Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 17-06-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita hidup biar macam biskut Oreo, hitam di luar tak mengapa asal putih kat dalam, manis pula tu..
-- SHAMR (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 245
Ahli: 0
Jumlah: 245




  Yang Masuk Ke Sini
hajime_kindaichi: 16 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: mendemakan organ?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» mendemakan organ?

Please Mendaftar To Post


Oleh mendemakan organ?

atomant
Warga Rasmi
Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12936
Posting: 14

ireland  


posticon Posting pada: 25-06-07 11:19


salam...
apa hukum mendermakan organ?
sebab ada org cakap haram di sisi Islam..
ada yang cakap itu digalakkan?

sya keliru, makin keliru... huhuhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For atomantProfil   Hantar PM kepada atomant   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 11:42


menderma organ hukumnya harus dengan beberapa syarat:

1) bahawa tidak berlaku penjualan organ
2) dalam pendermaan jantung, mestilah penderma meninggal sebelum dipindahkan jantungnya kepada pesakit
3) penderma hendaklah redha atau ahli keluarganya yang memberikan izin jika penderma mati kemalangan dsbnya
4) jika penderma itu mati, hendaklah kematiannya itu kematian yang tiada unsur pembunuhan
5) pesakit mendapat faedah dari pendermaan organ itu

!!! QUOTE !!!

ada yang cakap itu digalakkan?


tidak ada hukum sebegini..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

taisir
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16233
Posting: 264
Dari: planet bumi...

egypt   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 21:12


Pada 25-06-07 11:42 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

menderma organ hukumnya harus dengan beberapa syarat:

1) bahawa tidak berlaku penjualan organ
2) dalam pendermaan jantung, mestilah penderma meninggal sebelum dipindahkan jantungnya kepada pesakit
3) penderma hendaklah redha atau ahli keluarganya yang memberikan izin jika penderma mati kemalangan dsbnya
4) jika penderma itu mati, hendaklah kematiannya itu kematian yang tiada unsur pembunuhan
5) pesakit mendapat faedah dari pendermaan organ itu

!!! QUOTE !!!

ada yang cakap itu digalakkan?


tidak ada hukum sebegini..


nak tambah sikit yang saya belajar pendermaan organ ini haram...ok ini pendapat yang syadid sebab.kita bukan memiliki diri kita so bukan boleh di bagi pada org sesuka hati sama ada semasa hidup ataupun selepas meninggal dunia..

ok di sini hukum ini di keluarkan berdasarkan kaedah "tidak memudharatkan dan tidak memberi mudharat"
dan dalam bab ini menderma organ di bolehkan bila mana orga yang kita ambil itu bukan dari org Islam...kita perlu dahulukan orga org kafir kerana sabda nabi yang mafhumnya"bila amna mengucap 2kalimah syahadah maka terpelihara darah anak adam tersebut"
so hadis ini umum ,maka tak sewenangnya boleh diambil untuk penjualan atau pendermaan...

apapun hukum general untuk pendermaan organ ini di haruskan bagi kita muslim mengambil organ org kafir harbi...so rasanya jelas hukum ini..but ramai doktor2 kata takut tak sesuai dan lain-lain tapi setakat yang saya belajar memang kita perlu dahulukan organ org kafir dari organ org muslim kerana islam menjaga maslahat kita sebagai org muslim...


-----------------
hidup ini jihad menuju ilahi


Bookmark and Share

    


  Member Information For taisirProfil   Hantar PM kepada taisir   Pergi ke taisir's Website   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 21:53


Pada 25-06-07 21:12 , taisir posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-06-07 11:42 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

menderma organ hukumnya harus dengan beberapa syarat:

1) bahawa tidak berlaku penjualan organ
2) dalam pendermaan jantung, mestilah penderma meninggal sebelum dipindahkan jantungnya kepada pesakit
3) penderma hendaklah redha atau ahli keluarganya yang memberikan izin jika penderma mati kemalangan dsbnya
4) jika penderma itu mati, hendaklah kematiannya itu kematian yang tiada unsur pembunuhan
5) pesakit mendapat faedah dari pendermaan organ itu

!!! QUOTE !!!

ada yang cakap itu digalakkan?


tidak ada hukum sebegini..


nak tambah sikit yang saya belajar pendermaan organ ini haram...ok ini pendapat yang syadid sebab.kita bukan memiliki diri kita so bukan boleh di bagi pada org sesuka hati sama ada semasa hidup ataupun selepas meninggal dunia..

ok di sini hukum ini di keluarkan berdasarkan kaedah "tidak memudharatkan dan tidak memberi mudharat"
dan dalam bab ini menderma organ di bolehkan bila mana orga yang kita ambil itu bukan dari org Islam...kita perlu dahulukan orga org kafir kerana sabda nabi yang mafhumnya"bila amna mengucap 2kalimah syahadah maka terpelihara darah anak adam tersebut"
so hadis ini umum ,maka tak sewenangnya boleh diambil untuk penjualan atau pendermaan...

apapun hukum general untuk pendermaan organ ini di haruskan bagi kita muslim mengambil organ org kafir harbi...so rasanya jelas hukum ini..but ramai doktor2 kata takut tak sesuai dan lain-lain tapi setakat yang saya belajar memang kita perlu dahulukan organ org kafir dari organ org muslim kerana islam menjaga maslahat kita sebagai org muslim...



assalamualaikum wbt

dr yusuf al qaradawi ada mengulas isu ini.

antaranya isu tubuh badan amanah Allah, bukan milik kita.

bukan sahaja tubuh badan, bahkan harta benda, duit, dan kesemua di bumi ini bukan milik mutlaq kita, kita hanya menjadi pemegang amanah sahaja.

akan tetapi adakah itu menjadi alasan untuk kita tak boleh menderma wang kepada insan lain, tidak boleh menderma buah2 buahan di kebun kita kepada orang lain hanya kerana kita pemegang amanah shjbukan pemilik mutlaq.

sudah pasti tidak. jadi isunya sama sahaja dengan tubuh badan, kita disuruh menggunakannya untuk kebaikan , menderma organ untuk menyelamatkan insan lain adalah satu kebaikan.

dan ulama2 telah menggaris panduan dan syarat2 derma organ. jadi jika ikut garis panduannya tidak timbul isu memudharatkan dan lain-lain.


-----------------
http://www.islamqa.com/en

http://lobaitampin.blogspot.com/





Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 26-06-07 07:40


asssalammualaikum, memang terdapat khilaf dalam isu ini tapai yang kuat mengatakan mendermakan organ sebagai harus jika benar niatnya. sekiranya pendermaan organ itu dapat memberi kebaikan kepada manusia lain , maka samalah seperti kita melakukan derma kata akhi masri2.

wallahua'alam


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

farouks
WARGA SETIA
Menyertai: 27.05.2007
Ahli No: 30061
Posting: 433

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-06-07 17:02


Dalam hal ini,
para ulama kaum Muslim meletakkan kaedah-kaedah usul dalam mengistimbathkan hukum syara' yang didasarkan pada tahqiq al-manath. Sedangkan yang dimaksud dengan tahqih al-manath tidak lain adalah pengkajian terhadap realiti masalah, maupun kajian terhadap nash-nash syara' yang berkaitan dengan perkara tadi. Selanjutnya dilakukan aktiviti istimbath hukum syara' untuk memberikan penyelesaian terhadap masalah tersebut. Adapun pengarahan terhadap tolok ukur maupun terpengaruhnya perasaan yang dilandaskan pada manfaat maupun maslahat, hal tersebut bukanlah bertahkim pada syariat Allah, tetapi bertahkim pada akal.

Jadi dalam kes mendermakan organ, penderma dibahagikan kepada dua:
1) mendermakan organ ketika masih hidup
2) mendermakan organ setelah meninggal dunia.

dalam kes pertama, hukumnya mubah kerana melibatkan hal pemilikan. tetapi dengan beberapa syarat:
1) tidak melibatkan kematian kepada si penderma, contohnya- menderma jantung(manusia diharamkan untuk membunuh diri)
2) tidak boleh mendermakan organ yang dapat mencampuradukkan nasab atau keturunan. Sungguh Islam telah melarang untuk menisbahkan dirinya pada selain bapak maupun ibunya.
3) tidak melibatkan sebarang kecacatan- mendermakan tangan.

Dalam kes kedua pula, Dengan anggapan bahwa disini diperlukan adanya penjelasan tentang hukum pemilikan terhadap tubuh manusia setelah dia mati. Merupakan suatu hal yang tidak diragukan lagi bahwa setelah kematiannya, manusia telah keluar dari kepemilikan serta kekuasaannya terhadap semua hal; baik harta, tubuh, maupun istrinya. Dengan demikian, dia tidak lagi memiliki hak terhadap tubuhnya. Maka, ketika dia memberikan wasiat untuk mendermakan sebagian anggota tubuhnya, berarti dia telah mengatur sesuatu yang bukan haknya. Jadi dia tidak lagi diperbolehkan untuk mendermakan tubuhnya. Dengan sendirinya wasiatnya dalam hal itu juga tidak sah. Memang dibolehkan untuk memberikan sebagian hartanya, walaupun harta tersebut akan keluar dari kepemilikannya ketika hidupnya berakhir. Tetapi itu disebabkan karena syara' memberikan izin kepada manusia tentang perkara tersebut. Dan itu merupakan izin khusus pada harta, dan tidak dapat diberlakukan terhadap yang lain. Dengan demikian, manusia diharamkan memberikan wasiat dengan mendermakan sebagian anggota tubuhnya setelah dia mati.

InsyaAllah, jika berkesempatan ana akan cuba kirimkan dalil berkenaan pernyataan di atas.

wallahualam


-----------------
http://mykhilafah.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For farouksProfil   Hantar PM kepada farouks   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 05-12-08 11:47


Thanks to Dr Meow kerana sudi memberikan link ini ..

Pertama kali bila saya melihat orang yang terbaring lesu,terasa sayu sangat hati ini..sebak. Masa itu juga terdetik hati saya untuk menolong orang yang sakit.
teringat saya kisah Wan hafizam yang sanggup menderma hatinya kepada adik afiq. Sungguh,saya kagum dengan pengorbanan beliau.. Walapun tanpa ada pertalian darah sekalipun. alangkah mulianya hati dia..
sebenarnya saya juga teringin nak berbuat begitu.. berdasarkan laporan kesihatan saya,alhamdulillah saya tidak mempunyai sebarang sakit dan juga alahan. totaly sihat..alhamdulillah..
sebelum ni saya hanya menderma darah 3bulan sekali.. purata setahun saya menderma darah biasanya 3kali.. tapi saya rasa itu masih belum mencukupi..
disebabkan saya masih belum berkahwin,segala keputusan yang perlu saya buat harus saya berpandukan dan bincang bersama keluarga.. pernah saya utarakan soalan ni dengan nada bergurau tapi rata-rata mereka tak boleh terima.. tak tahu lah mungkin dengan nada bergurau.. tapi kalau saya bincangkan dengan lebih serius rasanya kemungkinan akan dipertimbangkan balik..

banyak sumber yang saya search mengenai derma organ ini..
apa yang saya tahu tranplantasi ini terbahagi kepada 3 iaitu organ,tisu dan sel..

Transplantasi organ adalah satu kaedah rawatan bagi menyelamatkan pesakit yang mengalami kegagalan organ di peringkat akhir. Organ yang dimaksudkan adalah jantung, paru-paru, buah pinggang dan hati

Transplantasi Tisu pula
Sebagaimana pentingnya pemindahan organ, pemindahan tisu juga dapat menjadikan kualiti hidup pesakit yang memerlukan ke tahap yang lebih baik. Tisu yang dimaksudkan adalah mata, kulit, tulang dan injap jantung.

Transplantasi sel
Rakyat Malaysia umumnya telah mengetahui bahawa sel stem dapat membantu bagi merawat pelbagai jenis penyakit terutama penyakit genetik (keturunan). Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengeluarkan fatwa bahawa sel stem boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan kaji selidik dengan syarat-syarat tertentu iaitu sel stem dewasa dan sel stem daripada kanak-kanak yang ingin digunakan harus mendapat keizinan dari ibu bapanya dan prosedurnya tidak memudaratkan.

dari sudut agama pula..

Perspektif Islam terhadap Pemindahan dan Pendermaan Organ
Pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang tidak disebut secara spesifik di dalam al-Quran mahupun Sunnah Rasulullah s.a.w. kerana kaedah ini merupakan satu perkembangan baru dalam dunia perubatan. Satu daripada maqassid al-syariah (matlamat syariah) adalah untuk memelihara nyawa. Prinsip-prinsip syariah yang digunakan untuk mengeluarkan fatwa mengenai kaedah pemindahan organ ini termasuklah keperluan mengatasi larangan, memilih jalan yang paling kurang mudarat dan mudarat perlu dirawat dengan berikhtiar. Di Malaysia, fatwa mengenai keharusan pendermaan dan pemindahan organ telah dikeluarkan semenjak bulan Jun 1970 lagi.

Dari perspektif Islam, pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping itu, kaedah rawatan ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penerima organ atau penderma organ (sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah s.w.t. dan bukannya bagi tujuan untuk mendapatkan ganjaran, habuan, populariti atau glamor. Organ dan tisu juga tidak boleh diperniagakan kerana Islam melihat jual beli organ dan tisu sebagai suatu perkara yang haram. Pendermaan organ juga perlu mendapat izin dan persetujuan penderma, yakni pendermaan organ tidak boleh dilakukan kerana dipaksa.

Fatwa-fatwa di Malaysia Berkaitan Pendermaan Organ
1965 Fatwa negeri Perlis mengharuskan pemindahan kornea daripada orang yang telah meninggal dunia
1970 Majlis Fatwa Kebangsaan mengharuskan pendermaan organ daripada penderma kadaverik kepada penderma hidup
1989 Majlis Fatwa Kebangsaan menerima diagnosis mati otak sebagai diagnosis untuk kematian
1995 Majlis Fatwa Kebangsaan mengharuskan penggunaan graf tisu untuk merawat pesakit
1997 Fatwa negeri Sarawak mengharuskan pemindahan ginjal daripada penderma hidup dan penderma yang telah meninggal dunia


Beberapa Fatwa dari Dunia Islam Mengenai Pemindahan Organ

SUMBER TAHUN FATWA
Sheikh H. Makhluf (Mufti Besar, Mesir) 1952 Pemindahan kornea diharuskan
Sheikh H. Maamun (Mufti Besar, Mesir) 1959 Pemindahan kornea diharuskan
Sheikh Hureidi (Mufti Besar, Mesir) 1966 Pemindahan kornea diharuskan
Persidangan Pertama OIC 1969 Pemindahan kornea diharuskan
Majlis Agung Islam Algeria 1972 Pemindahan organ diharuskan
Sheikh Khater (Mufti Besar, Mesir) 1973 Pemindahan kulit dari mayat yang tidak dikenali diharuskan
Majlis Agung Fatwa Jordan 1977 Pemindahan organ diharuskan
Ulama Besar Arab Saudi 1978 Pemindahan organ diharuskan
Sheikh Gad al-Haq (Mufti Besar, Mesir) 1979 Organ boleh diambil dari penderma hidup atau penderma kadaverik
Fatwa Kuwait 1979 Pemindahan organ diharuskan termasuk dari kadaver
Ulama Besar Arab Saudi 1982 Pemindahan kornea diharuskan
Fatwa Liga Dunia Islam 1985 Pemindahan kornea diharuskan
Persidangan Ketiga OIC 1986 Kematian otak diterima sebagai kematian
Persidangan Keempat OIC 1988 Pemindahan organ diharuskan tetapi jual beli dan penyeludupan organ diharamkan

P/s: apa yang mampu saya lakukan,insyaAllah sebaik mungkin cuba saya usahakan..



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

yanzu_ummi
Warga 5 Bintang
Menyertai: 06.09.2004
Ahli No: 10950
Posting: 383
Dari: islamic city...

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-12-08 09:17


setuju dengan masri2.. kurnia yang ALLAH beri pada kita mestilah disalurkan dengan cara yang baik kepada org lain..dengan tujuan yang betul..

Bookmark and Share

    


  Member Information For yanzu_ummiProfil   Hantar PM kepada yanzu_ummi   Quote dan BalasQuote

ardani
WARGA SETIA
Menyertai: 24.06.2008
Ahli No: 33778
Posting: 451
Dari: queensland lake

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 26-12-08 11:58


saya setuju dengan halesolurun..
teringat kat sahabat ukhwah kita yang sakit buah pggg 2..
niat untuk mderma dah lama ada, makin hari makin bcambah..
tapi betul kata halesolurun, ni hal yang perlukan pbncangan dr ahli keluarga..
rata-rata tak setuju dengan tndakan saya ni.. malah ada sahabat yang bkata,'awak jangan memandai, awak 2 xkawen lagi, nanti effect kat awak, siapa yang susah??'
banyak lagi yang keluar dr mulut sahabat-sahabat..majoriti menentang keputusan saya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ardaniProfil   Hantar PM kepada ardani   Quote dan BalasQuote

smile_roses
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2003
Ahli No: 3694
Posting: 895
Dari: Bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-12-08 12:02


salam..
dulu masa ana nak ambil keputusan mendaftar sebagai penderma organ
rasanya ana kemukakan pada sahabat-sahabat kat mesir
sahabat kata dibolehkan setelah berkumpul dan beramai2 berbincang dan cari hadith2
Wallahualam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For smile_rosesProfil   Hantar PM kepada smile_roses   Pergi ke smile_roses's Website   Quote dan BalasQuote

smile_roses
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2003
Ahli No: 3694
Posting: 895
Dari: Bumi Allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-12-08 11:49



    


  Member Information For smile_rosesProfil   Hantar PM kepada smile_roses   Pergi ke smile_roses's Website   Quote dan BalasQuote

erwina
WARGA SETIA
Menyertai: 11.05.2004
Ahli No: 8917
Posting: 503
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 31-12-08 14:11


rasa sayang nak menderma organ ana ni....kalau nanti dihari kebangkitan Macamana ye...agak-agak kalau kita derma boleh dapat balik tak???

Bookmark and Share

    


  Member Information For erwinaProfil   Hantar PM kepada erwina   Pergi ke erwina's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.110961 saat. Lajunya....