Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 15-07-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
.....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.
-- Yusuf: 12

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 86
Ahli: 0
Jumlah: 86




  Yang Masuk Ke Sini
yanokage: 5 hari yang lalu
Rashdin: 21 hari yang lalu
khalifah: 27 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Batal wudhuk..


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Batal wudhuk..

Please Mendaftar To Post


Oleh Batal wudhuk..

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 10:03


Assalamualaikum

Saya nak tanya, adakah batal wudhuk jika menantu perempuan tersentuh kulit dengan bapa mertua?..
was was lah..
:-?


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

PuteraAlamMaya
Warga 2 Bintang
Menyertai: 23.01.2009
Ahli No: 36871
Posting: 51
Dari: KL

Johor  


posticon Posting pada: 13-02-09 10:58


ana rasa tak.....sebab kira macam mak ayah kita juga...

aperpun mungkin yang arif dalam hal ni boleh bagi jawapan sebenarnya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For PuteraAlamMayaProfil   Hantar PM kepada PuteraAlamMaya   Quote dan BalasQuote

sutera_kasih85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari: ~~SoMewHerE~~

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 11:44


salamualaik...

Perincian tentang mahram (atau orang yang diharamkan nikah) dalam Islam disebutkan dalam surah an-Nisak ayat 23, “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anak perempuan kamu; adik beradik perempuan kamu, adik-beradik perempuan bapa kamu; adik-beradik perempuan ibu kamu; anak-anak perempuan dari adik-beradik kamu; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sesusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim nabi bersabda, “Sesungguhnya diharamkan (untuk bernikah) saudara sesusuan sebagaimana diharamkan kerana keturunan”.

Berpandukan ayat dan hadis ini bolehlah disimpulkan bahawa mahram itu wujud kerana tiga sebab atau keadaan:

1) Mahram Kerana Keturunan
a.. Ibu dan bapa kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas.
b.. Anak-anak kandung (anak, termasuk cucu dan seterusnya ke atas) dan anak-anak tiri yang ibu atau bapanya telah kita setubuhi
c.. Adik beradik kandung dan adik beradik seibu atau sebapa.
d.. Adik beradik ayah dan ibu dan seterusnya ke atas.
e.. Anak buah iaitu anak kepada adik beradik kita

2) Mahram Kerana Perkahwinan
a.. Ibu bapa mertua iaitu ibu bapa isteri kita.
b.. Menantu iaitu suami atau isteri kepada anak kita.

3) Mahram Kerana Susuan
a.. Mahram kerana sesusuan adalah sama kategorinya dengan muhrim disebabkan keturunan.

Berhubung dengan ayah atau ibu tiri, haram bagi seseorang dinikahi oleh ayah atau ibu tirinya, kalau sudah berjimak dengan ibu atau bapa kandungnya (Tafsir Qurthubi 5/74). Justeru, disebabkan bapa tiri adalah mahram, maka tidak batal wuduk jika seseorang wanita bersentuhan / bersalaman dengan bapa tiri bagi suaminya.

sumber:http://www.danialzainalabidin.com/soal-jawab-dr-danial/

Bookmark and Share

    


  Member Information For sutera_kasih85Profil   Hantar PM kepada sutera_kasih85   Pergi ke sutera_kasih85's Website   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 14-02-09 15:12


okay,.faham-faham,

lagi satu, Apakah hukumnya isteri bersalaman dengan abang kepada suami (abang ipar)?
boleh ke? :oops:


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 08:42


Pada 13-02-09 10:58 , PuteraAlamMaya posting:

!!! QUOTE !!!

ana rasa tak.....sebab kira macam mak ayah kita juga...

aperpun mungkin yang arif dalam hal ni boleh bagi jawapan sebenarnya..



ishk, camty=u ka?

sepemahaman dan serasanya, wudhuk akan terbatal anatara menantu dan mertua bersilang jantina.. bayangkan, sedangkan dengan pasalngan suami or isteri sendiri pun boleh terbatal, takkan lah pula dengan mertua tak batal??

cuma bila sentuh bab aurat.. aurat menantu dan mertua ni sama saja dengan aurat d depan muhrim lain seperti mak ayah kjita serta adik beradik kita.. namun kalau dengan ipar duai, malah anak saudara kepada pasangan kita pun kena jaga auratnye.. cuma yang specialistnye pada pasangan suami or isteri serta mertuanya sahaja..

jelas tak? btw Kalau ada salah silap tolong betulkan lah ek..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 10:11


Pada 13-02-09 11:44 , sutera_kasih85 posting:

!!! QUOTE !!!

salamualaik...

Perincian tentang mahram (atau orang yang diharamkan nikah) dalam Islam disebutkan dalam surah an-Nisak ayat 23, “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anak perempuan kamu; adik beradik perempuan kamu, adik-beradik perempuan bapa kamu; adik-beradik perempuan ibu kamu; anak-anak perempuan dari adik-beradik kamu; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sesusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim nabi bersabda, “Sesungguhnya diharamkan (untuk bernikah) saudara sesusuan sebagaimana diharamkan kerana keturunan”.

Berpandukan ayat dan hadis ini bolehlah disimpulkan bahawa mahram itu wujud kerana tiga sebab atau keadaan:

1) Mahram Kerana Keturunan
a.. Ibu dan bapa kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas.
b.. Anak-anak kandung (anak, termasuk cucu dan seterusnya ke atas) dan anak-anak tiri yang ibu atau bapanya telah kita setubuhi
c.. Adik beradik kandung dan adik beradik seibu atau sebapa.
d.. Adik beradik ayah dan ibu dan seterusnya ke atas.
e.. Anak buah iaitu anak kepada adik beradik kita

2) Mahram Kerana Perkahwinan
a.. Ibu bapa mertua iaitu ibu bapa isteri kita.
b.. Menantu iaitu suami atau isteri kepada anak kita.

3) Mahram Kerana Susuan
a.. Mahram kerana sesusuan adalah sama kategorinya dengan muhrim disebabkan keturunan.

Berhubung dengan ayah atau ibu tiri, haram bagi seseorang dinikahi oleh ayah atau ibu tirinya, kalau sudah berjimak dengan ibu atau bapa kandungnya (Tafsir Qurthubi 5/74). Justeru, disebabkan bapa tiri adalah mahram, maka tidak batal wuduk jika seseorang wanita bersentuhan / bersalaman dengan bapa tiri bagi suaminya.
Aku berpegang kepada pendapat ini. Tapi kalau lepas bercerai (menantu), jadi haram balik.


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 10:18


ishk.. pesolana d atas tu berkenaan bersentuhan kulit dengan mak or bapak tiri ke atau mak or bapak mertua??

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-02-09 04:33


Pada 14-02-09 15:12 , haryana posting:

!!! QUOTE !!!

okay,.faham-faham,

lagi satu, Apakah hukumnya isteri bersalaman dengan abang kepada suami (abang ipar)?
boleh ke? :oops:


abang ipar adalah bukan mahram, yakni tak haram dinikahi (mahram mu'aqqatah - haram dinikahi sementara masih isteri kepada adiknya), tapi bila bercerai nanti, boleh kahwin dengan abang ipar, betulkan saya kalau saya silap!

so, hukum dengan abang ipar sama macam hukum dengan lelaki2 bukan mahram yang lain, tak boleh dedah aurat, tak boleh bersentuhan dan sebagainya.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.109576 saat. Lajunya....