Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan seseorang untuk menyambut datangnya kesempatan.
-- Benjamin Disraeli

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 44
Ahli: 0
Jumlah: 44




  Yang Masuk Ke Sini
hajime_kindaichi: 18 jam, 22 minit yang lalu
isa777_musa: 23 jam, 5 minit yang lalu
zam_rizal: 10 hari yang lalu
wanja: 20 hari yang lalu
MTMKi: 28 hari yang lalu
Kang: 28 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: TiDaK BaHaYaKaH RiBa ?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» TiDaK BaHaYaKaH RiBa ?

Please Mendaftar To Post


Oleh TiDaK BaHaYaKaH RiBa ?

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 04-10-09 21:09


SALAM..

SYUKRAN JAZILAN PADA kawan-kawan yang SUDI KONGSI IDEA tentang ISU KERJA DI BANK.. MEMANG BERBALOI-BALOI UTARAKAN SOALAN DISINI... AT LEAST ISU yang JARANG DIPERKATAKAN DAPAT DIFAHAMI dengan JELAS..

SATU LAGI SOALAN yang DITANYA OLEH RAKAN SAYA, KENAPAKAH RIBA TIDAK DITEKANKAN BETAPA IANYA HARAM DAN HARUS DIJAUHI, TIDAK SEPERTI MANA HARAMNYA ARAK?
SEHINGGAKAN PULA 10 GOLONGAN YANG ADA PERKAIATAN DENGAN ARAK JUGA DITEKANKAN, TIDAK PULA ADANYA GOLONGAN2 YANG ADA KAITAN DENGAN RIBA DINYATAKAN. INI MEMBUATKAN MASYARAKAT BERANGGAPAN TIDAK MENGAPA WALAUPUN ADA TERLIBAT SIKIT DENGAN PERKARA RIBA WALAUPUN TELAH ADANYA SISTEM yang BERSIFAT ISLAMIC..

MAAF ATAS persoalan INI..SAYA MEMANG2 MEMERLUKAN JAWAPAN NI UNTUK RAKAN SAYA YANG SEDANG MEMBUAT KAJIAN.

SEKIAN SAJA...SALAM ALAIK.. :D

:-P


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 04-10-09 22:50


ish2..bahaya.
siapa kata tak bahaya.
Kenapa ia berlaku, sebab sistem konvensional masih belum dihapuskn 100%.
tetapi sekarang banyak islamic banking, nak or tak nak saja.

untuk tak terlibat dengan riba:
eliminate credit card, bolehlah berpindah kepada charge card.
berurusan dengan bank2 yang islam secara total, contoh, bank islam, al-rajhi dan etc.

org islam masih ramai yang tak tahu dan tak mengaplikasi sistem islamic banking,
tapi chinese berpusu2 memilih islamic banking.
contohnya ramai chinese yang gunakan charge card al-rajhi bank, ramai chinese yang invest dalam islamic sistem because of the good performance.
ini berlaku disekeliling saya. tapi org islam selalu tak ambil peduli hal-hal macam ni.
KITA, perlu banyak promote islamic banking system kepada masyarakat islam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 05-10-09 11:14


Ini yang paling bahaya. SIKSAAN API NERAKA

“Satu dirham riba yang dimakan seseorang, dan dia mengetahui (bahwa itu adalah riba), maka itu lebih berat daripada enam puluh kali zina”. (hari Ahmad dari Abdullah bin Hanzhalah).

Saya berhasrat, memberi pandangan tentang persoalan yang diutarakan Syemarly tentang riba' tersebut, tetapi masa belum mengizinkan. Betapa riba' adalah asas bagi ekonomi kapitalisme, tanpa riba' sistem ekonomi ini akan hancur.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 05-10-09 11:42


lebih berat dr 60 kali zina..? berat tu... memang berat.. tapi pernyataan ni tak disebut2 org sehingga tak menggerunkan org untuk mengamalkannya. berbanding degn arak da nyata siapa dan siapa yang terlibat hatta pembawa pun terkene laknat allah..tu yang org lebih consern.. tapi bila ada hadis tu baru lah ternampak betapa beerat juga azab yang mengamalkan riba.. ns aya bharap en.wuzaraa dilapangkan masa untuk membicarakan mengenainya...


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 05-10-09 16:37


Berkenaan persoalan yang dilontarkan oleh Syemarly, mengapa keharaman riba' tidak ditekankan sangat seperti arak, kita harus melihatnya dari 2 sudut.

1) Asas bagi ideologi kapitalisme, adalah pemisahan antara agama dan politik (sekularisme). Mereka tidak menolak agama, tetapi agama tidak ada peranan dalam undang-undang, pemerintahan, ekonomi dan aspek politik yang lain.


Riba' adalah bahagian dalam ekonomi kepitalisme. Sedangkan ekonomi dianggap sebagai perkara politik yang mesti diatur melalui peraturan yang dibuat manusia sendiri.

Manakala, arak pula adalah berkaitan makan minum(math'umat) yang dianggap bahagian dari agama. Maka keharaman arak ditekan sedangkan keharaman riba' kurang ditekankan. Sebab itu, sampai sekarang belum ada hukuman mahkamah syariah, pemakan atau pemberi riba' dikenakan hukuman.

Sayang ringkaskan pemahaman yang terjadi hasil dari sekularisme:

Riba--> ekonomi---> Aspek politik --> kurang ditekankan keharamannya

Arak ---> makanan --> aspek agama --> ditekankan keharamannya


2) Riba' adalah asas kepada kitaran ekonomi ideologi kapitalisme

Seluruh aspek politik dan ekonomi dunia hari ini, diatur dengan menggunakan ideologi kapitalisme. Dalam ekonomi kapitalisme, faedah atau lebih tepatnya riba', adalah merupakan asas bagi ekonomi. Bagaimana ia terjadi?

Dunia masih mewarisi kesan ekonomi Islam walaupun secara nadir hinggalah Persidangan Bretton Woods pada 1948. US mahu merompak secara keseluruhan sistem ekonomi dengan menghapuskan sama sekali emas dan perak sebagai bahan tukaran (matawang).

Pada tahun 1973, US menghapuskan samasa sekali sistem mawatang bersandarkan emas dan perak, dan menggantikannya dengan sistem matawang bersandarkan hutan (Debt Based Monetary System). Agak kompleks untuk saya terangkan disini. Tanpa riba' ekonomi ini tidak mampu bergerak dan akan hancur.

bersambung... insyaAllah

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

lading21
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.03.2008
Ahli No: 32849
Posting: 125

blank  


posticon Posting pada: 05-10-09 19:33


pada pendapat saya, selagi sistem KEWANGAN ISLAM tidak digunakan, selagi itulah kita akan terikat dengan sistem RIBA ini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lading21Profil   Hantar PM kepada lading21   Quote dan BalasQuote

lading21
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.03.2008
Ahli No: 32849
Posting: 125

blank  


posticon Posting pada: 05-10-09 19:35


Kalau tak salah, dulu Tun M pernah mencadangkan supaya negara2 Islam berniaga menggunakan dinar emas......tapi.....hmmmm....

Bookmark and Share

    


  Member Information For lading21Profil   Hantar PM kepada lading21   Quote dan BalasQuote

pulu
WARGA SETIA
Menyertai: 27.01.2005
Ahli No: 13934
Posting: 697
Dari: Gorontalo

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 05-10-09 21:57


Riba tetap bahaya, sudah jelas dalam Al-Qur'an dan Hadis.


-----------------
http://www.inminds.com/boycott-israel.html


Bookmark and Share

    


  Member Information For puluProfil   Hantar PM kepada pulu   Pergi ke pulu's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 06-10-09 07:34


Pada 05-10-09 19:33 , lading21 posting:

!!! QUOTE !!!

pada pendapat saya, selagi sistem KEWANGAN ISLAM tidak digunakan, selagi itulah kita akan terikat dengan sistem RIBA ini..


Sistem kewangan Islam hanya dapat dilaksanakan apabila ada sistem ekonomi Islam.

Sistem ekonomi Islam pula hanya dapat dilaksanakan apabila ada sistem pemerintahan Islam, iaitu khilafah.

Sistem khilafah pula hanya dapat dilaksanakan, apabila kita berjaya membaiat seorang khalifah. Maka, sama-sama kita menuruti thariqah yang ditunjukkan Rasullulah dalam menegakkan kembali khilafah dengan minhaj kenabian.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

hajime_kindaichi
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2003
Ahli No: 5955
Posting: 575
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-10-09 13:35


yup... sekarang ni kebanyakkan bank dah mula buka mata nak guna sistem kewangan islam sebab majoriti public dah mula demand pada bank yang guna sistem kewangan islam

Bookmark and Share

    


  Member Information For hajime_kindaichiProfil   Hantar PM kepada hajime_kindaichi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 06-10-09 14:25


لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّباَ وَمُوْكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ, وَقَالَ: هُمْ سَوَاءٌ
“Rasulullah saw melaknat orang memakan riba, yang memberi makan riba, penulisnya, dan dua orang saksinya. Belia bersabda; Mereka semua sama”. (hari Muslim)


Orang ramai sudah mula sedar tentang keharaman riba'. Kita berterima kasih kepada para pendakwah yang berani menyuarakannya kepada ummat. Ini kerana bukan ramai pendakwah yang berani bercakap tentang riba'. Malah ramai pendakwah dan malah ustaz-ustaz yang bergelumang dengan riba'. Maka mereka berani menyuarakan hukum2 lain, tetapi berdolak-dalik soal riba atau tidak mahu menyentuhnya.

Satu lagi isu berkaitan dengan riba' dan aqad muamalah yang perlu kita jelaskan kepada ummat, adalah berkenaan Islamic Banking. Jika kita kaji praktik, Islamik Banking yang ada di Malaysia hari ini, ia masih transaksi yang bathil dan masih ada riba'. Konsep kepemilikan dalam BBA jelas bathil sedangkan qardhul hasan terang benderang adalah riba'.

Ye, memang ramai ustaz di Malaysia ini, dilatih dan mengkaji untuk mendatang pelbagai dalil dan hujah untuk menghalalkannya. Tetapi, bagi kita sendiri perlu bersikap jujur dalam menilainya, kerana ia pasti dihisab di Yaumil Mahsyar kelak.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

lading21
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.03.2008
Ahli No: 32849
Posting: 125

blank  


posticon Posting pada: 09-10-09 20:39


Pada 06-10-09 07:34 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-10-09 19:33 , lading21 posting:

!!! QUOTE !!!

pada pendapat saya, selagi sistem KEWANGAN ISLAM tidak digunakan, selagi itulah kita akan terikat dengan sistem RIBA ini..


Sistem kewangan Islam hanya dapat dilaksanakan apabila ada sistem ekonomi Islam.

Sistem ekonomi Islam pula hanya dapat dilaksanakan apabila ada sistem pemerintahan Islam, iaitu khilafah.

Sistem khilafah pula hanya dapat dilaksanakan, apabila kita berjaya membaiat seorang khalifah. Maka, sama-sama kita menuruti thariqah yang ditunjukkan Rasullulah dalam menegakkan kembali khilafah dengan minhaj kenabian.


Menyebut tentang khilafah, terutamanya pada masa kini pastinya ada sesuatu yang berlegar di ruang fikiran....siapakah pada masa kini yang berkelayakan untuk di baiah sebagai khalifah?..adakah kedudukan jawatan ini nanti diwariskan melalui sistem syura ataupun sistem monarki?

Bookmark and Share

    


  Member Information For lading21Profil   Hantar PM kepada lading21   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-10-09 07:02


saya rasa saya ada jawapan yang saya utarakan d atas tu... mengapa riba tidak kelihatan sebahaya dengan arak.

jawapan saya, begini.

islam memelihara 5 perkara bagi setiap muslim ni septimana turutan berikut:

-agama
-nyawa
-akal
-keturunan
-harta

seterusnya, ada perkara yang boleh merosakkan perkara2 ni jika tak dipelihara org indvd tu di mana ia berkaitan dosa besar yang dilakukan yang ditegah dalam islam:

-agama... syirik
-nyawa... bunuh
-akal... arak
-keturunan... zina
-harta... riba

so dr sini kita nampak dosa syirik tu lebih besar dr bunuh kerana syirik tu adalah sesuatu yang mmbawa kepada murtad, bbanding mmbunuh org, ia still islam hanya berdosa besar sahaja...lihat pula arak..ia menjadi pentg sebelum keturunan dan harta kerana ia melibatkan kewarsan akal yang kelak jika berlaku maka akan menjadi punca kepada dosa lain seperti berzina..dan semunya ini adalah berkaitan dengan kemaslahatan diri sendiri dan org yang terlibat dengannya...manakala riba sememangnya atas kesalahan sendiri namun ia lebih kepada maslahah umum disebakan urusan ruba meriba ni berlaku antara 2 pihak, periba dan penerima riba..jadi, dr situ dapat saya simpulkan antara dosa arak dan dosa riba..maka arak adalah lebih bahaya lebih-lebih lagi ada kenytaan arak itu adalah ibu segala dosa...kan?

apapun maaf atas kesalahan susunan bahasa disebabkan tidak susunan bahasa laras agama..tapi harapnya kalian paham apa yang cuba saya sampaikan..
andai ada salah, sila kan perbetulkan.. wallahualam :D


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-10-09 08:54


Antara pandangan ulama' berkenaan besarnya dosa riba' .

Imam Syaukani dalam Sail al Jiraar, Imam Syarbini dalam al-Iqna' dan Imam Dimyathi dalam i'anat atThaalibin mengemukan pandangan yang senada bahawa....

Riba bukan sekadar dosa besar, tetapi sebesar-besar dosa besar (min akbar alkabaair). Dalam kitab An Nihayah dijelaskan bahwasa dosa riba itu lebih besar dibandingkan dosa zina, mencuri, dan minum khamar.

Rasulullah saw bersabda

“Riba itu mempunyai 73 pintu, yang paling ringan seperti seorang lelaki yang menzinai ibunya, dan sejahat-jahatnya riba adalah mengganggu kehormatan seorang muslim”. (Hadith Riwayat Ibn Majah).

Kenapa hari ini riba' tidak diberi penekanan keharamannya? Jawapannya, kerana riba' menjadi asas bagi sistem ekonomi hari ini, iaitu sistem kapitalisme. Riba' menjadi asas bagi semua mekanisme ekonomi, tanpa riba' ekonomi kapitalisme ini akan hancur. Maka, pemerintah mesti memastikan rakyat menerima riba' sebagai sebahagian dari cara hidup mereka. Untuk memastikan perkara ini berjaya, maka sekali lagi golongan agama, baik ulama, pendakwah dan ustaz dipantau kerajaan melalui Jabatan2 berkaitan agama, agar tidak menekankan masalah riba'. Cuma akhir-akhir ini dengan adanya 'perbankan Islam' , maka masalah riba' mula diketengahkan tetapi dengan cara yang sangat sempit. Apatah lagi ramai golongan agama sendiri yang terlibat dengan riba'. Mereka mahu memilik rumah, kereta Honda dan lain-lain yang hanya mampu dimiliki dengan mudah melalui pinjaman riba'. Apabila kita sudah bergelumang dengan riba', apakah kita tergamak nak mendakwah riba' haram, dosanya sangat besar?

Kita boleh perhatikan, tidak ramai yang berminat mahu membahaskan isu ini. Malah saya sendiri ada bertemu orang yang tak mahu berbincang tentang hukum riba', kerana jika banyak dah tahu nanti serba salah nak terlibat, susahlah nak beli Vios, kondo dsbnya. saya sendiri akui, hanya setelah mengikuti halaqah Hizbut Tahrir, baru saya diajar hukum riba' secara jelas tanpa ada dolak dalik. Sebelum ini, saya diajar riba' memanglah haram, tetapi keadaan hari ini ia diharuskan atau guna 'perbankan Islam'. Saya rasa, itulah yang banyak diajar oleh ustaz dan pendakwah kepada ummat hari ini tentang riba'.

Sekian. wallhu a'lam.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

al-walid-04
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11616
Posting: 135
Dari: kedah

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-11-09 01:20


betul-betul sokonglah sistem kewangan islam kita......
tapi persoalannya masih sama....kita ada bank islam contoh BIMB, BMMB, maybank islamic... etc... tapi semua institusi kewangan dimalaysia ini masih bergantung kepada BANK NEGARA MALAYSIA....termasuk reserve setiap bank haruslah di simpan di bank negara....jadi adakah ianya akan terlibat sedikit demi sedikit dalam aktiviti yang diharamkan allah??????

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-walid-04Profil   Hantar PM kepada al-walid-04   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-11-09 08:11


Pada 16-11-09 01:20 , al-walid-04 posting:

!!! QUOTE !!!

betul-betul sokonglah sistem kewangan islam kita......
tapi persoalannya masih sama....kita ada bank islam contoh BIMB, BMMB, maybank islamic... etc... tapi semua institusi kewangan dimalaysia ini masih bergantung kepada BANK NEGARA MALAYSIA....termasuk reserve setiap bank haruslah di simpan di bank negara....jadi adakah ianya akan terlibat sedikit demi sedikit dalam aktiviti yang diharamkan allah??????


Asas sistem yang kononnya 'perbankan islam' adalah untung menjana keuntungan. Maka, target utama 'perbankan islam' tetap untuk mendapat keuntungan. Sedangkan dalam Islam, memberi pinjaman adalah atas hubungan sesama manusia, seperti mana kita membantu manusia yang lain, bersedeqah dsbnya. Dalam sebuah hadith nabi menyatakan yang bermaksud apabila seseorang memberi hutang sebanyak 2 kali ia mendapat pahala seperti sekali sedeqah. Para ulama' menggolongkan memberi pinjam sebagai kimah insaniah (nilai kemanusiaan) yang mana haram sama sekali menjana keuntungan material.

Sebenarnya, 'perbankan islam' ini tidak mendapat sambutan baik di negara-negara lain seperti di timur tengah dan asia selatan, kerana di sana ulama'2nya menyatakan dengan tegas lagi jujur kebathilannya. tetapi di Malaysia ini, akibat ramai ulama' yang menghalalkannya, ramailah yang terjebak. Mereka melihat dari aspek kemaslahatan, berbanding hukum yang telah dinyatakan Allah.

Malah dalam perkara yang terang riba' sekalipun seperti PTPTN, ramailah yang cuba menghalalkan apa yang diharamkan Allahh dengan menggunakan alasan maslahah. Sungguh keji perbuatan ini. terkadang penat membahaskan perkara ini, terutama dengan ustaz2 dan aktivis gerakan islam yang telah bergelumang dengan riba' lalu mempertahankan hukum riba' ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

hajime_kindaichi
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2003
Ahli No: 5955
Posting: 575
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-11-09 15:18


riba tu kan diharamkan dalam islam... dah confirm lah tak boleh buat

Bookmark and Share

    


  Member Information For hajime_kindaichiProfil   Hantar PM kepada hajime_kindaichi   Quote dan BalasQuote

nisa_iman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.01.2008
Ahli No: 32305
Posting: 341
Dari: sintok..>>..bangi

Perak   avatar


posticon Posting pada: 19-11-09 16:20


riba tetap riba walaupun ianya sedikit.....

Allah menghalalkan jualbeli tapi mengharamkan riba... boleh rujuk
surah Al-Baqarah (ayat 275-281)...
banyak lagi ayat2 al-Quran yang tekankan pengharaman riba...
rajin2lah rujuk tafsir..:-)


-----------------
ISLAM is my life, my life is for ISLAM.... takbir!!! ALLAHUAKBAR


Bookmark and Share

    


  Member Information For nisa_imanProfil   Hantar PM kepada nisa_iman   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-11-09 07:41


DOSA RIBA

" Wahai orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah s.w.t dan tinggalkanlah saki-baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan Rasul-Nya. Dan jika kamu bertaubat (daripada pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. al-Baqarah: 278-279



Ibn Abbas ra mentafsirkan:

"Akan dikatakan kepada pemakan riba pada hari kiamat, 'ambillah senjata kamu untuk berperang dengan Allah s.w.t'"



Imam Abu Hanifah berkata bahawa inilah ayat dalam al-Quran yang paling menakutkan.



Imam Malik bin Anas berkata " Telahku buka lembaran2 Kitab Allah dan sunah Nabi s.a.w dan tidakku dapati (dosa) yang lebih buruk daripada riba, kerana Allah s.w.t telah mengisytiharkan atau mengizinkan perang ke atasnya"



Hukuman dosa riba di akhirat:

Ibn Abbas berkata "tidak diterima daripada pemakan riba (yang menggunakan harta riba tadi) sedekahnya, hajinya, jihadnya dan persaudaraannya"




Sumber dari buku Formula Solat Sempurna. Telaga Biru. Uzt. Zaharuddin Abd. Rahman. Banyak lagi dari laman web beliau


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 09:33


Pagi tadi selepas suboh, seorang ustaz bertanya kepada saya tentang kereta. Beliau sedang mencari-cari MPV yang sesuai dengan kemampuannya. Saya sarankan agar kumpul duit dan kemudian beli secara tunai agar dapat mengelak dari riba'. Ustaz tersebut hanya diam sahaja.

Saya akui jika kita berpegang teguh kepada Islam, kehidupan hari ini umpama memegang bara api. Dalam soal muamalat, sistem kapiatalisme telah mengajar kepada kita supaya terlibat dengan hutang bank untuk memilik pelbagai benda baik rumah, kenderaan, pelajaran dsbnya. Sebab itu tidak ramai pendakwah mahupun ustaz2 yang tidak suka membahaskan bab riba' ini. Malah ramai pun yang terjebak dengan riba', maka ada yang cuba menghalalkannya dengan 1001 cara.

Saya tidak berhasrat untuk membahaskan dalil2 berkenaan riba'kerana telah banyak kali diutarakan di ukhwah.com. Saya sekadar menulis buat peringatan untuk diri saya dan juga sahabat-sahabat. Hanya dengan sebenar-benar beriman kapada Allah dan Rasul dan meningkatkan ketakwaan dengan sebenar taqwa barulah kita dapat menghadapi godaan riba' hari ini. Ameen.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 09:45


bila rasanya saya boleh merasa menggunakan kereta yang besar dan selesa untuk keluarga saya ya?

nak buat loan secara Islamik dikatakan haram juga.
nak harapkan HT bagi pinjaman untuk kemudahan sesama agam ..entah bila. saya dah mati dan anak beranak saya hidup melarat agaknya.

rumah pun nak beli tak boleh. pasal rumah harga bukan 200- 300 ringgit. nak loan tak boleh. haram. jadi duduk lah rumah sewa sahaja. kalau tuan rumah nak rumah semula terpaksa lah keluar dari rumah tersebut. merempat cari rumah lain. duit sewa rumah yang kita bayar digunakan oleh tuan rumah untuk membayar installment rumah kat bank. secara tak langsung kita turut terlibat dalam membantu dalam sistem perbankan yang ada. macam tu jugak macam bank islam yang ada kaitan dengan bank negara.

nak harap HT. teruskan usaha anda menaip dan menghentam sesama umat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 11:14


Pada 10-12-09 09:45 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

bila rasanya saya boleh merasa menggunakan kereta yang besar dan selesa untuk keluarga saya ya?

nak buat loan secara Islamik dikatakan haram juga.
nak harapkan HT bagi pinjaman untuk kemudahan sesama agam ..entah bila. saya dah mati dan anak beranak saya hidup melarat agaknya.

rumah pun nak beli tak boleh. pasal rumah harga bukan 200- 300 ringgit. nak loan tak boleh. haram. jadi duduk lah rumah sewa sahaja. kalau tuan rumah nak rumah semula terpaksa lah keluar dari rumah tersebut. merempat cari rumah lain. duit sewa rumah yang kita bayar digunakan oleh tuan rumah untuk membayar installment rumah kat bank. secara tak langsung kita turut terlibat dalam membantu dalam sistem perbankan yang ada. macam tu jugak macam bank islam yang ada kaitan dengan bank negara.

nak harap HT. teruskan usaha anda menaip dan menghentam sesama umat.


Saya tidak nampak tulisan anda yang membawa penjelasan hukum syara'. Lebih sekadar tulisan orang yang nak cari pasal. Kalau ikut perasan memang saya dah hentam balik golongan seperti anda, tetapi saya masih cuba bersabar.

Adalah satu kebodohan hukum tasyri' dan siasah untuk membebankan kewajipan negara kepada parti politik. Umpama membebankan tanggungjawab suami kepada si isteri, menyuruh si suami mengandung dan si isteri melafazkan talak. Tetapi ada golongan yang sebegitu jahil, mereka sekadar mengutarakan pandangan yang sekadar menyerlahkan lagi kejahilan mereka.

Nampaknya keghairahan bezita nak menghantam HT hanya menyerlah kebodohannya tentang taklif hukum.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 13:51


HT masih menghentam orang. dan masih tidak memberikan penyelesaian kepada berbagai masalah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 13:56


Dalam isu ini ia telah dijelaskan oleh sekian lama.
Bagi orang yang dah tertutup pintu hatinya, mereka tidak akan mahu faham.
Sebab itu mereka tidak boleh membezakan antara taklif hukum jamaah dengan negara. Akibat dari kebodohan itu, mereka tidak mampu memahami apa pun yang disampaikan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:01


saya tidak menyokong sistem kewangan yang ada sekarang ini.
tapi itu yang ada ketika ini. dan memang saya berharap sistem keislaman ini akan kembali semula.

dan saya amat respect kepada semua HT kerana membeli rumah, kenderaan secara tunai.

saya respect kepada semua HT kerana memandu kenderaan tanpa mempunya cukai jalan kerana cukai jalan nak dibuat memerlukan insurans.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:08


Pada 10-12-09 14:01 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!


saya respect kepada semua HT kerana memandu kenderaan tanpa mempunya cukai jalan kerana cukai jalan nak dibuat memerlukan insurans.


ishkk..biar betul..takkan lah agaknya... :berfikir:


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:12


Pada 10-12-09 14:08 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 14:01 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!


saya respect kepada semua HT kerana memandu kenderaan tanpa mempunya cukai jalan kerana cukai jalan nak dibuat memerlukan insurans.


ishkk..biar betul..takkan lah agaknya... :berfikir:



syemarly : itu agakan saya kerana HT berkata insurans itu haram. benda haram mereka tak buat. kesimpulan nyapuak HT punya kenderaan iada cukai jalan. wallahua'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 14:16


Pada 10-12-09 14:08 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 14:01 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!


saya respect kepada semua HT kerana memandu kenderaan tanpa mempunya cukai jalan kerana cukai jalan nak dibuat memerlukan insurans.


ishkk..biar betul..takkan lah agaknya... :berfikir:



Golongan kufur dan sekular memang suka agar kita mengikuti kekufuran dan kesekularan mereka. Semoga Allah menjahanamkan mereka.

Hukum tentang perkara ini saya telah jelas dahulu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 14:18


Pada 10-12-09 14:12 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 14:08 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 14:01 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!


saya respect kepada semua HT kerana memandu kenderaan tanpa mempunya cukai jalan kerana cukai jalan nak dibuat memerlukan insurans.


ishkk..biar betul..takkan lah agaknya... :berfikir:



syemarly : itu agakan saya kerana HT berkata insurans itu haram. benda haram mereka tak buat. kesimpulan nyapuak HT punya kenderaan iada cukai jalan. wallahua'lam.


Golongan sekular ini beriman kepada sekularisme. Mereka menolak hukum Allah dalam soal kehidupan. Maka mereka mewajibkan insurans yang jelas kufur dan paksakan kepada kita. Smeoga Allah menghancurkan golongan sekular ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 14:24


Nampaknya golongan sekular sedang cuba menyampaikan hukum-hukum kufur kepada kita. 'Tuhan-tuhan' mereka mewajibkan cukai jalan dan insurans, maka penganutnya menyuruh kita beriman sama.

Mereka menjadi TDM, Najib, Paklah sebagai tuhan-tuhan menggubal undang-undang kufur dan memijak2 hukum Allah. Orang sebegini Allah nyatakan dalam surah Al Maidah sama ada kufur, zalim atau fasiq.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:33


wuzara : aku minta kau tolong jawab dengan jujur dan ikhlas.

ada beli kereta dan rumah ? kalau ada secara tunai atau pinjaman ?

kenderaan yang digunakan ada road tax ? kalau ada ada guna insurans kan ?

wuzara kena ingat memang kalau boleh tidak menggunakan sistem tersebut dan ada satu garis panduan yang diajar oleh rasulAllah untuk kita gunapakai bagi perkara tersebut wuzara ingat kami semua umat Islam taknak terima ke? dan kerana itu adalah undang-undang yang ada sekarang dan terpaksa kita ikut, maka kita kena patuhi dengan tiada kerelaan hati.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 15:05


hah... itu rupanya cara dia nak halalkan kekufuran. pukul rata semua hukum kufur yang diterapkan kepada kita maka halal kita mengguna pakainya. entah dimana kekjujuran dan keikhlasan telah dicampaknya.

Sebenarnya tak perlu jawab soalan orang macam ni. dia nak jadikan tindakan manusia sebagai dalil. Nanti saya jawab dikatakan berlagak pulak. Tetapi sesjujurnya saya beli kedua-dua kereta dan MPV tanpa buat pinjaman bank. Kumpul duit dan beli. Rumah pula tengah kumpul duit. Tak mengharap pada rumah yang besar cukuplah sekadar kami sekeluarga berteduh. Dunia ini sekadar mengumpul bekalan menuju kampung akhirat.

Berkenaan hukum road tax dan insurans saya dah jelaskan pada thread satu lagi. Saya faham, dalam Al Quran Allah dah mengingatkan bahawa akan ada golongan yang akan mempersenda kita berpegang teguh kepada hukum Allah dan cuba menghalalkan segala kekufuran.

Jika dikatakan kepada mereka, “Marilah kalian (tunduk) pada hukum yang telah Allah turunkan dan pada hukum Rasul,” niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu. (An Nisa' 61)

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 15:11


tahniah wuzara saya memang respect dengan keupayaan anda.

diingatkan sekali lagi. saya tak menyokong sistem yang ada. tapi tiada pilihan yang ada untuk saya dan juga kebanyakan rakyat yang hidup di muka bumi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 15:24


Dalam setiap kehidupan insan kita pasti diuji Allah. Bagi kita yang hidup dalam sistem kufur hari ini, memang memegang benar-benar Islam dikhabarkan Nabi umpama memegang bara api. Malah kita umpama orang asing kerana mempertahankan Islam. Apatah lagi kekufuran disebarkan dan golongan yang berpegang teguh kepada Islam akan jadi golongan minoriti. Sedangkan ramai pula yang akan mempopularkan kekufuran dan mempunyai pengikutnya. Mereka menghalalkan banyak perkara kufur dengan alasan maslahah hidup dalam kehidupan ini. Ingatlah Allah berfirman:

Apakah krmu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? (Albaqarah: 214)

Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, ..... (Albaqarah: 155-157)

Dah jelas Allah nyatakan bahawa kita akan diuji sedemikian rupa. Apakah kerana perlukan rumah, kenderaan dan sebagainya maka kita tergamak mengubah hukum Allah menghalalkan riba' dsbnya?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 16:07


Pada 10-12-09 15:24 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!



Dah jelas Allah nyatakan bahawa kita akan diuji sedemikian rupa. Apakah kerana perlukan rumah, kenderaan dan sebagainya maka kita tergamak mengubah hukum Allah menghalalkan riba' dsbnya?



so...kena ada lah strategy dr kalangan muslim untuk megadakan satu sistem yang bebas riba dr segala aspek.. 8-)


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 10-12-09 17:17


Pada 10-12-09 16:07 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-12-09 15:24 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!



Dah jelas Allah nyatakan bahawa kita akan diuji sedemikian rupa. Apakah kerana perlukan rumah, kenderaan dan sebagainya maka kita tergamak mengubah hukum Allah menghalalkan riba' dsbnya?



so...kena ada lah strategy dr kalangan muslim untuk megadakan satu sistem yang bebas riba dr segala aspek.. 8-)



Ye syemarly, thariqah terhadap urusan tersebut telah ditunjukkan oleh minhaj nubuwwah. Untuk memutuskan rantaian ekonomi kapitalis yang menjadikan riba' sebagai asas kitaran ekonomi adalah hampir mustahil kecuali kita mempunyai entiti politik khilafah Islamiah. Itu antara sebab Hizbut Tahrir yang memahami permasalahan ini berjuang untuk menegakkan kembali khilafah islamiah. Selagi mana rantaian ekonomi kapitalisme ini ditidak dipotong, maka terus meneruslah ummat Islam berada dalam ekonomi kapitalis.

Adalah satu kesalahan besar dalam cara berfikir ummat jika mempersoalkan gerakan Islam untuk melaksanakan ekonomi Islam tanpa terlebih dahulu mendirikan entiti politik Islam. Ini menunjukkan mereka tidak faham beban taklif hukum antara gerakan islam dan negara Islam.

Persoalan yang nak saya lontarkan kepada kalian. Bagaimana Negara Islam dapat memutuskan sistem matawang berasarkan interest hari ini dengan matawang emas sedangkan rizab emas di kalangan kaum Muslim adalah terhad? Sedangkan jika nilai emas yang ada tidak sebanyak nilai nominal wang fiat yang berlegar, maka kita akan kehilangan kekayaan sekelip mata. Jika kita benar-benar struggle dalam perjuangan Islam kita akan faham betapa usaha ini memerlukan pengorbanan yang amat besar. Oleh itu, janganlah kita menjadi pihak yang sekadar menghalalkan riba' dengan alasan kemaslahatan ummat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.131032 saat. Lajunya....