan sumbangan sebanyak RM500 setiap orang.

Penghargaan ini telah dimulai sejak kepimpinan Kerajaan Negeri diterajui oleh Pakatan Rakyat sejak 2008 lagi.



Sumber



tahniah diucapkan kepada kerajaan pulau pinang kerana mewujudkan program 1 keluarga 1 huffaz.....

kepada yang beragama islam,sepatutnya kita menjadikan ini sebagai contoh yang baik untuk dilaksanakan.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nisa_iman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.01.2008
Ahli No: 32305
Posting: 341
Dari: sintok..>>..bangi

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 22:10


tahniah penang...
p.pinang sudah... perak bila lagi...
nampak mb baru ni pun boleh tahan agamanya.. :berfikir: :berfikir:
iyakah??? :-o :-o


-----------------
ISLAM is my life, my life is for ISLAM.... takbir!!! ALLAHUAKBAR


Bookmark and Share

    


  Member Information For nisa_imanProfil   Hantar PM kepada nisa_iman   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 01:08


mb baru???setahu saya di penang hanya ada km saja

tahniah km sekarang...even bukan islam pun tahu islam tu macam mana


malu lah kepada meelayu2 islam ni


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nie_nadia
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.05.2004
Ahli No: 8745
Posting: 133
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 01:17


Alhamdulillah, tahun lepas dapat RM 300 saja. Tahun ni, dapat sumbangan RM500.

p/s: negeri lain tak nak ikut contoh ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For nie_nadiaProfil   Hantar PM kepada nie_nadia   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 09:19


negeri lain ikut juga.....selangor pula siap guru2 sekolah agama dinaikkan gaji sekali ganda


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 09:49


Pada 10-12-09 09:19 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

negeri lain ikut juga.....selangor pula siap guru2 sekolah agama dinaikkan gaji sekali ganda



sekali ganda tu berapa?
sebelum ni berapa elaun guru sekolah agama ni?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

nisa_iman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.01.2008
Ahli No: 32305
Posting: 341
Dari: sintok..>>..bangi

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 09:52


Pada 10-12-09 01:08 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

mb baru???setahu saya di penang hanya ada km saja

tahniah km sekarang...even bukan islam pun tahu islam tu macam mana


malu lah kepada meelayu2 islam ni



minta maaf, salah faham disini.
means mb baru tu, mb perak not km penang..


-----------------
ISLAM is my life, my life is for ISLAM.... takbir!!! ALLAHUAKBAR


Bookmark and Share

    


  Member Information For nisa_imanProfil   Hantar PM kepada nisa_iman   Quote dan BalasQuote

dziaulhaq
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2004
Ahli No: 12403
Posting: 563
Dari: perut IBU

singapore   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 16:01


:welcome: syukur alhmduliLLAH..terima kisah kerajaan penang


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For dziaulhaqProfil   Hantar PM kepada dziaulhaq   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 16:19


negeri kecik senang agaknya nak buat.. selangor ni..uish..macam-macam hal ada...Kalau satu family besar tu maybe boleh lah.. daripadaa 41 org cucu atok, 3 drpadanya huffaz...erm..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 16:24


tahniah kepada penang diatas usaha anda.
jangan pulak nanti ramai yang masuk tahfiz pasal nak dapatkan duit ganjaran tersebut. lain pulak jadinya. hahahaha

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 21:19


erm..rasanya baik before bagi tu uji kehafalannya..andai kata score..baru bagi ganjaran tu..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 01:22


Pada 10-12-09 16:24 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

tahniah kepada penang diatas usaha anda.
jangan pulak nanti ramai yang masuk tahfiz pasal nak dapatkan duit ganjaran tersebut. lain pulak jadinya. hahahaha


beri imbuhan susah...tak beri imbuhan pun susah. Soal niat hati manusia itu bukan urusan kita...tu hal dia dengan Allah. Tapi soal memberi galakan...menghargai usaha untuk menghafal ni memang bagus benar kalau dapat diwujudkan. tinggal lagi yang menyokong usaha itu KM penang yang bukan islam, jadi kebaikannya tak bernilai pahala.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 11:11


Pada 11-12-09 01:22 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 16:24 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

tahniah kepada penang diatas usaha anda.
jangan pulak nanti ramai yang masuk tahfiz pasal nak dapatkan duit ganjaran tersebut. lain pulak jadinya. hahahaha


beri imbuhan susah...tak beri imbuhan pun susah. Soal niat hati manusia itu bukan urusan kita...tu hal dia dengan Allah. Tapi soal memberi galakan...menghargai usaha untuk menghafal ni memang bagus benar kalau dapat diwujudkan. tinggal lagi yang menyokong usaha itu KM penang yang bukan islam, jadi kebaikannya tak bernilai pahala.



memberi imbuhan tu sebagai tanda penghargaan dan terima kasih tak salah dan ia memang digalakkan kerana ia secara tak langsung menaikkan moral dan semangat huffaz2 untuk belajar..

tentang KM penang tu kita doakan supaya dia terima hidayah.....

p/s------->terima kasih arwah ustaz DFN kerana memperkenalkan islam kepada bukan islam :-)


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 14:05


Pada 11-12-09 01:22 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 16:24 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

tahniah kepada penang diatas usaha anda.
jangan pulak nanti ramai yang masuk tahfiz pasal nak dapatkan duit ganjaran tersebut. lain pulak jadinya. hahahaha


beri imbuhan susah...tak beri imbuhan pun susah. Soal niat hati manusia itu bukan urusan kita...tu hal dia dengan Allah. Tapi soal memberi galakan...menghargai usaha untuk menghafal ni memang bagus benar kalau dapat diwujudkan. tinggal lagi yang menyokong usaha itu KM penang yang bukan islam, jadi kebaikannya tak bernilai pahala.



ada masalah ke dengan statement yang saya taip diatas ?
memang bagus imbuhan yang diberikan sebagai galakan kepada mereka yang terlibat.

tapi kita tak mahulah sesorang tu nanti membuat sesuatu kerana imbuhan tersebut. bukan kerana Allah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 15:46


hehehheheh...
apa susahnya..
kalau yang pergi pusing satu dunia,daki gunung..
main badminton pun kerajaan bagi imbuhan..
takkan lah org cerdik pandai agama ni kita nak berkira..
kita dah lah tak buat..
org lain nak buat alhamdulillah..
jangan prasangka sangat..
hadap kalau asyik berprasangka pun payah juga dik..

p/s.. sangka baik saja..
        cuma mintak2 negeri lain pun buat juga...
        tak kira pakatan ato bn...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 15:48


ya betul brader. yang mana baik kita sokong. tak kisah lah sapa yang bagi BN ke PR ke. asalkan benda tu baik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:00


ya betul...
kita bukan anti parti..
tapi kita nak yang terbaik..
ingat-ingat lah...
satu-satu kerajaan itu bukan hanya didokongi oleh satu-satu parti sahaja..
ianya milik sekalian marhaen..
milik semua rakyat..
dan rakyat senantiasa mahukan yang terbaik buat mereka..

p/s.. ini bukan zaman bulan madu lagi..
         dan juga bukan zaman 70 an buat bn..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 11-12-09 16:00


Pada 11-12-09 15:48 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

ya betul brader. yang mana baik kita sokong. tak kisah lah sapa yang bagi BN ke PR ke. asalkan benda tu baik.


BN buat benda baik pun selagi beriman dengan aqidah sekular, memisahkan agama dengan kehidupan, ianya sia-sia. Kerana BN telah meminggirkan peranan Allah sebagai pembuat hukum dalam kehidupan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:03


jadi wuzaraa bagaimana kita nak buat?
boleh bagi jalan penyelesaian..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 11-12-09 16:07


Pada 11-12-09 16:03 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

jadi wuzaraa bagaimana kita nak buat?
boleh bagi jalan penyelesaian..


Tinggalkan UMNO.
Kajilah dalil-dalil gerakan Islam dengan penuh keterbukaan, dan berjuanglah dengan kekuatan dalil tersebut. Ingatkah Firdaus akan hadith riwayat Hudzaifah bin Yaman tu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:11


jadi nak tinggalkan umno nak join parti mana..
jemaah mana yang perlu kita ikut...
boleh wuzaraa nyatakan?
dan Kenapa pula parti atau jemaah tu jadi pilihan dan perlu dijadikan pilihan?
boleh wuzaraa nyatakan secara jujur..
supaya rakan-rakan lain lebih faham dan tidak terpesong..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:14


Pada 11-12-09 14:05 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 01:22 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 16:24 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

tahniah kepada penang diatas usaha anda.
jangan pulak nanti ramai yang masuk tahfiz pasal nak dapatkan duit ganjaran tersebut. lain pulak jadinya. hahahaha


beri imbuhan susah...tak beri imbuhan pun susah. Soal niat hati manusia itu bukan urusan kita...tu hal dia dengan Allah. Tapi soal memberi galakan...menghargai usaha untuk menghafal ni memang bagus benar kalau dapat diwujudkan. tinggal lagi yang menyokong usaha itu KM penang yang bukan islam, jadi kebaikannya tak bernilai pahala.



ada masalah ke dengan statement yang saya taip diatas ?
memang bagus imbuhan yang diberikan sebagai galakan kepada mereka yang terlibat.

tapi kita tak mahulah sesorang tu nanti membuat sesuatu kerana imbuhan tersebut. bukan kerana Allah.


ada masalah ke memahami komen saya di atas ?....bila memberikan imbuhan adakah membawa maksud kita inginkan seseorang beramal dengan kerana imbuhan ?... imbuhan wang ringgit adalah mekanisma manusia untuk menggalakkan pembaikan kepada sesuatu usaha...ia sekadar satu usaha untuk 'menggalakkan'...sedang urusan niat adalah perkaitan iman yang tumbuh dari kefahaman yang benar terhadap tuntutan Allah yang esa.
maknanya, org yang faham tentang hakikat niat ikhlas kerana Allah swt, tidak memdatangkan kesan terhadap usaha mereka sekalipun diberi imbuhan atau sebaliknya...tapi jika mereka menerima imbuhan tak bolehlah kita wewenang mengatakan mereka tidak ikhlas dalam usaha...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:23


Pada 11-12-09 16:00 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 15:48 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

ya betul brader. yang mana baik kita sokong. tak kisah lah sapa yang bagi BN ke PR ke. asalkan benda tu baik.


BN buat benda baik pun selagi beriman dengan aqidah sekular, memisahkan agama dengan kehidupan, ianya sia-sia. Kerana BN telah meminggirkan peranan Allah sebagai pembuat hukum dalam kehidupan.


buat baik pun salah ? buat jahat lagi salah ...
nak harapkan HT, entah bila lagi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:27


ya betul puan myhoney.

kita semua mengharapkan imbuhan yang diberikan itu sebagai galakan kepada mereka yang berjaya dalam bidang tersebut.

jangan pulak kita tersasar dari matlamat utama menjadi hafiz. jangan kerana nak imbuhan kita jadi hafiz.

harapan apa yang dilakukan di penang menjadi ikutan di setiap negeri.

puan myhoney berasal dari kelantan ? (mengikut bendera yang diavatar puan).. di kelantan macamana ? ada imbuhan diberikan kah kepada penghafaz ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 16:40


Pada 11-12-09 16:27 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

ya betul puan myhoney.


puan myhoney berasal dari kelantan ? (mengikut bendera yang diavatar puan).. di kelantan macamana ? ada imbuhan diberikan kah kepada penghafaz ?


hmmm soalan yang bernas saya kira...cuma saya tak 'kalut' sangat tentangnya, jesteru ia bukanlah besar sangat maknanya bagi saya.Jadi tak pasti ada imbuhan ke idaknya..

tak menjadi kesungguhan saya nak ambil tahu adakah imbuhan diberikan kepada para hufaz di kelantan....cuma yang kita tahu sekolah-sekolah tahfiz banyak tumbuh di kelantan dan menjadi pilihan masyarakat kebanyakan negeri untuk menghantar 'wakil keluarga' mereka belajar menghafal quran di sana.

saya berpandangan di sisi para penghufaz di sana, mereka tak cakna pun org nak bagi imbuhan atau tidak...cuma jika diberi, ia satu usaha yang wajar dipuji ...itu saja


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 19:13


mohon wuzaraa jawap lah soalan saya tadi...
diskusi wuzaraa mulakan...
kita sama-sama punya hujah..
sekarang kita nak penyelesaiannya..
jangan biar tergantung saja..
kami ni juga tau pendapat wuzaraa..

p/s.. kita bincang macam adik beradik..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-12-09 08:01


Pada 11-12-09 19:13 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

mohon wuzaraa jawap lah soalan saya tadi...
diskusi wuzaraa mulakan...
kita sama-sama punya hujah..
sekarang kita nak penyelesaiannya..
jangan biar tergantung saja..
kami ni juga tau pendapat wuzaraa..

p/s.. kita bincang macam adik beradik..


Saya yang mulakan diskusi? Cuba cek baik-baik.
Saya dah nyatakan pendirian saya dalam posting saya sebelum ini. Kita wajib menilai gerakan dalil-dalil yang dibawa oleh gerakan Islam, dan mengambil pandangan yang paling kuat. Penilaian kita berdasar dalil semata, bukan sentimen. Tetapi UMNO tu jelas gerakan yang beraqidah sekular, berfikrah kufur kapitalisme dan bersentimen assobiyah. Firdaus setuju?

Saya tercari2 hujah2 Firdaus, tak nampak pun?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-12-09 08:07


Pada 11-12-09 16:23 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 16:00 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 15:48 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

ya betul brader. yang mana baik kita sokong. tak kisah lah sapa yang bagi BN ke PR ke. asalkan benda tu baik.


BN buat benda baik pun selagi beriman dengan aqidah sekular, memisahkan agama dengan kehidupan, ianya sia-sia. Kerana BN telah meminggirkan peranan Allah sebagai pembuat hukum dalam kehidupan.


buat baik pun salah ? buat jahat lagi salah ...
nak harapkan HT, entah bila lagi...


Aqidah UMNO menolak Allah sebagai pembuat hukum, apa pun akan tertolak. Allah kata mereka yang segini termasuk dalam golongan orang yang rugi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-12-09 08:21


Saya kehairanan, melihat kebodohan Bezita tidak habis menyerang HT tidak membuat apa-apa tindakan. Walhal sudah beberapa kali saya jelaskan. Saya tahu apa pun penjelasan, hatinya memang dah tertutup untuk menerima kebenaran.

Taklif syara itu tidak semuanya jatuh kepada kita. Ada taklif (bebanan) hukum syara' itu terkena pada individu, ada pada gerakan Islam dan juga pada negara. Taklif syara' pada individu perlu dilaksanakan oleh individu2 sendiri seperti solat, puasa dsbnya. Ada juga taklif syara' yang hanya dibebankan kepada individu tertentu seperti kuasa talak yang hanya ada pada suami, kuasa menikahkah pada wali dan beberapa hal lain.

Begitu juga jamaah Islam, mempunyai taklif yang khas berdakwah untuk mengembalikan Islam. Gerakan Islam tidak ditaklifkan untuk melaksanakan sendiri hudud, mendirikan kilang senjata, mengumpul jizyah, kharaj dan sebagainya. Kerana ini adalah kewajipan negara yang mana gerakan Islam berkewajipan berdakwah menegakkannya.

Menjadi taklif bagi negara melaksanakan hudud Islam, ekonomi Islam, kewangan Islam, dasar luar negara Islam, melancarkan jihad terhadap negara2 yang belum Islam dsbnya.

Adalah satu kesilapan untuk mendesak gerakan Islam melaksanakan apa-apa yang ditaklifkan oleh negara. Perumpamaan bagi Bezita ini adalah seperti mendesak wanita menceraikan lelaki. Dalam agama kristian boleh lah bro, kita orang Islam mana boleh macam tu.

Banyak gerakan Islam memahami perkara ini, maka sebab itu mereka berusaha menegakkan negara Islam. Tetapi makhluk seperti Bezita, akibat kedengkian dan bencinya kepada HIzbut Tahrir, telah menyerang HT sedemikian yang hanya mendedahkan kebodohan pemikiran tasyri' Bezita sendiri. Sampai satu tahap walau dijelaskan pun, beliau tidak mampu mengerti kerana pintu hatinya telah tertutup. Teringat kata seorang ulama', berhujah dengan orang yang pandai aku ada harapan menang, tetapi berhujah dengan orang bodoh kemungkinan besar aku kalah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 17:34


mmmmmmmm...
masih lagi tidak jawap soalan saya tadi wuzaraa...
pokoknya disitu..
jadi jawaplah..
mudah sajakan...

anda menyatakan umno bukan satu wadah yang baik untuk dijadikan jemaah..
jadi saya bertanya..
jika bukan umno wadah mana yang kita nak ikut..
jemaah mana yang perlu kita masuk..
dan Kenapa jemaah tu jadi pilihan dan perlu dijadikan pilihan..
mudah sajakan..

kita diskusi kat sini nak cari ilmu..
bukan nak perang2 atau nak salah menyalah..
jika ada pandangan lain yang berbeza selagi tak bercanggah berlapang dada lah kita...
jika bercanggah sekalipun tegur2 lah cara elok dulu..
takkan semudah tu kita nak hentam saudara kita..
kata nak berukhwah..
tapi semangat ukhwah tu tak ada dalam jiwa..
mana nak jadi...

p/s.. please lah... jangan lah ada lagi soalan dibalas soalan..
        soalan balas lah dengan jawapan...
        hujah tak ada jalan selesai pun tak guna juga..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 18-01-10 12:00


Pulau Pinang tambah peruntukan Hal Ehwal Agama Islam

GEORGETOWN, 15 Jan: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, Kerajaan negeri menambah peruntukan untuk Hal Ehwal Agama Islam pada tahun 2010 berjumlah RM24.3 juta berbanding tahun lalu sebanyak RM20.5 juta.

Menurut beliau, peruntukan tahun lalu pun melebihi apa yang Kerajaan Barisan Nasional (BN) berikan iaitu hanya RM 12.5 juta sahaja.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ibnushahabudin
Warga 1 Bintang
Menyertai: 07.10.2009
Ahli No: 37618
Posting: 35

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 18-01-10 14:03


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, program ini pernah menjadi idea pemikiran ustaz farhan al-hafiz abdullah, seorang bekas paderi. Bagus lah kalau ada usaha diperingkat kerajaan negeri nak melaksanakan program ini. Moga ini satu bentuk tarbiah kepada rakyat, kelak bila akidah dah mantap, hati akan sendiri nak kepada kehidupan islam yang syumul, insyaAllah


-----------------
maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta...


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnushahabudinProfil   Hantar PM kepada ibnushahabudin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 18-01-10 15:55


Pada 18-01-10 14:03 , ibnushahabudin posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, program ini pernah menjadi idea pemikiran ustaz farhan al-hafiz abdullah, seorang bekas paderi. Bagus lah kalau ada usaha diperingkat kerajaan negeri nak melaksanakan program ini. Moga ini satu bentuk tarbiah kepada rakyat, kelak bila akidah dah mantap, hati akan sendiri nak kepada kehidupan islam yang syumul, insyaAllah




kerajaan persekutuan mesti tak boleh sebab menteri2 dia kan tak nak islam hehehehee


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.140089 saat. Lajunya....