Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Nothing Last Forever
-- Sidney Sheldon

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 38
Ahli: 0
Jumlah: 38




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 1 hari, 7 jam, 21 minit yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Pakatan Menang, Rumah Tergadai?


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Pakatan Menang, Rumah Tergadai?

Please Mendaftar To Post


Oleh Pakatan Menang, Rumah Tergadai?

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-11-09 00:25


Jarang sekali kita dengar orang akan cakap: kalaulah PAKATAN Rakyat menang se-Malaysia...bahagialah kita, hidup aman lah kita. Ekonomi lagi terjaga.

Tapi yang acapkali dijadikan buah mulut di kedai kopi pada waktu ini ialah habislah Malaysia kalau mereka pegang. Baru beberapa negeri pun dah tak boleh control!

Persepsi atau Resepsi? Jadikan ia mainan minda anda untuk sementara waktu sehingalah selepas anda membaca buah fikiran saya yang tak seberapa ini.


Amat tidak salah apabila cakap habis Malaysia. Cuba jangan dikatakan Habis Malaysia ; sama erti seakan BALA berlaku kerana tak akan habis sesebuah tempat melainkan ALLAH yang binasakannya.

Yang TAK PERNAH DIFIKIRKAN orang:
bila PAKATAN menang besar dan besar lagi....siapa akan ambil alih jawatan sekian dan sekian tersebut iaitu dengan berlandaskan prinsip keadilan yang diperjuangkan.
Orang pun tak pernah fikir; (terutama yang MUSLIM MUKMIN) jika PAKATAN menang saya ingin jadikan ISLAM landasan politik saya sepanjang perjuangan baru itu.


SEDIHNYA:
Baru PAKATAN saja menang sikit, riuh sana sini, riuh lebih-lebih tapi PAKATAN kekurangan tenaga penggerak! Yang ramai waktu PRU saja agaknya?

Lihat saja di kampung2 waktu kini (walaupun tak semua)....jalan raya tidak bertar, berlubang dan pembangunan mulai tidak terurus! Bak kata ada saja isu tempatan.

Bagi saya, memanglah tak semua ADUN PAKATAN ambil port isu ni (may be lah agaknya)....tapi kita juga perlu sedar sikit yang ADUN PAKATAN bukannya ada 10 mata dan 10 kaki setiap seorang untuk melihat semua.

Maka sesiapa yang rasa dirinya punya tanggungjawab terhadap negara (tanpa kira politik), WAJIB turut membantu (tak banyak, sikit pun ok). Sebab faedahnya bukan untuk PAKATAN tapi diri kita dan keluarga kita juga. Begitu juga sewaktu di negeri bawah pemerintah persekutuan. Halnya sama saja.

Jadikan diri kita sebagai seorang 'wartawan' atau 'pelapor aktif' yang bekerja secara percuma (tanpa mahu sebarang imbuhan sewaktu melakukan kerja untuk pemerintah tersebut).

Kita fikir demia negara.......bukan demi parti2.

Soalan akhir:
Tapi apakah ada orang-orang sedemikian yang sama seperti maksud saya di atas?

Ya ALHAMDULILLAH saya percaya ianya ADA tapi mungkin sedikit.

Yang ramai yang lain (walaupun terdiir dari golongan PENYOKONG PAKATAN)...MAAFLAH ; lepas PAKATAN memerintah negeri2 tertentu....tak nampak batang idung dan tak ada siapa ambil tahu dah isu-isu pemerintahan.

akhirnya dalam TV masuk cerita yang bukan bukan untuk meNEGATIFKAN lagi negeri2 di bawah PAKATAN. walaupun saya juga bersetuju dengan tindakan itu!

Tapi bagi saya lagi, bila ada hal NEGATIF; itu tandanya bagus bagi merubah mereka (Pakatan). Sebab di sini masih ada orang yang nak beri tunjuk ajar yang baik kepada anda.

Bayangkan jika pelapor tidak pula wujud dan mengambil endah tidak endah terhadap negeri tersebut......maka sesungguhnya PAKATAn itu mungkin TIDAK mampu bertahan lagi pada masa akan datang.

Kita patut lihat realiti semasa; Pemerintah yang ada di persekutuan nampak bersungguh dan semakin cuba berubah.....so PAKATAN juga perlu memastikan kepincangan yang ada SEGERA ditampung dengan kebaikan. Jangan dibiar jurang itu terbelah lagi!

Bukan apa; Agar wajar pulangan POSTIF kepada para pengundi yang pernah memangkah kamu.

Pengundi kini sentiasa menanti BUAH TANGAN PAKATAN, mana yang tergadai mana yang terbela???!!!........

Rasulullah S.A.W bersabda: Barangsiapa dari kamu melihat kemungkaran, di ubah dengan tangannya, apabila tidak kuasa (mampu) ubahlah dengan lidahnya, jika tidak kuasa ubahlah dengan hati. Demikian itu adalah selemah2 iman. (riwayat Muslim)

Moga saya yang menulis dikurnia kesihatan yang baik, keluarga yang AMAN dan akan ikut Ad Din ISLAM seluruhnya insya-ALLAH


-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

amirahni
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.06.2006
Ahli No: 24839
Posting: 134
Dari: SHAH ALAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 16-11-09 10:06


Memang elok media telus melapor...
sebab ada sesetengah tempat dah lama beno terabai....
Harap perubahan membawa kebaikan untuk semua


-----------------
BUAT YANG BETUL, BUAT DENGAN BETUL, BUAT BETUL-BETUL


Bookmark and Share

    


  Member Information For amirahniProfil   Hantar PM kepada amirahni   Pergi ke amirahni's Website   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-11-09 17:31


hehhehe...
kalau duduk lama dalam politik tau lah azabnya..
kita senang cakap,tuduh dan mangadu domba..
lagi senang nak kritik atau kondem....
tapi baru setahun setengah perintah...
yang perintah negeri....bukan negara..
bagi peluang lah sikit..
kita tak kata semua yb2 PR ni baik macam malaikat..
ada yang lalai...
yang lalai ni kena tegur..
macam dakwah juga..
sama saja...
banyak-banyak lah sabar...

lagi 1 isu negatif dalam paper..
ramai yang percaya...
tapi tak ramai yang mangkaji..
kita tak salahkan org ramai tentang persepsi ini..
kadang-kadang org malas nak kaji...sebab tak ada masa...
tapi ada masa pula nak tumpang sekaki bancuh benda yang tak tentu betulnya lagi..
jika datang 1 peristiwa maka seeloknya kaji dulu kebenarannya...

kita boleh bersabar dengan kerakusan dan ketidakseimbangan pembangunan bandar dan kampung2 semasa bn memerintah 52 tahun,,,
tapi kita tak boleh sabar dengan kerajaan pr yang baru saja perintah tak sampaipn 2 tahun.tahukah kita kepayahan YB2 kita untuk meminta peruntukan di bawah parlimen masing-masing daripada kerajaan pusat..
tahu ke kita perit jerih MB2 nak minta peruntukkan daripada kerajaan pusat..
macam minta sedekah..
contohnya kes royalti minyak dah lah..
banyak liku sebelum berjaya..
kerajaan pas terengganu jatuh kerana rakyat tidak sabar untuk perubahan..
dan selepas dijatuhkan menyesal pulak sebab tengok kerakusan BN menjahanamkan dana rakyat..
hendakkah kita jadi seperti mereka?

p/s.. sabar2...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-11-09 21:57


Pada 18-11-09 17:31 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

hehhehe...
tahu ke kita perit jerih MB2 nak minta peruntukkan daripada kerajaan pusat..
macam minta sedekah..
contohnya kes royalti minyak dah lah..
banyak liku sebelum berjaya..
kerajaan pas terengganu jatuh kerana rakyat tidak sabar untuk perubahan..
dan selepas dijatuhkan menyesal pulak sebab tengok kerakusan BN menjahanamkan dana rakyat..
hendakkah kita jadi seperti mereka?

p/s.. sabar2...



-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-11-09 23:53


nampaknya, pakatan perlu belajar sedikit lagi tentang politik. Dan PAS yang harus terajui pakatan ini menerusi BAGAIMANA Nabi Muhammad Sallalahu'alaihi Wassalam (SAW) yang MULIA membangunkan ISLAM di seluruh dunia. So, dari situ akan terungkai segala kekusutan yang ada, insya-ALLAH.... ALLAHU AKHBAR

wallahu'alam bissowab moga penulis sihat dan kuat menulis hal baik insya-ALLAH


-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 02:38


bukan soal siapa nak menang untuk memerintah negara tapi soalnya yang memimpin kemenangan itu bagaimana mempertahankan kemenangan. seringkali kita mendengar PR baru sahaja memegang 5 buah negeri sudah nampak pelbagai kecelaruan. saya tak nafikan jika pelbagai isu ini sengaja dibuat atau tak oleh pihak tertentu pastinya persepsi masyarakat akan tertumpu bahawa PR tak kan mampu meimpin satu negara.

Itulah persepsi yang menyebabkan dari satu pihak kepada pihak yang lain. natijahnya pihak lain akan beranggapan sama. memang kita akan mempertahankan " alah, belum perintah lagi , tak kan dah banyak salah sangka" . ini memang kita terima namun sejauh mana dibuktikan? bagi saya penguasaan terhadap 5 buah negeri ini adalah petunjuk ataupun jalan untuk menggenggam negara suatu hari nanti. maksudnya peluang PR untuk mentadbir 5 buah negeri yang dimenangi untuk dibuktikan kepada masyarakat bahawa PR mampu mentadbir negara.

namun pergolakan 5 buah negeri ini sudah menampakkan kepada masyarakat sejauh mana kemampuan PR mentadbir dengan baik bahkan sokongan padu ini adakah dapat dimanfaatkan untuk menguasai negara? bagi masyarakat, 5 buah negeri adalah peluang PR untuk membuktikan mereka boleh mentadbir negara jika menang di masa akan datang. apa orang selalu cakap, percubaan demi percubaan ataupun usaha tangga kejayaan.

pokok persoalan adalah pemimpin yang menang itu sendiri adakah mampu melunaskan segala janji mahupun manifesto yang diwar-warkan tak lama dulu. bagi pemimpin yang kalah pula berusaha bagaimana mereka mengembalikan semula kepercayaan masyarakat yang menolak mereka. di sini akan wujud pelbagai cubaan untuk kembali kepada asal. Tak boleh salahkan mereka pula sebab hak mereka untuk mengembalikan kepercayaan masyarakat kepada mereka. cuma jalannya atau cara hendaklah mengikut lunas-lunas yang ditetapkan.

tak salah membangkang jika perkara tak betul dan tak salah menyokong jika betul. paling penting adalah setiap bantahan atau sokongan itu memenuhi aspek yang disokong mahupun dibantah dan bukan hanya kepentingan politik untuk menarik perhatian masyarakat.


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 12:05


huh..kat kg saya ni ada 2 jkk.. 1 jkk yang sah under selangor.. yang 2nd tu namanaya jawatankuasa persekutuan pula..persukutuan? meant ada jkk lain lah.. so rasanya macam ada d nakhoda pula sini..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 13:29


cuba lihat

Terengganu..
MB dia kena ugut bunuh kawan se UMNO nya lagi

Perlis
Shahidan Kassim lebih pembangkang berbanding PAS di perlis

Pahang
kerajaan negeri disuruh bayar kompaun balak berjuta-juta..pakai duit rakyat lagi..

Sabah
Isu pairin kitingan,bernad dompok..minyak punya lah banyak..tapi juara RAKYAT PALING RAMAI MISKIN TEGAR..termasuk di semporna

Bookmark and Share

    


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 13:40


hehehhe..
perikatan zaman kapal layar dahulu pun sesak dalam masa 10 tahun pemerintahan awalnya..
jika tak kerana bantuan dr kolonial maka lambat lagi lah nak masuk zon selesa...
pakatan baru memerintah tak sampai 2 tahun..
nak taknak kena ikut corak lama juga..
mana ada dalam dunia ni terus tukar secara drastik..
jadi perubahan berlaku dalam jangka masa pemerintahannya..
sebaik-baik masa yang diberi adalah 10 tahun...
tapi adakah ianya akan terjadi?
mungkin...
tapi kena juga ingat wahai pengkritik..
kerajaan pusat adalah kerajaan BN..
jadi faham-faham dahlah..
pasti ada birokrasi dan anak tiri...
jadi kita lihat samaada pakatan berjaya atau tidak disebalik semua tadi..

negeri tak sama dengan negara..
hasil negeri pun boleh dirompak jadi hasil negara..
jadi jangan kita jadikan panduan..
saya tak setuju dengan pandangan yang mengatakan pas berjaya di kelantan..
dan saya juga tak setuju jika mengatakan BN berjaya di pusat...
seperti kata sya_rin tkd salahnya rakyat 5 negeri ini untuk kembali kepada pemerintahan bn...
dan tak ada juga salahnya kepada rakyat negara ini untuk memberikan peluang kepada pakatan untuk memerintah negara ini untuk 10 tahun...
tak salah mencubakan..

p/s.. kita tukar tengok kelantan bagi bn...
        pusat bagi kat pakatan..bagaimana..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 13:48


Pada 26-11-09 13:29 , acok_86 posting:

!!! QUOTE !!!

cuba lihat


Sabah
Isu pairin kitingan,bernad dompok..minyak punya lah banyak..tapi juara RAKYAT PALING RAMAI MISKIN TEGAR..termasuk di semporna


hehe..ada lagi dia ni.hehe..kau suruh lihat apa geng? tajuk posting lain aku suruh kau nyatakan apa yang teruknya pembangunan di semporna. cuba kau jawab, kau ni baca habis ka setiap posting ku..banyak kali aku suruh jawab, ndak juga kau jawb..balik2 isu tu juga kau bangkitkan. CUBA KAU terangkan, MANANYA yang TERUK..lepas kau terangkan. Aku AKAN KEMUKAKAN apa yang kau tak tahu sebenarnya...ok..


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-11-09 18:19


haha, ada point sya_ryn..

Ya ALLAH, sihatkan tubuh badan ku, jadikan anakku pejuang ISLAM, izinkan kami menjadi tetamu Haji MU ya ALLAH. izinkan aku berjaya dunia akhirat......, AMPUNI DOSA KEDUA IBU BAPAku dan dapatlah aku sambung belajar ya ALLAH


-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-12-09 18:35


Pada 26-11-09 13:48 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-11-09 13:29 , acok_86 posting:

!!! QUOTE !!!

cuba lihat


Sabah
Isu pairin kitingan,bernad dompok..minyak punya lah banyak..tapi juara RAKYAT PALING RAMAI MISKIN TEGAR..termasuk di semporna


hehe..ada lagi dia ni.hehe..kau suruh lihat apa geng? tajuk posting lain aku suruh kau nyatakan apa yang teruknya pembangunan di semporna. cuba kau jawab, kau ni baca habis ka setiap posting ku..banyak kali aku suruh jawab, ndak juga kau jawb..balik2 isu tu juga kau bangkitkan. CUBA KAU terangkan, MANANYA yang TERUK..lepas kau terangkan. Aku AKAN KEMUKAKAN apa yang kau tak tahu sebenarnya...ok..



1. Point saya adalah SABAH adalah negeri yang menjuarai bilangan miskin tegar TERAMAI di malaysia. Angka ini terkandung dalam kertas EPU, Jabatan Perdana Menteri yang ditaklimatkan kepada negeri-negeri, di bawah tajuk 'Program Pembasmian Kemiskinan RMKe-9'. Bilangan isu rumah dalam kategori miskin tegar mengikut negeri-negeri adalah seperti berikut:

    1.     Sabah - 32,297
    2.     Terengganu - 8,300
    3.     Perak - 5,730
    4.     Sarawak - 5,243
    5.     Kedah - 4,938
    6.     Kelantan - 3,550

2. semporna juga termasuk dalam negeri sabah...

3. kalau saudara saya ryn tidak berpuas hati didalam topik yang lain, sila bangkitkan dalam topik tersebut..itu kan adab berforum..

Bookmark and Share

    


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-12-09 20:34


Pada 01-12-09 18:35 , acok_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-11-09 13:48 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-11-09 13:29 , acok_86 posting:

!!! QUOTE !!!

cuba lihat


Sabah
Isu pairin kitingan,bernad dompok..minyak punya lah banyak..tapi juara RAKYAT PALING RAMAI MISKIN TEGAR..termasuk di semporna





1. Point saya adalah SABAH adalah negeri yang menjuarai bilangan miskin tegar TERAMAI di malaysia. Angka ini terkandung dalam kertas EPU, Jabatan Perdana Menteri yang ditaklimatkan kepada negeri-negeri, di bawah tajuk 'Program Pembasmian Kemiskinan RMKe-9'. Bilangan isu rumah dalam kategori miskin tegar mengikut negeri-negeri adalah seperti berikut:

    1.     Sabah - 32,297
    2.     Terengganu - 8,300
    3.     Perak - 5,730
    4.     Sarawak - 5,243
    5.     Kedah - 4,938
    6.     Kelantan - 3,550

2. semporna juga termasuk dalam negeri sabah...

3. kalau saudara saya ryn tidak berpuas hati didalam topik yang lain, sila bangkitkan dalam topik tersebut..itu kan adab berforum..


untuk kefahaman semula, sila rujuk posting saya terdahulu untuk memahami secara mendalam persoalan yang saya kemukakan. saya merujuk kepada penyataan anda bahawa anda menyatakan semporna mengalami pembangunan teruk. soalan saya diulang semula, sila kemukakan apakah pembangunan yang teruk anda maksudkn di semporna. itu sahaja. jangan mengalihkan persoalan kepada konteks lebih luas, anda menyatakan di semporna, jadi saya minta anda nyatakan apakah pembangunan yang teruk tersebut. saya tegaskan semula. jawab berdasarkan persoalan saya berdasarkan penyataan anda sendiri. konteks yang lebih luas kita akan susulkan kemudian. saya nak di semporna. sila.itu sahaja. SILA JAWAB PERSOALAN saya.

saya harap anda dapat kefahaman tersebut sebab anda jenis yang berkefahaman rendah dalam memahami persoalan orang lain. ini diakui dalam perdebatan anda dengan beberapa org di blog2 politik sehinggakan lawan anda mengatakan anda suka memutar belitkan persoalan mereka dan langsung jauh dr pokok utama persoalan.

saya harap fahami POKOK PERSOALAN saya. ITU POINT saya. saya ULANG, NYATAKAN PEMBANGUNAN TERUK DI SEMPORNA SEPERTI yang ANDA NYATAKAN dalam BEBERAPA POSTING ANDA. OK


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-12-09 23:26


Pada 01-12-09 20:34 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!



untuk kefahaman semula, sila rujuk posting saya terdahulu
untuk memahami secara mendalam persoalan yang saya kemukakan
.

saudara,,saya dah bagitahu adab berforum adalah JANGAN SESEKALI dibangkitkan isu-isu TOPIK LAIN pada TOPIK baru..sekiranya saudara tidak puas HATI,,sila bangkitkan di topik tersebut..

!!! QUOTE !!!


saya merujuk kepada penyataan anda bahawa anda menyatakan semporna mengalami pembangunan teruk. soalan saya diulang semula, sila kemukakan apakah pembangunan yang teruk anda maksudkn di semporna. itu sahaja.


sila copy mana kenyataan saya yang mengatakan semporna mengalami pembangunan teruk dari TOPIK PAKATAN MENANG,RUMAH TERGADAI...saya bangkitkan isu ni di Topik yang lain,,so kalau nak jawapanya pergi lah topik tu..

!!! QUOTE !!!


jangan mengalihkan persoalan kepada konteks lebih luas, anda menyatakan di semporna, jadi saya minta anda nyatakan apakah pembangunan yang teruk tersebut. saya tegaskan semula. jawab berdasarkan persoalan saya berdasarkan penyataan anda sendiri. konteks yang lebih luas kita akan susulkan kemudian. saya nak di semporna. sila.itu sahaja. SILA JAWAB PERSOALAN saya.


1. saudara,,cuba baca Tajuk Topik ini dan persoalan yang saya bangkitkan pada post saya yang pertama..Topik ini mengenai Pakatan menang,Rumah tergadai,,,dan saya hanya bercerita tentang SABAH MENJUARAI KEMISKINAN TEGAR termasuk SEMPORNA..

2. saudara saya ryn minta di layan ekkk????

!!! QUOTE !!!


saya harap anda dapat kefahaman tersebut sebab anda jenis yang berkefahaman rendah dalam memahami persoalan orang lain. ini diakui dalam perdebatan anda dengan beberapa org di blog2 politik sehinggakan lawan anda mengatakan anda suka memutar belitkan persoalan mereka dan langsung jauh dr pokok utama persoalan.


1. hahaha,,saya berkefahaman rendah????hahaha,,suka hati engko lah....aku tahu lah kau ni seorang yang sangat BIJAK,sopan santun,berbudi bahasa...tapi jangan lah hina aku sebegini weh...

2. biar lah org menilai,,aku rasa tidak memerlukan penilaian dari kau pun..

Bookmark and Share

    


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 01:11


Pada 01-12-09 23:26 , acok_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-12-09 20:34 , sya_ryn posting:

1. saudara,,cuba baca Tajuk Topik ini dan persoalan yang saya bangkitkan pada post saya yang pertama..Topik ini mengenai Pakatan menang,Rumah tergadai,,,dan saya hanya bercerita tentang SABAH MENJUARAI KEMISKINAN TEGAR termasuk SEMPORNA..
..
topik itu pun anda tak menjawabnya, inikan pula suruh ke topik sana. saya persoalkan di sini sebab ada kaitan dengan kenyataan saudara ini SABAH MENJUARAI KEMISKINAN TEGAR termasuk SEMPORNA.. . jadi memandangkan anda menyebut daerah semporna semula, saya kemukakanlah persoalan bersangkut paut dengan topik tersebut. jadi, silalah jawab. tak payah berdolak dalik lagi. apa salahnya terus menjawab.

Kenapa perlu saya nak persoalkan di topik lagi satu, sedangkan saya sudah bertanyakan banyak lagi TAPI ANDA TAK JUGA MENJAWABNYA. kalau rasa perlu berbalik kepada topik itu, silalah jawab persoalan saya di sana. saya menantikan jawapan anda di sana.

tak perlu lagi saya ulang2 lagi soalan sebab saya sudah bertanyakan. jadi anda sudah faham memandangkan anda tak mengaku anda tak berkefahaman rendah. saya sendiri bukan perasan malahan lawan debat anda sendiri mengatakn sedemkian. jadi, minta anda sudah faham dan terus menjawab. tak perlu cakap itu ini.ok.


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 10:02


yang ni saya ryn boleh jawab Kenapa????

1.Pulau Pangkor Laut,kini dimiliki oleh Francis Yeoh.

2.Pulau Redang/Tioman dimiliki oleh vincent Tan.

3.Banyak syarikat milik rakyat (Keretapi Tanah MelayuBerhad)diSentul dan Hotel Majestic kini menkadi milik francis Yeoh.

4.Bukit,gunung gunung,tanah tinggi Genting,kepunyaan Lim Goh Tong.

5.empangan Linggiu,Kota Tinggi,johor seluas 25,000ekar tanah rizab Melayu yang telah dijual kepada Singapura.Kini kawasan tersebut dikawal oleh pasukan keselamatan republik tersebut.

tidakkah kita merasa sedih dan malu bila ada pegawai keselamatan negara asing berkawal dinegara kita?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 11:30


mak oi.....
jual negara tu..
ishishish.....

makin lama makin hilang kedaulatan malaysia ni..

p/s.. tak hilang akal lagi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 11:58


bukankah "bagus" kalau pasukan keselematan singapura ada kat situ.. bolehlah minta singapura bekerjasama dengan malaysia untuk serang indonesia seperti yang pernah rashdin katakan sebelum ini

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 12:11


Pada 02-12-09 11:58 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah "bagus" kalau pasukan keselematan singapura ada kat situ.. bolehlah minta singapura bekerjasama dengan malaysia untuk serang indonesia seperti yang pernah rashdin katakan sebelum ini


hehhee..
cakap macam tak ada akal..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 02-12-09 15:52


Off topik kejap;untuk saya ryn dan sabahian

Sabah bakal menjadi negeri terkaya selepas ini kerana hasil bumi minyak nya untuk tempoh 10 tahun akan datang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 16:00


Pada 02-12-09 12:11 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-12-09 11:58 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah "bagus" kalau pasukan keselematan singapura ada kat situ.. bolehlah minta singapura bekerjasama dengan malaysia untuk serang indonesia seperti yang pernah rashdin katakan sebelum ini


hehhee..
cakap macam tak ada akal..


heheheh brader saya menaip berdasarkan apa yang rashdin sendir cadangkan.. salahkah ?

cuba rujuk dibawah ni..

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=41261&forum=2

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 16:18


Pada 02-12-09 16:00 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-12-09 12:11 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-12-09 11:58 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah "bagus" kalau pasukan keselematan singapura ada kat situ.. bolehlah minta singapura bekerjasama dengan malaysia untuk serang indonesia seperti yang pernah rashdin katakan sebelum ini


hehhee..
cakap macam tak ada akal..


heheheh brader saya menaip berdasarkan apa yang rashdin sendir cadangkan.. salahkah ?

cuba rujuk dibawah ni..

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=41261&forum=2


sebab kita dan singapura masuk dalam perjanjian FPDA....jadi kalau tak nak ada pasukan keselamatan asing dalam negara,kena ubah perjanjian tu...


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 17:13


Pada 02-12-09 15:52 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Off topik kejap;untuk saya ryn dan sabahian

Sabah bakal menjadi negeri terkaya selepas ini kerana hasil bumi minyak nya untuk tempoh 10 tahun akan datang.


cakap ada isi tak? saya nak tengok...


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-12-09 22:17


Pada 02-12-09 01:11 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!


topik itu pun anda tak menjawabnya, inikan pula suruh ke topik sana. saya persoalkan di sini sebab ada kaitan dengan kenyataan saudara ini SABAH MENJUARAI KEMISKINAN TEGAR termasuk SEMPORNA.. . jadi memandangkan anda menyebut daerah semporna semula, saya kemukakanlah persoalan bersangkut paut dengan topik tersebut. jadi, silalah jawab. tak payah berdolak dalik lagi. apa salahnya terus menjawab.


1. sudah lah syryn, moderator hafezzul pun dah tegur..aku cuma ulangi ayat aku untuk kali terakhir untuk isu ini bahawa sabah menjuarai kemiskinan tegar walaupun mendapat royalti minyak TERMASUK semporna...mengikut statistik kertas EPU, Jabatan Perdana Menteri yang ditaklimatkan kepada negeri-negeri, di bawah tajuk 'Program Pembasmian Kemiskinan RMKe-9'. Bilangan isu rumah dalam kategori miskin tegar mengikut negeri-negeri adalah seperti berikut:

    1.     Sabah - 32,297
    2.     Terengganu - 8,300
    3.     Perak - 5,730
    4.     Sarawak - 5,243
    5.     Kedah - 4,938
    6.     Kelantan - 3,550

2. kan semporna dalam daerah sabah,,,maka statistik tersebut juga TERMASUK daerah semporna

3. sepatutnya kamu boleh faham maksud ayat diatas,,kamu kan BERKEFAHAMAN TINGGI,,pandai ayat TERSURAT dan TERSIRAT..

!!! QUOTE !!!


Kenapa perlu saya nak persoalkan di topik lagi satu, sedangkan saya sudah bertanyakan banyak lagi TAPI ANDA TAK JUGA MENJAWABNYA. kalau rasa perlu berbalik kepada topik itu, silalah jawab persoalan saya di sana. saya menantikan jawapan anda di sana.


1. suka hati aku lah nak jawab cepat atau lambat..yang saudara ni nak paksa2 apa pasal????bukanya aku dibayar pun kalau aku jawab cepat..

2. kalau nak jawapan tu tunggu lah,,aku pun nak kumpul info dulu bukanya main HENTAM sahaja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 02-12-09 23:01


Pada 02-12-09 17:13 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-12-09 15:52 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Off topik kejap;untuk saya ryn dan sabahian

Sabah bakal menjadi negeri terkaya selepas ini kerana hasil bumi minyak nya untuk tempoh 10 tahun akan datang.


cakap ada isi tak? saya nak tengok...



Sorry bro PNC. We have done exploration to Sabah field and found it will be the bigger hub after Terengganu and Sarawak.

Try to ask members in PETRONAS they will gives you fact and answer.

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?forum=3&topic=36761&start=100#f613345

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 03-12-09 00:54


Pada 26-11-09 02:38 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Itulah persepsi yang menyebabkan dari satu pihak kepada pihak yang lain. natijahnya pihak lain akan beranggapan sama. memang kita akan mempertahankan " alah, belum perintah lagi , tak kan dah banyak salah sangka" . ini memang kita terima namun sejauh mana dibuktikan? bagi saya penguasaan terhadap 5 buah negeri ini adalah petunjuk ataupun jalan untuk menggenggam negara suatu hari nanti. maksudnya peluang PR untuk mentadbir 5 buah negeri yang dimenangi untuk dibuktikan kepada masyarakat bahawa PR mampu mentadbir negara.

namun pergolakan 5 buah negeri ini sudah menampakkan kepada masyarakat sejauh mana kemampuan PR mentadbir dengan baik bahkan sokongan padu ini adakah dapat dimanfaatkan untuk menguasai negara? bagi masyarakat, 5 buah negeri adalah peluang PR untuk membuktikan mereka boleh mentadbir negara jika menang di masa akan datang. apa orang selalu cakap, percubaan demi percubaan ataupun usaha tangga kejayaan.

pokok persoalan adalah pemimpin yang menang itu sendiri adakah mampu melunaskan segala janji mahupun manifesto yang diwar-warkan tak lama dulu. bagi pemimpin yang kalah pula berusaha bagaimana mereka mengembalikan semula kepercayaan masyarakat yang menolak mereka. di sini akan wujud pelbagai cubaan untuk kembali kepada asal. Tak boleh salahkan mereka pula sebab hak mereka untuk mengembalikan kepercayaan masyarakat kepada mereka. cuma jalannya atau cara hendaklah mengikut lunas-lunas yang ditetapkan.



Macam mana nak tadbir 5 negeri elok-elok kalau kerajaan pusat tak berhenti2 nak menyusahkan 5 negeri ni . Bayangkan macam mana Noh Omar boleh katakan kepada pegawai2 MADA di Kedah supaya tidak mengadakan kerjasama dengan kerajaan negeri ? Bagaimana dengan projek2 di kerajaan PR ditangguhkan atas bermadam2 alasan . Sedangkan tanggungjawab kerajaan pusat adalah terhadap semua negeri . Masa pilihanraya lain masa memerintah lain . Pihak mana yang tak matang sebenarnya dalam situasi ini ?

Jadi tidak begitu adillah jika kerajaan pusat dengan tenaga media massanya asyik menyerang kerajaan negeri PR . Kalau macam ini baik batalkan pilihanraya .. senang cerita

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 13:26


Bila banyak langau yang menghinggap, memangla payah untuk membuat kerja.. begitu lah perumpamaannya..

dah kena kebas 1 negeri, tinggal lagi 4.. harap-harap bertahanlah sampai PRU13 nanti..



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 14:15


hehhehe...
1 negeri tumbang tapi kesannya akan melarat pada pru13...
kaum cina dah taknak berpaling dah..
mereka cukup marah pada UBN sekarang ni..
cara jatuhnya kerajaan perak tidak boleh diterima bagi mereka..

cakap-cakap mereka sekarang adalah untuk mengubah kerajaan pusat..
signal yang mereka bagi begitu mudah...
2 tahun lagi kita tukar "warna"...
saya bertanya "tukar warna?"
ya tukar warna...kita cakap tukar kerajaan nanti ada org marah..
hehheehhe...

mereka cakap terkesan dengan ekonomi sekarang ni..
inflasi makin tinggi..(tak percaya boleh tanya usahawan kecil)
mereka melihat kerajaan hari ni cakap terdesak untuk mengekang kemelesetan ekonomi...
kenaikan mendadak kadar insurans...
pengurangan subsidi minyak..
pemeriksaan puspakom untuk kenderaan 15 tahun...
pengenalan cukai makanan dan perkhidmatan..
dan terhapusnya subsidi gula bakal memeritkan mereka(mereka yang senang ni pun rasa sakit takkan kita yang melayu ni tak rasa sakit)

umno hari ini masih bermain isu perkauman..
di penang,selangor dan perak dilaga2kan antara kaum..
ada yang terperangkap...terus meluap dasar kemelayuannya( agama kena hina senyap lah pula)
sedangkan dasar2 ini semakin hilang ditelan zaman...

p/s.. org melayu juga..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 15:24


!!! QUOTE !!!

Pada 03-12-09 00:54 , alhikam posting:

Macam mana nak tadbir 5 negeri elok-elok kalau kerajaan pusat tak berhenti2 nak menyusahkan 5 negeri ni . Bayangkan macam mana Noh Omar boleh katakan kepada pegawai2 MADA di Kedah supaya tidak mengadakan kerjasama dengan kerajaan negeri ? Bagaimana dengan projek2 di kerajaan PR ditangguhkan atas bermadam2 alasan . Sedangkan tanggungjawab kerajaan pusat adalah terhadap semua negeri . Masa pilihanraya lain masa memerintah lain . Pihak mana yang tak matang sebenarnya dalam situasi ini ?

Jadi tidak begitu adillah jika kerajaan pusat dengan tenaga media massanya asyik menyerang kerajaan negeri PR . Kalau macam ini baik batalkan pilihanraya .. senang cerita

tak kan tercipta masalah atau disusahkan sekiranya negeri2 ini tiada isu yang ditimbulkan. itu nak ubahlah, ini nak ubahlah. jadi, kerajaan dulu akan mengenal pasti semula Kenapa isu ini timbul, Kenapa perlu diubah. memang tanggungjawab kerajaan pusat untuk membantu tapi kerajaan negeri juga sebenarnya kena bekerjasama dengan kerajaan pusat.

kalau kerjasama bertentangan dalam pelbagai isu, kena mengikut juga kehendak kerajaan pusat sebab ianya pusat. macam saudara katakan tanggungjawab kerajaan pusat kepada negeri2 ini. kalau tanggungjawab itu tidak diterima oleh negeri2 ini, jadi macam mana nak membantu. asyik2 dengan perubahan yang dilakukan akibat sudah berkuasa.

ya diakui memang hak kerajaan negeri membuat keputusan jadi Kenapa menyalahkan kerajaan pusat jika segala kerjasama tidak terjalin. bayangkan sahaja isu-isu yang menyentuh hak orang ramai yang dahulunya bawah BN diubah,dipindah seperti di penang, perak dan selangor.

memang memerintah lain masa pilihanraya lain, tapi kena tengok juga berlawanan parti dan ideologi. mungkin kita boleh katakan masa pilihanraya kita tarik pengundi begitu juga masa memerintah. kerajaan pusat atau majoriti BN mengkehendaki masyarakat yang sudah mengundi sama ada BN atau PR untuk menilai semula apakah undian atau pilihan mereka sudah benar-benar membantu mereka.

bagi saya, peluang sudah diberikan dapat memerintah negeri2 ni. justeru, manfaatkanlah. bukan asyik menyalahkan kerajaan pusat setiap kali ada isu berbangkit. sikit-sikit masyarakat tak puas hati, kerajaan pusat atau BN yang dituduh jadi batu api. kalau YA pun kerajaan pusat asyik menyusahkan, kelantan masih dalam genggaman pas sedangkan acapkali kita dengar banyak isu yang ditimbulkan untuk mengambil semula kelantan. tak kan tak boleh menerima teladan yang ditunjukkan oleh pas di kelantan. dah lama da dan berapa pilihanraya da kelantan masih dalam genggaman pas walaupun banyak isu timbul.


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 03-12-09 21:53


Pada 03-12-09 15:24 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

Pada 03-12-09 00:54 , alhikam posting:

Macam mana nak tadbir 5 negeri elok-elok kalau kerajaan pusat tak berhenti2 nak menyusahkan 5 negeri ni . Bayangkan macam mana Noh Omar boleh katakan kepada pegawai2 MADA di Kedah supaya tidak mengadakan kerjasama dengan kerajaan negeri ? Bagaimana dengan projek2 di kerajaan PR ditangguhkan atas bermadam2 alasan . Sedangkan tanggungjawab kerajaan pusat adalah terhadap semua negeri . Masa pilihanraya lain masa memerintah lain . Pihak mana yang tak matang sebenarnya dalam situasi ini ?

Jadi tidak begitu adillah jika kerajaan pusat dengan tenaga media massanya asyik menyerang kerajaan negeri PR . Kalau macam ini baik batalkan pilihanraya .. senang cerita

tak kan tercipta masalah atau disusahkan sekiranya negeri2 ini tiada isu yang ditimbulkan. itu nak ubahlah, ini nak ubahlah. jadi, kerajaan dulu akan mengenal pasti semula Kenapa isu ini timbul, Kenapa perlu diubah. memang tanggungjawab kerajaan pusat untuk membantu tapi kerajaan negeri juga sebenarnya kena bekerjasama dengan kerajaan pusat.

kalau kerjasama bertentangan dalam pelbagai isu, kena mengikut juga kehendak kerajaan pusat sebab ianya pusat. macam saudara katakan tanggungjawab kerajaan pusat kepada negeri2 ini. kalau tanggungjawab itu tidak diterima oleh negeri2 ini, jadi macam mana nak membantu. asyik2 dengan perubahan yang dilakukan akibat sudah berkuasa.

ya diakui memang hak kerajaan negeri membuat keputusan jadi Kenapa menyalahkan kerajaan pusat jika segala kerjasama tidak terjalin. bayangkan sahaja isu-isu yang menyentuh hak orang ramai yang dahulunya bawah BN diubah,dipindah seperti di penang, perak dan selangor.

memang memerintah lain masa pilihanraya lain, tapi kena tengok juga berlawanan parti dan ideologi. mungkin kita boleh katakan masa pilihanraya kita tarik pengundi begitu juga masa memerintah. kerajaan pusat atau majoriti BN mengkehendaki masyarakat yang sudah mengundi sama ada BN atau PR untuk menilai semula apakah undian atau pilihan mereka sudah benar-benar membantu mereka.

bagi saya, peluang sudah diberikan dapat memerintah negeri2 ni. justeru, manfaatkanlah. bukan asyik menyalahkan kerajaan pusat setiap kali ada isu berbangkit. sikit-sikit masyarakat tak puas hati, kerajaan pusat atau BN yang dituduh jadi batu api. kalau YA pun kerajaan pusat asyik menyusahkan, kelantan masih dalam genggaman pas sedangkan acapkali kita dengar banyak isu yang ditimbulkan untuk mengambil semula kelantan. tak kan tak boleh menerima teladan yang ditunjukkan oleh pas di kelantan. dah lama da dan berapa pilihanraya da kelantan masih dalam genggaman pas walaupun banyak isu timbul.



Kena adillah dalam hal ini . kerajaan negeri ada halatuju itu hak mereka yang memilih . Tugas kerajaan pusat adalah memberi yang hak . Kita kena tahu cukai yang dikutip di setiap negeri kebanyakkannya diserahkan kepada kerajaan pusat . Kemudian dikembalikan dalam grand perkapita kepada kerajaan negeri . Tapi masalahnya inipun dilambat2kan .

Boleh jelaskan apakah halatuju kerajaan negeri yang berlawanan dengan kerajaan pusat dan merugikan rakyat ? Pegawai2 MADA di kedah pun pening .. tak dibenarkan bekerjasama dengan kerajaan negeri sedangkan untuk menguruskan pertanian padi kena berurusan dengan pejabat tanah dan kerajaan negeri hatta pejabat MADA pun berada di atas tanah kerajaan negeri ... ? Kena matanglah sikit . .. Setakat ini tidak ada lagi lah apa halatuju dan projek yang kerajaan negeri cadangkan membawa kerugian kepada rakyat . tidak ada lagi lah kerajaan negeri PR nak melingkupkan duit rakyat . Kalau kat kedah sekarang dah tidak ada dah CEO anak syarikat kerajaan negeri yang senang-senang dapat gaji + elaun berbelas ribu sebulan sedangkan syarikatnya tiap-tiap tahun rugi ...

Peruntukan untuk pengurusan air - penebatan banjir ini tak ada langsung kena mengena dengan politik . Mengapa peruntukan inipun dilambat2 kan .... ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 03-12-09 22:00


Sebenarnya BN takut .. nanti rakyat kata PR memerintah pun boleh buat itu ini malah lebih elok lagi... yeelah dah tidak ada lagi geng2 yang nak kena suap .. banyak lah projek boleh jalan ..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 22:19


Lihatlah

barisan nasional menang singapore tergadai

Barisan nasional menang Johor tergadai

Barisan nasional menang pulau batu putih tergadai



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 03-12-09 22:45


Yang pastinya berita sebegini takkan ada dalam BH dan UTUSAN mahupun TV1 - TV9

!!! QUOTE !!!




Kedah negeri kelima catat pelaburan tertinggi
Wednesday : 18 November 2009 | 8:46 am | admin

ALOR SETAR: Kelembapan ekonomi dunia tidak menghalang Kedah menarik banyak pelaburan sehingga menjadi negeri kelima mencatat jumlah pelaburan tertinggi selepas Sarawak, Selangor, Johor dan Pulau Pinang sehingga Ogos lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberitahu, ia melibatkan pelaburan berjumlah RM837,345,329 selepas keadaan ekonomi dunia tidak menentu yang mengurangkan kemasukan pelaburan dalam bidang pembuatan.

“Dalam pelancongan, Kedah mencatat kemasukan 3.8 juta orang pada 2008 berbanding 3 juta pada 2006 dan kerajaan negeri berazam meningkatkan lagi jumlah itu kepada 4 juta orang pada 2010,” kata beliau ketika menyampaikan ucapan Bajet 2010 di DUN Kedah di sini hari ini.

Sementara itu, katanya, sehingga Oktober 2009, kerajaan negeri berjaya mengutip hasil RM211.6 juta daripada anggaran hasil RM480 juta dan menyedari pengurangan kutipan hasil disebabkan pemberian rebat 50 peratus yang berkuat kuasa tahun ini.

“Pengurangan hasil tanah juga berjaya ditampung melalui peningkatan hasil melibatkan kenaikan kutipan royalti bahan batuan sebanyak RM19 juta tahun ini kerana usaha penguatkuasaan dan pengurusan rapi pejabat-pejabat tanah.

“Kenaikan hasil balak daripada RM8 juta setahun kepada RM35 juta pada 2009 kerana polisi atau dasar tender terbuka yang diamalkan kerajaan negeri,” jelasnya.

Selain itu, kata Azizan, ia melibatkan dividen atas sumbangan daripada 11 buah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) kepada kerajaan negeri sebanyak RM30 juta.

“Ia merupakan pembayaran pertama kali diterima selepas penyusunan semula GLC yang berjaya meningkatkan aktiviti dan keuntungan,” kata beliau.

Azizan menjelaskan, Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri memperjelaskan bahawa dari 2004 sehingga 2009, kadar kemiskinan di Kedah berkurangan daripada tujuh peratus kepada tiga peratus.

“Kadar kemiskinan tegar berkurangan daripada 1.3 peratus kepada 0.3 peratus, pendapatan kasar bulanan isi rumah meningkat daripada RM2,126 kepada RM2,408, kadar pengangguran berkurangan daripada 3.8 peratus kepada 3.3 peratus,” katanya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-12-09 22:58


Pada 03-12-09 22:45 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!

Yang pastinya berita sebegini takkan ada dalam BH dan UTUSAN mahupun TV1 - TV9

!!! QUOTE !!!




Kedah negeri kelima catat pelaburan tertinggi
Wednesday : 18 November 2009 | 8:46 am | admin




!!! QUOTE !!!

ARKIB : 18/11/2009
Kedah negeri kelima catat pelaburan tertinggi

ALOR SETAR 17 Nov. - Kelembapan ekonomi dunia tidak menghalang Kedah menarik banyak pelaburan sehingga menjadi negeri kelima mencatat jumlah pelaburan tertinggi selepas Sarawak, Selangor, Johor dan Pulau Pinang sehingga Ogos lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberitahu, ia melibatkan pelaburan berjumlah RM837,345,329 selepas keadaan ekonomi dunia tidak menentu yang mengurangkan kemasukan pelaburan dalam bidang pembuatan.

"Dalam pelancongan, Kedah mencatat kemasukan 3.8 juta orang pada 2008 berbanding 3 juta pada 2006 dan kerajaan negeri berazam meningkatkan lagi jumlah itu kepada 4 juta orang pada 2010," kata beliau ketika menyampaikan ucapan Bajet 2010 di DUN Kedah di sini hari ini.

Sementara itu, katanya, sehingga Oktober 2009, kerajaan negeri berjaya mengutip hasil RM211.6 juta daripada anggaran hasil RM480 juta dan menyedari pengurangan kutipan hasil disebabkan pemberian rebat 50 peratus yang berkuat kuasa tahun ini.

"Pengurangan hasil tanah juga berjaya ditampung melalui peningkatan hasil melibatkan kenaikan kutipan royalti bahan batuan sebanyak RM19 juta tahun ini kerana usaha penguatkuasaan dan pengurusan rapi pejabat-pejabat tanah.

"Kenaikan hasil balak daripada RM8 juta setahun kepada RM35 juta pada 2009 kerana polisi atau dasar tender terbuka yang diamalkan kerajaan negeri," jelasnya.

Selain itu, kata Azizan, ia melibatkan dividen atas sumbangan daripada 11 buah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) kepada kerajaan negeri sebanyak RM30 juta.

"Ia merupakan pembayaran pertama kali diterima selepas penyusunan semula GLC yang berjaya meningkatkan aktiviti dan keuntungan," kata beliau.

Azizan menjelaskan, Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri memperjelaskan bahawa dari 2004 sehingga 2009, kadar kemiskinan di Kedah berkurangan daripada tujuh peratus kepada tiga peratus.

"Kadar kemiskinan tegar berkurangan daripada 1.3 peratus kepada 0.3 peratus, pendapatan kasar bulanan isi rumah meningkat daripada RM2,126 kepada RM2,408, kadar pengangguran berkurangan daripada 3.8 peratus kepada 3.3 peratus," katanya.


utusan malaysia ...18.11.2009

jangan cakap saja, rujuk dahulu baru cakap ye....

!!! QUOTE !!!

Utusan Malaysia Online - Utara
-
18 Nov 2009 ... Kedah negeri kelima catat pelaburan tertinggi. ALOR SETAR 17 Nov. - Kelembapan ekonomi dunia tidak menghalang Kedah menarik banyak pelaburan ...
www.utusan.com.my/utusan/info.asp?yang=2009&dt...



-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.130739 saat. Lajunya....