Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 30-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air dari gunung, mengalir, berpecah akhirnya bertemu semula di laut
-- Peribahasa Lama

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 39
Ahli: 0
Jumlah: 39




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 3 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: syor salur wang zakat bantu bukan islam


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» syor salur wang zakat bantu bukan islam

Please Mendaftar To Post


Oleh syor salur wang zakat bantu bukan islam

bintanghati2008
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.07.2008
Ahli No: 34147
Posting: 217
Dari: kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 12:17


harian metro 22/10/2008


BUAT pertama kali seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor mencadangkan supaya kerajaan negeri diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyalurkan sebahagian peruntukan zakat kepada orang bukan Islam di negeri berkenaan.

Adun Kota Damansara, Dr Mohd Nasir Hashim yang juga Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengemukakan cadangan itu sebagai satu pendekatan menangani masalah kemiskinan di kalangan bukan Islam di Selangor.

“Pendekatan itu boleh dibuat di negeri ini sebagai satu cara menyelesaikan masalah kemiskinan di kalangan bukan Islam di Selangor,” katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, semalam.

Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) bagaimanapun tidak sempat membantah cadangan itu apabila Timbalan Speaker Dewan, Haniza Mohamed Talha memberikan laluan kepada soalan berikutnya.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika diminta mengulas cadangan berkenaan berkata, cadangan itu tidak mungkin dilaksanakan memandangkan dana kutipan zakat diperoleh hasil sumbangan penyumbang Islam.


perlukah wang zakat di beri kepada orang bukan islam?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintanghati2008Profil   Hantar PM kepada bintanghati2008   Quote dan BalasQuote

eira
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2341
Posting: 182
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 13:58


org islam sekarang semua dah senang kew. pelik!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For eiraProfil   Hantar PM kepada eira   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 14:06


Saya tak pasti dari segi hukum, tapi rasanya golongan bukan islam tak boleh diberi hasil zakat. tapi adalah lebih baik merujuk pada ulama yang pandai dalam hal hukum ni untuk penjelasan.


Cuma di sini menarik jikalau kerajaan negeri dapat membuat satu mekanisme seumpama institusi zakat atau pun satu tabung khas khusus untuk membela masyarakat bukan Islam yang miskin dinegeri Selangor .saya rasa itu lebih baik.


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

SinarNajmie
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.09.2007
Ahli No: 31104
Posting: 40
Dari: putrajaya

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 14:46


assalamualaikum...........

maaf kalau ana mencelah, seperti mana pada pemahaman sayalah kan tak tau boleh pakai ke tak, apabila umat islam berpuasa hendaklah membayar zakat.Oleh itu, hanya orang islam saja yang berpuasa dan mengeluarkan zakat.oleh yang demikian zakat yang dikeluarkan oleh orang berpuasa akan diagihkan kepada orang yang tidak berkemampuan yang pastinya beragama islam.Orang bukan islam mana boleh dapat zakat kita org islam.

kalau macamtu waktu org bukan islam puasa (puasa dioranglah) apa kata kita minta jugak mereka bayar zakat, biarlah adil.cuba kita bayangkan bukan nak pertikaikan hukum hakam tuhan, tapi kita kadang-kadang kita umat islam terlalu banyak berlaku penindasan oleh orang bukan islam.

maaf saya tak berapa pasti tapi ikut akal cetek saya ni saya ingatkan macamtu lah.tapi kalau tak betul sila betulkan.thanks

Bookmark and Share

    


  Member Information For SinarNajmieProfil   Hantar PM kepada SinarNajmie   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 22-10-08 15:11


Zakat adalah rukum Islam yang merupakan salah satu dari ibadah yang yang bersifat tauqifiah. yang mana perlaksanaanya tidak diserta illat. maka haram hukumnya menyalurkan zakat selain asnaf yang dinyatakan.

inilah yang terjadi apabila sosialis bercakap pasal Islam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 22-10-08 15:31


nak betulkan sikit sinar najmie... zakat ni banyak. org selalu ingat zakat fitrah saja, tapi zakat harta, pendapatan, peniagaan dan lain-lain lagi...

yang mcdngkan tu tak belajar agama ke? bukan ke zakat hanya untuk asnaf yang layak. rasa kat malaysia ni ramai lagi asnaf yang layak tapi masih di abaikan. berapa ramai mualaf baru yang perlukan sokongan untuk hidup dbantu oleh pusat zakat??? bukan ke mereka pun layak.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 22-10-08 15:43


Muallaf boleh diertikan sebagai
1) Orang kafir yang nak dipujuk masuk Islam
2) Yang baru masuk Islam

Tetapi, dalam kes ini cadangan untuk orang kafir yang miskin dan fakir. ia totally berbeza.

Kalau yang mencadangkan itu bukan ulama', mudah orang nampak kesilapannya. tetapi kalau cadangan itu datang seorang ulama', yang kufur pun akan dikatakan Islam, ramai yang keliru.

p/s: teringat hadith nabi tentang didan alqurra. iaitu orang yang menampilkan imej islam dengan pakaian(jubah, serban) dsbnya walhal sebenarnya membawa kesesatan.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 16:04


Pada 22-10-08 15:31 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

nak betulkan sikit sinar najmie... zakat ni banyak. org selalu ingat zakat fitrah saja, tapi zakat harta, pendapatan, peniagaan dan lain-lain lagi...

yang mcdngkan tu tak belajar agama ke? bukan ke zakat hanya untuk asnaf yang layak. rasa kat malaysia ni ramai lagi asnaf yang layak tapi masih di abaikan. berapa ramai mualaf baru yang perlukan sokongan untuk hidup dbantu oleh pusat zakat??? bukan ke mereka pun layak.....

betul tu, dalam Al-Quran kan dah diterangkan asnaf zakat yang 8, tak perlu nak nak ditambah2 lagi, benda dah jelas termaktub.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 07:52


Assalamualaikum WBT.


    Bahkan dalam zakat, di kalangan ulama berpendapat peruntukan fakir miskin boleh diberi kepada bukan Muslim yang tidak memusuhi Islam. Dr. Yusuf al-Qaradawi antara yang berpegang kepada pendapat ini. (lihat: al-Qaradawi, Fiqh al-Zakah, 2/ 707, Beirut: Muassasah al-Risalah)



Isu ini bukanlah isu yang terlalu besar, isu yang sudah para ulama bincangkan, Dr. Yusuf al-Qaradawi sudah menyentuh di dalam buku beliau yang popular Feqh az-Zakat. Bahkan praktis memberi wang zakat kepada bukan Islam telah diamalkan oleh Khalifah kedua, Saidina Umar al-Khattab ra, ini adalah berdasarkan pemahaman kepada definisi mualaf. Tapi buku tentang Ijtihad Saidina Umar itu tertinggal pula di rumah. Di sini saya mahu quote sikit apa yang sempat dijumpai di di web mufti tersayang, drmaza.com

    Bahkan dalam zakat, di kalangan ulama berpendapat peruntukan fakir miskin boleh diberi kepada bukan Muslim yang tidak memusuhi Islam. Dr. Yusuf al-Qaradawi antara yang berpegang kepada pendapat ini. (lihat: al-Qaradawi, Fiqh al-Zakah, 2/ 707, Beirut: Muassasah al-Risalah). Malah zakat boleh diberi kepada bukan Muslim atas peruntukan mualaf untuk menjinakkan hati mereka kepada Islam. Sama ada miskin atau tidak, seorang bukan Muslim boleh diberikan zakat jika itu boleh mendekatkan hati mereka dengan Islam.

    Dalam tulisan sebelum ini saya telah huraikan hal ini. Namun, tafsiran mualaf kita begitu sempit, maka zakat gagal berfungsi sebagai agenda dakwah. Tidak hairan jika zakat ‘berlebih-lebihan’ saban tahun, sedangkan masalah umat bertambah.

dan lagi

    Kita sering mendapat maklumat adanya persatuan atau gerakan agama-agama tertentu yang memperuntukkan wang yang banyak bagi menawan orang ramai agar tertarik dengan mereka. Maka timbullah kisah-kisah orang menukar agama kerana termakan budi. Mengapa kita bising dan hairan. Sebenarnya Islam melalui zakat telah lama membuat pemberian ini di bawah peruntukan golongan muallaf. Muallaf itu bukan sekadar mereka yang baru menganut Islam seperti tafsiran singkat sesetengah pihak. Bahkan ia merangkumi mereka yang belum menganut Islam dan diharapkan dengan pemberian zakat tersebut menjinakkan hati mereka kepada Islam. Juga para pemimpin yang lemah iman. Diharapkan dengan pemberian itu menguatkan iman mereka. Juga pemimpin yang kuat iman namun mempunyai saingan dengan kaum kuffar. Dengan pemberian itu diharapkan pesaing mereka akan tertarik kepada Islam. Bahkan untuk golongan bukan Islam yang diharapkan pemberian zakat dapat mengelakkan mereka menyakiti umat Islam dan akan suka kepada agama ini. Dr Yusuf al-Qaradawi mengumpulkan peluasan ini dalam karyanya Fiqh al-Zakah. Jika hal ini dilihat dengan luas betapa kita dapat menggunakan zakat untuk berbagai aktiviti dakwah agar bukan muslim tertarik kepada Islam. Termasuklah memberikan bantuan kepada mereka yang cuba dipengaruhi agar murtad. Dengan pemberian zakat, boleh kembali menguatkan semangat Islam mereka. Malangnya, bukan sahaja tafsiran kita tidak luas tentang muallaf ini, bahkan saudara baru yang sedia pun tidak dijaga dengan baik oleh wang zakat. Sehingga ada yang keluar semula kerana tidak mendapat perhatian dari masyarakat Islam. Selepas itu kita hairan Kenapa ada orang ingin murtad!!. Sepatutnya persatuan-persatuan saudara baru diberikan peruntukan zakat yang banyak agar wajah kita yang tercemar dek kisah ramai yang ingin murtad bertukar menjadi kisah ramainya orang yang ingin menganut Islam.

Maka usah dirisau pak Nasir, persoalan Pak Nasir bukanlah benda baharu, cuma mungkin rakyat Malaysia atau khususnya Selangor masih ramai yang tidak tahu. Masakan tidak, isu jawab salam bukan Islam pun sudah ribut, inikan pula nak beri wang zakat pada non-muslim. Moga Pak Nasir teguh memperjuangkan golongan marhaen yang tertindas, dari isu peneroka bandar, kemiskinan dan lain-lain. Sungguh keadilan tidak mengenal batas kaum dan warna kulit.
Bantah peruntukan zakat kepada bukan Islam

SHAH ALAM 22 Okt. - Dua anggota pembangkang mempersoalkan langkah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Kota Damansara, Dr. Mohd. Nasir Hashim yang mencadangkan agar kerajaan negeri menyalurkan sebahagian peruntukan zakat kepada bukan Islam di Selangor.

Datuk Dr. Satim Diman (BN-Sri Serdang) dan Abdul Shukur Idrus (BN-Kuang) berkata, soal pengurusan wang zakat tidak harus dibangkitkan oleh mana-mana pihak dan dijadikan isu untuk kepentingan politik.

Menurutnya, wang zakat yang dikumpul adalah untuk diagih-agihkan kepada lapan asnaf yang telah ditetapkan agama Islam.

"Wang zakat itu memang digunakan untuk kebajikan orang Islam, anggota parti komponen BN (Barisan Nasional) dari kaum Cina dan India juga faham.

"Tetapi kini ia timbul atas kedangkalan wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat yang mempunyai unsur-unsur kepentingan politik sampai sanggup menggadai, walaupun agamanya sendiri," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Semalam Mohd. Nasir yang juga Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) membangkitkan perkara itu ketika sesi soal jawab pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, sebagai salah satu pendekatan yang boleh diambil oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang untuk menangani masalah kemiskinan di kalangan bukan Islam.

Bagaimanapun Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam reaksinya semalam berkata, cadangan itu tidak mungkin dilaksanakan pada masa ini memandangkan dana kutipan zakat diperoleh daripada penyumbang yang beragama Islam.

Sementara itu, Abdul Shukur mengingatkan semua pihak supaya menghormati hak-hak yang ditetapkan untuk orang Islam.

"Dalam soal ini, tidak perlu ditimbulkan oleh orang Melayu beragama Islam, kalau kita tidak berilmu dalam soal ini, lebih baik kita diam," ujarnya.

Dalam pada itu Mohd. Nasir memberitahu, beliau hanya menimbulkan soalan dan bukannya membuat cadangan seperti dilaporkan media.

"Sebenarnya saya hendakkan penjelasan pasal perkara itu tergantung, itu terpulang kepada masing-masing, kita tidak faham, kita tanya orang lain yang tahu.

"Bukan hak saya hendak mempertikaikan apa yang telah ditetapkan," tegasnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 23-10-08 16:45


tak patut dan memang tak patut...sedangkan ibadah korban yang di jalankan pun tak boleh di agihkan pada orang kafir..ini keistimewaan yang ALLAH beri pada KITA SEBAGAI UMAT ISLAM.

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 23-10-08 16:55


Assalamualaikum
setuju dengan wuzaraa..apa yang tak boleh di dalam islam, tetaplah tak boleh...memang benar, inilah yang terjadi apabila sosialis mengambil tempat dalam kehidupan manusia...

P/S : hmm...Rashdin taknak bagi komen ke? :berfikir:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 11:29


Pada 23-10-08 07:52 , masri2 posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum WBT.


    Bahkan dalam zakat, di kalangan ulama berpendapat peruntukan fakir miskin boleh diberi kepada bukan Muslim yang tidak memusuhi Islam. Dr. Yusuf al-Qaradawi antara yang berpegang kepada pendapat ini. (lihat: al-Qaradawi, Fiqh al-Zakah, 2/ 707, Beirut: Muassasah al-Risalah)

perkara ini khilaf... ada ulama' kata boleh bagi kat orang kafir atas beberapa sebab, dan ada yang kata tak boleh.

malah pentakrifan fakir dan miskin pun ulama' berkhilaf juga, apa lagi tentang nak salurkan wang zakat kepada orang kafir...

mungkin yang diamalkan di Malaysia adalah menurut pandangan imam Syafi`i, dalam mazhab syafi`i memang duit zakat tak boleh disalurkan kepada non-muslim secara total! (betulkan saya kalau salah)

tapi saya pelik sebab perkara ni dah tak dibangkitkan, betul tak? dah selesai agaknya.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 11:34


Pada 23-10-08 16:55 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum
setuju dengan wuzaraa..apa yang tak boleh di dalam islam, tetaplah tak boleh...memang benar, inilah yang terjadi apabila sosialis mengambil tempat dalam kehidupan manusia...

P/S : hmm...Rashdin taknak bagi komen ke? :berfikir:




dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 11:39


Pada 06-11-08 11:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


diwartakan? diwartakan di mana?


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 11:52


Pada 06-11-08 11:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


diwartakan? diwartakan di mana?




IM,jika ada apa-apa projek negara/negeri yang hendak dilaksanakan,ia perlu dibahaskan dulu di dewan negeri bagi kerajaan negeri dan dewan rakyat bagi negara.ia mesti mendapat kurang2 2/3 majoriti supaya boleh dilaksanakan.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 12:21


saya tanya kata-kata Rashdin pasal "diwartakan" bukan "dibahaskan", atau kedua2 tu sama?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 12:45


tak bolehlah macam tu..kita orang islam ni bersusah payah keluarkan zakat, takkanlah nak diberi pada orang bukan islam pulak..tak kiralah dia miskin pun..kalau nak bantu orang bukan islam yang miskin tu juga, kena orang bukan islam sendirilah yang buat..setiap bulan keluarkan duit untuk salurkan kemana-mana yang perlu..macam kita bayar zakat..rasanya kalau kaum cina ada pertubuhan sendiri..memang mereka salurkan duit disitu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 13:09


Pada 06-11-08 12:21 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

saya tanya kata-kata Rashdin pasal "diwartakan" bukan "dibahaskan", atau kedua2 tu sama?



diwartakan------->dilaksanakan


dibahaskan-------->dibincangkan


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-11-08 13:17


Pada 06-11-08 13:09 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 12:21 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

saya tanya kata-kata Rashdin pasal "diwartakan" bukan "dibahaskan", atau kedua2 tu sama?



diwartakan------->dilaksanakan


dibahaskan-------->dibincangkan


oklah, saya tak nak tanya soalan lagi, kembali kepada topik lah...


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 00:36


Pada 06-11-08 11:52 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


diwartakan? diwartakan di mana?




IM,jika ada apa-apa projek negara/negeri yang hendak dilaksanakan,ia perlu dibahaskan dulu di dewan negeri bagi kerajaan negeri dan dewan rakyat bagi negara.ia mesti mendapat kurang2 2/3 majoriti supaya boleh dilaksanakan.


Isy,ni bab agama,mana pulak akan masuk mana² dewan pun...memang tak boleh kacau..bab agama adalah tertakluk dalam kuasa sultan @ raja sesebuah negeri @ yang di pertuan agong bagi negeri yang tak beraja...


-----------------
Sesungguhnya solatku,amalku,hidup dan matiku adalah kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 00:48


Berlambak lagi umat Islam yang termasuk di bawah asnaf yang lapan yang sangat layak mendapat bantuan zakat tak nak dibantu.. tiba-tiba nak jadi hero non-muslim pula.. kesamarataan tidak boleh sampai menggadaikan peraturan Islam..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 09:30


Pada 09-11-08 00:36 , lebai_y2k posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:52 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


diwartakan? diwartakan di mana?




IM,jika ada apa-apa projek negara/negeri yang hendak dilaksanakan,ia perlu dibahaskan dulu di dewan negeri bagi kerajaan negeri dan dewan rakyat bagi negara.ia mesti mendapat kurang2 2/3 majoriti supaya boleh dilaksanakan.


Isy,ni bab agama,mana pulak akan masuk mana˛ dewan pun...memang tak boleh kacau..bab agama adalah tertakluk dalam kuasa sultan @ raja sesebuah negeri @ yang di pertuan agong bagi negeri yang tak beraja...



kuasa sultan?hmm,tapikan IM walaupun raja2 yang jadi ketua agama tapi sedih pula bila tengok cara hidup sesetengah keluarga di raja.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 12:01


Pada 06-11-08 13:09 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 12:21 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

saya tanya kata-kata Rashdin pasal "diwartakan" bukan "dibahaskan", atau kedua2 tu sama?



diwartakan------->dilaksanakan


dibahaskan-------->dibincangkan



Kenapa pula isu ni baru nak persoalkan warta =laksana or bahas = bincang dipertikaikan?. tajuk2 yang saudara sendiri buat pun , sumber or kesahihan tajuk2 masih dalam proses mahkamah saudara dah hangatkan di sini. haha.

berbalik kepada tajuk, macam-macam karenahlah puak2 pkr ni.selepas ini entah apa lagi..ada telur disebalik meegi ni...hehe.. saya pun kurang jelas hak zakat tu dapat disalurkn kepada golongan nos muslim. tunggu pihak yang brkenaan bagi penjelasan sepenuhnya.


-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)


Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 12:32


Pada 09-11-08 12:01 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 13:09 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 12:21 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

saya tanya kata-kata Rashdin pasal "diwartakan" bukan "dibahaskan", atau kedua2 tu sama?



diwartakan------->dilaksanakan


dibahaskan-------->dibincangkan



Kenapa pula isu ni baru nak persoalkan warta =laksana or bahas = bincang dipertikaikan?. tajuk2 yang saudara sendiri buat pun , sumber or kesahihan tajuk2 masih dalam proses mahkamah saudara dah hangatkan di sini. haha.

berbalik kepada tajuk, macam-macam karenahlah puak2 pkr ni.selepas ini entah apa lagi..ada telur disebalik meegi ni...hehe.. saya pun kurang jelas hak zakat tu dapat disalurkn kepada golongan nos muslim. tunggu pihak yang brkenaan bagi penjelasan sepenuhnya.




apa kena mengena dengan puak pkr tu?.cuba anda baca apa yang saya post sebelum ni saya bertanya adakah agenda ni sudah dibahaskan di dewan negeri/rakyat dan diwartakan?.tapi dalam laporan yang diberi oleh insan yang membuka topik ia baru dicadangkan dan dewan negeri/rakyat belum lagi buat apa-apa tindakan jadi Kenapa pula kita sudah melatah?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 19:31


Pada 09-11-08 09:30 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-11-08 00:36 , lebai_y2k posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:52 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-11-08 11:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


dah diwartakan ke belum isu ni.selalu ia kena bahaskan dulu.


diwartakan? diwartakan di mana?




IM,jika ada apa-apa projek negara/negeri yang hendak dilaksanakan,ia perlu dibahaskan dulu di dewan negeri bagi kerajaan negeri dan dewan rakyat bagi negara.ia mesti mendapat kurang2 2/3 majoriti supaya boleh dilaksanakan.


Isy,ni bab agama,mana pulak akan masuk mana˛ dewan pun...memang tak boleh kacau..bab agama adalah tertakluk dalam kuasa sultan @ raja sesebuah negeri @ yang di pertuan agong bagi negeri yang tak beraja...



kuasa sultan?hmm,tapikan IM walaupun raja2 yang jadi ketua agama tapi sedih pula bila tengok cara hidup sesetengah keluarga di raja.


nak buat macam mana,raja-raja banyak dah dididik dengan suasana yang tidak menerapkan nilai-nilai Islam,rapat dengan menteri besar dan ketua menteri yang tidak memahami Islam,maka jadilah dia sebegitu rupa..

p/s: ana bukan IM,ana lebai_y2k


-----------------
Sesungguhnya solatku,amalku,hidup dan matiku adalah kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 22:44


salam alaik.......
zakat hanya untuk orang islam.........tu gunenye cukai pendapatan.....
orang islam memang ramai dah kaya tapi masih ramai lagi yang tak mampu untuk membangunkan diri sendiri.....
hari masa sarapan...mak cik yang niaga tu bising dbkl rampas van yang dia guna untuk niaga......niaga pun waktu pagi sahaja......ni lah yang banyak bataskan orang Islam untuk bangunkan diri......kalau bagi zakat untuk niaga pun tapi halangan macam ni still ada pun tak guna juga.............

masyarakat Seville bertungkus lumus kumpul duit untuk dapatkan tanah untuk bina masjid di bumi seville tu, yang kita duit zakat berlambak yak nak kasi golongan kafir......mualaf pun tak dibantu............banyak sekolah2 agama dan rumah untuk golongan kurang upaya still dalam keadaan daif........ damansara memang kawasan mewah...mungkin adun Kota Damansara tu tak pernah pergi kawasan lain-lain agaknya untuk tengok keperitan orang2 Islam untuk teruskan hidup

p/s: maka kita yang selesa, punya pekerjaan yang baik tu jangan lah lupa untuk kuarkan zakat, bukat sahaja untuk kebaikan masyarakat tapi juga untuk bersihkan harta yang kita perolehi............

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 09-11-08 22:48


Assalamualaikum
Rashdin : tak jawab soalan saya ni.. :jangan: nak tahu jugak pendapat Rashdin tentang golongan sosialis dalam PKR ni...menjawab tentang pewartaan tu..aduih, bahaya ni..nak kena tunggu warta dulu ke baru boleh jalankan hukum Islam?hmm..memang dilema rakyat Malaysia sungguh ni..hukum manusia lebih utama dari hukum Allah...
masri2 dan IM : oh..tak terfikir saya ia adalah perkara yang khilaf, tapi pada pendapat saya yang dhaif ni, dalam keadaan negara Malaysia sekarang, yang banyak lagi umat Islam dari golongan fakir miskin, serta banyak lagi golongan yang layak mendapat bantuan zakat ini yang terabai, saya tak fikir ia satu keutamaan untuk membantu mereka yang non-muslim..sebab kewajipan yang utama tetap pada umat Islam itu sendiri..lagi satu, kerana Malaysia yang bukan negara Islam, saya tak fikir wang zakat boleh dihulurkan kepada mereka kerana mereka sendiri tidak membayar jizyah kepada pemerintah, jadi mereka tidak boleh diberikan bantuan... :jangan:

bagaimana?saya perlukan perkongsian daripada mereka yang lebih bijak pandai... :welcome:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

hanafirazali
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26499
Posting: 327
Dari: negeri sembilan dan perak

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-11-08 23:26


salam alaik... Kenapa nak bagi zakat pada bukan islam... ramai lagi org islam yang dok melarat dan lebih memerlukannya Kenapa tak diutamakan? buatlah pertimbangan sebelum buat apa-apa keputusan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hanafirazaliProfil   Hantar PM kepada hanafirazali   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 01:47


Dalam hal ini. Aku lebih menyukai pendapat seperti yang dinyatakan oleh yusof Qardawi (boleh bagi zakat kepada fakir dari bukan Islam yang tidak menentang islam)

Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 13:42


Pada 10-11-08 01:47 , sirat82 posting:

!!! QUOTE !!!

Dalam hal ini. Aku lebih menyukai pendapat seperti yang dinyatakan oleh yusof Qardawi (boleh bagi zakat kepada fakir dari bukan Islam yang tidak menentang islam)

terpulang, benda ni khilaf di kalangan ulama', cuma amalan di negara kita terpulang kepada budi bicara pemerintah, dalam hal agama ni adalah majlis fatwa, sebagaimana kaedah:

hukmul-hakim ilzam wa yarfa`ul-khilaf

yang bemaksud: "keputusan pemerintah mengikat dan menghapuskan khilaf (percanggahan)"

cuma, cadangan daripada wakil rakyat tu ada juga asasnya, sama ada dia cadangkan dalam keadaan jahil, atau sememangnya dia tau ada ulama' yang berpandangan sedemikian, waLlahu A`lam...

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 14:10


!!! QUOTE !!!

hukmul-hakim ilzam wa yarfa`ul-khilaf


Salam,

Ikut yang saya faham yang dimaksudkan 'hakim' dalam kaedah di atas ialah Khalifah atau Amirul Mukminin...pemerintah dalam sisitem sekarang boleh diiktiraf sebagai 'hakim' yang amruhu yarfaul khilaf ke?

Kalau semua pemerintah yang ada sekarang dikira sebagai 'hakim' yang menghilangkan khilaf...susah tu...Mubarak dan Gadaffi pun boleh juga.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 14:25


Pada 10-11-08 14:10 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

hukmul-hakim ilzam wa yarfa`ul-khilaf


Salam,

Ikut yang saya faham yang dimaksudkan 'hakim' dalam kaedah di atas ialah Khalifah atau Amirul Mukminin...pemerintah dalam sisitem sekarang boleh diiktiraf sebagai 'hakim' yang amruhu yarfaul khilaf ke?

Kalau semua pemerintah yang ada sekarang dikira sebagai 'hakim' yang menghilangkan khilaf...susah tu...Mubarak dan Gadaffi pun boleh juga.

Wasalam.

apa isunya di sini? di Malaysia tak ada pemerintah ke? di Malaysia tak ada mufti ke? dah check mufti2 di Malaysia guna pandangan imam mazhab mana? dah check ke amalan di Malaysia ni bertepatan dengan pandangan ulama' mana?

atau anda juga nak ikut jejak langkah sahabat anda yang tuduh mufti2 di Malaysia ni menyesatkan?

isunya di sini adalah zakat kepada non-muslim, atau apa pandangan HT tentang isu zakat kepada non-muslim ni? tak terima ada khilaf?

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 14:41


Pada 10-11-08 14:25 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-11-08 14:10 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

hukmul-hakim ilzam wa yarfa`ul-khilaf


Salam,

Ikut yang saya faham yang dimaksudkan 'hakim' dalam kaedah di atas ialah Khalifah atau Amirul Mukminin...pemerintah dalam sisitem sekarang boleh diiktiraf sebagai 'hakim' yang amruhu yarfaul khilaf ke?

Kalau semua pemerintah yang ada sekarang dikira sebagai 'hakim' yang menghilangkan khilaf...susah tu...Mubarak dan Gadaffi pun boleh juga.

Wasalam.

apa isunya di sini? di Malaysia tak ada pemerintah ke? di Malaysia tak ada mufti ke? dah check mufti2 di Malaysia guna pandangan imam mazhab mana? dah check ke amalan di Malaysia ni bertepatan dengan pandangan ulama' mana?

atau anda juga nak ikut jejak langkah sahabat anda yang tuduh mufti2 di Malaysia ni menyesatkan?

isunya di sini adalah zakat kepada non-muslim, atau apa pandangan HT tentang isu zakat kepada non-muslim ni? tak terima ada khilaf?

wassalam.



Apa kena dengan kamu ni...saya tanya pun nak marah ke? :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-11-08 14:52


Pada 10-11-08 14:41 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

Apa kena dengan kamu ni...saya tanya pun nak marah ke? :-?

saya tak marah lah... salahkah saya bertanya? saya taip dalam mood yang baik, cuma tinggal yang baca tu moodnya baik ke tidak saja... :sopan:

kita berdiskusi sebagai sahabat, bukan musuh ye...

point utamanya bukan isu siapa pemerintah, tapi zakat kepada non-muslim, ia memang khilaf di kalangan ulama', termasuk juga mufti2 kita di Malaysia.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 11-11-08 02:43


kadang-kadang ana pening lah dengan perangai sahabat˛ ni..ADUN tu dah minta maaf,dia pun dah jelaskan,dia tanya saja,boleh ke,sebab dia tak tau,so orang bagitau tak boleh,isu tu dah pun selesai di DUN selangor,yang di ukhwah ni pun dah dibagitau benda tu ada khilaf,bila ada khilaf,tak payah lah nak berdebat pusing ke sana sini nak memanjangkan isu ni,nanti ada lagi yang tak puas hati..dah nama pun khilaf,so pastinya pandangan berlainan dan tidak ada hukum yang tetap..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.132027 saat. Lajunya....