Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam, jikalau kita mencari kemuliaan selain dari kemuliaan yang diberi oleh Allah, maka Allah akan menghinakan kita
-- -- Pesan Saidina Umar semasa pembukaan Kota Baitul Maqdis

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 49
Ahli: 0
Jumlah: 49




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 1 hari, 15 jam, 34 minit yang lalu


Klinik Ukhwah
Topik: gastrik...


Carian Forum

Moderator: Administrator, Meow, dramian219
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Klinik Ukhwah
    »» gastrik...

Please Mendaftar To Post


Oleh gastrik...

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 09:51


aduh peliknya sakit gastrik pagi ni..bangun2 saja rasa nak muntah..
sedangkan sebelum tidur malam tadi ada isi perut..
mungkinkah sebab stress dia sakit?

huhu dulu makan ubat tapi :cry: tak suka makan ubat..

kalau boleh nak tips penjagaan makan untuk pesakit gastrik dan apa makanan yang tak elok....

yang saya tahu sayur kobis baik untuk gastrik....

kalau wanita gastrik menjadi2 kan kalau nak datang haid..makan baik-baik pun boleh sakit yang teramat..tapi masalahnya saya tak makan ubat..huhu ini nak ada mak pujuk makan ubat...sini jauh dengan mak..huhu nangis bersungguh2 tadi rindu mak ayah..dah lebih satu tahun setengah tak balik....


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 10:02


tak pernah kena gastrik...kasihan pula kat cik sakinah
belajar2 lah makan ubat gastrik..cepat sikit baik...
ada orang kata, kena banyakkan minum susu/soya...wallahualam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 10:11


terjumpa kaedah ni..

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum,

Cuba ikhtiar ini insya Allah mujarrab:

Ambil segelas air kosong (air masak /air minural) kemudian baca surah
al-Fatihah sekali, tiup dalam dalam air. Lepas itu baca selawat syifa'
sekali dan tiup dalam air tadi dengan niat semoga Allah menyembuhkan
penyakit tersebut dan minum air itu. Buat 2 kali sahari, sekali ketika
baru bangun dari tidur (awal pagi) dan kali kedua sebelum tidur (waktu
malam). Ada hamba Allah (kawan saya) yang telah mencubanya dan berjaya.
Dia agak teruk gastriknya hingga pernah gagal berpuasa sebulan Ramadan.
Setelah berbuat demikian dia berjaya berpuasa sebulan penuh (Ramadan
berikutnya).

Cuma yang perlu diingat ialah ikhtiar ini seharusnya dilakukan dengan
penuh yakin bahawa Allah akan menyembuhnya. Setiap penyakit datang dan
pergi dengan izin Allah. Bukan ubat yang menyembuhnya, sebaliknya Allah.
Ubat hanyalah juga satu ikhtiar. Jika diizinkan Allah mustajab.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

arebie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23558
Posting: 207
Dari: bp ------> kl

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 10:32


Pada 10-12-07 10:02 , broshahir posting:

!!! QUOTE !!!

tak pernah kena gastrik...kasihan pula kat cik sakinah
belajar2 lah makan ubat gastrik..cepat sikit baik...
ada orang kata, kena banyakkan minum susu/soya...wallahualam.


tips yang bagus ni .. tak suka minum susu :-( tu agaknya penyebab2 gastrik saya ni asyik2 menyerang :-) Kalau ganti dengan milo boleh agaknya

Bookmark and Share

    


  Member Information For arebieProfil   Hantar PM kepada arebie   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 10-12-07 10:39


Ana selalu kena gastrik..
Doktor cakap..antara punca gastrik ni berlaku apabila kita terlalu stress, tak jaga makan @ biarkan perut kosong lepas itu makan dengan kadar yang banyak..
kalau gastrik menyerang..kita minum milo (tapi jangan campur dengan susu), minum susu tepung pun ok juga..tapi bergantung pada kesesuaian perut..elakkan minum susu pekat..jangan minum nescafe.
Nak sembuh dari gastrik..kena lah makan ubat:-P


-----------------
Sesejuk Mata Memandang, Seindah Akhlak terpampang


Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

arebie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23558
Posting: 207
Dari: bp ------> kl

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 11:18


ho9 jadi boleh lah gantikn susu dengan milo .. minum milo anda jadi sihat dan kuat he9 :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For arebieProfil   Hantar PM kepada arebie   Quote dan BalasQuote

syira_qistina
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2003
Ahli No: 4102
Posting: 777
Dari: tempat yang paling jem

Selangor  


posticon Posting pada: 10-12-07 13:20


Salam Alaik

salah satu sebab lagi boleh kena gastrik sebab makan terlalu pedas. tak semestinya sebab tak makan then boleh kena gastrik. amalkan minum susu atau soya. sis sakinah kena jaga kesihatan ye...takut nanti dah teruk sangat..kena inject pulak.



Bookmark and Share

    


  Member Information For syira_qistinaProfil   Hantar PM kepada syira_qistina   Quote dan BalasQuote

BDK_SEMPOI85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.11.2007
Ahli No: 31867
Posting: 115
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-07 13:28


hmm..adik saya pun da gastrik juga...amalan smulajadi yang kita jarang lakukan adalah dengan mnum air masak pda awal-awal pagi (iaitu time bngun tidur)...jangan basuh muka atau gosok gigi dulu...terus saja mnum air masak dengan air liur basi... :-D ...air liur basi kita ini terdapat enzim yang bk untuk mngelakkan perut dr kena gastrik...boleh jugak mnyembuhkan gastrik...cbalah...adik dah cuba..alhamdulillah...dah hlang gastrik dia...

mnum susu omega pun elok jugak....semoga berjaya... 8-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For BDK_SEMPOI85Profil   Hantar PM kepada BDK_SEMPOI85   Quote dan BalasQuote

hudahasnan
WARGA SETIA
Menyertai: 10.01.2005
Ahli No: 13639
Posting: 1202
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 10-12-07 15:26


berdasarkan pengalaman saya yang dah alami gastrik sejak hampir 9 tahun, saya elakkan makan pedas, selalu minum susu, makan tak terlalu banyak tapi kerap.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hudahasnanProfil   Hantar PM kepada hudahasnan   Quote dan BalasQuote

fiera_mz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.10.2007
Ahli No: 31386
Posting: 299
Dari: Sg.Petani

Kedah  


posticon Posting pada: 12-12-07 11:06


Pada 10-12-07 15:26 , hudahasnan posting:

!!! QUOTE !!!

berdasarkan pengalaman saya yang dah alami gastrik sejak hampir 9 tahun, saya elakkan makan pedas, selalu minum susu, makan tak terlalu banyak tapi kerap.


eh, macam btulla..makan tak perlu terlalu banyak..tapi ingat...makan berulang2..supaya perut tu sentiasa trisi...

sekarang berkongsi apa doktor pernah cakap kat saya~
:)


-----------------
Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk laki-laki, dekat dengan lenganya untuk dilindunginya, dan dekat dengan hatinya untuk dicintainya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For fiera_mzProfil   Hantar PM kepada fiera_mz   Quote dan BalasQuote

fiera_mz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.10.2007
Ahli No: 31386
Posting: 299
Dari: Sg.Petani

Kedah  


posticon Posting pada: 12-12-07 11:07


Pada 10-12-07 15:26 , hudahasnan posting:

!!! QUOTE !!!

berdasarkan pengalaman saya yang dah alami gastrik sejak hampir 9 tahun, saya elakkan makan pedas, selalu minum susu, makan tak terlalu banyak tapi kerap.


eh, macam btulla..makan tak perlu terlalu banyak..tapi ingat...makan berulang2..supaya perut tu sentiasa trisi...

sekarang berkongsi apa doktor pernah cakap kat saya~
:)


-----------------
Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk laki-laki, dekat dengan lenganya untuk dilindunginya, dan dekat dengan hatinya untuk dicintainya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For fiera_mzProfil   Hantar PM kepada fiera_mz   Quote dan BalasQuote

fiera_mz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.10.2007
Ahli No: 31386
Posting: 299
Dari: Sg.Petani

Kedah  


posticon Posting pada: 12-12-07 11:07


Pada 10-12-07 15:26 , hudahasnan posting:

!!! QUOTE !!!

berdasarkan pengalaman saya yang dah alami gastrik sejak hampir 9 tahun, saya elakkan makan pedas, selalu minum susu, makan tak terlalu banyak tapi kerap.


eh, macam btulla..makan tak perlu terlalu banyak..tapi ingat...makan berulang2..supaya perut tu sentiasa trisi...

sekarang berkongsi apa doktor pernah cakap kat saya~
:)


-----------------
Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk laki-laki, dekat dengan lenganya untuk dilindunginya, dan dekat dengan hatinya untuk dicintainya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For fiera_mzProfil   Hantar PM kepada fiera_mz   Quote dan BalasQuote

insanie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.09.2005
Ahli No: 19223
Posting: 99
Dari: kUANTAN, PAHANG

Pahang  


posticon Posting pada: 12-12-07 11:43


Assalamualaikum

kalau saya pula tak boleh minum air nescafe.. memang pantang lah. kalau minum jugak, memang sakit yang teramat sangat lah...




:bunga: :bunga: :bunga: :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For insanieProfil   Hantar PM kepada insanie   Quote dan BalasQuote

hudahasnan
WARGA SETIA
Menyertai: 10.01.2005
Ahli No: 13639
Posting: 1202
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 12-12-07 12:57


Pada 12-12-07 11:43 , insanie posting:

!!! QUOTE !!!

memang sakit yang teramat sangat lah...




yup..macam ada smthing yang berat menekan perut kita.ish3...
1 more thing,kalau kita tepuk2 perut kita,lain bunyinye dengan perut org yang tak ber"gastrik".hehehe... :-P

Bookmark and Share

    


  Member Information For hudahasnanProfil   Hantar PM kepada hudahasnan   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:07


alhamdulillah..gastrik sehari saja teruk hari tu..
kalau dah gastrik tak dapat makan nasi...nak muntah saja..
huhu harap-harap dah serik...mesti jaga perut ni..
tapi tulah sebab stress pun boleh sebabkan sakit gastrik..


nak amalkan minum masa air liur basi tu lah...


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:22


Hmm.. kasihan pula kat sakinah..jaga makan saja.. saya pun ada gastrik juga tapi ingat pesan doktor, selain jaga makan, kena makan juga.. makan sikit tetapi kerap.. tu pesan doktor... alhamdulillah sampai sekarang dah tak sakit... ;) amalkan mnum susu tepung.. kalau tak suka susu tepung yang putih tu, mnum yang berperisa.. jangan mnum ais, makan yang pedas pun tak boleh...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:24


Pada 19-12-07 12:22 , mas_ayu posting:

!!! QUOTE !!!

Hmm.. kasihan pula kat sakinah..juga makan saja.. saya pun ada gastrik juga tapi ingat pesan doktor, selain juga makan, kena makan juga.. makan sikit tetapi kerap.. tu pesan doktor... alhamdulillah sampai sekarang dah tak sakit... ;) amalkan mnum susu tepung.. kalau tak suka susu tepung yang putih tu, mnum yang berperisa.. jangan mnum ais, makan yang pedas pun tak boleh...


makan sikit tapi kerap tu yang susahnya..
kalau terbangun malam memang rasa perut kosong..
nak tahajjud..susah2.. nak kena isi perut dulu..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:26


.. ada yang sihat.. tapi selalu gastrik waktu bulan puasa:lol:adehh..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

syira_qistina
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2003
Ahli No: 4102
Posting: 777
Dari: tempat yang paling jem

Selangor  


posticon Posting pada: 19-12-07 12:28


Pada 19-12-07 12:07 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

alhamdulillah..gastrik sehari saja teruk hari tu..
kalau dah gastrik tak dapat makan nasi...nak muntah saja..
huhu harap-harap dah serik...mesti jaga perut ni..
tapi tulah sebab stress pun boleh sebabkan sakit gastrik..


nak amalkan minum masa air liur basi tu lah...



teruknya gastrik iman. makan ubat tak?
bahaya ni kalau masih berlanjutan...
ana pulak yang rasa risau...



Bookmark and Share

    


  Member Information For syira_qistinaProfil   Hantar PM kepada syira_qistina   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:32


agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:34


Pada 19-12-07 12:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..



.. ye ke puasa penuh ini..:berfikir:.. ahaks..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:34


maksud mas bukan makan kerap tu, jap2 makan.. macam mas, sejam atau dua jam sekali makan, tapi ambik dengan jumlah yang sikit juga... kalau makan nasik, jangan banyak sangat.. kadang-kadang perut kita ni tak boleh terima makan yang entah apa-apa entah... banyak mnum air suam k...jangan sampai tak makan dah lah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:35


Pada 19-12-07 12:34 , kakisamun posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-12-07 12:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..



.. ye ke puasa penuh ini..:berfikir:.. ahaks..


bila orang perempuan cakap puasa penuh faham2lah encik kaki :malu:


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:36


Pada 19-12-07 12:34 , mas_ayu posting:

!!! QUOTE !!!

maksud mas bukan makan kerap tu, jap2 makan.. macam mas, sejam atau dua jam sekali makan, tapi ambik dengan jumlah yang sikit juga... kalau makan nasik, jangan banyak sangat.. kadang-kadang perut kita ni tak boleh terima makan yang entah apa-apa entah... banyak mnum air suam k...jangan sampai tak makan dah lah..


yup makan sikit tapi kerap tu ikut sedap perut kita..
saya pun amalkan begitu..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

syira_qistina
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2003
Ahli No: 4102
Posting: 777
Dari: tempat yang paling jem

Selangor  


posticon Posting pada: 19-12-07 12:36


Pada 19-12-07 12:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..



apapun..take care..
sakit2 begini tak boleh dibiarkan..
kalau boleh pergi jumpa doktor...lagi baik..
sebab kalau kita tahan2... effectnya kita tak nampak sekarang...
tapi bila umur kita makin meningkat...masa tu barulah kita dapat rasa kesannya...
jaga kesihatan biarlah dari sekarang...masa kita masih muda lagi..



Bookmark and Share

    


  Member Information For syira_qistinaProfil   Hantar PM kepada syira_qistina   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-07 12:38


Pada 19-12-07 12:36 , syira_qistina posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-12-07 12:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..



apapun..take care..
sakit2 begini tak boleh dibiarkan..
kalau boleh pergi jumpa doktor...lagi baik..
sebab kalau kita tahan2... effectnya kita tak nampak sekarang...
tapi bila umur kita makin meningkat...masa tu barulah kita dapat rasa kesannya...
jaga kesihatan biarlah dari sekarang...masa kita masih muda lagi..



baik kakak..
kakak :-D


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

syira_qistina
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2003
Ahli No: 4102
Posting: 777
Dari: tempat yang paling jem

Selangor  


posticon Posting pada: 19-12-07 12:43


Pada 19-12-07 12:38 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-12-07 12:36 , syira_qistina posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-12-07 12:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

agaknya tak teruk lah..
ok saja... tak makan ubat pun masih boleh puasa penuh..



apapun..take care..
sakit2 begini tak boleh dibiarkan..
kalau boleh pergi jumpa doktor...lagi baik..
sebab kalau kita tahan2... effectnya kita tak nampak sekarang...
tapi bila umur kita makin meningkat...masa tu barulah kita dapat rasa kesannya...
jaga kesihatan biarlah dari sekarang...masa kita masih muda lagi..



baik kakak..
kakak :-D



amboi...perli ek? tak apa..tak apa.. :-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For syira_qistinaProfil   Hantar PM kepada syira_qistina   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-12-07 07:41


Penyakit berkaitan gastrik

Bersama :D. ABDUL MALIK JAMAL BUHARI (Pakar Runding Perubatan dan Gasteroenterologi Kelana Jaya Medical Centre)

Perut memulas, nafas berbau

Doktor,
Masalah kesihatan saya semakin kronik akibat perut yang selalu sakit serta memulas-mulas selepas dan sebelum makan. Dada saya juga sering sakit bila bernafas dengan hembusan nafas berbau agak busuk (seperti bau najis) yang membuatkan saya berasa rendah diri dan kurang yakin untuk bergaul.

Daktor panel telah memberikan saya ubat untuk angin atau gastrik sementara pemeriksaan gigi saya tidak menunjukkan sebarang masalah.

Apakah kemungkinan masalah sebenar saya ini dan adakah rawatan untuknya?

Saya juga keliru doktor pakar dari bidang mana yang sepatutnya saya temui untuk masalah ini?

– Suzy, Shah Alam

Jawapan

Sakit perut yang memulas-mulas sebelum atau selepas makan mungkin disebabkan oleh penyakit radang usus terutamanya jika kesakitan bertumpu di bahagian bawah abdomen.

Jika kesakitan bertumpu di bahagian atas abdomen pula, kita boleh menolak kemungkinan masalah ini berpunca daripada penyakit ulser peptik atau penyakit batu pundi hempedu.

Adalah lebih baik jika saudari berjumpa pakar gasteroenterologi (sistem penghadaman) untuk pemeriksaan lanjut termasuk ujian pemeriksaan ke atas masalah mulut berbau kerana terdapat rawatan untuk masalah ini.

Gastrik dan tekanan perasaan

Doktor,
Saya berusia 19 tahun dan telah dimasukkan ke hospital September lalu akibat tekanan menghadapi peperiksaan percubaan STPM sehinggakan perlu dimasukkan dua botol air (IV drip). Ketika itu, saya sering menghadapi masalah mahu pitam, badan tidak bermaya, leher kebas, sesak nafas, hilang selera makan dan bermacam masalah lain lagi.

Tidak lama kemudian saya menghadapi masalah mahu pitam lagi dan doktor sebuah klinik berhampiran kediaman saya mengesahkan saya menghidap gastrik. Akibatnya, saya tidak boleh menyentuh nasi. Ada pula yang mencadangkan supaya saya minum susu.

Saya ingin bertanyakan pendapat doktor tentang diet yang seimbang untuk penyakit gastrik.

Mengikut pembacaan saya, makanan yang terlalu manis, masam dan pedas tidak sesuai untuk pesakit gastrik. Adakah ini benar?

– CT payung, Perak

Jawapan

Masalah utama yang saudari hadapi kini mungkin masalah rasa cemas akibat tekanan yang timbul dalam bentuk gejala melibatkan masalah gastrik.

Bagaimanapun, saudari tetap disarankan untuk menjalani ujian endoskopi (OGDS) untuk memastikan sakit gastrik berkenaan bukan berpunca daripada penyakit ulser peptik memandangkan saudari menyatakan tidak dapat makan dengan baik (nasi).

Susu pula mengandungi kandungan kalsium yang tinggi dan ini dikhuatiri akan menyebabkan keradangan kepada perut saudari.

Perlu difahami bahawa tiada diet khusus yang dapat dicadangkan untuk pesakit gastrik selain mengelakkan makanan yang pesakit sendiri tahu memburukkan lagi kesakitan akibat penyakit gastrik.

Saudari mungkin perlu menemui pakar psikologi atau psikiatri untuk mendapatkan kaunseling bagi mengatasi masalah tekanan perasaan yang dihadapi selain belajar menguruskan perasaan bimbang dan cemas.

Kekejangan berpunca daripada H. pylori?

Doktor,
Saya berusia 24 tahun dan mengalami masalah gastrik. Gejala yang saya alami adalah seperti senak atas abdomen, pedih hulu hati dan tekanan perasaan. Untuk itu, saya mempunyai dua soalan:

a) Apabila senak atas abdomen, saya kerap sesak nafas malahan nafas akan terputus-putus ketika di dalam kereta sehingga menyebabkan kekejangan kaki dan tangan. Adakah ini tanda gastrik atau mungkin jangkitan bakteria perut seperti H. pylori?

b) Saya ke klinik kesihatan dan berjumpa doktor yang hanya memberikan ubat untuk angin dan menyuruh saya mengawal pernafasan. Adakah ujian pernafasan perlu dijalankan untuk pemeriksaan lanjut? jika perlu bagaimanakah ujian ini dijalankan?

– Yang risau, KL

Jawapan

a) Masalah kesukaran bernafas yang membawa kepada kekejangan tangan dan kaki tidak berkaitan dengan jangkitan H. pylori tetapi mungkin berpunca daripada sindrom yang dikenali sebagai dispepsia bukan ulser.

Sindrom ini mungkin tidak melibatkan masalah penyakit di dalam perut tetapi pesakit tetap berasa sakit pada abdomen (epigastrik) dan rasa pedih hulu hati. Sindrom ini mungkin berkaitan dengan masalah perasaan bimbang dan cemas.

Bagaimanapun, anda dinasihatkan menjalankan ujian endoskopi (OGPS) untuk menolak kemungkinan penyakit di dalam perut sebelum boleh dianggap mengalami sindrom dispepsia bukan ulser.

b) Anda memerlukan sekurang-kurangnya imbasan sinar-tak dan ujian fungsi paru-paru untuk menentukan punca masalah pernafasan. Ujian-ujian ini boleh dijalankan di kebanyakan klinik dan hospital dan jika tidak menunjukkan sebarang masalah, boleh diteruskan dengan ujian endoskopi (OGPS) seperti dinyatakan di atas.

- Hantarkan soalan-soalan anda kepada Tanya Dr. Pakar, Mingguan Malaysia, Utusan Melayu (M) Bhd., 46M Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur atau e-mel: [email protected] atau faks: 03-92213752.

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-12-07 07:46


huhu broshahir, syukran...

bila baca pasal gastrik orang lain, alhamdulillah..
gastrik saya taklah seteruk tu :-)
tak pernah lagi sakit leher dan sesak nafas sebab gastrik..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

hilyah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 24.01.2007
Ahli No: 28324
Posting: 30
Dari: bumi AL-KHALIQ

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 14:14


masya Allah serius juga penyakit gastrik ni,,,
syukran untuk informasi

Bookmark and Share

    


  Member Information For hilyahProfil   Hantar PM kepada hilyah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 16:50


Pada 10-12-07 09:51 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

aduh peliknya sakit gastrik pagi ni..bangun2 saja rasa nak muntah..
sedangkan sebelum tidur malam tadi ada isi perut..
mungkinkah sebab stress dia sakit?

huhu dulu makan ubat tapi :cry: tak suka makan ubat..

kalau boleh nak tips penjagaan makan untuk pesakit gastrik dan apa makanan yang tak elok....

yang saya tahu sayur kobis baik untuk gastrik....

kalau wanita gastrik menjadi2 kan kalau nak datang haid..makan baik-baik pun boleh sakit yang teramat..tapi masalahnya saya tak makan ubat..huhu ini nak ada mak pujuk makan ubat...sini jauh dengan mak..huhu nangis bersungguh2 tadi rindu mak ayah..dah lebih satu tahun setengah tak balik....




saya pun pernah kena sampai masuk wad dibuatnya hehehe


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 16:58


alhamdulillah saya tak pernah lagi masuk wad dan minta dijauhkan,
amin..

ada bercerita dengan seorang makcik,
anak perempuan dia pun teruk sakit gastrik..
terutama masa nak datang bulan..
tapi lepas kahwin dan beranak, sekaligus gastrik dia sembuh..
menurut makcik itu..

saya kalau terlebih makan sebelum tidur,
lagi sakit/ terasa perut kosong/ terasa perut berasid
bila bangun pagi..
kakak saya selalu bangunkan malam2 dan teman saya isi perut..
dia cakap perut saya berbunyi2 kelaparan :malu:


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 17:03


Pada 12-12-07 12:57 , hudahasnan posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-12-07 11:43 , insanie posting:

!!! QUOTE !!!

memang sakit yang teramat sangat lah...




yup..macam ada smthing yang berat menekan perut kita.ish3...
1 more thing,kalau kita tepuk2 perut kita,lain bunyinye dengan perut org yang tak ber"gastrik".hehehe... :-P



betul..kalau minum nescafe memang rasa perut semacam..
terasa sangat perut berasid..

haha mcamana bunyi perut tu? tak pernah lagi tepuk2 perut
dan bezakan dengan orang tak gastrik


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

anis_farihah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.09.2006
Ahli No: 26369
Posting: 87
Dari: terengganu, sarawak

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 17:48


assalamualaikum...

hmm kalau org kan gastrik dia kan makan ikut jadual, lepas itu dia kan juga pemakanan dia...tak boleh makan makanan pedas2, berminyak..lepas itu banyakkan minum air kosong..

Bookmark and Share

    


  Member Information For anis_farihahProfil   Hantar PM kepada anis_farihah   Quote dan BalasQuote

kapten06
WARGA SETIA
Menyertai: 04.01.2007
Ahli No: 28008
Posting: 1266
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 18:06


erm...ck kalau gastrk ck makan daun jambu batu mungkin dapat melegakan kesakitan........

Bookmark and Share

    


  Member Information For kapten06Profil   Hantar PM kepada kapten06   Pergi ke kapten06's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 18:15


huhu makanan pedaslah saya suka..
tak pedas tak sedap..
tapi sekarang dah kurang dah makan pedas
bukan sebab gastrik tapi sebab nak jaga...jeng jeng jeng :sopan:
kulit muka yang jenis berminyak :-P
makanan berminyak tak boleh nak elaklah sebab beli kat cafe
tak dapat masak sendiri..


T.K kat asrama ni mana ada jambu batu..
nanti di rumahlah saya cuba..syukran :bunga:


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 18:23


bahaya penyakit ni..kalau di biarkan memang teruk. baru-baru ni mama saya dah berapa kali ulang alik ke hospital tengah-tengah mlm.. kena cucuk.. kasihan dia..alhamdulillah dapat suami penyayang, sanggup drive malam-malam buta..huhu..terharu.. kak sakinah jangan jadi sampai macam ni pula ye! mama saya sampai sekarang tak sihat, asyik terbaring saja, tak boleh nak buat kerja sangat, risau ayah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 18:36


syukran zatil_alwani..
akak akan cuba jaga kesihatan :-)

tapi satu lagi faktor menyumbangkan saya rasa
kadar metabolisme saya sangat tinggi..
sekejap saja berasa lapar :malu:
badan kecil dan kurus tapi tinggi kadar metabolisme

rasanya orang yang sikit lemak ni cepat lapar
sebab tiada lemak untuk penghasilan tenaga
selepas tenaga dari karbohidarat habis digunakan :berfikir:

huhu peratus lemak 17%
cukup-cukup untuk kitaran haid teratur seorang wanita...


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

muslimah_aLfA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.08.2007
Ahli No: 30865
Posting: 217
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 22:51


Pada 10-12-07 09:51 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

aduh peliknya sakit gastrik pagi ni..bangun2 saja rasa nak muntah..
sedangkan sebelum tidur malam tadi ada isi perut..
mungkinkah sebab stress dia sakit?

huhu dulu makan ubat tapi :cry: tak suka makan ubat..

kalau boleh nak tips penjagaan makan untuk pesakit gastrik dan apa makanan yang tak elok....

yang saya tahu sayur kobis baik untuk gastrik....

kalau wanita gastrik menjadi2 kan kalau nak datang haid..makan baik-baik pun boleh sakit yang teramat..tapi masalahnya saya tak makan ubat..huhu ini nak ada mak pujuk makan ubat...sini jauh dengan mak..huhu nangis bersungguh2 tadi rindu mak ayah..dah lebih satu tahun setengah tak balik....


salam..
ana ada gstrik sejak form3 lagi..
memang tak tahan ada gstrik ni..
lgi2 ana ada stu lagi pnyakit lain.. :-(
dulu masa sekolah pernah makan ubt gstrik sekali..
lepas itu xmkn dah..sebab xsedap dan pelik saja rasa ubat tu.. :-D
tapi doktor sruh ana amalkan minum susu tepung..
tapi susu tu jangan taruk gula..
minum susu macam biasa saja..
macam baby punya susu.. :sopan:
nsib baik ana ni jnis yang suka mnum susu tanpa gula..
alhamdulillah sekarang gstrik ana dah xsteruk macam dulu..
the important thing is, recite DOA dan selawat before drink the milk.. :-) :bunga:
yakin yang Allah mampu mnyembuhkn hambaNya..
dan cuba lah usaha lain..macam makan ubt habbatus sauda..
ana pun pernah cuba..tapi mumkin xssuai dengan keadaan ana agaknya..
sma2 doakan moga disembuhkan..insyaAllah.. :-)


-------------------------------------------
~Alangkah indah hidup ini..bila ISLAM bersinar kembali...cahaya iman menyuluh tiap sanubari..kebenaran mewarnai bumi~

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_aLfAProfil   Hantar PM kepada muslimah_aLfA   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-07 23:05


syukran muslimah_alfa
saya kena gastrik sejak form 1
yup minum susu nespray boleh rasa terubat perut
tapi hehe itulah tak dapat istiqamah minum susu pun
nak juga minuman perisa lain
lagipun sekarang ada masalah minum susu lah
kalau minum susu macam kering sangat dalam badan
nak minum banyak air tapi tiada yang diserap..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

drzul-f
WARGA SETIA
Menyertai: 22.01.2005
Ahli No: 13857
Posting: 487
Dari: Simferopol', Crimea, Ukraine

ukraine   avatar


posticon Posting pada: 01-01-08 05:12


erm...ada buat phagogastroscopy tak ni?? gastric ni memang penyakit biasa golongan cendiakawan. yang penting, tahap emosi mesti jaga. jangan stress saja. memang gastritis ni ada berkaitan dengan psychology. lepas itu makan pun kan jaga juga, kurangkan makan makanan pedas, berlemak (yang bergoreng etc), dan pastikan makan jangan terover pula. tapi biar makan sikit-sikit dan makanan tu biar hancur (i mean kunyah betul-betul). lepas itu ubat tu pastikn makan. dan doa yang paling penting.

Bookmark and Share

    


  Member Information For drzul-fProfil   Hantar PM kepada drzul-f   Pergi ke drzul-f's Website   Quote dan BalasQuote

smile_roses
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2003
Ahli No: 3694
Posting: 895
Dari: Bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-01-08 07:08


amalkn cara pemakanan Rasulullah saw insyaAllah tak ada masalah:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For smile_rosesProfil   Hantar PM kepada smile_roses   Pergi ke smile_roses's Website   Quote dan BalasQuote

Ninja85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2007
Ahli No: 31536
Posting: 218
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-01-08 11:23


assalamualaikum. sya setuju dengan pendapat smile_roses

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ninja85Profil   Hantar PM kepada Ninja85   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-01-08 11:39


yup makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang..
tapi hidup sebagai pelajar ni susah sikit nak atur masa makan pun

adakah ini sebab atau alasan? :-P


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

smile_roses
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2003
Ahli No: 3694
Posting: 895
Dari: Bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-01-08 16:58


Pada 01-01-08 11:39 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

yup makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang..
tapi hidup sebagai pelajar ni susah sikit nak atur masa makan pun

adakah ini sebab atau alasan? :-P



:-D kak sakinahku... ehe
tak tau lah tu alasan @ sebab
tapi boleh saja jika bawa roti kan sebagai pengalas perut.. sarapan jangan tgl
insyaAllah sihat..


-----------------
engkau selalu lupa
sedang hatimu tetap lalai
padahal umur kian tiada
namun dosamu makin bertambah


Bookmark and Share

    


  Member Information For smile_rosesProfil   Hantar PM kepada smile_roses   Pergi ke smile_roses's Website   Quote dan BalasQuote

aryf
Warga Rasmi
Menyertai: 21.12.2007
Ahli No: 32057
Posting: 9

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-01-08 22:56


Assalamualaikum..
sekadar pandangan..
yang paling penting time pagi..macam mana pun kena ambil brkfst..insyaAllah

Bookmark and Share

    


  Member Information For aryfProfil   Hantar PM kepada aryf   Quote dan BalasQuote

muslimah_aLfA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.08.2007
Ahli No: 30865
Posting: 217
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 06-01-08 21:51


Pada 01-01-08 11:39 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

yup makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang..
tapi hidup sebagai pelajar ni susah sikit nak atur masa makan pun

adakah ini sebab atau alasan? :-P



alasan saja tu.. :-P
ana pun susah nak atur masa makan..
tak tahu lah Kenapa.. :roll:


-------------------------------------------
~Alangkah indah hidup ini..bila ISLAM bersinar kembali...cahaya iman menyuluh tiap sanubari..kebenaran mewarnai bumi~

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_aLfAProfil   Hantar PM kepada muslimah_aLfA   Quote dan BalasQuote

anis_zulaikha

Menyertai: 13.07.2004
Ahli No: 10004
Posting: 1736
Dari: malaya

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 06-01-08 22:10


gastrik ye, kak anis pun dr darjah dua dah kena gastrik, pernah sampai berguling2 lah dalam bilik tahan sakit...

emm gini kinah, gastrik ni, kalau lapar sangat tak boleh, kengang sangat pun tak boleh... so, ikut lah yang rasul kita ajar..makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang... insyaALLAH :welcome: :welcome:



Bookmark and Share

    


  Member Information For anis_zulaikhaProfil   Hantar PM kepada anis_zulaikha   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 06-01-08 22:13


huh tahun 2? teruknya, kak anis.. :-o
tapi saya gastrik tu buat rasa macam lapar 24 jam..
aduhai tak larat..
ibarat hidup untuk makan


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

zc
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28322
Posting: 666
Dari: somewhere

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 08-01-08 12:03


rasa nya bakal2 doctor yang ada kat atas dah bagitahu...so, ikut lah nasihat doctor.
jaga makan, makan ikut time yang betul. ok

Bookmark and Share

    


  Member Information For zcProfil   Hantar PM kepada zc   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 08-01-08 12:07


aduh kes ku dibangkitkan..

ok, syukran para bakal2 doktor.. :bunga:

telah ku cuba menjaga waktu makanku,
namun tetap terasa "lapar" itu 24 jam..
agaknya rasa "lapar" itu adalah rembesan asid yang bermain2 diperutku
bukannya rasa lapar yang betul...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 08-01-08 12:10


Assalamualaikum
eh...rasanya macam dah jawab tajuk ni..rupanya belum..
masa kecil..saya gastrik..selalu kena pergi hospital ambil ubat yang dua warna tu..susu apa..nak minum kena goncang..jadi warna putih..rasanya..ulp...Tuhan sahaja yang tahu..dah besar ni...alhamdulillah tak pernah sakit gastrik lagi..cuma..macam ada jeq lagi kesan dia..tentiba jeq sakit perut yang amat....



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

smile_roses
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2003
Ahli No: 3694
Posting: 895
Dari: Bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 08-01-08 12:31


Pada 08-01-08 12:07 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

aduh kes ku dibangkitkan..

ok, syukran para bakal2 doktor.. :bunga:

telah ku cuba menjaga waktu makanku,
namun tetap terasa "lapar" itu 24 jam..
agaknya rasa "lapar" itu adalah rembesan asid yang bermain2 diperutku
bukannya rasa lapar yang betul...


actually kak kinah, rasa lapar tu datang dr otak bukan dari rembesan acid..
ramai yang silap, gastrik @ gastritis tak kira dah makan @ belum makan..
lapar itu sangat berbeza dari gastrik
selalunya gastrik sakit pada bahagian epigastrium (if tak silap, tolong bltkkn if silap) bahagian atas sikit dr perut.. kadang-kadang pedih, kalau pedih disebabkan tak jaga masa makan @ masa makan tak tentu.. boleh leads to ulcer..
baru saja belajar tentang GIT diseases..
so kak kinah, please b careful dan please ambil ubat okey...


-----------------
engkau selalu lupa
sedang hatimu tetap lalai
padahal umur kian tiada
namun dosamu makin bertambah


Bookmark and Share

    


  Member Information For smile_rosesProfil   Hantar PM kepada smile_roses   Pergi ke smile_roses's Website   Quote dan BalasQuote

rose_itam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 19.05.2007
Ahli No: 29976
Posting: 371
Dari: Temerloh

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 23-01-08 12:01


Pada 31-12-07 18:06 , kapten06 posting:

!!! QUOTE !!!

erm...ck kalau gastrk ck makan daun jambu batu mungkin dapat melegakan kesakitan........



em..mak saya cakap kalau kita cirit birit, boleh makan daun jambu batu, saya dah cuba pun dan Alhamdulillah menjadi...tak tahu pula daun jambu batu turut boleh melegakan kesakitan akibat serangan gastrik..em petua baru ini..

pagi tadi dengar kat TV 3, doc cakap gastrik kalau xjage tol2 boleh jadi kanser perut..tapi long term punya kesan lah...



Bookmark and Share

    


  Member Information For rose_itamProfil   Hantar PM kepada rose_itam   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-01-08 12:24


a'ah lah..sebelum ni dengar org cakap saja yang gastrik tu sakit...
tapi bila dah kena kat diri sendiri..ya Allah..hanya Dia saja yang tahu..rasa macam nak trcabut saja isi perut ni..bila makan muntah..hmm..

apa-apaun..psanan buat kawan-kawan..amalkan mkanan yang sihat2..dan makan ikut waktunya..bukan makan ikut sesedap saja..heh3..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-01-08 12:25


a'ah lah..sebelum ni dengar org cakap saja yang gastrik tu sakit...
tapi bila dah kena kat diri sendiri..ya Allah..hanya Dia saja yang tahu..rasa macam nak trcabut saja isi perut ni..bila makan muntah..hmm..

apa-apapun..psanan buat kawan-kawan..amalkan mkanan yang sihat2..dan makan ikut waktunya..bukan makan ikut sesedap saja..heh3..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.145274 saat. Lajunya....