Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 09-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.
-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 68
Ahli: 0
Jumlah: 68




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 5 hari yang lalu
Muslim1987: 12 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Kisah cinta luar biasa


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Kisah cinta luar biasa

Please Mendaftar To Post


Oleh Kisah cinta luar biasa

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 18-02-09 11:24


Assalamualaikum

Entri ni saya copy dan paste dari buku yang saya baca tajuknya tentang cinta..betapa kita tidak perlukan alasan untuk mencintai seseorang, hanya perlu membukapintu hati kita untuk menerima dan memberi cinta itu..renungkanlah the moral of this story..

Kisah cinta luar biasa
Memberi bukan untuk menerima

Mata saya memandang pusara Mak Lang. di sebelahnya pusara suaminya Pak Lang. saya tersenyum. Terbayang satu-persatu episod kenangan saya bersama mereka. Pak Lang meninggal sewaktu saya baru memulakan pengajian di universiti, mnakala Mak Lang pula menyusul tiga bulan kemudian. Mereka meninggal atas sebab biasa – kata orang sakit tua. Mak Lang seingat saya berusia 80 tahun ketika meninggal dunia, Pak Lang mungkin lebih lagi.

Mak Lang terutamanya tidak mengajar tentang inmu rumahtangga, tapi saya banyak belajar dari cerita-cerita dan amalannya.

“Mak Lang ada gaduh-gaduh tak dengan Pak Lang?” tanya saya.
“Eh, kau ni..Pak Lang lau tu panas juga orangnya. Ada lah gaduh, tapi tak selalu..”

“Kalau gaduh, Mak Lang buat apa?”
“Pak Lang kau tu cepat reda, datang lah dia memujuk.”
“Wah, romantik juga ye. Apa kata-kata pujukan Pak Lang?” usik saya.

“Dia tak cakap apa-apa. Dia tengok apa Mak Lang buat, dia tolong. Itu Mak Lang tahulah.. dia pujuk. Atau tiba-tiba dia pergi kedai, beli bahan masakan kegemaran Mak Lang..kemudian dia kata, jom masak sama-sama.”
“Apa kau tanya-tanya ni.. Mak Lang bukan pandai sangat. Orang kampung biasa. Kau tu kan belajar tinggi.”

“Taklah Mak Lang, saya cuma nak dengar kisah-kisah Mak Lang. dulu masa ada Pak Lang, takut saya. Dia tu garang orangnya,” akui saya terus-terang.
“Garang-garang pun dah suami kita. Mak Lang tak harap apa-apa masa mula dijodohkan dengan Pak Lang kamu..”
“Maksud Mak Lang?”
“Mak Lang tak pernah bayangkan suami Mak Lang nanti mesti begitu, begini.. hati Mak Lang terima bulat Pak Lang kamu sejak diakadnikahkan. Yang Mak Lang fikir, macam mana Mak Lang perlu buat bila dah kahwin nanti.. kena masak, kena jaga rumah, kena layan suami, kena didik anak-anak.. Mak Lang sedia itu sahaja. Mak Lang fikir singkat sahaja. Tak pandai pasang angan-angan.”

Singkat tapi tepat. Mudah tapi berhikmah. Mak Lang mungkin tidak mengetahui falsafah ilmu rumahtangga. Tetapi hati, perlakuan dan kata-katanya menepati ilmu yang dihuraikan oleh buku-buku besar ahli falsafah. Ilmu itu pada tindakan.

“Mak Lang belajar urut-urut tak?”
“Manalah ada.”
“Habis.. kata Pak Lang dulu Mak Lang pandai mengurut?”
“Gurau dia saja tu. Asalnya begini, dia jatuh sewaktu bekerja di kebun. Terhencot-hencot dia balik ke rumah. Tak sampai hati Mak Lang tengok, lalu Mak Lang urut. Ikut sedap tangan saja. Baik pula. Sejak tu, bila apa-apa sakit, dia cari Mak Lang.”
“Mak Lang tahu cakar harimau?”
“Apa tu?”
“Eh, tak ada lah. Apa petua Mak Lang dalam urut-mengurut ni?”
“Urut dengan hati kita..kerana sayang, kasihan, kasihkan dia. Bukan sekadar nak ambil hati.”
“Kerana nak beri kasih sayang, bukan nak dapat kasih sayang?” Tanya saya.
“Kau lebih pandai. Mak Lang tak pandai cakap-cakap macam tu.”

“Apa yang Mak Lang rasa hilang sangat bila ditinggalkan Pak Lang?”
Dia diam tiba-tiba. Tapi Mak Lang memang relaks. Tak pernah saya lihat dia menangis. Sewaktu Pak Lang meninggal dunia dulu pun, dia macam biasa. Berdoa, baca al-Quran dan membantu menyelenggarakan urusan-urusan penyempurnaan jenazah.

“Sembang-sembang Pak Lang kamu…” katanya pendek.
“Sembang-sembang saja?” ujar saya hairan.
“Ya, sembang-sembang Pak Lang kamu adalah penawar hati Mak Lang. Sambil sembang dia memujuk, memberi ilmu, sampaikan panduan. Pandai dia bercerita. Tapi ada makna. Kekadang penuh gurauan, dia tahu Mak Lang tengah sedih..”

“Bila Pak Lang suka sembang?”
“Bila ada kesempatan. Kadang-kadang sambil kami lipat baju. Masa anak-anak kecil dulu, kami bersembang sewaktu Mak Lang membuai anak..dia lipat kain. Sekali-sekala sewaktu memasak, kalau dia tak ke kebun. Tapi paling dia tidak pernah tinggalkan ialah sembang malam. Sembang-sembang menjelang tidur.”

Saya senyum. Dengan pemikiran yang simple, bahasa dan istilah yang mudah Mak Lang berkisah – praktik ilmu-ilmu motivasi terkini. Yang ditulis dalam pelbagai buku yang mahal dan tebal-tebal. Tapi Mak Lang dan Pak Lang hanya orang kampung, mereka hanya menulis dalam kehidupan. Berceramah dengan amalan harian.

“Siapa yang kuat sangat nak hantar anak-anak belajar tinggi?” Tanya saya.
“Kami berdua. Tak nak anak-anak susah.. Pak Lang kamu tak belajar tinggi. Setakat tahu baca dan mengaji sahaja. Tapi dia yakin, nak berjaya masa akan datang mesti dengan ilmu.”

Anak sulung mereka menjadi seorang jurutera. Manakala yang kedua menjadi seorang guru. Ketiga, polis dan yang bongsu seorang doktor.

“Mak Lang mengajar mengaji kan?”
“Mak Lang tekad. Anak-anak mesti khatam al-Quran di tangan Mak Lang sendiri. Wuduk, solat, taharahnya dah diajar sekolah. Pak Lang cuma tengok perbuatannya di rumah. Dia garang, tak berani anak-anak nak tinggal solat..dirotannya!”

“Apa falsafah hidup Mak Lang?”
“Mak Lang tak pandai.. Mak Lang hanya buat apa yang Mak Lang patut buat. Rasanya Pak Lang pun begitu juga. rasa kami sama, sebab selalu bersama..”
“Tapi ada orang selalu bersama, tapi rasa mereka tetap tak sama.. Kenapa Mak Lang?”
“Tak tahulah pula. Tapi Mak Lang selalu buat macam ni.. Mak Lang selalu fikir apa yang Pak Lang rasa, bukan yang Mak Lang rasa. Kalau keadaan macam ni, macam mana Pak Lang buat. Kalau macam tu, macam mana pula Pak Lang bertindak. Entahlah, akhirnya, Mak Lang rasa dalam diri Mak Lang, Mak Lang tak ada..yang ada Cuma Pak Lang.”

Wah, ini lebih tinggi daripada prinsip 7 habits, Steven Covey – Seek to understand than to be understood.

“Pak Lang rasa macam tu juga ke? Yang ada hanya Mak Lang?”
“Sekali sekala datang juga pertanyaan macam tu. Tapi Mak Lang tepis cepat-cepat. Kita buat apa yang patut kita buat. Isteri kena sayang suami tanpa harap balasan dan sebarang alasan..”

Ini lebih hebat, prinsip teras dalam cinta rumahtangga – unconditional love.

Saya renung buat kesekian kalinya pusara Mak Lang. Sudah lama saya tidak ziarah untuk mengambil ibrah. Namun setelah saya berumahtangga kini, terbayang satu-persatu kata-kata bersahajanya. Mereka bukan wira yang perlukan tunggu kenangan. Atau negarawan besar yang perlu diberi pangkat atau gelaran. Mereka hanya manusia biasa, yang menjadi luar biasa dengan sikap biasanya – jujur, telus dan tulus. Memberi bukan untuk menerima!

p/s: cinta yang sejati adalah cinta yang tidak bertambah kerana kebaikan dan kelebihan dan tidak pula berkurang kerana kesalahan dan kelemahan


-----------------
Setiap mata yang terpejam tidak bererti ia tidur,
Setiap mata yang celik tidak bermakna ia melihat..


Bookmark and Share

    


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 18-02-09 11:39


Hmm.... saya rasa banyak pengajaran dari cerita kat atas ni... betul tu, kita hanya perlu membuka hati kita untuk memberi dan menerima cinta... sekali kita terluka bukan bermakna kita kena tutup rapat pintu hati kita.. tapi zaman sekarang bukan macam zaman dulu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 18-02-09 12:00


Zaman memang banyak dah berubah tapi kita boleh jadikan pengalaman orang zaman dulu sebagai panduan hidup kita..mereka pernah muda seperti kita tapi kita belum lagi berumur seperti mereka..yang baik jadikan tauladan yang tak elok tu jadikan sempadan..cinta tu tetap sama tak kira zaman dulu ke zaman sekarang..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

imannoraina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.08.2004
Ahli No: 10752
Posting: 226
Dari: Bumi ALLAH

Kedah  


posticon Posting pada: 18-02-09 12:43


no komen..malas dah nak fikir pasal2 cinta ni... :lol:


-----------------
Tiada yang lebih bahagia dan bernilai selain mendapat keberkatan dan keredhaan ALLAH S.W.T


Bookmark and Share

    


  Member Information For imannorainaProfil   Hantar PM kepada imannoraina   Quote dan BalasQuote

Nur_Din
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.04.2008
Ahli No: 33163
Posting: 81
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 18-02-09 13:01


best cerita ini..
banyak pengajaran dan panduan tentang alam rumah tangga..
pedoman yang perlu dipraktikkan oleh kita2 yang masih muda ini,
untuk melayar bahtera rumah tangga..
Insya Allah..
thanks ya kayu_manis..
sweet sangat-sangat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Nur_DinProfil   Hantar PM kepada Nur_Din   Quote dan BalasQuote

bintanghati2008
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.07.2008
Ahli No: 34147
Posting: 217
Dari: kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 18-02-09 13:13


assalammualaikum

best cerita ini...
banyak pengajaran yang perlu di ambil berat
insya-Allah... ilmu ini akan berguna pada yang masih muda

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintanghati2008Profil   Hantar PM kepada bintanghati2008   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 18-02-09 13:35


sama-sama Nur_Din.. ada sedikit ilmu kita kongsi bersama,:-)

jangan begitu cik imannoraina, cinta tu kan kurniaan Allah, tak baik diperlekehkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

simi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.08.2008
Ahli No: 34474
Posting: 119
Dari: bumi ciptaan Ilahi

bahrain  


posticon Posting pada: 18-02-09 14:01


Salam..
tak silap ana artikel ni dalam buku anis pun ad kan?
Best dan trharu bila ana hayati setap baris artikel ni

Bookmark and Share

    


  Member Information For simiProfil   Hantar PM kepada simi   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 20-02-09 10:07


salam..
A'ah simi, penulis artikel ni sama dalam majalah anis tu..dia tulis balik artikel ni dalam buku yang dia tulis sendiri..:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 20-02-09 10:22


hehe..
saya teringat akan satu kisah
walaupun berlainan latar belakang..
walaupun bukan digembar gemburkan..
bagi pinang dibelah dua..
pendek kata susah nak percaya mereka suami isteri..

tapi dengan hanya satu persamaan..
dan dengan persamaan itu..
Alhamdulillah..
mereka serasi..

tau tak apa persamaan mereka?
mereka suka makan tempe..
itu saja persamaan mereka yang buatkan mereka bersama..



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.106819 saat. Lajunya....