Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 17-10-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Ketahuilah kiranya kebahagiaan orang yang dikuasai oleh kemalasan, maka beratlah mereka untuk berjuang, berlatih dan bekerja untuk sucikan diri dan akhlak."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 64
Ahli: 0
Jumlah: 64




  Yang Masuk Ke Sini
Daeng_Jati: 6 hari yang lalu
skater: 8 hari yang lalu
HIKAL: 27 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: pejam mata ketika solat....


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» pejam mata ketika solat....

Please Mendaftar To Post


Oleh pejam mata ketika solat....

carrotsusu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32924
Posting: 134
Dari: klate...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:13


Assalamualaikum ...
sesiapa kat sini yang tahu hukum pejam mata ketika solat??
actually,kena buka mata / pejam ketika solat???
sesiapa yang tahu,tolong ye.... :-) :-) :-)


-----------------
Senyum secantik ciptaan Allah dalam dirimu...senyum ye. because of your smile you make life more beautiful..^___^ .

Bookmark and Share

    


  Member Information For carrotsusuProfil   Hantar PM kepada carrotsusu   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:19


Solat Sambil Pejam Mata
Mei 2, 2007 — mohd masri | Edit

Kepada Ustaz yang saya hormati saya mahu bertanya tentang sholat,
apakah boleh sewaktu kita sholat mata kita terpejam ?
Soalnya saya pernah ketika sholat mata saya terpejam dan menangis kerana
membayangkan dosa-dosa yang telah saya lakukan sehingga bacaan
surahnya hanya dalam hati?

Pertanyaan saya apakah sah sholat saya itu Ustaz?

Terima kasih
Wassalam mualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Waris

Jawapan:

Syeikh Muhammad ibnu Utsaimin dalam kitabnya As Syarhul
Mumti’ 4/52 beliau berkata:

Pendapat yang shahih hukumnya makruh, kerana menyerupai perbuatan
orang Majusi saat mereka menyembah api, di mana mereka memejamkan
mata mereka. Dan dikatakan juga, perbuatan itu termasuk perbuatan
orang Yahudi.

Menyerupai perbuatan bukan Islam, sekurang-kurangnya adalah haram,
sebagaimana yang dikatakan oleh Syeikhul Islam (Ibnu Taimiyah -pent-).
Maka memejamkan mata dalam shalat sekurang-kurangnya menjadi makruh,
kecuali kalau ada faktor penyebabnya, seperti disekelilingnya terdapat
hal yang menyibukkannya (mengganggunya) bila dia membuka kedua matanya,
maka pada saat itu dia memejamkan kedua matanya untuk menjauhi faktor
yang merosakkan itu.

Jika ada orang yang mengatakan : saya mendapati diri saya lebih
khusyu’ kalau seandainya kedua mata dipejamkan, apakah anda akan
menfatwakan agar saya memejamkan kedua mata ?

Jawapannya : tidak, kerana kekhusyukan ini, di mana anda mendapatkannya
dengan mengerjakan hal yang makruh datangnya dari syaitan, hal itu
seperti khusuknya kaum sufi dalam membaca zikir-zikir mereka yang
mereka jadikan ibadah, sementara perbuatan itu adalah bid’ah.
Kadang-kala syaitan akan menjauhkan dari hati anda bila anda memejamkan
kedua mata anda, lalu ia tidak menggannggu, supaya syaitan itu
menjatuhkan anda untuk berbuat hal yang makruh. Maka kita katakan :
bukalah kedua matamu dan berusahalah untuk khusyuk di dalam shalatmu.
Adapun anda memejamkan kedua mata anda untuk khusyuk tanpa ada sebab,
maka itu tidak boleh, kerana ini daripada syaitan”. (ini akhir dari
perkataan syeikh).

Perlu anda ketahui bahwa faktor utama untuk mendapatkan shalat khusyuk
adalah shalat seperti shalatnya Rasulullah, dan Rasulullah tidak
pernah memejamkan matanya, kalau seandainya memejamkan mata itu adalah
cara terbaik untuk mendapatkan kekhusyukan pastilah Rasulullah telah
mengajarkannya kepada kita.

http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/02/solat-sambil-pejam-mata/

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

najwa_mnor
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.11.2003
Ahli No: 5313
Posting: 148
Dari: gombak

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:49


quote dr atas:
soalan: seandainya kedua mata dipejamkan solat lebih khusyu’ ?

jawapan: kekhusyukan ini, di mana anda mendapatkannya
dengan mengerjakan hal yang makruh datangnya dari syaitan.

suka ayat atas ni sebab ramai yang terkeliru boleh ke tak pejam mata..

soalan seterusnya:
kalau solat dalam gelap gelita kira sama ke, macam pejam mata??

Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_mnorProfil   Hantar PM kepada najwa_mnor   Quote dan BalasQuote

carrotsusu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32924
Posting: 134
Dari: klate...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:51


Pada 01-04-08 14:49 , najwa_mnor posting:

!!! QUOTE !!!

quote dr atas:
soalan: seandainya kedua mata dipejamkan solat lebih khusyu’ ?

jawapan: kekhusyukan ini, di mana anda mendapatkannya
dengan mengerjakan hal yang makruh datangnya dari syaitan.

suka ayat atas ni sebab ramai yang terkeliru boleh ke tak pejam mata..

soalan seterusnya:
kalau solat dalam gelap gelita kira sama ke, macam pejam mata??


solat dalam gelap gelita makruh kan??tapi kalau tak ada elektrik,lain cerita lah agaknya???ke ana silap??? :berfikir: :berfikir: :berfikir:


-----------------
Senyum secantik ciptaan Allah dalam dirimu...senyum ye. because of your smile you make life more beautiful..^___^ .

Bookmark and Share

    


  Member Information For carrotsusuProfil   Hantar PM kepada carrotsusu   Quote dan BalasQuote

carrotsusu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32924
Posting: 134
Dari: klate...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 12:40


Pada 01-04-08 14:19 , masri2 posting:

!!! QUOTE !!!

Solat Sambil Pejam Mata
Mei 2, 2007 — mohd masri | Edit

Kepada Ustaz yang saya hormati saya mahu bertanya tentang sholat,
apakah boleh sewaktu kita sholat mata kita terpejam ?
Soalnya saya pernah ketika sholat mata saya terpejam dan menangis kerana
membayangkan dosa-dosa yang telah saya lakukan sehingga bacaan
surahnya hanya dalam hati?

Pertanyaan saya apakah sah sholat saya itu Ustaz?

Terima kasih
Wassalam mualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Waris

Jawapan:

Syeikh Muhammad ibnu Utsaimin dalam kitabnya As Syarhul
Mumti’ 4/52 beliau berkata:

Pendapat yang shahih hukumnya makruh, kerana menyerupai perbuatan
orang Majusi saat mereka menyembah api, di mana mereka memejamkan
mata mereka. Dan dikatakan juga, perbuatan itu termasuk perbuatan
orang Yahudi.

Menyerupai perbuatan bukan Islam, sekurang-kurangnya adalah haram,
sebagaimana yang dikatakan oleh Syeikhul Islam (Ibnu Taimiyah -pent-).
Maka memejamkan mata dalam shalat sekurang-kurangnya menjadi makruh,
kecuali kalau ada faktor penyebabnya, seperti disekelilingnya terdapat
hal yang menyibukkannya (mengganggunya) bila dia membuka kedua matanya,
maka pada saat itu dia memejamkan kedua matanya untuk menjauhi faktor
yang merosakkan itu.

Jika ada orang yang mengatakan : saya mendapati diri saya lebih
khusyu’ kalau seandainya kedua mata dipejamkan, apakah anda akan
menfatwakan agar saya memejamkan kedua mata ?

Jawapannya : tidak, kerana kekhusyukan ini, di mana anda mendapatkannya
dengan mengerjakan hal yang makruh datangnya dari syaitan, hal itu
seperti khusuknya kaum sufi dalam membaca zikir-zikir mereka yang
mereka jadikan ibadah, sementara perbuatan itu adalah bid’ah.
Kadang-kala syaitan akan menjauhkan dari hati anda bila anda memejamkan
kedua mata anda, lalu ia tidak menggannggu, supaya syaitan itu
menjatuhkan anda untuk berbuat hal yang makruh. Maka kita katakan :
bukalah kedua matamu dan berusahalah untuk khusyuk di dalam shalatmu.
Adapun anda memejamkan kedua mata anda untuk khusyuk tanpa ada sebab,
maka itu tidak boleh, kerana ini daripada syaitan”. (ini akhir dari
perkataan syeikh).

Perlu anda ketahui bahwa faktor utama untuk mendapatkan shalat khusyuk
adalah shalat seperti shalatnya Rasulullah, dan Rasulullah tidak
pernah memejamkan matanya, kalau seandainya memejamkan mata itu adalah
cara terbaik untuk mendapatkan kekhusyukan pastilah Rasulullah telah
mengajarkannya kepada kita.

http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/02/solat-sambil-pejam-mata/


hmm.thanks for da info...saya bertanye ni sebab ada org yang pejam ketika solat kononnya tak hendak tengok sekeliling..takot ada gangguan yang menyebabkan mata beralih dari arah tempat sujud ke tempat lain... :-) :-)


-----------------
Senyum secantik ciptaan Allah dalam dirimu...senyum ye. because of your smile you make life more beautiful..^___^ .

Bookmark and Share

    


  Member Information For carrotsusuProfil   Hantar PM kepada carrotsusu   Quote dan BalasQuote

najwa_mnor
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.11.2003
Ahli No: 5313
Posting: 148
Dari: gombak

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-04-08 11:52


Pada 01-04-08 14:51 , carrotsusu posting:

!!! QUOTE !!!



solat dalam gelap gelita makruh kan??tapi kalau tak ada elektrik,lain cerita lah agaknya???ke ana silap??? :berfikir: :berfikir: :berfikir:



selalu subuh lah...solat dalam gelap sebab tak mahu kacau roomate
tapi tak ada lah gelap sangat pun...samar2 saja :oops:



-----------------
Jika aku terlena.. kejutkan aku,
Jika aku terlalai..tegurlah aku,
Jika aku jauh dari ILAHI..marahlah aku


Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_mnorProfil   Hantar PM kepada najwa_mnor   Quote dan BalasQuote

carrotsusu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32924
Posting: 134
Dari: klate...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-04-08 15:56


Pada 07-04-08 11:52 , najwa_mnor posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-08 14:51 , carrotsusu posting:

!!! QUOTE !!!



solat dalam gelap gelita makruh kan??tapi kalau tak ada elektrik,lain cerita lah agaknya???ke ana silap??? :berfikir: :berfikir: :berfikir:



selalu subuh lah...solat dalam gelap sebab tak mahu kacau roomate
tapi tak ada lah gelap sangat pun...samar2 saja :oops:



hehe... :-D :-D :-D
samar2, ok lagi...
gelap saja yang makruh.. rasanya lah..:-) :-)


-----------------
Senyum secantik ciptaan Allah dalam dirimu...senyum ye. because of your smile you make life more beautiful..^___^ .

Bookmark and Share

    


  Member Information For carrotsusuProfil   Hantar PM kepada carrotsusu   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.103406 saat. Lajunya....