Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Layang-layang naik ke udara kerana menentang angin bukan kerana mengikut arah angin

-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 109
Ahli: 0
Jumlah: 109




  Yang Masuk Ke Sini
jasadkudisini: 3 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 5 hari yang lalu
isa777_musa: 5 hari yang lalu
zam_rizal: 14 hari yang lalu
wanja: 25 hari yang lalu
MTMKi: 32 hari yang lalu
Kang: 32 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Masalah TATTO.....


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Masalah TATTO.....

Please Mendaftar To Post


Oleh Masalah TATTO.....

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 12:16


ana ada seorang kawan....dulu dia ni jahil juga pasal bab-bab agama...yelah, terikut-ikut dengan budaya-budaya barat....
di besarkan dikalangan orang-orang yang tidak menitik-beratkan hal-hal agama sebagai landasan hidup.....
kaki arak lagi.....Nauzubillahiminzalik

tapi syukur Alhamdulillah, lepas berlakunya satu kejadian yang betul-betul mengecewakan dan menyedihkan diri dan hatinya, ALLAH beri dia peluang untuk kembali ke Jalan yang benar...kembali pada agama ALLAH.....baru dia sedar siapa yang benar-benar menyayangi nya, berikannya nafas kepadanya sehingga hari ini....hanyalah....ALLAH...

sekarang dia dah mula kenal siapa penciptanya....
mula menjalankan tanggungjawabnya sebagai hamba ALLAH di muka bumi ini....
dia telah benar-benar insaf dan berubah....
didalam hatinya sekarang hanya lah ALLAH, tuhan yang satu dan wajib di sembah.....
ana turut gembira melihat perubahan sikapnya yang sangat ketara...diamalkannya ajaran-ajaran islam dalam kehidupan sehariannya berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasullullah...
kehidupannya tidak lagi kucar-kacir seperti dulu....ALHAMDULILLAH....


Suatu hari dengan nada kesal dia mengajukan satu soalan untuk ana..." DI TUBUH BADANKU TERDAPAT TATTO-TATTO YANG KU BUAT DAHULU. Aku MENYESAL DAN AKU TAKUT ADAKAH ALLAH MENERIMA TAUBATKU..IBADATKU SELAMA INI DI ATAS KESILAPANKU?? ADAKAH SUCI DIRIKU INI WALAUPUN AIR SEMBAHYANG YANG KU AMBIL TIDAK MENGENAI KESELURUHAN TUBUHKU KERANA TERHALANG OLEH TATTO??
ADAKAH PATUT AKU PADAMKANNYA?? DENGAN APA CARA?? BAGAIMANA CARANYA untuk AKU MEGHAPUSKAN DOSAKU YANG NYATA INI".....


Wahai teman-teman ukhwah, ana bukanlah orang yang tahu sangat tentang hal-hal sebegini....
adakah apa-apa saranan atau pandangan yang boleh anda berikan untuk ana kongsikan dengan kawan ana itu.....



Bookmark and Share

    


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

futurama
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2334
Posting: 324
Dari: muar, johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 12:43


first-wrong spelling. it shud be tattoo..
tapi tak kesah lah.asalkan isinye dapat disampaikan.

2nd-kena buang tatu tu.
proses untuk hilangkan tatu tu pun bukannya senang.
sangat sakit. ana tak ingat pula caranya..
tapi someone pernah beritahu..

kepada warga ukhwah, tolonglah akuhambaAllah ni..


-----------------
"the best and most beautiful things in the world cannot be seen, not touched..but are felt in the heart.."


Bookmark and Share

    


  Member Information For futuramaProfil   Hantar PM kepada futurama   Quote dan BalasQuote

bintanghati2008
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.07.2008
Ahli No: 34147
Posting: 217
Dari: kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 13:05


assalammualaikum

bertatu adalah haram di sisi Allah. tatu tersebut perlulah di buang tetapi akan memudaratkan diri... bertaubat lah dan meminta ampun dari Nya agar kita diterima di sisi Nya

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintanghati2008Profil   Hantar PM kepada bintanghati2008   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 13:21


tak silap baru 2,3hari lepas saya baca artikel mengenai tatu ni.. ada doktor yang boleh membuang tatu berkenaan cuma dia tak bagitahu secara open sebab takut nanti orang akan buat dan buang dengan sesuka hati.. cuba lah rujuk mana-mana klinik swasta di sekitar kuala lumpur ni.. kalau di sabah,saya tak pasti ada atau tidak..

tak silap saya,banyak dah perubatan moden untuk buang tatu ni.. cuma kena ikhtiar cari dan cari... moga Allah permudahkan urusan sahabat akuhambaAllah ni.. sama-sama doakan..



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 13:22


saya dengar kalau nak hilangkan tatu ni memang akan mencacatkan kulit lah....

syukur lah sebab kawan saudara akuhambaALLAH dah insaf dan nak balik ke pangkal jalan....biasanya orang macam ni sedang berperang dengan dirinya sendiri untuk membuang kejahatan-kejahatan yang ada dalam dirinya.....dia perlukan seseorang untuk selalu ingatkan dia supaya jangan berputus asa....bagi dia semangat untuk berjuang untuk kebaikan dirinya demi ALLAH agamanya...bukan senang orang macam ni nak berubah ke arah kebaikan tapi saya nampak dia benar-benar telah menyesal atas kesalahannya sebelum ini....

memang satu perkara yang merunsingkan apabila berlaku benda macam ni....
hope dia akan sentiasa jaga nawaitu dia semuanya kerana ALLAH...
yang penting ibadat-ibadat dilakukan oleh dia ikhlas semuanya kerana Allah...urusan selebihnya kita serahkan kepada ALLAH.....


-----------------
bila waktu telah terhenti....
teman sejati hanyalah amal....


Bookmark and Share

    


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 15:37


terima kasih semua atas nasihat dan saranan rakan-rakan ukhwah semua.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

najwa_adila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.07.2005
Ahli No: 17677
Posting: 288
Dari: Ardhullahil Waasi'ah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 15:48


tattoo memang haram..ada bermaca-macam jenis bahan untuk membuat tattoo (kak ipar saya seorang muallaf dari bangsa ibanm yang terkenal dengan budaya tatoo seluruh badan)..ada yang kekal ada yang boleh dihilangkan dengan mudah meggunakan thiner atau minyak tanah sahaja..

dalam hal ini kita kena melihat Islam tidak pernah meletak sesuatu hukum itu bertujuan menyusahkan umatnya..Islam agama Rahmat..dalam soal tattoo ni, membabitkan muallaf or mana-mana saudara baru di mana mereka ini elalunya ada tattoo kekal, nak hilangkan kena 'koyak' atau 'bakar' kulit tu baru hilang..dah tentulah akan menyakitkan dan memudaratkan..jadi sebagai penyelesainya taubat itu sahaja sudah cukup..kalau nak hilangkan tatto itu boleh mendatangkan bahaya pada nyawa dan menyakitkan tidak mengapa jika tidak dihilangka..taubat nasuha dah cukup..

sapa tau berkat taubat itu, Allah dengan sekelip mata hilangkan tattoo tu keesokan paginya dia bagun...sapa tau kan?semua itu bergantung pada keimanan seseorang..lah DHARAR WALA DHIRAR!!!

wallahu a'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_adilaProfil   Hantar PM kepada najwa_adila   Pergi ke najwa_adila's Website   Quote dan BalasQuote

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 15:54


Pada 21-11-08 15:48 , najwa_adila posting:

!!! QUOTE !!!

tattoo memang haram..ada bermaca-macam jenis bahan untuk membuat tattoo (kak ipar saya seorang muallaf dari bangsa ibanm yang terkenal dengan budaya tatoo seluruh badan)..ada yang kekal ada yang boleh dihilangkan dengan mudah meggunakan thiner atau minyak tanah sahaja..

dalam hal ini kita kena melihat Islam tidak pernah meletak sesuatu hukum itu bertujuan menyusahkan umatnya..Islam agama Rahmat..dalam soal tattoo ni, membabitkan muallaf or mana-mana saudara baru di mana mereka ini elalunya ada tattoo kekal, nak hilangkan kena 'koyak' atau 'bakar' kulit tu baru hilang..dah tentulah akan menyakitkan dan memudaratkan..jadi sebagai penyelesainya taubat itu sahaja sudah cukup..kalau nak hilangkan tatto itu boleh mendatangkan bahaya pada nyawa dan menyakitkan tidak mengapa jika tidak dihilangka..taubat nasuha dah cukup..

sapa tau berkat taubat itu, Allah dengan sekelip mata hilangkan tattoo tu keesokan paginya dia bagun...sapa tau kan?semua itu bergantung pada keimanan seseorang..lah DHARAR WALA DHIRAR!!!

wallahu a'lam



SYUKRAN YA najwa_adila :bunga:



Bookmark and Share

    


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 16:54


ada baca dalam harian metro pasal tato baru-baru
tak ingat siapa ustaz tu yang mengulas
lebih kurang macam najwa_adila cakaplah
kalau memudaratkan, tato tak perlu buang
tapi orang itu kena lindungi tato daripada dilihat orang lain


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 08:44


Pada 21-11-08 16:54 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

ada baca dalam harian metro pasal tato baru-baru
tak ingat siapa ustaz tu yang mengulas
lebih kurang macam najwa_adila cakaplah
kalau memudaratkan, tato tak perlu buang
tapi orang itu kena lindungi tato daripada dilihat orang lain




Kawan ana ni memang sangat melindungi tatunya daripada dilihat orang....walaupun semasa tidur dia sentiasa memakai baju lengan panjang dan seluar panjang.....dia cukup malu mendedahkannya dan rasa sangat berdosa di atas perbuatannya....alasannya menutup keseluruhan auratnya bukanlah semata-mata kerana ingin menyembunyikan tatunya tetapi kerana perkara ini adalah sunat kepada lelaki....

terima kasih saudari sakinahazzahra.... :bunga:



Bookmark and Share

    


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

mahyuddin
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.08.2005
Ahli No: 18382
Posting: 126
Dari: UIAM, Gombak

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 09:01


Pada 21-11-08 15:48 , najwa_adila posting:

!!! QUOTE !!!

tattoo memang haram..ada bermaca-macam jenis bahan untuk membuat tattoo (kak ipar saya seorang muallaf dari bangsa ibanm yang terkenal dengan budaya tatoo seluruh badan)..ada yang kekal ada yang boleh dihilangkan dengan mudah meggunakan thiner atau minyak tanah sahaja..

dalam hal ini kita kena melihat Islam tidak pernah meletak sesuatu hukum itu bertujuan menyusahkan umatnya..Islam agama Rahmat..dalam soal tattoo ni, membabitkan muallaf or mana-mana saudara baru di mana mereka ini elalunya ada tattoo kekal, nak hilangkan kena 'koyak' atau 'bakar' kulit tu baru hilang..dah tentulah akan menyakitkan dan memudaratkan..jadi sebagai penyelesainya taubat itu sahaja sudah cukup..kalau nak hilangkan tatto itu boleh mendatangkan bahaya pada nyawa dan menyakitkan tidak mengapa jika tidak dihilangka..taubat nasuha dah cukup..

sapa tau berkat taubat itu, Allah dengan sekelip mata hilangkan tattoo tu keesokan paginya dia bagun...sapa tau kan?semua itu bergantung pada keimanan seseorang..lah DHARAR WALA DHIRAR!!!

wallahu a'lam


Assalamualaikum

Ana pun setuju dengan najwa_adila.


-----------------
"Hidup dan matiku, hanya kerana redha ALLAH taala"


Bookmark and Share

    


  Member Information For mahyuddinProfil   Hantar PM kepada mahyuddin   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-11-08 11:17


Assalamualaikum
jawapan adila ni dah mencukupi kiranya...
Islam itu mudah dan tidak membebankan penganutnya..
dalam hal ini, perkara yang dilakukan adalah perkara yang lepas..dia sudahpun bertaubat, maka dosanya telah terampun (insyaAllah), dan Allah tidak memandang lagi tattoonya itu..
pendapat yang mudah, usaha untuk buang dengan cara yang tidak memudaratkan..contohnya mungkin boleh gunakan teknologi laser (jika ada) sebab biasanya teknologi laser ni tak menyakitkan dan telah terbukti digunakan dalam banyak aspek perubatan...namun, kena tengok kemampuan dan kos...
jika kesemua cara yang ada memudaratkan, maka tidak perlu membuang tattoo tersebut..

cuma saya akui, ia akan menjadi satu stigma dan pandangan skeptikal terhadap golongan yang macam ni..tak mengapa, dalam hal ini dia tidak lagi bersalah...dia telah berusaha.



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

najwa_adila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.07.2005
Ahli No: 17677
Posting: 288
Dari: Ardhullahil Waasi'ah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 17:53


Pada 22-11-08 08:44 , akuhambaALLAH posting:

!!! QUOTE !!!


Kawan ana ni memang sangat melindungi tatunya daripada dilihat orang....walaupun semasa tidur dia sentiasa memakai baju lengan panjang dan seluar panjang.....dia cukup malu mendedahkannya dan rasa sangat berdosa di atas perbuatannya....alasannya menutup keseluruhan auratnya bukanlah semata-mata kerana ingin menyembunyikan tatunya tetapi kerana perkara ini adalah sunat kepada lelaki....

terima kasih saudari sakinahazzahra.... :bunga:



Syukur alhamdulillah..kekadang jeles tengok mereka ni..

dalam hal tattoo ini, anda cuma perlu sentiasa beri semangat pada rakan anda itu bahawa Allah tidak pernah memandang pada rupa paras seseorang tetapi sejauh mana keikhlasannya dalam beramal :-)


-----------------
Tiada Aku Tanpa-Mu...
cute


Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_adilaProfil   Hantar PM kepada najwa_adila   Pergi ke najwa_adila's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.119829 saat. Lajunya....