SOALAN
Apakah hukumnya mengambil wuduk tanpa menutup aurat, umpamanya bagi kaum wanita hanya dalam keadaan berkemban? Atau bagi kaum lelaki dengan hanya bertuala yang menampakkan lutut?
Jawapan
Aurat anak Adam terbahagi kepada dua, yang pertama aurat mughallazah dan aurat mukhaffafah.
Aurat mugallazah bermaksud aurat yang utama iaitu kemaluan di hadapan dan kemaluan di belakang (punggung).
Adapun aurat mukhaffafah bagi orang lelaki ialah mendedah bahagian pusat ke bawah dan mendedahkan bahagian lutut ke atas. Bagi wanita juga sama. Keadaan ini hanya ketika mana seseorang itu bersendirian di rumah, atau keadaannya dalam bilik air.
Namun, mendedahkan kedua-dua bahagian aurat (mughallazah dan mukhaffafah) adalah haram di sisi syariat Islam. Jika seseorang itu mengambil wuduk dalam keadaan terdedah aurat mukhaffafah, seperti orang perempuan yang berkemban dan orang lelaki yang bertuala maka di hukum makruh. Wuduknya sah, tapi tidak afdal.
Afdalnya ialah menutup aurat yang mukhaffafah. Berwuduk adalah ibadat, maka adalah lebih baik dilakukan dengan menutup aurat.
SOALAN
Apakah hukumnya bersolat dengan mengenakan pakaian yang mempunyai gambar binatang seperti rama-rama, ikan, burung dan seumpamanya?
Bagaimana pula dengan pakaian yang mempunyai gambar-gambar kartun atau animasi seperti Spiderman, Superman dan seumpamanya?
Bagaimana pula dengan wanita yang memakai pakaian yang mengandungi gambar-gambar tersebut tapi terlindung daripada pandangan oleh telekung yang dipakainya?
Jawapan
Hukumnya makruh. Kerana lukisan yang ada pada baju boleh mengganggu orang lain dari saf yang lain. Mungkin gambar animasi itu di sebelah belakang baju yang dipakai. Maka keadaan tersebut akan mengganggu jemaah di belakang.
Sebahagian ulama menghukumnya dengan haram. Alasannya ialah Rasulullah s.a.w melaknat golongan yang melukis gambar-gambar makhluk. Namun sebahagian ulama menghukum dengan makruh.
Untuk mengelakkan daripada mengganggu orang lain dalam solat adalah lebih baik kalau baju itu sebelum solat diterbalikkan dulu. Adapun bagi orang perempuan yang solat dengan memakai pakaian mengandungi gambar-gambar tersebut yang terlindung di sebalik tudung tidak mendatangkan apa-apa. Ini kerana kain telekungnya telah menutup gambar yang terkandung pada baju yang dipakai.
Kedua-dua keadaan di atas tidak membatalkan solat seseorang. Solatnya tetap sah.
SOALAN
Tolong terangkan dan jelaskan batas-batas dan hukum suara aurat wanita dalam konsep marhaban dan berzanji dari rumah ke rumah atau kebiasaannya semasa majlis kenduri yang amat popular terutama di kampung-kampung masa kini.
Jawapan
Suara wanita dikira aurat sekiranya suara tersebut membawa fitnah. Secara semulajadi kaum hawa mempunyai suara yang halus dan lembut. Ini berbeza dengan kaum lelaki yang mempunyai suara yang kasar dan lantang.
Namun, suara yang lembut dan halus sangat sesuai dengan wanita serta secucuk dengan fizikalnya yang lemah lembut. Maka suara yang dikurniakan Allah s.w.t ini tidak boleh disalah gunakan untuk mendatangkan kemurkaan Allah.
Maka dalam persoalan di atas adakah dikira suara wanita aurat, ini termasuklah berzanji dari rumah ke rumah juga dikira haram. Dalam mazhab al-Syafie suara wanita tidak dikira aurat.
Hujah yang dikemukakan ialah apabila isteri-isteri Nabi s.a.w boleh berkomunikasi dengan sahabat-sahabat yang datang berkunjung ke rumah Nabi dan peranan mereka dalam menjalan kerja-kerja dakwah.
Jika suara dikira aurat nescaya tidak akan ada isteri Rasulullah yang berkomunikasi dengan lelaki ajnabi (lelaki yang bukan mahram). Adapun bacaan berzanji yang menjadi aktiviti kaum ibu tidak menjadi haram, sebaliknya ia adalah aktiviti yang harus disemarakkan lagi sebagai mengisi keperluan-keperluan yang ada.
Untuk mengelakkan pertelingkahan dan fitnah kaum aktiviti berzanji kaum hawa diadakan dalam majlis-majlis yang dihadiri oleh kaum ibu juga.