Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 07-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Tidak ada yang perlu kita takuti, kecuali ketakutan itu sendiri.
-- Franklin di. Roosevelt

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 65
Ahli: 0
Jumlah: 65




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 3 hari yang lalu
Muslim1987: 10 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Duit Oh Duit


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Duit Oh Duit

Please Mendaftar To Post


Oleh Duit Oh Duit

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 24-09-09 00:53


Assalamualaikum

Antara kata-kata bijaksana;

Duit bukanlah segala-galanya namun segalanya memerlukan duit

Kenapa zaman sekarang org lebih dihormati jika berduit? Kenapa kita tak hormati org yang beriman,yang mempelajari ilmu agama, org miskin atau sederhana tetapi baik akhlak dan agamanya.

Rata-rata manusia melihat kepada duit,taraf ilmu, status perkerjaan dan sebagainya untuk dihormati.

Ada org banyak duit dan kukuh kewangan nya tetapi akhlak dan agama nya sangat menyimpang jauh namun ianya lebih dihormati, diangkat, berpengaruh dari semu segi.

Apakah makna semua ini?

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-09-09 12:50


huhu.
susah woo nak jawab soalan ni.
tak semua org macam tu.
manusia akan hina kalau tak ada ilmu.

nak dunia kena ada ilmu.
nak akhirat dengan ilmu juga.
nak dihormati perlulah ilmu.

the most important thing..ilmu agama.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 25-09-09 00:00


Masalah kita yang memahami ok, tapi macam mana nak pahamkan masyarakat sekarang yang rata-rata, kecil besar tua muda, berilmu mahupun tidak berilmu...semua nya memandang kepada duit semata-mata.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-09-09 08:52


!!! QUOTE !!!

Duit bukanlah segala-galanya namun segalanya memerlukan duit



dengan duit,kehidupan lebih senang..segala kehendak dan keprluan kita dapat..


apa yang penting..jalan mana kita gunakan duit itu..
adakah untuk kesenangan sendiri ataupun untuk membantu orang lain yang di dalam kesusahan?



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 25-09-09 09:34


sapa kata duit tak penting??? lupakah kita.. dunia jabatan ke akhirat.. contoh mudah.. kita nak sedekah pasal dapat pahala..pahala salah satu dr tekit syurga..dan untul dapat pahala kena buat amal..contoh..sedekah lah tadi..untuk sedkah kena ada duit..untuk ada duit kena lah ada kerja..untuk ada kerja...?? erm.. kesimpulannya..tanpa duit tak boleh lah kita nak buat amal..org yang kaya tu lebih baik dr org ygb miskin..malah org kaya tu akan lagi mulia kalau dia seorang yang soleh..bahkan org yang miskin adalah sehina-hina manusia Kalau dia tidak beriman dan bertaqwa..so??


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-09-09 10:02


Hakikatnya duit memang sangat penting. sahabat-sahabat Rasulullah dahulunya pun ramai yang kaya raya. Kekayaan itulah yang digunakan untuk membangunkan Islam. Namun masih ada juga penyakit asal cukup makan malas berusaha. Umat Islam sepatutnya menjadi bangsa yang lebih kaya, maju barulah akan dihormati. Nak membangunkan sesuatu pun perlukan duit bukannya pakai daun sahaja. Apapun yang penting ialah usaha kita, kerana rezeki itu semuanya dari Allah jua..

Yang tak baiknya ialah orang kaya yang kedekut dan menindas orang miskin.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

istisafa

Menyertai: 16.12.2003
Ahli No: 5723
Posting: 626
Dari: Kelana Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-09-09 10:21


Pada 25-09-09 10:02 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Hakikatnya duit memang sangat penting. sahabat-sahabat Rasulullah dahulunya pun ramai yang kaya raya. Kekayaan itulah yang digunakan untuk membangunkan Islam. Namun masih ada juga penyakit asal cukup makan malas berusaha. Umat Islam sepatutnya menjadi bangsa yang lebih kaya, maju barulah akan dihormati. Nak membangunkan sesuatu pun perlukan duit bukannya pakai daun sahaja. Apapun yang penting ialah usaha kita, kerana rezeki itu semuanya dari Allah jua..


Yang kaya membantu yang kurang upaya.. barulah bangsa itu berjaya.. sama-sama bantu membantu agar tidak ketinggalan.. bekerja bersama-sama dengan rajin tanpa memikirkan cara untuk menindas orang lain..

sekarang ni apa pun perlukan duit..

Bookmark and Share

    


  Member Information For istisafaProfil   Hantar PM kepada istisafa   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 25-09-09 11:35


memang termaktub siapa yang kaya atau memiliki duit yang lebih beruntung...Nabi pun pernah cakap beruntung untuk org kaya dan dengan kekayaan itu dia beramal soleh..

tapi masalahnya rezeki dan duit ini adalah kerja ALLAH. kita usaha lah macam mana sekalipon kalau ditakdirkan ALLAH tak nak bagi..kita tetap tak akan dapat..

tetapi masyarakat tak paham, seringkali org kaya dimegah2 kan..pernah mereka tanya daripada sumber mana wang diperoleh?siapa sini yang jumpa org kaya tanya bagaimana peroleh duit ini? cara halal,riba,haram,syubah?

hakikatnya tak ada siapa peduli, yang penting si polan kaya, boleh belanja kawan-kawan, bawa kereta besar, pemurah dialah yang akan dipuji...

jangan lupa tanda-tanda ALLAH menyayangi hamba dia ialah memberi sifat2 sentiasa beribadah kepada Nya

manusia melihat kekayaan dan harta benda itulah yang terbaik namun ALLAH melihat ketaqwaan dan keimanan itulah yang terbaik...

andaikata menjadi kaya, laburkanlah bukan 50 peratus tapi semaksimum mungkin ke jalan akhirat...mudah2 peroleh kebaikan dunia akhirat

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 26-09-09 16:43


Biasalah...Dunia akhir zaman...Duit punya pasal sanggup membelakangkan agama...Banyak contoh yang kita boleh lihat terutamanya dalam bab perkahwinan...Seolah-olah HARAM kawin kalau tak bagi duit hataran beribu-ribu ringgit...

Jika Rasulullah S.A.W masih hidup adakah baginda akan gembira melihat cara orang orang kita melangsungkan perkahwinan???Kenapa kita mahu menyempitkan jalan ke arah kebaikan???Sepatutnya ibubapa menolong anak-anak mereka yang ingin kawin bukannya menyusahkan...Tepuk dada tanya iman!!!

Ingatlah Rasulullah S.A.W tersayang...Anda mampu mengubahnya!!!


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 26-09-09 17:02


Pada 26-09-09 16:43 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Biasalah...Dunia akhir zaman...Duit punya pasal sanggup membelakangkan agama...Banyak contoh yang kita boleh lihat terutamanya dalam bab perkahwinan...Seolah-olah HARAM kawin kalau tak bagi duit hataran beribu-ribu ringgit...

Jika Rasulullah S.A.W masih hidup adakah baginda akan gembira melihat cara orang orang kita melangsungkan perkahwinan???Kenapa kita mahu menyempitkan jalan ke arah kebaikan???Sepatutnya ibubapa menolong anak-anak mereka yang ingin kawin bukannya menyusahkan...Tepuk dada tanya iman!!!

Ingatlah Rasulullah S.A.W tersayang...Anda mampu mengubahnya!!!



Ini baru satu contoh kecil, walhal banyak lagi perkara lain yang manusia tengah sibuk leka bincang pasal duit.
Jumpa kawan-kawan balik kampung,tanya bisnes apa nak buat untuk tambah duit..apa lubang baik senang dapat duit, macam mana nak jadi seribu kepada sepuluh ribu...duit..duit..duit..

Tak boleh ke jumpa kawan-kawan lama tanya soal iman,ingat mengingati soal kematian, soal taqwa...

Mungkin ada berpendapat ini soal biasa, sampai bila kita nak anggap hal-hal macam ini luar biasa?

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.096105 saat. Lajunya....