Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-07-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita seringkali melihat bagaimana jemaah-jemaah haji mengikuti kursus-kursus yang diadakan sebagai persiapan untuk menempuhi suasana haji yang sebenar, begitu juga dengan pelajar-pelajar yang akan menempuhi peperiksaan, dilatih dengan pelbagai tuisyen dan kelas tambahan untuk menempuhi peperiksaan, maka kehidupan akhirat dan peperiksaan di padang mahsyar lebih patut lagi diadakan kursus persediaan dan kelas tuisyennya yang tersendiri..Persediannya ialah iman serta amalan soleh dan kelas tuisyennya ialah majlis-majlis ilmu.
-- Tuan Guru Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 60
Ahli: 0
Jumlah: 60




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 18 hari yang lalu
Daeng_Jati: 39 hari yang lalu
Kang: 43 hari yang lalu


Sirah dan Tokoh Islam
Topik: wafa'nya Saidina Umar...


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Sirah dan Tokoh Islam
    »» wafa'nya Saidina Umar...

Please Mendaftar To Post


Oleh wafa'nya Saidina Umar...

rufaidah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 305
Posting: 23
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 29-09-03 19:24


Assalamualaikum wbt...
Kali ini Rufaidah nak bawa satu kisah dari kehidupan Saidina Umar RA.yang mana kisah ini menggambarkan sifat wafa' beliau terhadap isterinya....
Pada suatu hari adalah seorang sahabat yang ana tak tahu siapa gerangannya...isteri sahabat ini telah meninggikan suaranya kepadanya lalu beliau bercadang untuk mengadu perkara ini kepada khalifah umar...
ketika beliau sampai di hadapan pintu rumah beliau terdengar isteri umar juga sedang meninggikan suara terhadap umar...lalu sahabat ini tidak jadi untuk mengadu hal tersebut..fikirnya kalau khalifah pun mengalami perkara yang sama..apatah lagi beliau ni..beliau pun berpatah balik...dalam masa yang sama saidina umar juga mahu keluar untuk memberi ketenangan pada isterinya...ketika beliau membuka pintu ternampaklah kelibat sahabat ini lalu dipanggil dan ditanya apa tujuannya berada di situ...lalu sahabat ni pun ceritalah apa yang berlaku....nak tahu apa yang umar jawab...isteri aku dah bertahammul dengan aku, basuh baju aku, masakkan makanan aku, dan sebagainya...tanpa aku suruh..sekali dia tinggikan suara terhadap aku takkan aku tak boleh nak tahammul....

So...macam mana dengan suami-suami sekarang....???mampu tak jadi macam saidina umar tuu????


Bookmark and Share

    


  Member Information For rufaidahProfil   Hantar PM kepada rufaidah   Quote dan BalasQuote

dinulhuda1422h
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 19.07.2003
Ahli No: 2447
Posting: 793
Dari: Serambi Mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-10-03 04:55


nak tanya tahammul tu apa eks?

Bookmark and Share

    


  Member Information For dinulhuda1422hProfil   Hantar PM kepada dinulhuda1422h   Quote dan BalasQuote

kokokranc
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.06.2003
Ahli No: 1731
Posting: 209
Dari: johor baharu

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 03-10-03 20:11


betula dinulhuda1422h, tahmmaul tu ape yek???boleh terangkan tak rufaidah?

Bookmark and Share

    


  Member Information For kokokrancProfil   Hantar PM kepada kokokranc   Quote dan BalasQuote

jilul_QURAN
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 112
Posting: 213
Dari: Kuala Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-10-03 16:11


betul gak..ape maksud tahammul tu...terangkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For jilul_QURANProfil   Hantar PM kepada jilul_QURAN   Quote dan BalasQuote

rufaidah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 305
Posting: 23
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 04-10-03 18:00


Assalamualaikum....
Maaf la terlambat menjawab pertanyaan tu...dan maaf la translit tak habis...sbbnya cerita ni ana baca dalam bahasa arab...
Tahammul tu maksudnya hadapi la...contohnya kalau kata "takkan tak boleh nak tahammul" maksudnya takkan tak boleh nak hadapi...so macam tu lah...
ok..faham deh...


Bookmark and Share

    


  Member Information For rufaidahProfil   Hantar PM kepada rufaidah   Quote dan BalasQuote

izad
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 66
Posting: 427
Dari: Wakaf Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 15-10-03 10:33


insyAllah.....
akhi disini cuba mencontohi Saidina Umar dan sifat yang sepatutnya di anuti para muslimin......

-----------------
AL-FIRQATU AN NAAJIAH

Bookmark and Share

    


  Member Information For izadProfil   Hantar PM kepada izad   Pergi ke izad's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.084627 saat. Lajunya....