Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-07-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Activity gets you busy. But productivity gets you results. Activity consumes time. Productivity frees it.

-- ummimq

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 71
Ahli: 0
Jumlah: 71




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 9 hari yang lalu
the_brOtherz: 36 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Berjalan, Melihat, Mentafsir


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Berjalan, Melihat, Mentafsir

Please Mendaftar To Post


Oleh Berjalan, Melihat, Mentafsir

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-08 15:28


Bismillahirrahmanirrahim.


Sekadar coretan apa-apa bingkisan dari pengalaman hidup untuk dititip dalam topik ini. Saban kali manusia berhadapan dengan berbagai kejadian yang boleh dijadikan 'pengajaran yang unik dan berhikmah' namun diabaikan seolah-olah perkara yang tak bermakna.

Pengalaman boleh merangkumi apa sahaja daripada kehidupan manusia, binatang, tumbuhan, cipataan manusia dan lain-lain yang boleh mengajak manusia berfikir keagungan Tuhan.

Selamat berkongsi.


Salam ukhwah,
-- Muddtahsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-08 15:38


Nak berkongsi perkara menarik yang berlaku hari ini.

Dalam pukul 12.30 tengah hari tadi aku keluar kejap makan tengah hari di Shah Alam. Nak jadi cerita dalam perjalanan ke kedai makan, terserempak dengan seorang warga Myanmar, wanita yang agak tua.. Teringat nenek aku di kampung dalam lingkungan usia 70an..

Yang menghairankan, dia junjung kotak2 kadbod yang tebal dan dilipat elok serta beberapa bungkusan dalam plastik hitam atas kepala.. rasanya 3 kaki tinggi, Subahanallah. Rasanya itu hasil rezeki dia untuk hari ini, insya-ALLAH.

Kalau user ukhwah sendiri yang melihat.. apa agaknya first impression anda ye..?

First impression aku sendiri, kagum..
sebab di Malaysia itu agak ganjil/ jarang dilakukan orang.. Kalau di negara beliau, mungkin orang tak berasa hairan sebab dah biasa tengok hari-hari...

Kemudian aku terfikir, bagaimalah agaknya sesuap nasi yang dia nak hulur pada anak-anaknya..??

Aku terfikir lagi bagaimana kehidupan anak2nya kelak..? Ikut ibunya kelak atau berusaha mengatasi kehidupan ibunya dan merubah nasib keluarga kelak..? Wallahua'alam.

Dalam perjalan balik lepas makan aku terserempak lagi.. Rasanya dia dah berjalan lebih 300m.. cepat jugalah..

Kagum, teringat pada kata-kata seorang sahabat yang berkerja disini.. Asalnya dari Thailand.

Di Malaysia mudah benar buat 'emas'.


Subahanallah.


Sekadar berkongsi.


Salam ukhwah,
-- Muddathsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-01-08 15:32


Bismillahirrahmanirrahim,


Berkongsi, semalam terlintas perkara yang rasanya jarang terfikir.
Sebab semalam tidur lewat dalam pukul 2 mlm.
Banyak nyamuk, lupa nak sembur ridsect.

Ada perkara yang memusykilkan aku.. tentang nyamuk..

>> Nyamuk ni makhluk kecil yang telah memusnahkan rakyat Namrud di zaman Nabi Ibrahim a.s
>> Makhluk ni juga yang telah membinasakan Raja Namrud dengan masuk melalui hidung dan memakan otak Raja Namrud selama 40 hari..
>> Makhluk ni selalunya bising dengan bunyi 'nnggggggg' masa menghisap darah..
>> makhluk ni juga hisap darah pada waktu dan keadaan tertentu, misalannya gelap dan tiada cahaya matahari terutamanya senja dan malam.
>> makhluk ni juga bawa penyakit yang ditakuti.. denggi berdarah. Naudzubillah..


Yang menghairankan aku,

Nyamuk ni makhluk ALLAH yang telah membunuh
Raja Namrud yang angkuh dengan memakan otaknya dengan memasuki saluran pernafasan. Subhanallah, yang aku terfikir bila masuk saluran pernafasan pastilah terus ke perut lepas tu akhirnya ke saluran kumuh/najis. Tapi makhluk kecil ni boleh masuk ke otak.. Subhanallah.

Dan lagi ada waktunya, nyamuk ni juga macam jam penggera dengan bunyi bisingnya.. boleh kejut pukul 6, 6.30 dll..
Kalau tak subuh gajah lah.. Naudzubillah =P

Dan lagi satu nyamuk juga tak risau rezeki yang ALLAH kurniakan.. tak macam manusia..

Wallahua'lam.

Pengajaran untuk aku yang jahil..

Wallahua'lam

Salam ukhwah,
-- Muddathsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-01-08 14:49


Bismillahirrahmanirrahim,


Sekadar berkongsi.. pertanyaan dalam diri aku.. yang kadang-kadang aku sendiri pun takjub memikirkan.

Kekuasaaan ALLAH, Subhanallah.

Perkara yang memusykilkan aku,
Rasanya pertanyaan ni dah lama, tapi aku terniat nak coret disini..
Moga-moga aku mendapat manfaat, insya-ALLAH.

Hmm, perkara yang sekian lama memusykilkan aku adalah.. tentang awan.

Hmm, pernahkah user ukhwah terlihat awan mendung, gelap.. menakutkan dari jauh...? Agaknya apa yang hati user terdetik ye bila terlihat awan sedemikian..??

Bagi aku perkara yang menghairankan adalah awan tersebut sebenarnya mengandungi bertan-tan air (tak mampu aku nak buat perkadaran jumlah air.. tapi yang aku yakin lebih.. wallahua'lam).
Maknanya sangat berat.. tapi tak pernah runtuh.. tiada tiang..

Malahan..
Sesiapa yang rajin memerhati awan pasti melihat pergerakkan awan yang indah..


Subahanallah.. Maha suci ALLAH..


Salam ukhwah,
-- Muddathsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-02-08 22:38


Bismillahirrahmanirrahim.


Sekadar berkongsi.. masa kecik-kecil dulu saya pernah terlihat 'bukit semut' yang aneh.. Bukit kecil ni sebesar satu genggam tangan sahaja. Ada 2 longgok dipepenjuru rumah dekat tangga.

Sebenarnya bukit semut ni adalah semut-semut mati yang dihimpun oleh rakan-rakan semut lain yang masih hidup.
Jadi bayangkan dalam satu longgok ada beratus-ribu sahabat2 semut yang terkorban.

Hmm, saya ingat lagi, bila perhati dekat-dekat memang nampak semut hidup mengangkat rakannya yang mati dan letak dalam longgokan bukit tersebut.

Subhanallah.

Sekarang dah tak ada longgokan bukit semut tersebut.

Kuasa ALLAH..


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 05-02-08 22:44


Wah Muddathsir787,

mentafsir pasal semut lah....

teman nak join sekali lah...

Teman gemor mengelamun dan berkhayal walo dimane pun sahaja. Sesambil memerhati alam sekeliling, teman akan berpikio dan mengelamun. kenapa itu dan kenapa ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

awan_biru85
WARGA SETIA
Menyertai: 03.12.2006
Ahli No: 27594
Posting: 772
Dari: sabak terbenam

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 05-02-08 22:55


Baca posting ni tadi ingat album nowseehart tu, berjalan,melihat, mentafsir :-)


!!! QUOTE !!!

Berkongsi, semalam terlintas perkara yang rasanya jarang terfikir.
Sebab semalam tidur lewat dalam pukul 2 mlm.
Banyak nyamuk, lupa nak sembur ridsect.

dengan ridsect pun nyamuk boleh mati, kalau manusia? baik gunakan kelambu. Lagi tradisional dan jimat begitu 8-)


-----------------
Photobucket

MaSyAraKat HRmONi KeLuARga bahagia


Bookmark and Share

    


  Member Information For awan_biru85Profil   Hantar PM kepada awan_biru85   Pergi ke awan_biru85's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 05-02-08 22:55


eheh hari tu pergi sungai ada tangkap gambar satu pokok yang nampak istimewa..hehe tak tahulah pula kalau mata orang lain...
nantilah saya letak sini bila free.. :kelip:


prof ada permintaan, :-D
boleh tak tangkap gambar bintang dengan kamera prof :malu:
nak tengok gambar bulan sekali :sopan:
sungguh terpegun melihat bintang2 yang banyak..
tapi kadang-kadang saja dapat tengok malam2 kalau kebetulan keluar..
kalau dulu ada kawan-kawan keluar malam pergi dekat padang tengok bintang... :-(

terima kasih..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 05-02-08 23:11


sakinah,

nak tangkap bulan bintang kena pula Lensa lain, iaitu lensa Tele. yang panjangnye yang sesuai 300mm ke atas. tapi itu pun tak hebat lagi sebab mendekatkan sikit saja, nak betui3 punya guna teleskop yang dipasang kamere. tu teman tak mampu, malah organisasi saja yang mampu memilikinye....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 06-02-08 09:13


hari2ku d penuhi dengan berjalan melihat dan mentafsir..

perjalanan mengembara d ukhwah.com memperlihatkan
kepelbagaian ragam manusia...
masi teringat pada kes yang lama..
acapkali rasa terasa, terhina,terkesima..dan semua yang ter..ter :-P

...............
skema sikit ayat sebab bberapa hari ni rajin membaca kononnya..teeeettt :sopan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-02-08 23:42


Ahlan.. ahlan.. ahlan..!!

Jemput, jemput..!!!

Bro Daeng nak mentafsir pun boleh saja..
Jemput-jemput awanbiru, sakinah.. ummu.. =)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 07-02-08 07:06


suka juga pandang ke langit malam2 dan waktu subuh tengok bulan dan jutaan bintang..
Subhanallah...


-----------------
Anehnya perjalanan masa. Tetapi lebih aneh manusia yang melalaikannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-02-08 18:46


Hmm, ya Bro..

Tapi suasana bintang-bintang dan bulan waktu Ramadhan.. lebih syahdu.. sayu saja..


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-02-08 18:59


Bismillahirrahmanirrrahim.


Baru sahaja !0 minit tadi dalam perjalanan ke tempat kerja Shah Alam (Shift malam).

Ada 'kemalangan'.. Jalan pula hujan renyai-renyai..
Yang mengejutkan sebuah kereta Toyota Hitam terbalik sebab terlanggar 'divider' jalan seberang sana.

Aku di jalan bertentangan. Kejadian yang 'adhock'.. terkejut.. Subhanallah..

Syukur dalam masa yang sama ada 2 orang Indonesia.. berlari cepat. Sebab pintu pemandu tak boleh buka (kereta terbalik)..
Jadi tingkap belakang dipecahkan.. Mungkin sebab nekad dan ikhtiar.. 4 kali tendang dengan kaki dah pecah tingkap..

Pengalaman aku sebelum ni tengok orang pecah tingkap cermin dengan helmet.. masa kecemasan.. jarang tengok pakai kaki.. Subhanallah.

Kemudian.. pintu depan berjaya dibuka selepas butang ditarik..

Seorang pemandu Cina koma.. darah meleleh dari hidung.
Nampak macam leher sedikit terkulai.. mungkin sebab kereta tersebut terbalik dalam satu pusingan.. Subhanallah..

Dalam keadaan panik, yang aku terfikir cuma telefon 999 (panggilan kecemasan SOS). Kemudian talian disambung pada ambulan..

Alhamdulillah. Lepas dalam 15 minit keliling mula ramai.. macam-macam orang Melayu, Cina, India..
Ada yang menonton.. ada yang menolong mangsa (tegakkan badan).. ada yang periksa kereta takut minyak bocor.. dll..
Wallahua'lam.


Sebelum sambung perjalanan ke tempat kerja..
Alhamdulillah. Aku berterima kasih pada orang Indonesia tadi sebab pantas.. Aku pesan suruh tunggu ambulan, Insya-ALLAH.. dalam perjalanan. Dan aku pesan jauhkan mangsa dari kereta sebab aku macam terbau petrol.. mudah-mudahan petrol tak bocor..


Alhamdulillah.

Syukur, dalam keadaan begini masing-masing sanggup hulurkan bantuan.. Tak kira bangsa.. Alhamdulillah.

Manusia sejahat-jahat atau sebaik-baik mana.. telah ALLAH ciptakan 'hati perut' atau perasaan simpati..


Alhamdulillah.


Hmm, satu perkara lagi yang aku perasan..
Toyota mahal macam tu sepatutnya.. keluar air-bag bahagian stereng waktu 'accident'.. Tapi tak keluar pun masa aku jenguk kereta tersebut.. Tak berfungsi..???

Wallahua'lam..


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 07-02-08 23:09


teringat masa bulan puasa, tengok meteorit bersama kawan-kawan..
dulu tak percaya meteorit pun boleh nampak...sampailah tengok dengan mata sendiri baru percaya... Subhanallah..

prof, lensa Tele tu mesti mahal juga ye..
tapi teleskop jauh lagi mahal :D

teringin pula nak tengok MISA..


p/s: Muddathsir, satu pengalaman yang sangat berharga..
selalunya time berlaku macam ni, ada saja insan2 yang akan menolong..tak kira warna kulit dan bangsa.


-----------------
Anehnya perjalanan masa. Tetapi lebih aneh manusia yang melalaikannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-08 08:19


ku berjalan merentasi dunia
memerhatikan keajaiban ciptaan Tuhan
terlalu agung untuk ditandingi
hebatnya kuasa yang Maha Esa

terasa terhibur
mendengar siulan
kicauan burung-burung berterbangan
desiran ombak
menyusur pantai
deru angin yang tidak bertepian

oh Tuhanku agungnya kuasaMu
menciptakan segala-galanya penuh misteri
kehijaun gunung dan birunya langit
semuanya membuatku merasa kagum

oh Tuhanku megahnya rasa di hati
gembira terpesona dengan keindahan
menggamit hatiku yang sunyi sepi
mengucap syukur atas kurniaan Ilahi

indahnya dunia ciptaan yang Esa........

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-08 22:35


Alhamdulillah, zatil alwani..

Bingkisan yang menarik..
Nak tanya, itu lirik nasyid atau sajak..??


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-08 22:41


Bismillahirrahmanirrahim


Hmm, apa yang aku nak berkongsi hari ni adalah perkara menarik yang aku pernah cuba pada anak buah aku.. Si kecil comel berumur 2 tahun..

Pernah dengar Ichida method.. Kaedah daripada Jepun digunakan untuk membangkitkan kecerdasan si kecil..

Alhamdulillah. Aku dapat petikan daripada email dan aku ambil sedikit dan cuba pada anak buah aku yang seorang ni..

Tiap kali dia tidur. Aku bisik dekat telinga dia..
Yang dia sayangkan aku, suka aku.. budak bijak..

Alhamdulillah, dalam seminggu aku nampak ada perubahan positif..
Katakan bila aku start motor saja nak pergi kedai misal kata..
Sanggup si kecil ni berlari-lari nak masuk bakul motor..
Jenuh mak dia (kakak aku) tarik, nak jugak ikut aku meronda naik motor.. Alhamdulillah.

"Nak ikut D.ong Chan Jinggong..!!", maksudnya nak ikut pak njang joging.. dalam pelat dia lah.


Alhamdulillah, yang aku perhati dalam umur 2,3 tahun adalah waktu sangat sesuai untuk perkembangan emosi si kecil.. Wallahua'lam.

Aku pernah dengar juga budak-budak kecil umur 2,3 tahun yang mampu menghafal sebilangan surah Al-Quran di Arab Saudi.. Subhanallah..

Kerdil rasa diri aku ni.


Wallahua'lam.


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 08-02-08 22:50


wah :welcome: best lah pula ichida method tu..

hmm, boleh apply dengan budak-budak ni..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 07:38


Ichida Method ni, boleh buat kat isteri ke nanti :D
tapi macam untuk budak kecik saja..sebab masa tu otak dia tengah membesar dengan pantas.


Berjalan, Melihat, Mentafsir..

erm..tak sangka juga, saya dapat keluar melihat tempat orang..
sebelum ni, dari kecil sampai masuk u, semuanya kat belah utara saja.
lepas itu dah kerja setahun kena transfer ke KL. Tapi tak lama, dan balik semula ke Butterworth. lepas itu dapat sambung belajar di N9. Tak sangka pula dapat keluar sekali lagi. selepas ini mungkin dapat merentasi Laut China Selatan pula...insyaAllah.


erm... teringat lagu nasyid kembara.


Hikmah Kembara

Album : Hikmah Kembara
Munsyid : Mirwana
http://liriknasyid.com


Di sini kau berdiri
berpijak di bumi
menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau berfikir
alam penuh rahsia
anugerah yang maha esa

(CHORUS)
Berjalan,bermusafirlah
melihat kebesaran tuhan
yang diciptakan untuk
mereka yang berfikir
dan bersyukur di atas nikmat
dan kurnianya
nilai harganya,iman dan taqwa
bagi hamba yang setia

Tiada beza warna,kulit atau rupa
yang ada hanya insan yang lemah
dengan satu tujuan mencari keredhaan
dan berbudi di bumi tuhan

Fikirkanlah..dimana arah kita
Renungilah..hikmah kembara
menuju kasih
buktikan cinta kita..
kepadanya..
ini kembara kita

Berjalan dan bermusafirlah
untuk melihat kebesarannya
lantas berfikir dan bersyukur
diatas nikmat dan kurnianya
nilai harganya iman dan taqwa
bagi hamba yag setia

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 08:23


WAAAHHH!! BESSS!! Topic yang menarik untuk berpost-post di sini...
HMM.. Kubaca artikel mengenai Americanization of Islam. HMMM, lebih kepada bagaimana Yahudi dan Nasrani mahu mengambil kesempatan sepenuhnya terhadap peristiwa 11th September. First phase, division between Islam within and outside America. Sebagai contoh kecil, walaupun division secara minor dan cuma sekadar perbezaan politik antara PAS dan UMNO sudah cukup dahsyat sehingga timbul istilah ulama PAS dan ulama UMNO atau kafir-mengkafir, Yahudi dan Nasrani pula cuba memisahkan negara-negara Islam dengan ideologi pula. Kita boleh melihat Turki dengan sekularnya, yang lain dengan demokrasinya, kemudian beratus-ratus juta penduduk negara Arab yang mengelilingi Israel yang kecil terpisah dengan sempadan geografinya dan semangat asabiyahnya, sesetengah negara Islam dengan liberal dan kapitalismenya serta pelbagai lagi yang pemecah-belahan yang dimanfaatkan musuh kita.

Second phase, assimilation process of the Jewish. Kulihat asimilasi dengan gaya hidup Yahudi sudah sebati. Come on, dengan zina sahaja kita seolah-olah dianjing-anjingkan dengan pemikiran terjajah. In the Hollywood movies sahaja sudah kudengar mereka memberi ucap selamat or salam seperti Yahudi, "Shalomm!! Shalom!!" atau paling mudah bukan Assalaamualaikum menitip di bibir ummah ketika menjawab telefon tetapi Hello yang diungkapkan.

Third phase, totally fitnah through mass-media that can accuse the Muslim. Segala benda pengaruh media menunjukkan walaupun seorang muslim sepertiku yang hanya lepak di depan PC dan kadang-kala keluar minum membeli ais kacang adalah PENGGANAS, TERRORIST, PENJAHAT, CRIMINAL dan sebagai perkataan yang menganjing-anjingkan penganut Islam ini. Even a few part of the Islamic world in the United States of America, is seen as an outsider. Agak sukar bagi kita to achieve the connection with them (American Muslims), and also same with them cant establish any relationship with us walaupun kita ummah yang satu. Like Jews, American and European Muslims will become more Christian. CEHHH!! Laknat ke atas mereka yang bersembunyi di balik nama Kristian.

Fourth phase, ramalan mereka terhadap kita dalam masa beberapa tahun ini, DISASTER TO UMMAH. Pembinasaan keseluruhan terhadap sebarang kekuatan Islam. Takk kisahh laahh dari segi ekonomi, minyak, syahadah, iman, jati diri, bilangan yang ramai dan segala benda yang ada pada kita, TOTALLY WHOLE MASS DESTRUCTION.

-Sekian-



Bookmark and Share

    


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 08:30


Dear Mr Muddathsir787, "Berjalan, Melihat dan Mentafsir"
akan membuahkan hasil. Penghormatan bagimu yang
mengambil faedah bagi apa yang dilihat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 09-02-08 18:10


berjalan melihat dan mentafsir..

hari ini baru berlalu..
seketika berada d tnga kota(masjid jamek)
memperlihatkan kepelbagaian ragam manusia..
lama duduk menuggu kawan
lama juga aku melihat ragam manusia
pelbagai cara dan kaedah org mencari duit..

ada yang membentangkan kain biru duduk kat bawah
ada yang menjual letak barang kat meja..
aku rindukan sstu..hMm..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 19:43


Assalamualaikum
tetiba teringat satu peristiwa ni..time ni ana tahun ke2 kat uitm srwk...waktu tu baru nak naik sem 2.... Hari tu ana balik ke kolej...tapi malangnye bilik ana tu ada PM (pembantu mahasiswa , time ni ana tak jadi PM lagi) dok bilik ana...sebenarnya bilik ana tu bilik ketua blok...ana memang dok seorang time tu.
Disebabkan xlah nak leceh2, ana dan 3org kawan ana stay kat rumah member we all a.k.a my roomate time part 1 dulu..dia nak srwk...

Best lah dok rumah dia...we all masak sama-sama sidai baju etc...kucing dia pun best ooo.....gemox macam garfield...hihi....

Pagi tu..pas sidai baju..tetiba ada seorang nenek tua nak datang....kecik saja nenek tua ni...tapi barang yang dia angkut...pergh....banyak & besar....larat dia angkat ye...ana dan kawan-kawan ana agak terkesima lah kejap...kagum2....
tu saja nak cerita..hehe...


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

    


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

nurulislamiafiqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.02.2005
Ahli No: 14540
Posting: 178
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 20:01


salam.
ni aku nak cerita tentang pengalaman aku ckitla...
kes ni jadi 2x kat aku. dalam hari2 besar dalam Islam. Sekali masa maulid nabi, sekali masa hari jumaat.
tiap-tiap pagi nak pergi kerja aku jalan kaki dalam 10minit nak pergi bus stop. tapi hobi aku time jalan aku sekolah tengok langit, ada sekali tu ttiba aku nampak kalimah "dJJl" kat langit, kalimah tu terbentuk daripada awan. macam terpegun skjap.
Kali kedua aku nampak jugak, besar kalimahnya. tapi yang pelik time aku nampak, mesti masa tu aku seorang-seorang (tak ada org yang kelihatan berkeliaran).
balik dr kerja kecohla aku becerita kisah ni kat family aku. lepas itu ada seorang adik aku tya yang kalimah tu kat langit belah mana. Aku tunjukla kat sebelah mana. Kemudian semua terdiam sebab aku baru perasan kalimah tu kat bhagian kiblat. Subhanallah! :-o

mungkin bagi sesetengah org benda ni tak ada yang istimewa tapi untuk aku yang dah nampak 2x ni rasa macam insan bertuah pula :sopan: Alhamdulillah...


-----------------
Live in the present, learn from the pasti!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurulislamiafiqahProfil   Hantar PM kepada nurulislamiafiqah   Pergi ke nurulislamiafiqah's Website   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 10-02-08 00:32


(tak tahu lah kena tak letak undet topik ni..maaf lah Kalau silap...:bunga:)

hari ini kat kelantan sambutan taun baru cina
kat ganu mlm citra apa tah..
pancing2..jangan tak pancing..
rasa sakit pula telinga ni tengok tv
sejak bebarapaarini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-08 00:50


Pada 08-02-08 22:35 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Alhamdulillah, zatil alwani..

Bingkisan yang menarik..
Nak tanya, itu lirik nasyid atau sajak..??



itu lirik nasyid, ta pandai nak brsajak2 ini, kang kalah a.samad said,
heheh..
saja letak tapi tak complete sebab tak hafal
tengok topik ni teringat kat nasyid ni
dari kumpulan ada hearty, indahnya ciptaan-Mu.
hayatilah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

amyra_myra
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2003
Ahli No: 4282
Posting: 584
Dari: Taiping night safari

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-02-08 18:11


macam lagu now see heart pula...
hehe..makin jauh berjalan..makin banyak pengalaman..kalau dah penat berlari...berjalan lah pula..dah penat berjalan..duduk..duduk sekejap saja..jangan duduk tak bangun selama-lamanya...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For amyra_myraProfil   Hantar PM kepada amyra_myra   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 10-02-08 18:33


Subhanallah
Indahnya alam ciptaan Tuhan,
Alangkah damainya di tepian pantai :-)
Di situ terserlah kebesaran-Mu
Ya Allah bagi mereka yang cinta pada-Mu :-)

Indahnya langit tidak bertiang
Lautan luas terbentang
Fajar dan senja silih berganti
Semuanya tunduk dan patuh pada-Mu :-)

Alangkah besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Inilah pujian kami pada-Mu
Subhanallah :-)

Alangkah besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Inilah pujian kami pada-Mu
Subhanallah :-)

Indahnya bintang bergemerlapan :-)
Meriahkan malam yang kesunyian
Mergastua warnai alam maya
Mengalunkan madah mengakui Kau Maha Besar :-)
Kau Maha Besar
Kau Maha Besar
Kau Maha Besar
Ya.. Allah... :-)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-02-08 21:12


Subhanallah.... :)

jab lagi nak kembali ke Seremban...
semoga Allah mempermudahkan segala urusan...amiin

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 12-02-08 02:43


BErjalan, melihat dan mentafsir..
..
..
jauh lagi perjalanan ni..hmM :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-02-08 18:21


Alhamdulillah..

Ahlan.. ahlan.. ahlan..

Jemput, jemput..

Buat macam rumah sendiri ye.. jangan malu-malu..

Sila-sila Posting apa-apa yang boleh memberi manfaat pada semua..


Salam Ukhwah,
-- Muddathsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-08 22:25


Bismillahirrahmanirrahim.


Hari ini sekadar berkongsi perkara yang pernah terlintas di hati.. terutama bila baca newspaper. Kalau dulunya heboh isu bohjan bohsia. bapa rogol anak, datuk rogol cucu.. dll


Sekarang macam hari-hari boleh mengadap perkara macam ni dalam paper.

Orang ramai seakan tak kisah seakan isu biasa..

Naudzubillahiminzalik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 23:28


Bismillahirrahmanirrahim.


Hm, hari topik tentang STRESS..!!!

Ada seribu satu cara nak selesaikan stress. Dalam seribu satu cara tak semua cara berkesan pada diri aku. Dan dari stress ni juga boleh mengakibatkan berbagai penyakit eg Darah Tinggi.. Subhanallah, penyakit moden.

Tapi syukurlah, ALLAH tunjuk satu kebesaranNYA yang agak terkesan pada hati aku.

Bila stress selalunya aku suka mendongak ke langit seorang-seorang.. Tengok awan biru.. Terasa syukur, lapang dada.. sebab ALLAH kurniakan umur dalam rahmatNYA.. makin hari sebenarnya semakin berusia.. dan semakin berusia maknanya semakin dekat dengan 'mati'.

Subhanallah..


Semoga aku semakin tabah atas dugaan dan cabaran, dan sentiasa bersyukur atas nikmat umur dalam rahmatNYA senantiasa, Ameen.


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

abadaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.11.2005
Ahli No: 20370
Posting: 126
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 11:07


assalamualaikum..

sejak menjak ni hanya kes kehilangan adik sharlinie yang selalu terlintas di fikiran..
bangun pagi..nak tidur..
di aman dia?
kekadang terfikir makna peristiwa ni kepade kita..
hikmah apakah yang Allah janjikan.tak layak untuk kita mempertikaikan..
jika sudah ditemui nanti..apakah yang terjadi??

sanggupkah nak mendengar lejadian yang terjadi pada arwah adik nurin jazlin berlaku lagi??
kuatkah hati ni untuk menerimanya??

jika saya sendiri merasakan macam ni, bagaimana pula hati kaum keluarganya??

Ya Allah..kau bantulah kami..

Bookmark and Share

    


  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

ummusafiah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2004
Ahli No: 12428
Posting: 2520

chad  


posticon Posting pada: 28-03-08 11:11


nak berjalan melihat dan mentafsir sebentar lagii...
jom jalan-jalan... :kelip:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiahProfil   Hantar PM kepada ummusafiah   Quote dan BalasQuote

abadaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.11.2005
Ahli No: 20370
Posting: 126
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 11:12


hari2 yang dilalui di fakulti banyak mengingatkan kepada kebesaran dan kekuasaan Allah..

perkara2 baru yang dilihat melalui sains membuatkan hati berasa kagum dan mengakui kebesaran Allah...

melalui bahan yang dikorek daripada perut bumi, kita boleh menukarkan satu sebatian kepada sebatian yang lain..

campuran 2 bahan tak berwana menjadi satu bahan berwarna kuning, hijau, biru...

setelah melihat dan belajar banyak perkara...dan terlintas bahawa ini semua masih terlalu sedikit...
ilmu manusia hanya setitis daripada lautan..

tak mungkin diri boleh memperoleh keseluruhan ilmu yang setitis itu..
masyaAllah...
Subhanallah..
alhamdulillah..

terima kasih kerana aku dilahirkan sebagi org islamm..Syukur pada Mu ya Allah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-03-08 17:13


Bismillahirahmanirrahim..


Perkara yang aku nak berkongsi hari ini adalah tentang 'Keputusan'..

Ada orang kata silap buat keputusan, buruk padahnya.. Wallahua'lam.


Problem/Case --> Verify --> Decide/Escalate --> Reconfirm --Action



Alhamdulillah, betapa pentignya membuat keputusan yang betul.

Dan satu lagi, jika ada junior.. belajarlah menghargai junior atau anak buah.. Jangan terlalu menjaga hubungan dengan orang atas sahaja. Insya-ALLAH mudah segala urusan, dan senang orang nak bagi kepercayaan..

Pengalaman aku sendiri sebagai fresh junior..

Alhamdulillah..


-- Muddathsir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

nurzatul
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26160
Posting: 733
Dari: yogyakarta...

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-03-08 20:39


Assalamualaikum
sekadar berkongsi.petang tadi hjn agak lbt.masa 2 on da way nak p ampang.masa atas highway ana dapat lht dengan jelas panahan petir.takutnya.terus istighfar banyak-banyak.tak dapat bayangkan kalau ada yang terkena petir 2.mesti hngus punya.ngeri betul.tapi ada hikmah atas setiap kjadian yang Allah ciptakan cuma kita saja yang tak tahu.Wallahualam..

p/s:1st time tengok petir dr jrk yang dekat dan jelas.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurzatulProfil   Hantar PM kepada nurzatul   Pergi ke nurzatul's Website   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-04-08 01:42


Bismillahirrahmanirrahim.


Berkongsi.. ilmu yang aku ambil dari seorang junior rapat..

yang juga merangkap kawan baik aku sendiri.


Satu hari dia berkongsi satu formula yang bagi aku bermanfaat..

Sampai sekrang terkenang-kenang kalau fikir balik.. Insya-ALLAH,

nak berkongsi moga bermanfaat, insya-ALLAH.


Formulanya begini;

P = A (K + S)

Di mana P adalah Performance,
A adalah attitude,
K adalah Knowledge,
dan S adalah Skill.


Kesimpulannya, Performance seseorang itu sangat bergantung

pada attitude (sikap). Jika misalannya Knowledge dan Skill tinggi

mencecah 25 tapi Attitude 0. Hempeh lah jawapnye..

Tapi jika misalannya Knowledge dan Skill 25 tapi Pemberat A

(Attitude) adalah 2.. tinngi nilai performance itu.. (25 darab 2).




Bila aku 'mengkoreksi' kawan aku ini katanya.. diambil daripada

seorang lecturer yang dulu pernah kerja di Kilang Toyota. ini antara

formula nak kira performance staffee.. Wallahua'lam.



Subahanallah, semoga ALLAH merahmati sahabat aku yang seorang

ini kerana sudi berkongsi ilmu yang bermanfaat. Peringatan buat

diriku yang adakalanya alpa. Semoga bermanfaat.. Insya-ALLAH.



-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

abadaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.11.2005
Ahli No: 20370
Posting: 126
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-04-08 15:46


Pada 08-04-08 01:42 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim.


Berkongsi.. ilmu yang aku ambil dari seorang junior rapat..

yang juga merangkap kawan baik aku sendiri.


Satu hari dia berkongsi satu formula yang bagi aku bermanfaat..

Sampai sekrang terkenang-kenang kalau fikir balik.. Insya-ALLAH,

nak berkongsi moga bermanfaat, insya-ALLAH.


Formulanya begini;

P = A (K + S)

Di mana P adalah Performance,
A adalah attitude,
K adalah Knowledge,
dan S adalah Skill.


Kesimpulannya, Performance seseorang itu sangat bergantung

pada attitude (sikap). Jika misalannya Knowledge dan Skill tinggi

mencecah 25 tapi Attitude 0. Hempeh lah jawapnye..

Tapi jika misalannya Knowledge dan Skill 25 tapi Pemberat A

(Attitude) adalah 2.. tinngi nilai performance itu.. (25 darab 2).




Bila aku 'mengkoreksi' kawan aku ini katanya.. diambil daripada

seorang lecturer yang dulu pernah kerja di Kilang Toyota. ini antara

formula nak kira performance staffee.. Wallahua'lam.



Subahanallah, semoga ALLAH merahmati sahabat aku yang seorang

ini kerana sudi berkongsi ilmu yang bermanfaat. Peringatan buat

diriku yang adakalanya alpa. Semoga bermanfaat.. Insya-ALLAH.



-- Muddathsir




menarik...rasanya ramai yang tak tahu ada formula macam ni...

tapi kalau saya lah jadi bos..
mesti nak ambil kira semua tu...
semoga dengan info ni, kita sama-sama develop nilai2 tu dalam diri kita...
:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

abadaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.11.2005
Ahli No: 20370
Posting: 126
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-04-08 15:53


nak kongsi pengalaman joging hari ni...hehe... ('')^,)


selalu jugak joging dengan kawan..
saja nak sehatkan badan.huu..

hari ni nampak seorang ayah mendukung anak dia (usia setahun macam tu agaknya) sambil sepak bola...haha..

nak melatih anak untuk amalkan gaya hidup sihat agaknya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

Nuranys
WARGA SETIA
Menyertai: 28.09.2006
Ahli No: 26619
Posting: 1710
Dari: Kota Serambi Mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 17-04-08 12:33


Assalamualaikum

berjalan..melihat..dan mentafsir...kejadian Allah..penuh penghayatan..
ana suka tengok laut...jauh nun disana..terasa untuk sampai ke sana..hebatnya kuasa Allah...masa kat pantai..renung pulak langit..tak ada tiang..kukuh berdiri...subhanallah...

pernah ketika dulu (setahun yang lepas)..pergi program PBSM dekat pengkalan balak,melaka...satu malam (mlm terakhir) kami di sana...waktu lepas makan nasi..bayu tenang saja berhembus... tiba-tiba datang angin kuat..bak taufan melanda...dengan cepat-cepat,kalut2 kami pergi cabut khemah,dan kemas2 barang2 kami...ombak kuat sangat waktu tu..takut sangat-sangat..selalu pandang ke belakang tengok laut...takutnya ya Allah..terfikir,adakah tsunami...tapi dalam kami tengah kalut2 tu,ada satu rombongan lain,mereka tak hiraukan kami..mereka terus dengan aktiviti nyanyian mereka yang melalaikan...astagfirullah...

** ana suka perhati ragam manusia..gelagat manusia.. banyak yang mengajar ana...ada yang ikhlas..ada yang hipokrit..macam-macam...yang penting, ia mengajar ana supaya lebih berhati-hati...


-----------------
Photobucket





Bookmark and Share

    


  Member Information For NuranysProfil   Hantar PM kepada Nuranys   Pergi ke Nuranys's Website   Quote dan BalasQuote

irashahirah
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2005
Ahli No: 19675
Posting: 407
Dari: jay bee

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-04-08 13:57


Assalamualaikum...

cerita saya ni agak personal.. tapi saya nak jugak kongsi bersama kawan-kawan ukhwah untuk melihat dan mentafsir.. Saya dilahirkan sabagai anak tunggal dalam keluarga.. Walaumacamanepun, rumah tangga ibu bapa saya berthn sekejap sahaja.. sebelum umur saya sthn mereka dah berpisah... Sejak dr kecil hingga dewasa.. saya tak pernah berjumpa dengan ayah saya.. Saya dibesarkan oleh emak saya, nenek saya serta adik2 beradik emak saya... Mereka lah yang mencukupkan dan menyempurnakan kehidupan saya... Bila saya dah besar.. mak dan ennek pernah bercerita kat saya.. yang saya ni mungkin ada seorang abang.. sebab mak saya pernah terjumpa nama seorang budak lelaki dan nama tempat dalam sehelai kertas di dalam poket seluar ayah saya.. tapi mak saya tak berani nak tanya apa-apa..tapi mak dan nenek brhrp dapat cari abng saya ni.. apath lagi dia darah dgng saya..

kemudian.. satu hari tu.. masa tu umur saya 18 tahun.. saya ikut emak pergi beraya rumah kawan mak kat kota tinggi.. tengah sibuk2 beraya tu.. saya perasan atok ni..(Bapak kepada kawan mak saya) dok perati saya saja... saya pun buat tak tau saja lah... bila dah balik beraya itu.. atok ni telefon mak saya.. Dia kata wajah saya seiras dengan anak jiran dia..... huhu.. jadi mak saya cakap lah tanya kan nama dia dan nama bapak dia... bila dah selidik.. sah nama budak itu macam nama lelaki dalam kertas yang mak saya jumpa dan nama bapanya sama dengan nama bapa saya... Terkejut betul saya terlalu tinggi kuasa Dia yang berkuasa atas segala-galanya... lepas tu.. kami aturkan pertemuan dengan abang saya.. saya pergi kota tinggi balik.. dan akhirnya saya dapat jumpa dengan Abang saya... Alhamdullillah... rasa bersyukur sangat.. rupa-rupanya saya bukan saja ada abang..ada seorang kakak juga... Bila berfikir perkara ni.. saya rasa takjub sangat... walaupun jarak tempat saya dengan abng, kakak saya jauh.. tapi Allah pertemukan kami juga.. Atok yang dok perati saya ruapanya perantara...

Syukur atas segala-galanya......

Bookmark and Share

    


  Member Information For irashahirahProfil   Hantar PM kepada irashahirah   Quote dan BalasQuote

syahirahsoid
WARGA SETIA
Menyertai: 06.03.2007
Ahli No: 29040
Posting: 496
Dari: mana hendak ke mana

malaysia  


posticon Posting pada: 17-04-08 14:09


Pada 07-02-08 18:59 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrrahim.


Baru sahaja !0 minit tadi dalam perjalanan ke tempat kerja Shah Alam (Shift malam).

Ada 'kemalangan'.. Jalan pula hujan renyai-renyai..
Yang mengejutkan sebuah kereta Toyota Hitam terbalik sebab terlanggar 'divider' jalan seberang sana.

Aku di jalan bertentangan. Kejadian yang 'adhock'.. terkejut.. Subhanallah..

Syukur dalam masa yang sama ada 2 orang Indonesia.. berlari cepat. Sebab pintu pemandu tak boleh buka (kereta terbalik)..
Jadi tingkap belakang dipecahkan.. Mungkin sebab nekad dan ikhtiar.. 4 kali tendang dengan kaki dah pecah tingkap..

Pengalaman aku sebelum ni tengok orang pecah tingkap cermin dengan helmet.. masa kecemasan.. jarang tengok pakai kaki.. Subhanallah.

Kemudian.. pintu depan berjaya dibuka selepas butang ditarik..

Seorang pemandu Cina koma.. darah meleleh dari hidung.
Nampak macam leher sedikit terkulai.. mungkin sebab kereta tersebut terbalik dalam satu pusingan.. Subhanallah..

Dalam keadaan panik, yang aku terfikir cuma telefon 999 (panggilan kecemasan SOS). Kemudian talian disambung pada ambulan..

Alhamdulillah. Lepas dalam 15 minit keliling mula ramai.. macam-macam orang Melayu, Cina, India..
Ada yang menonton.. ada yang menolong mangsa (tegakkan badan).. ada yang periksa kereta takut minyak bocor.. dll..
Wallahua'lam.


Sebelum sambung perjalanan ke tempat kerja..
Alhamdulillah. Aku berterima kasih pada orang Indonesia tadi sebab pantas.. Aku pesan suruh tunggu ambulan, Insya-ALLAH.. dalam perjalanan. Dan aku pesan jauhkan mangsa dari kereta sebab aku macam terbau petrol.. mudah-mudahan petrol tak bocor..


Alhamdulillah.

Syukur, dalam keadaan begini masing-masing sanggup hulurkan bantuan.. Tak kira bangsa.. Alhamdulillah.

Manusia sejahat-jahat atau sebaik-baik mana.. telah ALLAH ciptakan 'hati perut' atau perasaan simpati..


Alhamdulillah.


Hmm, satu perkara lagi yang aku perasan..
Toyota mahal macam tu sepatutnya.. keluar air-bag bahagian stereng waktu 'accident'.. Tapi tak keluar pun masa aku jenguk kereta tersebut.. Tak berfungsi..???

Wallahua'lam..



Nauzubillah...
tkotnyer...
kalau saya 2...
tak tahu lah..


-----------------




Bookmark and Share

    


  Member Information For syahirahsoidProfil   Hantar PM kepada syahirahsoid   Quote dan BalasQuote

syahirahsoid
WARGA SETIA
Menyertai: 06.03.2007
Ahli No: 29040
Posting: 496
Dari: mana hendak ke mana

malaysia  


posticon Posting pada: 17-04-08 14:20


Pada 17-04-08 13:57 , irashahirah posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum...

cerita saya ni agak personal.. tapi saya nak jugak kongsi bersama kawan-kawan ukhwah untuk melihat dan mentafsir.. Saya dilahirkan sabagai anak tunggal dalam keluarga.. Walaumacamanepun, rumah tangga ibu bapa saya berthn sekejap sahaja.. sebelum umur saya sthn mereka dah berpisah... Sejak dr kecil hingga dewasa.. saya tak pernah berjumpa dengan ayah saya.. Saya dibesarkan oleh emak saya, nenek saya serta adik2 beradik emak saya... Mereka lah yang mencukupkan dan menyempurnakan kehidupan saya... Bila saya dah besar.. mak dan ennek pernah bercerita kat saya.. yang saya ni mungkin ada seorang abang.. sebab mak saya pernah terjumpa nama seorang budak lelaki dan nama tempat dalam sehelai kertas di dalam poket seluar ayah saya.. tapi mak saya tak berani nak tanya apa-apa..tapi mak dan nenek brhrp dapat cari abng saya ni.. apath lagi dia darah dgng saya..

kemudian.. satu hari tu.. masa tu umur saya 18 tahun.. saya ikut emak pergi beraya rumah kawan mak kat kota tinggi.. tengah sibuk2 beraya tu.. saya perasan atok ni..(Bapak kepada kawan mak saya) dok perati saya saja... saya pun buat tak tau saja lah... bila dah balik beraya itu.. atok ni telefon mak saya.. Dia kata wajah saya seiras dengan anak jiran dia..... huhu.. jadi mak saya cakap lah tanya kan nama dia dan nama bapak dia... bila dah selidik.. sah nama budak itu macam nama lelaki dalam kertas yang mak saya jumpa dan nama bapanya sama dengan nama bapa saya... Terkejut betul saya terlalu tinggi kuasa Dia yang berkuasa atas segala-galanya... lepas tu.. kami aturkan pertemuan dengan abang saya.. saya pergi kota tinggi balik.. dan akhirnya saya dapat jumpa dengan Abang saya... Alhamdullillah... rasa bersyukur sangat.. rupa-rupanya saya bukan saja ada abang..ada seorang kakak juga... Bila berfikir perkara ni.. saya rasa takjub sangat... walaupun jarak tempat saya dengan abng, kakak saya jauh.. tapi Allah pertemukan kami juga.. Atok yang dok perati saya ruapanya perantara...

Syukur atas segala-galanya......


wow!beznye..
syukur...
dapat bertemu darah daging sendiri...
walaupun slme ini..
ingat sowg2 saja...
tak ada adik beradik lain..


-----------------




Bookmark and Share

    


  Member Information For syahirahsoidProfil   Hantar PM kepada syahirahsoid   Quote dan BalasQuote

irashahirah
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2005
Ahli No: 19675
Posting: 407
Dari: jay bee

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-04-08 16:55


Pada 17-04-08 14:20 , syahirahsoid posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-04-08 13:57 , irashahirah posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum...

cerita saya ni agak personal.. tapi saya nak jugak kongsi bersama kawan-kawan ukhwah untuk melihat dan mentafsir.. Saya dilahirkan sabagai anak tunggal dalam keluarga.. Walaumacamanepun, rumah tangga ibu bapa saya berthn sekejap sahaja.. sebelum umur saya sthn mereka dah berpisah... Sejak dr kecil hingga dewasa.. saya tak pernah berjumpa dengan ayah saya.. Saya dibesarkan oleh emak saya, nenek saya serta adik2 beradik emak saya... Mereka lah yang mencukupkan dan menyempurnakan kehidupan saya... Bila saya dah besar.. mak dan ennek pernah bercerita kat saya.. yang saya ni mungkin ada seorang abang.. sebab mak saya pernah terjumpa nama seorang budak lelaki dan nama tempat dalam sehelai kertas di dalam poket seluar ayah saya.. tapi mak saya tak berani nak tanya apa-apa..tapi mak dan nenek brhrp dapat cari abng saya ni.. apath lagi dia darah dgng saya..

kemudian.. satu hari tu.. masa tu umur saya 18 tahun.. saya ikut emak pergi beraya rumah kawan mak kat kota tinggi.. tengah sibuk2 beraya tu.. saya perasan atok ni..(Bapak kepada kawan mak saya) dok perati saya saja... saya pun buat tak tau saja lah... bila dah balik beraya itu.. atok ni telefon mak saya.. Dia kata wajah saya seiras dengan anak jiran dia..... huhu.. jadi mak saya cakap lah tanya kan nama dia dan nama bapak dia... bila dah selidik.. sah nama budak itu macam nama lelaki dalam kertas yang mak saya jumpa dan nama bapanya sama dengan nama bapa saya... Terkejut betul saya terlalu tinggi kuasa Dia yang berkuasa atas segala-galanya... lepas tu.. kami aturkan pertemuan dengan abang saya.. saya pergi kota tinggi balik.. dan akhirnya saya dapat jumpa dengan Abang saya... Alhamdullillah... rasa bersyukur sangat.. rupa-rupanya saya bukan saja ada abang..ada seorang kakak juga... Bila berfikir perkara ni.. saya rasa takjub sangat... walaupun jarak tempat saya dengan abng, kakak saya jauh.. tapi Allah pertemukan kami juga.. Atok yang dok perati saya ruapanya perantara...

Syukur atas segala-galanya......


wow!beznye..
syukur...
dapat bertemu darah daging sendiri...
walaupun slme ini..
ingat sowg2 saja...
tak ada adik beradik lain..



mekasey..
a'ah..
tu lah
dulu kecil-kecil ingat sebatang kara saja
dah beso brgnda2 adik beradik nya...
meriah..
:sopan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For irashahirahProfil   Hantar PM kepada irashahirah   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-05-08 19:21


Bismillahirrahmanirrahim.


Sekadar terfikir..

Adakalanya dalam seharian kita mengejar..
kepingan kertas (duit) semata..
Kertas ni berbeza nilainya setiap negara..
Ada orang pula yang gila kertas..
Hidup semata-mata kerana kertas, naudzubillahiminzalik..

Hmm, jangan jadi kertas macam matawang duit pisang udah lah.. Naudzubillahiminzalik.

Pengajaran harga beras naik.. Subhanallah

Negara lain diuji taufan, gempa bumi.. kita diuji beras cuma..

Alhamdulillah.



P/s: Mengarut time gini memang best.. got to go :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 12:51


Bismillahirrahmanirrahim.


Hari tu masa nak masuk ofis singgah sekejap kat stesen minyak.
Dalam sibuk-sibuk isi minyak. Aku tengok setiap orang gopoh dan tergesa-gesa nak isi minyak, mungkin dalam kepala semua terfikir nak ke ofis secepat mungkin.

Kadang-kadang macam sudah menjadi trend dalam kepala setiap orang.. Awal Isnin berat saja nak tolak selimut.. Hari Jumaat bersemangat bukan main.. maklum lah Sabtu Ahad cuti Am (Kecuali sebelah pantai timur dan utara). Begitulah kita diikat dengan sistem manusia.

Dan yang aku buat terfikir tengok karenah orang pagi-pagi (best woo nengok orang, tak tahu pasai apa).. Setiap orang akan 'struggle' untuk 'specialize knowledge' dalam bidang pekerjaan masing-masing.. supaya kerja 'lebih secure', bos sayang, bonus naik.. bla-bla..

Tapi secara tak sedar kesihatan semakin menurun..? Kerana apa.. Hari-hari stress.. macam-macam masalah. Tak mustahil setahun kerja asyik demam, darah tinggi, bertukar jadi smoker, coffee addicted, tak boleh tidur malam.. dan lain-lain..


Kesimpulannya yang boleh aku ambil.. beralihlah pada fitrah..
Ambil 1.5 liter air kosong setiap hari sekurang-kurangnya (peringatan untuk aku juga insya-ALLAH). Sekurang-kurangnya baik untuk kesihatan kita dalam zaman yang 'complicated' begini, insya-ALLAH.


Sekadar renungan buat diriku yang jahil,

HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 27-11-08 16:43


Assalamualaikum
best rupanya tajuk ni..insyaAllah saya akan meluangkan masa disini selepas ni..nak mark dulu..huhu... :-D



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 17:50


Bismillahirrahmanirrahim.


Hari aku tergerak hati ke surau dalam 10 am. Bukan apa, kadang-kadang nak makan sarapan tak ada selera.. Nak release lepas seharian mengadap masalah orang..

Hmm, yang aku nak berkongsi pasal direktor kompeni dan 1 manager ni yang aku salute.. Alhamdulillah.

Alhamdulillah, sebelum ni direktor kompeni ini India, lepas tu Cina.. dan sekarang Islam..

Alhamdulillah. Aku selalu tengok dia solat Dhuha.. Pagi-pagi kat surau dah baca Al-Mathurat ramai-ramai.. Kadang-kadang lead solat jemaah. Mesra dari peringkat bawah sampai atas..
Rajin pula buat program kunjung rumah anak yatim, outdoor program, dll.. Wajah memang bersih bercahaya.. Alhamdulillah.

Dan seronoknya lepas solat saja, dalam duduk ramai-ramai.. Dia sanggup berkongsi masalah management dengan orang-orang lama.. (aku dengar saja lah pasai aku org baru..).

Aku tak sure macam mana dia nak tarik projek dari investor especially foreigner.. nak entertain..

Apapun aku doakan beliau berjaya dunia akhirat dalam rahmatNYA, Ameen.

Hmm, manager seorang lagi aku respect pasai aku selalu perhati dalam surau dia ini tak putus wudhu'. Terus solat Dhuha..
Hmm, moga berjaya dunia akhirat dalam rahmatNYA senantiasa..


Huhhh. Aku juga yang tenggelam timbul.

Moga ALLAH menetapkan hati-hati ini.. Ameen Ya Rabbal A'lameen.

HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 22:07


dah lama tak mencoret kat sini..
tinggal lagi seminggu bermastautin kat bumi seremban ni..
awal Januari 2009, tak tahu pula di mana kaki ini akan berpijak..
walau apapun, semoga Allah permudahkanlah segalanya...amin


aduh, kasihan pula kat member ni...laptop dia tak dapat pula internet..

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

mujahidah_Dungun
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.02.2007
Ahli No: 28732
Posting: 137
Dari: uum

Terengganu  


posticon Posting pada: 29-11-08 00:53


Pada 27-11-08 12:51 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim.


Hari tu masa nak masuk ofis singgah sekejap kat stesen minyak.
Dalam sibuk-sibuk isi minyak. Aku tengok setiap orang gopoh dan tergesa-gesa nak isi minyak, mungkin dalam kepala semua terfikir nak ke ofis secepat mungkin.

Kadang-kadang macam sudah menjadi trend dalam kepala setiap orang.. Awal Isnin berat saja nak tolak selimut.. Hari Jumaat bersemangat bukan main.. maklum lah Sabtu Ahad cuti Am (Kecuali sebelah pantai timur dan utara). Begitulah kita diikat dengan sistem manusia.

Dan yang aku buat terfikir tengok karenah orang pagi-pagi (best woo nengok orang, tak tahu pasai apa).. Setiap orang akan 'struggle' untuk 'specialize knowledge' dalam bidang pekerjaan masing-masing.. supaya kerja 'lebih secure', bos sayang, bonus naik.. bla-bla..

Tapi secara tak sedar kesihatan semakin menurun..? Kerana apa.. Hari-hari stress.. macam-macam masalah. Tak mustahil setahun kerja asyik demam, darah tinggi, bertukar jadi smoker, coffee addicted, tak boleh tidur malam.. dan lain-lain..


Kesimpulannya yang boleh aku ambil.. beralihlah pada fitrah..
Ambil 1.5 liter air kosong setiap hari sekurang-kurangnya (peringatan untuk aku juga insya-ALLAH). Sekurang-kurangnya baik untuk kesihatan kita dalam zaman yang 'complicated' begini, insya-ALLAH.



assalamualaikum
macam kena dengan batang hidung sendiri saja. biasanya hari isnin memag malas, tapi apa yang selalu saya buta..bangun saja dr tidur ucap syukur dan bercakap sendirian dengan kata-kata yang positif pada diri..
aku memang rajin!
aku kena cepat siap dan senyum!
kerja 1 ibadah..nanti ALLAH bagi pahala..dan..
mana tahu hari ni jumpa dengan orang yang ditunggu-tunggu..heheh..semangat itu..
itulah yang selalu dibuat..
tapi...
memang selalu demam..maklumlah baru masuk ke dunia pekerjaan..always thinking to give perfect job pada bos..
kadang-kadang dhuha entah ke mana, solat pun lambat..
terlalu hormat pada bos..
bagaimana nak buat? any idea?
kadang-kadang rasa nak berhenti kerja tapi saya masih cuba bertahan..
saya tengok bos saya macam tak solat..
membuatkan saya terfikir...
tapi bab




-----------------
Kalau kamu letakkan pedang yang terhunus di leherku,sewaktu aku menyampaikan perintah Allah dan Rasulnya,aku akan terus berbicara,sekalipun pedangmu itu akan...


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_DungunProfil   Hantar PM kepada mujahidah_Dungun   Quote dan BalasQuote

mujahidah_Dungun
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.02.2007
Ahli No: 28732
Posting: 137
Dari: uum

Terengganu  


posticon Posting pada: 29-11-08 11:35


smbung mesej tergantung semalam...
tapi bab agama dia tahu..bos saya ni saya anggap macam mak saya sendiri..
seorang yang sangat pentingkn kerja..kadang-kadang kami buat tender sampai ke pagi, meeting pun pukul 3,4 pagi baru sudah..
masalah sekarang setiap kali nak solat, mesti saya kena gthu dia..dan bila lama sikit pergi solat, balik semula muka dia lain sikit..mungkin sebab lama..
kadang-kadang saya kena perli jugak dek senior, katanya apelah doa saya panjang2..
tak keruan saya kalau tiba waktu solat masih buat kerja..
bagaimana ya??

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_DungunProfil   Hantar PM kepada mujahidah_Dungun   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 22:32


!!! QUOTE !!!

tak keruan saya kalau tiba waktu solat masih buat kerja..
bagaimana ya??


Hmm, kalau saya.. saya ambil begini saja..
Kalau waktu solat pun masih sibuk buat keroje.. Sampai bila pun tangan kita asyik sibuk dengan keroje..
Pasai keroje kat ofis sentiasa tak habis..

Begitulah adanyer..

HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-12-08 22:49


Bismillahirrahmanirrahim.

Hmm, rasanya apa yang aku nak coret hari ni adalah 'sindrom memperlekeh anak bangsa'. Alhamdulillah, tak banyak yang aku nak coret.. Cukuplah.. Bersyukur apa yang ALLAH beri padaku, AlhamdulilLah atas rahmatNYA.

Kalau dulu aku pernah dikeji, dihina.. lecturer sebangsa seagama.. AlhamdulilLah hari ini aku bangkit perlahan-lahan atas platform sebagai sen. engineer. Kalau dulu aku tak mampu bersuara kerana hanya memegang tiket student, AlhamdulilLah hari ini aku bangkit dengan merendah diri sebab aku sedar ini semua hanyalah anugerah pinjamanNYA.. Syukur tak perlu aku 'counter-strike', biarlah malu sendiri..

Buat sahabat-sahabat yang pernah meperlekehkan aku, AlhamdulilLah atas rahmat ALLAH, hari ini aku berjaya membuktikan diri aku. AlhamdulilLah sekali lagi..

Dan AlhamdulilLah. Aku pernah merasa peritnya bangun seorang diri.. bila jatuh.. dan insya-ALLAH aku sentiasa beringat bila di atas roda.. Insya-ALLAH.


~Kepahitan Hidupku Adalah Universiti Kehidupanku~

AlhamdulilLah atas segala rahmat ALLAH.



HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-12-08 20:48


Bismillahirrahmanirrahim.


Hmm, hari ni buat aku termenung dalam perjalanan ke ofis.
Dalam perjalanan ke ofis. Aku terpandang lampu motorsikal dari jalan bertentangan.. Aku toleh kiri ada lampu signal kereta dan motor.. Lepas tu ada tiang-tiang elektrik.. Boleh kata semuanya berlampu..

Dalam kepala aku terfikir bagaimana agaknya zaman dahulu zaman tok moyang.. pakai pelita ayam. Zaman lampau lagi pakai unggun api.. Zaman orang atas-atas lagi sudah pakai lilin dan sebagainya.. SubhanalLah..

Terfikir kekuasaan ALLAH.. daripada petir.. unggun api.. pelita.. lilin.. mentol lampu.. Hmm, tak silap aku kononnya inventor lampu adalah saintis bernama Thomas Alva Edison.. Tak tahuler kalau fakta sebenar saintis Islam yang dah cipta lampu purba lebih lama.. Sebab bukti menunjukkan bateri purba telah ditemui di gunung Ararat, Turki.. Wallahua'lam.

Kemudian wujud pula sekarang penambahbaikan lampu.. Philips.. dll..

Hmm, yang buat aku terfikir lagi.. Semua lampu ini bersumberkan tenaga cahaya.. dan pasti akan mati..

SubahanalLah..

Sebenarnya dalam keajaiban ciptaan manusia yang tak seberapa ini.. Penciptaan yang terbesar adalah matahari.. SubhanalLah..
Dan sampai satu masa pasti matahari ini akan mati juga akhirnya.. SubahanalLah..
Dari matahari jualah, bulan menyinarkan malam. dan dari matahari jualah manusia mendapat inspirasi mencipta lampu.. biiznilLah..

Tak boleh bayangkan kalau sekarang dunia tanpa sinaran indah lampu-lampu..

Hmm, apatah lagi malam tanpa bulan dan bintang-bintang.. SubhanalLah.. indahnya ciptaan ALLAH..


Betapa jahil manusia yang merasa bijak atas ciptaannya.. sebab ada lagi ciptaan ALLAH yang lebih hebat..

SubahanalLah..


Huuuhhhh.. jahilnya aku..



HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-12-08 22:35


wah...banyaknya ilmu kat sini....
best....
teruskan berjalan dan................

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

azzahrah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.02.2004
Ahli No: 7217
Posting: 844
Dari: Kota Bharu

Kelantan  


posticon Posting pada: 06-12-08 00:13


Assalamualaikum

Berjalan, melihat dan mentafsir

Perjalanan hampir sebulan sudah dari Kota Bharu menuju ke Sepang dan kemudian terbang ke Kota Kinabalu. Menelusuri bukit bukau Tambunan, melangkah ke Keningau dan akhirnya berhenti di Tenom untuk tempoh masa 4 tahun mendatang. Sesekali dari Tenom ke Kota Kinabalu dengan mengambil jalan pintas Kimanis ...

Tak kenal maka tak cinta. Bertatih mengenali dan menyukai Tenom seadanya kerana saya mahukan kepuasan hari-hari mendatang bergelar cikgu di pekan koboi ini. ;-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For azzahrahProfil   Hantar PM kepada azzahrah   Pergi ke azzahrah's Website   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 01:51


Bismillahirrahmanirrahim.


AlhamdulilLah, syukur pada ALLAH..

Sekian lama baru aku terasa betapa banyak ilmu yang dapat kugali dalam portal ni.. AlhamdulilLah.. Betapa besar ilmu ALLAH..
SubhanalLah Maha Suci ALLAH..

AlhamdulilLah, sahabat-sahabat yang membuat aku jatuh cinta dengan sejarah nusantara.. membuat aku teringin menyingkap sebenarnya daripada sejarah..

Yang dulu kalau sebut sejarah Malaysia masuk telingan kiri, keluar telinga kiri.. Sekarang tidak lagi Insya-ALLAH..


Sahabat-sahabat yang membantu pemahamanku tentang IT AlhamdulilLah, programming dan networking..

Sahabat-sahabat yang membantu tentang isu-siu semasa.. AlhamdulilLah..

Tak lupa sahabat-sahabat yang minat tentangt politik.. terima kasih kerana membuka mindaku..

Sahabat-sahabat yang berkongsi pengetahuan tentang perubatan.. terutama alternatif .. AlhamdulilLah..

Dan sahabat-sahabat yang menghiburkan dengan topik-topik santai..

Dan banyak lagi..

AlhamdulilLah atas rahmat-ALLAH..
Membuatku jiwaku kembali 'muda remaja'.. Terasa nak jadi student balik saja.. Insya-ALLAH.. AlhamdulilLah..

'Belajar hingga hujung nyawa, Insya-ALLAH'

Terima kasih sekali lagi..


Semoga kita memperbanyakkan selawat dan salam ke atas junjungan RasululLah SAW insya-ALLAH.



Peringatan buat diriku yang lupa,

HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 07:41


Pada 23-01-08 14:49 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim,


Malahan..
Sesiapa yang rajin memerhati awan pasti melihat pergerakkan awan yang indah..


Subahanallah.. Maha suci ALLAH..


Salam ukhwah,
-- Muddathsir


rajin perhatikan pergerakan dan pembentukan awan..sehinggakan timbul rasa kagum dengan ciptaan ALLAH ni..kadang-kadang awan tu membentuk objek2 tertentu..subhanallah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 07:45


selalu juga merenung bintang dan bulan di malam hari..sambil tengok tu, terfikir juga akan ciptaan ALLAH ni..tafsir macammana ia terjadi dan macam-macam lagi..jarak bintang, bintang membentuk jadi buruj, tentang bulan..dari situ membuatkan saya lagi insaf dan berasa betapa kerdilnya saya di dunia ni.. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 13-02-09 07:53


Pada 08-02-08 22:41 , Muddathsir787 posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim


Hmm, apa yang aku nak berkongsi hari ni adalah perkara menarik yang aku pernah cuba pada anak buah aku.. Si kecil comel berumur 2 tahun..

Pernah dengar Ichida method.. Kaedah daripada Jepun digunakan untuk membangkitkan kecerdasan si kecil..

Alhamdulillah. Aku dapat petikan daripada email dan aku ambil sedikit dan cuba pada anak buah aku yang seorang ni..

Tiap kali dia tidur. Aku bisik dekat telinga dia..
Yang dia sayangkan aku, suka aku.. budak bijak..

Alhamdulillah, dalam seminggu aku nampak ada perubahan positif..
Katakan bila aku start motor saja nak pergi kedai misal kata..
Sanggup si kecil ni berlari-lari nak masuk bakul motor..
Jenuh mak dia (kakak aku) tarik, nak jugak ikut aku meronda naik motor.. Alhamdulillah.

"Nak ikut D.ong Chan Jinggong..!!", maksudnya nak ikut pak njang joging.. dalam pelat dia lah.


Alhamdulillah, yang aku perhati dalam umur 2,3 tahun adalah waktu sangat sesuai untuk perkembangan emosi si kecil.. Wallahua'lam.

Aku pernah dengar juga budak-budak kecil umur 2,3 tahun yang mampu menghafal sebilangan surah Al-Quran di Arab Saudi.. Subhanallah..

Kerdil rasa diri aku ni.


Wallahua'lam.



tak tahu pun..ni baru tahu..boleh buat lah..tapi saya buat juga lah yang macam ni sebelum ni..time anak saudara nak tidur tu @ dah tidur..saya akan berzikir tepi telinga dia atau berzikir kuat2 beri dia tidur..alhamdulillah lah..dalam dia mengamuk ke..baca saja zikir yang biasa saya baca tu, hati dia sejuk sikit..sekarang ni pun bila nak tidur, kalau saya berzikir dia akan ikut juga dalam pelat2 dia.. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 13-02-09 11:33


Assalamualaikum..

Berjalan, Melihat dan Mentafsir..

Banyak ilmu kat dalam ni..rasa kerdil saja..
Hmm, saya nak kongsi sesuatu yang selalu saya buat..bila stress, saya suka dongak kepala ke atas tengok langit sebab 2 saya suka duduk kat tepi tingkap..bila tengok langit, dapat rasa ada yang memerhatikan..rasa tenang timbul..masa 2 lah terfikir yang segala yang diciptakan 2 ada sebab musababnya..Allah tak menjadikan sesuatu itu sia-sia sahaja..Subhanallah..

saya nak kongsi lagi satu tentang air..hampir 70% dari muka bumi ni adalah air..uniknya air ni ialah bentuk pepejal air (ais) lebih ringan dari bentuk cecair..sebab 2 ais kalau letak dalam air ianya terapung di permukaan.. hikmahnya Allah ciptakan sifat air yang sedemikian ialah supaya walaupun permukaan laut dikawasan kutub membeku, hidupan akuatik didalamnya terus hidup..Lihatlah, Maha Pengasih Allah yang memberikan manfaat kepada manusia tetap tidak mengabaikan makhluk ciptaannya yang lain.. Subhanalah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

PuteraAlamMaya
Warga 2 Bintang
Menyertai: 23.01.2009
Ahli No: 36871
Posting: 51
Dari: KL

Johor  


posticon Posting pada: 13-02-09 12:13


Berjalan, Melihat & mentafsif..

Ana kalau tengok org struggle for life jadi terharu sebab tengok org cari rezeki untuk tampung kehidupan diri & keluarga...

Terharu ana bukan pada org yang kerja hebat2 ni tapi pada org yang kerja banyak gunakan tenaga, orang-orang bawah ni...

sebagai contoh ana pernah cuci kereta kat satu tempat di kulai, johor...ana tengok ada hamba Allah ni dok cuci kereta..kasihan dengan kaki terhencut2..dok cuci, vakum..
peluh menitis, dalam penat2 lenguh2, dia buat juga kerja tu & di samping keta2 lain yang menunggu...

yang ana lagi kasihan dia cerita kat ana, boss dia cuma bayar RM 8 saja sehari untuk kerja tu semua dpd pagi sampai petang..mana nak cukup...

Satu lagi, masa ana tengah driving kat area puchong waktu hujan...
Ana terpandang satu lori angkut sampah depan ana..pekerja kat belakang lori tu lenjun kena hujan lebat...dengan bau sampah dari dalam lori tu...
seorang pekerja tua tu perati saja kat ana...sayu saja tengok muka dia dalam hujan..
Ana jadi sebak bila bayangkan yang pekerja tu adalah ayah ana....

Tapi begitulah realiti kehidupan....kena bekerja juga demi rezeki yang berkat untuk keluarga & anak isteri....

Semoga Allah meluaskan rezeki untuk kita & kaum muslimin muslimat semuanya..
Sesungguhnya Allah itu Maha Luas RezekiNya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For PuteraAlamMayaProfil   Hantar PM kepada PuteraAlamMaya   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-02-09 11:34


Pada 13-02-09 12:13 , PuteraAlamMaya posting:

!!! QUOTE !!!

Berjalan, Melihat & mentafsif..

Ana kalau tengok org struggle for life jadi terharu sebab tengok org cari rezeki untuk tampung kehidupan diri & keluarga...

Terharu ana bukan pada org yang kerja hebat2 ni tapi pada org yang kerja banyak gunakan tenaga, orang-orang bawah ni...

sebagai contoh ana pernah cuci kereta kat satu tempat di kulai, johor...ana tengok ada hamba Allah ni dok cuci kereta..kasihan dengan kaki terhencut2..dok cuci, vakum..
peluh menitis, dalam penat2 lenguh2, dia buat juga kerja tu & di samping keta2 lain yang menunggu...

yang ana lagi kasihan dia cerita kat ana, boss dia cuma bayar RM 8 saja sehari untuk kerja tu semua dpd pagi sampai petang..mana nak cukup...

Satu lagi, masa ana tengah driving kat area puchong waktu hujan...
Ana terpandang satu lori angkut sampah depan ana..pekerja kat belakang lori tu lenjun kena hujan lebat...dengan bau sampah dari dalam lori tu...
seorang pekerja tua tu perati saja kat ana...sayu saja tengok muka dia dalam hujan..
Ana jadi sebak bila bayangkan yang pekerja tu adalah ayah ana....

Tapi begitulah realiti kehidupan....kena bekerja juga demi rezeki yang berkat untuk keluarga & anak isteri....

Semoga Allah meluaskan rezeki untuk kita & kaum muslimin muslimat semuanya..
Sesungguhnya Allah itu Maha Luas RezekiNya..



AlhamdulilLah.. Terima kasih..
Peringatan buat diriku yang lupa..

Ana dari kecil dididik dengan susah..
Kawan-kawan lain pergi sekolah dengan motor.. Ana kaki saja..
Sehari rm1 sehari.. member yang lain RM5 sehari..
Macam-macam..

Pernah merasa berniaga baja cuti sem.. AlhamdulilLah.
AlhamdulilLah, didikan ini juga yang buat ana bertahan dalam hiruk-pikuk kerja.. AlhamdulilLah.. Rahmat ALLAH.


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 21:21


Bismillahirrahmanirrahim.


Sekadar coretan kecil cuma..

Jumaat lepas saya balik ke Kedah, dalam perjalanan saya singgah masjid untuk solat jamak (maghrib & isyak).. AlhamdulilLah..

Jadi dalam singgah masjid, masuk ke tandas sebentar..
Hmm, dalam toilet AlhamdulilLah, bersih.. tapi bila masuk bilik ehem.. ehem..

Hmm, indahnyerr pintu dengan hasil karya 'graffiti orang kita' yang tak seberapa.. Syabas.. menarik.. kretip gittuuu.. :terliur:

Rasanya fenomena macam ni dah jadi macam perkara remeh..
Tandas awam antara satu-satunya medium (selain media massa, portal ukhwah, dan lelain.. )

untuk..

..digunakan sebagai saluran untuk meluahkan rasa cinta, meluahkan pendapat politik, mengiklankan sumbangan derma.. pernah tengok di surau Shah Alam, lawak lucah tuuutttt.. (ditapis..),
meluahkan perasaan tak puas hati pada guru, pada bos (bonus sikit), dan macam-macam lagi..

Kadang-kadang kasihan pada satu masjid di Gombak niehh.. tandasnya dah berkali-kali dicat baru.. sampai cat bertepek-tepek tebal.. mekap orang perempuan pun kalah.. :-P


Mungkin bagi sesetengah kita anggap perkara sebegini macam perkara kecil.. tapi bagi sesetengah yang lain ia umpama gambaran mentaliti atau budaya pemikiran masyarakat kita..


Hmm cadangan saya yang tak berapa bernas nieehh.. Setiap tandas awam diwajibkan meletak suratkhabar atau apa-apa majalah hiburan tandas macam manggam, dll.. bior kalis pen, kalis pensel,kalis marker, dll.. so, orang conteng pun Boleh Padam balik.. disamping buat kerja tak berpekdah tu Boleh juga mereka membaca apa yang patut..

Hmm..
Sekadar coretan luahan hati..



HambaNYA yang jahil cuma,
-- Muddathsir

p/s: agak-agak kalau orang kita conteng kat Jepun or Singapore.. bagaimana ekkk..?? :berfikir:


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 22:30


Tadi ke cyber cafe untuk print beberapa helai paperwork... Apabila
mencucuk thumbdrive pada CPU situ, EERRKK!!! Tetibaa sahaja sesuatu
yang dibenci oleh programmer berlaku... My thumbdrive icon (the
harddisk storage icon) changed to a folder icon... Maksudnya bahawa
ada satu file jenis autorun sedang being injected dalam thumbdrive
saya... Bila saya balik dan enable view hidden folder in my Windows
XP Professional version, ya... Memang ada "autorun.inf" file
dalam
bentuk hidden folder...

AAHH, relax dululah... Kejap lagi settlekan (tabiat manusia
kadangkala memang hodoh dan buruk, iaitu suka bertangguh). Kemudian
saya kembali ke PC saya untuk sambung kerja (kind of web develoment
stuff), then double-click my thumbdrive icon. AAARRGGHH!!! EERRKK!!!
Terlupa delete "autorun.inf" tadi. AAARRRKK!!! Hancusss!!! Daah agak
daaahh... Source code dalam file tu executed... Hampeeehhh betul.
Check my Windows again.
    
HHUURRMM... As expected, I cant view hidden file anymore. It hacked
/ reconfigured my Windows registry... IIIEEE!!!! Bengangnya!!!! Terinja-kinja
surf Google cari installer Registry Mechanic 8.0.0. WAHAHAHH!!!
Dah terkena baru terngadah. And now, still struggling
dengan my Windows lagi... UHHUUKK UUHHUKKK!!! kasihan PC
saya niihh... Sakit plaakk dia... Jaap eekk... Tengah betulkan...
    
p/s: Kesilapan yang budduss dan cuai tidak elok untuk Windows anda...



Bookmark and Share

    


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-02-09 20:50


Pada 26-02-09 22:30 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!



AAHH, relax dululah... Kejap lagi settlekan (tabiat manusia
kadangkala memang hodoh dan buruk, iaitu suka bertangguh). Kemudian
saya kembali ke PC saya untuk sambung kerja (kind of web develoment
stuff), then double-click my thumbdrive icon. AAARRGGHH!!! EERRKK!!!
Terlupa delete "autorun.inf" tadi. AAARRRKK!!! Hancusss!!! Daah agak
daaahh... Source code dalam file tu executed... Hampeeehhh betul.
Check my Windows again.
    



Hmm, bro..
Aku tau apa puncanyerr.. Nak tau..?

Bro tak baca bismillah dulu ini..
lepas itu terus cucuk thumb drive, sebab tu lah.... hikk.. :malu:

Heee..

Gurau saja..
Cuba google error message tu.

Eg; "autorun/recycler.. bla..blaa"

Insya-ALLAH, dapat solutionnyer..



HambaNYA yang jahil cuma,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

amilyn
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2003
Ahli No: 3947
Posting: 822
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 27-02-09 21:27


salam
saya pun sama macam PuteraAlamMaya,saya kagum dengan orang macamtu.banyak yang saya tengok dan insaf.bahawa saya sebagai manusia tidaklah sehebat mana.cuba kalau kita melakukan perkara seperti itu,belum tentu kita mampu.
sesungguhnya jika saya seperti mereka belum tentu saya sanggup melakukannya.
saya kagum dengan ayah.kerja sebagai seorang polis bukanlah sesuatu yang senang.saya pernah menangis melihat cara dia bekerja.
selain itu juga,saya kagum dengan seorang konduktor bus yang boleh bertutur dalam 5 bahasa dengan baik.dia boleh bertutur bahasa cina,india,melayu,english dan jawa dengan baik.sungguh saya kagum.sedangkan saya sendiri yang berkelulusan U belum mampu melakukan seperti itu.
ayah saya selalu berpesan,jika kita di atas,jangan lupa dengan orang di bawah.
mungkin satu hari kita akan menjadi orang di bawah itu.

sesungguh banyak peristiwa yang saya insafi bahawa saya manusia yang kerdil.

Bookmark and Share

    


  Member Information For amilynProfil   Hantar PM kepada amilyn   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-02-09 21:30


Pada 27-02-09 21:27 , amilyn posting:

!!! QUOTE !!!


saya kagum dengan ayah.kerja sebagai seorang polis bukanlah sesuatu yang senang.saya pernah menangis melihat cara dia bekerja.
selain itu juga,saya kagum dengan seorang konduktor bus yang boleh bertutur dalam 5 bahasa dengan baik.dia boleh bertutur bahasa cina,india,melayu,english dan jawa dengan baik.sungguh saya kagum.sedangkan saya sendiri yang berkelulusan U belum mampu melakukan seperti itu.
ayah saya selalu berpesan,jika kita di atas,jangan lupa dengan orang di bawah.
mungkin satu hari kita akan menjadi orang di bawah itu.

sesungguh banyak peristiwa yang saya insafi bahawa saya manusia yang kerdil.



wasalam wbk..

Alhamdulillah..
Suka statement "jika kita di atas,jangan lupa dengan orang di bawah."

insya-ALLAH..

Sama-sama..


HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

amancalledboy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.07.2008
Ahli No: 33940
Posting: 128
Dari: bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-02-09 00:40


berjalan, melihat, mentafsir..


ad seorang foreigner..
datang tempat kerja aku..
visiting researcher..
kami biasala kalau nak 'buat ketupat' cakap saja dalam bahasa melayu..
walaupon depan2 dia, kompem dia tak faham kan..
kalau nak 'buat ketupat' untuk dia pun selamber cakap depan dia..siap gelak2 lagi..
belakang tak payah cakap lah..memang kenyang lah makan 'ketupat'..
kadang tertanya juga, apa lah perasaan bila aku duduk tempat dia?
depan2 kita mereka kutuk?

sekarang ni aku pula jadi foreigner..
datang tempat kerja mereka..
visiting student..
mereka biasala kalau nak 'buat ketupat' sembang saja dalam bahasa mereka..
walaupon depan aku, kompem aku tak paham..
siap gelak2 lagi..pandang2 aku pula itu..
belakang aku tak tau lah kan..mereka 'buat ketupat' ke tak..

ooo...sekarang baru aku tau perasaan mamat tu..
perasaan nak tau apa benda yang mereka duduk gelak2 itu..tengok-tengok aku pula itu..(sebab aku nsem agaknya..hahaha) perasaan tak puas hati..rasa macam tak aci sebab tak faham apa mereka duduk sembang2..huh!

padan muka aku..
setelah berjalan, melihat, mendengar(aku tambah ek) dan metafsir..
moral of the story- jangan 'buat ketupat' selain dari ketupat pada hari raya..huhu..

:-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For amancalledboyProfil   Hantar PM kepada amancalledboy   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.157783 saat. Lajunya....