Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Semua masalah boleh diselesaikan dengan cemerlang, asalkan kita menumpukan pada penyelesaian, bukan pada masalah. Allah SWT menyertakan penyelesaian untuk setiap masalah.
-- Kang Razzi Armansur

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 4 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: nak isteri kerja atau jadi suri rumah??


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» nak isteri kerja atau jadi suri rumah??

Please Mendaftar To Post


Oleh nak isteri kerja atau jadi suri rumah??

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 21-05-06 21:48


assalamualaikum...muslimin dan muslimat...

apa pendapat sahabat semua...nak isteri jadi suri rumah ke...atau kerja dan bantu suami untuk mantapkan ekonomi? which one will give a best result???

buat muslimat...antunna semua prefer nak jadi suri rumah or nak ada kerjaya jugak?


-----------------
kepada si MaWaR iDaMaN..semoga dikau sentiasa MeKaR di taman..diakari rasa berTUHaN..dihiasi haruman aKhLaK&iMaN..kerana disitulah UkUrAn..JeLiTaNyA seorang perawan


Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

Farishah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2005
Ahli No: 16036
Posting: 808
Dari: depan komputer

somalia  


posticon Posting pada: 21-05-06 21:56


both...;)

Bookmark and Share

    


  Member Information For FarishahProfil   Hantar PM kepada Farishah   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 21-05-06 22:39


aiyyo farishah...apa yang both? nak kerja dan jadik suri rumah lah ni? seimbangkn kedua2nya ek?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

sutera_kasih85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari: ~~SoMewHerE~~

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-05-06 22:45


Pada 21-05-06 21:48 , bintu_ruQaiah posting:

!!! QUOTE !!!

bantu suami untuk mantapkan ekonomi


itu jadi pilihan....insyaAllah :-)


-----------------
SeErat SimpulaN SeinteAm ukHwaH



Bookmark and Share

    


  Member Information For sutera_kasih85Profil   Hantar PM kepada sutera_kasih85   Pergi ke sutera_kasih85's Website   Quote dan BalasQuote

era
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.03.2005
Ahli No: 15229
Posting: 129
Dari: b.baru bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-05-06 23:37


Wassalam...
Kalau ikutkan ana,ana nak kerja bantu suami...
Tapi kebanyakan kawan ana yang muslimin nak isteri jadi suri rumah..Mereka kata lebih baik...dapat didik anak2 betul-betul..
Walau apa pun terpulangla pada suami ana nanti..ana ikut saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For eraProfil   Hantar PM kepada era   Quote dan BalasQuote

Farishah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2005
Ahli No: 16036
Posting: 808
Dari: depan komputer

somalia  


posticon Posting pada: 21-05-06 23:45


Pada 21-05-06 22:39 , bintu_ruQaiah posting:

!!! QUOTE !!!

aiyyo farishah...apa yang both? nak kerja dan jadik suri rumah lah ni? seimbangkn kedua2nya ek?




erm....mengikut keadaan...kalau keadaan mengizinkan saya akan bekerja tapi kalau tidak akan menjadi suri rumah...

pada saya waktu yang tidak mengizinkan itu adalah ketika anak masih kecil...saya agak sedih dengan anak yang masih kecil yang dijage oleh "bibik" ataupon pengasuh...kerana pada saya ketika anak masih kecil iaitu 3 tahun pertama adalah waktu dimana proses pembelajaran yang kita boleh letak macam-macam input...orang lain tidak akan sama mendidik seperti mana ibunye sendri yang mendidik...walaupon hantar kepada pengasuh pun tak sama macam ibu yang menjaga...ini pendapat saya saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For FarishahProfil   Hantar PM kepada Farishah   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 22-05-06 00:27


ana agree with u farishah..:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-05-06 01:06


Pada 22-05-06 00:27 , bintu_ruQaiah posting:

!!! QUOTE !!!

ana agree with u farishah..:)


Kalau ruqaiyah saja bab kawin.. kenapa?? Nak kawin ke? hahaha..
Apapun, selagi suami mampu, baikla jadi suri rumah kerana untuk memastikan anak jadi baik, guru2 sahaja tidak cukup. Kuasa ibu lebih hebat dan 100% diyakini...


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

Farishah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2005
Ahli No: 16036
Posting: 808
Dari: depan komputer

somalia  


posticon Posting pada: 22-05-06 01:41


Pada 22-05-06 01:06 , fahim posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-05-06 00:27 , bintu_ruQaiah posting:

!!! QUOTE !!!

ana agree with u farishah..:)


Kalau ruqaiyah saja bab kawin.. Kenapa?? Nak kawin ke? hahaha..
Apapun, selagi suami mampu, baikla jadi suri rumah kerana untuk memastikan anak jadi baik, guru2 sahaja tidak cukup. Kuasa ibu lebih hebat dan 100% diyakini...




ruqaiyah...saya bls kan bagi pihak awak ye...semua wanita ingin berkahwin...sebaik2 wanita itu yang cepat kahwin nya dan murah mahar nya....kenapa fahim tknk kawin ke? :-P

ps: gurau saja jangan marah aa nanti kena jual.. :lol:

Bookmark and Share

    


  Member Information For FarishahProfil   Hantar PM kepada Farishah   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-05-06 02:10


Pada 22-05-06 01:41 , Farishah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-05-06 01:06 , fahim posting:

!!! QUOTE !!!



ruqaiyah...saya bls kan bagi pihak awak ye...semua wanita ingin berkahwin...sebaik2 wanita itu yang cepat kahwin nya dan murah mahar nya....Kenapa fahim tknk kawin ke? :-P

ps: gurau saja jangan marah aa nanti kena jual.. :lol:


Hahaha, bukan tak nak kawin. Sapa tak nak kawin kat dunia ni. Kawin la yang paling best... Tapi kalau ye pun tak payah la menunjukkan ketidaktahanan kita itu.. Kantoi la yang kita tengah gersang.. Ha3, kontrol la sikit.. Anyway, tak marah pun..


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

Farishah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2005
Ahli No: 16036
Posting: 808
Dari: depan komputer

somalia  


posticon Posting pada: 22-05-06 02:34


Pada 22-05-06 02:10 , fahim posting:

!!! QUOTE !!!



Hahaha, bukan tak nak kawin. Sapa tak nak kawin kat dunia ni. Kawin la yang paling best... Tapi kalau ye pun tak payah la menunjukkan ketidaktahanan kita itu.. Kantoi la yang kita tengah gersang.. Ha3, kontrol la sikit.. Anyway, tak marah pun..




huhu 1st time dengar word ketidaktahanan kelakar pula...:lol: pada saya tak salah kita merangcang awal..tu lah yang di namakan future plan...hehe bak pepatah mengatakan...u fail to plan u plan to fail... :-P
[ Telah diedit oleh: Farishah pada 22-05-06 02:35 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For FarishahProfil   Hantar PM kepada Farishah   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 22-05-06 07:51


lawak lah farishah dan fahim...:)

tak ada la...fahim, ini bukan masalah ketidaktahanan. harap enta tak salah faham. bukan semua manusia kat dunia ni yang tau tentang perkara2 macam ni. mungkin enta dah ahli dan boleh berfikir dengan 'waras' dan berpandukan nas2 dalam perkara begini...kira expert la. jadi tak perlu pendapat orang lain.

tapi...ana mempunyai sahabat2 dan kawan2 daripada golongan yang bukan ahli dalam bidang agama...dan kebanyakan mereka berhadapan dengan masalah2 serupe ni. ana pun bukannya arif sangat, tapi dalam perkara atau sudut lain, ansyaAllah ana boleh nasihat dan bagi pendapat ana pada sahabat2 ana tu....dan dalam masa yang sama, ana boleh fikir dan nilai jugak untuk diri ana...tapi untuk perkara kawin-mawin ni...ana memang tak tahu nak bagi bagaimana?. memang kurang la...sebab ini melibatkan masa depan, bkongsi hidup dengan orang yang asing bagi kita...dan macam-macam lagi...
lagipun ana sendiri tak pernah terfikir benda ni...yela...kita ni kecik lagik!:) cumenye...bila dah ramai kawan yang semakin meningkat dewasa ni...macam2la pula masalahnya. salah 1 nya inila...bila depa minta pendapat...ana blur...tak tahu nak bagi pendapat bagaimana?...

so...ana minta sesiapa yang pendapat bernas yang boleh dikongsi perkara ni dengan ana dan sahabat2 ana...kongsi2ler...

fahim ni...masalah kawin ni buknnye nak cakap tentang ketidaktahanan tu...tapi ni jugak soal tanggungjawab dan kemampuan diri...zahir dan batin...tak kan soal batin saja...zahir tu pun 1 of the most important thing...betui tak? kalau tak betui tulung betuikan ye...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

airah77
Warga 4 Bintang
Menyertai: 08.12.2005
Ahli No: 20959
Posting: 158
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-05-06 12:34


semua betul...

Bookmark and Share

    


  Member Information For airah77Profil   Hantar PM kepada airah77   Quote dan BalasQuote

muslimin2303
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2005
Ahli No: 14727
Posting: 83
Dari: kuala lumpur

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 22-05-06 13:30


bagai ana kalau boleh nak bakal isteri ana jadi suri rumah sepenuh masa...tapi memandangkan kaadaan ekonomi sekarng..ana serahkan pedanya untuk buat keputusan nanti..hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin2303Profil   Hantar PM kepada muslimin2303   Quote dan BalasQuote

taufiq111
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.09.2004
Ahli No: 11035
Posting: 270
Dari: UKM

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 22-05-06 14:11


isu isteri berkerja, bukanlah satu isu yang baru diperkatakan... ia telah diperkatakan sejak beberapa tahun dahulu...

Apa yang boleh saya lontarkan adalah, situasi pada hari ni sememangnya memerlukan kewangan sokongan daripada pihak isteri, selain ianya sudah menjadi tanggung jawab si suami....

Dalam hal ini, perlu ada kerjasama di antara kedua pihak bagi membina sebuah rumah tangga yang harmoni...

Bagi saya, tidak ada masalah jika isteri berkerja, tetapi tanggung jawabnya tidak diabaikan sebagai seorang isteri dan seorang ibu.. di mana seperti yang kita tahu, tugas mendidik anak-anak adalah bermula dari ruang-lingkup rumah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For taufiq111Profil   Hantar PM kepada taufiq111   Quote dan BalasQuote

Vitamin_Hati
WARGA SETIA
Menyertai: 28.02.2006
Ahli No: 23062
Posting: 656
Dari: UK

uk  


posticon Posting pada: 22-05-06 15:14


saya nak kedua-duanya...satu kprihatinan isteri menolong suami dalam ekonomi keluarga..kita ini kaum lelaki..patut jugak tolong isteri kat rumah...insyaAllah kelak......

saya nak kedua2nya..sebab....pertama, setiap perempuan ada cita2nya yang tersendiri..bagilah peluang padanya untuk mencapai cita2nya....rasa tak salah andaikata mendapat keizinan dari suami untuk bekerja...untuk bayar duit pinjaman..huhuhuhuhuuu
kedua, adalah.......kaum hawa akan mengetahui kewajipannya di rumah....so, better dalam hal ini..antara suami dan isteri tahu akan peranan masing-masing dalam menggerakkan konsep ~RUMAHKU.....SYURGAKU~ insyaAllah..
tapi..ingat...kita ie orang lelaki sebagai ketua keluarga pandai mencorak isteri dan anak2 ke jalan yang diredhai....

sama-sama saling mengingati diri sendiri...dunia ni ibadat taman permainan dan akhirat itu adalah kehidupan yang abadi......

sama-sama kita jadi haman yang bertaqwa......Ya Allah...redhailah kehidupan kami....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Vitamin_HatiProfil   Hantar PM kepada Vitamin_Hati   Quote dan BalasQuote

Vitamin_Hati
WARGA SETIA
Menyertai: 28.02.2006
Ahli No: 23062
Posting: 656
Dari: UK

uk  


posticon Posting pada: 22-05-06 15:15


~Wahai Tuhanku, Perbaikilah untukku agamaku,yang Menjadi Pedoman hidupku dan Perbaikilah untukku duniaku, yang padanya aku beroleh kehidupan dan Perbaikilah akhiratku, yang padanya tempat kembaliku
dan Jadikanlah kehidupan ini sebagai tempat bertambahnya segala kebajikanku dan Jadikanlah matiku sebagai tempat istirehatku dari segala kejahatan~. amin....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Vitamin_HatiProfil   Hantar PM kepada Vitamin_Hati   Quote dan BalasQuote

AsFaRiNa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.02.2005
Ahli No: 14050
Posting: 208
Dari: Jelapang Padi

Kedah  


posticon Posting pada: 22-05-06 16:03


Pada 22-05-06 15:14 , Vitamin_Hati posting:

!!! QUOTE !!!

kita ini kaum lelaki..patut jugak tolong isteri kat rumah...insyaAllah kelak......

setiap perempuan ada cita2nya yang tersendiri..bagilah peluang padanya untuk mencapai cita2nya....
rasa tak salah andaikata mendapat keizinan dari suami untuk bekerja...
untuk bayar duit pinjaman..huhuhuhuhuuu

!!! QUOTE !!!




-----------------
ingin sentiasa dipuji itu tanda iman diuji
bila hati redha dikeji itu tanda iman yang suci
[ Telah diedit oleh: AsFaRiNa pada 22-05-06 16:06 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For AsFaRiNaProfil   Hantar PM kepada AsFaRiNa   Pergi ke AsFaRiNa's Website   Quote dan BalasQuote

annynatasha88
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17875
Posting: 177
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-05-06 22:28


tak kisah lah antaranya..asalkn,isteri itu boleh menjadi seorang ibu dan isteri yang baik kepada suami dan anak2 nya...tangunggjwb dilakukn dengan penuh ikhlas dan dedikasi....ketika kerja,dia boleh menjadi pekerja yang pbuh brtngunggjwb,dan ketika dirumh,menjadi isteri dan ibu yang penuh dedikasi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For annynatasha88Profil   Hantar PM kepada annynatasha88   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 22-05-06 22:47


kedua-duanya pun boleh.. sementara tak ada anak elok juga kalau bini kerja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

iza79
Warga Rasmi
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24412
Posting: 11
Dari: terengganu

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 11:31


apa pun terserah pada suami. kalau suami suruh berhenti, nak tak nak kena berhenti kerja...
tapi yang penting setiap keputusan mesti melalui perbincangan dulu antara suami isteri, baru akan dapat keputusan yang terbaik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For iza79Profil   Hantar PM kepada iza79   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 11:45


:-di kalau dom kat rumah lagi bagus sebab dapat juga anak2...buat keje2 rumah.....

:-) kira lagi suka isteri dok umha laa,......


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 11:45


:-di kalau dom kat rumah lagi bagus sebab dapat juga anak2...buat keje2 rumah.....

:-) kira lagi suka isteri dok umha laa,......


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 11:45


:-di kalau dom kat rumah lagi bagus sebab dapat juga anak2...buat keje2 rumah.....

:-) kira lagi suka isteri dok umha laa,......


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 24-05-06 00:07


Pada 23-05-06 11:45 , eme86 posting:

!!! QUOTE !!!

:-di kalau dom kat rumah lagi bagus sebab dapat juga anak2......



Lain macam saja bunyiknya.. JUGA ke JAGA???


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 24-05-06 00:08


dapat JAGA or dapat JUGA... hehehehe duduk rumah produktif sikit agaknya erk....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 00:10


saya lebih prefer isteri saya jadi suri rumah, tapi insyaAllah saya takkan halang kalau dia nak kerja selagi tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu tidak terabai, sebab itulah tugas utama seorang isteri....


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|
[ Telah diedit oleh: ibnu_musa pada 24-05-06 00:15 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

zahrawi_achik
Warga 1 Bintang
Menyertai: 24.05.2006
Ahli No: 24519
Posting: 39
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 24-05-06 06:24


Pada 22-05-06 22:28 , annynatasha88 posting:

!!! QUOTE !!!

tak kisah lah antaranya..asalkn,isteri itu boleh menjadi seorang ibu dan isteri yang baik kepada suami dan anak2 nya...tangunggjwb dilakukn dengan penuh ikhlas dan dedikasi....ketika kerja,dia boleh menjadi pekerja yang pbuh brtngunggjwb,dan ketika dirumh,menjadi isteri dan ibu yang penuh dedikasi..


betul betul, kedua2 ok...untuk yang jadi suri rumah sepenuh masa, boleh berkhidmat untuk suami, melayan sepenuhnye kehendak suami, dan mnguruskan hal ehwal rumahtangga secara sistematik..

bagi yang berkerjapun apa kurangnye, jika dimendapat suami yang memahami, faham tentang perjuangan islam.. contohnya isteri doktor, kerja doktor kan mulia, dapat bantu anak2 dan orang islam, lagipun skrgni tak ramai doktor sakit puan wanita islam, yang ramai lelaki india..teramatlah kasihan tengok ibu2 berbidankan orang lelaki yang bukan islam dan alangkah moleknye yang memegang ibu2 untuk menyahut kelahiran baru tu adalah wanita islam..dapat byg tak bagaimana? tu baru bidang doktor, cuba fikir bidang2 lain yang memerlukan campur tngn wanita..wallahu'alam :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For zahrawi_achikProfil   Hantar PM kepada zahrawi_achik   Quote dan BalasQuote

fazleena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.10.2006
Ahli No: 26860
Posting: 214
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 11:00


erm...kita belajar tinggi-tinggi...nak kerja kan...nak berbakti pada masyarakat dan bangsa...
tapi kat suami dan anak2 pun kena berbakti jugak....
hehe...mesti yang dalam ukhwah ni ramai yang akan berkerjaya...
umi saya boleh saja jadi suri rumah dan kerja...ala... pandai2 lah...
saya pun mungkin nak tumpu perhatian kat kerja juga nanti..
kawin itu tak fikir lagi...heheh..tapi nak jugak!

Bookmark and Share

    


  Member Information For fazleenaProfil   Hantar PM kepada fazleena   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 08-12-06 11:04


saya nak isteri saya kerja...ehh..silap, ni tanya pendapat lelaki saja ke..??

Bookmark and Share

    


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

ad-din
WARGA SETIA
Menyertai: 19.09.2005
Ahli No: 19148
Posting: 648
Dari: terengganu-

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 11:07


kena tengok juga ekonomi rumah tangga dan keadaan hidup sekarang ni yang memerlukan suami isteri bekerja.. harga barag2 makin naik.. anak2 sekolah makin mahal.. kalau harapkan suami seorang saja.. tak cukup.. lain lah kalau suami tu gaji dia rm10 ribu sebulan.. tapi ana nak kerja bersama2 dengan isteri nanti kalau dah kawin.insyaalah.. sebab ana nak berniaga sama-sama dengan isteri.. jadi setiap masa bersama..huhu..tapi kalau ana dah kaya nanti nak isteri rehat kat rumah saja jaga anak2..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ad-dinProfil   Hantar PM kepada ad-din   Quote dan BalasQuote

Farveen
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2006
Ahli No: 27631
Posting: 256
Dari: Bangi

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 11:19


salam..
saya ni, kalaulah bukan sebab faktor kewangan, memang saya tak nak lah pergi kerja..

dahlah anak org jaga, balik2 saja dah pukul 7 sampai rumah, main-main dengan anak kejap, nak solat, nak masak, tup2, pukul 8, anak dah tidur..

sian anak2..kalau suami ok lagi, atleast dia tau, memang kerja sebab kena tolong dia tambahkan pendapatan..

honestly, kalau dengan pendapatan suami saya saja, dah cukup untuk kami sekeluarga, memang saya tak hingin langsung kerja..
duduk rumah, jaga baby lagi best..

saya baru 2 bulan kerja..tupun sebab nak tampung bayaran bulan2 rumah baru beli..duit suami, lepas potong kereta, rumah, insurans, utilities, tinggal zero! maklumlah, kerja kerajaan..bukan banyak pun gaji..

so, kalau tanya sayalah, memang nak jadi suri rumah sepenuh masa..tak payah bimbang org didik yang bukan2 anak kita..blablabla..

wallahu alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For FarveenProfil   Hantar PM kepada Farveen   Pergi ke Farveen's Website   Quote dan BalasQuote

Farveen
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2006
Ahli No: 27631
Posting: 256
Dari: Bangi

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 11:19


-same posting..Sorry..-


-----------------
http://360.yahoo.com/farwynafaroque
[ Telah diedit oleh: Farveen pada 08-12-06 11:24 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For FarveenProfil   Hantar PM kepada Farveen   Pergi ke Farveen's Website   Quote dan BalasQuote

Farveen
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2006
Ahli No: 27631
Posting: 256
Dari: Bangi

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 11:19


-Sorry, tersend banyak kali..tak tau bagaimana jadi begini..hehe..Sorry..-


-----------------
http://360.yahoo.com/farwynafaroque
[ Telah diedit oleh: Farveen pada 08-12-06 11:23 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For FarveenProfil   Hantar PM kepada Farveen   Pergi ke Farveen's Website   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 08-12-06 11:26


it's ok farveen..;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

jiha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.02.2004
Ahli No: 6966
Posting: 238
Dari: PeRaK

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 13:56


ikut keadaan...tapi nak bkeje sebelum bgelar ibu..
kalau suami mampu lebih baik jadi suri rumah didik anak2...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jihaProfil   Hantar PM kepada jiha   Quote dan BalasQuote

firda94
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21277
Posting: 32
Dari: UPM

Kelantan  


posticon Posting pada: 08-12-06 14:51


Saya amat setuju dengan Farveen sebab saya berada dalam situasi yang sama.

Rasanya kalau pendapatan suami cukup untuk menyara keluarga dan memenuhi semua keperluan keluarga adalah elok kalau isteri jadi suri rumah. Bila isteri bekerja, masa yang dapat diluangkan untuk anak-anak dan keluarga setiap hari cuma tak sampai 8 jam. Pukul 7 pagi keluar kerja, 7 petang baru balik. Bakinya tinggal 12 jam. Tolak waktu tidur [email protected] jam tinggal [email protected] 7 jam saja. Tolak aktiviti lain seperti cuci baju, memasak, kemas rumah, cuma tinggal berapa jam saja anak-anak dapat bersama ibu mereka, kasihan anak -anak. Dibandingkan dengan masa mereka bersama pengasuh selama 10 jam sehari.

Kalau tak kerana membantu suami, saya lebih suka jadi suri rumah

Bookmark and Share

    


  Member Information For firda94Profil   Hantar PM kepada firda94   Quote dan BalasQuote

mohd
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 401
Posting: 283
Dari: kl

ireland  


posticon Posting pada: 08-12-06 15:25


bismillah...
kalau saya nak isteri saya dok rumah juga anak-anak..takkan nak bagi bibik juga...first..bfor ada anak biar dia kerja dulu maybe dah 2,3 tahun..kerja keras..cari duit..banyak then buka bisnes send ..buka kdai makan ke...apa ke..yang boleh kerja sama-sama....untung lebih..so..time tu biar lah isetri dok rumah...insyaALLAh time tuu...finance pun dah ok agaknya

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdProfil   Hantar PM kepada mohd   Quote dan BalasQuote

triptofana
WARGA SETIA
Menyertai: 22.02.2005
Ahli No: 14611
Posting: 639
Dari: sElaNgoR

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 16:08


kalau diikutkan hati memang tak nak kerja bila dah kawin nanti, tapi tak tau lagi macam mana keadaan kewangan bakal suami, hehehe...

itulah harap-harap dapat kawin dengan orang kaya, so tak payah lah kerja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For triptofanaProfil   Hantar PM kepada triptofana   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 08-12-06 16:11


tengok lah macam mana.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.136234 saat. Lajunya....