Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air dari gunung, mengalir, berpecah akhirnya bertemu semula di laut
-- Peribahasa Lama

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 59
Ahli: 0
Jumlah: 59




  Yang Masuk Ke Sini
jasadkudisini: 3 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 5 hari yang lalu
isa777_musa: 5 hari yang lalu
zam_rizal: 14 hari yang lalu
wanja: 24 hari yang lalu
MTMKi: 32 hari yang lalu
Kang: 32 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Ketuanan Melayu tidak diterima


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Ketuanan Melayu tidak diterima

Please Mendaftar To Post


Oleh Ketuanan Melayu tidak diterima

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 23:08


Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu


Nov 27, 08 4:36pm


Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini berkata konsep perkongsian kuasa dalam Barisan Nasional (BN) mesti diubah.

Katanya slogan 'Ketuanan Melayu', hubungan Tuan dan Hamba, tidak boleh diterima lagi.

"Kita menerima kepimpinan Melayu, tetapi bukan Ketuanan Melayu," katanya dalam ucapan penerimaan Anugerah Kancil di Petaling Jaya hari ini.

"Bila kita berkata tolak 'Ketuanan Melayu', kita bukannya mencabar hak-hak istimewa orang Melayu. Ianya terkandung dalam perlembagaan kita dan tiada siapa pun boleh mengenetapikan pada masa ini.

"Dalam cara yang sama, Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan. Statusnya dilindungi dalam perlembagaan, dan tiada siapa pun yang boleh mengubahnya," kata Chua.

Beliau berkata, status tersebut diterima dan dihormati, maka "bila kita belajar bahasa lain atau memasang papan tanda dalam bahasa lain, ianya bukan mencabar status bahasa kebangsaan kita".

Sehubungan itu, Dr Chua menegaskan pentingnya mengubah pemikiran rakyat Malaysia supaya tidak menguasai 'satu bahasa' sahaja dalam dunia globalisasi IT.

"Kita perlu berdayasaing tinggi. Maka meningkat pembelajaran dan penguasaan adalah mengenai memperkayakan tenaga kerja kita, bukan (bermaksudn) lain," tambahnya.
Beliau berkata, rakyat Malaysia mesti berubah dan kurang bersikap konfrontasi, kontroversial, emosi dalam isu-isu yang melewati batasan perkauman.

"Jika kita menjadi kurang emosi/konfrontasi dan lebih objektif, maka suhu politik di Malaysia akan lebih 'normal'.

"Mesti ada lebih konsensus, lebih bertolak ansur dan lebih asas kesaksamaan; bukan hubungan Tuan dan Hamba.

"Hak semua masyarakat terkandung dalam perlembagaan. Para pemimpin tidak semesti tahu semuanya. Mungkin hanya yang terbaik untuk mereka dan bukannya untuk rakyat," katanya.

Satu lagi perubahan yang diperlukan, katanya ialah bagi rakyat Malaysia berfikiran seperti rakyat Malaysia dan kurang berdasarkan garis perkauman.


komen rashdin------->kah(3 trilion kali) :lol: :lol: :lol: :lol: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:

mana pergi pejuang-pejuang meloya dan melayau ni ya oops silap melayu ni?.Kenapa senyap saja ya?.agaknya dah dapat rete dan projek juta2 tu yang senyap kan?

dulu bila zaid ibrahim komen pasal ketuanan melayau ni ooops silap lagi melayu ni disuruh taubat atau kena keluar melayu yang ni macam mana pula?.nak suruh dia taubat nasuha ke jika tak kena hadapi imam hadhari kah(10 trilion kali)



-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

panahpena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.11.2008
Ahli No: 35854
Posting: 160
Dari: Johor Bharu

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 09:57


Saya pun tak setuju dengan frasa "Ketuanan Melayu" sekarang ni, walau pun saya daripada rumpun Melayu Jati.

Yang ada hanya "Ketuanan Islam" maka semua orang Melayu wajib sokong. Bersatulah dalam satu Bendera ISLAM wahai Melayu. Baharulah orang lain akan tabik kita walaupun kita bukan 'TUAN'.

Apabila bersatu kita dapat memartabatkan ekonomi dan ilmu lestari.

Harap PAS percepatkan muhaballah dengan UMNO (nama parti inipun guna istilah Inggeris, mana Melayunya?) agar cepat orang Melayu bersatu dalam PAS. Apa yang saya nampak dah ramai dah buang keris junjung bulan di peringkat akar umbi. PKR, MCA dan DAP pun mula perasan dan berasa terpinggir. Maka sebab itu banyak isu melaga-lagakan ahli PAS dicanang oleh media arus perdana.

Salah satu isunya ketuanan melayu inilah, yang nampak semakin gamat. Mereka takut jika PAS berjaya menarik ramai ahli UMNO yang bergelut dengan masalah politik wangnya, lari kepangkuan PAS, orang melayu memang akan kuat dan sepakat. Kuasa bangsa lain mesti akan pudar. Jadi sementara kerajaan lembik sekarang ini masih berkuasa, maka didesak dan diasaknyalah dengan isu ini.

Selepas ni bakal PM kita tu yang menghabiskan masa membesarnya diluarnegara (jika tak silap orang yang memberitahu saya lah) boleh disangkal matlamat politiknya.

Jika arwah bapanya menurut Tunku Abd Rahman membawa isu perkauman untuk menyatukan orang Melayu selepas kejayaan pembangkang dan tercetusnya tragedi 13 Mei lantas Tunku terpaksa berundur sebelum waktunya, mungkinkah sejarah bakal berulang demi penguasaan politik yang rakus?

Bookmark and Share

    


  Member Information For panahpenaProfil   Hantar PM kepada panahpena   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 13:58


ketuanan melayu ni rasanya wajar dicampak ke bukit saja tak pun hantar ke laut sedekah pada jerung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

panahpena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.11.2008
Ahli No: 35854
Posting: 160
Dari: Johor Bharu

Johor   avatar


posticon Posting pada: 29-11-08 10:12


Kalau nak sedekah kat jerung ramai pemimpin Melayu sekarang yang layak. Betul tak? Yang lemah semangat sampai buat peralihan kuasa, dan yang nak mengambilalih kuasa tu pun macam boneka seseorang sahaja. Politik baru daripada pemimpin UMNO 'mencelarukan akar umbi'. Terlalu dibendung masalah dalaman hingga agenda bangsanya terabai. Ayuh campakkan sahaja mereka ke laut.

Bookmark and Share

    


  Member Information For panahpenaProfil   Hantar PM kepada panahpena   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 29-11-08 13:16


Pada 29-11-08 10:12 , panahpena posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau nak sedekah kat jerung ramai pemimpin Melayu sekarang yang layak. Betul tak? Yang lemah semangat sampai buat peralihan kuasa, dan yang nak mengambilalih kuasa tu pun macam boneka seseorang sahaja. Politik baru daripada pemimpin UMNO 'mencelarukan akar umbi'. Terlalu dibendung masalah dalaman hingga agenda bangsanya terabai. Ayuh campakkan sahaja mereka ke laut.



sekarang ni jika dilihat ketuanan melayu sudah semakin tidak relevan kerana ia digunakan hanya untuk kepentingan peribadi saja.buktinya sudah ada di depan mata dan tak perlu lagi dipost ke sini lagi


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 29-11-08 13:34


semakin ramai yang bersuara menentang ketuanan melayu

Ketuanan Melayu tidak lagi relevan - Mei Fun
KUALA LUMPUR 28 Nov. - Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun turut menyifatkan konsep ketuanan Melayu tidak lagi relevan hari ini atas alasan semua rakyat menyumbang kepada pembangunan negara.

Sambil menyokong kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek mengenai perkara itu semalam, beliau berkata, di tanah air ini semua rakyat adalah tuan tanah Malaysia.

''Oleh itu kita sama-sama bangunkan negara,'' katanya selepas mempengerusikan dialog antara Exco Wanita MCA dengan 19 ahli bahagian Wanita, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) cawangan Miri di sini hari ini.

Ditanya apakah pandangan Soi Lek itu selari dengan semangat UMNO yang menjadi ahli komponen dalam Barisan Nasional (BN), Mei Fun berkata:

''Kita tidak dapat memberi arahan supaya semua orang bersetuju dengan pandangan mereka.

''Biar mereka mempunyai pandangan yang tidak sama tetapi apa yang penting ada semangat kerjasama antara satu sama lain.

''Apa yang disuarakan oleh Soi Lek itu selaras dengan konsep kongsi kuasa dalam BN,'' katanya.

Mei Fun berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Soi Lek yang berpendapat konsep ketuanan Melayu tidak relevan hari ini dan telah ditolak rakyat pelbagai kaum khususnya generasi muda.

Soi Lek berkata, konsep itu mungkin sesuai apabila ia dirangka sebelum kemerdekaan negara tetapi tidak lagi hari ini berikutan rakyat memberi isyarat jelas menerusi pilihan raya umum lalu.

Soi Lek memberitahu demikian ketika menyampaikan syarahan di Subang Jaya, kelmarin


mana pejuang-pejuang melayu ni ya?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-12-08 12:08


chua Soi leck...akhlaknya rosak masa dia ditangkap dengan camera di sebuah hotel...orang yang tak ada akhlak ...tak layak nak keluarkan kenyataan yang menjejaskan keharmonian negara...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

lemochi_adachi
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2008
Ahli No: 35332
Posting: 420
Dari: SABAK BERNAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 12:25


Antara sikap kiasu, ketuanan Melayu

SEJAK akhir-akhir ini, saya lihat jelas wujudnya pertembungan antara sikap kiasu sesetengah pemimpin Cina yang sukar dipadamkan dengan slogan ketuanan Melayu yang agak kerap dilaung-laungkan. Apakah yang dikatakan sikap kiasu? Perkataan kiasu berasal daripada dialek Hokkien bermaksud takut kalah. Sikap kiasu yang popular diguna pakai di negara ini dan Singapura.

Kamus internet Wikipedia turut memberikan contoh mengenai sikap kiasu ini termasuk " mengumpul makanan yang banyak ke dalam pinggan ketika makan tengah hari secara bufet, takut makanan itu kehabisan kemudian".

Sikap kiasu ini ada juga yang menyamakan budaya Ah Beng yang lebih membabitkan anak muda didikan sekolah jenis kebangsaan Cina. Satu contoh budaya Ah Beng ialah bagaimana mereka tanpa segan-silu dan berani bertanyakan lagi mengenai sesuatu yang diberitahu sebelum itu kepadanya bahawa benda yang dicarinya itu berada di bawah meja misalnya.

Oleh kerana kurang mendengar, anak muda berbudaya Ah Beng ini bertanya dalam nada suara meninggi: "Under where? Under where?; yang bunyinya seperti melaungkan perkataan 'underwear' atau seluar dalam!

Tidak hairanlah, saya sendiri terserempak gelagat seorang anak muda Cina yang entah dari mana datangnya, tiba-tiba terus ke arah dua penjawat awam Melayu berpakaian agaknya dan bertali leher berbincang kes dihadapi di Mahkamah Sesyen Kuantan pada pagi Khamis lalu.

Anak muda Cina ini dengan pakaian kemeja-T dan berseluar jeans, rambutnya bersapu jel; terus bertanya kepada kedua-dua penjawat awam itu tanpa peduli betapa dia sebenarnya mengganggu perbincangan penting mereka:

"Encik, tandas mana?" Urusan penting dan besar betul anak muda Cina ini dengan soalan secara menerpa dan selambanya itu!

Selaku orang Melayu yang penuh hemah, sungguhpun boleh tidak dilayan saja anak muda Cina ini yang jelas pada 'standard' kita kurang ajar, penjawat awam berkenaan menjawabnya secara baik sambil menunjukkan arah ke tandas berkenaan.

Apakah pula maksud ketuanan Melayu? Sudah banyak diperkatakan mengenainya dengan terbaru seperti disebut Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob ketika menggulung perbahasan Bajet Negeri 2009 di Dewan Undangan Negeri pada Jumaat, 21 November lalu.

"Apabila disebut ketuanan Melayu, bukan bermakna bangsa Melayu itu tuan, bukan Melayu itu kuli. Maksud ketuanan Melayu ialah institusi raja-raja Melayu.

"Itu sebabnya dengan raja dan dengan Tuanku Sultan; bila kita menghadap, kita sebut Tuan Ku. Kerana Tuanku adalah tuan kita. Dan apabila sebut ketuanan Melayu, bukan Melayu itu tuan, tetapi Melayu itu dilambangkan oleh raja-raja Melayu," katanya.

Dari segi konotasi pun, wujud perbezaan nyata antara sikap kiasu dengan slogan ketuanan Melayu. Jika sikap kiasu itu berkonotasikan negatif - takut kalah; ketuanan Melayu sebenarnya berkonotasikan positif yakni bagi menanamkan keyakinan ke dalam diri orang Melayu mengenai hebatnya Melayu.

Dan yang turut membezakan juga ialah, sikap kiasu diamalkan secara diam-diam sedangkan slogan ketuanan Melayu lebih banyak dilaung dan kita amat memahami Kenapa, kerana ia sebagai pembakar semangat orang Melayu sendiri untuk terus memperbaiki diri sendiri!

Ia tentu tidak ada apa salahnya apatah pula slogan ketuanan Melayu itu sendiri datangnya daripada wujudnya hak keistimewaan orang Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sendiri.

Kini, dengan sikap kiasu sesetengah pemimpin Cina, berani pula dia mendakwa ketuanan Melayu sudah tidak relevan lagi. Jika begitu, adakah pemimpin Cina ini cuba mengatakan Perlembagaan Persekutuan khususnya peruntukan yang menyebut mengenai hak keistimewaan orang Melayu juga tidak penting lagi?

Di sinilah seharusnya pemimpin Umno khususnya, duduk dan memikirkan secara serius untuk berusaha memperkukuhkan kembali kedudukan sosiopolitik orang Melayu.

Ia termasuk dalam menghapuskan apa-apa juga hambatan dari dalaman khususnya mengenai gejala politik wang yang terus-menerus tidak memberikan gambaran baik mengenai parti dan secara tidak langsung, Melayu kita.

Dengan kita kembali kukuh, bukan saja kita dapat mengatakan kepada pemimpin bersikap kiasu ini supaya tidak lagi buat hal; malah kita boleh memberitahu mereka agar memainkan peranan agar masyarakatnya yang terpengaruh dengan sikap kiasu, dididik supaya mengurangkan sikap itu.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Surat/20081201010123/Article/

Bookmark and Share

    


  Member Information For lemochi_adachiProfil   Hantar PM kepada lemochi_adachi   Quote dan BalasQuote

hanafirazali
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26499
Posting: 327
Dari: negeri sembilan dan perak

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 14:16


salam... tolonglah hentikan segala perjuangan yang berbentuk keBANGSAan ni... malaysia ni bukan milik melayu, cina, mahupun india... tapi segala dasar dan pntadbiran negara mesti berlandaskan Islam... tak kira kepada muslim dan non muslim... cina nak persoalkan ketuanan melayu... kita tak boleh marah dia... memang itu yang berlaku sekarang ni... tapi kalau kita perjuangkan islam... yang menjamin keadilan dan keamanan untuk semua manusia tak kira agama... tak ada masalah yang tmbul... tapi masalahnya sekarang pemimpin kita tak perjuangkan islam... mereka berjuang untuk bangsa melayu... UMNO... perlu dihapuskan... tamatkan riwayat UMNO... marilah kita semua bernaung di bawah PAS... pemerintahan berlandaskan Quran dan Sunnah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hanafirazaliProfil   Hantar PM kepada hanafirazali   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 15:36


Pada 01-12-08 14:21 , Tangi posting:

!!! QUOTE !!!

Ketuanan Melayu? Retorik semata-mata untuk meraih publisiti murahan. Ketuanan Melayu sudah dihapuskan sejak zaman Mahathir lagi....



mana pergi semua pejuang-pejuang melayu ni?cepat tunjukkan diri anda ke sebab dah dapat projek dan reta juta2 terus senyap?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 15:37


ooops nak tambah


dulu bila zaid ibrahim komen pasal ketuanan melayau ni ooops silap lagi melayu ni disuruh taubat atau kena keluar melayu yang ni macam mana pula?.nak suruh dia taubat nasuha ke jika tak kena hadapi imam hadhari kah(10 trilion kali)



:lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 15:39


teman adalah antara pejuang Melayu. kenapa panggil Rashdin?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 15:43


Pada 01-12-08 15:39 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

teman adalah antara pejuang Melayu. Kenapa panggil Rashdin?



cepatlah buat demonstrasi jalanan bantah kenyataan CSL ni.dulu TGNA pun dah reject ketuanan melayu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 15:52


Rashdin cuba takrifkan Pejuang Melayu dan Pejuang Ketuanan Melayu?

kenapa nak demostrasi pula?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:10


Pada 01-12-08 15:52 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Rashdin cuba takrifkan Pejuang Melayu dan Pejuang Ketuanan Melayu?

Kenapa nak demostrasi pula?




eh,bukankah pejuang melayu yang mempertahankan ketuanan melayu?.pada saya tak penting pun nak jelaskan,kerana sampai 7 keturunan pun tak habis hehehehehe lebih baik naikkan ketuanan islam dan ketuanan rakyat selaras dengan cogan kata SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT

tapi saya rasa sekarang ni mana ada ketuanan melayu tapi ketuanan UMNO,ketuanan kroni,ketuanan projek juta2,ketuanan rete juta2 :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:14


Pendapat saudara salah! yang saudara cakapkan itu ialah UMNO!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:27


Pada 01-12-08 16:14 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pendapat saudara salah! yang saudara cakapkan itu ialah UMNO!



salah apa nya.cuba bagitahu saya nama penuh parti UMNO dan perjuangannya?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 01-12-08 16:28


agaknyalah, Dr chua akan ditahan di ISA macam teressa kok tak atau kena gantung keahlian macam salah seorang ketua bahagian umno tu.. dia dah main siu perkauman.. mana orang-orang melayu umno ni, paklah mana, tidor lagi ke, tak kan org melayu dan pembangkang buat salah saja di hukum, bekas menteri dengan skandal seks tak di hukum. mana keadilannya...


p/s; sayangnya ramai dah org melayu dah tak sayang pada bangsa sendiri tak hairanlah suatu hari nanti iklan kerja just for chinese only, not for malay....

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:35


Rashin, awak mahu bermain dengan persoalan ke? banyak persoalan yang signifikan yang awak tidak jawab sejak dari dulu lagi. Tidak perlu saya menjawab soalan Rashdin. Kerana saya memaklumbalas Frasa Kata 'Pejuang Melayu' sahaja.

Rashdin, saya cadangkan saudara kaji UMNO sejak sebelum UMNO yang bermula dengan nama Melayu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:40


Rashdin berkata "...pada saya tak penting pun nak jelaskan,kerana sampai 7 keturunan pun tak habis hehehehehe lebih baik naikkan ketuanan islam dan ketuanan rakyat selaras dengan cogan kata SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT..."

Apa signifikan Ketuanan Rakyat? Adakah dalam Islam ada ketuanan Rakyat? Islam adalah martabat tertinggi. Adakah Ketuanan Rakyat setaraf dengan Ketuanan Islam? Dan cuba terbitkan satu senario yang mewujudkan persilangan antara Islam dan Rakyat, yang mana lebih utama?

p/s

Mari kita bermain persoalan....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:47


bukankah dalam islam ada cakap setiap pemimpin mesti bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpin tapi sekarang ni tengok pemimpin utamakan kroni saja bukan rakyat.ketuanan rakyat pula bermaksud rakyat adalah penentu dan rakyat berhak menjatuhkan pemimpin jika pemimpin itu zalim pada rakyat.


p/s------->baru belajar cara nak menaip hujah.harap dapat bantu ya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

gsrturbo
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2005
Ahli No: 17654
Posting: 251
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 16:55


tu lah dah takmau pada Islam ni lah padahnya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For gsrturboProfil   Hantar PM kepada gsrturbo   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 17:03


Ya betul, Sunnah Pentadbiran Rasulullah Sallahualaihiwassalam adalah ADIL - A'dalah. Tidak kira kepada seorang muslim mahupun kafir. Kenyataan ini tidak boleh dipertikai.

Merujuk kepada kenyataan Rashdin "...tapi sekarang ni tengok pemimpin utamakan kroni saja bukan rakyat..."

Frasa utama yang saya petik, Kroni dan Rakyat. Jadi di mana Islam? Tidak kelihatan Islam di sini. Jadi jikalau ada satu (1) senario yang bercanggah antara Rakyat dan Islam, yang mana lebih utama?

Dan melihat dua (2) Frasa Kata ini, Kroni adalah UMNO dan Rakyat adalah Keadilan dan mungkin ada sedikit toleransi PAS.

Rumusan ringkas, tiada Kenyataan kukuh yang menyatakan KETUANAN ISLAM berbanding kekukuhan KETUANAN RAKYAT.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 17:16


Pada 01-12-08 17:03 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Ya betul, Sunnah Pentadbiran Rasulullah Sallahualaihiwassalam adalah ADIL - A'dalah. Tidak kira seorang muslim mahupun kafir. Kenyataan ini tidak boleh dipertikai.

Merujuk kepada kenyataan Rashdin "...tapi sekarang ni tengok pemimpin utamakan kroni saja bukan rakyat..."

Frasa utama yang saya petik, Kroni dan Rakyat. Jadi di mana Islam? Tidak kelihatan Islam di sini. Jadi jikalau ada satu (1) senario yang bercanggah antara Rakyat dan Islam, yang mana lebih utama?

Dan melihat dua (2) Frasa Kata ini, Kroni adalah UMNO dan Rakyat adalah Keadilan dan mungkin ada sedikit toleransi PAS.



tidak kelihatan islam?.daeng,islam kan menyuruh pemimpin supaya kepentingan,kebajikan,keharmonian dan harta rakyat dijaga sebaik-baiknya ada tak dalam islam suruh jaga kepentingan kroni dan mengenyangkan tembolok sendiri?.TIDAK SAMA SEKALI kerana ia boleh disamakan seperti menjaga kepentingan sendiri dan rakyat pula hidup merana.

dalam senario 1 diatas,mestilah islam lebih utama dan ia tidak perlu dipersoalkan

tentang frasa kata itu,daeng boleh tonton,baca teks ucapan DSAI dan DSWA semasa kongres pertama PR di stadium melawati.ia boleh dibaca di link ini

http://marul77.blogspot.com/2008/11/biar-betul-pkr-ni.html


dan blog DSAI

http://anwaribrahimblog.com/2008/11/29/ucapan-dasar-presiden-dato%itu%80%99-seri-dr-wan-azizah-wan-ismail/

http://anwaribrahimblog.com/2008/11/30/rakaman-ucapan-datuk-seri-anwar-ibrahim-pada-kongres-keadilan-ke-5/


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 18:32


Saya petik artikel berkenaan "...Ucapan malam ini menarik minat saya apabila Ahli Parlimen Subang,YB Sivarasa Rasiah telah membuka dan membacakan Perlembagaan PKR. Beliau dengan tegas menyatakan komitmen PKR bagi memelihara dan mendaulatkan Agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan disamping meminta orang Melayu menghormati masyarakat bukan Islam dan ini benar-benar memeranjatkan saya..."

Adakah Kerajaan memerintah sekarang melanggar Perlembagaan Malaysia? Islam tetap Agama Rasmi dan Bahasa Melayu tetap bahasa kebangsaaan dan diguna secara rasmi. Teringat pula, perkataan 'Rasmi' itu maksudnya apa ya? adakah rasmi dalam konteks berurusan dengan Kerajaan? Kerana realitinya bahasa melayu dalam sektor swasta hampir pupus. dan apakah takrif 'Rasmi' bagi Islam?

Cuba Rashdin memberi pandangan dari perspektif DAP pula? Ketuanan Rakyat dan Suara Keramat Rakyat bukan hanya kepada PKR tetapi perlu diambil dari suara DAP.

Dan juga padangan terhadap personaliti dan ke'ekstrim'an Karpal Singh terhadap Islam.

Pada saya PKR adalah sebuah parti yang meneruskan kesinambungan Perlembagaan dan cuba memperbaiki mana yang salah dalam konteks Ketuanan Rakyat berbanding Ketuanan Melayu. Ketuanan Islam tiada...


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 22:56


Pada 01-12-08 18:32 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Saya petik artikel berkenaan "...Ucapan malam ini menarik minat saya apabila Ahli Parlimen Subang,YB Sivarasa Rasiah telah membuka dan membacakan Perlembagaan PKR. Beliau dengan tegas menyatakan komitmen PKR bagi memelihara dan mendaulatkan Agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan disamping meminta orang Melayu menghormati masyarakat bukan Islam dan ini benar-benar memeranjatkan saya..."

Adakah Kerajaan memerintah sekarang melanggar Perlembagaan Malaysia? Islam tetap Agama Rasmi dan Bahasa Melayu tetap bahasa kebangsaaan dan diguna secara rasmi. Teringat pula, perkataan 'Rasmi' itu maksudnya apa ya? adakah rasmi dalam konteks berurusan dengan Kerajaan? Kerana realitinya bahasa melayu dalam sektor swasta hampir pupus. dan apakah takrif 'Rasmi' bagi Islam?

Cuba Rashdin memberi pandangan dari perspektif DAP pula? Ketuanan Rakyat dan Suara Keramat Rakyat bukan hanya kepada PKR tetapi perlu diambil dari suara DAP.

Dan juga padangan terhadap personaliti dan ke'ekstrim'an Karpal Singh terhadap Islam.

Pada saya PKR adalah sebuah parti yang meneruskan kesinambungan Perlembagaan dan cuba memperbaiki mana yang salah dalam konteks Ketuanan Rakyat berbanding Ketuanan Melayu. Ketuanan Islam tiada...



rasanya sudah terlalu banyak sangat nak saya senaraikan apa yang telah kerajaan langgar.daeng,DAP adalah parti komponen dalam Pakatan Rakyat dan DAP juga bersetuju dengan isu ini.pada pandangan saya terhadap karpal singh tu memang diakui yang dia agak ekstreme tapi PAS sudah pun memulakan program tarbiyah dalam PR tapi dalam BN setahu saya tak ada pun program ni.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 01-12-08 23:06


disebabkan ketuanan melayulah.....hantaran kahwin zaman sekarang melambung tinggi....Islam, al-Quran dan hadis dibuang ketepi....adat dijunjung kehulu hilir....mengarut betul orang melayu zaman sekarang ini....orang melayu betul-betul mencemarkan imej Islam.

p/s: opppss....terkeluar topik ke???.....kalau ada yang terasa pedas itu....harap muhasabahlah ye.....kita kena ikut Islam dalam semua hal....bukan sahaja kena ikut Islam dalam hal urus orang yang meninggal dunia....tapi....termasuklah jugak dalam hal perkahwinan....marilah kita buat reformasi....kita kena rawat gejala "Apabila Zina Lebih Mudah Daripada Kahwin"

Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 23:09


Pada 01-12-08 23:06 , naruto-san posting:

!!! QUOTE !!!

disebabkan ketuanan melayulah.....hantaran kahwin zaman sekarang melambung tinggi....Islam, al-Quran dan hadis dibuang ketepi....adat dijunjung kehulu hilir....mengarut betul orang melayu zaman sekarang ini....orang melayu betul-betul mencemarkan imej Islam.

p/s: opppss....terkeluar topik ke???.....kalau ada yang terasa pedas itu....harap muhasabahlah ye.....kita kena ikut Islam dalam semua hal....bukan sahaja kena ikut Islam dalam hal urus orang yang meninggal dunia....tapi....termasuklah jugak dalam hal perkahwinan....marilah kita buat reformasi....kita kena rawat gejala "Apabila Zina Lebih Mudah Daripada Kahwin"



memang betul pun naruto.kerana dek semangat ketuanan habis semua hilang entah ke mana.REFORMASI teringat ayat ni masa 1998 dulu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-12-08 09:58


chua soi lek ni dah ditangkap dengan kamera di hotel bersama girl friendnya...maka apa yang dia nyatakan hanyalah untuk cari glamour saja...

chua soi lek ni pengacau saja...dia saja nak test saja usik ore Melayu...


sepatutnya TV3 tak perlu siarkan gambarnya di media masa buletin Utama...


pemimpin yang lebih baik seperti Nurul Izzah perlu jua disiarkan kenyataannya menyokong Shahrizat untuk bertanding dengan rafidah seperti dilaporkan di harakah terbaru
sesekali cuba wawancara Nurul Izzah akan isu semasa negara...Awani boleh wawancara...
nak jua dengar minda pemimpin muda wibawa ini berbicara akan isu semasa negara...
satu lagi saya tak setuju M Nasir diwawancara serta disiarkan dalam harakah terbaru...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-12-08 18:15


media perdana ni kan kena jaga hati pemimpin.nanti kena ban hahahaha

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-12-08 00:47


setakat ni CSL hanya diambil keterangan dia saja tetapi tidak ditangkap pun.apa cerita ni?.jika PR bising pasal ni terus masuk kamunting kan3?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 04-12-08 01:27


errr..sebenarnya ana ni kurang faham lah maksud dan intipati kutuanan melayu ini...lagipun nik aziz sendiri berkata tiada erti ketuanan melayu dalam islam...sooooo...nak ikut islam atau melayu???? (alamak..satu lagi persoalan tu..)

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

farabi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2004
Ahli No: 9005
Posting: 247
Dari: kelana jaya

Pahang  


posticon Posting pada: 04-12-08 03:55


bagi saya tak ada istilah ketuanan melayu....walaupun saya melayu...
tapi islam lebih penting...
bila utamakan ketuanan islam...insyallah segalanya akan selamat...
betul tak sahabat-sahabat ku sekalian???

Bookmark and Share

    


  Member Information For farabiProfil   Hantar PM kepada farabi   Pergi ke farabi's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-12-08 09:43


Pada 04-12-08 03:55 , farabi posting:

!!! QUOTE !!!

bagi saya tak ada istilah ketuanan melayu....walaupun saya melayu...
tapi islam lebih penting...
bila utamakan ketuanan islam...insyallah segalanya akan selamat...
betul tak sahabat-sahabat ku sekalian???



yang ni saya setuju.sebab tu saya menyampah sangat dengan isu ketuanan ni.jika kita musnahkan segala aset2 melayu ni macam mana?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.15105 saat. Lajunya....