Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Ibnu al-Qayyim al-Jauziyah pernah berkata: Tidak dimungkiri bahawa hati itu dapat berkarat seperti berkaratnya besi dan perak. Alat yang dapat membersihkan hati berkarat adalah zikir. Zikir dapat membersihkan hati berkarat sehingga dapat berubah menjadi bening seperti cermin yang bersih. Apabila seseorang meninggalkan zikir, hatinya akan berkarat. Dan apabila ia berzikir, hatinya akan bersih.
--

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 69
Ahli: 0
Jumlah: 69




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 5 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: saya pasti kita semua melakukan syirik setiap hari


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» saya pasti kita semua melakukan syirik setiap hari

Please Mendaftar To Post


Oleh saya pasti kita semua melakukan syirik setiap hari

gen2ms
Warga Rasmi
Menyertai: 20.10.2009
Ahli No: 37703
Posting: 3
Dari: tawau

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-10-09 15:54


Segala puja dan puji hanyalah untukmu semata-mata wahai tuhan kami...

Selawat dan salam buatmu wahai nabi dan rasul akhir zaman..

Serta salam sejahtera buatmu wahai teman-teman dan sahabat-sahabat sekelian sekelian...


Di sini ana nak kongsi sesuatu yang amat beharga buat kita semua...

rupa-rupanya selama 26 tahun ana hidup ni ana tak sedar tiap-tiap hari ana jadi tuhan..dan sekaligus mensyirikkan mu wahai tuhan ku yang maha mulia dan maha agung...

rezeki mu wahai tuhanku, engkaulah yang mengeluarkan kami dari kegelapan kepada cahaya nur hidayah mu...

melalui seorang kekasih allah, ana akhirnya memahami apa itu syirik dan merasai Kenapa allah membenci perkara ini..

kita pernah dengar yang rezeki,jodoh ajal dan maut adalah ketentuan dari allah...rupa-rupanya..setiap gerak geri kita adalah perlu mengikut apa yang telah allah rancangkan di lauh mahfuz..

sorot kembali sejarah yang telah berlaku...

fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya

fasa 2 - allah merancang skrip cerita dunia dan akhirat di dalam
             bilik rahsia nya iaitu lauh mahfuz

fasa 3 - perlaksanaan skrip yang pertama,terciptanya alam roh..

fasa yang seterusnya adalah mengikut perancangan allah...


melalui fasa yang kedua kita sedia mengetahui bahawa semua yang terjadi telah mempunyai skripnya yang tersendiri...


cuma apa yang terjadi di dunia ini..manusia tidak mahu mengikut skrip allah..manusia tidak mahu melaksanakan cerita allah..mereka hendak melaksanakan cerita mereka sendiri..

bagaimana mereka membuat cerita sendiri?

ini kerana mereka merancang cerita baru untuk hidup mereka dengan menggunakan akal dan nafsu mereka...
mereka telah mengambil alih tugas allah untuk jadi tuhan bagi diri mereka sendiri..

kerana hanya tuhan sahaja lah yang layak merancang soal perjalanan kehidupan makhluk..

bila dah jadi begitu.. allah biarkan mereka menentukan hidup mereka sendiri.. sebab mereka sendiri nak jadi begitu..
mereka tak nak serahkan soal kehidupan mereka kepada yang maha agung lagi maha bijaksana...

sebab itulah perancangan manusia tak pernah yang menjadi pada hakikatnya.. dan mereka gelisah sendiri akibat perbuatan mereka..

bagi hamba-hamba yang menyerahkan diri sepenuhnya kepada allah..allah akan mengatur hidup mereka dengan sebaik-baiknya dalam ilmu allah sendiri..

Kalau allah beri ujian kepada hambanya..allah jua akan menyelesaikannya..

tugas hamba hanyalah menanti apa yang allah nak bagi..dan harunginya..tanpa ragu-ragu..(kita redah saja)

kerana mereka yakin semua yang terjadi dalam hidup mereka tak kira baik atau buruk adalah yang sebaik-baiknya diberi oleh yang maha merancang dan maha bijaksana..bukannya difikir oleh akal mereka atau mengikut nafsu mereka.

kesimpulannya bagi mereka yang merancang untuk mengatur kehidupan mereka, mereka jelas sekali telah melakukan syirik kerana telah mensyirikkan allah dengan diri mereka..

kalau kita menyedari yang manusia itu tiada daya dan upaya.. mengapakah manusia itu berdaya untuk menentukan apa yang mereka hendak? Kenapa kita tak nak mengikut kehendak allah?
yang kita dah akui DIA yang maha pengasih lagi maha penyayang.. serta segala sifat-sifat terpuji ada pada tuhan kita?

oleh itu.. yang sepatutnya kita lakukan adalah...

1. niat apa yang kita hendak buat..
2. minta izin dari allah menggunakan segala kebesarannya
    yang ada pada diri kita (tangan,kaki,akal,mata, dll) untuk
    melaksanakan apa yang allah nak kita lakukan..
3. serah bulat-bulat apa pun nak jadi pada allah..kerana kita ini
    tiada daya lagi upaya melaikan atas keizinannya..

wahai tuhanku sesungguhnya aku ini tiada daya dan upaya melainkan aku menyerahkan diriku ini kepada mu dan untukmu semata-mata..

wassalam..


-----------------
Rahsia Muhammad (islam-tauhid-makrifat-allah-zat-tuhan-manusia-makhluk-abdi)


Bookmark and Share

    


  Member Information For gen2msProfil   Hantar PM kepada gen2ms   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 20-10-09 16:36


salamullah alaik..

boleh saya tahu dari mana asal tulisan dan pemahaman ni...?
===================================
sorot kembali sejarah yang telah berlaku...

fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya

fasa 2 - allah merancang skrip cerita dunia dan akhirat di dalam
             bilik rahsia nya iaitu lauh mahfuz

fasa 3 - perlaksanaan skrip yang pertama,terciptanya alam roh..
===================================================

maaf ya...boleh saya tahu landasan pemahaman ini..?
saya tak jumpa lagi hal ni dalam alqur'an..maaf..mohon tunjuk ajarnya..


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 20-10-09 21:20


Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!



kesimpulannya bagi mereka yang merancang untuk mengatur kehidupan mereka, mereka jelas sekali telah melakukan syirik kerana telah mensyirikkan allah dengan diri mereka..

kalau kita menyedari yang manusia itu tiada daya dan upaya.. mengapakah manusia itu berdaya untuk menentukan apa yang mereka hendak? Kenapa kita tak nak mengikut kehendak allah?
yang kita dah akui DIA yang maha pengasih lagi maha penyayang.. serta segala sifat-sifat terpuji ada pada tuhan kita?

oleh itu.. yang sepatutnya kita lakukan adalah...

1. niat apa yang kita hendak buat..
2. minta izin dari allah menggunakan segala kebesarannya
    yang ada pada diri kita (tangan,kaki,akal,mata, dll) untuk
    melaksanakan apa yang allah nak kita lakukan..
3. serah bulat-bulat apa pun nak jadi pada allah..kerana kita ini
    tiada daya lagi upaya melaikan atas keizinannya..




Musykil jugak aku dengan kenyataan ini. Aku rasa manusia patut merancang masa depan mereka sendiri. Tetapi manusia jugak mesti akur perancangan ALLAH adalah mutlak. Jika apa yang dirancang tidak berjaya, maka itu adalah ketentuan qada dan qada' dan sebagai manusia kita harus bersangka baik pada ALLAH. pernah aku dengar ceramah dalam IKIM.fm

Perancangan ini penting sebab dalam surah Sajadah jugak ALLAH menceritakan bagaimana kejadian langit dan bumi..

"Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'arsy. Tidak ada bagi kamu selain daripada-Nya seorang penolong pun dan tidak (pula) seorang pemberi syafa'at. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?"Ayat 4

ALLAH boleh jadikan langit dan bumi dalam masa satu hari sahaja mahupun sekelip mata sahaja, seperti dalam surah Yassin ayat 82 "Sesungguhnya perintah-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia."

Jadi disini ALLAH dan Rasul mengajar manusia bahawa berbuat sesuatu memerlukan perancangan yang rapi agar segala tersusun dan nampak terancang.

Bagaimanapun pokok asas perancangan adalah sebahagian sahaja, sekiranya kita sudah merancang maka selebihnya pulangkan kembali kepada ALLAH untuk tentukan kerana mungkin apa yang kita rancang itu tidak baik pada kita seperti dalam surah baqarah ayat 216 "“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”


Wallau'alam.

Sekadar pandangan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

syed
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 29.10.2003
Ahli No: 4767
Posting: 1804
Dari: Ardhullahi Wasi'atun

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 20-10-09 22:20


gen2ms ente silap ana rasa...sebagai ahlu sunnah waljamaah kita kena faham kita berlainan denga al-qadiriyah yang beriktikaad bahawa yang baik datang dr Allah dan kurang baik datang dr manusia sendiri..kita sebagai ahlu sunnah semuanya datang dr Allah..persoalan mengatur masa depan itupun adalah ketentuan Allah..pendek kata semuanya itu Allah tentukan..cuma Allah yang Maha tahu apa yang dia tentukan buat kita.ws


-----------------
"kullu amm waentum bikhair".

Allah didahulukan Nabi Muhammad menjadi ikutan..


Bookmark and Share

    


  Member Information For syedProfil   Hantar PM kepada syed   Pergi ke syed's Website   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-09 22:57


Pada 20-10-09 22:20 , syed posting:

!!! QUOTE !!!

gen2ms ente sebagai ahlu sunnah waljamaah kita kena faham kita berlainan denga al-qadiriyah yang beriktikaad bahawa yang baik datang dr Allah dan kurang baik datang dr manusia sendiri..kita sebagai ahlu sunnah semuanya datang dr Allah..


ana perlukan pencerahan kat sini..bagaimana dikatakan segala yang berlaku sama ada baik atau buruk datang dari Allah? kalau ikutkan maksud ayat di bawah ni..bagai mana ya?

“Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat) dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini)”~An-Nisa’:79

berkenaan dengan takdir Allah..kita seharusnya dituntut merancang sebelum melakukan tindakan. sama ada baik atau buruk kesudahannya itu perkara ke 2..yang pastinya kita perlu berusaha. dan bukannya berusaha 'sekadar lepas' dari tanggungjawab dengan alasan serah bulat-bulat pada Allah. setelah benar-benar berusaha sehingga habis daya baru perlu serah pada Allah (tawakkal).

yang kita dilarang tuntut bila kita terlampau risau akan masa depan sehingga kita sampai ke tahap salahkan ketentuan dan takdir Allah bila kita xberjaya capai sesuatu itu.

wallahu'alam...
~betulkan andai ana tersilap.


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-10-09 23:12


Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 08:05


Apa yang dinyatakan oleh gems tu ada kesilapan..bergurulah sebaik-baiknya, jangan buat kesimpulan dan pakal logik semata-mata.
Saya pasti gems membuat pernyataan diatas hanya ikut logik dan rasa hati, saya bukan nak menyerang tapi menasehat kan gems , pergilah berguru dengan guru yang mursyid, kerana pada pandangan saya gems sedikit terkeliru dan atas kekeliruan itulah gems membuat pernyataan tanpa asas yang kuat seperti diatas.

Gems terkeliru dengan persoalan qadar dan qadar , serta persolan takdir, cepat-cepat lah dpatkan penjelasan dan berguru , sebab "Rasul Melayu" pun jadi sesat sebab dia terkeliru dengan persolan qadar dan qadar ini.


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 08:06


gen2ms mungkin ada salah pemahaman ni..

mungkin ada sahabat-sahabat yang boleh bagi penjelasan yang betul..


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 10:51


rasanya kalau nak tanya dan nak bincang perkara macam ni elok lah pergi berguru secara berjumpa dan mengikuti kelas2 agama..

macam tak sesuai nak berbincang bab-bab begini dalam keadaan yang mengelirukan tambahan lagi antara ahli ukhwah ni tak semua berpendidikan tinggi dan bukan semua berlatabelakangkan agama yang kuat..

bincang punya bincang.. macam-macam pendapat yang berlainan..nanti dibuatnya kesimpulan sendiri..silap gaya,ada juga yang terpesong.. entahlah,ni pendapat aku saja..



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 12:01


“Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat) dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini)”~An-Nisa’:79
=================================================
aku berlindung kepada allah..
manusia itu diciptakan dengan diberi hak untuk memilih...telah diberikan dua jalan, maka bebas untuk memilih...

coba perhatikan ayat ini..
Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut162 dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
===================================
tiada paksaan kan?terserah mereka untuk memilih..ikut atau tidak,,sebab sudah jelas yang benar dan yang sesat..

"ALLAH TIDAK mengubah nasib suatu kaum hingga mereka mengubah nasib mereka sendiri"


manusia diberi kebebasan untuk memilih..dan manusia diuji untuk pilihannya itu...

UNTUK BRBUAT KEJAHATAN..CUKUP dengan IZIN ALLAH..maka ia akan terjadi...TAPI UNTUK MENCAPAI SATU KEBAIKAN..semua itu tidak cukup hanya dengan izin..TAPI PERLU BANTUAN ALLAH...

wallahu'alam..


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

gen2ms
Warga Rasmi
Menyertai: 20.10.2009
Ahli No: 37703
Posting: 3
Dari: tawau

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 12:32


Alhamdulillah segala puja dan puji hanyalah untuk Mu semata-mata wahai tuhan yang maha pengasih dan penyayang...

selawat serta salam buat nabi dan rasul akhir zaman rasulullah saw..

maaf ana pohon andai topik ini mengelirukan anda semua..

salah ana kerana tak pandai berbahasa dan menggunakan tutur yang sebaiknya untuk pemahaman anda semua..

apa yang ana nyatakan ini bukanlah rekaan akal fikiran ana sendiri..
ana ada guru yang mursyid yang memahamkan ana dan mengajar ana untuk mengenal allah itu sebenar-benar kenal dan pokok paling utama adalah bergantung sepenuhnya kepada allah semata-mata bukan kepada manusia atau kepada guru ana sendiri..

guru ana kata.. Kalau benda yang tak ada dalam quran atau pun hadis..kita ragu-ragu..terus minta jawapan dengan allah yang paling utama..

kerana bila allah bagi jawapan, tak akan silap.. sebab orang yang benar-benar mencari allah tak akan sesat..

carilah jawapan dari allah dengan apa yang rasul ajar..solat hajat, istiqarah dan sebagainya..

akal manusia tak mampu untuk mentafsir ilmu allah..

ada manusia yang tak sekolah..tapi disisi allah dia orang yang hebat

ilmu kurniaan dari allah tak dapat diajar oleh manusia..tapi diajar sendiri oleh allah dengan mencampakkan pemahaman ini ke hati seseorang tanpa melibatkan pengaruh akal dan nafsu..

Kenapa hati?

sebab hati adalah satu-satunya penghubung antara hamba dan tuhan..

kita tengok fitrah manusia..

manusia mempunyai 5 galaksi..

1. galaksi ilmu (bahagian kepala = mata,otak,telinga,mulut ,dll ) - ilmu dari manusia akan masuk melalui bahagian kepala..ilmu tak masuk melalui kaki..sebab kaki bukan galaksi ilmu..

2.galaksi kuasa (pada kedua-dua belah tangan ) - sebab dengan tanganlah manusia berkuasa membuat sesuatu perkara baik atau buruk..sebab itulah waktu akad nikah wali serah kuasa kepada menantu melalui tangan dan begitu juga orang yang mencuri, allah suruh potong tangan..untuk mengambil kuasa pencuri tersebut..

3. galaksi usaha (pada kedua-dua belah kaki) - kaki akan membawa anda kemana sahaja yang anda hajatkan..

4. galaksi nafsu (pada kedua-dua belah kemaluan) - nafsu memang kat sini..faham-faham saja lah..

5. galaksi hidayah (di hati) - segala ilmu allah yang maha tak logik allah akan beri melalui jalan ini sahaja..pokok keyakinan dan iman ada disini..disini juga allah mencampakkan pemahaman kepada orang-orang yang dia kasihi..ketenangan, kefahaman yang tiada goyang lagi tercetus disini.. di sinilah tempat hamba berinteraksi dengan penciptanya..


Kenapa kita di suruh solat istiqarah? dan solat hajat?

untuk memastikan perancangan yang kita rancang dalam hidup kita sama dengan perancangan allah yang telah tersedia..

allah menyampaikan sesuatu kepada hambanya dengan memberikan dua bentuk penyampaian.

1. perkara yang kita lakukan adalah betul dan kita bersyukur kepadaNYA

2. perkara yang tidak betul supaya kita muhasabah diri dan mohon ampun
     kepadaNYA dan menyedari hakikat yang kita adalah makhluk, makhluk
     mesti ada salah dan silapnya.. Yang tak pernah buat silap hanyalah tuhan..

guru ana juga pernah berkata..islam tu turun pada muhammad bukan pada aku.. aku cuma membenarkan apa yang diturunkan pada nabi-nabi terdahulu..
anda nak tahu pasal solat, pasal agama..anda pegilah berguru kat ustaz2 ..Kalau nak dengar cerita allah..datang kat aku..

Islam tu dah lengkap..tak payah nak tambah-tambah lagi..ikut saja apa yang hadis dan al-quran tu cakap..

yang manusia hilang adalah iman...

titik yakin, titik ketenangan, titik nikmat, titik antara manusia dengan tuhannya..

dan guru ana juga tekankan nak kenal allah mesti dengan ilmu.. bukan dengan amalan..

baiklah.. untuk sahabat-sahabat yang dirahmati allah.. saya tidak akan berbicara lagi secara terbuka.. akan ada lagi ramai orang yang akan keliru nanti..

anda boleh pm ana untuk apa-apa pertanyaan nanti.. atau boleh ym ana nanti..

yang benar hanyalah datang dari allah.. dan jawapannya juga pada allah bukan pada manusia atau makhluk..


-----------------
Rahsia Muhammad (islam-tauhid-makrifat-allah-zat-tuhan-manusia-makhluk-abdi)


Bookmark and Share

    


  Member Information For gen2msProfil   Hantar PM kepada gen2ms   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 12:37


sepertinya pemahaman anda ni pemahaman tarikat...

penghubung antara manusia dan allah adalah alqur'an wahai sahabat...
ini dalilnya...

albaqoroh Kitab (Al Quraan) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa,

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil).


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 12:59


Sesungguhnya saya hamba yang kerdil dan masih jahil tentang agama.Saya mohon jika ada kesilapan harap ditegur dan diperbetulkan sesama kita umat Islam.Insya Allah

Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 13:03


mungkin pandanga gems ada hubung kaitnya tarikat dan sebagainya,
benar nak mengenal Allah pastinya dengan ilmu,kalaulah kita mengatakan kita menagasihi Allah adakah cukup sahaja dengan ilmu? saya rasa tidak , perlunya disini perbuatan2 yang menujukkan expresi betapa kasihnya kita kepada Allah, di sini datangnya amalan-amalan dan perlunya disalut dengan keikhlasan.

Sesiapa yang nak mengenal Allah juga perlu berusaha, perlu mendekatkan diri denganNYa, dan ini memerlukan amalan sebagai pembuktian. contoh solat puasa zakat dan lain, ini semua elemen pembuktian...itu kita sebagai hambaNYa, dan kalau kita mengatakan Allah sebagai kekasih , pembuktian ini mestilah lebih hebat , dari segi fizikal dan mental, dari segi rohani dan jasmani...dan Allah nak campak ilmuNya juga bukan pada sebarang orang, pokoknya siapa berusaha dia akan dapat.


benar Allah adalah MAHA PERANCANG dan MAHA PELAKSANA, dah tahu A-Z mula dan akhir hidup kita...tetapi kita sebagai manusia dan makhluk boleh memohon dan berdoa, juga bersolat hajat dan sebagainya.(qada muallaq) jadi jangan hanya menunggu taqdir Allah sahaja...berusaha dan berdoalah,moga berjaya mendapat redhaNYa


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 13:12


kalau dah masuk islam..maka ikuti caranya..

untuk mengenal allah..,semuanya ada dalam alqur'an..bagaimana nak beribadah ada dalam alqur'an..jika anda mencintai allah, juga ada dalam alqur'an...bukan ikut kehendak hati dan ilmu sendiri..kebenaran itu dari allah..

الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang

alqur'an, ali imran"katakanlah(wahai muhammad), jika kamu semua mencitai allah, maka ikutilah aku(nabi muhammad)

maka, jika mencintai allah..ikuti sunnah yang shoheh...bukan ibadah asal"baik menurut kita"...


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 13:19


Thanks atas nasihat sahabat sekalian :)

Semoga Allah akan memberi cahaya keinsafan dalam jiwa saya yang serba kegelapan ini.Amin

Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-10-09 21:50


"Bila berbicara akan hal aqidah dan intipatinya, kamu seumpama berpijak di atas sebatang ranting, sekali tersilap langkah kamu terhumban terus ke dalam kerosakan.."


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

sumairah
Warga Rasmi
Menyertai: 22.10.2009
Ahli No: 37725
Posting: 1
Dari: kuantan

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-10-09 09:38


kita ambil yang mudah..setiap sesuatu yang berlaku adalah dengan kehendak allah.kita sebagai manusia walau bagaimanapun perlu merancang untuk kehidupan kita,apa yang kita kita hendak dan apa yang kita tak hendak..yang pastinya apa saja perancangan kita hanya ALLAH yang menentukan..gagalnya kita atau berjayanya kita,semuanya adalah atas urusan ALLAH..yang penting kita telah berusaha..serah saja pada ALLAH dan jangan lupa redha itu perlu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sumairahProfil   Hantar PM kepada sumairah   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 23-10-09 11:59


kalau anda bercakap pasal tuhan-tuhan...anda boleh menggunakan akal...nak membezakan antara tuhan hak dan sesuatu yang dianggap tuhan, anda juga boleh menggunakan akal..
TAPI...,jika anda nak bercakap tentang ALLAH..MAKA wajib sepenuhnya anda mengikuti alqur'an...pendapat yang lain itu no yang k seratus...alqur'an no 1...walau ada pendapat ulama yang kata macam ni or macam tu, namun jika tak ada dalam alqur'an or bertentangan dengan alqur'an..maka kata-kata tu tertolak dan xberguna sama sekali...

becakap tentang ALLAH, ikuti alqur'an...
"jika hambaKU bertanya kpdmu(muhammad) tentang AKU maka katakanlah..sesungguhnya AKU dekat.."


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

aqil
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.08.2005
Ahli No: 17966
Posting: 162
Dari: PAHANG

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 23-10-09 20:36


Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?

Bookmark and Share

    


  Member Information For aqilProfil   Hantar PM kepada aqil   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 27-10-09 14:14


Pada 23-10-09 20:36 , aqil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?
hhmm...nanti kalau saya tanyakan "siapa allah dan siapa pulak dirinya "yang anda maksudkan..ha' pening pulak..dikatakan pulak lah saya ni pelik..he..he..


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 28-10-09 14:27


gen2ms...
awak kat mana..?lama tak nampak..boleh jelaskn sikit pemahaman awak ni..buku apa yang awak baca, or dari mana awak dapatkan pemahaman awak tu..maaf ye..


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 05-11-09 14:31


gen2ms...dah lama saya tunggu awak..awak kat mana...??saya ni teringin sangat nak berbincang dan belajar dengan awak...


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 14-11-09 11:52


hhmm..mana lah makhluk satu ni..hilang macam ditelan bumi saja..


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 14-11-09 15:36


Pada 23-10-09 20:36 , aqil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?


maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 01:52


Pada 14-11-09 15:36 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-09 20:36 , aqil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?


maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

ayat yang awak tuliskan ni apa..""maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

"di dahului dengan tiada"..didahului dengan tiada..???apa maksud awak..setiap yang bermula, pasti akan ada akhir...

sedangkan ALLAH itu "ADA" mutlak...ada tanpa awal dan akhir...

sebelum semuanya diadakan..DIA MEMANG sudah ada...ketika semuanya musnah..DIA TETAP ADA selamanya...


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

Ustadz
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25025
Posting: 774
Dari: Kandang Kambing

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 07:23


salam...
tuan yang mulia, berhati-hati ketika nak beri pandangan..bimbang boleh menimbulkan syak..syak adalah antara penyakit hati..rujuklah dengan cendekiawan agama dan jangan berguru dengan buku...


-----------------
*** YAQEN ALLAH 100%++ ***


Bookmark and Share

    


  Member Information For UstadzProfil   Hantar PM kepada Ustadz   Pergi ke Ustadz's Website   Quote dan BalasQuote

Ustadz
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25025
Posting: 774
Dari: Kandang Kambing

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 08:46


memang benar secara tidak sedar kita banyak buat syirik kecil setiap hari dan hampir setiap ketika..Allah zat yang beri manfaat dan mudarat, tiada lain selainNya..cubalah kita renungkan apakah jenis syirik kecil yang kita lakukan setiap masa dan ketika. Antaranya ketika kita lapar atau haus, kita letakkan yakin bahawa makanan yang bagi kenyang dan air yang hilangkan dahaga. Ketika kita tiada duit, kita letakkan yakin duit boleh beri segala-galanya, tanpa duit pasti kita akan susah. Ketika sakit, kita letakkan yakin bahawa ubat yang beri penyembuhan, tanpa ubat kita akan mati. Inilah rutin harian yang secara tidak sedar atau memang sedar kita lafazkan setiap masa. Dikala kita sedang dalam kesenangan, Allah dilupakan, bilamana kita dalam kesusahan Allah dicari kembali..itupun kita letakkan Allah di pilihan yang terakhir sekali dimana kita tiada pilihan lain. Marilah kita muhasabah diri kita dan sematkan azam untuk yakin tiada lain selain ALLAH setiap masa setiap ketika, ketika mendapat nikmat atau ketika mendapat musibah, ketika sedang lapang atau ketika sedang sempit. Yakinlah Allah sebagai asbab dan nafikan makhluk yang serba lemah, serba hina, serba kerdil..kita azam InsyaAllah...


-----------------
*** YAQEN ALLAH 100%++ ***


Bookmark and Share

    


  Member Information For UstadzProfil   Hantar PM kepada Ustadz   Pergi ke Ustadz's Website   Quote dan BalasQuote

dziaulhaq
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2004
Ahli No: 12403
Posting: 563
Dari: perut IBU

singapore   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 09:30


emmm :-? :-?


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For dziaulhaqProfil   Hantar PM kepada dziaulhaq   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 11:24


Pada 15-11-09 01:52 , wildan85 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-11-09 15:36 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-09 20:36 , aqil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?


maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

ayat yang awak tuliskan ni apa..""maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

"di dahului dengan tiada"..didahului dengan tiada..???apa maksud awak..setiap yang bermula, pasti akan ada akhir...

sedangkan ALLAH itu "ADA" mutlak...ada tanpa awal dan akhir...

sebelum semuanya diadakan..DIA MEMANG sudah ada...ketika semuanya musnah..DIA TETAP ADA selamanya...

itulah maksud saya sahabut ku.........saya tak pandai buat ayat....maaflah kalau salah paham....




-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 11:39


Pada 15-11-09 11:24 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-11-09 01:52 , wildan85 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-11-09 15:36 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-09 20:36 , aqil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 23:12 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-09 15:54 , gen2ms posting:

!!! QUOTE !!!


fasa 1 - allah dan dirinya terjadi sendirinya
bla bla bla...
apa yang hang mengarut ni??




memang mengarut
Allah dan dirinya terjadi sendiri?
apa maksud kau?


maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

ayat yang awak tuliskan ni apa..""maksudnya zat allah terjadi sendiri ia tak beranak dan tak di peranakkan ......di dahului dengan tiada ....haa mesti pening nak paham...... :berfikir: kalau salah guru atau pahaman memang boleh gila isim,,,,,

"di dahului dengan tiada"..didahului dengan tiada..???apa maksud awak..setiap yang bermula, pasti akan ada akhir...

sedangkan ALLAH itu "ADA" mutlak...ada tanpa awal dan akhir...

sebelum semuanya diadakan..DIA MEMANG sudah ada...ketika semuanya musnah..DIA TETAP ADA selamanya...

itulah maksud saya sahabut ku.........saya tak pandai buat ayat....maaflah kalau salah paham....




itulah maksud saya sahabut ku.........saya tak pandai buat ayat....maaflah kalau salah paham....memang allah terjadi dengan sendiri zat allah tak boleh disamakan dengan manusia....tak perlu diprtikai Kenapa mengapa.....yang perlu yakin....
sekali lagi maaf jika kenyataan ana menimbulkan salah paham...


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

wildan85
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2009
Ahli No: 37649
Posting: 493
Dari: selangor

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 15-11-09 13:09


biasa lah sahabat,,mana ada orang yang tak salah..

jangan katakankan "allah terjadi.."ALLAH itu menjadikan..bukan dijadikan atau terjadi..ALLAH itu ada...

maaf ye...KADANG SILAP MENGGUNAKAN AYAT..salah orang memahami..
semoga yang ni boleh difahami...ALLAH ADA...


-----------------
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang


Bookmark and Share

    


  Member Information For wildan85Profil   Hantar PM kepada wildan85   Pergi ke wildan85's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.136942 saat. Lajunya....