Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 02-12-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kecantikan tidak terletak pada wajah seseorang tapi pada mata yang memandang
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 47
Ahli: 0
Jumlah: 47




  Yang Masuk Ke Sini
sadiqah: 60 hari yang lalu
owl_UM: 63 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Berpoligami impian lelaki normal (Pecinta Wanita)


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Berpoligami impian lelaki normal (Pecinta Wanita)

Please Mendaftar To Post


Oleh Berpoligami impian lelaki normal (Pecinta Wanita)

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 22-10-06 15:58


*Sumber Mingguan Malaysia

MINGGU ini saya paparkan pandangan Encik Zawawi yang saya rasa patut sangat dibaca oleh kaum wanita kerana ia berkaitan luahan hati kaum lelaki tentang poligami. Sebelum ini kita banyak membaca kisah penderitaan wanita yang dipoligamikan saja sedangkan kaum lelaki jarang menceritakan mengapa mereka ingin berpoligami.

Kata Zawawi, kaum wanita cuma bercerita tentang masalah dan perasaan mereka yang kebanyakannya bercakap mengikut perasaan kerana tidak suka dipoligamikan sedangkan mereka tidak tahu apa yang sebenarnya tersirat dalam hati kaum lelaki dan apa yang mereka lakukan adalah mengikut landasan ajaran agama Islam sebenarnya.

Untuk mengetahui pandangan beliau selanjutnya, ikuti tulisan beliau di bawah ini. Katanya, penulis tidak patut berat sebelah tanpa menceritakan apa sebenarnya perasaan dan kehendak kaum lelaki tentang konsep berpoligami mengikut Islam.

“Saya merasakan perlu untuk mencurah perasaan hati kami atau melontarkan pandangan, pendapat mahupun idea yang telah lama terpendam dalam hati kami kerana banyak perkara yang berlaku dalam isu poligami ada hubung kait dengan permasalahan kebanyakan suami, mengapa mereka ingin berpoligami. Bukan hanya mengikut nafsu tetapi ada sebab tertentu.

“Dari apa yang saya perhatikan kebanyakan kaum wanita cuma melahirkan perasaan marah mereka saja bila suami kahwin lagi dan kemarahan ini berlarutan sejak sekian lama, mungkin hingga ke akhir zaman, yang entah bila akan ada penghujungnya.

“Sebenarnya saya adalah peminat tetap ruangan (Di Celah-Celah Kehidupan) DCCK ini, saya jarang ketinggalan menatap rencana tentang rumah tangga ini sejak tahun 1980-an lagi. Kerana berminat jugalah saya menyimpan banyak keratan dalam buku khas saya, semuanya saya kumpul dari zaman saya masih muda lagi hinggalah kini.

“Kerana masalah poligami ini juga amat ketara maka saya telah membuat kajian secara rambang di merata tempat, seperti di IPTA/IPTS, di mana bilangan kaum Hawa lebih dari tiga suku berbanding kaum Adam, di maktab-maktab perguruan, di sekolah-sekolah kerajaan dan swasta, kilang-kilang perusahaan, di pejabat-pejabat kerajaan mahupun swasta dan banyak lagi, wanita jauh melebihi kaum lelaki.

“Itu padangan jauh, yang dekatnya cuba lihat dalam keluarga kita sendiri. Kita dapati anak-anak perempuan kita lebih ramai daripada lelaki. Saya sendiri ada empat orang anak, cuma seorang lelaki. Begitu juga jiran saya bilangan anak perempuan melebihi lelaki. Adik-beradik saya pun sedemikian.

“Di samping itu cuba kita perhatikan bilangan ibu tunggal juga jauh lebih ramai daripada bapa tunggal. Belum masuk lagi bab keempat bilangan anak dara tua (andartu) ataupun anak dara lanjut usia (andalusia) juga lebih ramai bilangan mereka daripada bujang-bujang terlajak sekarang.

“Jadi sebagai manusia yang diberikan otak, cubalah kita berfikir dengan hati terbuka mengapa kita harus membiarkan masalah ini terus berlaku, kerana masalahnya nanti akan mempengaruhi struktur masyarakat dan peningkatan kaum Melayu dalam negara kita.

“Kita juga kena lihat, memikirkan, merenungi, atau menghayati secara rasional, dengan hati terbuka, ikhlas, penuh keinsafan, keredaan atau secara profesional. Cuba renungkan mengapa Allah turunkan agama Islam dengan hukum-hukumnya, mengapa Islam membenarkan lelaki beristeri sampai empat. Ingatlah Allah s.w.t. tidak saja-saja turunkan hukum tersebut tanpa sebab tertentu. Ingat Allah Maha Mengetahui, Maha Pengampun dan Maha Pengasih. Allah tahu apa yang dimaksudkan-Nya.

“Dengan kata lain, Allah tahu apa yang akan berlaku kapada manusia, cita rasa, naluri, keinginan, sifat, sikap dan tanggungjawab kepimpinan serta tugas-tugas berat yang dipikul oleh manusia bernama lelaki itu.

“Kalau suami tersebut tidak menunaikan tanggungjawabnya menjadi pemimpin yang baik sebagai ketua keluarga di dunia, maka dia akan menerima padah dan akan menjawab di hadapan Allah nanti.

“Allah Maha Adil, jadi kalau anda sebagai isteri maka tuntutlah ketidakadilan suami anda di akhirat nanti. Janganlah kaum wanita cuma mementingkan kehidupan di dunia ini sahaja, ingatlah dunia ini cuma sementara ini, yang kekal itu adalah akhirat.

*Keharmonian

“Jadi kalau kaum wanita khasnya selagi mengaku beragama Islam dan mengucap dua kalimah syahadah, maka hendaklah anda berusaha menjaga dan memperbaiki keharmonian dalam rumah tangga anda, bahagiakan suami anda, ceriakan rumah tangga anda di samping hidupkan semangat kecintaan yang ada dalam hati suami supaya suami tetap mencintai anda.

“Tetapi jika sudah ditakdirkan anda dimadukan, maka hendaklah kaum wanita menerimanya dengan hati terbuka, jangan sekali-kali menolak atau melanggar hukum yang telah ditentukan-Nya.

“Sebaik-baik jalan sebagai isteri pertama, anda hendaklah berusaha memperbaiki hubungan dengan madu-madu anda, insyaAllah semuanya akan berjalan dengan aman. Di samping itu banyakkan berdoa, solat sunat, zikir dan membaca al-Quran memohon kepada Allah keredaannya supaya rumah tangga anda lebih bahagia dan lebih penting Allah akan membuka pintu-pintu kebahagiaan dan kesenangan-Nya. Ingat Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya.

“Lihat keliling anda, zaman ini ego wanita begitu besar, balasannya ujian yang telah diturunkan oleh Allah iaitu lebih ramai wanita daripada lelaki, jadi salah satu cara untuk memperbaikinya adalah dengan meramaikan jumlah kaum lelaki berpoligami. Kepada kaum wanita, jangan cepat melenting, berfikirlah secara rasional bukan emosional.

“Manusia ini, tidak kira apa rupa bangsanya, atau agamanya, berapa umurnya, apa gendernya, sangat suka melakukan kerja-kerja terlarang. Kita melihat apa yang di larang oleh kerajaan dan agama, maka perkara itulah yang mereka suka lakukan.

“Setiap yang dilarang ada positif dan negatifnya, dan perkara yang dibenarkan pun ada positif dan negatifnya, cuma perbezaannya bagaimana kita melihat dan mengamal sesuatu perkara itu secara lebih bijaksana. Kita tidak semestinya terlalu rigid, kita mesti bersikap secara kualitatif daripada sikap kuantitatif, kita kena ambil kira dari semua segi dan pendekatan yang lebih positif kerana Allah sentiasa menolong hamba-hamba-Nya yang reda, ikhlas dengan ketentuan-Nya selepas berusaha dan berdoa.

“Soal keadilan, mana ada keadilah dalam dunia ini, saya cabar sesiapa saja, tunjukkan keadilan itu. Keadilan itu sangat subjektif, manusia dan dunia ini sememangnya tiada keadilan, keadilan itu hak Allah. Secara bodohnya, cuba kita lihat jari-jari kita, mana sama panjangnya dan secara rasionalnya, cuba lihat anak-anak kita, adakah kita adil pada mereka, tanya hati kecil kita kerana kita tidak boleh membohongi hati dan diri kita, apakah kita adil kepada anak-anak kita?

“Kerana itu anggapan bahawa isu wanita suka merampas suami orang itu sudah tamat. Wanita bukan perampas, tetapi konsep berkongsi suami perlu diperluaskan secara lebih praktikal lagi dan secara lebih rasional. Sesiapa yang boleh membantu atau menolong saudara seagamanya kalau bukan kaum wanita sendiri.

“Kaum lelaki hanya boleh membantu mereka dengan cara menjadikan mereka isteri-isteri dan bertanggungjawab ke atasnya, inilah sebenarnya konsep yang diharuskan agama serta digalakkan bagi mengimbangi permasalahan sosial, di samping mengurangkan masalah andartu, membantu ibu-ibu tunggal serta anak-anak kehilangan kasih sayang belaian mesra seorang ayah.

“Apa yang lebih penting lagi mengurangkan pembohongan kaum lelaki, yang selama ini banyak yang menipu kerana ingin berkahwin dua. Di samping mengurangkan dosa-dosa isteri yang membatasi naluri dan tabiat kaum lelaki yang diharuskan oleh agama Islam . Dan anda perlu ingat manalah tahu esok lusa masalah andartu atau ibu tunggal pula akan berlaku dalam keluarga anda sendiri.

“Wanita yang belum kahwin ini juga ingin merasakan kenikmatan, kegembiraan dan kebahagiaan bersama suami dan mempunyai alam rumah tangga, apa salahnya mereka berkongsi sama kegembiraan tersebut, pokoknya isteri-isteri tersebut bersikap positif dan reda, jangan fikirkan lelaki berpoligami itu hanya inginkan seks. Lelaki juga ada kalanya macam kanak-kanak perlukan belaian. Luaran saja nampak mereka gembira tetapi di dalam hati, mereka kesepian, kesunyian walaupun hidupnya aman.

“Tetapi ada syarat lelaki berpoligami, mesti bertanggugjawab terhadap rumah tangga, isteri dan anak anak. Dan jangan cepat tangan sampai memukul dan mencederakan isteri, kalau itu terjadi hilanglah rasa kasih sayang isteri. Ingat isteri itu amanah Allah.

“Kebanyakan lelaki, tidak kira berapa umurnya, apa pangkatnya, sedetik di dalam hatinya berhajat beristeri lebih dari satu, tetapi apakan daya, anak-anak dah besar, cucu dah banyak dan isteri sentiasa membangkang. Kerana itu menjadi tugas isteri menggembirakan suami tanpa membelakangkan batas-batas agama.

*Kerjaya

“Sebenarnya wanita yang ingin berpoligami ini bukan mahukan wang ringgit, kerana mereka punya kerjaya tersendiri, mereka hanya mahukan status bersuami, ada tempat bergantung kasih, mencurah sayang, melipurlara dan mengadu hal. Maka jika suami bersikap dan bersifat positif ke arah membina keluarga besar yang harmoni, berpendidikan dan beragama itulah yang dituntut dan diwajibkan dalam Islam.

“Saya bukan menyokong suami berpoligami, tetapi ingatlah ini hukum Allah, jangan terlalu tamak di dalam kehidupan di dunia, suami bukan hak kita selamanya, diri kita pun cuma sementara. Esok entah lusa kita akan pergi tinggalkan apa yang amat kita sayang. Nabi Muhammad s.a.w. juga telah berpesan, “Aku tinggalkan dua perkara, al-Quran dan Sunnahku, selagi berpegang kapadanya, kamu tidak akan sesat.”

Demikian pandangan Zawawi bahawa setiap lelaki itu berhajat untuk berpoligami, cuma keadaan tidak mengizinkan. Juga penting, mereka belum berani membuka mulut memberitahu isteri tentang hajatnya, yang banyak berlaku mereka nikah secara sembunyi untuk mengelakkan sebarang permasalahan.

Namun terpulanglah kepada pandangan dan pendapat anda tentang isu hangat ini. Kerana biasanya wanita memang benci poligami, ada yang lebih rela bercerai dari dipoligamikan. Kaum lelaki ada selera tersendiri. Terserah. Sebelum mengakhiri ruangan ini saya ingin mengucapkan selamat berhari raya dan maaf zahir batin jika sepanjang menulis di ruangan ini ada hati-hati yang terguris dan terluka.

8-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

zaitihamdan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2006
Ahli No: 25957
Posting: 242
Dari: Bintulu, Sarawak

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 00:08


siapalah kita nak melawan hukum Allah swt..berpoligami tu tak salah..tertulis dalam Surah An-Nisa' ayat 3
"..maka nikahilah perempuan (lain)yang kamu senangi:2,3 atau 4.tetapi jika kamu khuatir tidak akan mampu berlaku adil maka(nikahilah) seorang sahaja..."

ini bukan isu lelaki gatal atau pantang tengok dahi licin tapi yang kita "lupa" nak pertimbangkan ialah sanggupkah kita lihat suami kita melakukan maksiat walhal mereka dihalalkan untuk berkahwin lebih dari satu (bagi yang mampu lah...)

bagi ana isu ni jangan lihat dari segi perasaan dan kata hati wanita..memang lah wanita fitrahnya ingin suaminya sayang kat dia saja tapi kita kena tengok keadaan sekarang di mana populasi wanita jauh lebih ramai dari lelaki..setiap kejadian dan peraturan yang Allah swt perintahkan dan nyatakan dalam Al-Quran bersebab dan bila ditinjau sebenarnya banyak positif dari negatif apabila lelaki berkahwin lebih dari seorang, salah satunya ialah untuk menjaga kebajikan wanita itu sendiri sebab wanita zaman sekarang ni banyak sangat dah terlibat dengan kemaksiatan sedari usia yang sangat muda sehingga dah tak terkawal..

bagi kaum lelaki pula, janganlah tersengih dengan komentar ana ni..adapun dari anda semua tu sebaik-baiknya benar-benar bersedia dengan sifat kepimpinan dan mengamalkan cara hidup Islam yang sebenarnya dan bersedia dari segi fikriyah, ruhiyah dan jasadiyah di samping pemantapan akidah dan fikrah,akhlak dan suluk, ilmu dan thaqofah, ibadah dan amal, muamalah dan pergaulan serta tahu kewajipan anda semua serta melaksanakan kesemuanya dengan mengikut landasan yang ditetapkan oleh syarak berpandukan Al-Quran an As-Sunnah...barulah anda layak untuk membela kaum hawa ni...

yang baik datangnya dari Allah 'Azzawajalla, yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sebagai hambaNya..


-----------------
~Don't ever leave the one you love for the one you like,because the one you like will leave you for the one they love~
[ Telah diedit oleh: zaitihamdan pada 23-10-06 00:10 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For zaitihamdanProfil   Hantar PM kepada zaitihamdan   Pergi ke zaitihamdan's Website   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 02:08


:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 23-10-06 04:23


lelaki perlu tahu....berpoligami...berkahwin lebih daripada satu....bermaksud....bertambahnya satu lagi bebanan tanggungjawab atas bahunya.....sebelum ini sudahpun ada satu tanggungjawab sebagai suami, bila kahwin 2,3 mahupun 4....bermakna tanggungjawab semakin bertambah.....tugas sebagai suami semakin mencabar.

lelaki...suami yang bertaqwa...sentiasa memikirkan tentang tanggungjawab ini.....tak ada langsung dalam fikirannnya untuk hanya berseronok dengan isteri barunya.....tak jalankan tugas dan tanggungjawab....bermakna di akhirat kelak menanti dia depan Allah SWT untuk diperhitungkan akan tanggungjawab tersebut.

patutnya dah boleh masuk syurga....tiba-tiba anak isteri panggil kat belakang....dihebohkan depan Allah SWT tentang suami dan ayah yang tidak menjlnkan tugas sebagai suami dan ayah.....hhmm, tak pasal2 terpaksa ditunda masuk syurga....silap2 haribulan....segala pahala habis kena bagi kat isteri dan anak2....yang tinggal hanyalah dosa....tak pasal2 kena masuk neraka.

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 14:02


Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


Perghh...first time dengar ada wanita yang siap berimpikan bermadu... selalunya wanita minta simpang...rela bermadu tu normal...tapi ni siap ada impian lagi ni...
Boleh tau Kenapa nak bermadu...mungkin boleh dijadikan pedoman oleh kaum Adam & Hawa....

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-10-06 02:44


Pada 23-10-06 14:02 , rimbabara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


Perghh...first time dengar ada wanita yang siap berimpikan bermadu... selalunya wanita minta simpang...rela bermadu tu normal...tapi ni siap ada impian lagi ni...
Boleh tau Kenapa nak bermadu...mungkin boleh dijadikan pedoman oleh kaum Adam & Hawa....


:) oh..pelik ye..

saya hanya mewakili diri sendiri menyatakan saya menerima poligami. Lagipun,poligami itu tidak salah dan memang tiada salah. Melainkan pasangan itu bersalah jika TIDAK AMANAH memikul tanggungjawab.

Bagi saya, kasih sayang dan cinta itu subjektif dan perlu dikongsi. Tak luak rasa cinta sesama manusia jka kita dahulukan kasih sayang Allah dan rahmat dr Nya..Lagipun, kita hanya pinjaman. Dan segala kepunyaan kita bukan mutlak milik kita temasuk suami atau isteri.

Lagipun,jika saya dapat berpoligami, saya mampu menumpukan banyak kerja. Urusan peribadi mahupun jamae'. Jika bukan giliran saya bersama suami, saya boleh aturkan waktu untuk urusan masyarakat dan sbgnya.

Jika kita sakit, madu kita boleh menjaga kebajikan suami dan sebaliknya.

Namun,saya akui..saya akan memastikan suami saya kelak berkemampuan dari segi fizikal,spiritual dan material. Saya juga mahukan tujuan berpoligami itu jelas dan terang supaya nafsu seronok semata-mata tidak dikuasai mana-mana pihak.

Lagipun, bagi saya: berkahwin biarlah hanya sekali. Jika kita baik dan pasangan kita baik..kita kekal bertemu di negeri abadi. Suami boleh bertemu dengan ramai isteri.Tetapi isteri hanya dapat bertemu dengan suami terakhir..:)

Saya suka memandang suasana poligami yang positif. Masyarakat khususnya wanita tidak dapat menerima hakikat madu dan bermadu kerana senario negatif yang ada hasil daripada poligami yang kurang elok..tidak adil dan sbgnya. Saya mohon jauh ditimpa menjadi seperti pasangan AWIE dan ARNI NAZIRA. Moga jodoh mereka masih kuat untuk kembali bersama.

OK!Setakat ini, impian saya masih ditentang. Saya akan berdoa dan terus berdoa supaya saya dapat menjadi insan kaya. Kaya harta dan kaya jiwa. Supaya kekayaan saya dapat dikongsi kepada mereka yang berhak memilikinya. :)

That's it..


-----------------

::KASIH SAYANG KUNCI KEAMANAN SEJAGAT::


Bookmark and Share

    


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

hidayah_grasio
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23571
Posting: 146
Dari: Pasir Ris

singapore   avatar


posticon Posting pada: 25-10-06 20:22


Assalamualaikum

Pada saya, berpoligami adalah hak seorang lelaki dan bukan hak seorang wanita.. HAK LELAKI SEMATA MATA...

Tetapi, kita mesti ingat, Kenapa lelaki itu ingin berpoligami??? Biasa nya, lelaki itu berpoligami, adalah kerana banyak kekurangan pada isteri pertama.. sebab iotu, kebanyakkan isteri pertama tidak dapat menerima hakikat, bahawa si suami telah bernikah lagi.. dan, macam macam lah tindakan si isteri itu.. jarang si isteri itu, mencari kelemahan dalam diri, mengapa suami mereka mencari pasangan lain..

jarang kita temui, bahawa si isteri yang menyuruh si suami bernikah lagi... mungkin, si isteri sedar akan kelemahan dirinya..

PERINGATAN KEPADA KAUM LELAKI..

jika anda ingin berpoligami, fikir dahulu..
1. adakah anda sudah siap untuk menghadapi risikonya?? maksud saya buruk baiknya anda bernikah lagi

2. adakah anda boleh berlaku adil terhadap kesemua isteri- isteri anda??

3. adakah anda akan memilih kasih diantara mereka semua??

renung renungkanlah..

wallahu a'lam bissawab..

Lain orang lain pendapat

Bookmark and Share

    


  Member Information For hidayah_grasioProfil   Hantar PM kepada hidayah_grasio   Quote dan BalasQuote

imthiyaz
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2004
Ahli No: 11772
Posting: 461
Dari: Selangor @ Shah Alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 00:38


susah nak komen---- biarlah rahsia

Bookmark and Share

    


  Member Information For imthiyazProfil   Hantar PM kepada imthiyaz   Pergi ke imthiyaz's Website   Quote dan BalasQuote

great_teacher
WARGA SETIA
Menyertai: 03.01.2004
Ahli No: 6195
Posting: 739
Dari: ...:::BANDAR DI RAJA MENUJU KE SERAMBI MAKKAH:::...

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 01:17


Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


salam...
kalau ada masa cuba lah baca novel "ayat-ayat cinta" karya habiburrahman...ada ditunjukkan bagaimana keindahan poligami sekiranya syariat al-quran dan as-sunnah yang dijadikan pedoman dalam kehidupan..... :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For great_teacherProfil   Hantar PM kepada great_teacher   Pergi ke great_teacher's Website   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 06:39


Pada 26-10-06 01:17 , great_teacher posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


salam...
kalau ada masa cuba lah baca novel "ayat-ayat cinta" karya habiburrahman...ada ditunjukkan bagaimana keindahan poligami sekiranya syariat al-quran dan as-sunnah yang dijadikan pedoman dalam kehidupan..... :-di


:) saya tidak gemar sangat pada tulisan Habiburrahman.. anyway, saya juga mengumpulkan koleksi darinya


-----------------

::KASIH SAYANG KUNCI KEAMANAN SEJAGAT::
[ Telah diedit oleh: RuMaishaaa pada 26-10-06 06:40 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 08:29


Wassalamu'alaikum wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah pengalaman umi hidup bermadu selama lebih 10 tahun hanyalah usah sesekali tewas dengan bisikan syaiton. Kerana bisikan tersebut hanya ingin mencari kelemahan dan juga menimbulkan prasangka tidak sihat. InsyaAllah sekiranya kita hidup berpandukan Al Quran dan As Sunnah maka poligami itu sekedar sebahagian dari kehidupan yang ditempuhi menurut qada' dan qadar Allah SWT sepertimana rezeki dan yang lain-lain.

Sekiranya seseorang itu tidak bermadu namun ada juga masalah apabila dicemburui oleh ibu mertua dan sebagainya. Tetapi ini masalah lain pula.

Walau apapun nobody's perfect dan kita hendaklah bermula dengan diri kita untuk melihat betapa keadilan Illahi itu untuk memberi kebaikan kepada makhluk-Nya.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - saling hormat menghormati sesama madu dan mempastikan suami sentiasa gembira bila bersama kita dan setiap kali keluar dari rumah kita suami pergi dengan hati yang lapang dan didoakan. Allahumma Ameen!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 09:26


*INGATAN* Poligami
    Assalamualaikum warahmatullah…

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan yang disembah selain Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku
bersaksi bahawa Nabi Muhammmad saw itu hamba dan pesuruhNya. Selawat
berserta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw yang memiliki akhlaq
terpuji dan menjadi ikutan selamanya. Juga buat orang2 yang beramal soleh
dan kesekalian dari kita.

Bismillahir Rahmanir Raheem…

Hari ini, ketika menyelak² akhbar harian, saya agak terkejut membaca berita
perceraian penyanyi rock Awie dan isterinya Arni Nazira. Memanglah saya
pernah terdengar mengenainya sebelum ini tetapi saya menganggapnya hanyalah
khabar angin biasa. Terkilan juga. Walaupun saya sudah lama tidak mengikuti
perkembangan dunia hiburan, tetapi saya akui saya pernah meminati Awie dan
kumpulannya.

Khabarnya perceraian itu disebabkan oleh perkahwinan kali kedua Awie dengan
Rozana Misbun, adik kepada pelakon Haliza Misbun. Dan khabarnya juga, Arni
menjadi berang setelah mengetahui berita perkahwinan yang tersebar
berikutan penyebaran email memaparkan gambar pernikahan Awie hanya setelah
setahun ianya terjadi. Hm… Mungkin yang menyebarkan email itu telah berpuas
hati dengan apa yang terjadi.

Saya menjadi lebih terkilan apabila mengetahui punca perceraian mereka.
Entah mengapalah Arni lebih suka memilih neraka (kerana wanita yang meminta
cerai tidak akan masuk syurga) berbanding dengan payung emas yang
dijanjikan di syurga. Apapun, saya tidak mahu masuk campur urusan rumah
tangga orang lain. Mungkin mereka ada masalah lain. Cuma saya berharap,
wanita lain tidak akan mengikut jejak langkah Arni yang saya kira kurang
bijak ini.

Seketika kemudian saya teringat tentang kisah seseorang yang saya kenal.
Orang ini, setakat yang saya ketahui, adalah merupakan seorang lelaki yang
cukup menyayangi anak² dan keluarganya. Jadi, apabila saya diberitahu
tentang kisahnya yang bermain kayu tiga, menduakan isterinya dengan seorang
wanita lain (khabarnya janda muda), saya agak terkejut dan lebih lagi
terkilan.

Jika dulu, keluarganya menjadi keutamaannya, kini tidak lagi. Anak² dan
isteri sering ditinggalkan dengan alasan bekerja. Tetapi semuanya
terbongkar apabila adik iparnya sendiri melihat dia berbuka puasa bersama
wanita itu. Mereka bertanya kepada saya, apa yang boleh kami lakukan untuk
menyelamatkan keadaan. Buat apa lagi? Hendak diberitahu isterinya? Boleh
jadi menjahanamkan rumah tangga mereka, bukan menyelamatkannya.

Sebenarnya, saya sudah bersedia untuk menasihati lelaki itu tetapi
nampaknya kami tidak berpeluang untuk bersemuka. Dia sentiasa sibuk. Isteri
saya tentu sahaja geram apabila mendengar kelakuan lelaki terbabit. Tetapi
saya katakan kepadanya, saya sendiri belum tentu baik jahatnya. Lebih baik
dia jaga saya baik². Jangan nanti kutuk² suami orang, akhirnya suami
sendiri berkelakuan lebih buruk lagi.

Ia membuatkan saya teringat kepada peristiwa yang berlaku hampir setahun
yang lalu. Secara tiba², kotak masuk email saya didatangi oleh email dari
seorang gadis. Menurutnya, dia amat tertarik dengan artikel yang saya tulis
dan ingin bersahabat dengan saya. Dan bagi saya, setakat bersahabat tidak
ada salahnya. Saya pun melayannya sebagaimana sahabat yang lain. Tanpa saya
duga berlaku sesuatu yang lebih dari itu.

Akhirnya dia berterus terang bahawa dia telah terpikat kepada saya. Dalam
keadaan ini, saya tidak berahsia sedikitpun kepadanya. Saya telah
memaklumkan kepadanya akan status diri saya. Saya telah berkahwin dan
telahpun mempunyai anak. Bahkan nama Abu Naqibah datangnya dari nama anak
saya. Namun katanya, dia tidak kisah bermadu. Bahkan ibunya juga
menggalakkan dengan mengingatkan tentang payung emas di syurga.

Saya tetap menolak dengan berbagai alasan. Dan alasan yang paling popular
tentunya saya tidak berkelayakan untuk berpoligami. Bukan setakat masalah
fizikal seperti ekonomi, bahkan dari segi rohani. Iaitu ilmu dan iman saya
tidak memadai untuk saya memelihara dua orang isteri. Rupa²nya dia begitu
serius dan memujuk saya dengan memberikan berbagai ‘nas dan dalil’ mengapa
layak untuk berpoligami.

Akhirnya saya memberikannya 3 situasi. Situasi pertama, keadaan kerja saya.
Saya bekerja 2 minggu di lautan tanpa pulang ke rumah. Jadi saya hanya
mempunyai masa selama 2 minggu untuk bersama keluarga. Jika saya mempunyai
dua orang isteri, setiap isteri hanya akan bersama saya selama seminggu
bagi setiap bulan. Dia sanggup, katanya. Betul. Dia mungkin sanggup tetapi
bagaimana pula dengan anak²? Kasihan mereka…

Situasi kedua, saya katakan kepadanya betapa lemahnya iman saya sehinggakan
saya bimbang akan terjadi banding membandingkan antara dia dengan isteri
saya. Oh, awak tak boleh begitu. Jangan perbandingkan kami, katanya. Tidak,
kata saya. Perbandingan tetap akan wujud. Mungkin saya akan lebih
menyayanginya kerana dia masih ‘baru’. Jika begitu, bagaimana agaknya nasib
isteri pertama saya?

Atau mungkin, saya akan lebih menyayangi isteri pertama saya kerana layanan
yang diberikan kepada saya memang sangat baik. Jika begini pula yang
berlaku, apakah dia sanggup menerima keadaan bila mana saya berada di
sisinya tetapi saya asyik memikirkan isteri pertama saya hanya kerana dia
tidak mampu melayan saya sebagaimana isteri pertama saya lakukan kepada
saya? Sudah tentu dia akan berkata tidak

Dan situasi ketiga, saya tanyakan kepadanya. Andaikata dia sudah menjadi
isteri kedua saya. Tiba², saya ingin berkahwin untuk kali ketiga. Apakah
dia sanggup melepaskan saya? “Em… Mungkin tak agaknya…” jawabnya perlahan. Lalu
saya katakan kepadanya. Jika dia tidak sanggup melepaskan saya untuk
berkahwin kali ketiga, mengapa dia menjangka isteri saya sanggup melepaskan
saya untuk berkahwin buat kali kedua.

Akhirnya dia bersetuju dan mengambil keputusan untuk menerima pinangan
seorang ustaz, yang saya kira jauh lebih layak untuk menjadi suaminya
berbanding diri saya sendiri. Segalanya ini saya rahsiakan dari pengetahuan
isteri saya dan saya ceritakan hanya baru² ini ketika timbul kes lelaki
yang saya ceritakan pada awal tadi. Bila isteri saya bertanyakan mengapa,
saya katakan apakah jika saya bercerita, dia dapat menerima cerita saya?

Dia hanya tersenyum dan saya yakin dengan jawapannya berdasarkan senyuman
itu. Betul. Jika saya cuba berlagak jujur dan berterus-terang kepadanya,
tentu dia akan bersifat menjaga saya dengan ‘lebih ketat’ agar tidak boleh
‘dirampas’ oleh sesiapapun. Tentu sifat cemburunya akan membara dan
akhirnya, mungkin rumahtangga kami akan musnah atas sesuatu yang sepatutnya
mampu menjaga keharmonian rumahtangga kami.

Saya seorang muslim. Sebagai muslim, adalah HARAM bagi saya menolak
poligami. Tidak pernah sekali² saya katakan berpoligami itu salah. Malah
bagi saya, poligami boleh menyelesaikan banyak masalah dalam masyarakat
amnya dan keluarga khususnya. Apa yang menjadi masalah ialah iman dalam
diri saya. Saya bimbang, pembawaan yang tidak betul akan merosakkan sistem
kekeluargaan Islam yang indah ini.

Iman saya begitu lemah dan rendah. Bagaimana boleh saya bersifat adil
sepertimana Nabi Muhammad saw dengan iman selemah ini? Baginda pernah
diriwayatkan, meminta dipapah ke rumah isterinya apabila tiba giliran
mereka biarpun dirinya sendiri dalam keadaan uzur. Ini kerana Nabi saw
tidak mahu sedikitpun berlaku zalim kepada isteri² Baginda. Baginya,
giliran mereka adalah hak yang boleh dituntut di hadapan Allah kelak.

Sungguhpun Nabi saw mengakui Baginda tidak mampu menyayangi isteri Baginda
secara saksama, namun dari segi pemberian nafkah, meluangkan masa bersama
dan semua hak² lain tidak pernah terabai. Persoalannya, sekiranya saya mahu
mengamalkan poligami, mampukah untuk saya bertindak sebegitu? Saya kurang
yakin. Seperti saya katakan tadi, saya bimbang jika nanti saya teringatkan
isteri pertama saya ketika sedang bersama dengan isteri kedua.

Ada banyak perkara yang perlu diambil kira sebelum seorang lelaki mengambil
keputusan untuk berpoligami. Bagi diri saya, isteri saya akan menjadi kayu
pengukur sama ada saya layak atau tidak. Selagi mana isteri saya tidak
bersetuju untuk saya berpoligami, selagi itulah saya tidak layak. Kerana,
jika seorang isteri saya gagal didiki dengan pegangan Islam yang tulen,
apakah saya mampu mendidik seorang lagi isteri?

Pun begitu, poligami sebenarnya mampu membendung gejala sosial dan maksiat.
Ada kalanya, si suami memerlukan sesuatu yang isteri tidak lagi mampu
berikan. Hendak diceraikan, rasa sayang masih menebal. Apakah yang isteri
sanggup ketika ini? Apakah seorang isteri lebih rela melihat suaminya
berzina daripada merelakan dirinya dimadukan? Sesungguhnya, tidak ada
syariat Islam itu yang sia²…

Poligami boleh menjadi pintu kebahagiaan dan boleh menjadi anak kunci
kepada pintu syurga. Tetapi ia juga boleh menjadi tiket untuk ke neraka.
Bermain dengan hak orang bukanlah perkara yang mudah. Apatah lagi hak ahli
keluarga sendiri. Hak seorang isteri. Maka kerana itu, saya tidak merasakan
diri saya layak untuk berpoligami. Cukuplah. Isteri saya, biarpun bukan
isteri terbaik di dunia, tetapi tetap yang terhebat buat diri saya…..

Sekian buat kali ini. Segala yang baik datang dari Allah dan yang tidak
baik adalah akibat kelalaian saya sendiri.

Wabillahitaufiq walhidayah.

Wassalamualaikum warahmatullah…

-Abu Naqibah-

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

an_nuur2005
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24428
Posting: 25
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 26-10-06 14:48


Bagi ana terpulanglah pada kaum Adam sebab akan dipertanggungjawapkan diakhirat kelak. Dan kaum Hawa memang fitrahnya tidak ingin berkongsi....
wallahhuaklam.
[ Telah diedit oleh: an_nuur2005 pada 26-10-06 14:49 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For an_nuur2005Profil   Hantar PM kepada an_nuur2005   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 15:11


Fuhhh..ganehnya Rumaisha...tegeleng2 budak-budak perempuan kat opis saya baca..

cik Rumaishaa..sudikah jika saya meminang awak untuk datuk saya yang masih handsome..kaya raya baik orangnya..bermadu dengan nenek saya..saya sedia menerima awak jadi nenek saya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 17:38


narrated by Abu Hurayrah:
“Whoever has two wives and gives one of them preferential treatment, he will come on
the Day of Resurrection with half of his body leaning.” (Narrated by Abu Dawud, 2/601;
see also Saheeh al-Jaami’, 6491).

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 17:41


Pada 26-10-06 15:11 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

Fuhhh..ganehnya Rumaisha...tegeleng2 budak-budak perempuan kat opis saya baca..

cik Rumaishaa..sudikah jika saya meminang awak untuk datuk saya yang masih handsome..kaya raya baik orangnya..bermadu dengan nenek saya..saya sedia menerima awak jadi nenek saya...


:) saya hargainya encik samudra atas lamaran tu. Tapi, maafkan saya ye..saya sudah terikat dengan insan lain. Wassalam :)


-----------------

::KASIH SAYANG KUNCI KEAMANAN SEJAGAT::


Bookmark and Share

    


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

siswa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.06.2006
Ahli No: 24900
Posting: 203
Dari: UTM skudai

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 18:32


Pada 24-10-06 02:44 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-06 14:02 , rimbabara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


:) oh..pelik ye..

saya hanya mewakili diri sendiri menyatakan saya menerima poligami. Lagipun,poligami itu tidak salah dan memang tiada salah. Melainkan pasangan itu bersalah jika TIDAK AMANAH memikul tanggungjawab.

Bagi saya, kasih sayang dan cinta itu subjektif dan perlu dikongsi. Tak luak rasa cinta sesama manusia jka kita dahulukan kasih sayang Allah dan rahmat dr Nya..Lagipun, kita hanya pinjaman. Dan segala kepunyaan kita bukan mutlak milik kita temasuk suami atau isteri.

Lagipun,jika saya dapat berpoligami, saya mampu menumpukan banyak kerja. Urusan peribadi mahupun jamae'. Jika bukan giliran saya bersama suami, saya boleh aturkan waktu untuk urusan masyarakat dan sbgnya.

Jika kita sakit, madu kita boleh menjaga kebajikan suami dan sebaliknya.


Lagipun, bagi saya: berkahwin biarlah hanya sekali. Jika kita baik dan pasangan kita baik..kita kekal bertemu di negeri abadi. Suami boleh bertemu dengan ramai isteri.Tetapi isteri hanya dapat bertemu dengan suami terakhir..:)


OK!Setakat ini, impian saya masih ditentang. Saya akan berdoa dan terus berdoa supaya saya dapat menjadi insan kaya. Kaya harta dan kaya jiwa. Supaya kekayaan saya dapat dikongsi kepada mereka yang berhak memilikinya. :)


RuMaishaaa..... Ana selut lah pendirian kamu. Kamulah orang pertama ingin dimadukan yang saya jumpa. Taniah!! brmakna kamu inginkan sunah dimadu. Mudah2han Allah s.w.t mnghadiahkan kamu suami soleh dan semoga kamu dimadukan semata-mata untuk jihad untuk dakwah islam,syiar islam. Amin, takabalallah,.....

saya pula ingin cari isteri pertama seorang hafizah sebab ingin isteri didik anak petang dengan hafalan al-quran dan mlm saya didik mereka dengan akedemik, untuk mndidik anak yang bakal cemerlang dalam akedemik di masa yang sama dakwah sebagai maksud hidup untuk dapat keredhaan Allah.

    ada rezeki jka brkemampuan nak cari isteri kedua muallaf @ mana-mana wanita yang memerlukan pemulihan dan bimbingan islam.

(NAMPAK GAYA saya PERLU AMBIL SUNNAH BERNIAGA sebagai PUNCA REZEKI kerana BERNIAGA HASIL yang LUMAYAN DAN PUNYA BANYAK MASA NAK BUAT DAKWAH,AMAL dan belajar ISLAM)

Doakan ana....

AMIN.................



-----------------
Usahalh sepahit hempedu, insyaallah kejayaan datang semanis madu.... Muhammad s.a.w sudah tiada, tnggjawab kita smbng dkwah Islam.


Bookmark and Share

    


  Member Information For siswaProfil   Hantar PM kepada siswa   Quote dan BalasQuote

pharmaton
Warga 3 Bintang
Menyertai: 28.12.2005
Ahli No: 21480
Posting: 118
Dari: Kuantan

Pahang  


posticon Posting pada: 26-10-06 22:24


Pada 23-10-06 04:23 , naruto-san posting:

!!! QUOTE !!!

lelaki perlu tahu....berpoligami...berkahwin lebih daripada satu....bermaksud....bertambahnya satu lagi bebanan tanggungjawab atas bahunya.....sebelum ini sudahpun ada satu tanggungjawab sebagai suami, bila kahwin 2,3 mahupun 4....bermakna tanggungjawab semakin bertambah.....tugas sebagai suami semakin mencabar.

lelaki...suami yang bertaqwa...sentiasa memikirkan tentang tanggungjawab ini.....tak ada langsung dalam fikirannnya untuk hanya berseronok dengan isteri barunya.....tak jalankan tugas dan tanggungjawab....bermakna di akhirat kelak menanti dia depan Allah SWT untuk diperhitungkan akan tanggungjawab tersebut.

patutnya dah boleh masuk syurga....tiba-tiba anak isteri panggil kat belakang....dihebohkan depan Allah SWT tentang suami dan ayah yang tidak menjlnkan tugas sebagai suami dan ayah.....hhmm, tak pasal2 terpaksa ditunda masuk syurga....silap2 haribulan....segala pahala habis kena bagi kat isteri dan anak2....yang tinggal hanyalah dosa....tak pasal2 kena masuk neraka.

wallahua'lam


setuju dengan naruto-san. kahwin adalah satu tanggungjawab, bukannya berseronok semata-mata.

kahwin lebih daripada satu, maksudnya bertambah lagi tanggungjawab.

Bookmark and Share

    


  Member Information For pharmatonProfil   Hantar PM kepada pharmaton   Quote dan BalasQuote

fatinah_huda
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.02.2004
Ahli No: 7131
Posting: 115
Dari: Jepun

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-10-06 22:50


Pada 26-10-06 09:26 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Entah mengapalah Arni lebih suka memilih neraka (kerana wanita yang meminta cerai tidak akan masuk syurga)


Artikel penulis ni sungguh menarik, tapi walaubagaimana pun adakah tepat ayat di atas ini?

Wanita yang meminta cerai TANPA SEBAB MUNASABAH tidak akan masuk syurga, bukan lebih tepat?

Wallahualam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatinah_hudaProfil   Hantar PM kepada fatinah_huda   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 27-10-06 00:37


sis ghumaishaa memang hebat!! wanita hebat yang pernah saya jumpa berimpian untuk dimadukan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 27-10-06 09:03


hentamla labu...mana-mana sajalah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

great_teacher
WARGA SETIA
Menyertai: 03.01.2004
Ahli No: 6195
Posting: 739
Dari: ...:::BANDAR DI RAJA MENUJU KE SERAMBI MAKKAH:::...

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 27-10-06 15:54


Pada 26-10-06 17:41 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-10-06 15:11 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

Fuhhh..ganehnya Rumaisha...tegeleng2 budak-budak perempuan kat opis saya baca..

cik Rumaishaa..sudikah jika saya meminang awak untuk datuk saya yang masih handsome..kaya raya baik orangnya..bermadu dengan nenek saya..saya sedia menerima awak jadi nenek saya...


:) saya hargainya encik samudra atas lamaran tu. Tapi, maafkan saya ye..saya sudah terikat dengan insan lain. Wassalam :)




nasib baik dah ada...bukan senang nak cari wanita yang dengan rela hati bermadu... (",)

Bookmark and Share

    


  Member Information For great_teacherProfil   Hantar PM kepada great_teacher   Pergi ke great_teacher's Website   Quote dan BalasQuote

nurcinta
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.08.2006
Ahli No: 25829
Posting: 84
Dari: australia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-10-06 17:42


mmm xthu nak kata apa...nampaknya iman saya masih tipis untuk dimadukan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurcintaProfil   Hantar PM kepada nurcinta   Quote dan BalasQuote

NoZaBiZz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.10.2006
Ahli No: 27091
Posting: 268
Dari: UTM Skudai

Johor  


posticon Posting pada: 27-10-06 22:40


Ana boleh terima poligami tetapi bukanlah menjadi impian... Kalau ditakdirkan ana redha tetapi dengan syarat boleh diterima oleh anak-anak... Wallahu'alam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For NoZaBiZzProfil   Hantar PM kepada NoZaBiZz   Pergi ke NoZaBiZz's Website   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 07:38


Sebenarnya berpoligami ni bukan impian seorang lelaki normal. Tapi ikut kesesuaian atau keadaan. Contohnya jika seorang lelaki tu mempunyai seorang isteri yang begitu taat padaNya, taat pada Allah, berakhlak mulia, baik, penyabar, bertanggungjwb, solehah....sehinggakan suaminya tidak berkeinginan berkahwin lain kerana redha dan merasa cukup dengan isteri yang Allah kurniakan....

boleh jadi seorang lelaki nak berpoligami disebabkan isteri pertamanya tak mampu untuk melahirkan zuriat utknya....atau mungkin juga untuk menyelamat atau menjaga janda atau membimbingkan seorang muallaf

saya ada seorang kwan yang isterinya sendiri suruh suaminya mengahwini seorang janda keran kasihan tengok janda tu nak membesarkan anak2nya seorang diri. Tapi kawan saya ni cakap, dia tak boleh terima saranan isterinya sb dia rasa xbersedia atau tak mampu untuk itu....so, semua ni atas kesediaan atau mengikut keadaan atau kesesuaian...

dan macam2keadaan lagi....tak boleh kata semua lelaki normal inginkan poligami...cuma apa yang pasti, lelaki akan berpoligami jika memerlukan dia berpoligami....

saya juga ada seorang kawan muslimat yang baik dan bolehla dikatakan solehah, insyaAllah...saya tanya dia sama ada dia sangguup berpoligami...dan dia jwab insyaAllah dia sanggup sebab itu salah satu sunnah Rasulullah saw...

so, sebenarnya perkara ni ikut atas kesediaan, kekuatan hati, keperluan semasa

kalau ada yang salah, tolong betul kan ...wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 07:38


Sebenarnya berpoligami ni bukan impian seorang lelaki normal. Tapi ikut kesesuaian atau keadaan. Contohnya jika seorang lelaki tu mempunyai seorang isteri yang begitu taat padaNya, taat pada Allah, berakhlak mulia, baik, penyabar, bertanggungjwb, solehah....sehinggakan suaminya tidak berkeinginan berkahwin lain kerana redha dan merasa cukup dengan isteri yang Allah kurniakan....

boleh jadi seorang lelaki nak berpoligami disebabkan isteri pertamanya tak mampu untuk melahirkan zuriat utknya....atau mungkin juga untuk menyelamat atau menjaga janda atau membimbingkan seorang muallaf

saya ada seorang kwan yang isterinya sendiri suruh suaminya mengahwini seorang janda keran kasihan tengok janda tu nak membesarkan anak2nya seorang diri. Tapi kawan saya ni cakap, dia tak boleh terima saranan isterinya sb dia rasa xbersedia atau tak mampu untuk itu....so, semua ni atas kesediaan atau mengikut keadaan atau kesesuaian...

dan macam2keadaan lagi....tak boleh kata semua lelaki normal inginkan poligami...cuma apa yang pasti, lelaki akan berpoligami jika memerlukan dia berpoligami....

saya juga ada seorang kawan muslimat yang baik dan bolehla dikatakan solehah, insyaAllah...saya tanya dia sama ada dia sangguup berpoligami...dan dia jwab insyaAllah dia sanggup sebab itu salah satu sunnah Rasulullah saw...

so, sebenarnya perkara ni ikut atas kesediaan, kekuatan hati, keperluan semasa

kalau ada yang salah, tolong betul kan ...wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 14:33


Wassalamu'alaikum wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah poligami itu sah disisi syarak. Cuma yang menyebabkan ramai wanita fobia sikit ialah bila lelaki yang berpoligami tidak berilmu dan menyalahgunakan hak berpoligami itu.

Contohnya ialah bila si suami itu tidak adil dari segi masa dan juga nafkah zahir dan batin antara isteri-isterinya. Selain itu suami tidak memberikan kasih sayang yang sepatutnya kepada semua anak-anaknya tidak kira dari isteri mana. Kesihan anak-anak yang menjadi mangsa kerakusan nafsu si ayahkan.

Begitulah contoh yang negatif.

Contoh yang positif banyak juga terutama bila ada suami yang begitu prihatin akan keadilan sehinggakan para isteri ikhlas untuk memberikan ruang kepada suami itu ikut kemampuannya.

InsyaAllah poligami tidak salah tetapi yang menjadikan ia ditakuti ialah para lelaki yang menyalahgunakan hak tersebut.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - pengalaman mematangkan seseorang sehinggakan melihat apa jua masalah sebagai cobaan semata-mata.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

hidayah_grasio
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23571
Posting: 146
Dari: Pasir Ris

singapore   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 14:37


Fuuhh..; memang poligami tak salah.. saya tak lah larang orang berpoligami jika mereka ada alasan yang munasabah,.,, poligami itu menjadi sunnah, kalau mereka boleh laksanakn tanggungjawab mereka yang beristeri lebih dari satu.. betul tak???

Bookmark and Share

    


  Member Information For hidayah_grasioProfil   Hantar PM kepada hidayah_grasio   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 14:53


betul pak

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:05


:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:08


kagum dengan wanita yang rela di madu....semoga para suami menghargailah mereka2 ini...janganlah disakiti atau mempersiakan mereka....bukan senang nak dapat...sayangilah dan bimbinglah mereka....

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:13


yang belum bersuami ada yang berani menyuarakan kerelaan hati mereka untuk dimadu....so, bagaimana pula dengan yang sudah berumah tangga? ada tak mana2muslimah yang bergelar isteri dalam portal ukhwah ni berani menyatakan kesanggupan dan ketabahan hati untuk bermadu jika suami ingin bermadu?

ada?...ada? ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:13


yang belum bersuami ada yang berani menyuarakan kerelaan hati mereka untuk dimadu....so, bagaimana pula dengan yang sudah berumah tangga? ada tak mana2muslimah yang bergelar isteri dalam portal ukhwah ni berani menyatakan kesanggupan dan ketabahan hati untuk bermadu jika suami ingin bermadu?

ada?...ada? ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:14


tafaddhal....kitaorang nak tau jugak siapa dia yang tabah tu....hehe :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 15:14


tafaddhal....kitaorang nak tau jugak siapa dia yang tabah tu....hehe :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

bintubahariyah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.08.2006
Ahli No: 25924
Posting: 242
Dari: usm

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 17:46


Pada 28-10-06 07:38 , ridwan_daie posting:

!!! QUOTE !!!

Sebenarnya berpoligami ni bukan impian seorang lelaki normal. Tapi ikut kesesuaian atau keadaan. Contohnya jika seorang lelaki tu mempunyai seorang isteri yang begitu taat padaNya, taat pada Allah, berakhlak mulia, baik, penyabar, bertanggungjwb, solehah....sehinggakan suaminya tidak berkeinginan berkahwin lain kerana redha dan merasa cukup dengan isteri yang Allah kurniakan....

boleh jadi seorang lelaki nak berpoligami disebabkan isteri pertamanya tak mampu untuk melahirkan zuriat utknya....atau mungkin juga untuk menyelamat atau menjaga janda atau membimbingkan seorang muallaf

saya ada seorang kwan yang isterinya sendiri suruh suaminya mengahwini seorang janda keran kasihan tengok janda tu nak membesarkan anak2nya seorang diri. Tapi kawan saya ni cakap, dia tak boleh terima saranan isterinya sb dia rasa xbersedia atau tak mampu untuk itu....so, semua ni atas kesediaan atau mengikut keadaan atau kesesuaian...

dan macam2keadaan lagi....tak boleh kata semua lelaki normal inginkan poligami...cuma apa yang pasti, lelaki akan berpoligami jika memerlukan dia berpoligami....

saya juga ada seorang kawan muslimat yang baik dan bolehla dikatakan solehah, insyaAllah...saya tanya dia sama ada dia sangguup berpoligami...dan dia jwab insyaAllah dia sanggup sebab itu salah satu sunnah Rasulullah saw...

so, sebenarnya perkara ni ikut atas kesediaan, kekuatan hati, keperluan semasa

kalau ada yang salah, tolong betul kan ...wallahua'lam


erm, betul tu, kekuatan hati...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintubahariyahProfil   Hantar PM kepada bintubahariyah   Pergi ke bintubahariyah's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 28-10-06 20:30


Pada 24-10-06 02:44 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!




Lagipun, bagi saya: berkahwin biarlah hanya sekali. Jika kita baik dan pasangan kita baik..kita kekal bertemu di negeri abadi. Suami boleh bertemu dengan ramai isteri.Tetapi isteri hanya dapat bertemu dengan suami terakhir..:)



Assalamualaikum..Saya nak mencelah sikit ni..hihi:-di ..Kalau tak silap saya masa dalam syurga nanti isteri akan bertemu dengan suaminya yang terbaik bukan yang terakhir kan..Cik RuMaishaaa jangan marah pulak ya..Saya nak share apa yang saya tahu saja..

p/s:Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

great_teacher
WARGA SETIA
Menyertai: 03.01.2004
Ahli No: 6195
Posting: 739
Dari: ...:::BANDAR DI RAJA MENUJU KE SERAMBI MAKKAH:::...

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-10-06 07:51


nak minta pendapat sekalian...ana ada seorang sahabat , lepas itu ada seorang muallaf yang luah perasaan kat dia, dengan harapan moga dia dapat dibimbing untuk lebih kenal islam...tapi sahabat ana yang laki ni telah luahkan hasrat hati kepada seorang muslimah lain sebelum tu...jadi dia sekarang tengah serba salah, bagaimana nak buat. Dia pernah cadang poligami kat muslimah tu, tapi dia menolak bulat2...yang muallaf tu pula setuju saja kalau berpoligami...muslimah tu kira-kira ok lah, lepasan sekolah agama...join gerakan pelajar...kira ok lah...tapi bila mai bab poligami..dia lawan keras2...huhu, apa pendapat anda semua..? tinggal muslimah, ambil muallaf atau tinggal muallaf ambil muslimah atau nak poligami tapi muslimah tu pula tak mahu...so bagaimana erk..?

Bookmark and Share

    


  Member Information For great_teacherProfil   Hantar PM kepada great_teacher   Pergi ke great_teacher's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 29-10-06 09:41


Wassalamu'alaikum wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah betul sepertimana kata anakanda sailorman bahawa seorang isteri akan dipertemukan dengan suami yang terbaik imannya kelak di akhirat.

Dan umi nak cerita sikit kisah poligami ni. Ketika umi menjemput sahabat handai ke kenduri walimah suami umi seorang daripadanya (wanita) menyatakan dia juga sanggup berbuat seperti umi. Umi hanya senyum saja sebab tak begitu mudah untuk memberitahunya ketika itu. Semasa majlis kenduri itu dia datang memeluk umi sambil berkata dia tak sanggup pula bermadu sambil menangis sakan. Umi hanya senyum saja.

Sebenarnya poligami ini sebahagian dari taqdir Illahi bukannya pilihan kita. Cuma apabila terjadi anggaplah ia sebagai ujian kepada hamba-hamba-Nya yang ingin beriman. Mungkin tidak diuji dari segi lain tapi diuji dari segi poligami. Jadi kenalah bertasamuh (berlapang dada) dan perbanyak istighfar serta kuatkan dalaman iaitu keimanan serta pertingkatkan ketaqwaan kepada Nya. InsyaAllah meredhai suami berkawin lagi adalah lebih solehah dari membiarkan perzinaan berlaku disebabkan ketamakan seorang isteri. Dan suami pula janganlah mengambil peluang ke atas ketabahan hati seorang isteri yang solehah pula ya :).

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - tidak sanggup menjadi punca kepada keresahan hati suami yang mengharapkan baiti jannati di dunia dan seterusnya ke akhirat. Allahumma Ameen!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Akhi_Arab
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.07.2005
Ahli No: 17612
Posting: 342
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 29-10-06 10:43


Seronok dan agar menyeramkan jugak baca posting dalam artikel ni.. Anyway, hasrat dan keikhlasan Rumaisha saya hormati...

p/s : Selamat Pengantin Baru Rumaisha...

Dari saya dan ummu_munirah

Bookmark and Share

    


  Member Information For Akhi_ArabProfil   Hantar PM kepada Akhi_Arab   Quote dan BalasQuote

mia_sara
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15946
Posting: 65
Dari: BUMI ALLAH

syria  


posticon Posting pada: 29-10-06 15:42


Pada 23-10-06 02:08 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

:)

Honestly, saya kira saya bukan insan abnormal. sebab saya pun berimpian untuk bermadu. tetapi, hasrat hati saya ditentang oleh family sendiri dan sahabat saya. Anyway, saya bersedia untuk bermadu jka diizinkan-Nya.. :)


Kak Mia yakin Acu @ Mar mustahil dimadukan :)

anyway u'r honest lah :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For mia_saraProfil   Hantar PM kepada mia_sara   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.128975 saat. Lajunya....