Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-05-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Semua orang boleh menjadi guru, tak semua guru boleh menjadi pendidik
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 54
Ahli: 0
Jumlah: 54




  Yang Masuk Ke Sini
Abdullah: 22 hari yang lalu
muslimin23: 25 hari yang lalu
MTMKi: 38 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 51 hari yang lalu


Pantun
Topik: pantun budak sekolah agama


Carian Forum

Moderator: Administrator, Maricella
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pantun
    »» pantun budak sekolah agama

Please Mendaftar To Post


Oleh pantun budak sekolah agama

LinCikedot
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 811
Dari: Atap Rumbia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 13:18


Zaman sekolah ber 'ana-enti',
Sekarang hilang diterbangkan angin;
'Aku-engkau' jadi pengganti,
"Ana rindulah sama Al-Amin.."

Bertudung labuh ayu sentiasa, (iyakah?)
Ikhlas atau peraturan semata; (seems morelike the latter)
Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka,
Entah bila nak 'ayu' semula.

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar.

Dulu cakap dengan laki jarang sekali,
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar dengan buah hati, (especially at Friendster)
"Kak, rasa malu tu campak pergi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema"

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran gila-gila;
Sekarang Quran kumpul habuk saja,
"Alah. Aku banyak kerja lain lah..."

Ustaz selalu cakap kat kita,
Jadilah contoh muslim sejati;
Tapi sayang kebanyakan leka,
Bila dunia diletakkan di hati.

Orang cakap budak Al-Amin berkualiti,
Baik, berakhlak lengkap semuanya;
Sayangnya indah khabar dari realiti,
Bila melihat pada fi'il anak didiknya.

Bila ditegur angin satu badan,
Konon sudah tahu belaka;
Kalau dah tahu Kenapa teruskan,
Seronok sangat ke kumpul dosa?

Macam tu lah kalau terasa diri hebat,
Nama pun lepasan sekolah agama;
"Tak payah lah kau nak bagi nasihat,
Kau ingat kau tu baik sangat ke?"

Itulah realiti budak sekolah agama,
Majoriti terkejut dek dunia luar;
Akhlak dan ilmu dalam pagar sekolah saja,
"Tak sesuai lah semua-semua ni kat luar!"

kasihan ustaz mengajar kita,
kasihan mak bapak nak anak jadi berguna;
Kita ambil sambil lewa,
Alasannya kita bukan insan sempurna.

Memang insan tiada yang sempurna,
Kerana itu dituntut berusaha;
Tak guna ilmu penuh di dada,
Jika tak berusaha menghayatinya.

Bukan mengeji bukan mengata,
Teguran ikhlas dari jiwa;
Teguran buat diri saya juga,
Saya juga insan penuh dosa.

Bookmark and Share

    


  Member Information For LinCikedotProfil   Hantar PM kepada LinCikedot   Quote dan BalasQuote

FIENDA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.11.2006
Ahli No: 27433
Posting: 224
Dari: NS

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 09-02-07 14:32


pantun budak sekolah agama
• LinCikedot
Ahli 3 Bintang
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 87
Dari: Kelantan





     Posting pada: 09-02-07 13:18


Zaman sekolah ber 'ana-enti',
Sekarang hilang diterbangkan angin;
'Aku-engkau' jadi pengganti,
"Ana rindulah sama Al-Amin.."

Bertudung labuh ayu sentiasa, (iyakah?)
Ikhlas atau peraturan semata; (seems morelike the latter)
Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka,
Entah bila nak 'ayu' semula.

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar.

Dulu cakap dengan laki jarang sekali,
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar dengan buah hati, (especially at Friendster)
"Kak, rasa malu tu campak pergi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema"

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran gila-gila;
Sekarang Quran kumpul habuk saja,
"Alah. Aku banyak kerja lain lah..."

Ustaz selalu cakap kat kita,
Jadilah contoh muslim sejati;
Tapi sayang kebanyakan leka,
Bila dunia diletakkan di hati.

Orang cakap budak Al-Amin berkualiti,
Baik, berakhlak lengkap semuanya;
Sayangnya indah khabar dari realiti,
Bila melihat pada fi'il anak didiknya.

Bila ditegur angin satu badan,
Konon sudah tahu belaka;
Kalau dah tahu Kenapa teruskan,
Seronok sangat ke kumpul dosa?

Macam tu lah kalau terasa diri hebat,
Nama pun lepasan sekolah agama;
"Tak payah lah kau nak bagi nasihat,
Kau ingat kau tu baik sangat ke?"

Itulah realiti budak sekolah agama,
Majoriti terkejut dek dunia luar;
Akhlak dan ilmu dalam pagar sekolah saja,
"Tak sesuai lah semua-semua ni kat luar!"

kasihan ustaz mengajar kita,
kasihan mak bapak nak anak jadi berguna;
Kita ambil sambil lewa,
Alasannya kita bukan insan sempurna.

Memang insan tiada yang sempurna,
Kerana itu dituntut berusaha;
Tak guna ilmu penuh di dada,
Jika tak berusaha menghayatinya.

Bukan mengeji bukan mengata,
Teguran ikhlas dari jiwa;
Teguran buat diri saya juga,
Saya juga insan penuh dosa.




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada

Bookmark and Share

    


  Member Information For FIENDAProfil   Hantar PM kepada FIENDA   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 15:30


:-D Heee....pandai saudari berpantun......


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

LinCikedot
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 811
Dari: Atap Rumbia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 20:20


:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For LinCikedotProfil   Hantar PM kepada LinCikedot   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 21:42


pantun...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

sof_wan88
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.01.2007
Ahli No: 28277
Posting: 127
Dari: Melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 10-02-07 00:03


ok ana tangan nak buat pantun nii????

dah lama tak buat pantun...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sof_wan88Profil   Hantar PM kepada sof_wan88   Quote dan BalasQuote

sof_wan88
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.01.2007
Ahli No: 28277
Posting: 127
Dari: Melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 10-02-07 00:05


ok ana tangan nak buat pantun nii????

dah lama tak buat pantun...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sof_wan88Profil   Hantar PM kepada sof_wan88   Quote dan BalasQuote

darkeye_mania
Warga 4 Bintang
Menyertai: 31.12.2006
Ahli No: 27963
Posting: 157

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-02-07 01:12


nak utarakan satu perkara.... memang islam mengajar kita membataskan pergaulan sesama lelaki dan perempuan.. tapi kita jidup zaman moden.zaman dimana masing-masing ingin maju kedepan. dan dalam proses memajukan diri tu kita tak dapat elak untuk berurusan dengan lelaki dan perempuan... mahupun membuat assignment dan presentation ketika di universiti, miting dengan ahli pejabat atau berurusan dengan bank, post office atau mana-mana pejabat yang kita tak dapat lari dari berurusan...

saya ada lah kawan-kawan dari sekolah agama tapi bila dah makin lama masuk universiti, makin lain perangai.. ada yang jauh lagi teruk dari saya yang bukan dari sekolah agama ni... semuanya kerana culture shock!!! kita tak dapat nafikan ada satu tarikan yang tak dapat kita elak jika kita jarang berurusan dengan pihak yang berlawanan jantina dengan kita.. mula-mula kita malu, tapi lama2 kita jadi suka.... inilah yang dilalui oleh bekas2 penuntut sekolah agama.ketika disekolah pergaulan terlalu dijaga, peraturan terlalu ketat... tidak boleh sama sekali bercakap sesama lelaki dan perempuan.ada kawan yang pernah cerita masa disekolah dulu kalau ada nak bincang tentang projek2 yang cikgu dah kasi pun mereka kena cakap disebalik dinding.. mungkin masa tu mereka boleh ikut tapi bila dah habis sekolah, mereka melangkah ke dunia baru... mata mereka baru terbukak dan satu demi satu benda baru yang dia belajar dan mula suka.... peraturan yang terlalu ketat sewaktu disekolah telah menutup pemikiran mereka, sebab itu bila masuk universiti mereka kadang-kadang lebih galak dari yang bukan sekolah agama..

bagi yang bukan dari sekolah agama, berhadapan dengan lelaki sudah menjadi perkara biasa.. jadi mereka tak ada melalui proses culture shock yang biasa terjadi dengan penuntut sekolah agama... apa yang saya cuba sampaikan bukan lah nak biar budak-budak sekolah agama bebas macam budak-budak lain tapi pihak sekolah tak patut adakan peraturan yang terlalu ketat sampai murid2 kena cakap disebalik dinding eventho nak bincang pasal kerja sekolah.. apa salahnya mereka diberi ruang bekerjasama dalam hal2 sekolah tapi tidak melampaun.. perbincangan sesama mereka perlu dipantau untuk menjaga juga batas-batas pergaulan sesama mereka... mungkin ada yang kata saya bagi cadangan merepek tapi pada saya ia lebih berkesan dalam membuka minda penuntut2 sekolah agama sedikit daripada biarkan ianya tertutup rapat tapi bila sekali dapat dibuka, macam-macam yang boleh masuk dalam kepala...

seronok tengok anak2 muda yang masih berpegang dengan apa yang diajar cikgu2 masa disekolah.. batas-batas pergaulan dijaga, akhlaq juga terjaga dan menunjukkan ciri2 muslimin dan muslimat sejati... bukan kelihatan baik hanya di luaran....

bagi yang masih berupaya menahan diri dari melakukan kemungkaran sehingga ke hari ini.... tahniah buat anda dan alhamdulillah masih ada org seperti anda yang kami semua harap akan dapat memberi contoh yang terbaik.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For darkeye_maniaProfil   Hantar PM kepada darkeye_mania   Quote dan BalasQuote

ibn_wanza
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.10.2005
Ahli No: 20172
Posting: 295
Dari: kelantan + terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 10-02-07 10:42


anak kampung jadi gelaran,
nampak sopan hati budiman,
akhlaq terpuji jadi paparan,
tauladan ummah akhir zaman.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibn_wanzaProfil   Hantar PM kepada ibn_wanza   Quote dan BalasQuote

alifmimyanun
WARGA SETIA
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1540
Posting: 2292
Dari: langit kujunjung bumi kupijak

Johor  


posticon Posting pada: 16-02-07 22:03


gitulah budak sekolah agame,
ada yang jadi malaikat, ada yang jadi syaitan.
saya jadi manusie.

Bookmark and Share

    


  Member Information For alifmimyanunProfil   Hantar PM kepada alifmimyanun   Pergi ke alifmimyanun's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.096331 saat. Lajunya....