Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-06-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bila kita terlalu sibuk memikirkan kedudukan diri; kita lupa tanggung jawab kita yang sebenar
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 243
Ahli: 0
Jumlah: 243




  Yang Masuk Ke Sini
khalifah: 4 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 21 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Gelarkan/Panggil orang sebagai IBLIS??


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Gelarkan/Panggil orang sebagai IBLIS??

Please Mendaftar To Post


Oleh Gelarkan/Panggil orang sebagai IBLIS??

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 13-08-06 09:52


Beruk, iblis dan apa lagi

Seram sejuk kita dibuat apabila membaca kilasan dan tepisan Dollah Badawi dan menantunya Khairy Jamaluddin terhadap kritikkan dan serangan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Sebelum ini saya pernah menulis betapa Khairy melabel mereka yang mengkritik beliau sebagai beruk sarkas. Dan semalam ayahanda mertuanya pula melabelkan mereka yang menghalang kerja-kerja beliau sebagai Perdana Menteri sesungguhnya adalah IBLIS. Dollah dipetik sebagai berkata:

Ada pihak-pihak tertentu yang bersikap seperti IBLIS yang cuba mengganggu usaha membangunkan negara kerana IBLIS merasakan ia lebih pandai daripada orang lain.

Nampaknya menantu dan mertua sudah ketandusan istilah-istilah baik untuk digunakan dan sudah mula menggunakan yang kasar-kasar dan pedas-pedas untuk memomok penentang-penentang mereka.

Semalam saya berada dalam satu majlis bersama beberapa cendiakawan dan tokoh-tokoh agama dan apabila membincangkan darihal label IBLIS yang digunakan oleh Dollah ini maka ada yang beranggapan bahawa Dollah sebenarnya telah MENGKAFIRKAN pengkritiknya. Ini merujuk kepada surah al Baqarah ayat 34 yang maksudnya:

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para Malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.

Iblis termasuk golongan orang-orang yang kafir maka melabel seseorang itu iblis samalah bermakna kita menghukumnya kafir!

Dalam kepanasan menahan kritikan yang timpa menimpa ke atas mereka, semalam Khairy pula dengan berani mendedahkan nama dua individu yang didakwanya telah mengeruhkan hubungan antara bapa mertuanya dengan Tun. Dua penghasut itu kata beliau adalah Ibrahim Ali dan Matthias Chang. (Sebelum ini Adnan Yaakob dan Mat Taib menyebut nama Ibrahim dan Dollah Kok Lanas).

Ada yang beranggapan apabila Dollah dan Khairy semakin defensif sebegini maka ia merupakan indikator bahawa serangan-serangan ke atas mereka sesungguhnya telah mula mendatangkan kesan. Mungkinkah akan tergolek dan terlentang pak mertua dan menantunya itu? Hanya takdir yang akan menentukan.

artikel asal

Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

telekung
Warga 5 Bintang
Menyertai: 28.07.2003
Ahli No: 2666
Posting: 386
Dari: pusat bandaraya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-08-06 22:47


wallahualam....ana bukan nak sokong mana-mana..tak ada siapa yang sempurna...ketika seseorang sedang marah macam-macam kata boleh dilontarkan....
ana ikuti artikel tentang kata-kata paklah tentang kalimat 'iblis' ni...tapi paklah umpamakan mereka yang ingin memfitnah& mengganggu keamanan orang lain seperti iblis...apa yang ana faham sikap orang tu disamakan dengan sikap iblis...
wallahualam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For telekungProfil   Hantar PM kepada telekung   Quote dan BalasQuote

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 14-08-06 09:49


hhmm....Paklah berketurunan ulama'....tambah dia pulak berkelulusan bidang agama....tapi panggil musuh sebagai IBLIS....tak patut....tak melambangkan langsung keprofesionalnya sebagai PM....tak menampakkan langsung cerdik pandai menghandle isu-isu yang datang....harapkan saja pakai pakaian ala-ala barat supaya nampak cerdik.

p/s: Nabi SAW sendiri tak pernah gelarkan musuhnya (baik puak2 munafiq mahupun puak2 kafir) sebagai IBLIS.
[ Telah diedit oleh: naruto-san pada 14-08-06 09:50 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

AzmilMustapha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 24880
Posting: 238
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-08-06 13:25


Er...Ulamak2 Kerajaan sekalian, taknak komen ke ?

Kalau pembangkang yang menuduh demikian, sudah tentu riuh satu negara, habis imam-imam dan ustaz-ustaz pelusuk malaysia ditemuramah

Bookmark and Share

    


  Member Information For AzmilMustaphaProfil   Hantar PM kepada AzmilMustapha   Pergi ke AzmilMustapha's Website   Quote dan BalasQuote

InginTahu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.07.2006
Ahli No: 25067
Posting: 116
Dari: malaysia

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 16-08-06 15:25


..ermm.. yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang pemimpin negara.. negara Islam tu.. bkground pun kira dahsyat jugak...

tapi kita semua perlu tahu.. "Iman tidak boleh diwarisi.."
JADI, tidak semua orang yang mempunyai latarbelakang keluarga yang kuat dalam bidang agama 'boleh' diwarisi oleh generasinya yang akan datang... semuanya milik Allah swt dan Allah Maha Mengetahui...

Mungkin pak mentri dah cuba sedaya mungkin dalam melaksanakan tanggungjawabnya... terpulanglah kepada dirinya sendiri.. jika perlu 'lepas' kan..dan 'ganti' yang lebih baik.. rakyat pasti 'memahami'..
CUMA bimbang, jika telah sedar kelemahan(yang sering dipertikaikan dalam beberapa isu utama seperti Lubnan/Murtad dll)....tetapi masih mempertahankan akan timbul pula isu 'menegakkan benang basah'... lagi haru..
APA PUN ANA TETAP BERSYUKUR kepada ALLAH SWT.. dengan keadaan negara sekarang.. ana pasti antum juga begitu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For InginTahuProfil   Hantar PM kepada InginTahu   Quote dan BalasQuote

Marziana_
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.10.2005
Ahli No: 20064
Posting: 96
Dari: Bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-08-06 16:32


Pada 14-08-06 09:49 , naruto-san posting:

!!! QUOTE !!!

hhmm....Paklah berketurunan ulama'....tambah dia pulak berkelulusan bidang agama....tapi panggil musuh sebagai IBLIS....tak patut....tak melambangkan langsung keprofesionalnya sebagai PM....tak menampakkan langsung cerdik pandai menghandle isu-isu yang datang....harapkan saja pakai pakaian ala-ala barat supaya nampak cerdik.

p/s: Nabi SAW sendiri tak pernah gelarkan musuhnya (baik puak2 munafiq mahupun puak2 kafir) sebagai IBLIS.



Assalamualaikum...
Na'am...
sokong kata-kata naruto-san....


-----------------
Benarlah tiada IMAN tanpa ISLAM,dan benarlah tiada ISLAM tanpa IMAN.

Membangun bersama ISLAM.
Takbir! ALLAHUAKBAR..


Bookmark and Share

    


  Member Information For Marziana_Profil   Hantar PM kepada Marziana_   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-08-06 19:20


:oops: tak boleh lah macam tu....panggil orang macam itu.....


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.107961 saat. Lajunya....