Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 09-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Tiada apa yang paling berharga di dunia ini selain dari kebahagiaan..tiada apa yang paling memilukan selain dari kesedihan
-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 69
Ahli: 0
Jumlah: 69




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 5 hari yang lalu
Muslim1987: 12 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Gaji Menteri Penuh,Menteri Besar,Timbalan Menteri Malaysia


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Gaji Menteri Penuh,Menteri Besar,Timbalan Menteri Malaysia

Please Mendaftar To Post


Oleh Gaji Menteri Penuh,Menteri Besar,Timbalan Menteri Malaysia

msaidins_85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.11.2006
Ahli No: 27385
Posting: 218
Dari: http://www.msaidins.com/

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 13-06-08 11:30


Subject
Fw: NIKMAT GAJI DAN ELAUN MENTERI2 MALAYSIA


NIKMAT GAJI DAN ELAUN MENTERI2 MALAYSIA

Kakitangan perkeranian tidak mengetahui, sebab slip pendapatan bulan
masing-masing diberi dengan sampul surat tertutup. Maklumat ini adalah
dari kawan-kawan di Jabatan Audit Negara, Perbendaharaan Malaysia ,
Bahagian Kabinet Jabatan Perdana Menteri serta serta Bahagian
Pentadbiran Kewangan Parlimen Malaysia .

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua
Menteri

1. Gaji Pokok RM18,000-sulit untuk public,tidak boleh didedah kepada orang
awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya. Terikat dengan akta Parliment

2. Elaun Keraian RM10,500.00- tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati

3. Elaun Perumahan RM10,800.00- tidak sulit- pendedahan harus
berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini
masuk poket mereka sajalah

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00- tidak sulit tapi tidak orang semua
tahu.

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib terima sama ada sakit atau
tidak kerja

Lain-lain kemudahan

1.. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan
Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket
penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti
keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa
resit.

2. Bil eletrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut
setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan talipon bimbit, satu
driver, minyak percuma. Kalau pakai pemandu kementerian, dapatlah duit
percuma.

7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian, atau pemberian
kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan
ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak
RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua
elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan
bulanan.

Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri

1. Gaji Pokok RM15,000-sulit untuk public,tidak boleh didedah kepada orang
awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya. Terikat dengan akta Parliment

2. Elaun Keraian RM9,500.00-tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati

3. Elaun Perumahan RM9,800.00-tidak sulit- pendedahan harus berhati-hati
Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket saja
lah poket sendiri

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00- tidak sulit

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima sama ada sakit atau
tidak hadir bertugas.

Lain-lain hal

Maklumat diatas adalah berdasarkan tangga gaji seorang menteri pada
tahun 1999. Saya rasa terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga
sekarang.Pendapatan diatas tidak termasuk dari lain-lain sumber seperti
berikut:

1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yang dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian seperti kontrak dll
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap
masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber

Oleh yang demikian saya merayu dan menyeru kepada tuan-tuan dan
puan-puan sahabat saya yang sedang berkhidmat di Bahagian Kewangan di
seluruh Kementerian di Malaysia agar membuat pendedahan masing-masing
tentang perkara ini agar seluruh rakyat Malaysia mengetahuai dan dapat
menjadi pengajaran kepada mereka semua. Semoga pendedahan ini dapat
menyedarkan semua rakyat diseluruh Malaysia terutama
sekali yang terperangkap dengan sekilo gula dan sehelai batik. Siapa
tahu Slip Gaji Bulanan Perdana Menteri Malaysia !

Saya akan mendedahkannya sedikit masa lagi!!!

Kewangan
Jabatan Perdana Menteri
Putera Jaya
Wilayah Persekutuan
OFFICER INCHARGE
Bahagian
Padan lah berebut-rebut nak jadi ahli parlimen dan jadi menteri...

mohd-anuar.arifin
Malaysia 2008 General ElectionGet the latest election news now and LIVE
results on March 8


----- End forwarded message -----


-----------------
Mantapkan Tarbiyah,Pelbagaikan Uslub Dakwah,Ke Arah Generasi Berthaqafah


Bookmark and Share

    


  Member Information For msaidins_85Profil   Hantar PM kepada msaidins_85   Quote dan BalasQuote

Laskar_Allah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2008
Ahli No: 33470
Posting: 928
Dari: Medan Operasi Asia Pasifik

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 13-06-08 11:59


KERAjaan Barisan Nasional: TRADISI memBELA PEMIMPIN :sopan:


-----------------
WAMAKARU WAMAKARULLAH WALLAHU KHAIRUL MAKIRIIN!
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Laskar_AllahProfil   Hantar PM kepada Laskar_Allah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-06-08 14:03


uiyooo,mahalnya.agaknya jika sedekah kepada yang lebih memerlukan mesti lebih dari cukup kan?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rahimkawi
Warga Rasmi
Menyertai: 08.06.2008
Ahli No: 33674
Posting: 17
Dari: gombak

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-06-08 09:26


perghhhhh........memang terkojut beruk den tengok gaji and elaun menteri2 kita ni. patutlah duit rakyat xckp lah,tarik balik subsidi lah. padahal duit masuk poket depa banyak gila. sekarang ni dia petang elaun keraian pun dah bilian2. kalau potang semua elaun,rasanya kita memang tak payah nak trn harga minyak lah. memang betul lah kata Yb mahfuz,pokok sena, kenaikkan harga minyak adalah hadiah kerajaan kepada penyokong Bn. ambik lah anda, sapa suruh sokong BN. Bila sokong orang yang jahil dalam agama, macam ni lah jadi. tahu apa yang lebih aula untuk rakyat. yang depa pikiaq nak jimat,tarik subsidi, nak majukan negara, last2 duit masuk poket depa...PAAAAADIAAAAA!!!!..den kalau sembang politik ni memang panas..huhuhu...sama-sama lah kita pkiaq ya saudara2 ku..tggungjawab atas bahu kita untuk mengubah nasib kita sendiri. jalan yang kita pilih tu akan menentukan nasib kita kelak dan sebaik-baik jalan adalah jalan ALLAH.wasalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rahimkawiProfil   Hantar PM kepada rahimkawi   Quote dan BalasQuote

nuhan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2004
Ahli No: 6399
Posting: 214
Dari: bangi

Perak  


posticon Posting pada: 20-06-08 09:30


salam...terbayang azab seksa akibat makan harta org lain, pecah amanah,macam-macam lah...nauzubillah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuhanProfil   Hantar PM kepada nuhan   Quote dan BalasQuote

rahimkawi
Warga Rasmi
Menyertai: 08.06.2008
Ahli No: 33674
Posting: 17
Dari: gombak

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-06-08 00:56


tu lah. kat dunia ni depa sedap lah makan duit rakyat, tapi kat akhirat nanti siap sedia lah dengan azab Allah. sebab tu bukan senang nak jadi pemimpin ni, tanggungjawab besar. justeru, kepada mana-mana pihak yang memegang jawatan, yang menjadi pemimpin, jalankan lah tangungjawab anda dengan amanah dan telus. janganlah sekadar mengejar pangkat, jawatan dan sebagainya tanpa memikirkan tanggungjawab yang bakal kita pikul. sekian..wasalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rahimkawiProfil   Hantar PM kepada rahimkawi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-07-08 12:03


Pada 20-06-08 09:30 , nuhan posting:

!!! QUOTE !!!

salam...terbayang azab seksa akibat makan harta org lain, pecah amanah,macam-macam lah...nauzubillah...




betul tu.rasanya anak2 mereka macam mana ya?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: Terengganu+Selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-08-08 23:20


Banyaknye duit kerajaan Malaysia...Takkan subsidi minyak RM 3 bilion untuk rakyat Malaysia yang jumlahnya berjuta2 ni tak boleh bagi, tapi elaun itu ini untuk menteri yang berjumlah berjuta2 ringgit boleh pula bagi...

BN : Tradisi Membela Kroni

Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

ana_saleh
Warga 1 Bintang
Menyertai: 03.03.2008
Ahli No: 32794
Posting: 38
Dari: cheras

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-08-08 01:41


Sabarlah, jangan mudah mempercayai fitnah, Kalau betul mereka menerima jumlah gaji dan elaun tersebut maka kita sama-sama doakan agar mereka berubah, Ada antum semua tahu ke mana duit itu mengalir? mungkin untuk anak yatim dan orang fakir. Siapa antu untuk mengutuk dan menghina bagaimana ahli keluarga dan anak-anak mereka? Hanya Allah menilai kesemua harta itu.
Wassalam buat saudaraku yang emosi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ana_salehProfil   Hantar PM kepada ana_saleh   Quote dan BalasQuote

Ulfah_AzZahra
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.07.2008
Ahli No: 34018
Posting: 77
Dari: Kajang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-08-08 02:14


Salam buat semua:-


         Buat ana_soleh.... telah banyak penyelewengen duit dan rasuah yang telah banyak terdedah. Semuanya itu adalah duit rakyat termasuklah duit anda sekali. Anda rasa tak ada emosi ke nak marah??? Anda rasa macammana? Oppss, barulah saya ingat rupa-rupanya hanya Allah Taala sahaja yang dapat menilai...

         Pengajaran dari sini, janganlah kita merasai emosi walaupun harga barang naik, harga minyak naik, rasuah bermaharaja lela, duit rakyat kena rompak, ISA tak dimansuhkan (tutup sebelah matanya orang kat sana kena disiksa....), atau lain-lain lagilah. Semuanya itu fitnah, oleh itu kena banyak bersabar..... Jangan kita kutuk mereka.... tak baik tau.....berdosa......

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ulfah_AzZahraProfil   Hantar PM kepada Ulfah_AzZahra   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.108638 saat. Lajunya....