Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
" Jika anda berada dalam jamuan di rumah orang hendaklah menjaga perangai dan menjaga mata; dalam solat menjaga hati; dan dalam pergaulan menjaga lidah."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 57
Ahli: 0
Jumlah: 57




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 23 jam, 37 minit yang lalu


Bincang Agama
Topik: Sejarah Tasbih


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Sejarah Tasbih

Please Mendaftar To Post


Oleh Sejarah Tasbih

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 13-12-08 22:31


SEJARAH TASBIH

(Da’iratul-Ma’arif Al-Islamiyyah 11/233-234, Al-Mausu’at Al-‘Arabiyyah Al-Muyassarah 1/958, Al-Mausu’at Al-Arabiyat Fatawa Rasyid Ridla 3/435-436, dan lain-lain).

Syaikh Bakr bin Abdillah Abu Zaid menjelaskan bahwa tasbih telah dikenal sejak sebelum Islam. Tahun 800 M orang-orang Budha telah menggunakan tasbih dalam ritualnya. Begitu juga Al-Baraahimah di India, pendeta Kristen, dan rahib Yahudi. Dari India inilah kemudian berkembang ke benua Asia.

Orang Katolik menggunakan 50 biji tasbih kecil yang dibagi menjadi empat yang diberi pemisah dengan biji tasbih besar dengan jumlah yang sama. Juga dijadikan sebagai kalung yang terdiri dari dua biji besar dan tiga biji kecil, kemudian “matanya” dibuat dengan tanda salib. Mereka membaca puji Tuhan dengan biji tasbih yang besar, dan membaca pujian Maryamiyyah dengan biji tasbih yang kecil.

Orang-orang Budha diyakini sebagai orang yang pertama menggunakan biji tasbih untuk menyelaraskan antara perbuatan dan ucapannya ketika sedang melakukan persembahyangan. Juga dilakukan oleh orang-orang Hindu di India, dan dipraktekkan oleh orang-orang Kristen pada abad pertengahan.

Perkembangan tasbih yang pesat terjadi pada abad 15 dan 16 M. Dalam kitab Musaahamatul-Hindi disebutkan bahwa orang-orang Hindu terbiasa menggunakan tasbih untuk menghitung ritualnya. Sehingga menghitung dzikir dengan biji tasbih diakui sebagai inovasi dari orang Hindu (India) yang bersekte Brahma. Dari sanalah kemudian menyebar ke berbagai penjuru dunia.

Sudah disepakati oleh ahli sejarah bahawa orang-orang Arab Jahiliyyah tidak mengenal istilah dan penggunaan tasbih dalam peribadatan mereka. Itulah sebabnya, tidak satupun ada syair jahiliyyah yang menyebutkan kalimat tasbih. Ia merupakan istilah mu’arrabah (di-arab-kan). Begitu juga pada jaman Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam dan para shahabatnya. Mereka tidak mengenal istilah tasbih, apalagi menggunakannya. Hal ini berlangsung sampai akhir masa tabi’in. Jika mendapatkan hadits yang memuat lafadh “subhah” , jangan sekali-kali membayangkan bahwa makna lafadh tersebut adalah alat tasbih seperti yang dipergunakan orang sekarang ini. Karena Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam berbicara dengan shahabat dan umatnya dengan bahasa yang mereka pahami dan ketahui. Sedangkan tasbih – seperti yang beredar sekarang ini – tidak dikenal oleh shahabat dan juga tabi’in.
_________________
Istiqamah itu kamu berdiri terus mematuhi suruhan dan larangan Allah tanpa berubah-ubah seperti musang” (Umar bin al-Khattab) - http://abuirfan.al-fikrah.net


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 13-12-08 23:09


Al-Musalsal bi Munawalah As-Sibhah

diringkaskan terus hingga ke sanad berikut.

Aku melihat guruku Al-Imam Umar Al-Makki Al-Harithi .a yang mana di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya soalan yang kamu tanya kepada saya tersebut lalu beliau (Al-Harithi) berkata:

"Aku melihat guruku Al-Imam Al-Hassan Al-Bashri .a yang mana di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya:

"Wahai guruku. Dengan keagungan kedudukanmu dan baiknya ibadahmu, namun sehingga kini kamu masih lagi menggunakan sibhah?"


Lalu Imam Al-Hassan Al-Bashri .a (seorang tabi'in yang hidup di zaman para sahabat .a) berkata:

"Sesungguhnya benda inilah (sibhah atau biji tasbih) yang kami gunakan pada awal tarbiah kami, maka kami tidak akan meninggalkannya pada penghujungnya (iaitu setelah selesai tarbiah sekalipun). Sesungguhnya aku suka untuk berzikir dan mengingati Allah dengan hatiku, lisanku dan tanganku."

Imam Al-Qadhi 'Iyadh meriwayatkannya dalam masyikhatnya dan Imam Al-Qadhi Abu Bakr bin Al-'Arabi meriwayatkannya dalam kitab Al-Musalsalat.

Imam Abu at-Thayyib berkata: Abu Al-Abbas Al-Raddi berkata: "Ini jelas menunjukkan bahawasanya sibhah (penggunaan biji tasbih) ada di zaman sahabat kerana permulaan Imam Al-Hassan Al-Bashri adalah pada zaman para sahabat .a. Ini kerana beliau lahir pada tahun dua tahun terakhir khilafah Saidina 'Umar, kemudian pernah melihat Saidina Uthman .a, Saidina 'Ali .a, Saidina Tolhah .a....Beliau juga meriwayatkan daripada ramai sahabat .a..."

Perkataan (Khabar) Musalsal Bi Munawalah As-Sibhah ini diriwayatkan dalam kitab Ittihaf Al-Ikhwan (no 13), Al Imdad (no 158), Hasr As-Syarid (no 1208), Ad-Dalil Al-Musyir (no 22), Saad Al-Arib (m/s 186), Al-Fawa'id Al-Jalilah (no 14), Al-Maslak Al Jali oleh Sheikh Muhammad Ali Al-Maliki (no 13), Al-Manahil Al-Musalsalah (no 9) dan Al-Ayaat Al-Mufasholat oleh Sheikhnya Al-Langkati (no 7)

*jangan berdusta atas nama Nabi


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 08:56


Hukum Menggunakan Biji Tasbih :


Soalan : Adakah menggunakan biji tasbih dikira sebagai suatu yang bid'ah di dalam Islam atau ia sesuatu yang digalakkan oleh Syarak ?

Jawapan :

Membawa biji tasbih bukanlah satu ibadah, tetapi ia adalah sebahagian daripada adat. Tetapi membilang bacaan tasbih dan zikir dengan benda tersebut bukanlah sesuatu yang bid'ah, kerana RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam mengakui perlakuan seorang yang membilang bacaan tasbih dengan menggunakan anak batu atau biji tamar,

Biji tasbih termasuklah dalam kategori-kategori benda-benda itu, bahkan ia lebih baik daripada yang lain kerana kebersihan, penjagaan dan tidak mencemarkan suasana. Oleh itu, membawanya dan menjadikannya sebagai alat untuk mengira bacaan zikir adalah lebih baik daripada menggunakan benda-benda yang terkena najis atau kekotoran.

Untuk itu, saya ingin mengemukakan sebilangan dalil berhubung masalah ini :

1. sebuah hadith yang diriwayatkan oleh At Tirmidzi daripada Safiyyah katanya : RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam pernah masuk untuk menemuiku dan di hadapan ku ada empat ribu biji-biji tamar yang aku gunakan untuk membilang tasbih dengannya, lalu baginda bersabda : "Engkau bertasbih dengan benda ini? Mahukah aku ajarkan kamu sesuatu yang lebih banyak daripada apa yang kamu jadikan untuk membilang tasbih dengannya?" Sofiah berkata: "Ajarkanlah daku". Maka RasuluLLah menyambung : Ucapkanlah :

SubhanaLLah 'adada kholqiHi

Yang boleh dijadikan dalil di sini ialah RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam tidakpun menegah perempuan tersebut daripada mengunakan biji-biji tamar itu untuk mengira tasbih, tetapi baginda hanya mengajar sesuatu yang lebih afdhal daripada itu. Sesuatu yang bukan afdhal bukan semestinya dikira bid'ah.

2. Abu Sofiyah , seorang bekas hamba yang dibebaskan oleh RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam dihampar untuknya hamparan dan dibawakan kepadanya satu bekas yang berisi anak-anak batu, lalu dia bertasbih dengan menggunakan anak-anak batu itu sehingga ke tengahari, kemudian diangkat hamparan. Apabila dia mengerjakan solat (zuhur), dibakan semula lalu dia bertasbih dengannya sehinggalah ke petan." Kisah diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam kitabnya Zuhud.

3. Ibnu Saad juga meriwayatkan di dalam kitabnya 'At Thabaqat bahawa Fatimah binti Husain bin Ali bin Abi Talib radiyaLLahu 'anhu pernah bertasbih dengan menggunakan benang yang disimpul padanya.

4. Imam Ahmad juga meriwayatkan di dalam kitabnya az Zuhud bahawa Abu Hurairah mempunyai seutas benang yang padanya terdapat dua ribu simpulan. Beliau tidak tidur sehingga beliau bertasbih (sebanyak itu).

Athar-athar (kata-kata dan perlakuan sahabat) berhubuung dengan masalah ini terlalu banyak. Tetapi ini sudah cukup untuk menyekat peluang supaya tidak menghukumkannya sebagai satu bid'ah.

Rujukan : Dr Abd Malik Abd Rahman As Sa'adi, Salah Faham Terhadap Bid'ah, al Bid'ah fi al mafhum al islami ad daqiq, Darul Nu'man, 2002, Kuala Lumpur

*Jangan Bermudah-mudah Menghukum Bid'ah Sesat Tanpa Hak.


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 09:18


Fahamilah erti ittiba' Rasulullah. Teruskan pencarian ilmu kerana kekadang kita rasa kita tahu tetapi bila semakin kita belajar rupanya semakin banyak yang kita tak tahu lagi ...

Wallahuta'ala a'lam bissawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 09:30


Insya ALLah ummimq - seluruh ulamak termasuk sahabat RasuluLLah, tabi'ien sebagaimana yang disebut di atas mereka semua mengikut RasuluLLah.

Oleh itu, kita ambil pendapat mereka kerana mereka lebih faham apa itu 'ittiba' Rasulullah.

Benar, semakin kita belajar, semakin kita tidak tahu - kerana luasnya ilmu ALlah. Semakin kita berhati-hati di dalam berhukum kerana takut tersalah hukum sehingga membawa kepada fitnah yang besar.

Terima kasih atas nasihatnya.

WaLLahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-12-08 00:35


Siapalah mereka semua banding dengan Rasulullah saw. Sekiranya tiada nas dan dalil yang sahih janganlah kita sembarangan lakukan. Beritahu umi pada bila masa Rasulullah saw guna tasbih?

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-12-08 10:27


Ummimq - cuba kita fahami, memang rasuluLLah tidak membuat semua perkara yang harus. Makan dhob pun rasuluLLah tak buat, membuat solat terawikh berjemaah pun rasuluLlah tak buat, membukukan al Quran pun RasuluLlah tak pernah suruh.

Kaedah-kaedah tajwid contohnya mad aridh lilsukun, mad asli - ada tak rasuluLlah ajar? Adakah semua ini ada dalilnya secara qot'ie dari al Quran dan hadith? Mengajar perkara ibadah, akhlaq, pernah atau tidak rasuluLlah buat di dalam internet? Ini perkara baru ummi yang tidakpernah rasuluLLah buat di dalam hidupnya. Adakah ia menjadi sesat?

Sekiranya benarlah kita berpegang benar-benar pada hadith sahih semata-mata, mengapa ulamak yang pakar dalam hadith seperti Imam Ibnu Hajar al Asqolani, Siddiq al Ghumari, Ibnu Majah, At Tirmidzi dan ramai lagi ulamak yang pakar dalam hadith ada menyebut tentang hadith hasan, hadith dhoief?

Jika benarlah ingin mengikut hadith sahih sahaja, mengapa kita tidak mengambil hadith sahih yang bertaraf mutawattirah yang wajib diambil berbanding hadith sahih yang berstatus ahad?

Untuk faham mengenai hadith, kita bukan tengok sahaja hadith sahih kemudian terus mengambil hukum dan membuat hujjah. Cuba lihat contoh hadith sahih ini :

RasuluLLah bersabda yang bermaksud :

Batal puasa yang membekam dan yang dibekam (hadith sahih riwayat Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah)

HAdith lagi satu yang sahih pula, berkata Ibnu Abbas : Bahawasanya Nabi berbekam pada ketika beliau sedang ihram dan sedang puasa (hadith riwayat Bukhari).

Yang mana satu kita perlu gunakan? Sedangkan kedua-duanya adalah sahih?

------------------------------------------------------------------------------

Seterusnya tentang hadith dhoief, hadith dhoief - tentang statusnya memang menjadi perselisihan ulamak tentang penggunaannya. Ada yang kata tidak boleh digunakan secara total. Ada yang membolehkan.

Di dalam ulumul hadith, hadith dhoief yang mempunyai sokongan dari hadith-hadith yang lain akan membolehkan ia naik ke taraf hadith hasan.

-----------------------------------------------------------------------------

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-12-08 23:06


Masalahnya tasbih ni sudah digunapakai oleh budhism, hinduism sebelum Islam datang. Jadi tak iyalah nak campur aduk. Guna jari kan mudah.

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:52


Pakaian sekarang yang kita pakai dan dibawa untuk beribadah dengan bertali leher - asalnya dari mana ummimq? Makanan yang kita makan seperti kue teow, mi hailam dan sebagainya - asalnya kita ambil dari mana? Masjid yang berbentuk kuil seperti di Melaka, dan Kelantan (baru dalam pembinaan) - asalnya dari mana ummiq? Kertas yang digunakan untuk menulis ayat al Quran datangnya dari mana, adakah agama lain tidak menggunakannya untukmenulis kitab agam mereka? Tasbih digital, tasbih menggunakan kiraan meter yang ditekan-tekan asalnya dari mana pula ?Adakah ia hanya berbentuk alat, budaya semata-mata dan bukannya ritual?

INi ada jawapan dari Al Syeikh Atiah Soqr, salah seorang daripada mufti Mesir, pada tanggal Mei 1997, beliau telah ditanya mengenai penggunaan Rasbih semasa berzikir, adakah ianya suatu amalan bid'ah?

Kesimpulannya, Al Syeikh Atiah telah menjawab soalan tersebut dengan menyatakan bahawa sesungguhnya perkataan tasbih itu sendiri memang bukan berasal daripada perkataan Arab. Katanya lagi : Mengikut kenyataan Profesor Sayyid Abu al Nasr Ahmad Al Husaini di dalam majalanh Thaqafah al Hind, keluaran September, 1995 masehi :
"Tasbih ialah suatu alat ibadah yang telah dicipta oleh penganut Agama Brahmiah di India. Kemudiannya merebak ke dalam agama-agama lain dan juga terus meluas ke negara-negara lainnya. Tasbih mengikut bahasa sanskrit lama bermaksud "Rantai Zikir"

"Kemudian bilangan tasbih dan susunannya berbeza mengikut golongan Agama Brahmiah yang berbagai-bagai puak. Ada setengah puak Brahmi, bilangan tasbihnya sebanyak 84 biji dan setengahnya pula 108 biji. Ketika munculnya Agama Buddha di India selepas Agama Brahmiah, para saminya telah memilih menggunakan tasbih berjumlah 108 biji. Setelah penggunaan tasbih oleh penganut Agama Buddha telah berleluasa ke negara-negara lain, paderi-paderi Kristian pula mengikut jejak langkah mereka. Semua ini berlaku sebelum daripada kedatangan Islam."

"Agama Islam, selepas kemunculannya, telah memerintahkan penganutnya supaya mengingati ALlah subahanahu wa ta'ala. Di antaranya dengan cara berzikir. Ada di antara zikir tersebut diperintahkan supaya dilakukan pada waktu-waktu tertentu dan dengan jumlah yang tertentu.

Seperti berzikir selepas solat fardhu dengan bilangan tertentu. Ini semua memerlukan sesuatu untuk dijadikan alat sebagai penghitung jumlah zikir."

"Islam tidak pernah mewajibkan alat-alat tertentu sebagai penghitung jumlah zikir. Kerana alat itu bukannya matlamat ibadah, ianya hanya sebagai penolong kepada kerja ibadah. Dasar dalam Islam ialah selagi alat itu tidak bertentangan dengan dasar yang telah digariskan oleh Islam maka ianya harus digunakan. Oleh itu, Umat Islam bebas menggunakan apa jua alat yang mengikut pandangan mereka, sesuai digunakan sebagai penghitung zikir.

Sungguhpun begitu, RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam sebagaimana yang tercatat dalam hadith sahih telah mengajar umatnya supaya berzikir dengan menggunakan jari-jari tangan sebagai suatu alat untuk menghitung zikir. Kelebihannya ialah semua jari-jari tangan akan menjadi saksi kepada uzapan zikir yang akan dilakukan.

Dalam masa yang sama, RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam tidak pernah menghalang umatnya daripada menggunakan alat-alat lain sebagai penghitung zikir bahkan beliau telah memperakuinya.

Buktinya, beberapa orang sahabat nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam telah menjadikan biji-biji tamar, anak-anak batu, simpulan benang dan lainnya sebagai alat untuk menghitung jumlah zikir mereka.

Begitu juga tidak pernah tercatat di dalam riwayat Hadith, sama ada sahih atau dhaif bahawa rasuLlah telah mengingkarinya.

Rujuk - Fatawa al Azhar (jilid 9, m.s 11)

Sumber Ambilan :Ustaz Mohammad Subki Abdul Rahman al Hafiz, Amalan Sunnah Selepas Solat Dan Kelebihannya, Suatu Kajian Terperinci Berdasarkan Hadith Dan Ulama'Muktabar, Cetakan Pertama 2008, D'nonce Sdn Bhd, Kelantan

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 12:44


Assalamualaikum,

Syukran ummimq, anak pejuang, trouver_99..
posting ni cukup berkesan..
alhamdulillah dah ada solutionnya..
jika ingin lebih kepastian boleh merujuk pada yang lebih arif..

Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

lemochi_adachi
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2008
Ahli No: 35332
Posting: 420
Dari: SABAK BERNAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 14:34


Pada 22-12-08 23:06 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Masalahnya tasbih ni sudah digunapakai oleh budhism, hinduism sebelum Islam datang. Jadi tak iyalah nak campur aduk. Guna jari kan mudah.

WA


betul tu...gunakan apa yang dah tersedia ada...kan senang...tak ada syak was2..


-----------------
"Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari..."


Bookmark and Share

    


  Member Information For lemochi_adachiProfil   Hantar PM kepada lemochi_adachi   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 18:18


Semoga belajar akan menambahkan lagi kefahaman kita semua. Jadi tidak perlu membuat hukuman dengan terburu-buru. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-01-09 23:31


Seringkali kita silap faham antara tasbih (zikir) dengan biji batu digunakan untuk berzikir dan dipanggil tasbih oleh masyarakat.

Bacalah apa yang di bawah ini -

Saya telah menaqalkan kalam ulamak tentang masalah ini di dalam buku saya Amalan berzikir antara sunnah dan rekaan manusia seperti berikut.

Berzikir dengan biji tasbih.

Mengenai berzikir menggunakan biji tasbih atau seumpamanya, Syeikh Muhammad Bayumi ketika menuqilkan daripada Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz berkata:

“Lebih baik meninggalkan perbuatan itu kerana sebahagian ulamak tidak menyukainya. Paling afdal, bertasbih dengan menggunakan jari-jemari seperti yang dilakukan oleh Nabi s.a.w.” (Al-Qaulu al-Mubin fi Akhta’ al-Musollin, Muhammad Bayumi, masa: 122)

Majlis Fatwa Tetap berkata:

“Bertasbih dengan tangan lebih afdal. Bahkan, tidak thabit Nabi s.a.w. menggunakan biji tasbih ketika bertasbih kepada Allah”.

Syeikh al-Albani berkata:

“Sunnah menghitung bilangan tasbih, iaitu menggunakan jari-jemari tangan kanan. Oleh itu, menghitungnya dengan tangan kiri, menggunakan kedua-dua belah tangan atau dengan anak batu, semua itu berlawanan dengan Sunnah.”

Namun, terdapat juga hadis-hadis yang menyebut tentang kelebihan mengunakan biji tasbih ketika berzikir. Antaranya:

Hadis Pertama

"نِعْـمَ المُـذَكِّرُ السَّـْبحَةَ، وَإِنَّ أفْضَلَ مَا يَسْـجُدُ عَلَيْهِ الأرْضُ، وَمَا أنْبَـتَتْهُ الأرْضُ"

Maksudnya:
“Sebaik-baik alat berzikir ialah biji tasbih. Ini kerana, sebaik-baik tempat untuk sujud ialah tanah dan apa yang tumbuh di atasnya (rumput).” (Silsilah al-Ahadith al-Dho’ifah, al-Albani, no: 83)

Hadis ini diklasifikasikan sebagai maudu’ (palsu) kerana perawi-perawinya majhul (tidak dikenali). Sebahagian mereka dikritik oleh ulama hadis. Antara perawi yang majhul tidak dikenali oleh para ulama hadis ialah Ummu al-Hasan binti saja’afar bin Hassan. Sementara Muhammad bin Harun bin Isa bin Mansur al-Hasyimi dituduh sebagai (يتهم بالوضع ) pemalsu hadis. Imam al-Daraqutni berkata: ( لا شيء ) tidak ada apa-apa. Ibn ‘Asakir menyatakan: ( يضع الحديث ) pemalsu hadis. Al-Khatib selepas meriwayatkan hadis ini menyatakan: dan Hasyimi dikenali sebagai al-Burayyah dituduh sebagai pendusta.

Syeikh al-Albani menyatakan hadis ini jika ditinjau dari segi maknanya juga adalah batil ini disebabkan tasbih merupakan bid’ah yang tiada pada zaman Nabi s.a.w. dan ianya muncul selepas zaman baginda. Jadi bagaimanakah Nabi s.a.w. menyatakan sesuatu yang tidak ada pada zaman baginda. Dalil yang menunjukkan atas apa yang aku (al-Albani) katakan seperti yang telah diriwayatkan oleh Ibn Waddhah al-Qurtubi dalam Al-Bida’ wa al-Nahyu anha daripada al-Salat bin Bahram:

"مر ابن مسعود بامرأة معها تسبيح تسبح به، فقطعه وألقاه، ثم مر برجل يسبح بحصى، فضربه برجله ثم قال: لقد سبقتم! ركبتم بدعة ظلماً! ولقد غلبتم أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم علماً!".
Maksudnya:
Ibn Mas’ud telah melalui seorang wanita yang bersamanya tasbih yang digunakan untuk bertasbih, maka beliau menghalangnya dan membuang tasbih tersebut, kemudian selepas itu beliau lalu di hadapan seorang lelaki yang bertasbih dengan anak batu, lalu Ibn Mas’ud menendangnya lalu berkata: Sesungguhnya kamu telah mendahului (Allah dan Rasul)!, Kamu telah melakukan suatu bid’ah secara zalim!, dan kamu telah mengatasi ilmu para sahabat Nabi s.a.w.!.

Riwayat ini sanadnya sahih sampai kepada al-Salat bin Bahram dan al-Salat ini seorang thiqah dari kalangan atba’ al-Tabi’in.

Hadis ini juga bertentangan dengan petunjuk Nabi s.a.w, Abdullah bin Amr .hu. meriwayatkan

"رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْقِدُ ‏‏ التَّسْبِيحَ ‏بِيَمِينِهِ"

Maksudnya:
“Aku melihat Rasulullah s.a.w. mengira tasbih dengan tangan kanannya.”

Juga bertentangan dengan arahan Nabi s.a.w., ketika baginda bersabda kepada sebahagian wanita:

" عليكن بالتسبيح وَالتَّهْلِيلِ وَالتَّقْدِيسِ ولا تغفلن فتنسين التوحيد (وفي رواية: عن الرحمة;) واعْقِدْنَ ‏ ‏بِالأََنَامِلِ فَإِنَّهُنَّ مَسْئُولاَتٌ ومُسْتَنْطَقَاتٌ"
Maksudnya:
“Hendaklah kamu bertasbih, bertahlil dan taqdis, dan jangan kamu lalai maka kamu akan melupakan tauhid (dalam riwayat lain: rahmat) dan hitunglah dengan jari-jemarimu. Ini kerana, jari-jemati itu akan bertanggungjawab dan berkata-kata di hadapan Allah”.
Hadis Kedua

Sa’ad bin Abi Waqqash .hu.:

"أنه دَخَلَ معَ رَسولِ الله على امرأةٍ، وبَيْنَ يدَيْهَا نَوى أو حَصَى تُسَبِّحُ بِهِ، فقال: أخبركِ بِما هو أيْسَرُ عَلَيكِ مِن هذا أو أفضَل؟ فقال: سُبْحَانَ اللهِ عَدَدَ ما خَلَقَ في السماء".

Maksudnya:
“Ketika aku bersama Rasulullah s.a.w., baginda telah bertemu seorang wanita pada tangannya terdapat anak-anak batu untuk bertasbih. Lalu baginda bersabda: Mahukah aku beritahu kepadamu amalan yang lebih mudah atau lebih baik daripada perbuatanmu ini? Sabda baginda: Subhanallah ‘adada Ma Khalaqa Fi al-Sama’.”( Ibid, masa: 188)

Sanad hadis ini tidak terlepas daripada dua kritikan, iaitu al-Jahalah (rawinya tidak dikenali) dan al-Inqitho’ (sanadnya terputus). Oleh itu, ia tidak boleh dijadikan hujah.

Hadis Ketiga

Sofiyyah .a berkata:

"دخل عليَّ رسول الله وبين يدي أربعة آلاف نواة أسبح بهن، فقال: يا بنت حييّ! ما هذا؟ قلت: أسبح بهنَّ. قال: قد سبحتُ منذ قمتُ على رأسك أكثر من هذا. قلت: علمني يا رسول الله! قال: قولى سبحان الله عدد ما خلق الله من شيء"


Maksudnya:
“Rasulullah s.a.w. menemuiku ketika aku sedang bertasbih menggunakan empat ribu biji tasbih. Nabi bersabda: Wahai anak perempuan Huyai! apakah ini. Aku berkata. Aku bertasbih dengannya. Jawab baginda. Aku bertasbih lebih banyak dari ini. Aku berkata: Ajarkanlah aku wahai Rasulullah. Lalu baginda bersabda: Ucaplah Subhanallah ‘adada Ma Khalaqallah Min Syai’.” ( Ibid, masa: 190)

Al-Tirmizi mendoifkan hadis ini, beliau berkata:

"هذا حديث غريب، لا نعرفه إلا من هذا الوجه من حديث هاشم بن سعيد الكوفي، وليس إسناده بمعروف، وفي الباب عن ابن عباس".

Maksudnya:
Hadis ini hadis gharib, kami tidak mengetahuinya kecuali melalui hadis Hasyim bin Said al-Kufi, dan sanad hadis ini tidak dikenali, dan dalam bab ini juga terdapat riwayat dari Ibn Abbas .hu.

Ibn Ma’in berkata: ( ليس بشيء;) tidak ada apa-apa, Ibn Adiy berkata: Periwayatannya (Hasyim) tidak diikuti. dan disebabkan ini Ibn Hajar telah mendoifkan hadis ini.

Antara perkara yang menunjukkan kedua-dua hadis di atas iaitu hadis kedua dan ketiga doif (lemah) ialah hadis yang diriwayat dari Ibn Abbas tidak menyebutkan berzikir dengan menggunakan anak batu. Lafaznya seperti berikut:

"عن جويرية أم المؤمنين رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم، خرج من عندها بكرةً حين صلى الصبح وهي في مسجدها، ثم رجع بعد أن أضحى وهي جالسة فقال: ما زِلْتِ على الحال التي فارقتكِ عليها؟ قالت: نعم. فقال النبي صلى الله عليه وسلم لقد قلت بعدك أربع كلمات، ثلاث مرات لو وزنت بما قلتِ منذ اليومَ لوزنتُهُنَّ، سبحان الله عَدَدَ خَلْقِهِ، سبحان الله رضا نفسِهِ، سبحان الله زِنَةَ عرشِهِ، سبحان الله مدادَ كلماتهِ".

Daripada Juwairiyyah ummil Mukminin .ha. bahawasanya Nabi s.a.w. keluar pada waktu pagi ketika solat subuh dan dia (juwairiyyah) juga di masjid. kemudian nabi kembali selepas dhuha sedangkan dia masih berada disitu. maka nabi bersabda: Engkau masih berada di sini. dia menjawab: ya. Maka Nabi s.a.w. bersabda: sesungguhnya aku telah mengucapkan empat kalimah sebanyak 3 kali sekiranya ditimbang dengan apa yang engkau ucapkan setakat hari ini nescaya ia akan menyamai timbangannya. Subhanallahi adada khalkihi, subhanallahi ridha nafsihi, subhanallahi zinata arsyihi, subhanallahi midada kalimatihi. (Muslim no. 2726)

Al-Albani berkata lagi hadis sahih ini menunjukkan dua perkara:

Pertama: Sesungguhnya perawi kisah ini ialah Juwairiyyah bukannya Sofiyyah seperti di dalam hadis ketiga. (Silsilah al-Doifah, masa: 191)

Kedua: Sesungguhnya riwayat yang menyebutkan berzikir dengan anak batu ialah riwayat yang mungkar dan ini disokong oleh tindakan Abdullah Ibn Mas’ud .hu yang mengingkari mereka yang berzikir dengan menggunakan anak batu.

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=37491

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-09 23:49


Al-Musalsal bi Munawalah As-Sibhah (Menggunakan Tasbih)

Faqir ila Rabbihi Al-Jalil, Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Razi Al-Azhari berkata:

“Al-Allamah Al-Faqih Al-Muhaddith As-Sheikh As-Sayyid Ibrahim bin As-Sayyid ‘Abdullah Aal Khalifah Al-Hasani As-Syafi’e telah mengkhabarkan kepada kami lalu beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau lalu berkata:

“Al-Allamah Al-Musnid As-Sheikh Muhammad Yasiin bin Muhammad Isa Al-Fadani Al-Makki telah mengkhabarkankepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Fadani) lalu berkata:


“As-Sheikh Muhammad ‘Abid bin Husien Al-Maliki telah mengkhabarkan kepada saya sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Muhammad ‘Abid) lalu berkata:

“Ayahndaku As-Sheikh Husein bin Ibrahim Al-Azhari Al-Maliki telah mengkhabarkan kepada saya sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Husein) lalu berkata:


“Sheikhku Uthman bin Hasan Ad-Dimyathi telah mengkhabarkan kepada saya sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Ad-Dimyathi) lalu berkata:


“As-Sheikh Muhammad Al-Amir Al-Kabir telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Amir Al-Kabir) lalu berkata:


“As-Sheikh Syihabuddin Ahmad Al-Jauhari Al-Kabir telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Jauhari) lalu berkata:


“As-Sheikh ‘Abdullah bin Salim Al-Bashri telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Bashri) lalu berkata:


“As-Sheikh Muhammad bin ‘Ala’uddin Al-Babili telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Babili) lalu berkata:


“Sheikh Abu An-Naja Salim bin Muhammad As-Sanhuri telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (As-Sanhuri) lalu berkata:


“As-Sheikh Najmuddin Muhammd bin Ahmad bin ‘Ali Al-Ghaithi telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Ghaithi) lalu berkata:


“Sheikhul Islam Al-Qodhi Zakaria Al-Anshori telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Anshori) lalu berkata:


“Amirul Mu’minin fi Al-Hadith Al-Allamah Al-Muhaddith Al-Hafiz Al-Imam Abu Al-Fadhl Ibn Hajar Al-Asqollani telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Asqollani) lalu berkata:


“Al-Qodhi As-Sheikh Majduddin Abu Thohir Muhammad bin Ya’qub bin Muhammad Al-Fairuzabadi telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu Thohir) lalu berkata:


“As-Sheikh Jamaluddin Yusuf bin Muhammad bin Mas’ud As-Surramarri telah mengkhabarkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Yusuf) lalu berkata:


As-Sheikh Taqiyuddin Abu At-Thana’ Mahmud bin ‘Ali telah mengkhabarkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu At-Thana’) lalu berkata:


“As-Sheikh Majduddin ‘Abdul Shomad bin Abi Al-Jaish Al-Muqri’ telah mengkhabarkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Al-Muqri’) lalu berkata:


“Ayahndaku As-Sheikh Abu Al-Jaish telah mengkhabarkan kepadaku sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu Al-Jaish) lalu berkata:


“As-Sheikh Abu Al-Fadhl Muhammad bin Nasiruddin telah meriwayatkan kepadaku sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu Al-Fadhl) lalu berkata:


“As-Sheikh Abu Muhammad ‘Abdullah bin Ahmad As-Samarqandi telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (As-Samarqandi) lalu berkata:


“As-Sheikh Abu Bakr Muhammad bin ‘Ali As-Salami Al-Haddad telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (As-Salami) lalu berkata:



“As-Sheikh Abu An-Nasr ‘Abdul Wahhab bin ‘Abdullah bin ‘Umar telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu An-Nasr) lalu berkata:


“As-Sheikh Abu Al-Hasan ‘Ali bin Al-Hasan bin Al-Qasim As-Sufi telah meriwayatkan kepada kami sambil beliau menyerahkan kepada saya sibhahnya yang mana saya melihat sibhah tersebut di tangannya. Beliau (Abu Al-Hasan) lalu berkata:


“Aku telah mendengar Abu Al-Hasan Al-Maliki (meriwayatkannya) dan aku melihat di di tangannya ada sibhah. Lalu aku bertanya kepadanya: “Wahai Ustazku, Engkau sampai tahap sekarang inipun masih dengan sibhah?” Maka beliau (Al-Maliki) berkata:


“Begitu juga aku melihat guruku Al-Imam Al-Junaid bin Muhammad Al-Baghdadi .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya: “Wahai Ustazku, Engkau sampai tahap sekarang inipun masih dengan sibhah?” Maka beliau (Al-Junaid) berkata:


“Begitu juga aku melihat guruku Al-Imam As-Sirri As-Saqathi .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya: “Wahai Ustazku, Engkau sampai tahap sekarang inipun masih dengan sibhah?” Maka beliau (As-Saqathi) berkata:


“Begitu juga aku melihat guruku Al-Imam Abu Mahfuz Ma’ruf bin Fairuz Al-Karkhi .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya soalan yang kamu tanya kepada saya tersebut lalu beliau (Al-Karkhi) berkata:


“Begitu juga aku melihat guruku Al-Imam Basyr bin Al-Harith Al-Hafi .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya soalan yang kamu tanya kepada saya tersebut lalu beliau (Al-Hafi) berkata:


“Aku melihat guruku Al-Imam Umar Al-Makki Al-Harithi .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya soalan yang kamu tanya kepada saya tersebut lalu beliau (Al-Harithi) berkata:


“Aku melihat guruku Al-Imam Al-Hasan Al-Bashri .a. yang mana di di tangannya ada sibhah lalu aku bertanya kepadanya:


“Wahai guruku. Dengan keagungan kedudukanmu dan baiknya ibadahmu, namun sehingga kini kamu masih lagi menggunakan sibhah?”


Lalu Imam Al-Hasan Al-Bashri .a. (seorang tabi’in yang hidup di zaman para sahabat .a.) berkata:


“Sesungguhnya benda inilah (sibhah atau biji tasbih) yang kami gunakan pada awal tarbiah kami, maka kami tidak akan meninggalkannya pada penghujungnya (iaitu setelah selesai tarbiah sekalipun). Sesungguhnya aku suka untuk berzikir dan mengingati Allah dengan hatiku, lisanku dan tanganku.”


Imam Al-Qadhi ‘Iyadh meriwayatkannya dalam masyikhatnya dan Imam Al-Qadhi Abu Bakr bin Al-‘Arabi meriwayatkannya dalam kitab Al-Musalsalat.


Imam Abu at-Thayyib berkata: Abu Al-Abbas Al-Radddi berkata: “Ini jelas menunjukkan bahawasanya sibhah (penggunaan biji tasbih) ada di zaman sahabat kerana permulaan Imam Al-Hasan Al-Bashri adalah pada zaman para sahabat .a.. Ini kerana beliau lahir pada tahun dua tahun terakhir khilafah Saidina ‘Umar, kemudian pernah melihat Saidina Uthman .a., Saidina ‘Ali .a., Saidina Tolhah .a… Beliau juga meriwayatkan daripada ramai sahabat .a..”


Perkataan (Khabar) Musalsal Bi Munawalah As-Sibhah ini diriwayatkan dalam kitab Ittihaf Al-Ikhwan (no 13), Al-Imdad (no 158), Hasr As-Syarid (no 1208), Ad-Dalil Al-Musyir (no 22), Sadd Al-Arib (m/s 186), Al-Fawa’id Al-Jalilah (no 14), Al-Maslak Al-Jali oleh Sheikh Muhammad Ali Al-Maliki (no 13), Al-Manahil Al-Musalsalah (no 9) dan Al-Ayaat Al-Mufasholat oleh Sheikhna Al-Langkati (no 7).



Adapun dalil2 tentang amalan zikir menggunakan biji batu dan sebagainya daripada hadith-hadith antaranya adalah (belum sempat terjemahkan lagi):

قال أبو داود في سننه: باب التسبيح بالحصى، حَدَّثَنَاأَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي عَمْرٌوأَنَّ سَعِيدَ بْنَ أَبِي هِلَالٍ حَدَّثَهُ عَنْ خُزَيْمَةَ عَنْ عَائِشَةَ بِنْتِسَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ عَنْ أَبِيهَا أَنَّهُ دَخَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى امْرَأَةٍ وَبَيْنَ يَدَيْهَا نَوًى أَوْحَصًى تُسَبِّحُ بِهِ، فَقَالَ: أُخْبِرُكِ بِمَا هُوَ أَيْسَرُ عَلَيْكِ مِنْهَذَا أَوْ أَفْضَلُ، فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِيالسَّمَاءِ، وَسُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِي الْأَرْضِ وَسُبْحَانَاللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ بَيْنَ ذَلِكَ وَسُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا هُوَخَالِقٌ وَاللَّهُ أَكْبَرُ مِثْلُ ذَلِكَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ مِثْلُ ذَلِكَ وَلَاإِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِثْلُ ذَلِكَ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِمِثْلُ ذَلِكَ"، وسكت عليه أبو داود محسنا له وصححه ابن حبان والحاكم والذهبي وحسنهالترمذي والمنذري وابن حجر والسيوطي وأقرهم النوويوالشوكاني'


وقال الترمذي في سننه (3568): حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ حَدَّثَنَا أَصْبَغُ بْنُ الْفَرَجِأَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ أَنَّهُأَخْبَرَهُ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلَالٍ عَنْ خُزَيْمَةَ عَنْ عَائِشَةَ بِنْتِسَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ عَنْ أَبِيهَا أَنَّهُ دَخَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى امْرَأَةٍ وَبَيْنَ يَدَيْهَا نَوًى أَوْقَالَ حَصًى تُسَبِّحُ بِهِ فَقَالَ: أَلَا أُخْبِرُكِ بِمَا هُوَ أَيْسَرُعَلَيْكِ مِنْ هَذَا أَوْ أَفْضَلُ، سُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِيالسَّمَاءِ وَسُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِي الْأَرْضِ وَسُبْحَانَاللَّهِ عَدَدَ مَا بَيْنَ ذَلِكَ وَسُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ مَا هُوَ خَالِقٌوَاللَّهُ أَكْبَرُ مِثْلَ ذَلِكَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ مِثْلَ ذَلِكَ وَلَا حَوْلَوَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مِثْلَ ذَلِكَ"، قَالَ أَبُو عِيسَى:هَذَا حَدِيثٌحَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ حَدِيثِ سَعْدٍ "، وقال المباركفوري في التحفة: قوله:" هذاحديث حسن غريب، وأخرجه أبو داود وسكت عنه ونقل المنذري تحسين الترمذي وأقره، وأخرجهالنسائي والحاكم وصححه"

قال ابن عدي في الكامل من ترجمة هاشم بن سعيد: ثناإبراهيم بن محمد بن سليمان الهاشمي ثنا عمرو بن علي ثنا يزيد بن مغلس بن عبد اللهبن يزيد الباهلي وكان من الثقات ثنا هاشم بن سعيد ثنا كنانة بن نبيه مولى صفية قالسمعت صفية بنت حيي تحدث قالت:" وقف علي رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا أسبحبنوى فقال: يا بنت حيي قد سبحت منذ قمت على رأسك بأكثر من هذا فقلت بأبي أنت يارسول الله علمني كيف قلت، قال: سبحان الله عدد ما خلق وعدد كل شيء"، تابعه عبدالصمد عن هاشم:
قال الترمذي في سننه: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ عَبْدِالْوَارِثِ حَدَّثَنَا هَاشِمٌ وَهُوَ ابْنُ سَعِيدٍ الْكُوفِيُّ حَدَّثَنِيكِنَانَةُ مَوْلَى صَفِيَّةَ قَال سَمِعْتُ صَفِيَّةَ تَقُولُ:"دَخَلَ عَلَيَّرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ يَدَيَّ أَرْبَعَةُآلَافِ نَوَاةٍ أُسَبِّحُ بِهَا فَقَالَ لَقَدْ سَبَّحْتِ بِهَذِهِ أَلَاأُعَلِّمُكِ بِأَكْثَرَ مِمَّا سَبَّحْتِ بِهِ فَقُلْتُ بَلَى عَلِّمْنِي فَقَالَقُولِي سُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ خَلْقِهِ"، قَالَ أَبُو عِيسَى: هَذَا حَدِيثٌغَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ مِنْ حَدِيثِ صَفِيَّةَ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْحَدِيثِ هَاشِمِ بْنِ سَعِيدٍ الْكُوفِيِّ وَلَيْسَ إِسْنَادُهُ بِمَعْرُوفٍ وَفِيالْبَاب عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ"، وعلة هذا الحديث هاشم بن سعيد وبه أعله الألباني فيالضعيفة (83)، وهاشم هذا قد وثقه ابن حبان وضعفه ابن معين وغيره، لكنه قد توبع،لذلك صحح الحديثَ الحاكمُ والذهبي ولا عجب في ذلك، فقد حسنه جماعة أيضا منهم الحافظابن حجر، ثم قال في النتائج (1/79):" كنانة هو مولى صفية التي روى عنها، وهو مدنيروى عنه خمسة أنفس و ذكره ابن حبان فى الثقات وأبو الفتح الأزدي في الضعفاء، وهشامبن سعيد الراوى عنه كوفي، قال فيه ابن معين: ليس بشيء، وقال أحمد: لا أعرفه، و قالأبو حاتم الرازى: ضعيف، و قال أبو أحمد بن عدى: لا يتابع على حديثه"، ثم قال ابنحجر (1/80):" قد توبع على هذا الحديث وبقية رجال الترمذي رجال الصحيح"

خرجه الديلمي في مسندالفردوس (4/ 98) المختصرـ قال: أنا عبدوس بن عبد الله أنا أبو عبد الله الحسين بنفنجويه الثقفي ثنا علي بن محمد بن نصرويه ثنا محمد بن هارون بن عيسى بن منصورالهاشمي حدثني محمد بن علي بن حمزة العلوي حدثني عبد الصمد بن موسى حدثتني زينب بنتسليمان بن علي حدثتني أم الحسن بنت جعفر بن الحسن عن أبيها عن جدها عن علي مرفوعا:" نعم المذكر السبحة وإن أفضل ما يسجد عليه الأرض وما أنبتته الأرض"،في إسناده محمد بن هارون له مناكير كثيرة قاله الخطيب،وضعفه الدارقطني،وفيه عبد الصمد فقد نقلالذهبي وابن حجر عن الخطيب قوله:"ضعفوه، وقال الحافظ:" يروي مناكير عن جده محمد بنإبراهيم الإمام، ثم قالا:" وقول الخطيب فيه ما هو في تاريخه، قال ابن حجر: ونقلهعنه ابن الجوزي فيحرر"، وفي الإسناد أم الحسن وهي بنت جعفر بن الحسن بن الحسن بنعلي بن أبي طالب، الله أعلم بحالها وكذا أبوها، وإنما ذكرت هذا الحديث لجمع ما فيالباب

Oleh : Raja Ahmad Mukhlis'


-----------------
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingi


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-01-09 07:20


salam....

Rasulullah menggunakan jari dalam berzikir dan ia tidak menganggu kusyuk Rasulullah..
tetapi adakah kita mampu berzikir menggunakan jari tanpa menganggu kusyuk kita dengan mengira bilangan zikir kita??

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-01-09 18:18


alahai anakanda .... paling banyak yang ada dalil sahih ialah zikir fatimah 33x tasbih, 33x tahmid dan 33x takbir. Nak banyak mana lagi????

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-01-09 16:40


Pada 07-01-09 23:31 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Seringkali kita silap faham antara tasbih (zikir) dengan biji batu digunakan untuk berzikir dan dipanggil tasbih oleh masyarakat.

Bacalah apa yang di bawah ini -

Saya telah menaqalkan kalam ulamak tentang masalah ini di dalam buku saya Amalan berzikir antara sunnah dan rekaan manusia seperti berikut.

Berzikir dengan biji tasbih.

Mengenai berzikir menggunakan biji tasbih atau seumpamanya, Syeikh Muhammad Bayumi ketika menuqilkan daripada Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz berkata:

“Lebih baik meninggalkan perbuatan itu kerana sebahagian ulamak tidak menyukainya. Paling afdal, bertasbih dengan menggunakan jari-jemari seperti yang dilakukan oleh Nabi s.a.w.” (Al-Qaulu al-Mubin fi Akhta’ al-Musollin, Muhammad Bayumi, masa: 122)

Majlis Fatwa Tetap berkata:

“Bertasbih dengan tangan lebih afdal. Bahkan, tidak thabit Nabi s.a.w. menggunakan biji tasbih ketika bertasbih kepada Allah”.


saya faham, ramai ulama' kata lebih afdhal guna tangan saja, bukan biji tasbih... tapi adakah perkara yang "kurang afdhal" itu haram, atau bid`ah? saya rasa fatwa tersebut tak kata begitu pun kan...

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 09-01-09 23:58


Sekiranya Rasulullah saw guna jari dan ruasnya - sebelah kanan saja sekali round dah 16 kan ... dua kali round jadi 32 dan tambah satu jadi 33. Kalau nak kira istighfar 70 kali pun mudah saja kan.

Buatlah apa yang jelas Rasulullah saw lakukan dan sekiranya nak ikut ulama ikutlah ulama yang mengutamakan apa yang Rasulullah saw lakukan.

Mudah dan tidak perlu membazir beli biji tasbih.

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

alam_kubur24
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35967
Posting: 36

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-01-09 01:22


very good information...debat yang bernas dan tepat

Bookmark and Share

    


  Member Information For alam_kubur24Profil   Hantar PM kepada alam_kubur24   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-01-09 01:46


assalamualaikum warahmtullah ..
"memang rasuluLLah tidak membuat semua perkara yang harus"

memanglah saudara ...
kalau perkara tu dilakukan oleh rasulullah, ia sama ada wajib atau sunnah
kalau perkara itu tidak dilakukan oleh rasulullah sallalahu alaihi wasallm maka ianya sama ada haram,makruh atau harus.

dari nas dari ummiq, dapat kita fhmi di sini bahawa kebanyakan agama menggunakan alat tasbih untuk berzikir.
dan setakat apa yang dipelajari, ada kemungkinan bahwa agama2 sebelum islam disampaikan oleh para rasul dan anbiya'

jadi,ada kmungkinan bahawa agama2 sebelum ini menggunakannya mengikut kepada tuntutan drpda pesuruh2 sebelum Baginda s.a.w.

walau perkara ini tidak terbukti, tetapi ada kemungkinan, dan saya lebih suka berlapang dada dalam perkara ini dengan memilih bertasbih dengan tagn kanan ini adalah lebih utama berbanding alat tasbih

maghrib~

wallahua'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-01-09 06:57


ia...bergantung kepada seseorang untuk menggunakan yang mana satu..kerana terdapat dalam hadith sama ada menggunakan jari ataupun tasbih adalah dibolehkan......


Ingatlah ISLAM tidak pernah menyusahkan umatnya.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-01-09 23:01


Sekiranya benar Islam tidak menyusahkan umatnya maka tak perlu guna biji tasbih kan kan kan .... nanti tak boleh nak zikir pula bila tak ada biji tasbih.

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ZaINaB
Warga Rasmi
Menyertai: 20.11.2004
Ahli No: 12471
Posting: 5
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-01-09 01:04


salam...nak bagi pendapat sikit
saya rasa sebab islam tidak menyusahkan umatnya lah maka tasbih tu boleh digunakan...
esp bagi orang-orang yang macam mak saya,..yang cepat lupa..
dengan guna tasbih maka dptla berzikir dengan lebih kusyuk...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ZaINaBProfil   Hantar PM kepada ZaINaB   Pergi ke ZaINaB's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-01-09 09:09


!!! QUOTE !!!

Sekiranya benar Islam tidak menyusahkan umatnya maka tak perlu guna biji tasbih kan kan kan .... nanti tak boleh nak zikir pula bila tak ada biji tasbih.

WA


ok, simplenya macam ni....siapa boleh bagi hukum apakah menggunkan tasbih? ye lah, Kalau rasul tak pernah but ke..ada yang claim bid'ah ke..hukum ada 5 saja..HARUS, WAJIB, HARAM,MAKRUH, SUNAT?

Jawapan:__________________

p/s:Setahu saya fungsi tasbih adalah alat. Sama seperti kita bentang sejadah nak alas tempat solat; meletakkan notis di pintu masjid mengingatkan jemaah supaya niat beritikaf, dan sebagainya. Ada juga orang guna 'tasbih' elektronik, tak pakai biji tasbih..macam mana pula ye?

Boleh fikir.

Allahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 11-01-09 09:39


Pada 10-01-09 23:01 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Sekiranya benar Islam tidak menyusahkan umatnya maka tak perlu guna biji tasbih kan kan kan .... nanti tak boleh nak zikir pula bila tak ada biji tasbih.

WA


macamana kalau..

ada tasbih guna tasbih (kalau nak guna)
tiada tasbih guna jari (tak wajib guna tasbih kan?)

tidaklah menyusahkan


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 11:23


!!! QUOTE !!!


ok, simplenya macam ni....siapa boleh bagi hukum apakah menggunkan tasbih? ye lah, Kalau rasul tak pernah but ke..ada yang claim bid'ah ke..hukum ada 5 saja..HARUS, WAJIB, HARAM,MAKRUH, SUNAT?

Jawapan:__________________


siapa nak bertanggungjawab pada persoalan ini?

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 12:50


Pada 09-01-09 23:58 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Sekiranya Rasulullah saw guna jari dan ruasnya - sebelah kanan saja sekali round dah 16 kan ... dua kali round jadi 32 dan tambah satu jadi 33. Kalau nak kira istighfar 70 kali pun mudah saja kan.

Buatlah apa yang jelas Rasulullah saw lakukan dan sekiranya nak ikut ulama ikutlah ulama yang mengutamakan apa yang Rasulullah saw lakukan.

Mudah dan tidak perlu membazir beli biji tasbih.

WA

soalan mudah buat ummimq: "adakah berzikir menggunakan biji tasbih adalah haram, atau bid`ah?"

kalau jawapannya harus, atau kurang afdhal saja, maka bolehlah ia diteruskan, sebab yang tak boleh diteruskan adalah benda yang "haram".

saya tak pernah dengar kita wajib tinggalkan benda yang harus, atau kurang afdhal, tak pernah dengar dari mana-mana ulama', tak tau lah kalau saya terlepas pandang ke :sopan:

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 21:40


Pada 08-01-09 18:18 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

alahai anakanda .... paling banyak yang ada dalil sahih ialah zikir fatimah 33x tasbih, 33x tahmid dan 33x takbir. Nak banyak mana lagi????

WA


Ummimq, jadi sekiranya berzikir banyak-banyak sesatlah hukumnya ya?

Fatwa Ummi ini tidak bertentangan ke dengan perintah ALLah menyuruh kita berzikir sebanyak-banyaknya?


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 21:54


Daripada Abu Hurairah radiyaLLahu 'anhu katanya yang bermaksud : "Sesungguhnya RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam telah bersabda :"Sesiapa yang berzikir sebanyak 100 kali sehari dengan zikir berikut, iaitu :

lah ilaha illaLlah wahdahu lah syariKalah Lahul mulku walahul hamdu wahuwa 'ala kulli syai'in qodir"

Nescaya baginya pahala seperti memerdekakan sepuluh orang hamba, ditulis bagi 100 kebajikan, dihapuskan 100 dosa kejahatan. Terpelihara daripada gangguan Syaitan yang direjam pada hari tersebut sehingga ke petang dan tidak ada seorang pun yang dapat menandingi kelebihan amalannya itu, melainkan lelaki yang beramal lebih banyak daripada amalan yang dilakukannya. (Riwayat Bukhari)


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 22:41


Daripada Hadith Abu Hurairah radiyaLLahu 'anhu pula berbunyi (yang bererti) : 'Sesiapa yang menyebut SubhanaLlahi wa bihamdihi sebanyak 100 kali pada waktu pagi dan waktu petang, nescaya tidak ada sesiapa yang dapat menandingi kelebihan amalan yang dibawanya pada hari Qiamat kelak melainkan seseorang yang beramal sepertinya atau melebihi amalan yang dilakukannya" (Riwayat Muslim)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 22:47


Athar yang paling kuat sanadnya mengenai bertasbih dengan biji-biji tamar atau anak-anak batu ialah riwayat Bukhari dalam kitabnya At tarikh al Kabir. Maksudnya :

Berkenaan Abu Sofiah, khadam RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam : Diriwayatkan daripada Yunus bin 'Ubaid, beliau berkata kepada ibunya : "apakah yang pernah engkau tengok mengenai amalan Abu Sofiah? " Jawab ibunya : "Aku telah melihat Abu Sofiah yang merupakan salah seorang sahabat RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam dari golongan muhajirin, bertasbih dengan biji-biji tamar.

(At Tarikh al Kabir - jilid 9, safhah 44)

Selain Imam BUkhari, kisah Abu Sofiah juga dengan riwayat yang sama telah disebut oleh Imam Muslim, Imam Ibnu Abdul BArri, Imam Abu Hatim Al Raazi, Al Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani dan Ibnu Sa'ad.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 23:27


Tak perlu kata membazir beli tasbih semata-mata untuk menolak penggunaan tasbih. Abu Hurairah radiyaLLahu anhu pun gunakan tasbih, nak buat tasbih sendiri guna batu pun tak mengapa. Semuanya ini ada sandaran dan ulamak pun ramai yang menggunakannya.

Patutlah - hadith jika diletakkan bukan pada orang yang layak boleh membawa kepada kesesatan kerana ia akan menimbulkan orang yang memandai-mandai mengeluarkan hukum tanpa hak. Memang wajarlah ulamak yang pakar mengenainya yang layak membicarakan mengenainya.

Terjemahan hadith yang saya telah sebut diatas telah ada disyarahkan oleh al Hafiz Ibnu Hajar di dalam Fathul Bari.

Yang pelik mengapa selalu digunakan takhrij hadith dari sheikh albani sahaja? Sheikh albani ini sudah ramai ulamak yang menolaknya. Bahkan banyak fatwanya tidak dipersetujui ulamak kerana beliau bukan seorang yang pakar dalam feqh.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 13-01-09 07:20


ya....pernah juga ana mendengar bahawa terdapat dalam hadith tentang kedua-duanya iaitu tidak menjadi kesalahan atau kesilapan berzikir menggunakan jari ataupun menggunakan tasbih.

ia,ana setuju dengan anak_pejuang.mengapa hanya menggunakan takhrij hadith dari sheikh albani sahaja?

bagaimana dengan pendapat ulama' lain?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 13-01-09 07:25


Pada 10-01-09 23:01 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Sekiranya benar Islam tidak menyusahkan umatnya maka tak perlu guna biji tasbih kan kan kan .... nanti tak boleh nak zikir pula bila tak ada biji tasbih.

WA


sebab islam tidak menyusahkan lah, ia memberi peluang kepada umatnya memilih cara yang paling mudah dalam beribadat sama ada menggunakan jari ataupun menggunakan tasbih dalam berzikir...

jika menggunakan tasbih itu lebih memudahkan,mendatangkan kusyu',lebih mendekatkan diri kita kepada ALLAH,membuatkan kita merasakan ingin sentiasa berzikir,jadi mengapa tidak boleh menggunakan tasbih?begitu lah sebaliknya jika ingin menggunakan jari..sedangkan ia bukan lah suatu perkara atau perbuatan yang diharamkan oleh islam..


-----------------
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingi


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

thariq
Warga 2 Bintang
Menyertai: 23.07.2006
Ahli No: 25369
Posting: 43
Dari: GOMBAK, SELANGOR

Selangor  


posticon Posting pada: 16-01-09 10:51


ummimq-siapa sheikh albani dengan Bin Baaz?..boleh cerita sikit?
ana xmengenali sangat kedua-dua tokoh ni..

Bookmark and Share

    


  Member Information For thariqProfil   Hantar PM kepada thariq   Quote dan BalasQuote

ummunajah
Warga Rasmi
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36815
Posting: 2
Dari: Puncak Alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-01-09 01:17


Salam. Saya tertarik dengan isu ini, kerana saya pun baru tahu bahawa Rasulullah SAW tidak menggunakan biji tasbih ketika berzikir. Saya fikir, isu yang diketengahkan oleh ummimq ini tidak perlu dibahaskan kerana ulama telah pun membahaskannya. Hanya perbahasan ulama itu yang perlu diketengahkan di sini supaya kita memahaminya.
Syabas! Saya yakin anda semua memang orang-orang yang kuat berzikir.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummunajahProfil   Hantar PM kepada ummunajah   Pergi ke ummunajah's Website   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-01-09 21:50


Assalamualaikum.

erm, betul, hujah dah dikemukakan . .
pilihan pada KITA

hendak YANG DIBOLEHKAN atau DISUNNAHKAN .

mudah kan?

Tepuk Dada ~

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-01-09 00:31


Tapi yang sedihnya masih ramai yang menganggap tasbih ni sebagai sebahagian ibadah sedangkan ia sekedar alat saja malahan Rasulullah saw tidak pernah menggunakan biji tasbih. full stop.

WA

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-01-09 08:40


Ia di antara yang nak berlapang dada dengan yang taknak berlapang dada dan merasakan dirinya sahaja betul. Perbuatan menghukum sesat tanpa hak ini sepatutnya dilupuskan dari hati. Ia merupakan penyakit ghuluw yang melampau.

Memula kata ia sunnah atau dibolehkan, nantinya ia berkait dengan amalan salafussoleh pula, sama ada ingin mengikut salaf atau tidak?

Ambil jalan tengah - nak gunakan jari lebih baik, dan nak gunakan tasbih pun tidak mengapa.

Tempat saya tiada lagi orang yang mengatakan bahawa penggunaan tasbih itu ibadah, di dalam surau pun ada imam yang gunakan tasbih, kengkadang gunakan jari. Manakala makmum ada yang mengira sendiri tanpa gunakan jari.

Boleh buat sedikit penyelidikan berapa ramai orang yang sebut tasbih sebagai ibadah? - kita taknak lagi dah orang yang memandai-mandai melakukan tuduhan tanpa hak, tanpa selidik..


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-02-09 05:08


Pada 21-01-09 00:31 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Tapi yang sedihnya masih ramai yang menganggap tasbih ni sebagai sebahagian ibadah sedangkan ia sekedar alat saja malahan Rasulullah saw tidak pernah menggunakan biji tasbih. full stop.

WA

so, maksudnya kalau guna biji tasbih sebagai alat sahaja, dan ibadahnya adalah zikir, maka tak salah lah kan?

Kenapa saya tengok ummimq banyak mengelak soalan yang ditanya, tapi masih terus menegakkan pandangan sendiri?

saya sendiri, guna ke tak biji tasbih, saya tak pernah anggap biji tasbih tu ibadat... sebab ia hanya alat! full stop.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

akil78
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.01.2009
Ahli No: 36927
Posting: 209
Dari: selangor, malaysia

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 16:22


kalau niat kita guna biji nak berzikir tak salah..
sama macam kita nak ke tempat kerja dan masjid dengan menaiki kereta..
yang petang niat nak beribadat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For akil78Profil   Hantar PM kepada akil78   Pergi ke akil78's Website   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 21:45


hm...tesenyum seorang-seorang tengok perbahasan kat forum ni...menarik...tapi yang penting saya da dapat jawapannya...alhamdulillah...thank you pada semua yang menyumbang ilmu

p/s: apa lah salahnye turunkan ego dalam perbincangan terbuka begini

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

Ashrafi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 30.04.2005
Ahli No: 16216
Posting: 31
Dari: Alor Star

Kedah  


posticon Posting pada: 26-02-09 22:32


/

hm..agak menarik topik ni. yang penting kita bincang secara ilmiah. Tidak perlu masing-masing nak btlkan pendapat masing-masing. Apa yang penting ilmu yang disampaikan oleh kalian dan kita pembaca boleh pertimbangkan yang mana lebih afdal dalam setiap isu yang timbul dalam hadap kita. Ibadat kita diterima Allah itu sudah memadai. Apa yang kita takut ibadat kita tidak diterima.

Erm..Setiap org ada pendapt masing-masing, dan setiap org tak semestinya menerima pendapat kita.

betul kata ANSHU..apa lah salah turunkan ego dalam perbincangan terbuka begini. Kalau lah org kafir melihat keadaan sebegini macam mana persepsi mereka terhadap agama Islam. Renung2kan..sekadar pendapat peribadi. yang benar dari Allah, yang salah dari diri sendiri. :oops:

Assalamualaikum

Bookmark and Share

    


  Member Information For AshrafiProfil   Hantar PM kepada Ashrafi   Pergi ke Ashrafi's Website   Quote dan BalasQuote

ibnuyahya

Menyertai: 15.10.2004
Ahli No: 11874
Posting: 574
Dari: Ampang, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-02-09 01:10


Assalamualaikum

nak guna tasbih ke tak nak guna tasbih ye. :D
Buat lah pilihan masing-masing. Ada sahabat berkongsi ilmu mengenai "Sejarah Tasbih", ada pula yang berkongsi hukum menggunakan tasbih.

Setiap orang ada cara dan pendapat masing-masing. Yang selesa gunakan jari, gunakanlah. Yang selesa menggunakan tasbih, gunakanlah. Selagimana tiada nas yang menegahnya. Tetapi jika tanya yang mana terbaik?

Sesungguhnya pada (diri) Rasulullah itu terdapat contoh yang paling baik untuk (menjadi ikutan) kamu." (Al-Ahzab:21)


-----------------
Programming notes esp. PHP
Web Zaujah (muslimah_johor)


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnuyahyaProfil   Hantar PM kepada ibnuyahya   Pergi ke ibnuyahya's Website   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 11-04-10 11:22


salam,

semoga kita sentiasa menjadi orang yang sentiasa mengingati Allah walau dimana kita berada, walau bagaimana pun keadaan kita....

Bookmark and Share

    


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 12-04-10 00:23


Pada 21-01-09 00:31 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Tapi yang sedihnya masih ramai yang menganggap tasbih ni sebagai sebahagian ibadah sedangkan ia sekedar alat saja malahan Rasulullah saw tidak pernah menggunakan biji tasbih. full stop.

WA


Jadi perlunya kita perbetulkan tanggapan bukannya mengharamkan . Perkara2 khilaf sebegini sepatutnya dapat diterima dengan berlapang dada ianya bukan benda baharu dah diperdebatkan lama dahulu . Ulama2 yang mujtahid sendiri berbeza pandangan dan ada menerima dan ada menolak .

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.144764 saat. Lajunya....