Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kalau tak pernah bersiap sedia untuk memilikinya, pasti anda tidak mungkin memperolehi walaupun ia mendatang ke depan anda.
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 44
Ahli: 0
Jumlah: 44




  Yang Masuk Ke Sini
hajime_kindaichi: 17 jam, 31 minit yang lalu
isa777_musa: 22 jam, 13 minit yang lalu
zam_rizal: 10 hari yang lalu
wanja: 20 hari yang lalu
MTMKi: 27 hari yang lalu
Kang: 28 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: betul ke maut mempunyai tanda?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» betul ke maut mempunyai tanda?

Please Mendaftar To Post


Oleh betul ke maut mempunyai tanda?

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 09:21


Assalamualaikum


betul ke kematian atau maut mempunyai tanda-tanda ?

kita selalu baca dalam akhbar yang selalu menemuramah siteri atau ahli keluarga simati.Selalunya mereka akan berkata simati berkelakuan pelik sebelum kematiannya, atau buat sesuatu yang pelik-pelik, kalau orang perak dikatakan "dah buang tabiat".


Persoalannya, ajal dan maut adalah rahsia Allah, tetapi nampaknya sekarang ni dah tak macam rahsia ...malah saya pernah jumpa artikel yang menceritakan persoalan kematian yang boleh diteka..contohnya kalau rasa sakit kepala sebelah , ajalnya dua bulan lagi(contohnya), apa ni semua,benarkah? dan apa pandangan Islam terhadap semua ini..


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

nurkekasih
Warga Rasmi
Menyertai: 20.08.2007
Ahli No: 30716
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 09:36


tak tahu lah..tapi perubahan fzkal ada..mungkin dari struktur wajah agak pucat wallahualam....hanya Tuhan saja tahu

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkekasihProfil   Hantar PM kepada nurkekasih   Pergi ke nurkekasih's Website   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 09:40


petanda itu mungkin ada ...sekadar jelas atau tidak jelas...
bukan nak menyingkap rahsia Allah, sekadar hanya tahu diri ini akan menemui kematian tak lama lagi...cuma tidak tahu bilakah nyawaku diambil? di manakah jasad ku tinggalkan? bersediakah aku di alam kubur? cukupkah amalanku menangkis seksaan kubur? apa yang aku tinggalkan untuk keluargaku? adakah keluargaku akan mendoakan aku?...

sekadar pandangan, mungkin ada yang lebih arif..

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 11-01-08 10:26


Assalamualaikum
bagi saya, maut memang mempunyai tanda...saya pernah baca pasal satu artikel tu..yang tanda² 100 hari sebelum mati, then 40 days before death, and after that..after...until she or he died...
but I don't want to use that as my hujah...because itu bukan dalil kan...
apapun, that doesn't mean death is 'not a secret' (betul ke CS... :berfikir: )...because just like hari kiamat (omputih kata..armageddon..), there is always a sign that shows the day is near...tanda kecil kiamat dan tanda besar....betul tak?

cumanya, it's kinda funny to think "she/he shows some weird act/signage before died" as always we hear or read from news or paper....huh... :-P..why I said funny? because that things is always become a headnews/limelight for such a story...

betul ke CS....hentam kromo... :-P



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

wafa_mawaddah
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2003
Ahli No: 4175
Posting: 845
Dari: mardhatillah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 12:04


setuju dengan sayatetapsaya

yang penting....selalulah bersedia menghadapi maut...

dan sentiasalah mengingtai mati....

Bookmark and Share

    


  Member Information For wafa_mawaddahProfil   Hantar PM kepada wafa_mawaddah   Pergi ke wafa_mawaddah's Website   Quote dan BalasQuote

Ninja85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2007
Ahli No: 31536
Posting: 218
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 11-01-08 14:13


assalamualaikum.
sya pun pernh dengar tentang tanda-tanda kematian seseorang. macam sebelum 100 hari,
40 hari dan beberapa hari sebelum kematian seseorang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ninja85Profil   Hantar PM kepada Ninja85   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 14:35


Pada 11-01-08 10:26 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum
bagi saya, maut memang mempunyai tanda...saya pernah baca pasal satu artikel tu..yang tanda² 100 hari sebelum mati, then 40 days before death, and after that..after...until she or he died...
but I don't want to use that as my hujah...because itu bukan dalil
:-P



100 days or 40 days...siapa bagi tau ye, adakah malaikat maut yang bagi tau....

yes, we can't use it as a dalil, but its true or not?



tak tahu lah..tapi perubahan fizikal ada..mungkin dari struktur wajah agak pucat wallahualam....hanya Tuhan saja tahu


ya kalau orang tua ada penyakit memanglah simpton dia pucat , lemah dan sebagainya, maksud saya kalau macam ni kalau seseorang nampak pucat adakah itu tanda-tanda awal kematian dia....tak mungkin kita boleh cakap macam tu..
maaflah sebab perkara ni dah macam sinonim dalam masyarakat.. nak tau juga kebenarannya..


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 15:37


.. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami lah kamu dikembalikan. Al Anbiya'35

Walahua'lam. Kalau ikutkan tak siapa mengetahui waktu perginya. Tapi saya panjangkan ...... untuk diambil hikmah.

100 hari sebelum kematian

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati

maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda! ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

sumber dari Mesra.net

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 16:16


Pada 11-01-08 15:37 , kakisamun posting:

!!! QUOTE !!!

.. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami lah kamu dikembalikan. Al Anbiya'35

Walahua'lam. Kalau ikutkan tak siapa mengetahui waktu perginya. Tapi saya panjangkan ...... untuk diambil hikmah.

100 hari sebelum kematian

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati

maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda! ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

sumber dari Mesra.net



emmm...inilah artikel tu,

dari mana asalnya informasi ini...kalau dari segi Islam, dari mana source maklumat ini,sama ada dari kitab, kajian ulamak, atau dari mana ye..


dan kalau dari sudut sainsnya bagaimana pula...

kalau sumbernya tak jelas , maka saya gagal untuk mempercayainya...


Dari Ummu Salamah ra bahaww Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya ruh apabila diambil maka ia matanya akan menurutinya (memandang ke atas)” (Sahih Muslim) .


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 16:39


.. masih mencari jawapan disebalik pernyataan yang telah dirungkai oleh Tuan Penasihat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

atie82
WARGA SETIA
Menyertai: 15.12.2004
Ahli No: 13074
Posting: 1080
Dari: Papar,[email protected]

Sabah  


posticon Posting pada: 11-01-08 16:40


Assalamualaikum wwt..

Pernah jugak terbaca article tentang ''100 hari tanda-tanda kematian'' ini..sahih atau tak,Wallahu a'lam.

apapun..mengingati mati itu lebih penting kan.. :sopan:


-----------------
The Light of ALLAH surround Me, The Love of ALLAH Enfolds Me, The presence of ALLAH watches over Me, Whatever I am...ALLAH iS..


Bookmark and Share

    


  Member Information For atie82Profil   Hantar PM kepada atie82   Pergi ke atie82's Website   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 16:43


.. sunat mengingati mati.. cuma nak tahu dari sumber manakah artikel tersebut dirujuk..:berfikir:..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 16:50


Mengingati mati itu akan menambahkan iman...cuma nak mengiingat mati tu biarlah sumber yang jelas...bukan apa ini membabitkan rahsia kematian...yang perlukan sumber yang jelas...

kalau tanda-tanda kiamat besar dan kecil memang dah diterangkan didalm Al Quran dan Hadith ...

saya pun nak tambah pengetahuan, tetapi bila kenangkan balik macam pelik saja maklumat ni...


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

najwa_adila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.07.2005
Ahli No: 17677
Posting: 288
Dari: Ardhullahil Waasi'ah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-08 18:00


Kematian adalah termasuk didalam perkara-perkara yang dirahsiakan Allah subhana wa ta'ala...setiap perkara yang melibatkan hal-hal ghaib ilmunya mestilah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Alamat atau tanda kematian seperti yang disebar-sebarkan memang tidak terdapat hadis-hadis yang sahih yang menyokong.

Bayangkan! kalau setiap orang diberi alamat dan tanda kematian, pasti mereka akan hanya melakukan taubat dan amal soleh bila alamat-alamat kematian tu da jelas saja. Orang-orang yang suka maksiat pulak boleh meneruskan kefasadan (kejahatan) mereka dengan anggapan mereka akan bertaubat apabila timbul alamat-alamat kematian kelak saja.

Perilaku pelik yang selalunya disedari saudara terdekat selepas berlaku kematian mungkin hanya kebetulan sahaja..atau pun memang itulah tandanya tetapi si 'bakal mati' itu tidak dapat berkongsi 'rasa' dengan orang lain kerana telah termaktub ianya adalah ilmu rahsia kekal ALLAH swt.

Teringat kembali saat-saat akhir bersama arwah ayah :-(..saya ingat lagi arwah bertukar menjadi seorang yang amat pendiam, bila diajak berbual atau ketika sedang menonton tv, arwah seolah-olah sedang asyik memikirkan sesuatu..termenung memanjang..panggil 2-3 kali tak dengar...beberapa hari kemudian dapat berita arwah ayah dah pergi mengadap Ilahi.

Perkara-perkara inilah yang selalu berlaku kan?..kalau kat media tu reporter tanya 'ada sebarang perubahan tak sebelum bla..bla..' kaum kerabat pun jawab 'selalunya dia begini, tapi hari tu dia begitu pulak...'

Kesimpulannya pada saya, tanda-tanda tu memang ada cuma hanya empunya diri yang bakal dijemput Allah saja tau..macam majlis orang kaya-kaya lah...orang yang dapat kad jemputan saja tau!! :-D


-----------------
Tiada Aku Tanpa-Mu...
cute


Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_adilaProfil   Hantar PM kepada najwa_adila   Pergi ke najwa_adila's Website   Quote dan BalasQuote

tanpanama
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2005
Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur

botswana  


posticon Posting pada: 11-01-08 19:39


Pada 11-01-08 16:40 , atie82 posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum wwt..

Pernah jugak terbaca article tentang ''100 hari tanda-tanda kematian'' ini..sahih atau tak,Wallahu a'lam.

apapun..mengingati mati itu lebih penting kan.. :sopan:



TAK SAHIH !!!!!!!!!



Bookmark and Share

    


  Member Information For tanpanamaProfil   Hantar PM kepada tanpanama   Pergi ke tanpanama's Website   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 13-01-08 14:42


Assalamualaikum
maybe the most convincing idea about this things is....
the changes that happened physically on someone's body...like what EZ said....
but, the changes is also not perfectly the best way to confirmed someone's death is near...just around the corner....
because..not all of those who are sakit...or menunjukkan symptoms of death....are to be confirm...will eventually dia...
and, we can also see how many of human souls are being taken without a single notice or warning!! (accident...being shot by a thief..etc...)

niway, I'm still at the point of...the death has a sign...but maybe not in that people's hand....maybe it can't be seen by those destined person, but rather by others around them...



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 15-01-08 20:27


!!! QUOTE !!!

Bayangkan! kalau setiap orang diberi alamat dan tanda kematian, pasti mereka akan hanya melakukan taubat dan amal soleh bila alamat-alamat kematian tu da jelas saja. Orang-orang yang suka maksiat pulak boleh meneruskan kefasadan (kejahatan) mereka dengan anggapan mereka akan bertaubat apabila timbul alamat-alamat kematian kelak saja.


ni saya setuju...mungkin ni juga lah boleh jadi hujah yang sebenarnya memang tak tahu tanda-tanda nak mati ini...wallahua'lam..... :sopan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.114881 saat. Lajunya....