Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-03-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air yang mengapungkan kapal, air juga yang menenggelamkan kapal
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 179
Ahli: 0
Jumlah: 179




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 1 hari, 11 jam, 34 minit yang lalu
Rashdin: 26 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: HARI INI HARI RAYA


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» HARI INI HARI RAYA

Please Mendaftar To Post


Oleh HARI INI HARI RAYA

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 06:52


Dengan Nama Allah yang Maha Pemuarah lagi Maha mengasihani.

Anak bulan telah kelihatan di Arab Saudi, Qatar dan negara-negara Arab lain.

Kemungkinan sekali lagi ummat Islam akan beraya pada 3 hari berbeza. Diikuti kawasan asia tenggara esok dan asia selatan lusa.

Penjelasannya adalah sebagaimana dibawah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 06:53


Assalamualaikum wbt…

Sudah menjadi kebiasaan bagi rakyat Malaysia untuk berpuasa dan berhari raya mengikut ketentuan pemerintah. Apabila rakyat di setiap Negara ummat Islam telah dididik sebegitu-berpuasa dan beraya mengikut acuan pemerintah- akibatnya kita berpuasa dan berhari raya pada 3 hari berbeza. Betapa sedihnya, dalam perkara semudah ini pun kita masih berpecah.

Memang terdapat perbezaan pandangan di kalangan ulama sama ada menggunakan:-
1)    mathla’ universal ( seluruh dunia berpuasa/raya apabila dimana-mana dilihat hilal)
2)    mathla’ lokal (di mana kawasan sekitar radius 4 farsakh sahaja puasa/beraya)

Apa yang terjadi sekarang adalah ummat Islam tidak mengikut sama ada salah satu dari pandangan di atas. Apa yang terjadi adalah, ummat Islam berpuasa dan berhari raya mengikut keputusan pemerintah ditempat masing-masing. Mereka mengikut ketetapan 57 negara ummat Islam yang semuanya diperintah oleh pemerintah sekular. Manakala bagi mereka yang tinggal di negara yang diperintah orangf kafir malah taat dengan keputusan yang dikeluarkan oleh pemerintah kufur tadi.

Inilh racun assobiyyah, ummat Islam sudah lama khayal. Sehingga bukan mudah untuk menyedarkan mereka, malah mereka marah apabila ada yang cuba menyedarkan mereka. Mereka lebih suka berpuasa dan beraya mengikut sempadan assobiyah dari bersatu seluruh ummat Islam. Inilah kejayaan pemerintah memecah belahkan ummat Islam.

Kesimpulannya, kita berlapang dada dengan mereka yang menggunakan konsep mathla’ universal mahupun mathla’ lokal kerana masing-masing adalah pandangan yang syar’ie. Tetapi bukan dengan mathla’ assobiyah yang hanya ada setelah negara Islam hancur dan barat memecah belahkan negara ummat Islam kepada 57 buah negara.

Mana yang anda mahukan. Mengikut mathla’ syarie atau mathla’ assobiyah? Mengikut hukum Islam atau kebiasaan masyarakat? Tepuk dada tanyalah Iman.

SELAMAT HARI RAYA

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 06:54


Declaration of the sighting of the crescent moon of Shawwal 1429 Hijri


Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, lah ilaha illallah, Allahu Akbar, wa lillahil hamd

Alhamdulillah and peace be upon the Messenger of Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam), and peace be upon his family, his companions, those who gave their loyalty to him, and those who followed him, tracing his steps and establishing the Islamic ‘Aqeeda as the foundation for their thought, and the Ahkam Al-Shar'iyyah as the measure for judgment in their actions and the source of their laws.

It was narrated by Al-Bukhari in his Sahih on the authority of Muhammed Bin Ziyad, who said, "I heard Abu Hurairah, may Allah be pleased with him, say: ‘The Messenger of Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) said', or he said, ‘Abu Al-Qasim (sallAllahu alayhi wasallam) said: Fast when you see it, and break your fast when you see it, and if you cannot see it then complete 30 days of Sha'ban.'"

After seeking the Hilal of the month of Shawwal on this Monday night, a legal (Shar'ee) sighting of the moon has been confirmed in some Muslim lands. Therefore, tomorrow, Tuesday is the first day of Eid al-Fitr.

On this occasion, the Ameer of Hizb ut-Tahrir , the Alim ‘Ataa Bin Khaleel Abu Al-Rashta, may Allah (subhanahu wa ta'ala) protect him, asks Allah (subhanahu wa ta'ala) to bless this Ummah and those who uphold Allah's message. Allahu Akbar! May Allah protect this Ummah and accept our worships this Ramadan and honour this Ummah with the great Khilafah Rashida soon.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, lah ilaha illallah, Allahu Akbar, wa lillahil hamd

The head of the media office of Hizb ut-Tahrir, as well as all those working within it, congratulate all the Muslims on the occasion of Eid al-Fitr and ask Allah (subhanahu wa ta'ala) to bless the Islamic Ummah with the righteous Khalif, behind whom we fight and protect ourselves.

May Allah (subhanahu wa ta'ala) accept our and your acts of worship.

Wassalamu Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatahu

The eve of Eid al-Fitr 1429 Hijri corresponding to 29th September 2008

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 30-09-08 07:06


Ye lah, sepatutnya kita beraya bersama kerene anak bulan dah kelihatan. Barulah ada kesatuan Ummah yang melambangkan kemenangan umat islam seluruhnya, takbir bergema diseluruh pelusuk dunia....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

gooku
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.12.2006
Ahli No: 27562
Posting: 269

blank  


posticon Posting pada: 30-09-08 07:53


Pengisytiharan Hilal Syawal 1429H     
Oleh HTM (www.mykhilafah.com)
Selasa, 30 September 2008 06:40
ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR, lah ILAHA ILLALLAH, ALLAHU AKBAR, WA LILLAHIL HAMD

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam atas Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, keluarganya, sahabat-sahabatnya serta sesiapa sahaja yang mencurahkan taat setia dan mengikut baginda, sesiapa sahaja menuruti jejak langkah baginda dalam memperjuangkan akidah Islam sebagai asas pemikirannya dan menjadikan hukum-hukum syarak sebagai kayu ukur perbuatannya serta sumber undang-undangnya.

Telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam kitab Sahihnya bersumberkan dari Muhammad Bin Ziyad ra yang berkata,

“Aku mendengar Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah saw bersabda, atau ia (Abu Hurairah) berkata, ‘Abu Al-Qasim (saw) bersabda: Berpuasalah kalian apbila melihat hilal dan berbukalah (berhari rayalah) apabila melihat hilal, dan jika kalian tidak nampak akannya, maka genapkanlah saya’ban 30 hariâ€


Setelah melihat hilal di bulan syawal hari semalam (Isnin - 29 Ramadhan), secara syari’enya, hilal telah disahkan dilihat di beberapa negara umat Islam. Oleh yang demikian, hari ini (Selasa - 1 syawal) adalah hari raya Idul Fitri.

Dalam kesempatan ini, Amir Hizbut Tahrir sedunia al-Alim ‘Atha’ Bin Khaleel Abu Al-Rashta (semoga Allah melindungi beliau), memohon kepada Allah agar merahmati umat ini dan sesiapa sahaja yang telah memperjuangkan risalah Allah.

Allahu Akbar! Semoga Allah melindungi umat ini dan menerima segala ibadat kita di sepanjang Ramadhan dan semoga Allah memuliakan umat ini dengan kedatangan Daulah Khilafah al-Rasyidah tidak lama lagi.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, lah ilaha illallah, Allahu Akbar, wa lillahil hamd.

Ketua pejabat media Hizbut Tahrir dan kesemua warga kerjanya dengan ini mengucapkan tahniah kepada semua Muslim di hari raya Idul Fitri ini, dan kami memohon kepada Allah agar merahmati umat Islam dengan kedatangan seorang Khalifah Rasyidah yang mana kita akan berjuang dan berlindung di belakangnya.

Semoga Allah swt menerima ibadat kami dan ibadat kalian.

Wassalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu.

Sambutan Idul Fitri 1 Syawal 1429H adalah bersamaan dengan 30 September 2008.




--------
Negeri Umat Islam yang turut beraya hari ini ialah:

Filipina,bahrain,arab saudi,UAE,yaman,jordan,kuwait, libya

:o cuma Malaysia saja beraya esok, tapi itu keputusan yang tak popular kerana kalau kita tengok
calendar awal tahun, kita dah tahu bila hari raya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For gookuProfil   Hantar PM kepada gooku   Pergi ke gooku's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-09-08 08:40


Pada 30-09-08 06:52 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Dengan Nama Allah yang Maha Pemuarah lagi Maha mengasihani.

Anak bulan telah kelihatan di Arab Saudi, Qatar dan negara-negara Arab lain.

Kemungkinan sekali lagi ummat Islam akan beraya pada 3 hari berbeza. Diikuti kawasan asia tenggara esok dan asia selatan lusa.

Penjelasannya adalah sebagaimana dibawah.

wuzaraa dan gooku puasa lagi ke tak hari ni???


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 09:14


Pada 30-09-08 08:40 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-09-08 06:52 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Dengan Nama Allah yang Maha Pemuarah lagi Maha mengasihani.

Anak bulan telah kelihatan di Arab Saudi, Qatar dan negara-negara Arab lain.

Kemungkinan sekali lagi ummat Islam akan beraya pada 3 hari berbeza. Diikuti kawasan asia tenggara esok dan asia selatan lusa.

Penjelasannya adalah sebagaimana dibawah.

wuzaraa dan gooku puasa lagi ke tak hari ni???



kan haram hukumnya puasa di 1 Syawal. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-09-08 09:20


Pada 30-09-08 09:14 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!


kan haram hukumnya puasa di 1 Syawal. :-)

so, maksudnya tak puasa lah ye... :sopan:


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 09:44


siap dah solat aidul fitri lagi.

di rumah mertua, jadi solat berdua dengan zaujah saja lah.

Kalau di rumah mak saya, ramai-ramai solat dan berkhutbah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7870
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-09-08 09:49


aik,mana pergi komen-komen saya di sini?kena delete ke?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 30-09-08 13:20


SAMALAH SAYA.HARI RAYA DAH NI,TADI DAH LEPAS SOLAT AIDULFITRI DAH TABIR SERTA MAKAN sama-sama TADI.Ramai orang hairan dan beranggapan orang HT sesat.Banyak masej maklum balas dari kawan-kawan yang belum mengerti kebenarannya.kalau telinga mereka besar gajah kan mudah.boleh masukan pembesar suara dalam telinga tu.huhuhuhuhu :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:

JANGAN SUKA MENUNDING JARI
GUNALAH JARI ANDA BERTASBIH PADA ILAHI

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

gooku
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.12.2006
Ahli No: 27562
Posting: 269

blank  


posticon Posting pada: 30-09-08 14:53


Hizbut Tahrir Indonesia Start Idul Fitri Day
Tuesday, 30 September, 2008 | 09:10 WIB

TEMPO Interactive, Jakarta: Hizbut Tahrir Indonesia, one among the major islamic organization in the country held the Idul Fitri prayer on Tuesday. The organization chapter in several regions including in Jakarta, Makassar South Sulawesi, Samarinda East Kalimantan, and attended the prayer.

Some children also attended the prayer to mark the end of Ramadan religious fasting month and the start of Idul Fitri religious festivities a day earlier than the official Idul Fitri day set by the government. The government announced on Monday evening that the official Idul Fitri day in the country will fall on Wednesday (1/10).

Moslems around the world will embrace and some already have, the Idul Fitri day, the biggest religious day of Islam which precedeed by a month long of fasting. Moslems are divided in determining the coming of Idul Fitri marked by the sighting of the Shawal moon.

Hizb ut-Tahrir is a worldwide sunni-based organization aiming to unite all the islamic state around the world.

Bookmark and Share

    


  Member Information For gookuProfil   Hantar PM kepada gooku   Pergi ke gooku's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-09-08 17:16


Kebiasaannya Muhammadiah juga akan seiring dengan hati dalam penepan hilal.

NU tak tahulah, pasal NU dah keluarkan kenyataan menolak penerapan syariat di Indonesia. kat Harakah terbaru pun ada laporkan.

Fattul Bari, dalam kitab Takatul Hizbi, dah dijelaskan bahwa apabila kita baru masuk ke suatu masyarakat, fikrah yang dibawa adalah idea yang palking nadir. tetapi jika dakwah istiqamah dan dengan penjelasan dalil yang kuat, lama kelamaan ia akan jadi public opinion.

Ala, bukan soal hilal saja. 6 dulu saya pun dituduh sesat, terroris, ekstrimis, alqaeda, berangan dsbnya apabila cerita tentang kewajipan mengembalikan khilafah. Lagi sedih yang tuduh tu dari gerakan Islam sendiri. Tapi alhamdulillah ummat dah semakin faham, yang tuduh saya demikian pun dah faham.

Jadi dengan bersedih dalam membawa kebenaran. Dalam takatul hizb juga, kita dijelaskan pemerintah akan menggunakan pihak berkuasa untuk menghalang dakwah. Dan ulama2 upahan untuk counter fikrah2 Islam yang dibawa untuk memastikan ummat mempunyai fikiran Islam yang sesuai dengan citra pemerintah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-11-08 19:20


nak tanya... HT menyambut 1 syawal pad 30 september... sedangkan rakyat malaysia menyambut 1 oktober... bermakan..awal sehari lah kan ?

jadi bagaimana? pulak sambutan hari raya aidiladha nanti ?? akan sambut awal sehari jugak ke ??


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-11-08 21:51


Malaysia menetapkan tarikh hari raya dan puasa berdasarkan rukyah dan hisab.. suatu kaedah yang lebih tepat berbanding rukyah sahaja atau pun hisab sahaja.. malah kaedah ini tidak bersalahan dengan ajaran Nabi s.a.w. Maka seluruh mufti kita bersepakat untuk sama-sama menetapkan tarikh berdasarkan kedua kaedah ini, cuma segelintir dari kita yang mahu menimbulkan kacau bilau..

Arab Saudi nampak anak bulan kerana kedudukan negara mereka.. mereka merukyah hilal dan mereka nampak, maka mereka berhari raya.. sedangkan di Malaysia kita juga merukyah tapi kita tak nampak.. sebab itu kita tak sambut raya lagi.. Nabi bersabda "Berpuasalah jika kamu nampak hilal, dan berhari rayalah bila kamu nampak hilal.." maknanya jika kamu nampak, barulah kamu layak berhari raya.. jika kamu tidak nampak, maka hendaklah kamu genapkan menjadi 30 hari.

Adalah tak logik Arab Saudi yang merukyah, kita nak tumpang berhari raya pulak.. apa pasal kalau Arab Saudi solat Maghrib kita tak solat Maghrib sama-sama dengan mereka? Kaedahnya sama juga.. mereka melihat tenggelam matahari di sana, maka mereka bersolat maghrib.. sedang kita belum melihat matahari tenggelam lagi..

So, cukup atau tidak puasa sebulan bagi mereka yang berhari raya mengikut Arab Saudi??? Wallahua'lam...


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-11-08 22:34


encik / cik / puan meow... dah diterangkan dan di bincangkan diatas perkara tersebut...

walau macamana pun meow menaip..mereka tetap dengan pendirian mereka.. hehehhehe

persoalannya sekarang ni...untuk aidil adha... adakah HT akan ikut kerajaan malaysia..atau ikut kerajaan arab saudi ?...


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-11-08 22:44


Pada 23-11-08 22:34 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

encik / cik / puan meow.. dah diterangkan dan di bincangkan diatas perkara tersebut...

walau macamana pun meow menaip..mereka tetap dengan pendirian mereka.. hehehhehe

persoalannya sekarang ni...untuk aidil adha... adakah HT akan ikut kerajaan malaysia..atau ikut kerajaan arab saudi ??...


Saya cuma menjalankan kewajipan.. setakat yang saya tahu, saya terangkan.. takut ada adik-adik kita yang tak berapa tahu, jadi haru biru bila baca posting tu.. matlamat tak menghalalkan cara.. kesatuan tak menonjol dengan beraya bersama saja..

Saya rasa HT akan berhari raya sama dengan Arab Saudi lah agaknya..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 24-11-08 08:56


hehhe tak mengapa meow.. menerangkan benda yang perlu diterangkan.. bagus..bagus...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-11-08 19:06


Pada 23-11-08 21:51 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!



Adalah tak logik Arab Saudi yang merukyah, kita nak tumpang berhari raya pulak.. apa pasal kalau Arab Saudi solat Maghrib kita tak solat Maghrib sama-sama dengan mereka? Kaedahnya sama juga.. mereka melihat tenggelam matahari di sana, maka mereka bersolat maghrib.. sedang kita belum melihat matahari tenggelam lagi..



Salam...

Pertamanya, saya harap saudara/saudari berbicara atas dasar ilmu. Saya anggap sdr faham ushool fiqh, ada membahaskan bab sabab dalam khitab wadh'i. Pada keilmuan sdr merujuk kepada pandangan mujtahid, adakah sabab bagi solat sama dengan sabab bagi puasa/raya? Saya harap saudara beri pandangan yang syar'ie ye.

Kedua, tiada siapa yang mempertikai soal rukyah atau hisab, saya rasa sdr salah faham. disebab kesalahfahaman sdr, sdr telah menuduh HT bukan2. yang diketengahkan begini adalah persoalan mathla' menggunakan sempadan assobiyah negara ini, adakah selari dengan Islam, atau pernah dibahas oleh ulama' mazhab lagi muktabar.

Ketiga, saya rasa saudara sekali lagi menuduh HT bukan2. Tiada siapa yang kata wajib mengikut Arab Saudi, mana ada dalil yang menyuruh kita berpuasa/raya ikut Arab Saudi. Sebaliknya adalah kita wajib berpuasa apabila nampak hilal atau menggenapkannya jika tidak nampak.

Saya minta saudara lebih berhati-hati dan kaji dengan jujur. kesalahfahaman saudara dan kemudian disebarkan, merupakan penganiyaan kepada gerakan Islam tersebut. Semoga ia tidak berulang. Wallahua'lam.

p/s: tolong jawab soalan saya yang pertama tu, JZKK.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-11-08 19:27


Pada 23-11-08 19:20 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

nak tanya... HT menyambut 1 syawal pad 30 september... sedangkan rakyat malaysia menyambut 1 oktober... bermakan..awal sehari lah kan ?

jadi bagaimana? pulak sambutan hari raya aidiladha nanti ?? akan sambut awal sehari jugak ke ??



nak tanya... soalan yang pendek ni.. boleh jawab tak?
rasa2 akhi rdwira up topik ni.. untuk menyoal... bukan nak tengok aktiviti berbalas soalan..
tapi tak ada jawapan...huhuhuh
pendek saja jawapan dia ni...awal sehari ke tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 09:10


pernah di postkan di sini
http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=38720&forum=2&

!!! QUOTE !!!

kita sebagai orang awam sewajarnya mengikut tarikh yang telah di tetapkan oleh penguasa atau pemerintah dalam hal ini kerana keputusan pemerintah akan menghilangkan khilaf dan mengharuskan kita mengamalkannya.kita di malaysia sudah ada unit atau mereka yang bertanggungjawab membuat cerapan anak bulan di setiap negeri,berlainan di negara2 lain terutamanya arab mereka yang berpandukan kepada laporan orang awam,entah anak bulan ke apa mereka nampak tu kita tak tahu.jadi ini menimbulkan banyak kekeliruan serta ketidakseragaman.abam masih yakin dengan kaedah rukyah dan hisab yang kita lakukan di malaysia kerana ahli2 falak dapat menjangka samaada anak bulan(hilal) itu nampak atau tidak berdasarkan kedudukan anak bulan di ufuk.tapi jika sekiranya kita berada di negara yang nampak anak bulan terbabit maka kita kena berpuasa mengikut negera terbabit sebagaimana firman tuhan ;

"Kerana itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu," (al-baqarah 185)

Sementara itu, Mazhab Syafi'e mengatakan bahawa perbezaan tempat mempengaruhi munculnya anak bulan. Apabila anak bulan terlihat di satu negara, belum tentu terlihat di negara lain. Dalam hal ini puasa hanya wajib bagi umat Islam yang berada di negeri di mana anak bulan ramadhan terlihat dan tidak wajib bagi meraka yang tinggal di negeri yang tidak terlihat hilal di sana.

sedikit abam nak sentuh mengenai merukyah anak bulan ;

mengikut prof dr.mohammad ilyas , secara fiziknya di katakan sekurang-kurangnya anak bulan perlu mencapai ketinggian 7 - 10 darjah bagi memunkinkan kenampakan ,ini kerana bentuk fizikal bulan ayng bergunung ganang.sekiranya pada tahun tersebut contohnya tahun 2008.kiraan ketinggian anak bulan di buat hanya mencapai tahap 2 darjah maka kemungkinan untuk melihat anak bulan adalah tipis di seluruh dunia.

Terdapat beberapa kaedah penuntuan awal bulan hijriah biasanya yang di amalkan oleh negear2 islam iaitu kenampakan anak bulan (rukyah mutlak), jangkaan kenampakan anak bulan (imkannur rukyah), wujudul hilal dan ijtimak hakiki.jadi berbezaan tarikh hanya berdasarkan berbezaan cara bukan sifat bulan itu sendiri.kita di malaysia menggunakan kaedah imkanur rukyah di mana telah di gariskan bahawa dalam kaedah ini syarat2 berikut perlu di patuhi :

Ketika matahari terbenam,
(i) Ketinggian (altitud) bulan tidak kurang daripada 2°,
DAN
(ii) Jarak lengkok matahari ke bulan tidak kurang daripada 3°.
ATAU
Ketika bulan terbenam, umur bulan tidak kurang daripada 8 jam

terdapat kira-kira 26 tempat di malaysia yang telah di tetapkan bagi merukyah anak bulan dengan bantuan teleskop atau teodolit,merukyah secara semberono akan emnimbulkan kekeliruan dan kekalutan dalam masyarakat dalam melaksanakan tuntutan syarak bagi ibadah puasa dan sambutan hari raya.

insyaallah suatu hari nanti,cita-cita pakar2 falak islam bagi merealisasikan kalendar islam antarabangsa akan terlaksana dan pengeragaman puasa dan hari raya di seluruh dunia mungkin akan berlaku.usha ini telah lebih 30 tahun lalu telah di buat


sumber : http://www.tokeikedai.net.my/forum/viewtopic.php?f=14&t=11238&start=12

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-11-08 14:57


!!! QUOTE !!!

Sementara itu, Mazhab Syafi'e mengatakan bahawa perbezaan tempat mempengaruhi munculnya anak bulan. Apabila anak bulan terlihat di satu negara, belum tentu terlihat di negara lain. Dalam hal ini puasa hanya wajib bagi umat Islam yang berada di negeri di mana anak bulan ramadhan terlihat dan tidak wajib bagi meraka yang tinggal di negeri yang tidak terlihat hilal di sana.


jujur bila quote ijtihad ulama',

mana ada imam syafie kata mathla' ikut negara, cuba buka balik kitab.

Satu lagi, apakah Pak Lah pemerintah yang syar'ie? Jelas secara luarannya, dia seorang beraqidah Islam yang memerintah menggunakan sistem pemerintahan kufur. Sahkah?

Kerana meow telah berhujah dengan hujah waktu solat dan penetapan raya, saya mintalah jawapannya, sabab bagi solat dan raya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-11-08 10:54


Pada 24-11-08 19:27 , mimi_eniliana posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-11-08 19:20 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

nak tanya... HT menyambut 1 syawal pad 30 september... sedangkan rakyat malaysia menyambut 1 oktober... bermakan..awal sehari lah kan ?

jadi bagaimana? pulak sambutan hari raya aidiladha nanti ?? akan sambut awal sehari jugak ke ??



nak tanya... soalan yang pendek ni.. boleh jawab tak?
rasa2 akhi rdwira up topik ni.. untuk menyoal... bukan nak tengok aktiviti berbalas soalan..
tapi tak ada jawapan...huhuhuh
pendek saja jawapan dia ni...awal sehari ke tak?


Salam,

sama ada awal sehari ataupun tidak, belum tahu lagi. Bergantung kepada perisytiharaan hari wukuf di Arafah.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-11-08 11:01


Salam,

Ramai dikalangan kita mendakwa bahawa Malaysia mengikut kaedah rukyah dan hisab dalam menentukan awal bulan-bulan Islam. Benarkah demikian?

Bagi sesiapa yang berkerja sebagai kaki-tangan kerajaan mereka pada awal tahun lagi telah mengetahui tarikh dan hari cuti awal Ramadhan dan 2 hari raya dengan tepat dengan hanya merujuk kepada Takwim Jabatan mereka.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 26-11-08 21:50


anak bulan dilihat pada awal bulan...
dari situ dah dapat tau bilakah hari raya..
dan pada masa tersebut juga dah tau bila hari wukuf ?

betulkan ? kalau salah sila betulkan saya... HT dah nampak tak anak bulan pada malam 1 zulhijjah hari tu ?? kalau dah nampak maknanya dah tahu bila waktu menyambut aidil adha...dan juga tahu hari wukuf.. betulkan ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 00:26


Pada 26-11-08 21:50 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

anak bulan dilihat pada awal bulan...
dari situ dah dapat tau bilakah hari raya..
dan pada masa tersebut juga dah tau bila hari wukuf ?

betulkan ? kalau salah sila betulkan saya... HT dah nampak tak anak bulan pada malam 1 zulhijjah hari tu ?? kalau dah nampak maknanya dah tahu bila waktu menyambut aidil adha...dan juga tahu hari wukuf.. betulkan ?


Salam,

Rukyatul hilal untuk penentuan awal Zulhijjah dilakukan pada petang ini (27/11/2008). Bukannya semalam, hari dimana sdr membuat posting.

Hak untuk menentukan hari wukuf, berdasarkan sebuah hadis Rasulullah saw, adalah hak Amir (penguasa) Mekkah. Oleh itu, untuk penentuan Hari Raya Korban kita tunggu hasil rukyah kaum muslimin di sana.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 15:42


HT di ada da mana kaum muslimin ada di seluruh dunia,no hal bab sapa nampak anak bulan yang penting anak bulan bukan yang lain.kat malaysia memang sukar nampak anak bulan sebab beberapa perkara tertentu hanya beberapa negeri sahaja yang boleh nampak,macam kat johor,melaka,sabah dan sarawak pasti tak nampak.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 01:52


Salam,

Berikut adalah pengisytiharan 8/12/2008 sebagai Hari Raya Korban bagi Malaysia oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah, sebagaimana yang tersiar di akhbar Utusan:-

“Bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia mengisytiharkan bahawa 1 Zulhijjah 1429 Hijrah ialah pada 29 November 2008 Masihi.


“Oleh yang demikian Hari Raya Qurban (10 Zulhijjah) bagi seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Isnin, 8 Disember,”


______________________________

Tarikh tersebut persis, tanpa sebarang perselisihan, sebagaiamana yang tercatit di Takwim Jabatan-Jabatan Kerajaan yang telah dikeluarkan pada awal tahun ini atau akhir tahun lepas.

Nampaknya jawatankuasa yang merangka takwim tersebut terdiri dari para ahli nujum yang hebat. Kehebatan ini terbukti apabila mereka boleh menetapkan tarikh 2 hari raya dan awal ramadhan dengan tepat, tanpa sebarang ralat, walaupun sebelum mereka yang ditugaskan untuk melihat hilal di tempat-tempat yang telah diwartakan memberikan kesaksian. :-)

Disamping itu teks perisytiharan di atas jika dipandang berdasarkan syara' adalah tidak tepat dan mengikat sebab tidak disebutkan hasil rukyatul hilal yang telah dilakukan, sama ada kelihatan hilal ataupun tidak.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 28-11-08 15:00


apakah sabab bagi solat sama dengan sabab bagi raya?

kalau sama, maka kita raya 5 kali sehari lah. tak begitu meow, radwira dan eniliana?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

kumpulansenyum
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24414
Posting: 305
Dari: UKM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 16:06


Pada 28-11-08 15:00 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

apakah sabab bagi solat sama dengan sabab bagi raya?

kalau sama, maka kita raya 5 kali sehari lah. tak begitu meow, radwira dan eniliana?




bukan begitu lah wuzaraa... maksudnya, kalau kat malaysia solat zohor pukul 1.03 petang, adakah kat arab saudi pun solat zohor pukul 1.03 petang...
tak begitu???

Bookmark and Share

    


  Member Information For kumpulansenyumProfil   Hantar PM kepada kumpulansenyum   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 00:49


Salam,

Berikut adalah sedutan berita yang tersiar di akhbar Saudi 'arab news':-

Arafat Day on Dec. 7
Arab News

JEDDAH: Saudi Arabia’s Supreme Judicial Council announced yesterday that Sunday, Dec. 7, would be the Day of Arafat and Monday, Dec. 8, Eid Al-Adha. According to a statement carried by SPA, Saturday, Nov. 29, was Dul Hijjah 1 and that there were 30 days in Dul Qaada “because the council did not receive any report of moon sighting.”


Ini bermakna 10 Zulhijjah jatuh pada 8 Dis 2008.

Oleh itu HT akan merayakan Idul Adha sama seperti rakyat Malaysia yang lain. :-)

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 09:09


Salam,

Dari dua bentuk perisytiharan dari akhbar yang saya poskan nampak perbezaan di antara keduanya, iaitu, Pertama: dari Arab News yang menyatakan tentang hasil rukyatul hilal. Kedua dari Utusan yang hanya menyebutkan penetapan tarikh Aidul Adha oleh Raja-Raja Malaysia tanpa menyebutkan hasil rukyatul hilal.

Di antara keduanya Perisytiharan dari Arab News adalah bentuk yang syarie, sedangkan dari Utusan adalah tidak.

Wasalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 09:44


Pada 01-12-08 09:09 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

Salam,

Dari dua bentuk perisytiharan dari akhbar yang saya poskan nampak perbezaan di antara keduanya, iaitu, Pertama: dari Arab News yang menyatakan tentang hasil rukyatul hilal. Kedua dari Utusan yang hanya menyebutkan penetapan tarikh Aidul Adha oleh Raja-Raja Malaysia tanpa menyebutkan hasil rukyatul hilal.

Di antara keduanya Perisytiharan dari Arab News adalah bentuk yang syarie, sedangkan dari Utusan adalah tidak.

Wasalam.


kan sumber sama, di malaysia kan ambil dua-duanya, rukyatul hilal dengan tengok anak bulan..
cuma Raja tu sebagai menghormati ketua Agama Islam di negeri2 ek..
rasanya tak salah ek, sebab tiada umalak malaysia yang membantah ek..

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 10:02


Pada 01-12-08 09:44 , mie05 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-12-08 09:09 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

Salam,

Dari dua bentuk perisytiharan dari akhbar yang saya poskan nampak perbezaan di antara keduanya, iaitu, Pertama: dari Arab News yang menyatakan tentang hasil rukyatul hilal. Kedua dari Utusan yang hanya menyebutkan penetapan tarikh Aidul Adha oleh Raja-Raja Malaysia tanpa menyebutkan hasil rukyatul hilal.

Di antara keduanya Perisytiharan dari Arab News adalah bentuk yang syarie, sedangkan dari Utusan adalah tidak.

Wasalam.


kan sumber sama, di malaysia kan ambil dua-duanya, rukyatul hilal dengan tengok anak bulan..
cuma Raja tu sebagai menghormati ketua Agama Islam di negeri2 ek..
rasanya tak salah ek, sebab tiada umalak malaysia yang membantah ek..


Memang rukyatul hilal itu melihat anak bulan. Itu bukan persoalannya, yang saya persoalkan Kenapa dalam pengumuman oleh Penyimpan Mohor Raja-Raja tidak disebutkan keputusan hasil melihat anak bulan, sama ada nampak atau tidak.

Sedangkan mengumumkan kesaksian itu adalah perlu sebagai bukti kesahihan penetapan tersebut.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 10:07


pergi lah tengok anak bulan tu sendiri,
nampak ke tak ek...
buat lah ketetapan sendiri...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 14:50


Pada 01-12-08 10:07 , mie05 posting:

!!! QUOTE !!!

pergi lah tengok anak bulan tu sendiri,
nampak ke tak ek...
buat lah ketetapan sendiri...


hehehe...kelakor pulak tengok jawapan kamu ni mie05... Ini bukan soal nampak atau tidak tapi soal pernyataan hasil rukyah. sama ada nampak atau tidak kena nyatakan lah dalam perisytiharan tu...itu saja. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 01-12-08 15:24


Nabi mana yang ajar raya haji 2 hari pas wukuf?

Itulah yang terjadi di Malaysia tahun2 yang sudah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 02-12-08 15:03


SN092 - RUKYAH DAN HISAB - MATLA SYARIYYAH ATAU MATLA ASSABIYYAH?        
Khamis, 12 Jun 2008 19:05
PDF
SN Keluaran 2006







Setelah hampir sebulan umat Islam di seluruh dunia berpuasa, menggapai segala fadhilat yang ada di bulan Ramadhan, bertungkus lumus sujud ke hadhrat Ilahi dan mencari satu malam yang mempunyai kelebihan 1000 bulan, sekarang kita sedang melangkah untuk meninggal bulan yang mulia ini. Tidak lama lagi Syawal akan menjelang. Umat Islam akan menyambut Eidul Fitri tanda kemenangan. Ramai yang sudah bercakap mengenainya, tidak kurang juga yang tak ambil peduli. Yang pasti, kita akan menyaksikan sekali lagi perpecahan umat Islam di dalam merayakan Hari Kemenangan ini. Sudah sekian lamanya dunia Islam menyambut 1 Syawal tidak secara serentak walaupun Allah menciptakan bumi ini dengan bulan yang satu. Sesetengah dari kaum Muslimin pula langsung tidak mengambil kisah, hanya menurut apa sahaja yang ‘ditetapkan’ ke atas mereka tanpa ada perasaan untuk mengkaji dengan lebih mendalam tentang Fiqh dan kesatuan umat Islam di dalam menyambut Syawal, mahu pun Ramadhan.

Pembaca yang budiman, sesungguhnya perbezaan permulaan bulan antara dunia Islam adalah kerana adanya perbezaan pendapat tentang kaedah syara’ untuk menetapkan awal Ramadhan dan Syawal, sama ada kaedah rukyah atau kaedah hisab (Falak). Faktor seterusnya adalah perbezaan dari segi memilih matla’ (tempat terbit anak bulan), sama ada menerima pakai Kaedah Satu Dunia Satu Matla’ atau Kaedah Matla’ Tempatan. Melihat kepada dunia Islam hari ini yang tidak diperintah oleh seorang Khalifah, maka kita menyaksikan matla’ Assabiyyah dan Wataniyyah digunapakai di dalam menentukan permulaan Syawal ini. Justeru, terjadilah perpecahan yang tak berkesudahan. Permasalahan ini sebenarnya ada penyelesaiannya jika kita berpegang kepada hukum syara’ yang kuat berasaskan Al-Qur’an dan As-Sunnah, bukannya berpegang kepada kaedah yang ditetapkan berasaskan prinsip assabiyyah dan wataniyyah. Semoga perbincangan di dalam Sautun Nahdhah kali ini akan bermanfaat kepada mereka yang rindukan perpaduan umat Islam seluruh dunia di bawah naungan syariat Islam berdasarkan Sistem Khilafah.

Rukyah atau Hisab (Astronomi)?

Persoalan paling asas yang perlu dipecahkan ialah, menentukan kaedah yang paling benar untuk menentukan Takwim Islam, adakah kita menerima pakai kaedah Rukyatul Hilal atau Kaedah hisab (astronomi). Bila kita meneliti hujah tentang rukyah dan hisab, kita akan berkesimpulan bahawa rukyah adalah satu-satu tariqah (jalan) untuk permulaan Taqwim Islam. Perkara ini dapat dibuktikan sebagai berikut:

Hujah Pertama : pengamal kaedah hisab menyandarkan hujah mereka dengan keumuman ayat-ayat Al-Qur’an. Antaranya, firman Allah, “Dialah yang menjadikan matahari bersinar, dan bulan bercahaya, dan ditetapkan manzilah-manzilah bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan waktu.” . Pengamal kaedah hisab menyatakan bahawa puasa Ramadhan boleh ditetapkan dengan memperhatikan perjalanan bulan berdasarkan mafhum ayat ini. Mereka menyatakan bahawa diciptakan matahari dan bulan agar kita mengetahui bilangan tahun dan bulan. Atas dasar ini, kita juga boleh menentukan bila masuknya bulan Ramadhan dengan cara perkiraan (hisab). Sebenarnya ayat ini dan ayat-ayat yang hampir sama maknanya, tidak sama sekali menunjukkan perintah untuk memulai puasa Ramadhan dengan hisab. Ayat ini hanya berhubungan dengan kegunaan diciptakan matahari, bulan dan manzilah-manzilahnya (kedudukan), yakni untuk mengetahui bilangan tahun dan waktu.

Pendapat dari Hujah Pertama ini lemah dari dua sisi, (i) Dari segi Takhsis (nas khusus) : Ayat ini umum dan berlaku kaedah usul, al-‘am yabqa fi ‘umumihi ma lam yarid dalil at-takhsis (suatu dalil yang bersifat umum tetap pada kemumumannya, selama tidak ada dalil yang mengkhususkannya). . Dalam kes penentuan awal Ramadhan, ada nas jelas yang menyatakan bahawa penentuan awal dan akhir Ramadhan harus berdasarkan rukyah bukan dengan hisab. Riwayat ini merupakan pentakhshis (mengkhususkan) keumuman ayat-ayat di atas. Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

صُوْمُوْا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوْا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوْا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلاَثِيْنَ يَوْمًا

"Berpuasalah kalian apabila melihat hilal (anak bulan), dan berbukalah (berEidul Fitri) kalian apabila melihat hilal. Dan jika hilal itu tertutup dari (penglihatan) kalian, maka sempurnakanlah (genapkanlah) bilangan bulan saya'ban itu 30 hari." .

Banyak lagi hadis lain yang melarang umat Islam untuk memulakan puasa atau Hari Raya, kecuali setelah melihat anak bulan, namun jika tidak kelihatan maka digenapkan bulan menjadi 30 hari. Atas dasar inilah penggunaan hujah dari lafaz umum ditolak dan hujah dari Hadis yang bersifat khusus iaitu teknik rukyah diterima berasaskan kaedah “wajib membawa umum menuju khusus bila ditemukan dalil yang lebih khusus”

(ii) Dari Segi Nas Yang Sorih (jelas): Pengamal hisab menetapkan kesahihan hisab berasaskan kepada mafhum surah Yunus (10):5. Padahal ada nas sorih yang menjelaskan tentang rukyah. Dalam keadaan seperti ini -mafhum bertemu dengan nas sorih-, menurut ulama usul, mafhum harus dikalahkan bila ada nas sorih yang menentangnya. Oleh itu, mafhum bolehnya hisab yang diambil dari surah Yunus (10):5 harus ditinggalkan dan harus mengikuti nas/hadis sorih riwayat Bukhari dan Muslim di atas.

Hujah Kedua : pengamal hisab juga menyandarkan pendapatnya pada hadis, “Sesungguhnya kami ini adalah umat yang ummi, tidak kami menulis dan tidak kami menghisab.” . Berdasarkan hadis ini mereka menyatakan bahawa ‘illat (sebab tasyri’) dilakukan rukyah adalah kerana pada waktu itu kaum Muslimin tidak mengetahui Ilmu hisab (astronomi). Jika mereka telah mengetahui hisab tentunya hisab diperbolehkan untuk mengganti rukyah. Pendapat inipun sebenarnya sangat lemah. Ini adalah kerana Hadis ini adalah hadis berbentuk akhbariyyah (pemberitahuan). Hadis ini menerangkan keadaan generasi pada masa itu yang ummi, bukannya ‘ummi’ yang boleh dijadikan illat syariat untuk menerima hisab (astronomi). Tambahan pula hisab yang digali dari hadis ini didasarkan pada ‘mafhum’ hadis. Padahal mafhum bila bertentangan dengan nas yang sorih, maka mafhum harus dikalahkan. Mafhum kebolehan hisab tentu akan bertentangan dengan makna sorih yang ditunjukkan oleh hadis-hadis yang berbicara tentang rukyah.

Hujah Ketiga : Pengamal kaedah hisab juga menyandarkan pendapat mereka dengan hadis riwayat Imam Muslim, “Sesungguhnya bulan itu ada 29 hari, maka janganlah kalian berpuasa hingga melihatnya. Apabila mendung menutupi kalian, maka perkirakanlah.”. Mereka menyatakan bahawa ‘perkirakanlah’ di sini ertinya hitunglah (hisab), yakni bolehnya menetapkan awal Ramadhan dengan hisab. Pendapat ini pun juga lemah. Jika kita perhatikan nas-nas hadis lain, dapat disimpulkan bahawa ‘faqdurûlahu’ (maka perkirakanlah) bukan bererti merujuk pada perhitungan astronomi (hisab), melainkan artinya adalah ‘sempurnakanlah (genapkan) bilangan bulannya’. Sebagaimana riwayat menyebutkan, “Berpuasalah kalian kerana melihatnya (hilal) dan berbukalah kalian kerana melihatnya (hilal). Apabila pandangan kalian tersamar (terhalang), maka sempurnakanlah hitungan bulan saya’ban menjadi 30 hari”. . Banyak lagi hadis lain yang senada, umpamanya riwayat Muslim, “Berpuasalah kerana melihat hilal, dan berbuka (berhari raya)lah kerana melihat hilal, jika mendung, maka perkirakanlah (faqdurulahu) (bulan saya’ban) 30 hari” menjelaskan makna yang sebenar tentang ‘perkirakanlah’ yakni ‘sempurnakanlah/genapkanlah 30 hari’, bukannya mengikut perhitungan astronomi (hisab).

Hujah Keempat : pengamal kaedah hisab cuba menyelewengkan makna ‘lirukyatihi’ (melihatnya). Mereka menjelaskan kita tidak boleh secara melulu memberi maknanya ‘melihat dengan mata kasar’. Namun kata ra’a (melihat), dapat diertikan berfikir. Oleh kerana itu, mereka menyatakan bahawa riwayat-riwayat yang mencantumkan lafaz ra’a, boleh diertikan dengan memikirkan, atau diertikan bolehnya menetapkan awal Ramadhan dengan hisab. Pendapat ini juga lemah. Bila kita perhatikan keseluruhan nas hadis sangat jelas, bahawa rukyah di sana memang bererti ‘melihat dengan mata kasar’, bukan hisab. Ini jelas dari kata-kata Rasulullah “jika terhalang awan/mendung, maka sempurnakanlah hitungan menjadi 30 hari”. Lafaz ini dengan jelas menunjukkan bahawa rukyah di dalam nas tersebut bererti melihat dengan mata kasar, bukan hisab. Sebab bila lafaz ra’a diertikan dengan hisab, maka apakah mendung (awan) boleh mengganggu perhitungan? . Dan di dalam kitabnya, Imam Ibnu Hajar menjelaskan bahawa hisab tidak dilakukan di zaman Nabi, dan mereka menggunakan rukyah, bagaimana mungkin lirukyatihi diterjemah kepada berfikir? .

Wahai kaum Muslimin! Hadis-hadis Rasulullah tentang permulaan bulan ini mengandungi pengertian (dalalah) yang jelas (sorih) bahawa sebab syar'i untuk kita mula berpuasa dan berhari Raya (Eidul Fitri) adalah dengan melihat anak bulan (rukyatul hilal) dan tidak ada kaedah lain lagi. Perhitungan astronomi (hisab) tidak bernilai apa-apa, jika tidak dibuktikan dengan rukyah dengan penglihatan mata. Sebab perhitungan astronomi tidak memiliki nilai syar'i dalam penetapan puasa (awal Ramadhan) mahupun berbuka (akhir Ramadhan). Kerana sebab syar'i untuk menetapkan 1 Ramadhan dan 1 Syawal hanyalah berdasarkan rukyatul hilal dengan penglihatan mata, bersesuaian dengan hadis-hadis Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Jika seorang Muslim telah melihat hilal untuk bulan Ramadhan mahupun Syawal, maka wajib atas seluruh kaum Muslimin untuk berpuasa ataupun berbuka (ber-Eidul Fitri). Tidak ada bezanya antara satu negara dengan negara lainnya, atau antara seorang Muslim dengan Muslim lainnya. Sebab rukyatul hilal oleh siapa saja dari kaum Muslimin, merupakan hujjah bagi orang yang tidak melihat hilal. Kesaksian seorang Muslim di sebuah negara tidak lebih utama dibandingkan dengan kesaksian seorang Muslim di negara lain. Tidak perlulah berhujah berdasarkan perasaan assabiyyah dan wataniyyah yang telah direkayasa oleh kaum kuffar ke atas kaum Muslimin, yang telah membuatkan kaum Muslimin di Syria memulai puasa, sementara orang-orang di Jordan belum, di Indonesia telah berhari raya manakala di Malaysia belum. Padahal di antara negara-negara tersebut hanya terdapat batas-batas sempadan palsu yang telah digariskan oleh kaum kafir penjajah, yang masih wujud dan terus dipertahankan oleh para penguasa Muslim.

Satu Dunia - Satu Matla’ atau Berbeza Matla’?

Persoalan berikutnya adalah tentang matla’ (tempat terbitnya bulan). Mengenai ikhtilaaful mataali' (perbezaan matla') ¬yang digunakan sebahagian orang sebagai alasan (untuk berbeza dalam berpuasa dan ber-Eidul Fitri), ia merupakan manath (fakta untuk penerapan hukum) yang telah dikaji oleh para ulama terdahulu, yang tentunya sesuai dengan perkembangan yang ada pada waktu itu. Faktanya, kaum Muslimin saat itu memang tidak dapat menyebarkan berita rukyatul hilal ke seluruh penjuru wilayah Islam yang amat luas dalam satu hari, kerana sarana komunikasi yang terbatas. Imam Abu Hanifah, Malik dan Ahmad tidak menerima hujah perbezaan matla’ kerana penetapan puasa dan hari raya hanyalah dikira berdasarkan sampainya berita tentang rukyatul hilal, tanpa diperhatikan matla’nya. 'Ulama Syafi’iyyah menyatakan bahawa bila satu kawasan melihat bulan, maka daerah dengan lingkungan 24 farsakh (sekitar 120 km) dari pusat rukyah boleh mengikuti hasil rukyah daerah tersebut. Sedangkan daerah di luar radius itu boleh melakukan rukyah sendiri, dan tidak harus mengikuti hasil rukyah daerah tadi . Mereka menyandarkan hujjah berdasarkan riwayat dari Kuraib.

Diriwayatkan dari Kuraib bahawa Ummul Fadl telah mengutusnya untuk menemui Muawiyyah di Syam. Kuraib berkata, “Aku memasuki Syam lalu menyelesaikan urusan Ummul Fadl. Ternyata bulan Ramadhan tiba sedangkan aku masih berada di Syam. Aku melihat hilal (bulan sabit) pada malam Jumaat. Setelah itu aku memasuki kota Madinah pada akhir bulan Ramadhan. Ibnu Abbas lalu bertanya kepadaku dan menyebut persoalan hilal. Dia bertanya, ‘Bila kamu melihat hilal?’ Aku menjawab, ‘Kami melihatnya pada malam Juma’at.’ Dia bertanya lagi, ‘Apakah kamu sendiri melihatnya?’ Aku jawab lagi, ‘Ya, dan orang-orang juga melihatnya. Lalu mereka berpuasa, begitu pula Muawiyyah.’ Dia berkata lagi, ‘Tapi kami (di Madinah) melihatnya pada malam Sabtu. Maka kami terus berpuasa hingga kami menyempurnakan bilangan tiga puluh hari atau hingga kami melihatnya.’ Aku lalu bertanya, ‘Tidak cukupkah kita berpedoman pada rukyah dan puasa Muawiyyah?’ Dia menjawab, ‘Tidak, (sebab) demikianlah Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah memerintahkan kepada kami’.”

Hadis ini mereka gunakan sebagai sandaran kesahihan matla’. Padahal bila kita meneliti lebih lanjut pendapat para pengamal matla’, kita akan dapati sesungguhnya pendapat mereka adalah lemah. Ini didasarkan kepada beberapa sebab:

Pertama : sebenarnya dalil yang mereka gunakan adalah ijtihad Ibnu ‘Abbas, bukannya hadis yang diriwayatkan secara marfu’ (sanadnya bersambung kepada Nabi). Walaupun hadis ini secara lafziyyah seakan-akan menunjukkan marfu’, yakni perkataan Ibnu ‘Abbas, “Tidak, (sebab) demikianlah Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah memerintahkan kepada kami”, namun bila kita bandingkan riwayat-riwayat lain yang juga diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas sendiri, maka terlihatlah bahawa perkataan Ibnu ‘Abbas itu adalah hasil ijtihad beliau sendiri. Ibnu ‘Abbas sendiri banyak meriwayatkan hadis marfu’ yang bertentangan dengan hadis riwayat dari Kuraib di atas. Seperti riwayat dari Ibnu ‘Abbas dari Nabi Sallallahu 'alaihi wa sallam, “Berpuasalah kalian kerana melihatnya (hilal) dan berbukalah kalian kerana melihatnya (hilal). Apabila pandangan kalian tersamar (terhalang), maka sempurnakanlah hitungan bulan saya’ban menjadi 30 hari.” . Atas dasar ini, jelas bahawa hadis dari Kuraib adalah ijtihad peribadi Ibnu ‘Abbas pada waktu itu. Ijtihad sahabat tidak layak digunakan sebagai dalil untuk menetapkan hukum. , kerana hukum wajib diambil dari dalil Al-Qur’an dan As-Sunnah. Bila ada pertentangan di antara hadis Nabi dan ijtihad sahabat, maka sudah semestinyalah kita wajib mengambil hadis Nabi. Walaubagaimanapun, sahabat tetap mendapat satu ganjaran di atas ijtihadnya.

Kedua : hadis tentang perintah rukyah bersifat umum, dan khithab (seruannya) berlaku bagi seluruh kaum Muslimin. Kata shûmû lirukyatihi adalah lafaz umum. Ertinya, bila satu daerah telah melihat bulan, maka wilayah yang lain harus berpuasa kerana hasil rukyah daerah tersebut. Imam asy-Syaukani menyatakan, “Sabda Nabi ini tidaklah dikhususkan untuk penduduk satu daerah tertentu tanpa menyertakan daerah yang lain. Bahkan sabda beliau ini merupakan khitab (seruan) yang tertuju kepada siapa saja di antara kaum Muslimin yang khitab itu telah sampai kepadanya. Apabila penduduk suatu negeri telah melihat hilal, maka (dianggap) seluruh kaum Muslimin telah melihatnya. Rukyah penduduk negeri itu berlaku pula bagi kaum Muslimin lainnya.”

Imam asy-Syaukani menyimpulkan, “Pendapat yang layak dijadikan pegangan adalah, apabila penduduk suatu negeri telah melihat hilal, maka rukyah ini berlaku pula untuk seluruh negeri-negeri yang lain.” . Oleh kerana itu bila saja penduduk suatu negeri melihat hilal, maka wajib atas seluruh negeri berpuasa kerana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم, “Berpuasalah kalian kerana melihat hilal dan berbukalah kerana melihatnya.” Ucapan ini umum mencakup seluruh umat manusia. Jadi siapa saja dari mereka melihat hilal di manapun tempatnya, maka rukyah itu berlaku bagi mereka semuanya . Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz menjelaskan masalah ini ketika ditanya apakah manusia harus berpuasa jika matla’nya berbeza? Beliau menjawab, “yang benar adalah bersandar pada rukyah dan tidak menganggap adanya perbezaan matla’ kerana Nabi Sallallahu 'alaihi wa sallam memerintahkan untuk bersandar dengan rukyah dan tidak merinci pada masalah itu. Nabi tidak mengisyaratkan kepada perbezaan matla’ padahal beliau mengetahui hal itu.” .

Ketiga : penolakan Ibnu ‘Abbas ra terhadap rukyahnya Mu’awiyyah boleh difahami, bahawa arus maklumat rukyah saat itu memang tidak cepat tersiar ke negeri-negeri kaum Muslimin yang lain. Ini boleh difahami kerana, alat-alat pengangkutan (kenderaan) dan telekomunikasi pada saat itu sangat terbatas dan lambat. Akibatnya, maklumat rukyah di satu daerah kadang-kadang baru sampai sehari atau lebih. Melihat keadaan ini, Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan para sahabat membiarkan daerah-daerah yang jauh untuk tidak terikat dengan hasil rukyah penduduk Madinah mahupun Mekah, mahupun negeri-negeri yang lain, kerana halangan-halangan jarak. Imam asy-saya’rani menuturkan, “Para sahabat ra tidak memerintahkan suatu negeri untuk mengikuti hasil rukyah penduduk Madinah, Syam, Mesir, Maghribi, dan sebagainya.”

Pada saat ini, sarana komunikasi yang ada di seluruh dunia sudah terlalu canggih untuk menyebarluaskan berita rukyatul hilal ke seluruh penjuru dunia hanya dalam beberapa saat sahaja. Oleh kerana itu, kaum Muslimin wajib mula berpuasa ataupun ber-Eidul Fitri pada saat mendengar berita penetapan rukyatul hilal dari daerah mana pun di muka bumi ini. Tidak ada bezanya sama ada rukyah ini ditetapkan melalui penglihatan langsung, ataupun melalui berbagai alat optik yang dapat memperbesar dan mendekatkan objek (seperti teleskop). Yang penting adalah hilal telah disaksikan oleh kaum Muslimin, tidak kira dari matla’ mana sekalipun.

Keempat : perbezaan matla’ jika ditinjau secara ‘aqli pun adalah sangat janggal. Daerah yang terletak dalam satu garis bujur seharusnya boleh memulakan puasa atau hari raya pada hari yang sama. Ini adalah kerana, daerah yang terletak dalam satu garis, sejauh manapun jaraknya tidak akan berbeza atau berselisih waktu. Namun, faktanya dengan adanya negara-negara bangsa, daerah-daerah yang terletak satu garis bujur mula berpuasa atau berhari raya tidak serentak, padahal secara astronomi seharusnya mereka akan bermula secara bersamaan. Sebagai contoh, Kota Damsyik berada di garis longitud 36º 18’ T, dan Masjid Nabawi di Madinah berada pada 39º 36’ T yang mana secara geografi, waktu Masjid Nabawi lebih cepat selama 3º 18’ (50 minit sahaja) dari Kota Damsyik. Hakikatnya, bagi daerah-daerah di dunia yang berbeza dari segi garis longitudnya, selisih waktu terjauh tidak sampai sehari. Maksudnya, negara-negara tersebut tidak mungkin mengalami selisih waktu lebih dari sehari. Jadi bagaimana mungkin mereka menyambut 1 Ramadhan atau 1 Syawal pada hari yang berbeza? Dengan kata lain, adanya matla’ memungkinkan suatu daerah berbeza dengan daerah lain, bagaimanapun, secara astronomi mustahil terjadi perselisihan dan perbezaan pendapat dalam menentukan 1 Ramadhan atau Syawal. Kenyataan seperti ini membuktikan bahawa kaedah matla’ ini tidak layak dipakai.

Tambahan lagi, jika benar-benar diambil kaedah matla’ dan 24 farsakh (120 km) ini, maka jika di Johor nampak anak bulan, di Kedah tidak sepatutnya berpuasa, jika anak bulan nampak di Terengganu, maka Melaka tidak seharusnya berhari raya dan jika anak bulan nampak di Golok atau Tak bye (selatan Thai) maka umat Islam di Rantau Panjang (Kelantan) dan sekitarnya sepatutnya berhari raya. Tetapi ternyata tidak demikian halnya. Kenapa? Kerana sempadan negara bangsalah (nation state) yang sebenarnya dijadikan ukuran, bukannya matla’, tetapi mereka berdalih berpegang kepada pendapat Imam Syafie’! Walhal Imam Syafie sendiri tidak pernah membeza-bezakan umat Islam berdasarkan sempadan negara. Jelas bahawa para pemerintah kaum Muslimin menetapkan 1 Ramadhan atau Syawal bukannya berasaskan sempadan matla’ atau mengikut jejari lingkungan matla’ mereka, namun mereka menentukan permulaan puasa dan hari raya hanya berasaskan sempadan Negara Assabiyyah semata-mata. Inilah yang mendukacitakan kita, syara’ hanya dijadikan dalih (bukan dalil) di dalam menetapkan tarikh puasa dan Eidul Fitri.

Dalam sejarah pernah dinukilkan bahawa para khalifah dari Kekhilafahan Utsmaniyyah telah mengambil pendapat madzhab Hanafi yang menyatakan, “Perbezaan matla’ tidak diakui. Penduduk Timur wajib terikat dengan hasil rukyah penduduk Barat, jika rukyah berhasil mereka tetapkan berdasarkan cara-cara yang telah ditentukan.”

Khatimah

Wahai kaum Muslimin! Tidak adanya kesatuan rukyatul hilal hanyalah salah satu dari sekian banyak masalah yang dihadapi oleh kaum Muslimin kerana lenyapnya negara Khilafah Islamiyyah, yang mengatur urusan kaum Muslimin dengan hukum Islam, serta menyatukan mereka di bawah panji lah ilaaha illa Allah Muhammad Rasulullah. Kaum Muslimin wajib mengikatkan diri dengan hukum syara', baik dalam mengawali puasa Ramadhan mahupun Eidul Fitri, serta dalam segala aktiviti mereka, sekalipun penguasa mereka tidak menerapkan hukum syara'. Sebab tidak ada ketaatan kepada makhluk (manusia) dalam perkara maksiat kepada AI Khaliq. Oleh kerana itu, apabila berita rukyatul hilal untuk bulan Ramadhan telah sampai kepada kalian dari tempat mana pun juga di muka bumi, maka kalian wajib berpuasa. Begitu pula apabila berita rukyatul hilal untuk bulan Syawal telah sampai kepada kalian dari penjuru mana pun jua di muka bumi ini, maka kalian wajib ber-Eidul Fitri. Haram hukumnya berpuasa pada Hari Raya.

Sesungguhnya pemecahan mendasar terhadap seluruh masalah kaum Muslimin hari ini berada di tangan kaum Muslimin itu sendiri. Yaitu mereka wajib berusaha secara bersungguh¬-sungguh, mengikut jalan kenabian bersama para pengembang dakwah yang ikhlas untuk melanjutkan kembali kehidupan Islam, dengan jalan menegakkan kembali negara Khilafah Islamiyyah, membai'at seorang Khalifah yang akan mempersatukan kembali negeri-negeri mereka, dan menerapkan syariat Allah سبحانه وتعالى ke atas mereka. Hanya Khalifahlah yang akan mengangkat segala perselisihan umat Islam serta menyelesaikan ribuan masalah kaum Muslimin di dunia saat ini, sekaligus membawa rahmat bagi seluruh alam dengan jalan dakwah dan jihad. Insya Allah.


Last Updated ( Sabtu, 19 Julai 2008 16:21 )

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 02-12-08 15:14


Syabab.Com - Berdasarkan informasi dari Haramain Syarifain, bulan Dzulqo'dah digenapkan 30 hari, sehingga 1 Dzulhijjah jatuh pada hari Sabtu, 29 November 2008. Wukuf di Arafah jatuh pada hari Ahad, 7 Desember 2008. Dengan demikan Hari Raya Idul Adha 1429 H jatuh pada hari Senin, 8 Desember 2008.

Berbeda halnya dengan penetapan Idul Fitri, di mana para ulama mujtahidin telah berbeda pendapat dalam hal mengamalkan satu ru'yat yang sama untuk Idul Fitri, seperti ru'yat lokal dan ru'yat global. Maka pada penentuan Idul Adha, ulama seluruh madzhab baik Hanafi, Maliki, Syafi;i dan Hanbali telah sepakat mengamalkan ru'yat yang sama. Ru'yat yang dimaksud adalah ru'yatul hilal untuk menetapkan awal bulan Dzulhijjah, yang dilakukan oleh penduduk Makkah. Ru'yat ini berlaku untuk seluruh dunia.

Menurut sebuah sumber, kaum Muslim dalam sejarahnya senantiasa beridul Adha pada hari yang sama. Fakta ini diriwayatkan secara mutawatir (oleh orang banyak pihak yang mustahil sepakat bohong) bahkan sejak masa kenabian, dilanjutkan pada masa Khulafa’ ar-Rasyidin, Umawiyin, Abbasiyin, Utsmaniyin, hingga masa kita sekarang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.143956 saat. Lajunya....