Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Nothing Last Forever
-- Sidney Sheldon

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 66
Ahli: 0
Jumlah: 66




  Yang Masuk Ke Sini
jasadkudisini: 7 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 9 hari yang lalu
isa777_musa: 9 hari yang lalu
zam_rizal: 18 hari yang lalu
wanja: 29 hari yang lalu
MTMKi: 36 hari yang lalu
Kang: 36 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Swiss Haramkan Bina Menara Masjid


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Swiss Haramkan Bina Menara Masjid

Please Mendaftar To Post


Oleh Swiss Haramkan Bina Menara Masjid

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 12:15


GENEVA 29 Nov. - Keputusan awal pungutan suara di Switzerland menunjukkan pengundi menyokong usul yang dibawa oleh parti berhaluan kanan untuk mengharamkan pembinaan menara masjid baru di negara ini.

Stesen Swiss Television berbahasa Perancis melaporkan selepas 30 minit pengundian ditutup tengah hari tadi mendapati inisiatif itu bakal diterima. Ia amat mengejutkan.

Kerajaan dan Parlimen Switzerland telah menolak usul itu kerana ia melanggar Perlembagaan, kebebasan beragama dan toleransi tradisi di negara ini.

Pemerhati hak asasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu turut menyuarakan kebimbangan terhadap usul tersebut.

Kumpulan politik daripada parti berhaluan kanan - Parti Rakyat Switzerland (SVP), parti terbesar di negara ini dan Kesatuan Demokratik Persekutuan berjaya mengumpulkan tandatangan untuk memaksa pungutan suara itu diadakan.

Mereka mendakwa menara-menara masjid merupakan simbol 'politik-keagamaan yang menuntut kekuasaan'. - Reuters :jangan:
hurm.... pandainya dia org cari alasan.................

Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 30-11-09 14:10


Jom kita pulaukan barangan Swiss pula macamane kita pulaukan Denmark mengutuk Nabi suatu masa dahulu hingga melumpuhkan sedikit ekonomi mereka.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 14:40


apa ye... produk barang dr swiss?


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 30-11-09 14:45


mereka ni adik beradik Israel/Amerika jugak. Barangan sama seperti kempen boikot2 sebelum ini.

Syarikat : Nestle Jenama : Kit kat, Perrier, Libby, Nescafe, Maggie, Buitoni, Nestea, Freskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee mata, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips

Fakta : Syarikat Swiss ini dimilikki 50.1% oleh syarikat Israel, Osem Investments. Pada tahun 2000 mengumumkan untuk melabur berjuta-juta dolar di Israel dalam & D. Pada tahun Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 15:04


padan pun.... dah sama puak... ada saja akal panjang mereka ni nak runtuhkan agama islam...


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 15:16


maaf ya nak tanya

penting sangat ke menara masjid tu?????jadi jika tak ada menara masjid memang tak boleh solat dan azan ke???bila tak ada menara masjid islam tergugat ke????


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 15:52


Pada 30-11-09 15:16 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

maaf ya nak tanya

penting sangat ke menara masjid tu?????jadi jika tak ada menara masjid memang tak boleh solat dan azan ke???bila tak ada menara masjid islam tergugat ke????



ibarat orang melayu dilarang pakai baju kebangsaan tapi baju lain ada juga boleh tutup aurat.

benda tu simple tapi boleh mencetuskan sesuatu....


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 15:58


dalam banyak-banyak bangunan yang ada menara, Kenapa menara masjid yang dipilih?
Tentulah ada niat yang tidak baik terhadap islam.


-----------------
Anehnya perjalanan masa. Tetapi lebih aneh manusia yang melalaikannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 16:03


Pada 30-11-09 15:52 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-11-09 15:16 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

maaf ya nak tanya

penting sangat ke menara masjid tu?????jadi jika tak ada menara masjid memang tak boleh solat dan azan ke???bila tak ada menara masjid islam tergugat ke????



ibarat orang melayu dilarang pakai baju kebangsaan tapi baju lain ada juga boleh tutup aurat.

benda tu simple tapi boleh mencetuskan sesuatu....




tu jika disamakan dengan bangsa melayu....tapi ada tak dalam nas,sunnah tak pun ijmak2 ulama dan juga qiyas yang mengatakan jika menara masjid tak ada,islam boleh tergugat??? :-? :-?

kerana topik di sini--------->Swiss Haramkan Bina Menara Masjid

jadi soalan saya---->bagaimana jika rumah2 biasa tak pun bangunan2 tinggi dan etc yang diubah menjadi masjid(kaedah ni memang popular di eropah dan amerika utara)tapi tiada menara adakah solat tak boleh didirikan dan azan tak boleh dikumandangkan??? :-? :-? :-?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 16:16


memang masih boleh bersembahyang... maksudnya sekarang... ia boleh menimbulkan perbalahan kerana ia boleh menimbulkan tanda tanya buat kaum islam di sana... Kenapa menara masjid dilarang malah diharam kan? Kenapa menara gereja tidak? setiap orang mempunyai kepercayaan dan pemikiran yang berbeza.... ada yang bagus dan ada yang cetek.... pada pandangan saya, parti berhaluan kanan cuba untuk mengusik sedikit demi sedikit hati masyarakat islam di sana.....


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 16:24


Pada 30-11-09 16:16 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

memang masih boleh bersembahyang... maksudnya sekarang... ia boleh menimbulkan perbalahan kerana ia boleh menimbulkan tanda tanya buat kaum islam di sana... Kenapa menara masjid dilarang malah diharam kan? Kenapa menara gereja tidak? setiap orang mempunyai kepercayaan dan pemikiran yang berbeza.... ada yang bagus dan ada yang cetek.... pada pandangan saya, parti berhaluan kanan cuba untuk mengusik sedikit demi sedikit hati masyarakat islam di sana.....




ok2,kepada tou aii yakinlah benda ni akan gagal punya sebab semua pihak membantah benda ni....sedangkan rakyat dia sendiri pun bantah benda ni jadi isu ni saya jangkakan akan selesai tapi belum tahu bila


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 30-11-09 16:29


Lor ingat pasal masjid rupanye menara masjid saja rupanye..hmmm..tak baca habis pula tadi..ehehhee....

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-11-09 16:41


Pada 30-11-09 16:29 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Lor ingat pasal masjid rupanye menara masjid saja rupanye..hmmm..tak baca habis pula tadi..ehehhee....



tak apa,jangan segan ok...sila diskas disini


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 07:20


insyaallh.... mudah-mudahan.... yang pasti kita sesama saudara kita hendaklah banyak berdoa dan bersembahayang hajat untuk mengelakkan kejadian seumpama ini tidak akan berlaku lagi... baru-baru ini tentera Amerika pun akan dihantar lagi di Afghanistan... walaupun atas dasar menolong tapi mereka ada propaganda yang tersembunyi.....


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 11:19


Mufti Mesir kecam pungutan suara hina Islam

KAHERAH 30 Nov. - Mufti Mesir, Ali Gomaa mengutuk keputusan pungutan suara di Switzerland semalam yang mengharamkan pembinaan menara baru masjid dan menyifatkannya sebagai satu penghinaan terhadap umat Islam di seluruh dunia.

Gomaa, bagaimanapun menyeru umat Islam supaya jangan melatah dengan keputusan yang disifatkan oleh beliau sebagai provokasi itu.

Majoriti besar pengundi di Switzerland memilih untuk mengharamkan pembinaan menara baru masjid dalam satu pungutan suara anjuran sebuah parti berhaluan kanan, semalam.

"Usul ini bukan sahaja dianggap sebagai serangan terhadap kebebasan beragama tetapi juga percubaan untuk menyinggung perasaan umat Islam di Switzerland dan luar negara," kata Gomaa kepada agensi berita rasmi, MENA hari ini.

Beliau menggesa 400,000 penduduk Islam di Switzerland supaya menggunakan saluran 'dialog' dan undang-undang untuk mencabar pengharaman tersebut yang beliau gambarkan sebagai 'perbuatan provokasi'.

Parti terbesar di Switzerland, Parti Bangsa Swiss (SVP) yang berhaluan kanan telah memaksa pungutan suara diadakan selepas memenuhi syarat dengan berjaya memungut 100,000 tandatangan daripada pengundi yang layak dalam tempoh 18 bulan lalu.

Gomaa turut menyeru umat Islam supaya jangan terpengaruh dengan 'provokasi itu' dan menegaskan bahawa Islam 'menganggap umat manusia sebagai sebuah keluarga'.

Mesir ialah negara Arab yang mempunyai penduduk paling ramai dan berada di barisan hadapan dalam melancarkan tindak balas terhadap Denmark pada 2006 selepas sebuah akhbar Denmark menyiarkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW. - AFP


-----------------
Anehnya perjalanan masa. Tetapi lebih aneh manusia yang melalaikannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 04-12-09 11:22


Pada 03-12-09 11:19 , broshahir posting:

!!! QUOTE !!!

Mufti Mesir kecam pungutan suara hina Islam

KAHERAH 30 Nov. - Mufti Mesir, Ali Gomaa mengutuk keputusan pungutan suara di Switzerland semalam yang mengharamkan pembinaan menara baru masjid dan menyifatkannya sebagai satu penghinaan terhadap umat Islam di seluruh dunia.




Alhamdulillah...


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

syed
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 29.10.2003
Ahli No: 4767
Posting: 1804
Dari: Ardhullahi Wasi'atun

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-12-09 20:58


MasyaAllah..Islam dihina dan penganutnya di hina..kita umat islam d Malaysia hanya mampu melihat dan berdoa..


-----------------
"kullu amm waentum bikhair".

Allah didahulukan Nabi Muhammad menjadi ikutan..


Bookmark and Share

    


  Member Information For syedProfil   Hantar PM kepada syed   Pergi ke syed's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.115 saat. Lajunya....