Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kami disuruh oleh Rasulullah agar menaburkan debu tanah ke muka orang yang memuji-muji dan mengampu-ngampu.
-- -- Hadis riwayat Imam Ibnu Majah

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 67
Ahli: 0
Jumlah: 67




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 21 jam, 45 minit yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: SIAPA PM MALAYSIA YANG KE-6?


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» SIAPA PM MALAYSIA YANG KE-6?

Please Mendaftar To Post


Oleh SIAPA PM MALAYSIA YANG KE-6?

beeman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.02.2008
Ahli No: 32524
Posting: 116
Dari: atas pokok

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 31-03-08 15:27


Assalamualaikum


teman-teman ukhwah yang di hormati sekalian..

sudah 50 tahun kita merdeka sejak 1957.sejak itu hingga sekarang malaysia telah mempunyai 5 orang PM iaitu

pertama: Tunku Abd Rahman()
kedua : Tun Abd Razak(A)
ketiga :Tun Hussien Onn(H)
Keempat:Tun Dr Mahathir(M)
Kelima    : Pak Lah(A)
ke-6     : siapa??

dulu di awal perlantikan pak lah badawi, ramai menyatakan teori RAHMAN pasti akan terjadi.maka timbalan PM iaitu Dato' Najib (dan) lah yang akan mewarisi jawatan itu dari Pak Lah.ramai pula yang bersetuju dengan pandangan ini.

kini 4 tahun pemerintahan pak lah sudah berlalu dan episod baru kini bermula dalam tahun 2008 ini selepas tsunami politik melanda Malaysia. Kepimpinan pak lah mula bergoncang akibat gelombang rakyat yang mula menunjukkan kuasanya hingga 5+1 negeri ditawan pembangkang!

persoalannya; benarkah najib akan naik sebagai PM baru setelah pak lah kecundang?

andalah yang akan membuat keputusan.sila lontarkan komen anda yang mantop itu..he he he.

beeman: boleh jadi PM dikalangan lebah2 Malaysia saja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For beemanProfil   Hantar PM kepada beeman   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 31-03-08 16:25


Assalamualaikum
PM malaysia yang ke-6...??? cuba PM dia....

P/S : actually..entahlah...no need to be discuss deeply..thoroughly...jangan disibukkan apa yang akan berlaku pada masa depan..sebab kita masih punya banyak tanggungjawab untuk dilaksanakan pada waktu sekarang....



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-03-08 16:43


Betul juga Indra. Mungkin terlalu awal menjangka PM iaitu Najib seterusnya. Susah nanti sebab Mongolia akan terus berkira-kira dengan Malaysia pasal Altantuya....

Monta jauh sangat kepercayaan teori .a.H.M.A.dan itu

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 31-03-08 19:24


bukan dialah tapi Nizar, MB Perak sekarang....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 31-03-08 19:45


mungkin kah tengku razali hamzah aka ku li????...or anwar ibrahim???

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 31-03-08 19:47


Pada 31-03-08 15:27 , beeman posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum


teman-teman ukhwah yang di hormati sekalian..

sudah 50 tahun kita merdeka sejak 1957.sejak itu hingga sekarang malaysia telah mempunyai 5 orang PM iaitu

pertama: Tunku Abd Rahman()
kedua : Tun Abd Razak(A)
ketiga :Tun Hussien Onn(H)
Keempat:Tun Dr Mahathir(M)
Kelima    : Pak Lah(A)
ke-6     : siapa??

dulu di awal perlantikan pak lah badawi, ramai menyatakan teori RAHMAN pasti akan terjadi.maka timbalan PM iaitu Dato' Najib (dan) lah yang akan mewarisi jawatan itu dari Pak Lah.ramai pula yang bersetuju dengan pandangan ini.

kini 4 tahun pemerintahan pak lah sudah berlalu dan episod baru kini bermula dalam tahun 2008 ini selepas tsunami politik melanda Malaysia. Kepimpinan pak lah mula bergoncang akibat gelombang rakyat yang mula menunjukkan kuasanya hingga 5+1 negeri ditawan pembangkang!

persoalannya; benarkah najib akan naik sebagai PM baru setelah pak lah kecundang?

andalah yang akan membuat keputusan.sila lontarkan komen anda yang mantop itu..he he he.

beeman: boleh jadi PM dikalangan lebah2 Malaysia saja.




anwar ibrahim


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 01-04-08 01:27


DSAI insya-Allah :-)

p/s : terkenang almarhum Dato' Fadzil Noor,calon TPM terbaik sebenarnya....:-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 10:42


= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??

masih berkonsepkan yang sama...walau tak serupa..
tapi semua tu tak penting..
yang penting sekarang ini..
kita kena sama-sama berjuang dan berdo'a agar cita-cita kita untuk melihat
MALAYSIA ini terus demokrasi,adil dan berkebajikan kepada rakyatnya..
dan sesungguhnya tak salah untuk kita mencuba dan berasa yakin kepada parti2 pembangkang..

p/s.. 1 negeri pembuka jalan..
        5 negeri membuka ruang..
        2011 kita perintah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 11:01


Pada 31-03-08 19:24 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

bukan dialah tapi Nizar, MB Perak sekarang....


Hehehe...percaya juga anta dengan teori RAHMAN sebagai formula menilik siapa PM Malaysia di masa hadapan.

Hati-hati beb...silap-silap kacau akidah dibuatnya. :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

jajasikume
Warga Rasmi
Menyertai: 26.02.2008
Ahli No: 32727
Posting: 7
Dari: Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)

Melaka  


posticon Posting pada: 01-04-08 11:14


Pada 01-04-08 10:42 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??

masih berkonsepkan yang sama...walau tak serupa..
tapi semua tu tak penting..
yang penting sekarang ini..
kita kena sama-sama berjuang dan berdo'a agar cita-cita kita untuk melihat
MALAYSIA ini terus demokrasi,adil dan berkebajikan kepada rakyatnya..
dan sesungguhnya tak salah untuk kita mencuba dan berasa yakin kepada parti2 pembangkang..

p/s.. 1 negeri pembuka jalan..
        5 negeri membuka ruang..
        2011 kita perintah..



anwar ibrahim agaknya,,..
em,apa salahnya jika kita menyokong parti pembangkang..
kita lihat perubahan yang mereka bawa..
bukan lama pun,5 tahun saja...


-----------------
aKu_tEtap_akU


Bookmark and Share

    


  Member Information For jajasikumeProfil   Hantar PM kepada jajasikume   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 11:47


Pada 01-04-08 01:27 , ABg_IMaM posting:

!!! QUOTE !!!

DSAI insya-Allah :-)

p/s : terkenang almarhum Dato' Fadzil Noor,calon TPM terbaik sebenarnya....:-(


Kenapa pula calon TPM? patutnya calon PM lah :sopan:

saya nak calonkan TGNik Aziz, ada sesiapa setuju?


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:47


Pada 01-04-08 11:01 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 31-03-08 19:24 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

bukan dialah tapi Nizar, MB Perak sekarang....


Hehehe...percaya juga anta dengan teori RAHMAN sebagai formula menilik siapa PM Malaysia di masa hadapan.

Hati-hati beb...silap-silap kacau akidah dibuatnya. :-(


apekeheinye meke ni? otak betul ke tak betul?
macam mana meke tau teman percaya?

-deleted- sebab rahsia....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:59


biasala tu, orang yang ada kasyaf ni boleh baca isi hati orang :sopan:


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

beeman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.02.2008
Ahli No: 32524
Posting: 116
Dari: atas pokok

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:27


Pada 01-04-08 11:47 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-08 01:27 , ABg_IMaM posting:

!!! QUOTE !!!

DSAI insya-Allah :-)

p/s : terkenang almarhum Dato' Fadzil Noor,calon TPM terbaik sebenarnya....:-(


Kenapa pula calon TPM? patutnya calon PM lah :sopan:

saya nak calonkan TGNik Aziz, ada sesiapa setuju?



beeman sokong penerima anugerah MB paling bersih ni jadi PM ke-6.
TGNA pemimpin yang sangat hebat,ilmunya luas hidupnya sederhana,dan sentiasa merendah diri.

tapi beeman rasa TGNA takkan terima jika dicalon jadi PM.Mungkin TGNA nak tengok PM yang lebih muda dan mantop.

pemimpin UMNO/BN semaunya dah tak layak.rekod semua kantoi..
pemimpin Barisan Rakyat lebih sesuai, rasuah tiada rekodpun cantik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For beemanProfil   Hantar PM kepada beeman   Quote dan BalasQuote

beeman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.02.2008
Ahli No: 32524
Posting: 116
Dari: atas pokok

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:40


Selasa 1 April 2008 | 24 Rabi'ul Awal 1429 Hijrah

Kali pertama sejarah Umno, PM daripada negeri yang kalah - Tun Mahathir

Wan Nordin Wan Yaacob | Foto Wan Zahari Wan Salleh
itu | Apr 01, 08 | 1:57:39 pm MYT
PETALING JAYA, 1 April (Hrkh) - Desakan demi desakan supaya Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan semakin berkumandang.

Malah hari ini dalam program 'Umno Pasca Pilihan Raya ke-12' yang diadakan di Hotel Singgahsana dekat sini, suara hadirin bulat menyatakan Abdullah perlu meletak jawatan kerana punca kekalahan dalam Pilihan Raya Umum yang lalu.

Dewan Besar Hotel Singgahsana dekat sini hiruk pikuk dengan laungan supaya Abdullah meletak jawatan, dan ianya dihangatkan lagi apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya, Dato' Mukriz memberi pandangan terhadap punca kekalahan yang berlaku kepada Umno/BN sewaktu pilihan raya 8 Mac lalu.

Mahathir dalam ucaptamanya selepas forum tersebut secara terang menyindir kepimpinan Abdullah yang hanya dikuasai oleh anak menantu hingga menjadikan negara dan Umno itu lemah.

Tun Mahathir secara terang menyatakan bahawa inilah kali pertama dalam sejarah Umno/BN bahawa Perdana Menteri adalah daripada negeri yang kalah iaitu Pulau Pinang.

Beliau berkata, sebelum ini empat Perdana Menteri yang lalu kesemuanya menjadi Perdana Menteri mewakili negeri yang dimenangi Umno/BN atau pakatan Perikatan.

Namun pada pilihan raya umum 8 Mac lalu, Perdana Menteri sekali lagi tidak malu untuk menjawat jawatan itu walaupun negerinya tergadai kepada parti lawan, katanya.

Menyingkap sejarah Umno dan kepimpinan utama parti itu pula Dr Mahathir berkata, sebelum ini beberapa Presidennya, telah dengan suka rela meletak jawatan kerana mendengar pandangan ahli.

"Kalau kita lihat sejarah Umno pemimpin pertama, Dato' Onn Jaffar yang begitu berbakti kepada Umno, tetapi Onn Jaffar juga telah tarik diri daripada Umno kerana sesuatu kelemahan," katanya.

"Berikutan itu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, dimasukkan dan berusaha mencapai kemerdekaan pada 1957, ini kejayaan yang besar dan dikenangkan. Tetapi apabila tiba masanya ahli Umno tak berminat dengan Tunku, maka dengan bermaruah Tunku tarik diri tanpa dihalau oleh sesiapa.

"Ini menunjukkan orang-orang ini sensitif dan sedar pandangan rakyat dan ahli Umno dan bertindak sendiri untuk undur dari jadi pemimpin Umno.

"Ada seorang ladi yang begitu lama jadi PM, jadi Presiden Umno (merujuk kepadanya), tetapi orang tua ini telinganya masih boleh dengar dan dia dengar bila lagi orang tua ini nak pergi (meletak jawatan), dia pun letak jawatan, secraa terhormat" katanya sinis.

Tetapi katanya pemimpin yang ada hari ini (merujuk kepada Abdullah) yang menutup suara ahli, menutup kebenaran dan hanya melaporkan yang baik-baik sahaja membuatkan Umno dan BN kalah teruk dalam pilihan raya lalu.

Dengan mengadakan pilihan raya dalam jangka masa umur kerajaan pasca PRU-11 baru sahaja tiga tahun setengah, Perdana Menteri kononnya merasakan boleh menawan Kelantan, menang besar dan mendapat majoriti besar.

Bagi Tun Mahathir, buat pertama kalinya ahli Umnobegitu meluat dan benci kepada kepimpinan hingga mereka buat keputusan bahawa akan undi parti lawan secara senyap.

Namun hal ini tidak berani dilaporkan oleh kaum-kaum yang mengampu pemimpin negara dan ianya menyebabkan Umno kononnya berada dalam keadaan selesa untuk menang dalam pilihan raya, ujarnya.

Sebaliknya kata Tun Dr Mahathir, lima negeri tumbang kepada pakatan pembangkang selain Umno/BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen, katanya.

Bagaimanapun Tun Mahathir berkata, pemimpin yang ada hari ini tidak mahu mengaku kesalahan dan kelemahan yang didorong oleh campur tangan sanak saudaranya itu.

Sambil menyindir menantu Abdullah, Kahiry Jamaluddin beliau juga melihat bahawa sikap tidak malu pemimpin yang ada hari ini bakal menjadikan Umno parah jika tidak diubah dengan keberanian ahlinya bermula dari sekarang.

Kata-kata Tun Mahathir mendapat sorakan hadirin yang datang dengan laungan mendesak supaya Abdullah meletakkan jawatan segera.

Beberapa soalan yang diajukan oleh hadirin dalam sesi soal jawab juga banyak menjurus kepada desakan Abdullah dan Khairy harus dipertanggungjawabkan kerana kekalahan dalam pilihan raya umum yang lalu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For beemanProfil   Hantar PM kepada beeman   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 15:38


Teori RAHMAN ya...Macam mana pulak dengan teori RAHMAT?heheh


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

simpLe_sHida

Menyertai: 13.10.2003
Ahli No: 4313
Posting: 2504
Dari: greenland....

egypt   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 17:17


= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For simpLe_sHidaProfil   Hantar PM kepada simpLe_sHida   Pergi ke simpLe_sHida's Website   Quote dan BalasQuote

mmas_forever1991
WARGA SETIA
Menyertai: 28.05.2007
Ahli No: 30088
Posting: 741
Dari: AS

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-08 17:27


DSAI paling layak sekarang.......

tak dinafikan gelombang rakyat kali ni pun ...salah satu faktornya adalah DSAI

Bookmark and Share

    


  Member Information For mmas_forever1991Profil   Hantar PM kepada mmas_forever1991   Pergi ke mmas_forever1991's Website   Quote dan BalasQuote

nisa_iman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.01.2008
Ahli No: 32305
Posting: 341
Dari: sintok..>>..bangi

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 17:28


Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


erm betul tu kak shida..
kalau betul lah teori rahman tu betul, mb perak lah tu..nizar
sbd dia pun bukan calang2 org..

kalau teori rahmat.. tok guru
lagi bagus.. akan jadilah malaysia di bawah pimpinan ulama'
:welcome: :welcome: :welcome:


-----------------
ISLAM is my life, my life is for ISLAM.... takbir!!! ALLAHUAKBAR


Bookmark and Share

    


  Member Information For nisa_imanProfil   Hantar PM kepada nisa_iman   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 19:23


Pada 01-04-08 17:27 , mmas_forever1991 posting:

!!! QUOTE !!!

DSAI paling layak sekarang.......

tak dinafikan gelombang rakyat kali ni pun ...salah satu faktornya adalah DSAI




betul tu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 01-04-08 21:38


!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-08 01:27 , ABg_IMaM posting:!!! QUOTE !!!
DSAI insya-Allah

p/s : terkenang almarhum Dato' Fadzil Noor,calon TPM terbaik sebenarnya....

Kenapa pula calon TPM? patutnya calon PM lah

saya nak calonkan TGNik Aziz, ada sesiapa setuju


ana katakan almarhum adalah calon TPM terbaik ada kisahnya...

kalau kita masih ingat waktu ABIM tahun 70-an dulu, DSAI jadi presiden dan almarhum jadi timbalan presiden dan ketika DSAI ditahan ISA tahun 1974-1976, almarhum yang memangku jawatan presiden.

yang dari segenap segi almarhum lebih berkaliber dibandingkan pemimpin-pemimpin utama PAS yang lain(walaupun TGHA dan TGNA juga berkaliber hebat...)

bayangkanlah kalau almarhum berada di Parlimen sekarang ini...

sesiapa yang pernah tengok almarhum berbahas di Parlimen akan mengakui kewibawaan almarhum yang hanya DSAI sahaja mampu mengatasi beliau...

apapun dalam suasana kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU 12 baru-baru ni, mari kita hadiahkan al-Fatihah buat almarhum Ustaz Fadzil Noor....

:-) :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

alSubhi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.01.2007
Ahli No: 28403
Posting: 137
Dari: KL, melbourne, australia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 23:08


For me, Anwar Ibrahim who only really can change Malaysia now.
dia seorang yang pandai bercakap dan bijak mengambil perhatian orang ramai. Dan yang paling mengkagumkan, dia dapat sokongan dari golongan Cina dan India.
Kita perlu pemimpin yang sebegini rupa. Maratabat bangsa Melayu masih kekal. Kerjasama dengan golongan bukan Melayu sanagt kuat. Dan kita pun kena ingat bahawa kita ni duduk dalam masyarakat majmuk. Melayu, Cina dan India dibawah satu payung negara, Malaysia. Hubungan baik denagan mereka, kena lah jaga. Sepatutunya kita berbangga sebab dapat hidup dengan mereka.

*Anwar memang nak sangat masuk Parlimen sebab dia nak berbahas dengan kerajaan. Confirm mereka tak mampu nak lawan. Wallahualam

DSAI is definetly the answer...

Bookmark and Share

    


  Member Information For alSubhiProfil   Hantar PM kepada alSubhi   Quote dan BalasQuote

beeman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.02.2008
Ahli No: 32524
Posting: 116
Dari: atas pokok

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 01:31


dr mahathirr dan kuli pun macam ada minat juga nak jadi PM.apa kata orang UMno ek?

Bookmark and Share

    


  Member Information For beemanProfil   Hantar PM kepada beeman   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 09:13


Pada 01-04-08 23:08 , alSubhi posting:

!!! QUOTE !!!

For me, Anwar Ibrahim who only really can change Malaysia now.
dia seorang yang pandai bercakap dan bijak mengambil perhatian orang ramai. Dan yang paling mengkagumkan, dia dapat sokongan dari golongan Cina dan India.
Kita perlu pemimpin yang sebegini rupa. Maratabat bangsa Melayu masih kekal. Kerjasama dengan golongan bukan Melayu sanagt kuat. Dan kita pun kena ingat bahawa kita ni duduk dalam masyarakat majmuk. Melayu, Cina dan India dibawah satu payung negara, Malaysia. Hubungan baik denagan mereka, kena lah jaga. Sepatutunya kita berbangga sebab dapat hidup dengan mereka.

*Anwar memang nak sangat masuk Parlimen sebab dia nak berbahas dengan kerajaan. Confirm mereka tak mampu nak lawan. Wallahualam

DSAI is definetly the answer...




betul tu.anwar paling layak jadi PM


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 10:37


dr m mahukan najib ...
tapi kuli juga impikan jawatan yang terlepas dr gengamannya 23 tahun dulu.
dr yang ana dengar...
kumpulan ni tengah bergerak...
ada perjanjian tidak rasmi antara group mahathir/najib dengan kuli/radzi..
kita tengoklah nanti..
yang pastinya ada pertandingan besar2an nanti dalam pemilihan pusat nanti..

presiden ; paklah vs kuli
tim pre ; muhyiddin vs najib
naib pre ; shahrir,mike tyson,muhamad hassan vs ali rustam,musa aman,khir toyo.

ketua wanita : azalina vs rafidah
naib ketua    : shahrizat vs halimah sadique

ketua pemuda : norza zakaria vs mukhriz

p/s.. lepas pemilihan pasti berpecah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 10:40


Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


ni idea lagi beshhhhh

setuju 88x
:-P

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 12:14


Pada 02-04-08 10:40 , alwalid posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


ni idea lagi beshhhhh

setuju 88x
:-P


nak tau idea yang lagi best? :-?

teori RAHMANI:

Rr=tengku abdul Rahman
A=tun Abd Razak
H=tun Hussein
M=tun dr. Mahathir
A=Abdullah badawi
Nn=Najib/Nizar
I=Ibnu musa

p/s: kita tunggu dan lihat 8-)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 12:17


Pada 02-04-08 12:14 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-08 10:40 , alwalid posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


ni idea lagi beshhhhh

setuju 88x
:-P


nak tau idea yang lagi best? :-?

teori RAHMANI:

=tengku abdul Rahman
A=tun Abd Razak
H=tun Hussein
M=tun dr. Mahathir
A=Abdullah badawi
dan=Najib/Nizar
I=Ibnu musa

p/s: kita tunggu dan lihat 8-)



best juga tu tapi kena topup sikit

=tengku abdul Rahman
A=tun Abd Razak
H=tun Hussein
M=tun dr. Mahathir
A=Abdullah badawi
dan=Najib/Nizar
I=Ibnu musa
A= Al-walid


huhuhuhuhuhu

p/s: jangan tunggu saja beb, gerak lah cepat....

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

simpLe_sHida

Menyertai: 13.10.2003
Ahli No: 4313
Posting: 2504
Dari: greenland....

egypt   avatar


posticon Posting pada: 03-04-08 13:32


wah..wah.. ibnu musa wa al walid.. nak masuk bertanding ye..?
insyallah.. kami warga ukhwah.com akan menyokong sepenuh 100%
tapi... kena rajin turun jk dulu.. bagi kenal dengan sahabat ukwhah.com

bila kami dah kenal.. lagi panjang connection boleh sambung..
ehhehe..

ala kullihal.. kita tunggu dan lihat..
apa yang berlaku di bumi Malaysia ni..
dengar pak lah nak letak jawatan...

iyerr ke?? (^_^)

Bookmark and Share

    


  Member Information For simpLe_sHidaProfil   Hantar PM kepada simpLe_sHida   Pergi ke simpLe_sHida's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-04-08 19:19


Pada 03-04-08 13:32 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!


tapi... kena rajin turun jk dulu.. bagi kenal dengan sahabat ukwhah.com

bila kami dah kenal.. lagi panjang connection boleh sambung..
ehhehe..

alamak kantoi :sopan:

!!! QUOTE !!!


ala kullihal.. kita tunggu dan lihat..
apa yang berlaku di bumi Malaysia ni..
dengar pak lah nak letak jawatan...

iyerr ke?? (^_^)


erm, setakat khabar angin tu susah sikit nak percaya, sedangkan yang dia kata hari ni lain, esok boleh jadi lain pulak (pasal pembubaran parlimen) :jangan:

saya rasa dia takkan resign buat masa terdekat ni, nanti jatuh air muka sebab berundur disebabkan tewas, sesiapa pun mesti nak lepas jawatan masa berada di kemuncak kan, macam mahathir dulu.

p/s: dah lama dah...


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-04-08 02:15


Pada 03-04-08 19:19 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-04-08 13:32 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!


tapi... kena rajin turun jk dulu.. bagi kenal dengan sahabat ukwhah.com

bila kami dah kenal.. lagi panjang connection boleh sambung..
ehhehe..

alamak kantoi :sopan:

!!! QUOTE !!!


ala kullihal.. kita tunggu dan lihat..
apa yang berlaku di bumi Malaysia ni..
dengar pak lah nak letak jawatan...

iyerr ke?? (^_^)


erm, setakat khabar angin tu susah sikit nak percaya, sedangkan yang dia kata hari ni lain, esok boleh jadi lain pulak (pasal pembubaran parlimen) :jangan:

saya rasa dia takkan resign buat masa terdekat ni, nanti jatuh air muka sebab berundur disebabkan tewas, sesiapa pun mesti nak lepas jawatan masa berada di kemuncak kan, macam mahathir dulu.

p/s: dah lama dah...



paiseh kantoi juga

huhuhuhuhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-04-08 14:02


saya jumpa 4 tahun lalu di laman....

KOLEKSI KENYATAAN/UCAPAN YANG MENGHINA ISLAM, MENGELIRUKAN RAKYAT MENGENAI ISLAM DAN MENGHALANG PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA.

(Kenyataan cet det kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim):
Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

(Kenyataan Najib pada 20hb April 1983 kepada para wartawan):
Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan –

(Kenyataan cet det pada 14 Julai 1992 kepada wartawan).
Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.

Ucapan cet det pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 Umno bahagian Johor).
Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

Ucapan cet det pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah).
Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa2 lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.

(Kenyataan cet det kepada para wartawan pada tahun 1994 selepas mesyuarat MT Umno).
Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud.

(Ucapan cet det pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan).
Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

Ucapan cet det pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan).
Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? –

(Ucapan cet det pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)
Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik.

(Kenyataan Najib pada 20 April 1992 kepada para wartawan).
Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.


(cet det, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992)
"Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja."

(Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993)
" Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan

(Dr., cet det ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac1994.
"Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam."

(Dr. cet det, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac 1994)
Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik

(cet det, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994).
"Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa
kini."

cet det, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994).
"Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

(cet det, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994).
"Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama') ialah mengajar, bukan mentadbir."

cet det, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994).
"Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam".

(cet det, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994).
"Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud."

(cet det, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992).
"Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam."

cet det, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991.
"Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan."

cet det, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) .
"Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak."

(Datuk Seri Najib, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992):
"Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu."

(cet det, ucapannya di Papar, Sabah, 2 Mei 1992).
"Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama."

(Datuk Dr. Yusuf Nor, temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota, 6 Mac 1994)
"Sebarang undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam."

" cet det (, bercakap kepada wartawan, 15 Julai 1994).
Jika semua urusan selesai dan kita puas hati sikap Israel, kita akan mengiktiraf negara itu."

(cet det ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994).
"Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam."

(cet det 28/9/2001)
Perhimpunan Agong Umno. cet det berkata: Malaysia telah diistiharkan sebagai sebuah Negara Islam oleh Dr cet det ketika merasmikan Kongres Tahunan Partai Gerakan pada 28 September 2001 yang lalu.

(cet det 3/3/94)
'Hukum rejam kepada penzina adalah primitif'.

(cet det 14/7/92)
'Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja'.

cet det (2/5/92)
'Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dankaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama'.

cet det (1994)
'Saya akan memastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud'( hukum Islam)

(Dato' Seri Najib 20/4/93)
'Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'.

(Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi: 13/11/99)
'Apa erti negara Islam jika mundur'.

cet det (11/1/02 Berita Harian
Mahathir berkata:Malaysia adalah sebuah negara Islam sejak merdeka dan peniaga serta pelancong Jepun sudah melawat negara ini sejak itu lagi. Kita tidak mengalami sebarang perubahan walau sedikitpun, lantas kebimbangan ini tidak berasas sama sekali, katanya berucap pada majlis jamuan meraikan rakan sejawatannya dari Jepun, Junichiro Koizumi di Seri Perdana di sini malam ini.

•    Firman Allah SWT: "Maka demi Tuhanmu mereka (pada hakikatnya) tidaklah beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim
Allah swt." (al-An'am:57)
•    Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang kafir" (al-Maidah: 44)
•    Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang zalim" (al-Maidah:45)
•    Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang fasiq" (al-Maidah:47)
•    Firman Allah SWT: "Apakah hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik dari hukum Allah bagi
orang-orang yang yakin?" (al-Maidah:50)

MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT
cet det, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997).
"Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?

Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak budak. Pisau cukur pun tak budak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".

MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGALAKAN RATU CANTIK

cet det, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997).
"Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam".



cet det: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO).
Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat".

cet det (, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997)
Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, cet det yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: "Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa".

•    Allah berfirman: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka.( An-Nuur:31)
•    Sesungguhnya termasuk ahli neraka, iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat.mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium buanya (Muslim)

MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA'

(cet det, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997).
"Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato' Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama', macam-macam ulama' ada."Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama' jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa 'ulama' adalah waris nabi'. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih."

(cet det, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC).
"Ajaran ulama' inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka".

•    Allah kata (berfirman): "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya hanyalah ulama'" (Mafhum al-Quran, Surah al-Fathir:28)
•    Rasullullah bersabda:
•    "Ulama' itu waris sekalian para Nabi"
•    "Ulama' itu pelita-pelita bumi, pengganti-pengganti Nabi
•    "Ulama' itu para pemegang amanat Allah atas segenap makhlukNya" (Muslim)

Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato' Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah.

MENGIZINKAN MAKSIAT MEMBELA ORANG BUAT MAKSIAT

Dato' Seri Abdullah Ahamd Badawi Jun 2001 :
Tiada sebarang peruntukan dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang memberi kuasa kepada penguatkuasa agama negeri untuk menangkap umat Islam yang berada di premis yang menghidangkan arak sekiranya mereka tidak meminumnya.

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Abu Hassan Omar Jun 2001 :
menyifatkan bahawa tindakan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS) menangkap 31 orang mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 pada 10 Jun merupakan satu kekhilafan dalam mentafsir undang-undang.

Dato' Rais Yatim Jun 2001
mengkritik tindakan JAIS berikutan langkah pegawai dan kakitangan Jabatan tersebut melakukan serbuan dan tangkapan terhadap 25 orang Islam dalam sebuah pub "The Ship" di Damansara Utama, Selangor pada 11 Jun 2001 atas kesalahan orang Islam tidak dibenarkan membuat persembahan atau bekerja di dalam premis yang menjual minuman keras : "Apabila undang-undang ini dikuatkuasakan, saya percaya masalah seperti ini akan berkurangan dan dapat diketepikan. Walaupun undang-undang ini akan dikuatkuasakan, kita mesti terus berhati-hati juga tentang sistem penangkapan dan penguatkuasaan supaya persepsi orang ramai terhadap kuasa yang ada tidak bercanggah, konon sewenang-wenang dilakukan tangkapan dan sebagainya," katanya.

•    JAIS: Enakmen Jenayah Syariah Selangor, No.9 tahun 1995 menerusi Seksyen 10, menetapkan mana-mana orang Islam yang memilikki, menyimpan atau menjual bahan yang menghina Islam boleh dikenakan hukuman penjara lima tahun atau denda lima ribu ringgit atau kedua-duanya sekali. Hukuman bagi penjual atau pemilik bukan Islam akan dirujuk kepada Kementerian Dalam Negeri, KDN.

MENGHINA SEKOLAH AGAMA DAN PELAJAR ALIRAN AGAMA ISLAM

cet det 20hb Julai, 2001
Mengenai gejala kumpulan Black Metal yang memikat muda-mudi Islam dengan muzik yang menyeronokkan dan membawa mereka ke jalan murtad, memijak Al Quran dan memuja syaitan, Dr cet det cuba mencemarkan imej sekolah-sekolah agama Islam dengan memberi gambaran ( tanpa bukti ) bahawa kebanyakkan murid-murid sekolah yang terjebak dalam gejala tersebut terdiri dari murid-murid sekolah agama.. Dr cet det telah merayu kepada ibu bapa supaya memastikan anak-anak mereka tidak terjebak dalam gejala Black Metal itu, tetapi ramai orang Melayu telah ketawa sinis kerana mereka tidak mudah lupa bahawa hobi kegemaran Dr cet det adalah menghina dan memperlekehkan Al Quran. Apa bedzanya antara Dr Mahathir yang menghina Al Quran dengan kumpulan Black Metal yang memijak Al Quran?

UMNO MENDORONG ORANG LAIN SUPAYA MENGHINA ISLAM

KUALA LUMPUR, 13 Mac (Hrkh) - Persatuan Ulama Kedah (PUK) hari ini membuat laporan kepada Bahagian Penguatkuasaan dan Pendakwaan, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Jawi), berhubung dua artikel yang disiarkan akhbar 'The Sun' pada 14 Julai 1999 dan 21 Februari 2001 yang didakwa menghina Islam, mempersenda kitab suci al-Quran dan menghina institusi agama Islam di negara ini. Dua artikel yang bertajuk 'Now, the the mufti blame Hindi film' yang disiarkan pada 21 Feb lepas serta 'Death for Apostates Unjust', pada 14 Julai 1999 lalu, menggambarkan penulisnya, Akbar Ali, menghina dan mempertikaikan syariat Islam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-04-08 14:06


Saya sokong Muttaqiin jadi PM...fikir sendiri siapa Muttaqiin


PM adalah suatu Amanah yang akan disoal Allah di Akhirat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-04-08 14:16


النور
نور
نور الايمان
نور الاسلام
نور الدين
الرحمان

افلا تتفكرون
Umar al Faruq memerintah dengan Adil
BismillahiRahmaniRahim

Kisah Saiyidina Umair bin Sa’ad Radhiallahuanhu yang Zuhud

Umair bin Said bin Ubaid bin Nu’man bin Qais bin Amru bin Zaid bin Umaiyyah bin Zaid bin Malik bin ‘Auf bin Amru bin ‘Auf. Bapanya adalah mujahidiin Perang badar al Kubra. Beliau ialah Sa’id yang boleh membaca. Beliau Syahid semasa Perang Al qadisiyiah. Diriwayatkan bahawa beliau berucap di atas mimbar di Himsa. “Islam akan tetap kuat selama mana penguasanya seorang yang kuat. Penguasa akan kuat bukan kerana dapat membunuh dengan pedang atau memukul dengan cambuk tetapi kerana mampu membuat keputusan yang ADIL dan BENAR.

Setelah kematian Sa’id bin Amir sebagai Amil di Himsa, beliau melantik Umair bin Saad menggantikannya. Setelah beberapa lama perlantikan, Umar tidak mendapat khabar berita tentangnya. Umar berkata kepada penulisnya: “Tuliskan surat kepada Umair. Demi Allah. Aku merasakan dia telah mengkhianati kita. Ia tertulis: “Jika kamu menerima surat ini, maka datanglah segera”

Setelah menerima surat itu, Umair mengambil begnya lalu mengisi kelengkapan bekalannya. Beliau kemudiannya mengambil tongkatnya dan berjalan dari Himsa ke Madinah dalam keadaan yang tidak terurus, Wajahnya yang pucat dan kusut masai serta rambutnya yang panjang. Apabila menemui Umar beliau terus memberi salam “ ASSALAMU ALAIKUM YA AMIRUL Mu’minin”.Melihat keadaannya Umar terus bertanya “ Apa Khabar dirimu”

Umair bertanya kembali: “Tidakkah kamu melihat diriku ini. Aku dalam keadaan yang sihat, bersih darahku dan bersamaku sekarang adalah dunia yang aku bawa dari kedua ufuknya”

Umar bertanya lagi “ apa yang kamu bawa?” Beliau bertanya begitu kerana menyangka Umair membawa harta.

Umair menjawab “Bersamaku adalah beg galas yang kuisi bekalan dan kelengkapanku. Aku memakan makanan darinya, membasuh kepalaku dan pakaianku di dalamnya. Aku juga mengisinya dengan makanan dan minumanku. Jika membentangkannya. Aku akan memperolehi musuh. Demi Allah, dunia ini adalah sesuatu yang mengisi keperluanku sahaja”

Umar bertanya lagi “ Kamu datang berjalankah?”

Umair menjawab “Ya”

Umar bertanya “Tiada sesiapakah yang sudi menderma kan kenderaannya pada mu?”

Umair menjawab “ Tiada siapa yang melakukannya dan aku pun tidak memintanya”

Umar berkata “ Teruknya orang-orang yang hidup di sekeliling kamu itu. Di tempat yang aku hantar kamu itu, adakah apa-apa yang telah kamu lakukan?”
Berkata “ Apa maksud soalanmu Wahai Amirul Mu’minin?”

Umar segera berkata : “Subhanallah”

Berkata lagi: “ Masakan tidak. Aku takut kamu akan menjadi marah apabila mendengar perkhabaran ini. Kamu menghantar aku sehingga sampai ke suatu tempat. Aku telah menghasilkan pendamaian dan mengambil cukai dari mereka sehingga mereka mengumpulkannya dan meletakkannya pada tempat yang sepatutnya. Jika aku memperolehinya darinya sesuatu. Aku akan menghantarkannya kepadamu.”

Umar bertanya “ kamu tidak datang membawa sesuatu?” Umair berkata “Tidak”
Umar segera berkata “ Minta mereka perbaharui janji dengan Umair”.

Umair menjawab “ Sesungguhnya itu adalah sesuatu yang telah berlalu. Aku bukan bekerja untuk kamu atau sesiapa sahaja selepasmu”

Beliau meminta izin untuk pulang dan Umar mengizinkannya. Perjalanan di antara Madinah dan Himsa bukanlah sesuatu yang dekat. Apabila Umair pulang, Umar berkata “Aku merasakan beliau telah mengkhianati kita” Lalu beliau menghantar seorang utusan yang dipanggil Al Harith dan memberinya 100 dinar. Beliau berpesan “Pergilah kamu kepada Umair dan menyamar diri sebagai seorang tetamu. Jika kamu melihat kekayaan, maka kembalilah. Sekiranya kamu melihat keadaannya yang sukar, berikanlah 100 Dinar ini”.

Al Harith pun bertolak mendapatkan Umair. Apabila tiba di sana, beliau melihat Umair sedang menjemur pakaiannya dan terus memberi salam. Umair berkata kepadanya “ Semoga Allah merahmati kamu. Kamu datang dari mana?

Al harith menjawab “Dari Madinah”

Umair bertanya “Bagaimana keadaan muslimin di sana?”

Berkata “Baik-baik belaka”

Umair bertanya lagi “Bagaimana keadaan Amirul Mu’minin?”
Berkata “ Baik-baik sahaja”
Umair berkata “ Semoga Allah merahmati beliau. Aku mengenali Umar sebagai orang yang sangat menyayangi kamu”

Al harith tinggal di situ selama 3 hari. Mereka tidak mempunyai apa-apa kecuali sepiring barli sehingga merasa sebati dengannya.

Beliau mengeluarkan 100 Dinar itu dan memberikannya kepada Umair dengan berkata “ia dihantar oleh Amirul Mu’minin, semoga ia dapat membantumu”.

Umair menjerit dan berkata “ Kembalikan ia semula. Aku tidak memerlukannya”.
Umair menjerit dan berkata “kembalikan ia semula. Aku tidak memerlukannya”

Isterinya berkata kepadanya “Sekiranya kamu tidak memerlukannya, bahagikan ia kepada sesiapa yang sepatutnya”. Beliau mengarahkan isterinya supaya membahagikan duit itu kepada anak-anak Syuhada’ dan fakir miskin.

Utusan Umar itu kembali dalam keadaan menyangka duit itu telah diterima oleh Umair Umair berpesan kepadanya “Sampaikan Salamku kepada AmirulMu’minin”

Apabila tiba di Madinah, Umar segera bertanya kepada utusannya itu “apa yang kamu lihat?”

Al Harith menjawab “ aku melihat satu kehidupan yang sulit”


Umar bertanya lagi “ Apa yang beliau lakukan dengan duit itu?”

Al harith berkata “Aku tidak tahu”

Lantas Umar menulis surat kepadanya dan berpesan “ apabila kamu menerima surat ini, jangan kamu melepaskannya dari tanganmu sehingga kamu datang ke sini”

Sebaik sahaja menerima surat itu, Umair segera mendapatkan Umar dan beliau segera ditanya oleh Amirul Mu’minin “ Apa yang kamu buat dengan duit yang aku berikan itu?”

Umair menjawab “ Aku telah lakukan apa yang alu telah lakukan. Mengapa kamu bertanya tentangnya?”

Umair menjawab “ Aku telah mensedekahkannya”

Umar menjawab “ Semoga Allah Subhanahu WaTaala merahmatimu. Aku mengharapkan kamu agar membeli pakaian dan makanan dengan duit itu”

Umair menjawab “ Aku tidak berhajat kepada makanan. Aku mempunyai barli di rumah dan aku akan memakannya kerana itulah rezeki Allah subhanahu WaTaala kepadaku. Manakala pakaian pula aku telah melihat seorang perempuan yang tidak berpakaian lalu aku memberikan ia kepadanya”


MasyaAllah zuhud Sahabat rasulullah ini, anak kepada Mujahidiin Badar Al Kubra.Mudah-mudahan kita dapat ambil iktibar dari kisah sahabat Rasulullah yang hidup dimasa pemerintahan Saiyidina Umar.


Petikan dari Buku Biografi Gemilang Umar al khattab (Al faruq) Siri Empat Khalifah Unggul Pustaka Jasmin Enterprise, oleh pengarang Mahmud Syakir, Penterjemah Ibnu Ghazali, cetakan pertama 2004, ISBN:98-2565-61-8 muka surat 267 hingga 273
Buku ini setebal 605 muka surat. Harga RM32.50

Bab Pertama ad

19 bahagian, bab kedua:keluarga Umar

Penutup.

Dalam buku ini mengatakan Abu bakar adalah dari Bani Tamim, Ibu Umar dari bani Makhzum sama dengan Khalid al Walid, dalam buku ini mengatakan bani makhzum terkenal dengan sifat Berani.

Wallahu ‘alam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

Al-Sembi9an
Warga 4 Bintang
Menyertai: 08.12.2006
Ahli No: 27663
Posting: 176
Dari: Jawa Timur

indonesia  


posticon Posting pada: 22-04-08 17:48


Saya rasa PM ke 6 ialah Najib.
Bagi melengkapkan teori RAHMAN itu....Pak Lah akan mengalihkan kuasa kepada Najib selepas Perhimpunan Agung UMNO Disember 2008 ni, atau pun dia tewas dalam pertandingan merebut jawatan Presiden.

Lepas pada tu, medan 2011-2012, pertembungan kemuncak antara PkR dan BN yang bakal mengubah total lanskap politik negara. Ianya adalah era baru yang akan diterajui oleh pihak lain yang mendukung Keadilan dan Kebenaran. Tak taule apa teorinya lagi.


-----------------
Bhinneka Tunggal Ika
Mari Klik http://preview.tinyurl.com/2ckx3e


Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-Sembi9anProfil   Hantar PM kepada Al-Sembi9an   Pergi ke Al-Sembi9an's Website   Quote dan BalasQuote

mizie_hafiz80
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3144
Posting: 928
Dari: Malaysia

saudiarabia  


posticon Posting pada: 22-04-08 18:05


Pada 22-04-08 17:48 , Al-Sembi9an posting:

!!! QUOTE !!!

Saya rasa PM ke 6 ialah Najib.
Bagi melengkapkan teori RAHMAN itu....Pak Lah akan mengalihkan kuasa kepada Najib selepas Perhimpunan Agung UMNO Disember 2008 ni, atau pun dia tewas dalam pertandingan merebut jawatan Presiden.

Lepas pada tu, medan 2011-2012, pertembungan kemuncak antara PkR dan BN yang bakal mengubah total lanskap politik negara. Ianya adalah era baru yang akan diterajui oleh pihak lain yang mendukung Keadilan dan Kebenaran. Tak taule apa teorinya lagi.


ye ke najib..? Saya rasa tak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mizie_hafiz80Profil   Hantar PM kepada mizie_hafiz80   Quote dan BalasQuote

arip
Warga 1 Bintang
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15436
Posting: 35
Dari: kota bharu

Kelantan  


posticon Posting pada: 22-04-08 18:36


maybe najib...TAPI AKUu tak fikir PM sekarang and najib boleh pimpin negara....KABINET SENDIRI ada TAK HORMAT pm macam MANERR??/

Bookmark and Share

    


  Member Information For aripProfil   Hantar PM kepada arip   Pergi ke arip's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 22-04-08 20:12


hmm,najib2.Kenapa bukan anwar ibrahim ya?.dia ada kredibiliti sebagai pm malaysia yang amat cerah dan bagus sekali.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nurul_huda3110
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.05.2005
Ahli No: 16604
Posting: 171
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-04-08 23:46


Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


ana setuju kalau DSAI atau TGNA jadi pm. :-D
setuju sangat..molek sungguh..
tapi tak mungkin TGNA akan terima jadi pm..
alahai najib ke jadi pm.:cry: :cry:

semoga malaysia aman di pimpin oleh tokoh2 yang amanah dalam menjalankan t/jawab....

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul_huda3110Profil   Hantar PM kepada nurul_huda3110   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-04-08 08:12


Negara Islam

Maszlee Malik

Seringkali apabila ditimbulkan isu perlaksaan syariat di bumi Malaysia ini, pastinya ramai yang akan mengemukakan alasan, "ianya bertentangan dengan perlembagaan Malaysia". Dengan merujuk kepada artikel 4 di dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia (PPM), ramai yang mengatakan hukum-hakam syariat (selain hukum nikah kahwin dan juga akta perbankan Islam) tidak boleh dilaksanakan di Malaysia. sama ada pihak yang enggan melaksanakan atau anti syariat (dari kalangan muslim dan non-muslim) ataupun mereka dari kalangan pendokong dan pejuang perlaksanaan syariat, kesemuanya berpaut pada hujah yang sama. Adakah benar perlaksanaan syariat di Malaysia bertentangan dengan perlembagaan?, maka ianya tidak boleh atau sukar dilaksanakan di Malaysia. Artikel ini akan cuba memperbincangkannya secara santai dan tidak terlalu ilmiah.

Saya sendiri terdiri dari kalangan mereka yang pernah melaungkan bahawa PPM adalah thagut. Alasannya, PPM merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia dan menjadi rujukan kepada semua undang-undang yang wujud di Malaysia. Perkara ini amat bertentangan dengan aqidah Islamiyyah yang mengimani bahawa al-Quran dan al-Sunnah merupakan rujukan paling utama umat Islam. Logiknya, al-Quran dan al-Sunnahlah yang menjadi dustur atau perlembagaan bagi sesebuah negara Islam. Maka, Malaysia jika ingin menjadi sebuah negara Islam, perlulah merubah perlembagaannya kepada al-Quran dan al-Sunnah. Proposal ini jugalah yang dibawa secara tidak langsung oleh pemikiran pasca al-Maududi dan Syed Qutb. Oleh yang demikian, perjuangan utama para pejuang Islam di Malaysia ialah memastikan PPM yang thagut ini diubah!

Apabila berada di Jordan, saya telah berpeluang berguru dengan Dr Mahmud al-Khalidi. Beliau merupakan salah seorang aktivis dan ilmuan Hizbu Tahrir (HT). Bukan hanya sekadar literasi HT yang telah saya dapat berkenalan melaluinya, malah pemikiran HT juga sempat beliau persembahkan kepada saya. Sebagai seorang yang minat untuk mengkaji sebanyak mungkin ilmu yang boleh, saya tidak membina tembok penghalang untuk menyerap ide-ide HT. Antara perkara yang menarik dapat saya pelajari dari beliau dan juga HT ialah kewajipan mewujudkan "Dustur Islamiyy" (DI) bagi sesebuah negara Islam. Saya juga berpeluang untuk melihat kepada perlembagaan bayangan bagi sebuah negara Islam yang telah dicipta oleh HT. Kritikan mereka terhadap perlembagaan kerajaan Islam Sudan juga telah membukakan lagi ufuk pemikiran saya. Saya telah didedahkan bahawa, perlembagaan merupakan satu kerangka teras sesebuah kerajaan. Mendakwa al-Quran semata-mata sebagai perlembagaan adalah tidak benar. Perlembagaan lebih merupakan kontrak di antara rakyat dan penguasa untuk menjamin perjalanan dan keharmonian sesebuah negara. Sebagai contoh, Piagam Madinah merupakan perlembagaan yang pertama dihasilkan di muka bumi ini. Jikalaulah hanya al-Quran yang akan menjadi perlembagaan, maka tidak perlulah piagam Madinah.

Sekembalinya ke Malaysia, saya amat obses dengan pemikiran DI ala HT. Saya meyakini bahawa PPM sekarang masih lagi tidak Islamik, masih lagi thagut, dan mestilah digantikan dengan DI. Apa yang lebih penting, saya masih berada di dalam paradigma yang mengatakan bahawa PPM masih lagi menjadi penghalang kepada perlaksanaan syariat Islam di Malaysia. Hal ini pernah saya coretkan di dalam artikel saya yang bertajuk "Perlembagaan Islam Untuk Negara Islam" di dalam majalah terbitan Suria Janib pada tahun 2000 yang lalu.

Ketika berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Master di UM, saya telah didedahkan kepada penulisan Tan Sri Ahmad Muhammad Ibrahim (TSAI). Saya telah dikejutkan dengan perjuangan TSAI untuk menerapkan Islam di dalam perlembagaan Malaysia. Antara kejayaan usaha TSAI ialah pindaan perlembagaan artikel 121 (1A). Artikel tersebut telah menyama tarafkan mahkamah Syariah dengan mahkamah sivil di sisi undang-undang. Walau bagaimanapun itu bukanlah kemuncak perjuangan TSAI. Antara perjuangan beliau yang belum selesai ialah untuk menggantikan perkataan "British Common Law" (BCL) di dalam akta 3 undang-undang Sivil 1956 dengan perkataan "Malaysian Common Law" (MCL). Menurut TSAI, dengan menggantikan perkataan tersebut, maka sebarang undang-undang baru yang ingin dilaksanakan akan dirujukkan kepada MCL. Maknanya, jika terdapat lacuna (lompang kosong) di dalam mana-mana akta terhadap sesuatu urusan undang-undang, maka ia akan dirujukkan ke MCL. Maka aspek sejarah, apa sebelum perlembagaan akan berperanan untuk menjustifikasikan boleh ataupun tidaknya sesuatu undang-undang baru itu dilaksanakan. Undang-undang Islam yang pernah dilaksanakan di Tanah Melayu semenjak zaman Melaka lagi, menurut TSAI, akan berperanan untuk membenarkan hukum syariat dilaksanakan jika ianya dibentangkan kepada parlimen dan dinilai melalui pertimbangan PPM.

Kesimpulan yang saya dapati daripada pemikiran TSAI (sebagai seorang yang berpengalaman amat luas di dalam undang-undang Malaysia dan juga PPM), ialah PPM tidak mengahalang perkasanaan Syariat Islam. Hanya dengan sedikit perubahan, maka syariat akan boleh dilaksanakan di Malaysia. Ini amat membanggakan. Maksudnya, tanggapan awal bahawa PPM adalah thagut dan syirik adalah tidak benar. Realiti ini juga menunjukkan bahawa Islam tidaklah begitu sukar untuk dilaksanakan di Malaysia. Kini apa yang perlu diperjuangkan, ialah mendapatkan salah satu daripada empat mekanisme pindaan perlembagaan untuk tujuan tersebut. Selain daripada itu, MCL itu sendiri perlulah dimurnikan dan dilobikan di peringkat legaslatif.

Di tahun-tahun 2003-2005, saya didedahkan pula dengan penulisan-penulisan Prof A Aziz Bari (AAB) dari UIAM. Beliau hanya saya kenali sebagai seorang yang amat pakar dalam bidang PPM. Tulisan-tulisan beliau, sama ada sebagai buku-buku teks fakulti undang-undang di UIAM, ataupun lewat majalah-majalah dan akhbar-akhbar telah membukakan lagi pandangan saya terhadap PPM. Apabila Intel Multimedia Publication (milik Persatuan Ulama Malaysia � PUM) menerbitkan buku beliau bertajuk "Islam di dalam perlembagaan Malaysia", saya sekali lagi dikejutkan. Kesimpulan daripada perbincangan beliau di dalam buku berkenaan, prospek perlaksanaan syariat di Malaysia amat cerah. Perlaksanaan syariat di Malaysia menurut beliau tidak perlukan penggantian PPM kepada al-Quran. Ianya juga tidak perlu melalui DI. Ianya juga tidak berhajat kepada MCL. Perlembagaan yang sedia ada itu sebenarnya tidak bertentangan dengan Islam dan membenarkan perlaksanaan syariat. Sudut yang lebih menarik lagi, perlaksanaan syariat di Malaysia juga tidak terlalu sangat bergantung kepada artikel 3 PPM yang menegaskan bahawa Islam adalah agama rasmi persekutuan. Ruang pentafsiran PPM itu sebenarnya membuka ruang untuk perlaksanaan syariat. Jangan terkejut, sebenarnya PPM yang ada pun bukanlah PPM berteraskan ideologi sekular. Perkataan sekular hanya merupakan cadangan kertas putih penubuhan perlembagaan itu sahaja yang tidak bersifat "binding".

AAB menegaskan, faktor yang menghalang perlaksanaan syariat di Malaysia bukanlah PPM, tetapi kemahuan politik (political will) sahaja. Tegas beliau, hanya dengan sedikit perubahan pada PPM, dan juga pentafsiran mahkamah terhadap PPM, Malaysia boleh melaksanakan syariat Islam. Persoalannya, bukanlah boleh atau tidak boleh, tetapi mahu ataupun tidak mahu. Cadangan saya, bagi para pejuang Islam dan juga mereka yang bercita-cita ingin melihat syariat Islam dilaksanakan di Malaysia, dapatkanlah buku tersebut. Semoga apa yang bakal anda baca nanti akan membuka ufuk minda anda dan memberikan semangat yang baru untuk terus berjuang. Walau bagaimanapun perlu diingat, Secantik mana pun undang-undang tersebut, tanpa perjuangan tidak kenal lelah kita untuk menerapkan aqidah Islam dan juga nilai-nilai Islam di dalam kehidupan kita, Islam tidak akan berdaulat juga. Pada hemat saya, kefahaman masyarakat terhadap Islam itulah yang lebih utama di dalam mendaulatkan syariat Islam. Jangan nanti, apabila sudah dilaksanakan syariat, masyarakat pula semakin rosak


Manusia samaada Islam, Kafir, Munafiq, Fasiq, musyrik dll semuanya jelas dinyatakan didalam Al-Quran dan Hadis.

Kalau anta nak sangat qiaskan manusia dengan Negara, Kenapa tak namakan Negara musyrikin... Negara yang mensyirikkan hukum Allah... atau negara fasiq, atau negara Jahiliyyah, kalau lah teori itu dipakai.

Kalau anta nak hadkan takrif negara kepada 2 itu sahaja, terpulang. Pembahagian Ulama' kepada negara itupun perkara ijtihadi. Banyak lagi pembahagian yang dibuat sebenarnya kalau anta buat sedikit research. Kalaulah Ulama' itu hidup dizaman ini, tidak mustahil kiranya mereka juga mengakui wujudnya negara sekular, komunis, sosialis sepertimana yang ada sekarang.

Setelah kejatuhan kerajaan Islam Othmaniyyah, ada mana-mana Ulama' yang menamakan kerajaan Islam Kamal Attartuk? Atau Negara Islam Kamal Attartuk yang tidak komited dengan Islam? Atau kerajaan Islam yang dimurkai Allah?

Sebenarnya yang ada adalah dengan maksud negara Umat Islam dari status hak miliknya.

Anta nampaknya berlegar didalam takrifan semata-mata bagi mengiakan Malaysia Negara Islam. Dalil apa yang dipakai wallahua'lam. Yang ada setakat ini, cuma satu, itupun muslihat semata-mata :- kalau bukan negara kafir, negara Islam lah tu...

Manakala jiwa saya, Allhamdulillah merasa selesa dan aman untuk tetap diatas landasan & takrifan yang asal yang memperincikan syarat-syarat dari kehendak Al-Quran dan Sunnah. Cara ini lebih selamat bagi umat Islam daripada meredhai sesuatu yang tidak diredhai oleh Allah.

Lepas ni timbul pula "Negara Islam yang tidak mendapat keredhaan Allah". kasihan, apabila bercelaru didalam takrifan yang asing daripada Islam.

Dalam masa yang sama, sedari awal saya mengambil sikap tidak mengkafirkan negara Malaysia. Saya lebih selesa mendiamkan diri dan hati dalam hal yang saya tidak perlu menyibukkan diri dengannya. Saya serahkan pada Allah SWT. Wallahua'lam. Kiranya Allah tanya saya, Kenapa kamu tidak iktiraf, atau mensahkan Malaysia negara Islam? InsyaAllah saya ada jawapannya. Namun yang saya lebih bimbang, apa yang saya buat untuk mendirikan Negara Islam?

Cara pemikiran saya dan ustaz Zain tidak memungkinkan jalan temu dalam hal ini. Semoga apa yang telah dibincangkan memberi manafaat kepada orang-orang mukminin.

Seterusnya zain-ys wrote" Memperjuangkan negara Islam tanpa terlebih dahulu mengetahui definasinya ibarat mensasarkan sesuatu yang tidak punya definasi. Umpama mencari sesuatu yang kita tidak tahu apa yang kita nak cari. PAS sudah mendefinasikan apa itu negara Islam. Dan sekarang kita bahaskannya. "

Nah, inilah sepatutnya yang dibahaskan.

Wassalam.

Assalamualaikum...
ubaidahku wrote:

Kalau anta nak hadkan takrif negara kepada 2 itu sahaja, terpulang. Pembahagian Ulama' kepada negara itupun perkara ijtihadi.


Pembahagian negara kepada dua bahagian; NEGARA ISLAM dan NEGARA KUFUR adalah berdalilkan kepada
1) Al-Quran (kalau nak sebut, makan masa panjang dan mengganggu perbahasan)
2) Sunnah (kalau nak sebut, makan masa panjang dan mengganggu perbahasan)
3) Athar2 salaful soleh (kalau nak sebut, makan masa panjang dan mengganggu perbahasan)
4) Ijmak.
Maka, hukum ijtihadi para ulama adalah tepat kerana bersandarkan kepada dalil-dalil.
ubaidahku wrote:

Banyak lagi pembahagian yang dibuat sebenarnya kalau anta buat sedikit research


Pertama:
Kalau research pun, kita akan temui bahawa ulama ijmak mengatakan negara terbahagi kepada dua,ISLAM dan KUFUR. Kalau kita nak cari juga khilaf, mungkin ada. dan memang ada, iaitu Imam al-Dabusi mendakwa bahawa Imam Syafie mengatakan negara tiada pembahagian. Ada negara Islam sahaja. Tiada negara kufur. Tapi dakwaan bahawa ia kata-kata Imam Syafie dipertikaikan. Dalam al-Umm dan lain-lain, jelas beliau berpandangan seperti Ijmak Ulama lain, ada dua bahagian: Negara Islam dan Negara Kufur.

Kedua:
Ikut kaedah dalam perdebatan "Jika kamu mendakwa sesuatu, maka bawakan dalilnya. dan jika kamu membawakan dalil maka pastikan kesahihannya". Maka kalau ustaz ubaidahku nak mengisbatkan ada pendapat kedua bahawa negara terbahagi kepada 3 bahagian atau lebih, maka bawakan kepada kita siapakah ikutan saudara dalam pendapat ini. kemudian, bawakan dalilnya.
Jika saudara tidak mampu menaqalkan pendapat kedua daripada ulama salaf, maka dikira pendapat kedua itu adalah ijtihad yang melanggar ijmak. Dan saudara mesti akur kepada ijmak ulama bahawa negara terbahagi kepada dua bahagian, Islam dan Kufur.
Nak buat istilah lain, buatlah. cuma mesti dimasukkan dalam salah satu 2 kategori ini. ISLAM atau KUFUR.
ubaidahku wrote:

Anta nampaknya berlegar didalam takrifan semata-mata bagi mengiakan Malaysia Negara Islam. Dalil apa yang dipakai wallahua'lam. Yang ada setakat ini, cuma satu, itupun muslihat semata-mata :- kalau bukan negara kafir, negara Islam lah tu...


Ini bukan muslihat. ini salah satu kaedah perdebatan. iaitu mengilzamkan lawan dengan pendapatnya sendiri. penjelasan: Kalau saudara mengatakan Malaysa bukan negara Islam, maka lazim daripada kata-kata saudara ini, bahawa Malaysia adalah negara Kufur. Bila Malaysia negara kufur, maka natijahnya:
-orang-orang kafir di dalamnya adalah harbi dan halal darah mereka.
-harta-harta orang kafir boleh dirampas.
-orang muslimin wajib berhijrah ke negara Islam lain.
-banyak lagi hukum-hakam akan berubah. ada tesis setebal 2 jilid membincangkan perbezaan hukum hakam natijah daripada istilah NEGARA ISLAM dan NEGARA KUFUR.


wallahu A'lam


Abu_Umair wrote:
Bila Malaysia negara kufur, maka natijahnya:
-orang-orang kafir di dalamnya adalah harbi dan halal darah mereka.
-harta-harta orang kafir boleh dirampas.
-orang muslimin wajib berhijrah ke negara Islam lain.

Adakah US, dan negara-negara EU (dan yang sewaktu dengannya) dikategorikan sebagai negara Kufur? Kalau mereka bukan negara Kufur, adakah mereka negara Islam?

Bila negara kufur seterusnya natijah yang disebutkan ... seperti kurang releven apabila perbandingan dilakukan dengan negara2 seperti US dan EU. Cukupkah kategori negara itu satu antara dua?


Quote:

1- Didaulatkan syariat Islam didalamnya
2- Diperintah oleh pemimpin yang beriman dan amanah

Terdahulu sebelum itu ubaidahku mengatakan bahawa Malaysia tidak memenuhi syarat pertama, iaitu perlaksanaan syariat tidak syumul.
Ana pula mengatakan, syarat pertama sudah dipenuhi, kerana syarat pertama tidak mengatakan ia mestilah secara menyeluruh. Mengatakan ia mestilah syumul hanya salah satu penafsiran sahaja, namun tak semestinya begitu. Ana pula mengatakan tidak semestinya syumul untuk memenuhi syarat ini. Ubaidahku mengatakan tidak.


ustaz Zain kata syarat pertama sudah dipenuhi, kerana syarat pertama tidak mengatakan ia mestilah secara menyeluruh. Mengatakan ia mestilah syumul hanya salah satu penafsiran sahaja, namun tak semestinya begitu. Ana pula mengatakan tidak semestinya syumul untuk memenuhi syarat ini.

soalan ana jika begitu Thailand juga boleh dikira negara Islam sebab syariah Islam juga dibenar dilaksanakan oleh masyarakat selatan Thai dalam hukum nikah kawin dan cerai berai (ada berita dalam akhbar hari ini)?

syarat kedua: beriman? ada juga yang beriman seperti Jen. Sonthi yang rampas kuasa, ahli Parlimen pun ada yang Islam, amanah? menurut ustaz Zain melaksanakan tanggungjawab sebagaimana yang dipertanggungjawabkan sebagaimana kerani buat kerja kerani, PM buat kerja PM, Gabenor buat kerja gabenor walaupun fasiq sekali sekala, maka Thailand juga cukup syarat untuk jadi negara Islam walaupun majoriti penduduknya agama Buddha? sebab 2 syarat dah ada
1- Laksana syariah Islam walau tidak syumul
2- beriman dan amanah iaitu laksana tanggungjawab dengan baik

sila komen atas pendapat ana yang kurang ilmu

Abdulrahman wrote:
Cuma kalau dalil negara Islam & Negara kufur tu dapat diperjelaskan secara terperinci lebih baik & membantu. Mungkin anta tak ada masa agaknya.... anta boleh elaborate, tak ganggu perbahasan pun. yang ganggu perbahasan ialah yang tak ada kena mengena dengan topik yang kita sedang bincang ni.

Ana nak tengok hujah abu_umair dipatahkan .. anyone? thank you.


ana insya Allah akan cuba membawa dalil-dalil tersebut apabila keperluan. iaitu apabila dapat dibuktikan bahawa ulama berkhilaf dalam masalah tersebut. jika ditakdirkan ada perselisihan, maka setiap pandangan mesti mengemukakan hujahan untuk dinilai.
perswis wrote:

Adakah US, dan negara-negara EU (dan yang sewaktu dengannya) dikategorikan sebagai negara Kufur? Kalau mereka bukan negara Kufur, adakah mereka negara Islam?


adakah di sana masih ada keraguan bahawa U.S adalah negara kufur?!! Negara yang diperintah oleh orang kafir, orang-orang Islam tiada kekuasaan dalam politik, syirik kepada ALlah menjadi syiar kerajaan mereka, malahan orang-orang Islam tidak selamat dan terancam untuk melaksanakan hukum-hakam Islam dalam negara mereka.
Tidak ada keraguan bahawa U.S adalah negara kufur.
perswis wrote:

Bila negara kufur seterusnya natijah yang disebutkan ... seperti kurang releven apabila perbandingan dilakukan dengan negara2 seperti US dan EU.


-orang-orang kafir di dalamnya adalah harbi dan halal darah mereka.
Iaitu: apabila Islam ada kekuatan untuk untuk berjihad melawan mereka.
Dalilnya: Hadis "Aku diperintahkan supaya memerangi manusia sehinggalah mereka berkata LAILAHAILLALLAH.....".

-harta-harta orang kafir boleh dirampas.
Kerana harta dan nyawa orang kafir tiada kehormatan di dalam Islam.
Dalil: sambungan hadis yang lalu, ".....Apabila mereka melakukan yang demikian (masuk Islam dan tunduk patuh), maka mereka telah menyelamatkan DARAH dan HARTA mereka....".

-orang muslimin wajib berhijrah ke negara Islam lain.
Kerana, dalam negara kufur sudah tentu orang Islam terancam untuk melaksanakan agama mereka. Dan kewajipan berhijrah ialah apabila mampu.
Dalil:
Firman Allah
إِنَّ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمْ الْمَلَائِكَة ظَالِمِي أَنْفُسهمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْض ، قَالُوا أَلَم تَكُنْ أَرْض اللَّه وَاسِعَة فَتُهَاجِرُوا فِيهَا
maksudnya, "Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan oleh malaikat dalam keadaan mereka menzalimi diri mereka sendiri, malaikat bertanya mereka, "Dalam keadaan bagamanakah kamu?", mereka menjawab, "Kamu dahulu adalah orang2 yang tertindas dalam negeri kami", lalu malaikat berkata, "Bukankah bumi Allah itu luas, supaya kamu boleh berhijrah kepadanya?".

Sabda Nabi S.A.W, "Aku berlepas diri daripada seorang Muslim yang menetap di tengah2 orang musyrikin".

ana rasa perlu diringkaskan sahaja seperti ini, supaya tidak lari dari topik perbahasan. sebab ini sudah masuk bab lain, iaitu; hukum-hakam negara islam dan negara kufur.
perswis wrote:

Cukupkah kategori negara itu satu antara dua?


Itulah yang dipegangi oleh salaf dan khalaf.
Berkata Syed Qutub dalam Fi Zilalil Quran, dalam tafsir surah al-Maidah ayat 27-40, "Pada pandangan Islam, dunia ini terbahagi kepada dua pembahagian, tidak ada bahagian ketiga baginya....... iaitu negara Islam, dan Negara Kufur".

Wallallhu A'lam.

Article the third... Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Di dalam American Constitution, dinyatakan bahawa Amerika tidak akan membuat sesuatu undang-undang yang membawa kepada tertegaknya negara berasaskan Agama. Dari segi ini saya setuju bahawa elemen ini membuatkan negara ini bukan negara Islam. Malah selagi artikel ke 3 ini tidak berubah, maka mustahil perundangan Islam boleh dilaksanakan di US. Dari segi ini sohihlah pada saya bahawa US bukan Negara Islam. (tak larat nak search constitution negara2 EU).

Saya berpendirian bahawa Malaysia adalah negara Islam setakat ini. Dalam masa yang sama berperasaan bahawa negara boleh didefinisikan lebih dari dua, namun tiada hujjah untuk backup so far... so, no contest to Abu_Umair .


Akhi Abu_Umair, Alhamdulillah, sekurang-kurangnya ada dalil untuk dibincangkan.

Namun, anta faham kah apa yang anta tulis? Adakah lantaran dalil-dalil ini anta iktiraf Malaysia negara Islam?

1. Kalau dalil dibawah yang anta pegang, sepatutnya anta mengatakan Malaysia sebuah Negara Kufur/Harbi. Kerana itu sebenarnya yang dimaksudkan Asy-Syahid Syed Qutb.
Quote:

Berkata Syed Qutub dalam Fi Zilalil Quran, dalam tafsir surah al-Maidah ayat 27-40, "Pada pandangan Islam, dunia ini terbahagi kepada dua pembahagian, tidak ada bahagian ketiga baginya....... iaitu negara Islam, dan Negara Kufur".


Asy-Syahid telah menjelaskan secara detail juga didalam Ma'alim fi tariq, "Dan hanya satu sahaja sistem, iaitu sistem dan peraturan Islam, manakala sistem peraturan yang lain adalah Jahiliyyah belaka. Firman Allah "Apakah hukum jahiliyyah yang mereka kehendaki dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin? (Al-Maidah:50)" Juga ada satu sahaja syariat dan undang-undang iaitu syariat dan undang-undang Allah, manakala syariat dan undang-undang yang lain adalah berdasarkan hawa nafsu belaka. Firman Allah "Kemudian kami jadikan kamu berada diatas satu syariat tentang urusan itu (agama). Maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui. (Aljatsiah:18)" Disamping itu hanya ada satu sahaja kebenaran yang tunggal dan tiada duanya, manakala yang lain adalah kesesatan belaka.

Dan akhirnya hanya ada sebuah sahaja negara, iaitu: NEGARA ISLAM; negara yang didalamnya tegak kedaulatan Islam, berjalan didalamnya syariat Allah, berkuasa didalamnya peraturan-peraturan Allah. orang yang beriman hidup didalam negara itu dalam keadaan penuh perpaduan dan setia kawan, saling bantu membantu dan hormat menghormati. Adapun negara yang berbentuk lain daripada itu, maka negara itu adalah NEGARA HARBI dimana orang orang Islam didalamnya tidak ada jalan kecuali berperang ataupun berdamai dengan janji tidak saling ganggu menggangu antara golongan Islam dengan golongan bukan Islam tanpa sebarang syarat, tetapi NEGARA SEPERTI ITU BUKANLAH SEBUAH NEGARA ISLAM, dan tiada sebarang ikatan setia antara penduduknya dari golongan lain dengan golongan kaum Muslimin.


2. Sekiranya anta mengatakan selain Negara Islam itu adalah negara Kufur yang wajib berhijrah ke-negara Islam lain, ini bermakna anta mewajibkan seluruh umat Islam yang berada di negara bukan Islam seperti di China, India, Jepun, Thailand, Russia, Amerika Latin, Amerika Selatan agar berhijrah ke-negara Islam.
Quote:

orang muslimin wajib berhijrah ke negara Islam lain.
Kerana, dalam negara kufur sudah tentu orang Islam terancam untuk melaksanakan agama mereka. Dan kewajipan berhijrah ialah apabila mampu.


Kalau inilah yang anta faham, maka memang bercelaru. Ke Negara Islam mana yang mereka nak berhijrah?

3. Sebenarnya para fuqaha' lampau membahagikan dunia mengikut perhitungan Islam kepada beberapa jenis.

Darul Islam (tanah air umat Islam atau negara umat Islam): Iaitu tanah air yang menjadi milik umat Islam dimana mereka membahagikan kepada lima jenis:
1. Darul Add: Negeri yang diperintah dengan syariat Islam secara menyeluruh dengan Adilnya, oleh kerajaan Islam yang sah dengan syaratnya menurut hukum Islam.

2. Darul Baghi: Negeri umat Islam yang diperintah oleh orang-orang Islam yang menderhaka kerajaan yang adil menurut hukum Islam.

3. Darul Bid'ah: Negeri umat Islam yang diperintah oleh orang yang melakukan bid'ah yakni perkara yang tiada kena mengena dengan ajaran Islam yang sebenar.

4. Darul Radh: Negeri umat Islam yang dikuasai oleh orang-orang yang murtad atau ditaklim oleh orang-orang yang murtad.

5. Darul Maslubah: Negeri umat Islam yang dijajah oleh orang-orang bukan Islam.

Kelima-lima jenis Negeri ini adalah menjadi HAK MILIK ISLAM dan penganutnya menurut pendapat Al-Imam Abu Hanifah.

Seterusnya Negara bukan Islam terbahagi 2:
1. Darul Ahdi: iaitu negara bukan Islam yang mengadakan perjanjian perdamaian dengan negara Islam menurut syarat yang ditentukan dan dipersetujui bersama yang disahkan oleh hukum Islam, dimana negara ini tidak mengganggu orang-orang Islam yang berada ditempatnya dalam urusan Agama dan kehidupan harian mereka.

2. Darul Harbi: mana-mana negara bukan Islam yang bermusuh dengan memerangi negara Islam atau menunjukkan tanda-tanda untuk menyerang, atau yang menggangu dakwah dan penganut Islam atau melanggar dan mengkhianati perjanjian yang dimeterikan.

Pembahagian ini tidaklah disebut secara pendetailan melalui nas-nas yang sarih dari Al-Quran dan Sunnah tetapi ia dihuraikan oleh para fuqaha' mengikut perkembangan semasa.
(Tuan Guru Abd Hadi Awang).

4. Mengikut Al-Qaradhawi, dalam mengulas perkara semasa dunia Islam hari ini, khususnya gerakan-gerakan Islam yang berjuang untuk mendirikan Daulah Islam, "sekiranya berbilang kekuatan dan parti politik adalah diharuskan DALAM NEGARA ISLAM YANG BERILTIZAM dengan undang-undang Islam, maka lebih-lebih lagi berbilangnya Jamaah dan Parti adalah dibenarkan SEBELUM TERTEGAKNYA NEGARA ISLAM."Bermakna, kebanyakan negara-negara umat Islam yang ada hari ini, Negara Islamnya belum tertegak. Kewajipan kita semua untuk menegakkannya.

5. Kiranya ada yang mengatakan Negara Malaysia hari ini adalah Negara Islam walaupun minimum, maka bermakna mereka mendakwa kewajipan menegakkan Negara Islam telahpun selesai. Sedangkan hakikatnya Negara ini tidak mendaulatkan syariat Allah. Kerana menegakkan Syariat Allah adalah syarat minimum, setidak-tidak adalah iltizam untuk menegakkan syariat Allah.


ubaidahku wrote:

2. Sekiranya anta mengatakan selain Negara Islam itu adalah negara Kufur yang wajib berhijrah ke-negara Islam lain, ini bermakna anta mewajibkan seluruh umat Islam yang berada di negara bukan Islam seperti di China, India, Jepun, Thailand, Russia, Amerika Latin, Amerika Selatan agar berhijrah ke-negara Islam.


akhi ubaidahku,
anta kena perhatikan uslub penghujahan ana. ana bukan membuat penghujahan dalam bentuk taqrir (penetapan). Tetapi ana membuat penghujahan dalam bentuk ilzam. ana dah cakap awal-awal. perhatikan balik uslub ayat ana.
Quote:

Ini bukan muslihat. ini salah satu kaedah perdebatan. iaitu mengilzamkan lawan dengan pendapatnya sendiri. penjelasan: Kalau saudara mengatakan Malaysa bukan negara Islam, maka lazim daripada kata-kata saudara ini, bahawa Malaysia adalah negara Kufur. Bila Malaysia negara kufur, maka natijahnya:


ana beri hujah dalam bentuk Ilzamul khashmi bi lazim qaulihi. iaitu: Memaksa pihak lawan beriltizam dengan natijah daripada pendapatnya sendiri. di dalam penghujahan seperti ini, penghujah bukan menjelaskan pendiriannya. Cuma, hanya mahu menggoyahkan hujah lawan.
anta sendiri sudah maklum dalam permasalahan LAZIMUL QAUL.

(mungkin, ana terlajak sehingga mengheret topik lain iaitu hukum-hakam negara Islam dan Negara kufur. Kalau ia tidak relevan disebutkan di sini, abaikan).

jadi, jika anta tidak mahu beriltizam dengan natijah pendapat anta sendiri, anta hanya perlu nafikan sahaja apa yang ana sebut, dan membawa hujahan anta, (contohnya: penafian bahawa negara ada dua sahaja). barulah anta terselamat daripada hujah ilzamiyyah ini.

akhirnya, balik kepada point asal, negara ni, ada berapa bahagian......


Akhi,
Setakat ini, ana consistent dan ilitizam denga hujah dan pendirian ana. Lantaran itupun ana tidak bahagikan negara dengan 2 bahagian sahaja. Nanti bercelaru.

Sebagaimana yang TGHA jelaskan, tidak ada dalil yang sarih dalam pembahagian negara. Ianya pembahagian Fuqaha' mengikut perkembangan semasa.
Wassalam.


ubaidahku wrote:

1. Kalau dalil dibawah yang anta pegang, sepatutnya anta mengatakan Malaysia sebuah Negara Kufur/Harbi. Kerana itu sebenarnya yang dimaksudkan Asy-Syahid Syed Qutb.


ana harap anta faham Kenapa ana bawa kata-kata al-marhum Syed Qutub tersebut. lihat di bawah:
Abu_Umair wrote:

perswis wrote:

Cukupkah kategori negara itu satu antara dua?


Itulah yang dipegangi oleh salaf dan khalaf.
Berkata Syed Qutub dalam Fi Zilalil Quran, dalam tafsir surah al-Maidah ayat 27-40, "Pada pandangan Islam, dunia ini terbahagi kepada dua pembahagian, tidak ada bahagian ketiga baginya....... iaitu negara Islam, dan Negara Kufur".


ana sebenarnya sedang menjawab soalan tentang pembahagian negara. ana berhujah dengan kesepakatan salaf dan khalaf bahawa tiada pembahagian ketiga. kemudian, ana bawa kata-kata beliau sebagai contoh sepakat ulama mutakhir tentang pembahagian tersebut.

Nukilan kata-kata beliau tentang kesepakatan itu tidak semestinya ana kena menerima takrifan beliau tentang Negara Islam atau Negara Kufur, kerana ia diperselisihkan. Sebab istidlal ana hanya pada nukilan sepakat oleh beliau, sebagaimana difahami daripada kata-kata ana tadi.

Seperti juga kita merujuk kepada kitab Maratibul Ijmak karangan Ibnu Hazm dalam masalah kesepakatan, atau ijmak. tidak semestinya kita mesti menerima pendapat beliau dalam permasalahan khilaf. Kita merujuk kitab Al-Ijmak karangan ibn Munzir dalam menukilkan ijmak, tetapi kita tidak semestinya berpegang kepada pendapat beliau dalam permasalahan khilaf, contohnya dalam kitab beliau al-Isyraf.

Di sini, ana tidak pernah menyebut takrifan negara Islam. Ana lebih senang melihat perbincangan antum, terutama ustaz zain dan ustaz ubaidahku dalam membahaskannya.

KESIMPULAN yang dapat ana ambil ialah....Malysia adalah negara ISLAM..tetapi Islam yang tak syumul...umat Islam MALYSIA juga masih tak syumul ada berfaham syiah,sekular,ISLAM Liberal,tarikat2 sesat...dan sebagainya...sama-samalah kita berjuang ke arah Islam yang syumul baik aqidah,ibadah,isu-isu semasa...dan sebagainya....siapa nak iktiraf Malaysia negara Islam melainkan org Islam,jangan pula Bush (US) pula iktiraf Malaysia negara Islam tetapi org Islam sendiri masih tak mengaku tanah airnya adalah nagara Islam? pelik tapi benar....wa.


Ciri-ciri takrifan 1, 2 & 3 telahpun selesai dibahas. Nampaknya tidak ada point sanggahan baru yang dikemukakan. Kalau adapun pointnya berpusing2 sekitar itu sahaja. Yang lain-lain hanyalah pandangan sahaja yang memang kita alu2kan.

Cuma ada satu dua perkara yang tak selesai lagi:
1- Masalah pemimpin muslim memimpin rakyat majoriti non muslim seperti Thailand.
2- Masalah pembahagian negara.

Masalah (1) akan dijawab lewat sebab mahu beri laluan/tumpuan kepada pembahasan pembahagian negara antara ubaidahku dan abu_umair.

sebab masalah ini akan membabitkan beberapa masalah lain yang takut menghilangkan tumpuan kepada perbahasan yang sedia ada maka, saya bercadang menangguhkan jawapannya terlebih dahulu.

Sekali lagi saya nak mengingatkan peri pentingnya mengetahui takrifan negara Islam dan pembahagiannya.

Kerana perjuangan banyak kelompok Islam bertitik tolak kepada perkara ini. sama ada kita sedar ataupun tidak.

Banyak kejadian dan peristiwa yang mengejutkan kita juga bertitik tolak dari takrifan dan pembahagian ini.

Kelompok salafiyah Jihadiyah di Mesir dan kelompok al-Qaeda yang menganggap kerajaan yang ada tidak Islam dan sebagai harbi menyebabkan mereka menghalalkan perang bersenjata terhadap pemerintah. Bukankah juga berkaitan dengan takrifan?

Kita lihat pula peristiwa 11 September. Ia adalah titik tolak dari takrifan dan pembahagian tentang negara.

Kepada sesiapa yang masih menganggap pembahasan tentang takrifan negara Islam adalah sia-sia, dia adalah silap.

Semua orang perlu diberi penjelasan dengan penuh sikap terbuka tentang hal ini. Dan semua orang perlu dibawa agar berpegang dengan pandangan yang sederhana dalam hal takrifan negara Islam. Jika tidak, banyak akibat tidak baik yang merugikan umat Islam akan hal ini.

begitam wrote:
ana terfikir,kalau kita berlenguh2 jari membincang tentang definisi dan status Islamnya negara ini,baguslah kita yang sedikit ni yang ada kemudahan internet ni dok tengok 1 thread dalam forum ni.. tetapi apakah impactnya terlalu besar buat PAS atau sesiapa saja dari segi matlamat perjuangan? nanti akan ada suara2 yang cakap"itu bukan urusan kita,kita harapkan inilah bibit2 permulaannya.."

Persoalan negara bukan persoalan kecil. Bila ia persoalan besar, maka takrifannya juga persoalan besar. Dari takrifan itulah akan dizahirkan melalui tindakan dan membentuk halatuju parti.
begitam wrote:
Ana tak tahu mungkin ustaz zain join Pemuda (??) atau terlibat dalam Parti di lokaliti tertentu sebab beberapa kali ustaz highlight yang beliau ni org PAS..


Ana highlight-kan hal ini beberapa kali sebagai nak mengetengahkan:
- Pendapat kedua dalam PAS
- Pendapat umum yang dipegang oleh banyak orang tidaklah sekuat mana jika disanggah.
- Kritikan dan sanggahan dari ahli PAS sendiri, bukan dari orang lain.
begitam wrote:
ana rasa argument anta boleh dimatangkan lagi kalau anta berbincang dengan org yang lebih berkelayakan dan sememangnya di dalam medan perjuangan secara istiaqamah dan fokus.. kat sini majoritinya yang alhamdulillah ada minat Islam tetapi sedikit yang betul-betul ahli dan berautoriti dalam bidang agama. Pernah anta naikkan isu ini untuk dijadikan muzakarah Dewan ulama, exco tertinggi PAS atau sekurang2nya ke peringkat negeri? PAS sediakan channelnya yang banyak untuk kita salurkan pandangan dan berbincang..di setiap negeri pun ada exco dan Pesuruhjayanya..tafaddal syeikh!


Apa yang anta sebut tu ialah, pandangan dari akar umbi/orang bawahan dibawa ke atas.

Ada atau tidak budaya dalam PAS: Orang atas pergi ke akar umbi untuk mengambil pandangan mereka. Kalau ada, dipersilakan untuk diambil.

Seperkara lagi, ramai orang2 besar yang memandang sepi 'kuasa internet', ramai yang menyesal dengan sikap mereka itu.



begitam wrote:
ana terfikir,kalau kita berlenguh2 jari membincang tentang definisi dan status Islamnya negara ini,baguslah kita yang sedikit ni yang ada kemudahan internet ni dok tengok 1 thread dalam forum ni.. tetapi apakah impactnya terlalu besar buat PAS atau sesiapa saja dari segi matlamat perjuangan? nanti akan ada suara2 yang cakap"itu bukan urusan kita,kita harapkan inilah bibit2 permulaannya.."

Persoalan negara bukan persoalan kecil. Bila ia persoalan besar, maka takrifannya juga persoalan besar. Dari takrifan itulah akan dizahirkan melalui tindakan dan membentuk halatuju parti.
begitam wrote:
Ana tak tahu mungkin ustaz zain join Pemuda (??) atau terlibat dalam Parti di lokaliti tertentu sebab beberapa kali ustaz highlight yang beliau ni org PAS..


Ana highlight-kan hal ini beberapa kali sebagai nak mengetengahkan:
- Pendapat kedua dalam PAS
- Pendapat umum yang dipegang oleh banyak orang tidaklah sekuat mana jika disanggah.
- Kritikan dan sanggahan dari ahli PAS sendiri, bukan dari orang lain.
begitam wrote:
ana rasa argument anta boleh dimatangkan lagi kalau anta berbincang dengan org yang lebih berkelayakan dan sememangnya di dalam medan perjuangan secara istiaqamah dan fokus.. kat sini majoritinya yang alhamdulillah ada minat Islam tetapi sedikit yang betul-betul ahli dan berautoriti dalam bidang agama. Pernah anta naikkan isu ini untuk dijadikan muzakarah Dewan ulama, exco tertinggi PAS atau sekurang2nya ke peringkat negeri? PAS sediakan channelnya yang banyak untuk kita salurkan pandangan dan berbincang..di setiap negeri pun ada exco dan Pesuruhjayanya..tafaddal syeikh!


Apa yang anta sebut tu ialah, pandangan dari akar umbi/orang bawahan dibawa ke atas.

Ada atau tidak budaya dalam PAS: Orang atas pergi ke akar umbi untuk mengambil pandangan mereka. Kalau ada, dipersilakan untuk diambil.

Seperkara lagi, ramai orang2 besar yang memandang sepi 'kuasa internet', ramai yang menyesal dengan sikap mereka itu.


ubaidahku wrote:
Ana minta maaf cakap, tapi ana tak nampak sebarang hujah dan dalil dari ustaz zain untuk ketengahkan pendapat... memang susah orang nak terima.

Contohnya:
1. Melaksanakan syariat - dikata melaksanakan sedikit pun dah cukup untuk justify. Ini pelik. Jadi perlu ada dalilnya atau contoh2 nya dari salafusoleh. B

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

mizie_hafiz80
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3144
Posting: 928
Dari: Malaysia

saudiarabia  


posticon Posting pada: 23-04-08 10:05


Panjangnya post kat atas ini... Boleh tak padat dan pendekkan...? Saya tak fikir semua orang larat membacanya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mizie_hafiz80Profil   Hantar PM kepada mizie_hafiz80   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 23-04-08 12:28


Pada 01-04-08 17:17 , simpLe_sHida posting:

!!! QUOTE !!!

= rahman
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
A = anwar(INSYA ALLAH)
dan = ??
dan = IR Nizar... ( MB PErak )


teori Rahmat..hehe..
yumkin.. best Kalau jadi..

rahmat
A = abdul razak
H = hussien
M = mahathir
A = abdullah
t= tuan guru nik aziz..

bukan yang tiltle tengku..
tapi tuan guru..hehehe


Ingatkan tengku tadi... :-D


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

kucing_siam
Warga Rasmi
Menyertai: 23.04.2008
Ahli No: 33312
Posting: 6
Dari: Johor Darul Hikmah

thailand  


posticon Posting pada: 23-04-08 12:58


Pada 23-04-08 10:05 , mizie_hafiz80 posting:

!!! QUOTE !!!

Panjangnya post kat atas ini... Boleh tak padat dan pendekkan...? Saya tak fikir semua orang larat membacanya...


panjang2 lah best saudara....kalau pendek sangat, tak larat juga.

tapi mengikut pemerhatian aku ini PM yang ke 6 ialah bapak saudara aku - Muhyiddin Yassin


-----------------
meoowww....meowwww..meowww


Bookmark and Share

    


  Member Information For kucing_siamProfil   Hantar PM kepada kucing_siam   Pergi ke kucing_siam's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.148452 saat. Lajunya....