Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 30-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
" Jika anda berada dalam jamuan di rumah orang hendaklah menjaga perangai dan menjaga mata; dalam solat menjaga hati; dan dalam pergaulan menjaga lidah."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 74
Ahli: 0
Jumlah: 74




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 3 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: CIta-Cita Perlu Perancangan


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» CIta-Cita Perlu Perancangan

Please Mendaftar To Post


Oleh CIta-Cita Perlu Perancangan

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-11-07 10:27


Assalamualaikum


kalau tanya bebudak dah besar nak jadi apa,
ada yang nak jadi asakra, jurutera, cikgu, ustaz, doktor dan sebagainya..tapi tak banyak yang merancang untuk capai cita-citanya..

hanya mengikut arus..


cita -cita pada pandangan saya boleh dirancang untuk mencapainya dan masa yang sesuai untuk memulakan perancangan ialah seawal tingkatan 2...
sebab masa tu tiada subjek pengkhususan lagi..

saya pun tidak pernah merancang untuk mencapai cita-cita dan sekarang sudah terlewat untuk memulakannya perancangan itu..


saya sambung, dengan keputusan yang baik semasa PMR, pelajar boleh menentukan sama ada kalau nak jadi jurutera seseorang itu boleh masuk ke kelas sains yang ada subjek fizik kimia, bio atau math tambahan, mungkin juga subjek sains kejuruteraan,dan yang berkaitan
kalau nak jadi ustaz, penekanan kepada subjek sastera, pendidikan islam dan bahasa arab , bahasa inggeris dan subjek yang berkaitan, kalau berminat untuk berkecimpung dalam bidang kewangan ,seseorang perlu mengfokuskan kepada subjek akaun , economic, dan yang berkaitan...
[ Telah diedit oleh: zulman pada 21-11-07 10:34 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

faizbukharyy
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 15
Posting: 179
Dari: kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 21-11-07 11:44


salam....

kita hanya merancang dan berikhtiar ....
sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah swt...
ketentuan nya adalah Qada dan Qadar Allah.....
samala... kita percaya kepada rukun iman ke -6... ini ..
segala yang berlaku .. pasti ada hikmah tersirat dan tersurat....
carila .. gali lah ... renungi lah apa yang lepas . untuk kita perbaiki ketika dan saat ini dan membawanya ke masa hadapan......insya Allah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For faizbukharyyProfil   Hantar PM kepada faizbukharyy   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 21-11-07 11:55


Betul kata zulman tu..kita kena tetapkan perancangan untuk masa depan..
sekarang nak tengok study adik2..yang seorang tu memang ambik aliran kejuruteraan..tengah exam SPM..harap-harap dia dapat teruskan cita-cita dia sebab dia memang minat..semoga adik ana berjaya dengan cemerlang dalam SPM ni..ameen

Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.095905 saat. Lajunya....