Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 04-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Men are born to succeed, not fail.
-- Henry David

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 60
Ahli: 0
Jumlah: 60




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 1 hari, 27 minit yang lalu
Muslim1987: 7 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: TABLIGH????? apa persepsi anda?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» TABLIGH????? apa persepsi anda?

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:

Oleh TABLIGH????? apa persepsi anda?

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-06 14:18


Topik ni dah pernah di bincang tapi dah tenggelam lama dah..kini Ukhwah dah ramai ahli baru....so minta sedikit respon kalian...Ada yang kata tabligh sesat, ada yang kata bagus..malah majlis agama Islam Sbah pernah istihar HARAM...ini kenyataan yang ana baca sendiri melalui satu pekeliling yang ditampal di Salah satu masjid di kawasan ana...jadi apa pandangan kalian..mana tahu ada pengalamn2 tertentu yang boleh di kongsi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 02-04-06 14:46


..rasanya topik ni tak tenggelam lagi.. so boleh posting pada yang lama saja... buat apa nak banyakkan topik yang sama... tapi ana kena komen sikit....

-sesuatu yang berlandaskan alquran dan assunnah sapa la yang berani haramkan tu...sapa la yang sesat tu yang katakan sunnah nabi ni satu kerja yang sesat ..... tapi kena tahu juga gerakan tabligh yang mana majlis agama islam tu haramkan.... kalau tabligh yang digelar sesetengah pihak sebagai tabligh maulana Ilyas.... tak mungkin haram sebab mereka bergerak di seluruh negara dan dunia...Di Malaysia pusat Markasnya di Sri Petaling.... setiap negeri juga ada markasnya... bergerak bebas atas dana sendiri dari rezeki kurniaan Allah s.w.t... Di persilakan yang ragu2 sertai jemaah yang keluar 3 hari di sekitar anda atau dimana saja.... gerakan ni dijalan kan secara terbuka... tiada rahsia2... kalau nak join any time boleh ..tak perlu bye'ah.... objektif gerakan ni pada pandangan ana ialah untuk memperbaiki iman sendiri dan mengajak umat sama-sama baiki iman... ana pernah ikut dan ana sangat pasti tiada sebarang perkara yang salah dari segi undang2 syariat mahupun negara... semuanya baik2 saja... cubalah ikut.... bagi ana gerakan ni terlalu baik cuma kita saja yang lemah dan tak mampu korbankan sedikit harta dan masa.... satu lagi ana nak nasihatkan sesiapa yang nak bagi pendapat pastikan kenal dulu gerakan ni supaya jangan difitnah orang yang melakukan suruhan Allah dan sunnah Rasulullah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

mizie_hafiz80
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3144
Posting: 928
Dari: Malaysia

saudiarabia  


posticon Posting pada: 02-04-06 14:48


Dia orang ada sumbangan pada Islam . kenapa nak kondemkan jemaah lain..? Ana nak tanya anta, apa sumbangan anta pada Islam...?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mizie_hafiz80Profil   Hantar PM kepada mizie_hafiz80   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 02-04-06 14:55


saya suka tabligh..mereka rajin beribadah..ada semangat persaudaraan..pertama sekali saya dipaksa diri saya menangis semasa saya mengikut jemaah tabligh..

BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH

Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-06 14:56


Ana joint Tabligh...Ana juga join PUM... Ana Ahli PAS tak macam enta mizie_hafiz80... enta dah banyak beri sumbangan pada Islam kalau boleh ajaklah ana sekali

sumbangan ana sangat sedikit... boleh dikatakan tak ada lagi sumbangan.... Ana cakap benar..sedih bila majlis agama islam kat sabah Haramkan... ada juga yang perlekeh tentang jemaah ni...ustaz ana pernah bagi tahu...kita tak boleh ikut tabligh...sedih bila ustaz sendiri kata macam tu

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

nur_malam99
WARGA SETIA
Menyertai: 15.10.2003
Ahli No: 4371
Posting: 1239
Dari: bumi Allah

Sarawak  


posticon Posting pada: 02-04-06 15:27


salam.

rasanya tajuk sebegini telah ada...
boleh rujuk dan klik sini... sudah ada lima muka surat komentar...

jemaah tabligh

cumanya sedikit dari ana,
bukankah dalam Quran telah menyatakan,

(surah An-Nisaa' - 4:58.)
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

(surah An-Nisaa' - 4:59.)
Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.


ana rasa, selagi kumpulan itu mengajak ke arah kebaikan, menyeru ke jalan Allah, taat pada Quran dan Sunnah, tidak salah andai kita ikut serta dan menyokong...


waallahu'alam....
[ Telah diedit oleh: nur_malam99 pada 02-04-06 16:22 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_malam99Profil   Hantar PM kepada nur_malam99   Pergi ke nur_malam99's Website   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-06 16:12


good...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

anaksolehah07
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.03.2006
Ahli No: 23171
Posting: 85
Dari: bumi Allah..

uk  


posticon Posting pada: 02-04-06 17:00


ikut la jemaah apa-apa pun asal tak bertentangan dengan syariat....pas,jim,abim,tabligh,etc..semua tu amatla baik..semua punya misi dan visi yang same..buatla pilihan yang terbaik dan sesuai dengan jiwa..

yang jadi masalah sekarang bila ahli tu sdr yang buat masalah..bukan pada jemaah itself..eg.bila seorang student tak tau awlawiyyat dia..tak masuk class pagi prog tabligh(berlaku pada seorang kenalan rapat) dan at last kena buang university..thats di masalah..sedih betul bila jadi bnde2 macam ni...tu dah jadi satu fitnah buat jemaah tu buat sesiapa yang tak paham kat luar sana...wallahua'lam...

p/s: jangan ikut ajaran sesat dah la..:))

Bookmark and Share

    


  Member Information For anaksolehah07Profil   Hantar PM kepada anaksolehah07   Quote dan BalasQuote

RenTokiL_IniTiaL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23578
Posting: 102
Dari: atas Bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 02-04-06 18:02


tabligh tu oklah nak kata haram memang tak patut, tapi sebenarnya banyak lagi kelemahan2 dan kekurangan2 yang patut mereka perbetulkan.

ibadat kuat tu bagus, ibadat, ibadat jugak. tapi ilmu pengetahuan, persediaan untuk berdakwah, method berdakwah, pakaian, identiti, kemajuan, perkembangan politik, ekonomi...tu semua nak kena di titik berakkan.

bayangkanlah kerja dakwah bukan senang, bukan hanya kita pergi ke negara orang, ajak depa masuk islam, lepas masuk tinggalkan...patut kena buat macam nabi s.a.w, dah islamkan orang, hantar guru untuk bimbing sedara baru..tak boleh sekadar lepaskan batuk di tangga.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RenTokiL_IniTiaLProfil   Hantar PM kepada RenTokiL_IniTiaL   Quote dan BalasQuote

segerak_searah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23281
Posting: 127
Dari: Kem Sg Besi

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 02-04-06 20:52


Bagi pendapat ana tabligh ini marupakan sesuatu perkara yang baik. Ini kerana di dalam tabligh kita bergerak keseluruh pelusuk untuk mengembangkan syiar islam dan juga menarik umat islam di negara ini untuk beribadah ke hadrat-Nya. Namun kita harus ingat dan tidak sesekali terlepas pandangan bahawa kita masih punya tanggungjawab yang lain selain dari beribadat kepada Allah S.W.T. Tanggungjawab kepada anak, isteri, ibu-bapa, keluarga, majikan dan sebagainya. Wallahualam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For segerak_searahProfil   Hantar PM kepada segerak_searah   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 02-04-06 21:49


Pada 02-04-06 18:02 , RenTokiL_IniTiaL posting:

!!! QUOTE !!!

tabligh tu oklah nak kata haram memang tak patut, tapi sebenarnya banyak lagi kelemahan2 dan kekurangan2 yang patut mereka perbetulkan.

ibadat kuat tu bagus, ibadat, ibadat jugak. tapi ilmu pengetahuan, persediaan untuk berdakwah, method berdakwah, pakaian, identiti, kemajuan, perkembangan politik, ekonomi...tu semua nak kena di titik berakkan.

bayangkanlah kerja dakwah bukan senang, bukan hanya kita pergi ke negara orang, ajak depa masuk islam, lepas masuk tinggalkan...patut kena buat macam nabi s.a.w, dah islamkan orang, hantar guru untuk bimbing sedara baru..tak boleh sekadar lepaskan batuk di tangga.





1-jemaah tabligh yang dibenarkan untuk dakwah orang kafir secara lansung dan berjemaah hanyalah di srilanka tak silap ana kerna hampir 90% umat islam di sri lanka telah menjaga solat maka di benarkan mereka dakwah orang kafir..

2-tabligh ni tak menghalang mana-mana ahlinya untuk mencari harta ,berpolitik atau pun pakai kereta mewah, berharta,pakai pakaian yang hebat2... cuma sesetengah ahlinya memang zuhud dunia dan kalau anta nak tahu ramai ahli jemaah ni dari golongan profesional dan hebat ekonomi serta maju dan tinggi ilmunya...

3- jemaah ni mengajak sama-sama belajar ilmu yang mudah2 supaya mudah difahami... walaupun tak semua ahli jemaah tabligh ni berilmu tinggi tapi ramai juga yang hebat2... maulana pun ramai dalam gerakan ni...

4-tujuan jemaah ni untuk membaiki iman dan amal... tak ada halangan untuk mencari ilmu di tempat2 lain namun ilmu yang datang semasa dijalan Allah biasanya amat berkesan dihati...

5-kalau nak komen kenallah betul-betul dulu... jangan hentam kromok saja.... jangan asyik nak cari keburukan orang...kelak di akhirat terbuka pula aib2 kamu...

6- hairan..orang buat baik lagi mahu kondem... kalau dah tak mampu korbankan masa dan harta seperti mereka sekurang-kurangnya bersyukurlah mereka ada buat sesuatu untuk agama... bukan cakap kosong saja...
[ Telah diedit oleh: tasbih_30 pada 02-04-06 21:55 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 02-04-06 21:53


Pada 02-04-06 20:52 , segerak_searah posting:

!!! QUOTE !!!

Bagi pendapat ana tabligh ini marupakan sesuatu perkara yang baik. Ini kerana di dalam tabligh kita bergerak keseluruh pelusuk untuk mengembangkan syiar islam dan juga menarik umat islam di negara ini untuk beribadah ke hadrat-Nya. Namun kita harus ingat dan tidak sesekali terlepas pandangan bahawa kita masih punya tanggungjawab yang lain selain dari beribadat kepada Allah S.W.T. Tanggungjawab kepada anak, isteri, ibu-bapa, keluarga, majikan dan sebagainya. Wallahualam.




betul tu...

dalam jemaah tabligh selalu dinasihatkan hanya mereka yang mampu sahaja keluar.... dan biasanya sebelum diputuskan untuk keluar satu perbincangan diadakan bagi memastikan kebajikan keluarga jemaah tersebut... memang ada usaha sebegini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

segerak_searah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23281
Posting: 127
Dari: Kem Sg Besi

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 02-04-06 21:58


!!! QUOTE !!!

tabligh ni tak menghalang mana-mana ahlinya untuk mencari harta ,berpolitik atau pun pakai kereta mewah, berharta,pakai pakaian yang hebat2... cuma sesetengah ahlinya memang zuhud dunia dan kalau anta nak tahu ramai ahli jemaah ni dari golongan profesional dan hebat ekonomi serta maju dan tinggi ilmunya...


yu, saya sokong.... :-)


-----------------
"Bersamalah kita meneruskan perjuangan
membasmi ilmu tahyul dan khurafat dalam alam persilatan"


Bookmark and Share

    


  Member Information For segerak_searahProfil   Hantar PM kepada segerak_searah   Quote dan BalasQuote

nur_malam99
WARGA SETIA
Menyertai: 15.10.2003
Ahli No: 4371
Posting: 1239
Dari: bumi Allah

Sarawak  


posticon Posting pada: 02-04-06 22:08


Pada 02-04-06 21:53 , tasbih_30 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-06 20:52 , segerak_searah posting:

!!! QUOTE !!!

Bagi pendapat ana tabligh ini marupakan sesuatu perkara yang baik. Ini kerana di dalam tabligh kita bergerak keseluruh pelusuk untuk mengembangkan syiar islam dan juga menarik umat islam di negara ini untuk beribadah ke hadrat-Nya. Namun kita harus ingat dan tidak sesekali terlepas pandangan bahawa kita masih punya tanggungjawab yang lain selain dari beribadat kepada Allah S.W.T. Tanggungjawab kepada anak, isteri, ibu-bapa, keluarga, majikan dan sebagainya. Wallahualam.




betul tu...

dalam jemaah tabligh selalu dinasihatkan hanya mereka yang mampu sahaja keluar.... dan biasanya sebelum diputuskan untuk keluar satu perbincangan diadakan bagi memastikan kebajikan keluarga jemaah tersebut... memang ada usaha sebegini...






salam....

betul apa yang diperkatakan. sebelum dibenarkan untuk keluar, perbincangan akan diadakan terlebih dahulu untuk memastikan keluarga jemaah yang hendak keluar itu terjaga.

kita seringkali dihidangkan dengan maklumat dan berita palsu di mana, isteri, anak-anak dan kaum keluarga jemaah ini hidup menderita dengan kebjikan tidak terjaga. semua itu tidak benar.


waallahu'alam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_malam99Profil   Hantar PM kepada nur_malam99   Pergi ke nur_malam99's Website   Quote dan BalasQuote

RenTokiL_IniTiaL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23578
Posting: 102
Dari: atas Bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 03-04-06 04:32


Pada 02-04-06 21:49 , tasbih_30 posting:

!!! QUOTE !!!


1-jemaah tabligh yang dibenarkan untuk dakwah orang kafir secara lansung dan berjemaah hanyalah di srilanka tak silap ana kerna hampir 90% umat islam di sri lanka telah menjaga solat maka di benarkan mereka dakwah orang kafir..

2-tabligh ni tak menghalang mana-mana ahlinya untuk mencari harta ,berpolitik atau pun pakai kereta mewah, berharta,pakai pakaian yang hebat2... cuma sesetengah ahlinya memang zuhud dunia dan kalau anta nak tahu ramai ahli jemaah ni dari golongan profesional dan hebat ekonomi serta maju dan tinggi ilmunya...

3- jemaah ni mengajak sama-sama belajar ilmu yang mudah2 supaya mudah difahami... walaupun tak semua ahli jemaah tabligh ni berilmu tinggi tapi ramai juga yang hebat2... maulana pun ramai dalam gerakan ni...

4-tujuan jemaah ni untuk membaiki iman dan amal... tak ada halangan untuk mencari ilmu di tempat2 lain namun ilmu yang datang semasa dijalan Allah biasanya amat berkesan dihati...

5-kalau nak komen kenallah betul-betul dulu... jangan hentam kromok saja.... jangan asyik nak cari keburukan orang...kelak di akhirat terbuka pula aib2 kamu...

6- hairan..orang buat baik lagi mahu kondem... kalau dah tak mampu korbankan masa dan harta seperti mereka sekurang-kurangnya bersyukurlah mereka ada buat sesuatu untuk agama... bukan cakap kosong saja...

ya..memang itulah sikap orang tabligh mereka sahaja yang baik dan betul, orang bukan nak kondem, orang nak bagi nasihat membina, tapi itulah attitude yang dibanggakan dari para pendakwah, tak boleh ditegur, bila diberi nasihat melenting kata orang nak kondemkan dia.
kalau benar-benar ada kelemahan diri, perlulah diakui...saya bukan nak menghukum semua jemaah tabligh..dan tak semuanya yang betul. mana-mana badan dakwah pun, ada kelemahan dan kekurangan.
kalau tak boleh tegur, apa guna nabi s.a.w berkata agama itu sebagai nasihat. Pergi belajar bahasa balik, macamana nak beza antara nasihat dan menjatuhkan(kondem).

Bookmark and Share

    


  Member Information For RenTokiL_IniTiaLProfil   Hantar PM kepada RenTokiL_IniTiaL   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 03-04-06 08:48


dah pernah join jemaah tabligh ke sebelum cakap sesuatu.kalau tak pernah jangan hanya main cakap sahaja.jemaah tabligh jaga sikap mereka pasal tak mahu orang kata,"kamu pun perangai tak elok lagi mahu dakwah dekat orang".kalau mahu lagi elok,cuba-cubakanlah belajar hinakan diri dahulu supaya sifat bangga diri hilang.

habis,hendak orang yang minum arak,rogol anak orang tu semua pergi dakwah ke baru dikatakan baik?kalau semua benda mahu difikirkan susah,maka sampai bila la takkan maju.nak dakwah susah,nak buat tu susah,last last macam tu jugak.

bila dah fikirkan susah,maka para pendakwah takut untuk menghadapi cabaran dakwah sehingga terlupa yang baginda Rasulullah menghadapi cabaran dakwah lagi hebat tetapi baginda menghadapi dengan tenang.dan hasilnya,masyarat menjadi tidak bermutu dan pendakwah senang saja salahkan orang lain seperti media masa,hiburan dan pelbagai lagi tetapi dia terlupa menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang pendakwah kerana fikirkan dakwah itu adalah sukar.

sedangkan cukup dengan berdakwah yang ringkas seperti mengajak memberi salam sesama umat Islam,tidak membazir,sentiasa menjadi manusia yang bersyukur,membaca doa sebelum makan dan banyak lagi.susah sangat ke?

kalau inilah sikap pendakwah,maka tidak hairanlah masyarakat menjadi teruk.kerap menyalahkan orang lain sebelum berusaha.


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =
[ Telah diedit oleh: trouver_99 pada 03-04-06 08:49 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

raytec
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.05.2005
Ahli No: 16573
Posting: 29

blank  


posticon Posting pada: 03-04-06 09:03


Tuan2 yang di dimuliakan Allah,

Agama adalah taat....

Kepada karkun2 / rakan seusaha, ingin saya ingatkan terutamanya diri saya sendiri, satu keputusan dalam mesyuarat Malaysia di Nizamuddin yang lepas telah dibuat iaitu janganlah kita membuat penerangan tentang usaha tabligh ini di media2 massa, kefahaman tentang usaha ini hanya Allah akan kurniakan apabila seseorang itu membuat pengorbanan harta, diri & masa untuk Agama...

Ingatlah bahawa orang yahudi & nasrani sentiasa mencari peluang kelemahan umat Islam....

Wallahu'alam...

p/s:Insyallah, ana 4B bulan bulan 6 ni....doa tuan2...ada sesiapa sedia bersama ana...kita bentuk jemaah dari mohalla...
[ Telah diedit oleh: raytec pada 03-04-06 09:19 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For raytecProfil   Hantar PM kepada raytec   Quote dan BalasQuote

hanggukkau
WARGA SETIA
Menyertai: 17.03.2006
Ahli No: 23501
Posting: 454
Dari: egypt

afghanistan  


posticon Posting pada: 03-04-06 09:25


biarla mereka......banyak manfaatnya untuk islam...ni sikit-sikit nak haram..sikit-sikit nak haram..apa ingat jamaah ni makanan ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For hanggukkauProfil   Hantar PM kepada hanggukkau   Pergi ke hanggukkau's Website   Quote dan BalasQuote

triptofana
WARGA SETIA
Menyertai: 22.02.2005
Ahli No: 14611
Posting: 639
Dari: sElaNgoR

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 03-04-06 09:26


Pada ana tak ada salahnya tabligh, ayah ana pun jemaah tabligh juga. Dia seorang pegawai kerajaan, tapi setiap bulan dia akan ambil cuti 3 hari untuk keluar berdakwah. Ramai orang yang pandang negatif tentang tabligh ni dengan alasan meninggalkan anak isteri tanpa nafkah dan sebagainya....tidak semua macam tu tapi tak dinafikan juga sebab ada kawan ana yang ayah dia keluar sampai 3 bulan...kasihan kat dia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For triptofanaProfil   Hantar PM kepada triptofana   Quote dan BalasQuote

sasuke-kun
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2004
Ahli No: 11297
Posting: 525
Dari: klate-jepun

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-04-06 12:33


bagus sebab ana ada join juga....hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For sasuke-kunProfil   Hantar PM kepada sasuke-kun   Quote dan BalasQuote

NAZLY
Warga 2 Bintang
Menyertai: 02.04.2005
Ahli No: 15547
Posting: 52
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-06 13:51


Orang yang benar-benar cintakan ISLAM tidak akan beramal secara part-time, tetapi full-time, malah over-time dengan amalan-amalan ISLAM.

Pada pandangan ana usaha tabligh tu bagus, selagi dakwah yang disampaikan itu tidak melanggar peraturan ALLAH swt.

Bookmark and Share

    


  Member Information For NAZLYProfil   Hantar PM kepada NAZLY   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-04-06 14:00


Assalamua'alaikum semua..

Bercakap isu tabligh ni, susah kita nak agak sebabnya ada sesetengah ahlinye betul-betul ok islamicnyer, ada juga yang masuk tabligh sebab terikut, kesannye pegangan jadi tak betul sampai kehidupan dah melangkaui yang sepatutnya..Pesan buat sahabat2 yang nak berdakwah, kaji dahulu sebelum terlibat dengan sesuatu perkara..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-06 14:42


sejuk hati bila pandang orang-orang tabligh...satu usaha dakwah yang cukup terpuji...beruntung bagi mereka yang m'hampiri mereka.tak pernah lekang dengan senyuman...jernih wajahnya menenangkan hati.teruskan perjuanganmu wahai sahabat2...


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

Pdaus
WARGA SETIA
Menyertai: 03.12.2003
Ahli No: 5462
Posting: 468
Dari: International University of Africa Sudan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-04-06 17:43


Jamaah tabligh pun Makhluk..
ada cacat celanya... tapi itu bukan persoalan..
persoalannya..
sejauhmanakah usaha kita untuk menyebarkan dakwah dan menegakkan Islam yang dicintai ini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For PdausProfil   Hantar PM kepada Pdaus   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 04-04-06 13:25


Tabligh adalah usaha yang murni..biasanya sesiapa yang menkritik lambat laun Allah pilih dia...Insya Allah tuan2 yang mulia..ana sedia 4 bulan negara jauh...2007..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 04-04-06 13:44


Pada 03-04-06 09:03 , raytec posting:

!!! QUOTE !!!

Tuan2 yang di dimuliakan Allah,

Agama adalah taat....

Kepada karkun2 / rakan seusaha, ingin saya ingatkan terutamanya diri saya sendiri, satu keputusan dalam mesyuarat Malaysia di Nizamuddin yang lepas telah dibuat iaitu janganlah kita membuat penerangan tentang usaha tabligh ini di media2 massa, kefahaman tentang usaha ini hanya Allah akan kurniakan apabila seseorang itu membuat pengorbanan harta, diri & masa untuk Agama...

Ingatlah bahawa orang yahudi & nasrani sentiasa mencari peluang kelemahan umat Islam....

Wallahu'alam...

p/s:Insyallah, ana 4B bulan bulan 6 ni....doa tuan2...ada sesiapa sedia bersama ana...kita bentuk jemaah dari mohalla...




Alhamdulillah ramai yang faham akan kemuliaan umat ni kerana usaha dakwah ni.... kepada karkun2 serta rakan seperjuangan yang lain kalau sudah tersurat mesyuarat di Nizammudin telah melarang maka elakkanlah dari melakukan... kalau sudah amir putuskan begitu kita patut ikut saja... jangan lagi mempertikaikan selagi tidak bertentangan dengan syariat.... sudah tentu tersirat seribu hikmah tidak membuat penerangan di media massa ni...


sekian harap maklum.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 04-04-06 17:12


Takbiir

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

nano
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19971
Posting: 386

blank   avatar


posticon Posting pada: 04-04-06 19:10


Ya ...saya akui usaha tabligh bayak baiknya ....saya pernah menulis di ruangan seperti ini .....tapi saya rasa perlu juga orang tabligh ni bersikap lebih terbuka ....menerima kritikan ....membuat adjustment....benar kritikan terhadap tabligh macam2 .....sesetengah nampak keras tapi ada manfaatnya....orang tabligh ada juga mengkritik orang ...kadang-kadang nampak keras juga bagi sesetengah pihak ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For nanoProfil   Hantar PM kepada nano   Quote dan BalasQuote

ustaz_rock09
Warga Rasmi
Menyertai: 04.04.2006
Ahli No: 23957
Posting: 3

blank   avatar


posticon Posting pada: 04-04-06 19:41


tabligh..banyak kebaikkannya.. namun.. perlu diingat.. guna cara yang sebaiknya..sebelum menyapa beri lah salam.. lontarkn senyum.. bukan hanya untuk orang-orang tabligh saja..tapi pada semua.. pernah berlaku.. "tahu la tabligh senyum xmoh,kami orang xpandai..xalim.. tapi.." jangan perkara ini berlaku lagi... dan jangan lupa anak bini, mak ayah.. jauh merantau berdakwah.. anak dirumah ditinggalkn tanpa perhatian.."ayahnya tabligh anakny pecah rumah orang" astagfirulla al'azim.. maaf andai teguran ini agak kasar.. saya minta ampun hujung rambut hujung kaki..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ustaz_rock09Profil   Hantar PM kepada ustaz_rock09   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 04-04-06 20:10


Iman tak boleh di warisi syeh.....Mereka bukan berdakwah saja tapi nak islah diri supaya dapat kekuatan iman untuk baiki anak yang pecah rumah...bila ada kekuatan iman dan sentiasa dekat dengan Allah...maka, kata-kata akan berhikmah...ada roh...bukan abaikan anak bini tapi nak cari kekuatan iman...nak dapat iman kena korban harta..diri...masa...keluarga....

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 04-04-06 20:57


sudah la tu... kalau sudah mencari keburukan..keburukanlah yang kamu nampak... carilah keburukan pada syeikh2 yang hebat sekalipun pasti kamu jumpa.... umat ni bukan maksum... teguran biarlah berlapik dan berasas... kalau setakat nak memburukkan baik diam sahaja... dan kepada saudara karkun dalam perjuangan ni tolong dengar serta taat kepada keputusan AMIR...

-teruskan perjuangan baiki iman...


-sila rujuk pada posting RAYTEC
[ Telah diedit oleh: tasbih_30 pada 04-04-06 23:22 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 04-04-06 23:22


Pada 03-04-06 09:03 , raytec posting:

!!! QUOTE !!!

Tuan2 yang di dimuliakan Allah,

Agama adalah taat....

Kepada karkun2 / rakan seusaha, ingin saya ingatkan terutamanya diri saya sendiri, satu keputusan dalam mesyuarat Malaysia di Nizamuddin yang lepas telah dibuat iaitu janganlah kita membuat penerangan tentang usaha tabligh ini di media2 massa, kefahaman tentang usaha ini hanya Allah akan kurniakan apabila seseorang itu membuat pengorbanan harta, diri & masa untuk Agama...

Ingatlah bahawa orang yahudi & nasrani sentiasa mencari peluang kelemahan umat Islam....

Wallahu'alam...

p/s:Insyallah, ana 4B bulan bulan 6 ni....doa tuan2...ada sesiapa sedia bersama ana...kita bentuk jemaah dari mohalla...



-harap maklum

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 05-04-06 09:33


I.Allah Tuan2.... Perbaiki iman dan amal... hidupkan 5 amal masjid tuan2 yang mulia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 05-04-06 16:20


................

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

nano
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19971
Posting: 386

blank   avatar


posticon Posting pada: 05-04-06 19:03


Saya tak berapa paham ....Kenapa dilarang beri penerangan melalui media massa .....kan forum ini juga media masa ...???

Bookmark and Share

    


  Member Information For nanoProfil   Hantar PM kepada nano   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 05-04-06 19:28


bismillah
assalamualaikum..

saya nak beri penerangan (dalam bentuk soalan)serbasedikit tentang persoalan akhie...
begini....Kenapa kita kena solat...Kenapa kita kena tunaikan solat 5 kali sehari semlm???
Kenapa kita kena puasa dan Kenapa kena tunaikan puasa pada bulan ramadhan..???
Kenapa kita kena pergi haji..Kenapa kita kena tunaikan haji dimasjidil ..???
Kenapa kita kena bayar dzakat...Kenapa kita kena tunaikan dzakat tiap2 cukup haul dan nisabnya???

itulah agama..kena buat, tunaikan, amal dan sampikan..ada pengorbanan...baru Allah SWT beri kefahaman..

ila liqa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

nano
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19971
Posting: 386

blank   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 06:31


Pada 05-04-06 19:28 , maqnawie posting:

!!! QUOTE !!!

bismillah
assalamualaikum..

saya nak beri penerangan (dalam bentuk soalan)serbasedikit tentang persoalan akhie...
begini....Kenapa kita kena solat...Kenapa kita kena tunaikan solat 5 kali sehari semlm???
Kenapa kita kena puasa dan Kenapa kena tunaikan puasa pada bulan ramadhan..???
Kenapa kita kena pergi haji..Kenapa kita kena tunaikan haji dimasjidil ..???
Kenapa kita kena bayar dzakat...Kenapa kita kena tunaikan dzakat tiap2 cukup haul dan nisabnya???

itulah agama..kena buat, tunaikan, amal dan sampikan..ada pengorbanan...baru Allah SWT beri kefahaman..

ila liqa...


Hmmm begitu .....tapi nak buat ibadat2 tu kena belajar dulu....sesetengah boleh digunakan media massa untuk bahan pengajaran ...ulama dulu tulis kitab ...orang tabligh juga kan...? tu pun satu jenis media....
macam mana kalau saya andaikan golonga tabligh dapat memerintah negara....mereka tak nak gunakan media massa juga ke untuk perluaskan dakwah ...????

Bookmark and Share

    


  Member Information For nanoProfil   Hantar PM kepada nano   Quote dan BalasQuote

khazinatulsyouqoh
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.10.2005
Ahli No: 19897
Posting: 209
Dari: on earth

Johor  


posticon Posting pada: 06-04-06 09:06


susah nak ckap, tapi ana kuran sikit dengan tabligh ni, bukan tak suka tapi ada la sebab2 tertentu.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For khazinatulsyouqohProfil   Hantar PM kepada khazinatulsyouqoh   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 06-04-06 09:15


perspepsi saya jemaah tabligh ni bagus...banyak menyelamatkan geng2 dadah yang nak insaf..kalau join memang insaf sangat-sangat...mereka punya qiyamulail sampai meraung2 nangis..takjub nya pada kebesaran ALLAH...so apa-apa pun tabligh ni banyak sumbangan nya...jangan tengok keburukan saja..sebab keburukan tu ada dimana2..tapi yang pasti kebaikan lebih banyak dr keburukan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 14:36


bismillah
assalamualaikum..

ya akhie nano....
segala perkara kena belajar..cari ilmu...anta or sesiapa pun kena belajr yang basic ..contoh tadika, taski..whatever..belajar A..B..C..di.....Z, belajar Alif...Ba'...Ta'..Sa'....Ya'...blja ngire..1...2.....3...10...1009.....sejuta..

sebanrnya yag cuba dipraktikkan dalam usha atas hidayah ialah bagaimana untuk memahami dan yaqen tentang 5 rukun Islam...6 rukun iman...bukan mengetahui...nak tau..boleh try kuruj 3hari...tak mampu kuruj pula 40hari...tak mampu kuruj pula 4bulan...dah kuruj baru beritau result kat diri sendiri..

salam ukhwah..ila liqa..

Bookmark and Share

    


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 14:39


bismillah
assalamualaikum..

ya akhie nano....
segala perkara kena belajar..cari ilmu...anta or sesiapa pun kena belajr yang basic ..contoh tadika, taski..whatever..belajar A..B..C..di.....Z, belajar Alif...Ba'...Ta'..Sa'....Ya'...blja ngire..1...2.....3...10...1009.....sejuta..
lepas itu masuk primary...lepas itu..masuk scondary...lepas itu masuk matrik/level 6..lepas itu pergi U/IPT..luar ke..dalam ke...dan seterusnya..lepas itu ask diri sendiri "kenapa saya kena blja begini?""kenapa saya kena buat begitu?".."kenapa saya kena ikut derg (yang berjaya)macam begitu?"

sebanrnya yag cuba dipraktikkan dalam usha atas hidayah ialah bagaimana untuk memahami dan yaqen tentang 5 rukun Islam...6 rukun iman...bukan mengetahui...nak tau..boleh try kuruj 3hari...tak mampu kuruj pula 40hari...tak mampu kuruj pula 4bulan...dah kuruj baru beritau result kat diri sendiri..

salam ukhwah..ila liqa..

Bookmark and Share

    


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 06-04-06 14:45


Pada 06-04-06 06:31 , nano posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-04-06 19:28 , maqnawie posting:

!!! QUOTE !!!

bismillah
assalamualaikum..

saya nak beri penerangan (dalam bentuk soalan)serbasedikit tentang persoalan akhie...
begini....Kenapa kita kena solat...Kenapa kita kena tunaikan solat 5 kali sehari semlm???
Kenapa kita kena puasa dan Kenapa kena tunaikan puasa pada bulan ramadhan..???
Kenapa kita kena pergi haji..Kenapa kita kena tunaikan haji dimasjidil ..???
Kenapa kita kena bayar dzakat...Kenapa kita kena tunaikan dzakat tiap2 cukup haul dan nisabnya???

itulah agama..kena buat, tunaikan, amal dan sampikan..ada pengorbanan...baru Allah SWT beri kefahaman..

ila liqa...


Hmmm begitu .....tapi nak buat ibadat2 tu kena belajar dulu....sesetengah boleh digunakan media massa untuk bahan pengajaran ...ulama dulu tulis kitab ...orang tabligh juga kan...? tu pun satu jenis media....
macam mana kalau saya andaikan golonga tabligh dapat memerintah negara....mereka tak nak gunakan media massa juga ke untuk perluaskan dakwah ...????



saudara jangan terlalu sempit dalam berfikir... bukan halangan untuk berdakwah dengan media massa tapi dilarang membuat penerangan tentang usaha ni di media massa... harap maklum dan positif .. kerana kalau usaha ni di ceritakan oleh mereka yang bukan ahli atau lebih suka cakap ikut nafsu ataupun berjiwa menentang sunnah pasti banyak fitnah tersebar tentang usaha yang mulia ni... lagi pun untuk dapat kefahaman perlu mujahadah..saya cadangkan sebelum komen apa-apa baik saudara korbankan 3 hari untuk menyelidik dengan lebih dalam tentang usaha ni....j(ika saudara mahu mengetahui kebenaran serta hakiakt usaha ni...)

-saya jua ingin maklumkan pada saudara gerakan ini bukanlah satu gerakan yang mahu darjat, harta atau takhta dunia... gerakan ini hanya satu usaha untuk baiki iman dan amal ...jadi saya cadangkan kepada saudara agar jangan bayangkan jemaah tabligh ni memimpin negara...sebab itu jauh dari cita2 serta objektif jemaah ni.... islam itu sejagat....

-islam akan tumbuh dari bawah dan bukan naik dari atas... bagaimana membina bumbung kalau tiada asas dan tiangnya....?

-fikirlah saudara ku dengan fikiran yang terbuka....


Semoga Allah mengampuni dosa ku kerana terpaksa menerangkan kebenaran ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 14:48


bismillah
assalamualaikum...

samb.
ya akhie nano dan semua tn pun yang dirahmati Allah

kita tak ada ilmu (or ada ilmu yang sedikit) but tak ada kepakaran...maka kita buat cara yang kita mampu..
para muadzin melaungkan adzan...
mujahiddeen menggunakan kederat 4 tulang dan angkat senjata...berjihad
para ulama (kita bukan taraf ulama nak berhujjah dan tulis kitab..kita tak arif tentang semua ini)dengan pena dan hujjah yang hikmah...
wassalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 06-04-06 15:25


benar kata-kata maqnawie tu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

nano
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19971
Posting: 386

blank   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 18:03


Saya rasa saya tak berfikiran sempit kerana bertanya .....???sebelum ni saya ada jugak ikut prog tabligh ....ya bagus...yang sdr terangkan tu pun bagus ...
Objektif saya di sini supaya saya dapat berkongsi sedikit idea ....contohnya 1)dakwah kepada non-muslim .....rasanya kurang diberi perhatian, orang kristian selalu masuk hutan berdakwah di pendalaman ...juga di bandar ...mereka dapat menarik ramai orang ..sedangkan yang beralih kepada agama islam tak begitu ramai ...rasanya sebab kurang perhatian pendakwah terhadap hal ini...apa salahnya jika tabligh ambil perhatian.
2).Penguasaan media massa ...golongan non-dakwah menguasai banyak media massa ....Kenapa pendakwah seperti segan nak guna kekuatan ini.Yahudi pun berpengaruh kerana mengusai media massa.
3)Kekuatan business ....Rasulullah pun kuat businesskan..?? saya rasa sekarang ini business dah jadi satu kekuatan....Kenapa masih seperti.teragak2 nak bina kekuatan ini.Saya tak nafikan orang tabligh ada buat business ...tapi mesih terlalu sedikit.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nanoProfil   Hantar PM kepada nano   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-04-06 18:08


pendapat masing2 ada betulnya, ada pro dan kontra kat sini...

memang usaha tabligh satu usaha yang murni, saya sokong golongan tabligh ini, tapi di sebalik itu ada juga kelemahan2 mereka seperti yang disebut2kan sebelum ini...

masing2 kena bertolak ansur dalam hal ini, yang ditegur terimalah teguran sekiranya teguran itu betul dan boleh membina, yang menegur pun tegurlah secara yang berhikmah, masing2 ada hujah dan masing2 ada betulnya...

p/s: buang yang keruh, ambil yang jernih...


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 06-04-06 20:37


Pada 06-04-06 18:03 , nano posting:

!!! QUOTE !!!

Saya rasa saya tak berfikiran sempit kerana bertanya .....???sebelum ni saya ada jugak ikut prog tabligh ....ya bagus...yang sdr terangkan tu pun bagus ...
Objektif saya di sini supaya saya dapat berkongsi sedikit idea ....contohnya 1)dakwah kepada non-muslim .....rasanya kurang diberi perhatian, orang kristian selalu masuk hutan berdakwah di pendalaman ...juga di bandar ...mereka dapat menarik ramai orang ..sedangkan yang beralih kepada agama islam tak begitu ramai ...rasanya sebab kurang perhatian pendakwah terhadap hal ini...apa salahnya jika tabligh ambil perhatian.
2).Penguasaan media massa ...golongan non-dakwah menguasai banyak media massa ....Kenapa pendakwah seperti segan nak guna kekuatan ini.Yahudi pun berpengaruh kerana mengusai media massa.
3)Kekuatan business ....Rasulullah pun kuat businesskan..?? saya rasa sekarang ini business dah jadi satu kekuatan....Kenapa masih seperti.teragak2 nak bina kekuatan ini.Saya tak nafikan orang tabligh ada buat business ...tapi mesih terlalu sedikit.



-maaf sekali lagi saya terpaksa berhujah disini... saya tak berhujah dengan rela hati tapi saya terpaksa mempertahankan yang hak... saya bukan taksub tapi apabila perkara hak tak diperkatakan hati saya takkan tenang... Semoga Allah ampuni dosa2 saya...

-untuk pengetahuan saudara yang berkata-kata... saya sendiri pernah keluar bersama jemaah ke perkampungan orang asli dan ada dikalangan orang asli turut menyertai jemaah ni....kalau saudara perlukan bukti mungkin saudara boleh keluar 3 hari bersama bersama kami ke perkampungan orang asli... saya secara jujurnya ingin maklumkan pada saudara memang banyak usaha yang dijalankan untuk selamatkan aqidah serta iman orang2 asli ni...

-saudara..bagaimana mahu dakwah secara lansung pada orang kafir sedangkan masih ramai umat islam yang jauh lebih buruk akhlaknya berbanding orang kafir sendiri...saudara bukakan minda cuba lihat dari sudut pandangan yang berbeza..bagaimana kafir mahu memeluk islam kalau umat islam sendiri masih jauh dari cara hidup islam... saudara,mana lebih utama antara umat kafir dengan yang islam...saudara,tahukah saudara berapa ramai umat islam yang telah murtad atau hampir murtad...berapa kerat sahaja umat islam yang bersolat... cuba saudara fikir betul-betul... bila dakwah dikalangan umat islam sudah berjaya barulah usahakan yang kafir pula secara lansung... kalau tidak silap saya diseluruh dunia hanya di srilanka sahaja usaha dakwah secara lansung kepada orang kafir dibenarkan majlis syura kerana kalau tak silap saya 90% dari umat islam di Srilanka telah menjaga solat 5 waktu....

-dari pandangan saya ekonomi dan usaha ni dua perkara yang berbeza..dalam tabligh ni usaha membaiki iman dan amal... usaha ekonomi dan lain itu adalah usaha secara peribadi... tiada halangan untuk mencari kekayaan dalam gerakan ni... malah di galakkan...Sahabat Rasulullah s.a.w dahulu sendiri pun ada yang kaya dan ada yang miskin... dalam jemaah tabligh juga begitu ada yang kaya dan miskin..ada yang bergelar Prof.,Dr,Dato',Buruh,Operator etc. ...Tiada perbezaan antara mereka dalam jemaah ni..mereka makan berjemaah,tidur berjemaah dan solat berjemaah...

- sekali lagi maafkan saya, saya rasa saudara masih belum pernah keluar 3 hari..mungkin saudara hanya ikut program satu atau dua jam... kalau saudara benar-benar ingin faham bukakan minda saudara dan keluarlah bersama jemaah 3 hari sekurang-kurangnya... lepas tu barulah saudara komen kalau saudara rasa perlu.... buat masa ni saya rasa saudara masih kurang tahu... maafkan saya ...semoga Allah s.w.t ampuni dosa2 saya dan saudara sekalian serta merahmati para alim serta para pemimpin...


-saya ingin mencadangkan disini bagi mereka yang ingin beri komen tolonglah fahami dahulu atau menyertai jemaah sekurang2nya 3 hari agar kamu tidak memfitnah usaha murni ni...

-Mereka yang keluar mengorbankan diri masa dan harta mereka untuk usaha ni.... amat menyedihkan saya ada sahaja pandangan buruk dari mereka2 yang saya tak dapat fahami apa objektif mereka... saudara bersyukurlah masih ada orang yang sudi ambil tanggung jawab untuk teruskan usaha nabi2 ni... tolonglah jangan cari keburukan orang tapi carilah keburukan diri kamu sendiri... fIKIRLAH kebaikan usaha ni serta kebaikan orang lain...

sekali lagi saya mohon maaf dari saudara sekalian...
SEMOGA ALLAH S.W.T AMPUNI DOSA2 SAYA SERTA DOSA2 SAUDARA SEKALIAN...AMIN..
[ Telah diedit oleh: tasbih_30 pada 06-04-06 20:42 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-04-06 13:54


usah diperdebatkan lagi...jangan hanya menuding jari pada mereka yang berusaha untuk berdakwah,sedangkan mungkin kita sendiri hanya duduk berdiam diri. pada pendapat peribadi ana, ana cukup mengagumi golongan tabligh ni.benar seperti yang tasbih_30 katakan..cubalah ikut program2 mereka...tak dapat 40 hari pun cukup 3 hari..makan sedulang..qiamullail..sama-sama keluar berdakwah..jika timbul isu pun, anggaplah itu kelemahan manusia yang tak sempurna...


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-04-06 17:12


dah terlalu bnyak posting mengenai tabligh...apapun jemaah, kita tetap berpegang pada landasan yang satu.harap berhati2 untuk mengemukakan posting sebegini lagi...


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

Norhaslina
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.11.2005
Ahli No: 20221
Posting: 382
Dari: Bandar Baru Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-04-06 22:45


Pada 10-04-06 17:12 , raudhah84 posting:

!!! QUOTE !!!

dah terlalu bnyak posting mengenai tabligh...apapun jemaah, kita tetap berpegang pada landasan yang satu..



betul tu, INSYAALLAH matlamatnya sama :)


-----------------
SENYUMSOKMO (^_^)
[ Telah diedit oleh: Norhaslina pada 10-04-06 22:46 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For NorhaslinaProfil   Hantar PM kepada Norhaslina   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 12-04-06 17:10


I.Allah Tuan2......korban mas...tuan2

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 12-04-06 17:14


Ada sbab kut....amir tak minta di paparkan dalam media massa.tapi kita tengok kemaslahatan kat negara kita...kalau di india, bangladesh dan pakistan..media memang tak perlu dah...tapi kat malaysia media perlu digunakan kerana si peng"kontra" masih ramai yang perlukan kefahaman

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

ubaidillah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 22.11.2004
Ahli No: 12489
Posting: 361
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 12-04-06 17:19


kita semua adaalh dipertanggungjawab untuk menyampaikan (tabligh)..kebenaran dan ilmu..

masing2 ada cara tersendiri..ada kelemahan masing2..
kita ibarat anggota tubuh yang bersatu

Bookmark and Share

    


  Member Information For ubaidillahProfil   Hantar PM kepada ubaidillah   Pergi ke ubaidillah's Website   Quote dan BalasQuote

memoria
Warga Rasmi
Menyertai: 13.11.2005
Ahli No: 20332
Posting: 3

blank  


posticon Posting pada: 12-04-06 21:26


Nafikan makhluk, isbatkan Allah... hari2 kena mahu cakap, hari2 kena mahu dengar

Bookmark and Share

    


  Member Information For memoriaProfil   Hantar PM kepada memoria   Quote dan BalasQuote

memoria
Warga Rasmi
Menyertai: 13.11.2005
Ahli No: 20332
Posting: 3

blank  


posticon Posting pada: 12-04-06 21:29


kalau asik cakap pasal kebesaran Allah, salah ke? dengar fadhilat amal..

Bookmark and Share

    


  Member Information For memoriaProfil   Hantar PM kepada memoria   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 13-04-06 09:37


Fadhilat amal sangat penti..cuma ita kena hati-hati dengan hadis mauhu' dan dhaif..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

zilzal
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2006
Ahli No: 23382
Posting: 854
Dari: somewhere in jordan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 14-04-06 04:58


at least kita dengar benda baik dari ustaz-ustaz yang bagi bayan or ceramah...

p/s: daripada dengar kata-kata/lagu dr ustaz mawi,mana lagi baik/world?:di
[ Telah diedit oleh: zilzal pada 14-04-06 04:58 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For zilzalProfil   Hantar PM kepada zilzal   Quote dan BalasQuote

nur_malam99
WARGA SETIA
Menyertai: 15.10.2003
Ahli No: 4371
Posting: 1239
Dari: bumi Allah

Sarawak  


posticon Posting pada: 14-04-06 05:18


keyakinan
bila kita kurang ceritakan tentang kudrat dan kekuasaan Allah..
ketakutan terhadap makhluk Allah akan menjelma..
bila kita kurang ceritakan tentang kekayaan dan khazanah Allah..
kepapaan dan kemiskinan akan terlintas didepan mata..
bila kita banyak cerita kisah kisah dunia dan isinya..
kehidupan yang kekal abadi akan dilupai..
bila cinta dunia bertapak didalam hati..
timbul rasa takut untuk mati..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_malam99Profil   Hantar PM kepada nur_malam99   Pergi ke nur_malam99's Website   Quote dan BalasQuote

zarimi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.04.2006
Ahli No: 24209
Posting: 77
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 18-04-06 01:57


alhamdulillah.semua memberi pendapat yang tersendiri...tasbih_30 jangan la merayu begitu...ana pun walaupun tak pernah join tabligh tapi apa yang mereka lakukan ana respect....ada kita sanggup tuk berjumpa orang dari rumah ke rumah seperti tabligh?tak mampu kan?so rai usaha mereka....setiap orang allah bagi peranan yang berbeza, yang penting lakukan setiap peranan tu.jangan nak tau kutuk saja...apa salahnya bersatu dan berbaik sangka .perpecahan perkara yang furu' ni lah yang memecahbelahkan umat islam.kita semua amat menyayangi agama islam,maka bersatu lah hati kerana allah tuk tegakkan islam yang syumul ini

Bookmark and Share

    


  Member Information For zarimiProfil   Hantar PM kepada zarimi   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 18-04-06 09:37


sokong zarimi......mana-mana muslimah bila bersuami nanti..galakkan suami ikut jemaah tabligh...jangan takut sangat di tinggal2 kan.... suami nak cari iman patut digalakkan..jangan pentingkn diri sendiri saja... KORBAN masa untuk agama...

I.Allah 40 hari hujung tahun tuan2..negara jiran tuan2

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

yongwoon
Warga Rasmi
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24246
Posting: 15
Dari: utm, skudai

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-04-06 20:32


assalamualaikum

perjuangan tabligh memang bagus. perjuangan yang dibawa ialah perjuangan rasululullah s.a.w. yang kita cintai. walau apa pun yang kita lakukan hati ini mesti ikhlas dan memenuhi segala tuntutan allah s.w.t di dunia dan akhirat. kerana di dunia ini umpama bercucuk tanam. di akhiratlah hasil yang akan kita laburkan. semoga perbuncangan ini membawa manfaat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For yongwoonProfil   Hantar PM kepada yongwoon   Pergi ke yongwoon's Website   Quote dan BalasQuote

zarimi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.04.2006
Ahli No: 24209
Posting: 77
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 19-04-06 00:19


sebab tu lah apabila memilih isteri biarlah yang memahami apa erti kehidupan ini...bermulanya dengan istikharah la......kalau kedua2nya faham dan tawakal kepada allah insyallah semua akan berlaku dengan baik...dunia hanya sementara sheikh......tak mampu keluar 40 hari...3 hari pun cukup...minta petunjuk allah dan restu makayah.....kalau budak2 yang tengah belajar sehari pun cukup....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zarimiProfil   Hantar PM kepada zarimi   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 19-04-06 00:20


TAAT.... sebahagian dari agama

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 19-04-06 05:06


Tabligh ni bagus... Ia adalah badan dakwah, so kenapa kita mesti tolak @ tak suka?? Cuma saya tak suka sikit pasal tabligh ni pasal mereka tolak ilmu akademik mentah2. Bagi saya, ilmu akademik dan agama ni seiring... Wassalam~

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-04-06 13:11


Tabligh tak tolak Ilmu Akademik...ana educated? malah nak sambung lagi kalau boleh? so..kalau ada yang kata Tabligh tolak akademik..ia hanya personal dan bukan secara total

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

majidah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.08.2004
Ahli No: 10691
Posting: 492
Dari: Macquarie University Village

Kedah  


posticon Posting pada: 19-04-06 14:51


Pada 19-04-06 13:11 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Tabligh tak tolak Ilmu Akademik...ana educated? malah nak sambung lagi kalau boleh? so..kalau ada yang kata Tabligh tolak akademik..ia hanya personal dan bukan secara total


Setuju
Bab ilmu akademik ni bertitik tolak dari diri individu agaknya.
Kenal pasangan dr jemaah ni.
Degree dari UK, sekarang Master kat Australia.
Anak2 4 orang semua cakap Inggeris beraccent.

Bookmark and Share

    


  Member Information For majidahProfil   Hantar PM kepada majidah   Pergi ke majidah's Website   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 19-04-06 15:03


Pada 19-04-06 05:06 , fahim posting:

!!! QUOTE !!!

Tabligh ni bagus... Ia adalah badan dakwah, so Kenapa kita mesti tolak @ tak suka?? Cuma saya tak suka sikit pasal tabligh ni pasal mereka tolak ilmu akademik mentah2. Bagi saya, ilmu akademik dan agama ni seiring... Wassalam~




!!! QUOTE !!!

Cuma saya tak suka sikit pasal tabligh ni pasal mereka tolak ilmu akademik mentah2. Bagi saya, ilmu akademik dan agama ni seiring...
-ini adalah satu fitnah...




-berapa ramai ahli jemaah dari kalangan ilmuan... dari kalangan profesional... dari kalangan pelajar oversea... dari kalangan buruh binaan..dari kalangan operator...


ada ketika ketika bersama dengan insan yang kurang dari segi ilmu duniawi ....
walaupun dari segi keduniaan mungkin kita berada diatas mereka tapi kadangkala kefahaman serta fikir mereka jauh lebih hebat dari seorang doktor falsafah...dari seorang mufti mahu pun maulana...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

aremalzz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21290
Posting: 181
Dari: GolDeN SanD

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 19-04-06 15:20


Mungkin dengan adanya Tabligh masyarakat kita jadi seimbang..
MASYARAKAT
sebahagian keluar berdakwah....
sebahagian jadi pemimpin..
sebahagian jadi ahli tarekat..
sebahagian jadi pengikut..
sebahagian jadi Jahat :di

Takkan semua nak jadi pemimpin..?
takkan semua nak jadi pengikut..?
Takkan semua nak keluar berdakwah (macam tabligh) ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For aremalzzProfil   Hantar PM kepada aremalzz   Pergi ke aremalzz's Website   Quote dan BalasQuote

firda94
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21277
Posting: 32
Dari: UPM

Kelantan  


posticon Posting pada: 19-04-06 16:05


Pendapat saya pulak, tak dinafikan kita umat Islam mesti bersifat menyampaikan dan sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain. Dan banyak beribadat tu bagus. Cuma yang saya tak suka bila saudara-saudara tabligh ni mengetuk pintu rumah waktu petang. Kita jadi serba salah nak buka pintu ke tidak. Dan saudara semua mesti ambil ingatan, boleh kata semua orang tak suka pintu rumah diketuk orang-orang yang tak dikenali. Contohnya macam salesman ketuk pintu rumah kita nak jual barang. Kita mesti tak suka kan. Dan kebanyakan penduduk bandar bekerja. jadi hari minggu dan waktu petang sepatutnya tidak ada gangguan sebab waktulah mereka berehat setelah penat balik dari kerja. Dan apa pula kata masyarakat sekeliling seandainya rumah yang mereka ketuk itu adalah rumah anak-anak dara.

Jadi nak tabligh mesti berhemah. Jadi sesiapa di sini yang ada ikut tabligh atau kenal saudara-saudara tabligh, tolonglah sampaikan pada mereka.

Bookmark and Share

    


  Member Information For firda94Profil   Hantar PM kepada firda94   Quote dan BalasQuote

qais_amirii
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.02.2004
Ahli No: 7048
Posting: 165
Dari: Republic of Nilai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-04-06 16:24


Sahabat nabi risau..apabila orang tak datang ziarah ke rumah mereka...
sebab orang menziarah bawa rahmat....

Bookmark and Share

    


  Member Information For qais_amiriiProfil   Hantar PM kepada qais_amirii   Quote dan BalasQuote

nmz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2003
Ahli No: 5323
Posting: 226
Dari: shah alam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 19-04-06 16:49


Pada 06-04-06 18:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

pendapat masing2 ada betulnya, ada pro dan kontra kat sini...

memang usaha tabligh satu usaha yang murni, saya sokong golongan tabligh ini, tapi di sebalik itu ada juga kelemahan2 mereka seperti yang disebut2kan sebelum ini...

masing2 kena bertolak ansur dalam hal ini, yang ditegur terimalah teguran sekiranya teguran itu betul dan boleh membina, yang menegur pun tegurlah secara yang berhikmah, masing2 ada hujah dan masing2 ada betulnya...

p/s: buang yang keruh, ambil yang jernih...



ana sokong golongan2 tabligh ni....tapi baru-baru ni, sahabat ana bagitahu masalah dia...

pakcik dia seorang tabligh dan baru dengan seorang perempuan tabligh... sebelum kawin, pakciknya tinggal dengan family...bila dah kawin pun still macam tu jugak...tapi bila dah kawin, makcik kawan ana ni, tak nak jumpak lelaki2 lain melainkan suaminya...

jadi, apa pendapat sahabat2 sekalian.... :-? :-?


-----------------
SesaAt MenAriK naFaS....SElanGkaH meNuJu mAuT....


Bookmark and Share

    


  Member Information For nmzProfil   Hantar PM kepada nmz   Quote dan BalasQuote

ubaidillah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 22.11.2004
Ahli No: 12489
Posting: 361
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 19-04-06 17:46


Pada 19-04-06 16:24 , qais_amirii posting:

!!! QUOTE !!!

Sahabat nabi risau..apabila orang tak datang ziarah ke rumah mereka...
sebab orang menziarah bawa rahmat....


"Ziarahlah kadang-kadang, ia pasti menambah kemesraan"

"Berilah Hadiah nescaya kamu akan disayangi"

Bookmark and Share

    


  Member Information For ubaidillahProfil   Hantar PM kepada ubaidillah   Pergi ke ubaidillah's Website   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-06 13:04


Nabi SAW dah ketuk semua pintu rumah di mekah dan Madinah sepanjang hidup Baginda...Kenapa pula kita tidak????? kan kita pengikut nabi SAW?

" Laqad kana lakum fi Rasulillah uswatun hasanah....."

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-06 13:07


Pada 19-04-06 16:49 , nmz posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-04-06 18:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

pendapat masing2 ada betulnya, ada pro dan kontra kat sini...

memang usaha tabligh satu usaha yang murni, saya sokong golongan tabligh ini, tapi di sebalik itu ada juga kelemahan2 mereka seperti yang disebut2kan sebelum ini...

masing2 kena bertolak ansur dalam hal ini, yang ditegur terimalah teguran sekiranya teguran itu betul dan boleh membina, yang menegur pun tegurlah secara yang berhikmah, masing2 ada hujah dan masing2 ada betulnya...

p/s: buang yang keruh, ambil yang jernih...



ana sokong golongan2 tabligh ni....tapi baru-baru ni, sahabat ana bagitahu masalah dia...

pakcik dia seorang tabligh dan baru dengan seorang perempuan tabligh... sebelum kawin, pakciknya tinggal dengan family...bila dah kawin pun still macam tu jugak...tapi bila dah kawin, makcik kawan ana ni, tak nak jumpak lelaki2 lain melainkan suaminya...

jadi, apa pendapat sahabat2 sekalian.... :-? :-?




takkan nak jumpa sembarangan lelaki kut? kalau tak ada hal...buat apa nak jumpa? kawan2 ana ramai tablig..tapi isteri mereka tak seperti yang enti dakwa itu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-06 13:08


Pada 19-04-06 16:49 , nmz posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-04-06 18:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

pendapat masing2 ada betulnya, ada pro dan kontra kat sini...

memang usaha tabligh satu usaha yang murni, saya sokong golongan tabligh ini, tapi di sebalik itu ada juga kelemahan2 mereka seperti yang disebut2kan sebelum ini...

masing2 kena bertolak ansur dalam hal ini, yang ditegur terimalah teguran sekiranya teguran itu betul dan boleh membina, yang menegur pun tegurlah secara yang berhikmah, masing2 ada hujah dan masing2 ada betulnya...

p/s: buang yang keruh, ambil yang jernih...



ana sokong golongan2 tabligh ni....tapi baru-baru ni, sahabat ana bagitahu masalah dia...

pakcik dia seorang tabligh dan baru dengan seorang perempuan tabligh... sebelum kawin, pakciknya tinggal dengan family...bila dah kawin pun still macam tu jugak...tapi bila dah kawin, makcik kawan ana ni, tak nak jumpak lelaki2 lain melainkan suaminya...

jadi, apa pendapat sahabat2 sekalian.... :-? :-?




takkan nak jumpa sembarangan lelaki kut? kalau tak ada hal...buat apa nak jumpa? kawan2 ana ramai tablig..tapi isteri mereka tak seperti yang enti dakwa itu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

firda94
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21277
Posting: 32
Dari: UPM

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-04-06 14:00


Kita memang suka saudara mara menziarah, meriah. Rezeki murah. Ukhwah pun makin erat.

Tapi faham-faham sajalah tinggal kat bandar ni. Tambahan pulak tinggal kat negeri Selangor maju ni. Sedar tak, sekarang ni kita dah tak ada privacy. Kadang-kadang orang jual barang, orang jual karpet orang jual macam-macam ketuk pintu rumah. Pulak tu ramai yang tak faham bahasa, paksa beli barang. Kadang -kadang waktu dekat maghrib pun ada yang mengetuk. Jadi orang bujang (anak dara) lebih suka buat tak tahu kalau orang ketuk rumah.

Tatacara orang menziarah saudara mara tak sama dengan orang jual barang. Biasanya saudara mara akan telefon dulu sebelum menziarah, Betul tak? Bila beri salam bisanya kita akan panggil nama tuan rumah.

Ringkasnya kita semua memang suka dilawati orag yang kita
kenal, Jadi seeloknya kalau nak tabligh pun biar kena tempatnya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For firda94Profil   Hantar PM kepada firda94   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-06 14:16


tabligh di ajar agar husnuzon

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

firda94
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21277
Posting: 32
Dari: UPM

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-04-06 14:19


HUSNUZON? Apa tu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For firda94Profil   Hantar PM kepada firda94   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 20-04-06 14:32


Pada 20-04-06 14:19 , firda94 posting:

!!! QUOTE !!!

HUSNUZON? Apa tu?


Husnuzzon ni maksud dia Bersangka baik . Istilah bahasa Arab...

betul-betul, sebenanya setiap sesuatu itu ada kelemahan dan kelebihan.. Tapi jangan la nak bertengkar pasal masing2 ada cara fikir masing2.. Manusia tidak sama. Betul kan?? Betul la..


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

firda94
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.12.2005
Ahli No: 21277
Posting: 32
Dari: UPM

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-04-06 16:21


Kawan baik teman bapaknya tabligh, memang bagus. Tapi masalahnya, bapanya terlalu taksub berdakwah dan emaknya yang terpaksa ambil alih cari nafkah untuk anak-anak. Apa pandangan ukhwah semua?

Dan teman, rasa orang yang paling patut ditablighkan ialah pak-pak menteri kita.
[ Telah diedit oleh: firda94 pada 20-04-06 16:22 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For firda94Profil   Hantar PM kepada firda94   Quote dan BalasQuote

zarimi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.04.2006
Ahli No: 24209
Posting: 77
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 20-04-06 20:43


salam,ana kurang berkenan la yang yang orang tabligh menolak akedemik....itu mungkin orang yang mengikut tabligh ni secara membabi buta...ana ramai kawan yang involve dalam tabligh,ada yang doktor,ada yang menjadi bisnessman...cuma bila keadaan kerjaya mereka sudah stabil,maka apa salahnya mereka keluar 3hari ke 40hari ke untuk berdakwah pula...jangan menuduh orang sembarangan...nak buat kenyataan kena kaji dulu dan bertanya pada yang lebih berilmu baru buat kesimpulan...dah dapat kesimpulan pun kena kaji jugak dalam pelbagai sudut supaya tidak tersilap kesimpualan.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zarimiProfil   Hantar PM kepada zarimi   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 20-04-06 20:53


ia juga bukan sahaja menolak akademik..tapi menolak politik juga....sedangkan nabi juga berpolitik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 20-04-06 21:33


kadang-kadang takut dengan orang tabligh...huhu..tak tau Kenapa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 20-04-06 23:01


Saya ada terjumpa beberapa buah artikel berkenaan jemaah tabligh. Tajuknya agak menarik juga, mungkin agak kontroversi bagi sesetengah pihak:

1) Shaikh Muqbil on Jamaa'at ut-Tabligh

2) An Outline of the Methodology of Jamaa'at ut-Tabligh

3) The Sayings of the Scholars on Jamaa'at ut-Tableegh

4) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il ‘A’maal” (Part 1)

5) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il ‘A’maal” (Part 2)

6) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il A'maal” (Part 3)

boleh download di sini:

http://thenoblequran.com/sps/sp.cfm?secID=GRV&subsecID=GRV02&loadpage=displaysubsection.cfm

Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

zarimi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.04.2006
Ahli No: 24209
Posting: 77
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 20-04-06 23:02


maka dengan mereka menolak politik tu bermakna mereka salah la ye....?apa pun jangan takut dengan orang tabligh ni..mana yang kita agak boleh didekati ok kan saja..mana yang xberkenan biakan tapi jangan la mengata apa yang mereka buat....nak kata mereka salah pun tak boleh jugak sebab mereka buat kerja baik......kena open la pemikiran tu.....tak baik salahkan orang saja....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zarimiProfil   Hantar PM kepada zarimi   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 20-04-06 23:16


Pada 20-04-06 20:43 , zarimi posting:

!!! QUOTE !!!

salam,ana kurang berkenan la yang yang orang tabligh menolak akedemik....itu mungkin orang yang mengikut tabligh ni secara membabi buta...ana ramai kawan yang involve dalam tabligh,ada yang doktor,ada yang menjadi bisnessman...cuma bila keadaan kerjaya mereka sudah stabil,maka apa salahnya mereka keluar 3hari ke 40hari ke untuk berdakwah pula...jangan menuduh orang sembarangan...nak buat kenyataan kena kaji dulu dan bertanya pada yang lebih berilmu baru buat kesimpulan...dah dapat kesimpulan pun kena kaji jugak dalam pelbagai sudut supaya tidak tersilap kesimpualan.....


Ini bukan kenyataan membabi-buta, tapi buktinya adalah di kawasan2 terpencil. Surau rumah ana pun pernah alami. Itulah pandangan pertama saya dan dengan itulah saya membuat kesimpulan. Ana tak pernah nampak yang terdapat tabligh-doktor.. Maka ana tak tau la. Tegas nampak?? Terima kasih atas teguran.


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 20-04-06 23:28


Satu risalah dalam bahasa Arab mengenai jemaah tabligh:
"مجموع فتاوى العلماء في جماعة التبليغ"
"himpunan fatwa-fatwa mengenai jemaah tabligh"

sila download di sini:
http://www.sahab.orang/books/book.php?id=371

Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 21-04-06 00:06


siapa la yang kuarkan topic ini.....kalau nak berdebat tajuk seumpama ini, bukannya kat sini.....silap tempat la kawan.....hati-hati bila melontarkan pendapat....berhujah guna akal, bukan nafsu dan emosi....idea biar rasional....baru idea relevan....

salam permisi dari ana....


-----------------
My love commitment to myself, my family and my fellow men becomes me the courage and strength to face the challenges of life....
[ Telah diedit oleh: farah_hanan pada 21-04-06 00:11 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

nmz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2003
Ahli No: 5323
Posting: 226
Dari: shah alam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-06 01:07


Pada 20-04-06 13:08 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-04-06 16:49 , nmz posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 06-04-06 18:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

pendapat masing-masing ada betulnya, ada pro dan kontra kat sini...

memang usaha tabligh satu usaha yang murni, saya sokong golongan tabligh ini, tapi di sebalik itu ada juga kelemahan2 mereka seperti yang disebut2kan sebelum ini...

masing-masing kena bertolak ansur dalam hal ini, yang ditegur terimalah teguran sekiranya teguran itu betul dan boleh membina, yang menegur pun tegurlah secara yang berhikmah, masing-masing ada hujah dan masing-masing ada betulnya...

p/s: buang yang keruh, ambil yang jernih...



ana sokong golongan2 tabligh ni....tapi baru-baru ni, sahabat ana bagitahu masalah dia...

pakcik dia seorang tabligh dan baru dengan seorang perempuan tabligh... sebelum kawin, pakciknya tinggal dengan family...bila dah kawin pun still macam tu jugak...tapi bila dah kawin, makcik kawan ana ni, tak nak jumpak lelaki2 lain melainkan suaminya...

jadi, apa pendapat sahabat2 sekalian.... :-? :-?




takkan nak jumpa sembarangan lelaki kut? kalau tak ada hal...buat apa nak jumpa? kawan2 ana ramai tablig..tapi isteri mereka tak seperti yang enti dakwa itu...


hmm...kebiasaannyer bila baru bkawin, seseorang tu dibawa bkenalan dengan ahli keluarga pasangan masing-masing...tapi sebaliknya untuk makcik kawan ana ni...


-----------------
SesaAt MenAriK naFaS....SElanGkaH meNuJu mAuT....


Bookmark and Share

    


  Member Information For nmzProfil   Hantar PM kepada nmz   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-06 11:04


PANAS!!!

Apapun pandangan anda..biarlah bertapis dan matang..

Ada juga yang mengatakan Tabligh tidak berpolitik..ini fitnah!! ana sendiri berpolitik. Malah seluruh ahli keluarga ana..ana tarbiyyah agar berpolitik. Dulu mereka "pekat" dengan UMNO tapi kini dah ubah haluan...JADI, ADAKAH ANA/TABLIG TAK BERPOLITIK? Pada pilihanraya umum yang lepas..ana ikut berkempen di kelantan untuk parlimen Kota Bharu..ADAKAH ANA/ TABLIG TIDAK BERPOLITIK? dalam harakah keluaran mac lepas..satu ruangan telah disiarkan bahawa jemaah tabligh turut berkumpul dan bermuzakarah dengan pemimpin PAS tentang isu semasa dan kenaikan harga minyak..mereka telah suarakan bantahan dan pendirian mereka..JADI, ADAKAH TABLIG TIDAK BERPOLITIK? pada tahun 2003, satu perjumpaan diadakan di markaz Tablig di Sri Petaling bagi memaklumkan agar semua jemaah tablig menunaikan kewajipan untuk mengundi...ADAKAH TABLIG TIDAK BERPOLITIK?

Ana cuma nak peringatkan, jangan kerana satu pihak yang mengatakan tablig tidak berpolitik atau apa sahaja..kita terus menghukum Tablig secara meneyeluruh... Contohnya..ana ramai kawan yang menyokong dan mengundi untuk PAS, tapi ada di kalangan mereka tidak solat, adakah perlu kita katakan bahawa penyokong PAS tidak solat? nak tuduh biar dengan ilmu..jangan main hentam tak tentu pasal..dikhuatiri ianya jadi Fitnah..

Satu perkara lagi..cubalah anda bayangkan kalau dalam ceramah tabligh menyentuh politik..maka sudah tentu dakwah mereka tidak akan sampai kepada semua golongan...dan akhirnya nanti..nasib tabligh akan sama seperti PAS yang disekat bermacam2..biarlah tabligh bebas bergerak untuk menyampaikan risalah agama kepada semua golongan termasuk BN dan PAS sendiri..

Akhir sekali...bagi mereka yang belum tahu tentang tablig atau tidak pernah keluar tabligh... elaklah dari menuduh macam-macam kerana Allah SWT berfirman:

" Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak lakukan? "
[ Telah diedit oleh: Addey pada 21-04-06 11:07 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-06 11:08


PANAS!!!

Apapun pandangan anda..biarlah bertapis dan matang..

Ada juga yang mengatakan Tabligh tidak berpolitik..ini fitnah!! ana sendiri berpolitik. Malah seluruh ahli keluarga ana..ana tarbiyyah agar berpolitik. Dulu mereka "pekat" dengan UMNO tapi kini dah ubah haluan...JADI, ADAKAH ANA/TABLIG TAK BERPOLITIK? Pada pilihanraya umum yang lepas..ana ikut berkempen di kelantan untuk parlimen Kota Bharu..ADAKAH ANA/ TABLIG TIDAK BERPOLITIK? dalam harakah keluaran mac lepas..satu ruangan telah disiarkan bahawa jemaah tabligh turut berkumpul dan bermuzakarah dengan pemimpin PAS tentang isu semasa dan kenaikan harga minyak..mereka telah suarakan bantahan dan pendirian mereka..JADI, ADAKAH TABLIG TIDAK BERPOLITIK? pada tahun 2003, satu perjumpaan diadakan di markaz Tablig di Sri Petaling bagi memaklumkan agar semua jemaah tablig menunaikan kewajipan untuk mengundi...ADAKAH TABLIG TIDAK BERPOLITIK?

Ana cuma nak peringatkan, jangan kerana satu pihak yang mengatakan tablig tidak berpolitik atau apa sahaja..kita terus menghukum Tablig secara meneyeluruh... Contohnya..ana ramai kawan yang menyokong dan mengundi untuk PAS, tapi ada di kalangan mereka tidak solat, adakah perlu kita katakan bahawa penyokong PAS tidak solat? nak tuduh biar dengan ilmu..jangan main hentam tak tentu pasal..dikhuatiri ianya jadi Fitnah..

Satu perkara lagi..cubalah anda bayangkan kalau dalam ceramah tabligh menyentuh politik..maka sudah tentu dakwah mereka tidak akan sampai kepada semua golongan...dan akhirnya nanti..nasib tabligh akan sama seperti PAS yang disekat bermacam2..biarlah tabligh bebas bergerak untuk menyampaikan risalah agama kepada semua golongan termasuk BN dan PAS sendiri..

Akhir sekali...bagi mereka yang belum tahu tentang tablig atau tidak pernah keluar tabligh... elaklah dari menuduh macam-macam kerana Allah SWT berfirman:

" Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak lakukan? "

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 21-04-06 12:36


Pada 20-04-06 14:00 , firda94 posting:

!!! QUOTE !!!

Kita memang suka saudara mara menziarah, meriah. Rezeki murah. Ukhwah pun makin erat.

Tapi faham-faham sajalah tinggal kat bandar ni. Tambahan pulak tinggal kat negeri Selangor maju ni. Sedar tak, sekarang ni kita dah tak ada privacy. Kadang-kadang orang jual barang, orang jual karpet orang jual macam-macam ketuk pintu rumah. Pulak tu ramai yang tak faham bahasa, paksa beli barang. Kadang -kadang waktu dekat maghrib pun ada yang mengetuk. Jadi orang bujang (anak dara) lebih suka buat tak tahu kalau orang ketuk rumah.

Tatacara orang menziarah saudara mara tak sama dengan orang jual barang. Biasanya saudara mara akan telefon dulu sebelum menziarah, Betul tak? Bila beri salam bisanya kita akan panggil nama tuan rumah.

Ringkasnya kita semua memang suka dilawati orag yang kita
kenal, Jadi seeloknya kalau nak tabligh pun biar kena tempatnya.



kena tempatnya?????

-kalau rumah anak dara...kalau kami tahu kami takkan ziarah pun... dan kalau kami bagi salam sebanyak 3 kali dan tak ada jawapan kami akan berundur dengan bersangka baik....

-dalam tabligh ada adab2 ziarah...mengikut sunnah Rasulullah... kami ziarah pada waktu lepas asar hingga sebelum maghrib secara umumi... ... saudari kalau hidup kita untuk mencari keburukan takkan pernah ada dakwat dan kertas yang cukup untuk kita catitkannya...

kami ada adab yang membatasi mulut,mata dan langkah kami... kami hanya akan bercakap dengan lelaki atau meninggalkan pesan kepada isteri atau anak nya jika dia tiada dirumah... pesan tanpa perlu melihat wajah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 21-04-06 12:37


Pada 20-04-06 16:21 , firda94 posting:

!!! QUOTE !!!

Kawan baik teman bapaknya tabligh, memang bagus. Tapi masalahnya, bapanya terlalu taksub berdakwah dan emaknya yang terpaksa ambil alih cari nafkah untuk anak-anak. Apa pandangan ukhwah semua?

Dan teman, rasa orang yang paling patut ditablighkan ialah pak-pak menteri kita.




itu masalah bapak dia....bukan masalah tabligh.... harap dapat bezakan masalah individu dengan masalah peribadi....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 21-04-06 12:44


!!! QUOTE !!!


Ini bukan kenyataan membabi-buta, tapi buktinya adalah di kawasan2 terpencil. Surau rumah ana pun pernah alami. Itulah pandangan pertama saya dan dengan itulah saya membuat kesimpulan. Ana tak pernah nampak yang terdapat tabligh-doktor.. Maka ana tak tau la. Tegas nampak?? Terima kasih atas teguran.





-memang kenyataan antum salah... memang ada kalangan profesional didalam jemaah tabligh ni.... dr,ir,pengarah jabatan awam... semua tu memang ada...saudara mungkin melihat yqang buruk maka kebaikan tu terselindung dari mata saudara...


-Dr Fadhilah Kamsah sendiri pun kadang kala kelihatan di markas seri petaling....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 21-04-06 12:46


senang untuk ana katakan..jangan kerana Individu tertentu jemaah di persalahkan.... so sesiapa yang nak bagi pandangan tentang individu jangan kaitkan dengan jemaah secara lansung....


-islam itu baik tapi ramai apa umat islam yang tak berapa baik akhlaknya...so takkan nak salah kan islam pulak????


fikir baik2 sebelum bagi pendapat.... ;-)
[ Telah diedit oleh: tasbih_30 pada 21-04-06 12:48 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

hanan24
Warga Rasmi
Menyertai: 19.04.2006
Ahli No: 24297
Posting: 2
Dari: ardhullah

iraq  


posticon Posting pada: 21-04-06 12:50


tabligh dalam satu persepsi alhamdulillah mereka cuba amalkankan sunnah tapi dalam persepsi lain ada juga perkara yang tak sunnah dijadikan sunnah malahan jadi wajib pulak.lepas itu siapa tak nak ikut mereka kononnya belum dapat hidayat??lagi satu dakwah sebenarnya universal kat mana pun kita berade boleh dakwah :roll:


-----------------
salam ukhwah ana ukhtikum fillah


Bookmark and Share

    


  Member Information For hanan24Profil   Hantar PM kepada hanan24   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 21-04-06 13:15


Pada 21-04-06 12:50 , hanan24 posting:

!!! QUOTE !!!

tabligh dalam satu persepsi alhamdulillah mereka cuba amalkankan sunnah tapi dalam persepsi lain ada juga perkara yang tak sunnah dijadikan sunnah malahan jadi wajib pulak.lepas itu siapa tak nak ikut mereka kononnya belum dapat hidayat??lagi satu dakwah sebenarnya universal kat mana pun kita berade boleh dakwah :roll:





-ana tak rasa begitu.... yang ana tahu mereka disuruh bersangka baik pada orang lain dan selalu saja anggap diri mereka yang lemah... sepanjang ana keluar ana tak dengar lagi mereka kata orang ni tak ikut tabligh sebab tak dapat hidayat.... yang ana tahu mereka sentiasa doakan hidayat untuk seluruh alam termasuk diri mereka sendiri.... mungkin patut keluar 3 hari sebelum bagi pendapat....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-06 14:40


Pada 21-04-06 12:50 , hanan24 posting:

!!! QUOTE !!!

tabligh dalam satu persepsi alhamdulillah mereka cuba amalkankan sunnah tapi dalam persepsi lain ada juga perkara yang tak sunnah dijadikan sunnah malahan jadi wajib pulak.lepas itu siapa tak nak ikut mereka kononnya belum dapat hidayat??lagi satu dakwah sebenarnya universal kat mana pun kita berade boleh dakwah :roll:



sunnah apa yang tabligh kata WAJIB? bagi tahu kat ana salah satunya?

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

RenTokiL_IniTiaL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23578
Posting: 102
Dari: atas Bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 21-04-06 14:43


Pada 20-04-06 23:01 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!

Saya ada terjumpa beberapa buah artikel berkenaan jemaah tabligh. Tajuknya agak menarik juga, mungkin agak kontroversi bagi sesetengah pihak:

1) Shaikh Muqbil on Jamaa'at ut-Tabligh

2) An Outline of the Methodology of Jamaa'at ut-Tabligh

3) The Sayings of the Scholars on Jamaa'at ut-Tableegh

4) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il ‘A’maal” (Part 1)

5) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il ‘A’maal” (Part 2)

6) Tableeghi Jamaat: Teachings of Shirk in the Book “Fadhaa’il A'maal” (Part 3)

boleh download di sini:

http://thenoblequran.com/sps/sp.cfm?secID=GRV&subsecID=GRV02&loadpage=displaysubsection.cfm

sekarang baru saya tahu, banyak benda yang berunsur syirik dan bid'ah dalam kitab fadhail a'mal tu.

thanks abu ruqayyah atas info :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For RenTokiL_IniTiaLProfil   Hantar PM kepada RenTokiL_IniTiaL   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-04-06 14:45


Pada 21-04-06 13:15 , tasbih_30 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-04-06 12:50 , hanan24 posting:

!!! QUOTE !!!

tabligh dalam satu persepsi alhamdulillah mereka cuba amalkankan sunnah tapi dalam persepsi lain ada juga perkara yang tak sunnah dijadikan sunnah malahan jadi wajib pulak.lepas itu siapa tak nak ikut mereka kononnya belum dapat hidayat??lagi satu dakwah sebenarnya universal kat mana pun kita berade boleh dakwah :roll:





-ana tak rasa begitu.... yang ana tahu mereka disuruh bersangka baik pada orang lain dan selalu saja anggap diri mereka yang lemah... sepanjang ana keluar ana tak dengar lagi mereka kata orang ni tak ikut tabligh sebab tak dapat hidayat.... yang ana tahu mereka sentiasa doakan hidayat untuk seluruh alam termasuk diri mereka sendiri.... mungkin patut keluar 3 hari sebelum bagi pendapat....


setuju...mereka sentiasa doakan perkara yang baik untuk sesama saudara...mereka tetap husnozon.tak ada manusia yang layak nak nilai hidayah yang Allah bagi kepada hambaNya..

sekadar pendapat dr ana...;-)


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» TABLIGH????? apa persepsi anda?

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.192423 saat. Lajunya....