Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk
-- Al-Baqarah: 45

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 4 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Panduan Memilih Gadis Jelita..


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Panduan Memilih Gadis Jelita..

Please Mendaftar To Post


Oleh Panduan Memilih Gadis Jelita..

ashah_amir
Warga Rasmi
Menyertai: 11.12.2005
Ahli No: 21092
Posting: 15
Dari: Kuala Lumpur

Kelantan  


posticon Posting pada: 31-10-06 14:28


untuk renungan jejaka-jejaka bujang yang seangkatan.. :lol:

Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah. ( Hadis Riwayat Tabarani dari Ibnu Abbas r.a)

Mengapakah teruna memilih gadis jelita? Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati. Betulkah begitu?

Gadis ltu pada asasnya bererti wanita yang belum bernikah. Walaupun begitu, perkataan 'gadis' juga digunakan bagi menggambarkan kesucian seseorang wanita. Wanita yang sudah ternoda sebelum berkahwin digelar sudah tiada gadis' atau 'sudah tiada dara'. Umumnya, pengertian pertama iaitu wanita yang belum bernikah digunakan secara formal sedangkan yang kedua itu adalah gelaran yang diberikan secara berbisik-bisik.

Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita. Semasa inilah seseorang wanita ltu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya. Pada masa inilah wanita ltu mula dipanggil 'bergetah' jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno. Bila dipandang, banyak hati lelaki akan tergoda. Ada gadis yang 'boleh tahan' dan ada gadis yang 'tak boleh tahan'. Gadis yang 'boleh tahan' biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita. Yang 'tak boleh tahan' pula adalah gadis yang sungguh cantik menawan. Ramai lelaki yang tergoda kepada gadis 'tak boleh tahan' ini apatah lagi jika gadis itu sendiri pandai pula menggoda dan mempermainkan perasaan lelaki.

Tidak dapat dinafikan bahawa lelaki teruna sememangnya tertarik pada rupa dan bentuk fizikal gadis. Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian. Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik, mesra dan lemah-lembut.

Janganlah sekali-kali seorang lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang muhrim. - Hadis Rasulullah riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas r.a.

Biasanya teruna akan terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si teruna menyelidiki perangai si gadis. Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita, terutamanya bila sudah terlanjur dan tidak boleh berundur lagi sedangkan baru tahu bahawa si gadis ltu teruk perangainya atau sudah ternoda.

Walaupun 'mata yang belum berisi pengalaman' itu tertarik pada rupa yang cantik, sebenamya jodoh hati ialah hati juga, bukannya rupa. Maksudnya pada akhirnya gadis yang hatinya paling suci sesuci hatinyalah yang dipilih oleh teruna untuk dikahwini. Berikut adalah petua-petua sekiranya anda ingin memilih gadis jelita menjadi lsteri anda:

Elakkan Dari Berkawan Dengannya

Dengan merapati dan berkawan dengan si gadis, kecantikan hati ini sebenamya sukar untuk dinilai oleh lelaki. Selalunya yang dilihat semuanya 'baik, sopan dan elok' apatah lagi pada masa itu sang teruna sedang mahu, dia hanya nampak yang elok. Si gadis pula mungkin hanya berpura-pura jadi baik dan sopan untuk memikat teruna. Itulah sebabnya ada yang membidalkan bahawa 'Yang bercahaya tidak semestinya emas' dan 'Yang cantik tidaklah semestinya permata'. Maka elakkan dari berkawan dengannya untuk mengelakkan anda dari terpesona dan terpedaya.

Di atas kejelitaan yang tiada tara bergantunganlah kehancuran yang tiada tara. ( Bidalan ltali).

Lakukan Risikan Secara Rahsia

Kecantikan hati biasanya boleh dinilai oleh pengamatan rahsia si teruna bersama keluarga teruna terhadap si gadis. Risikan rahsia lni adalah untuk mengetahui bagaimanakah tingkahlaku si gadis itu bila dia berada bersama keluarganya sendiri. Adakah si gadis dari jenis yang suka berjalan, bergaul bebas, atau suka menolong ibunya memasak, rajin berkemas dan taat dalam beribadat akan dapat ditentukan dengan lebih jelas. Pihak teruna juga boleh mengetahui perihal moral si gadis dengan menyelidiki ke manakah si gadis itu suka pergi di hujung minggu atau di masa lapangnya. Jika dia gemar pergi ke tempat yang kurang baik, besar kemungkinan dia mempunyai sifat-sifat yang kurang baik pula.

Kejelitaan dan kegembiraan tidak akan bersatu lama. -Goethe

Walaupun pada asasnya cara menyelidik begitu, atau dipanggil 'merisik' ini tidak begitu disukai oleh si gadis sendiri, ia adalah jalan yang dianggap lebih baik darl cara berkawan dengan si gadis, membawanya ke mana suka, dan 'menyelidik' dengan bertanya pada gadis itu atau hasil memperhatikan tingkahlakunya di depan mata.

Cari Yang Duduk Bersama lbubapa

Sebenarnya alam gadis terdedah kepada pelbagai gejala yang tidak begitu menyenangkan. Terdapat lebih banyak unsur negatif dari yang positif di luar rumah, malah, bagi sesetengah keluarga ianya berlaku dalam rumah sendiri. Si gadis, yang masih dalam peringkat belajar hidup mudah terpengaruh kepada unsur-unsur negatif yang boleh merosakkan kesuciannya serta kebaikan perangainya. Ini kerana unsur-unsur negatif biasanya memberikan keseronokan dan nikmat tetapi kenikmatan ini berakhir sebentar saja disusuli pula oleh sesalan dan kemuraman mungkin seumur hidup.

Wanita jelita tidak bernasib baik dan teruna yang bijak tidak cantik. - Bidalan Cina

Cari Yang Pandai Mengurus Rumahtangga

Pada zaman sekarang, masa remaja si gadis bererti masa sebagai pelajar sekolah menengah, pra-universiti dan pusat pengajian tinggi. Bagi gadis-gadis ini, masa untuk mereka belajar menjadi 'wanita' dari ibu adalah amat terhad, jika ada, praktikannya hanya dalam jangkamasa pendek. Kesempatan untuk berada di dapur amatlah terhad pada hujung minggu serta semasa cuti. Akibatnya, semakin ramai gadis yang berorientasikan kerja makan gaji dan tidak berorientasikan mengurus rumahtangga.

Cari Yang Hormat Kepada Orang Tua

Selidikilah apakah dia gadis yang tahu menghormati orang tua. Ini penting kerana dia nanti akan bersua, bertandang ataupun duduk bersama ibubapa anda. Walau betapa cantik pun dia, jika dia tidak menghormati ibu dan bapa mertuanya, dia akan menyebabkan anda menjadi serba-salah dalam menangani kehidupan anda.

Kejelitaan wanita, gema hutan dan pelangi, akan wujud sebentar saja. - Bidalan Jerman

Cari Yang Pandai Menjaga Kehormatan

Hal ini juga dapat diperhatikan di kalangan gadis-gadis yang tidak begitu berjaya dalam pelajaran. Lebih ramai yang suka bekerja makan gaji dari membantu lbu di rumah atas alasan meringankan beban keluarga. Bagi gadis yang mudah 'lupa' masa inilah mereka akan jadi rosak. Mereka akan keluar dengan lelaki tanpa segan silu, mula memakai pakaian yang ketat dan menjolok mata serta belajar berbagai cara dari rakan sebaya untuk memikat lelaki. lbubapa yang tidak mengawasi gerak-geri anak gadisnya mungkin akan menyebabkan gadis itu menjadi gadis murahan.

Cari Yang Tidak Bebas Dengan Lelaki

Pada zaman dahulu, ada lbubapa yang sengaja tidak menghantar anak perempuannya ke sekolah. Takut nanti jadi perempuan jahat akibat dapat bergaul dengan lelaki secara bebas. Bila zaman semakin moden, pemikiran cara ini dianggap sudah usang. Ramai pula menganggap adalah lebih baik bagi wanita bersekolah asalkan saja di sekolah dia dilengkapi dengan input tatasusila dan adat apatah lagi agama.

Wahai si jelita jangan banggakan wajahmu, ianya hanya tamu yang akan berundang beberapa hari saja.- Bidalan Hindustan

Cari Yang Didikan Agamanya Cukup

Beredamya zaman perlu mengambilkira faktor sekeliling si gadis. Jelas pada kita bahawa cara hidup gadis sekarang sudah jauh berbeza berbanding gadis satu atau dua dekad silam. Namun, dari sudut nalurinya adalah sama saja. Zaman gadis adalah zaman mencari identiti dan cuba mengekalkan identiti itu. Jika terdedah dia kepada yang buruk maka buruklah jadinya. Walaupun begitu, gadis yang mendapat didikan yang baik besar kemungkinan akan menjadi wanita yang berguna kepada negara dan agama malah boleh menjadi contoh teladan sama ada kepada wanita mahupun lelaki.

Kadangkala lebih baik wanita buta dari wanita yang terlalu jelita. - Bidalan Serbia

Cari Yang Berpegang Teguh Pada Suruhan Agama

Ada empat sebab utama mengapa teruna memilih seseorang gadis, kerana kecantikannya, kerana hartanya, kerana keserasian taraf dan kerana agama. Yang akan membahagiakan ialah memilih gadis yang beragama. Dimanakah letaknya nilai gadis yang cantik? Letaknya ialah pada keimanan gadis itu. Jika dia cantik dan dia pula beriman, berharta dan setaraf pula, maka dialah yang masuk ke dalam kategori gadis yang 'tak boleh tahan'. Tapi sedarlah, dia akan memilih lelaki yang baik-baik pula!

Bertunang Jangan Lama

Blia anda sudah melamarnya, jangan tunggu lama-lama. Nikahlah dengan segera kerana gadis jelita ramai yang ingin menggodanya. Elakkan dari membawanya ke sana-sini kerana ini akan menerbitkan cemburu di hati lelaki yang jahat serta membahayakan keselamatan si gadis. Petua orang tua-tua, kalau boleh, semasa bertunang perlulah berahsia, semasa bernikah perlulah dihebahkan agar semua orang tahu.

Katakan kepada wanita bahawa dia jelita, dan syaitan akan mengulangi kata itu kepadanya sepuluh kali. - Bidalan tali

Kahwini Dia Ketika Usianya Masih Muda

Hal lni mungkin dianggap satu kontroversi oleh ramai orang tapi ini merupakan kebenaran yang sukar untuk dinafikan. Mengahwini gadis jelita ketika umumya masih muda remaja dapat membantunya agar selamat dari godaan dan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Ramai gadis jelita yang telah rosak kerana merosakkan diri atau dirosakkan. Ibubapa seharusnya melepaskan anaknya untuk dikahwini lebih awal dan jangan membuat alasan bahawa anaknya masih belajar atau baru bekerja.

Seorang gadis, sama ada dahulu ataupun sekarang, layak berkahwin blia dia sudah berumur kira-kira 13 tahun. Ramai orang mungkin berflkir anda gila mengahwini gadis semuda itu, tapi siapakah sebenarnya yang gila jika gadis jelita seperti ltu besar kemungkinannya akan ternoda? Cuma, lbubapa patutlah mempastikan bahawa anak gadis mereka mendapat suami yang baik serta bertanggungjawab.

Wanita jelita yang kurang bernasib baik akan berjumpa lebih ramai pencinta berbanding suami.- Bidalan Jerman

Elakkan Dari Terlalu Cemburu

Memang sudah menjadi adat dunia, gadis yang cantik jelita memang menjadi idaman teruna, suami orang mahupun duda. Elakkan dari menaruh perasaan cemburu. Yang penting ialah sejauh manakah anda telah bertindak untuk memilikinya. Bila si gadis telah menjadi isteri anda, didiklah dia agar dia menjaga kehormatannya serta taat pada agama.

Layan Dia Dengan Baik

Walau betapa jelita pun dia, seorang gadis tidak memandang pada paras rupa anda. Yang penting bila anda berkahwin dengannya ialah cinta anda kepadanya. Cinta bukan bermakna anda mahu ambil bulan bawa ke ribanya atau selalu melakukan seks dengannya. Cinta pada wanita ialah memahami jiwa mereka dan melayani mereka dengan baik. Bila dia sudah cinta pada anda seluruh jiwa raganya, dia tidak akan mudah tergoda dengan lelaki lain. Dia akan hanya anggap anda sebagai pengarang jantung dan buah hatinya.

Kejelitaan wanita yang tidak berguna itu ibarat racun dalam cembul emas.- Bidalan Tamil

Bertanggungjawab

Walau betapa jelita pun dia, seorang gadis mahukan lelaki yang mampu menjaganya dengan baik, menguruskan kebajikannya serta memimpinnya menjadi wanita yang baik serta taat pada agama. Lelaki yang mereka mahukan ialah yang bertanggungjawab terhadap anak-anak serta menghormati pula ibubapa si gadis.

Laman Petikan: http://syaheerah.multiply.com/

Bookmark and Share

    


  Member Information For ashah_amirProfil   Hantar PM kepada ashah_amir   Quote dan BalasQuote

kembara_girl
WARGA SETIA
Menyertai: 09.08.2006
Ahli No: 25715
Posting: 408
Dari: jengka,Pahang

malaysia  


posticon Posting pada: 31-10-06 15:36


terima kasih...
boleh kaum adam jadi kan panduan....
jangan mudah tergoda dengan kecantikan luaran semate-mater
hati 2 penting..agama lagi penting

Bookmark and Share

    


  Member Information For kembara_girlProfil   Hantar PM kepada kembara_girl   Quote dan BalasQuote

nurhaziqah
WARGA SETIA
Menyertai: 09.04.2005
Ahli No: 15680
Posting: 565
Dari: uiam-ipgm kpm

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-10-06 16:08


good info

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurhaziqahProfil   Hantar PM kepada nurhaziqah   Quote dan BalasQuote

mia_sara
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15946
Posting: 65
Dari: BUMI ALLAH

syria  


posticon Posting pada: 31-10-06 16:16


gadis jelita?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mia_saraProfil   Hantar PM kepada mia_sara   Quote dan BalasQuote

muzaffar
Warga Rasmi
Menyertai: 08.07.2006
Ahli No: 25117
Posting: 19
Dari: IIUM MATRICULATION CENTRE

Johor  


posticon Posting pada: 31-10-06 16:16


bagus jugak tip ni.... walaubagaimanapun .... manusia hnay merancang ALLAh yang menentukan segala-galanya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For muzaffarProfil   Hantar PM kepada muzaffar   Pergi ke muzaffar's Website   Quote dan BalasQuote

miss_farhana
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25002
Posting: 325
Dari: berpijak pada bumi Tuhan,berbumbungkan langit Tuhan

Terengganu  


posticon Posting pada: 31-10-06 16:40


rupa paras tidak menjanjikan kebahagiaan....=)

Bookmark and Share

    


  Member Information For miss_farhanaProfil   Hantar PM kepada miss_farhana   Quote dan BalasQuote

insyirah_hr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 1249
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-10-06 18:53


takkan untuk gadis jelita saja...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For insyirah_hrProfil   Hantar PM kepada insyirah_hr   Pergi ke insyirah_hr's Website   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 31-10-06 21:34


gadis yang cantik ni kadang-kadang susah nak jaga...:-) terlalu banyak dugaannya..:-) betul tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 31-10-06 22:45


Pada 31-10-06 18:53 , insyirah_hr posting:

!!! QUOTE !!!

takkan untuk gadis jelita saja...:)


Assalamualaikum.saya rasa tajuk yang diberi ni sekadar kiasan saja..'jelita' yang dimaksudkn mungkin bukan saja jelita paras rupa tapi yang penting akhlaknya..jelita ni terlalu subjektif:-)


-----------------
-StaIrWays To HeaVen-http://nurfazilah.hadithuna.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

nurcinta
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.08.2006
Ahli No: 25829
Posting: 84
Dari: australia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 31-10-06 23:26


sekadar lawak di mlm hari

*nak cari yang boleh buat boleh memasak dan menjaga diri...cari yang study oversea..haha...sebab students2 oversea terpaksa masak sendiri dan belajar urus diri sendiri...

macam saya kat malaysia...jadi tuan puteri saja...mak tak suka saya tulung di dapur katanya menganggu...ha sekarang duduk sini...mula2 jadi bidan terjun lah memasak dan kemas rumah...lama2 ok dah...boleh lah cope... *

maaf Kalau ada tersinggung ...

wasalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurcintaProfil   Hantar PM kepada nurcinta   Quote dan BalasQuote

insyirah_hr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 1249
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-10-06 23:31


Pada 31-10-06 22:45 , setanggi_syurga83 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 31-10-06 18:53 , insyirah_hr posting:

!!! QUOTE !!!

takkan untuk gadis jelita saja...:)


Assalamualaikum.saya rasa tajuk yang diberi ni sekadar kiasan saja..'jelita' yang dimaksudkn mungkin bukan saja jelita paras rupa tapi yang penting akhlaknya..jelita ni terlalu subjektif:-)



a'ah memang pun ....saja saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For insyirah_hrProfil   Hantar PM kepada insyirah_hr   Pergi ke insyirah_hr's Website   Quote dan BalasQuote

nurhaida
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.04.2004
Ahli No: 8493
Posting: 173
Dari: Sungai Petani,KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 09:13


Cukup terkesan dihati membaca info ini. Mudah-mudahan kita menggunakan nikmat yang Allah berikan di jalan yang diredhai...dan menjadi umat yang sentiasa mensyukuri nikmat dari Allah. :-)


-----------------
Tidak ada yang bermakna dalam hidup... selain kita berbuat baik sesama insan.(",)


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurhaidaProfil   Hantar PM kepada nurhaida   Quote dan BalasQuote

azrina_zainal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.10.2006
Ahli No: 27023
Posting: 189
Dari: malaysia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 11:24


jodoh maut ketentuan ilahi

Bookmark and Share

    


  Member Information For azrina_zainalProfil   Hantar PM kepada azrina_zainal   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-11-06 11:41


tapi kalau semua tu rasanya hampir dah cukup dan sempurana..yang lelaki pula bawa masalah..
Contohnya..kalau yang perempuan kerja jauh sikit saja..nak rancang masa depan pun jadi susah..sampai minta putus..kasihan kat perempuan tau..sedih hati hanya ALLAH saja yang tahu.


-----------------
Sesejuk Mata Memandang, Seindah Akhlak terpampang
[ Telah diedit oleh: Iman_Hayati pada 01-11-06 11:43 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 13:04


sabar lah agaknya Iman_Hayati...laki tu tak paham agaknya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

fareesya
Warga Rasmi
Menyertai: 17.10.2006
Ahli No: 27008
Posting: 1
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 16:15


alhamdullillah.....syukur kepada Allah Tuhan sekalian alam yang mencipta setiap kejadian dengan begitu cantik dan indah...iaitu wanita
wanita jelita tetapi lebih tepat maksudnya, wanita solehah..
sesungguhnya hiasan yang terindah adalah wanita solehah..
bagi kaum Adam, bijaksanalah kamu dalam mncari pasangan

Bookmark and Share

    


  Member Information For fareesyaProfil   Hantar PM kepada fareesya   Quote dan BalasQuote

atiqahsyahidah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.11.2005
Ahli No: 20514
Posting: 79
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 17:36


Pada 31-10-06 23:26 , nurcinta posting:

!!! QUOTE !!!

sekadar lawak di mlm hari

*nak cari yang boleh buat boleh memasak dan menjaga diri...cari yang study oversea..haha...sebab students2 oversea terpaksa masak sendiri dan belajar urus diri sendiri...

macam saya kat malaysia...jadi tuan puteri saja...mak tak suka saya tulung di dapur katanya menganggu...ha sekarang duduk sini...mula2 jadi bidan terjun lah memasak dan kemas rumah...lama2 ok dah...boleh lah cope... *

maaf Kalau ada tersinggung ...

wasalam...


ya lah..kadang-kadang tu betul jugak... :lol:

Bookmark and Share

    


  Member Information For atiqahsyahidahProfil   Hantar PM kepada atiqahsyahidah   Quote dan BalasQuote

IlyaFarhan
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.10.2004
Ahli No: 11686
Posting: 149
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 21:01


Ya Allah Ya Tuhanku,kau kurniakan lah daku srikandi yang solehah..sebagai penyejuk mataku memandangnya agar aku terhindar dari maksiat..amin...

Bookmark and Share

    


  Member Information For IlyaFarhanProfil   Hantar PM kepada IlyaFarhan   Pergi ke IlyaFarhan's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 01-11-06 23:29


Pada 01-11-06 11:41 , Iman_Hayati posting:

!!! QUOTE !!!

tapi kalau semua tu rasanya hampir dah cukup dan sempurana..yang lelaki pula bawa masalah..
Contohnya..kalau yang perempuan kerja jauh sikit saja..nak rancang masa depan pun jadi susah..sampai minta putus..kasihan kat perempuan tau..sedih hati hanya ALLAH saja yang tahu.


Assalamualaikum...

Pada pendapat saya salah satu pihak kena mengalah...Kalau masing-masing tak nak mengalah tu yang susah tu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

fizanaiy
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.01.2005
Ahli No: 13439
Posting: 160
Dari: Damansara Damainya....

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 01:36


1.RUPANYA
2. KETURUNANNYA
3.HARTANYA
4.AGAMANYA.............. PILIHLAH HOK NI....

Bookmark and Share

    


  Member Information For fizanaiyProfil   Hantar PM kepada fizanaiy   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-11-06 10:10


Pada 01-11-06 23:29 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-11-06 11:41 , Iman_Hayati posting:

!!! QUOTE !!!

tapi kalau semua tu rasanya hampir dah cukup dan sempurana..yang lelaki pula bawa masalah..
Contohnya..kalau yang perempuan kerja jauh sikit saja..nak rancang masa depan pun jadi susah..sampai minta putus..kasihan kat perempuan tau..sedih hati hanya ALLAH saja yang tahu.


Assalamualaikum...

Pada pendapat saya salah satu pihak kena mengalah...Kalau masing-masing tak nak mengalah tu yang susah tu...


Em, memang yang perempuan dah mengalah..tapi kalau jalan yang diambil pun tak dapat diselesaikan..pening jugak.. :-|
Adakah putus itu jalan yang terbaik..mungkin ada yang terbaik tapi ALLAH tak tunjuk lagi kan.


-----------------
Sesejuk Mata Memandang, Seindah Akhlak terpampang
[ Telah diedit oleh: Iman_Hayati pada 02-11-06 10:13 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 10:18


memang putus jalan penyelesaiannya.....
tak payah buang masa pepikir lagi....ikut saja apa yang dirasa baik untuk diri sendiri.
sekali skala,keluar lah dari tempat asal tengok dunia yang luas ni.ajak dia sekali ke tengok dunia luas ni juga.apa pun terpulang kepada empunya diri untuk buat keputusan.

ayat filem starwars : "don't look back Anakin"

:-P


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =
[ Telah diedit oleh: trouver_99 pada 02-11-06 10:19 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

safiya06
Warga Rasmi
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22164
Posting: 7

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 10:52


Seindah hiasan adalah wanita solehah
Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini,

Keayuan wanita solehah itu
Tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah
Tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu
Bukan pada kemanisan bicaranya
yang menggoncang iman para muslimin
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah
Memujuk rayu
Bukan dan tidak sama sekali,

Kepetahan wanita solehah
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama,
Nafsu mengatakan wanita cantik
dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu
serta pandangan dari segala aspek
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai,
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zaman

inilah ciri-ciri wanita solehah
Delete

Bookmark and Share

    


  Member Information For safiya06Profil   Hantar PM kepada safiya06   Quote dan BalasQuote

safiya06
Warga Rasmi
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22164
Posting: 7

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 10:54


Seindah hiasan adalah wanita solehah
Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini,

Keayuan wanita solehah itu
Tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah
Tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu
Bukan pada kemanisan bicaranya
yang menggoncang iman para muslimin
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah
Memujuk rayu
Bukan dan tidak sama sekali,

Kepetahan wanita solehah
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama,
Nafsu mengatakan wanita cantik
dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu
serta pandangan dari segala aspek
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai,
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zama

inilah ciri-ciri wanita solehah

Bookmark and Share

    


  Member Information For safiya06Profil   Hantar PM kepada safiya06   Quote dan BalasQuote

safiya06
Warga Rasmi
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22164
Posting: 7

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 10:57


Seindah hiasan adalah wanita solehah
Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini,

Keayuan wanita solehah itu
Tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah
Tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu
Bukan pada kemanisan bicaranya
yang menggoncang iman para muslimin
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah
Memujuk rayu
Bukan dan tidak sama sekali,

Kepetahan wanita solehah
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama,
Nafsu mengatakan wanita cantik
dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu
serta pandangan dari segala aspek
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai,
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zama

inilah ciri-ciri wanita solehah

Bookmark and Share

    


  Member Information For safiya06Profil   Hantar PM kepada safiya06   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 02-11-06 17:45


Salam

Pada 02-11-06 10:10 , Iman_Hayati posting:

!!! QUOTE !!!


Em, memang yang perempuan dah mengalah..tapi kalau jalan yang diambil pun tak dapat diselesaikan..pening jugak.. :-|
Adakah putus itu jalan yang terbaik..mungkin ada yang terbaik tapi ALLAH tak tunjuk lagi kan.



Entahla..Saya pun tak pasti macam mana sebab saya sendiri belum ada pengalaman lagi dalam hal macam ni..Mungkin dia yang terbaik, tapi untuk orang lain..Mungkin ada yang lebih baik untuk Iman_Hayati tapi belum masanya lagi..wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

Akhi_Arab
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.07.2005
Ahli No: 17612
Posting: 342
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 02-11-06 18:53


Bagus sangat info yang di sampaikan ini.. Syukran atas info tersebut.. Susah nak dapat kat mana-mana ni..kat UKHWAH saja ada benda ni....Syukran ashah_amir...Mana dapat info ni?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Akhi_ArabProfil   Hantar PM kepada Akhi_Arab   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 02-11-06 20:26


Pada 31-10-06 16:40 , miss_farhana posting:

!!! QUOTE !!!

rupa paras tidak menjanjikan kebahagiaan....=)


ana tak setuju...


-----------------
My love commitment to myself, my family and my fellow men becomes me the courage and strength to face the challenges of life....


Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

ashah_amir
Warga Rasmi
Menyertai: 11.12.2005
Ahli No: 21092
Posting: 15
Dari: Kuala Lumpur

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-11-06 20:52


Pada 31-10-06 14:28 , ashah_amir posting:

!!! QUOTE !!!


Walaupun pada asasnya cara menyelidik begitu, atau dipanggil 'merisik' ini tidak begitu disukai oleh si gadis sendiri, ia adalah jalan yang dianggap lebih baik darl cara berkawan dengan si gadis, membawanya ke mana suka, dan 'menyelidik' dengan bertanya pada gadis itu atau hasil memperhatikan tingkahlakunya di depan mata.


terima kasih di atas perhatian yang diberikan..
namun beribu-ribu lemon terima kasih juga kepada penulis asal 'tazkirah' ini..yang saya petik dari website tranungkite. versi asal pula adalah hak milik blogger syaheerah.mutiply

saya nak minta pendapat muslimat2 dalam ukhwah berkenaan kenyataan di atas..err betul ke si gadis ni tak suka dirinya dirisik oleh orang yang tidak dikenalinya..
sebab saya sendri dah 2-3 kali pergi merisik (macam stail dulu-dulu tu) orang yang saya sendri tak kenal. semua nya menemui jalan buntu iaitu sama ada keluarga atau saya sendri yang tak berkenan..huhuhu

tolonglah bagi respon..sebab kalau ramai muslimat yang kata tak suka dirisik-risik begitu..saya pun dah taknak lah main terjah2 macam tu lagi... siapa yang malu? mereka dan keluarga mereka juga yang malu...sebab tak jadi

tapi nak buat macam mana kan.. sebab itu adalah salah satu usaha saya dalam mencari jodoh ni..serahkan pada keluarga bulat2. nak cari sendri sibuk memanjang...entohlerr

Bookmark and Share

    


  Member Information For ashah_amirProfil   Hantar PM kepada ashah_amir   Quote dan BalasQuote

ashah_amir
Warga Rasmi
Menyertai: 11.12.2005
Ahli No: 21092
Posting: 15
Dari: Kuala Lumpur

Kelantan  


posticon Posting pada: 07-11-06 19:35


Urmm..tak ada orang ke yang nak respon persoalan saya ni…

tolonglah bagi pendapat sikit. Malas nak bukak topik baru sebenarnya..tolonglah cik fareesya, cik atiqahsyahidah, cik IlyaFarhan, cik sailormoon, cik fizanaiy, cik Iman_Hayati, cik Safiya06, cik farah_hanan atau tuan Akhi_Arab pun kot2 ada pengalaman sendri ke. Komen lah sikit permasalahan saya ni..tolong ek. Nak Tanya pendapat orang kat ofis ni segan lah..takut kena cop “tu lah hang memilih sangat” :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For ashah_amirProfil   Hantar PM kepada ashah_amir   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 11-11-06 09:32


mnarik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

abah-we-ma
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26484
Posting: 108
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-11-06 16:16


nak memilih mesti pilih dari hati bukan dari paras rupa.......
good info for man...........

Bookmark and Share

    


  Member Information For abah-we-maProfil   Hantar PM kepada abah-we-ma   Quote dan BalasQuote

milanfman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.07.2005
Ahli No: 17311
Posting: 73
Dari: kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 09-02-07 11:02


eeerrrm....thanks for the information

Bookmark and Share

    


  Member Information For milanfmanProfil   Hantar PM kepada milanfman   Quote dan BalasQuote

zaidharithah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.03.2006
Ahli No: 23661
Posting: 198
Dari: In thE WoRlD

macedonia  


posticon Posting pada: 09-02-07 11:38


memang berguna.........heheh..........

Bookmark and Share

    


  Member Information For zaidharithahProfil   Hantar PM kepada zaidharithah   Quote dan BalasQuote

FIENDA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.11.2006
Ahli No: 27433
Posting: 224
Dari: NS

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 09-02-07 14:02


Panduan Memilih Gadis Jelita..
• ashah_amir
Ahli Rasmi
Menyertai: 11.12.2005
Ahli No: 21092
Posting: 14
Dari: Kuala Lumpur





     Posting pada: 31-10-06 14:28


untuk renungan jejaka-jejaka bujang yang seangkatan..

Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah. ( Hadis Riwayat Tabarani dari Ibnu Abbas r.a)

Mengapakah teruna memilih gadis jelita? Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati. Betulkah begitu?

Gadis ltu pada asasnya bererti wanita yang belum bernikah. Walaupun begitu, perkataan 'gadis' juga digunakan bagi menggambarkan kesucian seseorang wanita. Wanita yang sudah ternoda sebelum berkahwin digelar sudah tiada gadis' atau 'sudah tiada dara'. Umumnya, pengertian pertama iaitu wanita yang belum bernikah digunakan secara formal sedangkan yang kedua itu adalah gelaran yang diberikan secara berbisik-bisik.

Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita. Semasa inilah seseorang wanita ltu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya. Pada masa inilah wanita ltu mula dipanggil 'bergetah' jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno. Bila dipandang, banyak hati lelaki akan tergoda. Ada gadis yang 'boleh tahan' dan ada gadis yang 'tak boleh tahan'. Gadis yang 'boleh tahan' biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita. Yang 'tak boleh tahan' pula adalah gadis yang sungguh cantik menawan. Ramai lelaki yang tergoda kepada gadis 'tak boleh tahan' ini apatah lagi jika gadis itu sendiri pandai pula menggoda dan mempermainkan perasaan lelaki.

Tidak dapat dinafikan bahawa lelaki teruna sememangnya tertarik pada rupa dan bentuk fizikal gadis. Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian. Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik, mesra dan lemah-lembut.

Janganlah sekali-kali seorang lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang muhrim. - Hadis Rasulullah riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas r.a.

Biasanya teruna akan terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si teruna menyelidiki perangai si gadis. Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita, terutamanya bila sudah terlanjur dan tidak boleh berundur lagi sedangkan baru tahu bahawa si gadis ltu teruk perangainya atau sudah ternoda.

Walaupun 'mata yang belum berisi pengalaman' itu tertarik pada rupa yang cantik, sebenamya jodoh hati ialah hati juga, bukannya rupa. Maksudnya pada akhirnya gadis yang hatinya paling suci sesuci hatinyalah yang dipilih oleh teruna untuk dikahwini. Berikut adalah petua-petua sekiranya anda ingin memilih gadis jelita menjadi lsteri anda:

Elakkan Dari Berkawan Dengannya

Dengan merapati dan berkawan dengan si gadis, kecantikan hati ini sebenamya sukar untuk dinilai oleh lelaki. Selalunya yang dilihat semuanya 'baik, sopan dan elok' apatah lagi pada masa itu sang teruna sedang mahu, dia hanya nampak yang elok. Si gadis pula mungkin hanya berpura-pura jadi baik dan sopan untuk memikat teruna. Itulah sebabnya ada yang membidalkan bahawa 'Yang bercahaya tidak semestinya emas' dan 'Yang cantik tidaklah semestinya permata'. Maka elakkan dari berkawan dengannya untuk mengelakkan anda dari terpesona dan terpedaya.

Di atas kejelitaan yang tiada tara bergantunganlah kehancuran yang tiada tara. ( Bidalan ltali).

Lakukan Risikan Secara Rahsia

Kecantikan hati biasanya boleh dinilai oleh pengamatan rahsia si teruna bersama keluarga teruna terhadap si gadis. Risikan rahsia lni adalah untuk mengetahui bagaimanakah tingkahlaku si gadis itu bila dia berada bersama keluarganya sendiri. Adakah si gadis dari jenis yang suka berjalan, bergaul bebas, atau suka menolong ibunya memasak, rajin berkemas dan taat dalam beribadat akan dapat ditentukan dengan lebih jelas. Pihak teruna juga boleh mengetahui perihal moral si gadis dengan menyelidiki ke manakah si gadis itu suka pergi di hujung minggu atau di masa lapangnya. Jika dia gemar pergi ke tempat yang kurang baik, besar kemungkinan dia mempunyai sifat-sifat yang kurang baik pula.

Kejelitaan dan kegembiraan tidak akan bersatu lama. -Goethe

Walaupun pada asasnya cara menyelidik begitu, atau dipanggil 'merisik' ini tidak begitu disukai oleh si gadis sendiri, ia adalah jalan yang dianggap lebih baik darl cara berkawan dengan si gadis, membawanya ke mana suka, dan 'menyelidik' dengan bertanya pada gadis itu atau hasil memperhatikan tingkahlakunya di depan mata.

Cari Yang Duduk Bersama lbubapa

Sebenarnya alam gadis terdedah kepada pelbagai gejala yang tidak begitu menyenangkan. Terdapat lebih banyak unsur negatif dari yang positif di luar rumah, malah, bagi sesetengah keluarga ianya berlaku dalam rumah sendiri. Si gadis, yang masih dalam peringkat belajar hidup mudah terpengaruh kepada unsur-unsur negatif yang boleh merosakkan kesuciannya serta kebaikan perangainya. Ini kerana unsur-unsur negatif biasanya memberikan keseronokan dan nikmat tetapi kenikmatan ini berakhir sebentar saja disusuli pula oleh sesalan dan kemuraman mungkin seumur hidup.

Wanita jelita tidak bernasib baik dan teruna yang bijak tidak cantik. - Bidalan Cina

Cari Yang Pandai Mengurus Rumahtangga

Pada zaman sekarang, masa remaja si gadis bererti masa sebagai pelajar sekolah menengah, pra-universiti dan pusat pengajian tinggi. Bagi gadis-gadis ini, masa untuk mereka belajar menjadi 'wanita' dari ibu adalah amat terhad, jika ada, praktikannya hanya dalam jangkamasa pendek. Kesempatan untuk berada di dapur amatlah terhad pada hujung minggu serta semasa cuti. Akibatnya, semakin ramai gadis yang berorientasikan kerja makan gaji dan tidak berorientasikan mengurus rumahtangga.

Cari Yang Hormat Kepada Orang Tua

Selidikilah apakah dia gadis yang tahu menghormati orang tua. Ini penting kerana dia nanti akan bersua, bertandang ataupun duduk bersama ibubapa anda. Walau betapa cantik pun dia, jika dia tidak menghormati ibu dan bapa mertuanya, dia akan menyebabkan anda menjadi serba-salah dalam menangani kehidupan anda.

Kejelitaan wanita, gema hutan dan pelangi, akan wujud sebentar saja. - Bidalan Jerman

Cari Yang Pandai Menjaga Kehormatan

Hal ini juga dapat diperhatikan di kalangan gadis-gadis yang tidak begitu berjaya dalam pelajaran. Lebih ramai yang suka bekerja makan gaji dari membantu lbu di rumah atas alasan meringankan beban keluarga. Bagi gadis yang mudah 'lupa' masa inilah mereka akan jadi rosak. Mereka akan keluar dengan lelaki tanpa segan silu, mula memakai pakaian yang ketat dan menjolok mata serta belajar berbagai cara dari rakan sebaya untuk memikat lelaki. lbubapa yang tidak mengawasi gerak-geri anak gadisnya mungkin akan menyebabkan gadis itu menjadi gadis murahan.

Cari Yang Tidak Bebas Dengan Lelaki

Pada zaman dahulu, ada lbubapa yang sengaja tidak menghantar anak perempuannya ke sekolah. Takut nanti jadi perempuan jahat akibat dapat bergaul dengan lelaki secara bebas. Bila zaman semakin moden, pemikiran cara ini dianggap sudah usang. Ramai pula menganggap adalah lebih baik bagi wanita bersekolah asalkan saja di sekolah dia dilengkapi dengan input tatasusila dan adat apatah lagi agama.

Wahai si jelita jangan banggakan wajahmu, ianya hanya tamu yang akan berundang beberapa hari saja.- Bidalan Hindustan

Cari Yang Didikan Agamanya Cukup

Beredamya zaman perlu mengambilkira faktor sekeliling si gadis. Jelas pada kita bahawa cara hidup gadis sekarang sudah jauh berbeza berbanding gadis satu atau dua dekad silam. Namun, dari sudut nalurinya adalah sama saja. Zaman gadis adalah zaman mencari identiti dan cuba mengekalkan identiti itu. Jika terdedah dia kepada yang buruk maka buruklah jadinya. Walaupun begitu, gadis yang mendapat didikan yang baik besar kemungkinan akan menjadi wanita yang berguna kepada negara dan agama malah boleh menjadi contoh teladan sama ada kepada wanita mahupun lelaki.

Kadangkala lebih baik wanita buta dari wanita yang terlalu jelita. - Bidalan Serbia

Cari Yang Berpegang Teguh Pada Suruhan Agama

Ada empat sebab utama mengapa teruna memilih seseorang gadis, kerana kecantikannya, kerana hartanya, kerana keserasian taraf dan kerana agama. Yang akan membahagiakan ialah memilih gadis yang beragama. Dimanakah letaknya nilai gadis yang cantik? Letaknya ialah pada keimanan gadis itu. Jika dia cantik dan dia pula beriman, berharta dan setaraf pula, maka dialah yang masuk ke dalam kategori gadis yang 'tak boleh tahan'. Tapi sedarlah, dia akan memilih lelaki yang baik-baik pula!

Bertunang Jangan Lama

Blia anda sudah melamarnya, jangan tunggu lama-lama. Nikahlah dengan segera kerana gadis jelita ramai yang ingin menggodanya. Elakkan dari membawanya ke sana-sini kerana ini akan menerbitkan cemburu di hati lelaki yang jahat serta membahayakan keselamatan si gadis. Petua orang tua-tua, kalau boleh, semasa bertunang perlulah berahsia, semasa bernikah perlulah dihebahkan agar semua orang tahu.

Katakan kepada wanita bahawa dia jelita, dan syaitan akan mengulangi kata itu kepadanya sepuluh kali. - Bidalan tali

Kahwini Dia Ketika Usianya Masih Muda

Hal lni mungkin dianggap satu kontroversi oleh ramai orang tapi ini merupakan kebenaran yang sukar untuk dinafikan. Mengahwini gadis jelita ketika umumya masih muda remaja dapat membantunya agar selamat dari godaan dan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Ramai gadis jelita yang telah rosak kerana merosakkan diri atau dirosakkan. Ibubapa seharusnya melepaskan anaknya untuk dikahwini lebih awal dan jangan membuat alasan bahawa anaknya masih belajar atau baru bekerja.

Seorang gadis, sama ada dahulu ataupun sekarang, layak berkahwin blia dia sudah berumur kira-kira 13 tahun. Ramai orang mungkin berflkir anda gila mengahwini gadis semuda itu, tapi siapakah sebenarnya yang gila jika gadis jelita seperti ltu besar kemungkinannya akan ternoda? Cuma, lbubapa patutlah mempastikan bahawa anak gadis mereka mendapat suami yang baik serta bertanggungjawab.

Wanita jelita yang kurang bernasib baik akan berjumpa lebih ramai pencinta berbanding suami.- Bidalan Jerman

Elakkan Dari Terlalu Cemburu

Memang sudah menjadi adat dunia, gadis yang cantik jelita memang menjadi idaman teruna, suami orang mahupun duda. Elakkan dari menaruh perasaan cemburu. Yang penting ialah sejauh manakah anda telah bertindak untuk memilikinya. Bila si gadis telah menjadi isteri anda, didiklah dia agar dia menjaga kehormatannya serta taat pada agama.

Layan Dia Dengan Baik

Walau betapa jelita pun dia, seorang gadis tidak memandang pada paras rupa anda. Yang penting bila anda berkahwin dengannya ialah cinta anda kepadanya. Cinta bukan bermakna anda mahu ambil bulan bawa ke ribanya atau selalu melakukan seks dengannya. Cinta pada wanita ialah memahami jiwa mereka dan melayani mereka dengan baik. Bila dia sudah cinta pada anda seluruh jiwa raganya, dia tidak akan mudah tergoda dengan lelaki lain. Dia akan hanya anggap anda sebagai pengarang jantung dan buah hatinya.

Kejelitaan wanita yang tidak berguna itu ibarat racun dalam cembul emas.- Bidalan Tamil

Bertanggungjawab

Walau betapa jelita pun dia, seorang gadis mahukan lelaki yang mampu menjaganya dengan baik, menguruskan kebajikannya serta memimpinnya menjadi wanita yang baik serta taat pada agama. Lelaki yang mereka mahukan ialah yang bertanggungjawab terhadap anak-anak serta menghormati pula ibubapa si gadis.

Laman Petikan: http://syaheerah.multiply.com/




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• kembara_girl
Ahli 5 Bintang
Menyertai: 09.08.2006
Ahli No: 25715
Posting: 384
Dari: Pahang





     Posting pada: 31-10-06 15:36


terima kasih...
boleh kaum adam jadi kan panduan....
jangan mudah tergoda dengan kecantikan luaran semate-mater
hati 2 penting..agama lagi penting




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• nurhaziqah
AHLI SETIA
Menyertai: 09.04.2005
Ahli No: 15680
Posting: 508
Dari: melaka, kekadang perak





     Posting pada: 31-10-06 16:08


good info




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• mia_sara
Ahli 2 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15946
Posting: 53
Dari: BUMI ALLAH





     Posting pada: 31-10-06 16:16


gadis jelita?




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• muzaffar
Ahli Rasmi
Menyertai: 08.07.2006
Ahli No: 25117
Posting: 18
Dari: IIUM MATRICULATION CENTRE





     Posting pada: 31-10-06 16:16


bagus jugak tip ni.... walaubagaimanapun .... manusia hnay merancang ALLAh yang menentukan segala-galanya.




--------------------------------------------------------------------------------
Profil         Quote    Lapor Kepada Admin
• miss_farhana
Ahli 4 Bintang
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25002
Posting: 182





     Posting pada: 31-10-06 16:40


rupa paras tidak menjanjikan kebahagiaan....=)




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• insyirah_hr
AHLI SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 553
Dari: Kedah





     Posting pada: 31-10-06 18:53


takkan untuk gadis jelita saja...




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• solskjaer
AHLI SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 739
Dari: manchester united





     Posting pada: 31-10-06 21:34


gadis yang cantik ni kadang-kadang susah nak jaga... terlalu banyak dugaannya.. betul tak?




--------------------------------------------------------------------------------
Profil         Quote    Lapor Kepada Admin
• setanggi_syurga83
Ahli 4 Bintang
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 269
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah





     Posting pada: 31-10-06 22:45


Pada 31-10-06 18:53 , insyirah_hr posting:!!! QUOTE !!!
takkan untuk gadis jelita saja...

.saya rasa tajuk yang diberi ni sekadar kiasan saja..'jelita' yang dimaksudkn mungkin bukan saja jelita paras rupa tapi yang penting akhlaknya..jelita ni terlalu subjektif


-----------------
-StaIrWays To HeaVen-





--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• nurcinta
Ahli 3 Bintang
Menyertai: 15.08.2006
Ahli No: 25829
Posting: 84
Dari: australia





     Posting pada: 31-10-06 23:26


sekadar lawak di mlm hari

*nak cari yang boleh buat boleh memasak dan menjaga diri...cari yang study oversea..haha...sebab students2 oversea terpaksa masak sendiri dan belajar urus diri sendiri...

macam saya kat malaysia...jadi tuan puteri saja...mak tak suka saya tulung di dapur katanya menganggu...ha sekarang duduk sini...mula-mula jadi bidan terjun lah memasak dan kemas rumah...lama2 ok dah...boleh lah cope... *

maaf Kalau ada tersinggung ...

wasalam...




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• insyirah_hr
AHLI SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 553
Dari: Kedah





     Posting pada: 31-10-06 23:31


Pada 31-10-06 22:45 , setanggi_syurga83 posting:!!! QUOTE !!!
Pada 31-10-06 18:53 , insyirah_hr posting:!!! QUOTE !!!
takkan untuk gadis jelita saja...

.saya rasa tajuk yang diberi ni sekadar kiasan saja..'jelita' yang dimaksudkn mungkin bukan saja jelita paras rupa tapi yang penting akhlaknya..jelita ni terlalu subjektif



a'ah memang pun ....saja saja...




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• nurhaida
Ahli 4 Bintang
Menyertai: 19.04.2004
Ahli No: 8493
Posting: 171
Dari: Sungai Petani,KEDAH





     Posting pada: 01-11-06 09:13


Cukup terkesan dihati membaca info ini. Mudah-mudahan kita menggunakan nikmat yang Allah berikan di jalan yang diredhai...dan menjadi umat yang sentiasa mensyukuri nikmat dari Allah.


-----------------
Tidak ada yang bermakna dalam hidup... selain kita berbuat baik sesama insan.(",)





--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• azrina_zainal
Ahli 4 Bintang
Menyertai: 18.10.2006
Ahli No: 27023
Posting: 173
Dari: malaysia





     Posting pada: 01-11-06 11:24


jodoh maut ketentuan ilahi




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• Iman_Hayati
Ahli 4 Bintang
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 216
Dari: Bumi ALLAH





     Posting pada: 01-11-06 11:41


tapi kalau semua tu rasanya hampir dah cukup dan sempurana..yang lelaki pula bawa masalah..
Contohnya..kalau yang perempuan kerja jauh sikit saja..nak rancang masa depan pun jadi susah..sampai minta putus..kasihan kat perempuan tau..sedih hati hanya ALLAH saja yang tahu.


-----------------
Sesejuk Mata Memandang, Seindah Akhlak terpampang






--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin
• trouver_99
AHLI SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 478
Dari: Penang





     Posting pada: 01-11-06 13:04


sabar lah agaknya Iman_Hayati...laki tu tak paham agaknya...




--------------------------------------------------------------------------------
Profil     Quote    Lapor Kepada Admin

Bookmark and Share

    


  Member Information For FIENDAProfil   Hantar PM kepada FIENDA   Quote dan BalasQuote

anis_najihah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.05.2005
Ahli No: 16459
Posting: 439
Dari: kelate

Kelantan  


posticon Posting pada: 09-02-07 15:04


carilah..
pasangan hidup betul-betul duhai sahabat..
bahagia bersemi..
rumahtangga aman harmoni..
insyaALLAH.. :-)


-----------------
'love for all_hatred for none'
..SUBHANALLAH,ALHAMDULILLAH,ALLAHUAKBAR..


Bookmark and Share

    


  Member Information For anis_najihahProfil   Hantar PM kepada anis_najihah   Quote dan BalasQuote

aL-azyM
WARGA SETIA
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26685
Posting: 675
Dari: DuLu:GeRiK,PeRaK + SeKarNG:nEgERi 9

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 15:22


Alhamdulillah.. Good information..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aL-azyMProfil   Hantar PM kepada aL-azyM   Pergi ke aL-azyM's Website   Quote dan BalasQuote

attuffah_humairah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.04.2006
Ahli No: 24196
Posting: 217
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-07 18:07


marilah jelitakan diri kita semua...

Bookmark and Share

    


  Member Information For attuffah_humairahProfil   Hantar PM kepada attuffah_humairah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.127576 saat. Lajunya....