Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-07-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Kebahagiaan yang sebenar lagi utama terletak pada kemenangan dalam memerangi hawa nafsu dan menahan kehendak-kehendak yang berlebih-lebihan."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 81
Ahli: 0
Jumlah: 81




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 9 hari yang lalu
the_brOtherz: 36 hari yang lalu


Klinik Ukhwah
Topik: Nutrisi di bulan puasa


Carian Forum

Moderator: Administrator, Meow, dramian219
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Klinik Ukhwah
    »» Nutrisi di bulan puasa

Please Mendaftar To Post


Oleh Nutrisi di bulan puasa

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 08-09-07 12:38


RAMADAN merupakan bulan untuk meningkatkan ketakwaan, bulan di mana umat Islam bermuhasabah secara mendalam, memohon taufik dan hidayah serta keampunan daripada Allah.

Berpuasa ialah salah satu daripada lima tiang agama Islam. Al-Qur'an ada menyatakan sebab utama berpuasa ialah untuk mencapai ketakwaan atau keinsafan terhadap Allah. Ketika berlapar dahaga, umat Islam mengingati penderitaan golongan miskin.

Berpuasa juga merupakan peluang melatih hawa nafsu serta menyucikan minda serta membersihkan tubuh badan daripada segala racun yang terkumpul. Ia merupakan ibadat asas dari segi kerohanian seorang Islam, demikian juga penjagaan kesihatan seseorang.

Bagaimanapun, beberapa masalah biasa sering dihadapi pada bulan puasa termasuk pengambilan nutrien yang tidak mencukupi, penyakit gastritis, dehidrasi, sembelit, minda tidak fokus serta keletihan/kelesuan.

Nutrisi warga emas

Pada bulan puasa, golongan tua mungkin mengalami kekurangan beberapa nutrien perlu disebabkan oleh kurang makan.

Kebanyakan mereka tidak terdaya untuk makan dengan banyak ketika berbuka. Bersahur juga mungkin sedikit kerana kebanyakan mereka kurang selera untuk makan pada waktu seperti itu.

Tip: Adalah penting untuk mengimbangi pengambilan karbohirat, protein dan makanan berlemak. Cubalah makan banyak buah- buahan segar dan sayur atau ulam yang sarat dengan fitonutrien dan vitamin.

Kurangkan pengambilan nasi putih dan mi kerana ia mengandungi kalori yang tinggi dan rendah nilai nutrisinya. Beras perang dan roti secara sederhana merupakan pilihan yang baik.

Makanan berprotein adalah penting untuk membantu mengekalkan kepadatan otot. Pilihan yang sihat termasuk ikan, ayam tanpa kulit dan minuman protein soya yang diperkuat serta bermutu tinggi.

*Nutrisi golongan muda

Golongan muda mempunyai masalah yang berlainan pula. Mereka cenderung makan terlampau banyak. Satu kajian dilakukan ke atas sekumpulan golongan muda Arab Saudi untuk membuat perbandingan tentang pengambilan nutrisi dan corak pemakanan mereka semasa dan selepas Ramadan.

Terdapat peningkatan ketara dalam pengambilan kalori, lemak, karbohidrat dan protein. Walaupun terdapat pengurangan kekerapan mengambil makanan dan bilangan makanan yang dimakan di luar keluarga, namun terdapat peningkatan ketara dalam berat badan mereka pada bulan Ramadan.

Apa yang harus dimakan, dijauhi semasa berbuka

Lazimnya diet kita ketika berbuka ialah makanan yang mengandungi kalori yang tinggi, gula, garam, kolesterol dan lemak-lemak berbahaya (lemak tepu dan lemak trans) tetapi mengandungi rendah nilai nutrisi.

Lemak tepu dan lemak trans merupakan sebab utama peningkatan kolesterol darah. Sumber-sumber utama lemak tepu dalam hidangan berbuka puasa termasuklah ayam goreng, rendang daging, gulai masak lemak yang kaya dengan santan.

Tip: Elakkan daripada kulit dan lemak apabila memakan daging kerana ia mengandungi lemak tepu yang tinggi, contohnya kepak ayam. Sebaliknya, pilihlah bahagian seperti dada. Kalau boleh elakkan makanan bergoreng atau pilihlah masakan kukus, bakar, panggang atau rebus.

Lemak trans yang dijumpai dalam kebanyakan kek, biskut dan kuih-muih boleh menaikkan jumlah kolesterol serta LDL (kolesterol jahat) dan pada masa yang sama menurunkan HDL (kolesterol baik).

Bukti saintifik menunjukkan pengambilan lemak tepu, lemak trans, dan kolesterol akan meningkatkan paras lipoprotein berkepadatan rendah (LDL), atau kolesterol jahat yang seterusnya akan meningkatkan risiko penyakit jantung koronari (CHD).

Minuman untuk berbuka biasanya termasuklah sirap bandung, air jagung manakala minuman panas yang manis merupakan pilihan biasa pada waktu sahur. Kurangkan minuman-minuman yang manis ini.

Sebaliknya, minumlah sekurang-kurangnya lapan gelas air bertapis setiap hari untuk membantu membersih dan menghapuskan badan anda daripada toksin-toksin yang terkumpul.

Meskipun gula secara langsung tidak menyebabkan penyakit kencing manis, tetapi kalori yang berlebihan boleh menjadi puncanya. Pengambilan kalori yang berlebihan lazimnya akan menyebabkan peningkatan berat badan dan kegemukan - faktor risiko utama penyakit kencing manis.

Oleh itu, kurangkan gula kerana ia juga akan menyebabkan kenaikan paras gula dalam darah anda dan seterusnya menaikkan paras insulin. Banyak bukti menunjukkan hiperinsulinemia (paras insulin serum yang tinggi) merupakan penyebab wabak kegemukan pada hari ini.

Hidangan sahur seperti ikan dan telur masin dengan nasi lazimnya dimakan bersama kuah seperti gulai masak lemak. Kurangkan hidangan-hidangan seperti ini kerana ia biasanya mengandungi garam dan karbohidrat yang tinggi dan rendah nilai nutrisinya. Sebaliknya, makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran atau ulam dengan agak banyak.

Tip: Sekiranya ini sukar diamalkan, maka ambillah suplemen formula protein soya hijau yang bermutu. Ia mengandungi 76 fitonutrien/makanan terbaik dalam suatu minuman kesihatan yang lengkap sebagai jaminan untuk kesihatan anda.

Suplemen-suplemen nutrisi seperti vitamin, zat galian, fitonutrien dan asid-asid amino dapat merapatkan jurang nutrisi dan membantu menyediakan nutrisi yang optimum pada bulan puasa.

Ringkasnya, pengambilan diet yang seimbang adalah penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik, agar anda boleh meneruskan gaya hidup aktif dan mencapai manfaat sepenuhnya daripada puasa bulan Ramadan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

zc
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28322
Posting: 666
Dari: somewhere

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-07 11:55


bila sahur kalau boleh makan tamar selepas makan benda-benda lain. tamar mengandungi fiber atau serat yang baik untuk perut.

Bookmark and Share

    


  Member Information For zcProfil   Hantar PM kepada zc   Quote dan BalasQuote

pulu
WARGA SETIA
Menyertai: 27.01.2005
Ahli No: 13934
Posting: 697
Dari: Gorontalo

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 22-09-07 17:52


Informasi yang bagus.

Tamar? Apaan yaa...?

Bookmark and Share

    


  Member Information For puluProfil   Hantar PM kepada pulu   Pergi ke pulu's Website   Quote dan BalasQuote

scenario
Warga 4 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31016
Posting: 181
Dari: Inti nilai..

Perak  


posticon Posting pada: 22-09-07 19:21


buah kurma lah.. pulu

Bookmark and Share

    


  Member Information For scenarioProfil   Hantar PM kepada scenario   Pergi ke scenario's Website   Quote dan BalasQuote

pulu
WARGA SETIA
Menyertai: 27.01.2005
Ahli No: 13934
Posting: 697
Dari: Gorontalo

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 15:37


:) Ooo... buah kurma. Hmm... memang lezaaat.

Terima Kasih Scenario, mungkin saudara seorang sutradara.

Bookmark and Share

    


  Member Information For puluProfil   Hantar PM kepada pulu   Pergi ke pulu's Website   Quote dan BalasQuote

simple_NAH
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.08.2006
Ahli No: 26007
Posting: 77
Dari: shah alam

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 29-04-08 16:06


tamar dan kurma adalah sama...tamar panggilan arab

Bookmark and Share

    


  Member Information For simple_NAHProfil   Hantar PM kepada simple_NAH   Quote dan BalasQuote

amyra_myra
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2003
Ahli No: 4282
Posting: 584
Dari: Taiping night safari

Perak   avatar


posticon Posting pada: 13-07-08 16:56


"Kurangkan pengambilan nasi putih dan mi kerana ia mengandungi kalori yang tinggi dan rendah nilai nutrisinya. Beras perang dan roti secara sederhana merupakan pilihan yang baik".


apa beza nasi putih dan nasi dr beras perang dr segi calori? hmm roti dan mee dr kumpulan karbohidrat.. jadi sama saja calori...1/2 cawan mee same dengan 1 keping roti putih = 75kcal..

mungkin perlu di betulkan sikit artikle ni sebab ia mengelirukan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For amyra_myraProfil   Hantar PM kepada amyra_myra   Quote dan BalasQuote

amancalledboy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.07.2008
Ahli No: 33940
Posting: 128
Dari: bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-08 17:50


muratabak..banyak minyak..lemak..kolesterol..
soya...err..tak baik untuk lelaki?
koleh taik minyak+akok+jala mas+buah tanjung..manisssss...

ps:- makan lah makanan yang berkhasiat..

ana org klate..tak boleh kalau tak makan semua yang di atas..uhuk...

Bookmark and Share

    


  Member Information For amancalledboyProfil   Hantar PM kepada amancalledboy   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.092627 saat. Lajunya....