Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 30-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air yang mengapungkan kapal, air juga yang menenggelamkan kapal
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 52
Ahli: 0
Jumlah: 52




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 3 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: solat istikharah untuk megetahui jodoh kita


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» solat istikharah untuk megetahui jodoh kita

Please Mendaftar To Post


Oleh solat istikharah untuk megetahui jodoh kita

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 31-03-06 02:49


ada pandangan tak dr semua? macam mana kalau tak ada petunjuk bila dah solat banyak kali? huhu ...k ty...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

akasia
WARGA SETIA
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23581
Posting: 754
Dari: bandar minyak bumi kenyalang

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 02:57


ermmmm...... mesti ada petunjuk kalau dah banyak kali buat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For akasiaProfil   Hantar PM kepada akasia   Quote dan BalasQuote

hakimlaw
Warga Rasmi
Menyertai: 31.03.2006
Ahli No: 23856
Posting: 16
Dari: Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 31-03-06 02:59


InsyaALLAH, kalau kita betul-betul ikhlas,sabar ada petanda.


-----------------
Assalamualaikum


Bookmark and Share

    


  Member Information For hakimlawProfil   Hantar PM kepada hakimlaw   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 31-03-06 03:02


terima kasih bagi pendapat...tapi bukan kalau tak ada petunjuk tu sebab ALLAH nak tengok kita ni macam mana ke....macam kena berusaha....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

akwa
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2005
Ahli No: 20434
Posting: 729
Dari: tganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 04:34


kalau tak ada petunjuk...
kita akan ada satu perasaan yang mana kita cenderung kepada seseorang..
dan ini pasti berlaku..kerana ALLAH TAALA telah menciptakan satu perasaan tuk menyayangi seseorang didalam hati kita ...
insyaallah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For akwaProfil   Hantar PM kepada akwa   Pergi ke akwa's Website   Quote dan BalasQuote

zilzal
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2006
Ahli No: 23382
Posting: 854
Dari: somewhere in jordan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 05:49


betul cakap akwa...

p/s: akwa rajin solat sunat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zilzalProfil   Hantar PM kepada zilzal   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 31-03-06 07:12


yakin dan letakkan pergantungan sepenuhnya kepada ALLAH...yakin dengan pilihan yang dibuat

Bookmark and Share

    


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

blueberry_strawberry
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2006
Ahli No: 22980
Posting: 119
Dari: bangi

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 07:26


assalamualaikum
mesti ada petanda. tak semestinya melalui mimpi. ana pernah buat dan ana akan buat bila menghadapi jalan buntu atau persimpangan dalam membuat pilihan. tak semestinya mesalah jodoh . apa-apa masalah pun boleh. selalunya petunjuk yang ana dapat, sama ada gerak hati yang kuat atau Allah bagi petunjuk melalui peristiwa. doa dan buat solat sungguh2. kalau ada masa2 senggang tu, baca ayat2 tertentu. ana baca ayat at-Taubah:129 maksunya," Cukuplah Allah bagiku tiada Tuhan selain Dia, hanya kepadaNya aku bertawakkal"
ulang2 selalu. ayat ni maksudnya kita menyerahkan segala urusan kita pada Dia, dan minta Allah tunjuk dan mudahkan jalan.

ana nak berkongsi beberapa kisah petunjuk melalui mimpi. seronok ana mendengar kisah2 tu. rasa betapa dekatnya pertolongan Allah pada hamba2Nya yang menyerah dan bertawakkal pada Dia, setelah berusaha.

kisah pertama,kisah mak ana, masa dia dirisik beberapa orang. mak ana buat solat istikharah. mak ana dapat petunjuk beberapa kali melalui mimpi, mimpi pertama..mak ana nampak pemandangan yang sangat indah..serba hijau saja semuanya. mimpi kedua..mak ana mimpi diselamatkan sesorang dr api. tapi walaupun petanda tu baik, mak ana tak terima lamaran orang tu sebab mak ana masa tu masih menuntut lagi di universiti. ( masa tu belajar jauh di perantauan) dan baru tahun pertama. dia tak bersedia, masih muda sangat.. tapi mak ana doa banyak2..sekiranya mak ana tolak lamaran ni, Allah hadirkan insan yang lebih baik untuk dia. alhamdulillah..jodoh mak ana sekarang itulah ayah ana :di, yang terbaik untuk mak ana. insya Allah tapi, untuk orang pertama yang lamar mak ana tu, diakui semangnya dia kini seorang yang baik, dan disegani, bagus tahap ilmu dan amalan agamanya.

kisah kedua, mak ayah ana juga. mereka sama-sama buat istikharah untuk pemilihan kerja ayah ana. ayah ana dapat dua tawaran, sambung belajar ( sarjana) di oversea atau di universiti tempatan sahaja. Allah bagi petunjuk belajar di Malaysia saja. ayah ana bermimpi lihat pemandangan yang sangat cantik, dengan sungai2 mengalir..sangat tenang. mak ana pula mimpi melihat pohon buah-buahan yang sangat banyak dan masak ranum..macam kat kat satu tempat, boleh kata dusun lah..tapi tempat tu cantik sangat. akhimya ayah ana pilih belajar di malaysia. sebab, masatu ekonomi tengah gawat. sesiapa yang belajar di oversea akan dipanggil balik, sama ada pengajian tu tergantung atau sambung belajar tapi biaya sendiri. alhamdulillah..kini, rezeki kami sekeluarga melimpah ruah. walaupun tak sampai tahap kaya raya..oklah, sederhana. yang penting hati tenang dan bahagia

kisah ketiga, kawan ana yang bermimpi nampak air yang banyak, sungai mengalir di kiri dan kanan. pemandangan yang sangat cantik.
memang betul, sekarang ni kawan ana tu dah berkahwin dan bakal menimang cahayamata. kawan ana tu bahgia sekarang ni.

hehe...panjang pula bercerita. sekadar pengajaran, jangan jemu untuk minta pertolongan Allah. sesungguhnya Dia dekat dengan kita..dengan syarat, jagalah hubugan kita dengan Dia. jagalah Allah, Allah pasti menjagamu.


-----------------
Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan Selain Dia, hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dia memilki arasy yang agung. At-Taubah:129
[ Telah diedit oleh: blueberry_strawberry pada 31-03-06 07:38 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For blueberry_strawberryProfil   Hantar PM kepada blueberry_strawberry   Quote dan BalasQuote

ummusafiyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.03.2006
Ahli No: 23742
Posting: 98
Dari: bumi Allah S.W.T. yang tercinta

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 08:10


Assalamualaikum

syahdu ana dengar cerita blueberry_strawberry...memang betul...pertolongan Allah sentiasa dekat dengan kita kalau kita minta pada Dia...sesungguhnya Allah lah sebaik-baik Perancang..

Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiyahProfil   Hantar PM kepada ummusafiyah   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 09:22


bagaimana pula dengan dah ada kekasih lepas itu nak solat tu ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

sahlon
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.03.2005
Ahli No: 15287
Posting: 281
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 10:45


salam.....

pendapat ana lebih kurang pendapat akwa

kita tak semestinya nampak bulat2 wajah seseorang..tapi kadang-kadang hati lebih cenderung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For sahlonProfil   Hantar PM kepada sahlon   Quote dan BalasQuote

annynatasha88
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17875
Posting: 177
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 13:08


saya pernah banyak kali buat tapi pernah sekali tu tak dapat ptunjuk pun...
kalau tak dapat ptunjuk,buatlah kputusn yang mana hati lebih cenderung,mksdnye,kptusn yang anda yakin itu adalah lahir dr hati....
yang slebihnye..tawakkal saja....wallahualam....

Bookmark and Share

    


  Member Information For annynatasha88Profil   Hantar PM kepada annynatasha88   Quote dan BalasQuote

annynatasha88
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17875
Posting: 177
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 13:12


cukup myentuh kalbu bila baca kish blueberry_strawberry...

Bookmark and Share

    


  Member Information For annynatasha88Profil   Hantar PM kepada annynatasha88   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 31-03-06 13:28


posticon Posting pada: 31-03-06 09:22

bagaimana pula dengan dah ada kekasih lepas itu nak solat tu ?



:-P

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

nurirshad
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23047
Posting: 214
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 14:06


kalau tak ada petunjuk,ikut gerak hati sebab gerak hati sebenarnya satu petunjuk jugak!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurirshadProfil   Hantar PM kepada nurirshad   Quote dan BalasQuote

Ghufranallah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.06.2005
Ahli No: 16894
Posting: 351
Dari: padang pasir

luxembourg   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 14:37


saya pernah buat solat istikharah untuk menentukan jodoh saya. alhamdulilah muslimah yang datang dalam mimpi saya itu seorang yang baik..lemah lembut dll.
apabila saya bagitahu muslimah tersebut yang dia hadir dalam mimpi solat istikarah saya, dia cakap dia dah berpunya..
maka saya membuat kesimpulan tidak mempercayai mimpi solat istikharah yang saya buat itu...
hasilnya...kekecewaan yang saya dapat..sedih betul......

Bookmark and Share

    


  Member Information For GhufranallahProfil   Hantar PM kepada Ghufranallah   Quote dan BalasQuote

nurafi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 26.09.2005
Ahli No: 19332
Posting: 30

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 16:10


Emmm..solat istikharah untuk mengetahui jodoh kita??entahla,sya pun tak pasti,,,tapi saya yakin denagn pertolongan allah..saya memang tak pernah buat istikharah yang bertujuan untuk menentukan jodoh ni..tapi kalau untuk tujuan menentukan hala tujaun saya dalam pelajaran pernah la..dan alhamdullilah,saya tak pernah kecewa dengan apa yang saya pilih..ini semua atas pertolongan allah...oleh itu ,yakin lah dengan pertolongan allah..kadand2 tak semua perkara yang kita anggap baik adalah baik untuk kita...hanya allah yang mengetahui apa yang terbaik buat hambanya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurafiProfil   Hantar PM kepada nurafi   Quote dan BalasQuote

syahid_zul
WARGA SETIA
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5698
Posting: 535
Dari: terengganu

japan   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 16:30


Pada 31-03-06 14:37 , Ghufranallah posting:

!!! QUOTE !!!

saya pernah buat solat istikharah untuk menentukan jodoh saya. alhamdulilah muslimah yang datang dalam mimpi saya itu seorang yang baik..lemah lembut dll.
apabila saya bagitahu muslimah tersebut yang dia hadir dalam mimpi solat istikarah saya, dia cakap dia dah berpunya..
maka saya membuat kesimpulan tidak mempercayai mimpi solat istikharah yang saya buat itu...
hasilnya...kekecewaan yang saya dapat..sedih betul......



herm....sabar2...don't give up dude.... jangan salahkan mimpi itu,maybe ianya dah kerja buat syaitan ataupun belum tentu wanita yang hadir dalam mimpi yang kepunyaan orang itu tetap kepunyaan orang...allah itu telah mengaturkan segalanya...kita makhluk yang lemah hanya meminta dan jangan terlalu gopoh...apabila kita gopoh dan kalut bagaimana allah nak bagi...hati mesti mahu tenang dan bibir mesti basah dengan zikir dan apabila berkata2,ianya adalah dakwah!All the best..........


-----------------
Image Hosted by ImageShack.us
[ Telah diedit oleh: syahid_zul pada 31-03-06 16:32 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For syahid_zulProfil   Hantar PM kepada syahid_zul   Pergi ke syahid_zul's Website   Quote dan BalasQuote

nurul09
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.03.2006
Ahli No: 23223
Posting: 91
Dari: shah alam

PulauPinang  


posticon Posting pada: 31-03-06 17:01


assalamualaikum....saya pernah juga buat...bukan tuk jodoh saja tapi dalam hal2 yang lain juga...tapi tak pernah la mimpi...selalu ikut gerak hati saya saja...erm..mak saya pun selalu juga dapat mimpi yang macam blueberry_strawberry citekan 2....dia pernah mimpikn pemandangan yang hijau berbukit2....pernah mimpi yang dia kat macam tali air...air lumpur ,ada ikan haruan dalam 2 dan ikan emas dalam air jernih tapi dia pilih ikan emas...tapi saya lupa la mimpi 2 petanda tuk apa...lebih kurang macam itu la serba sedikit..hehehe..erm,hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita hamba-hambaNya...
[ Telah diedit oleh: nurul09 pada 31-03-06 17:03 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul09Profil   Hantar PM kepada nurul09   Quote dan BalasQuote

ina7906
Warga Rasmi
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23563
Posting: 2
Dari: uia,gombak

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 17:20


assalammuaalikum,semua,actuallly saya pun sama kes nagn sesetengah orang tu ynag buat dah sembahyang istikharah,tapi tak nampak2,seminggu baut tak nampak2 jugak,pas tu giveup,tapi dengan takdir Allah,saya met seoarang sister masa belajar kat uia ni,baik orangnye sebab tu dia kawin dulu dari saya walaupun umu dia muda dari saya,tanya dia,ada buat sembahyang istikharah ke sebalum kawin?ada,nampak tak?nampak..tanya lagi?berapa lama ?seminggu, sebulan?sebaenarnye dia kata,tbukan sebulan,dua bulan tiap-tiap hari setipa malam,dia pun ada kata sejak dia remaja lagi dia dah berjanji akan puasa sunat selalu,dan sembahyang istikharah tiap2 hari supaya dapat bertemu jodoh yang baik,dan tentunye bertemu dengan cepat, iskh malu la pulak nak cerita hal saya kat dia..he..tak terbanding langsung..he..dah lah sembahyang istikaharah seminggu saja,pas tu give up,puasa sunat pun Kalau rajin,dia dah lah sembahyang taubat hari2 he..say ni sembahyang taubat pu..Kalau rajin juga..he..so saya nak azam lah jadi macam dia,INSYAALLLAH..ni pesanan buat semua,nak buat sembahyang istikharah tu buat lah,sebelum tu sembahyang taubat dulu,puasa sunat,berterusaninsyaalah tentu Allah perkenan punya macam kawan saya tu,bukanker perkara yang disulkai Allah perkara yang berterusan walau sikit?Wallahuaklam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ina7906Profil   Hantar PM kepada ina7906   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 31-03-06 17:43


ina7906
Ahli Rasmi
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23563
Posting: 2
Dari: uia,gombak
Pahang


    posticon Posting pada: 31-03-06 17:20

assalammuaalikum,semua,actuallly saya pun sama kes nagn sesetengah orang tu ynag buat dah sembahyang istikharah,tapi tak nampak2,seminggu baut tak nampak2 jugak,pas tu giveup,tapi dengan takdir Allah,saya met seoarang sister masa belajar kat uia ni,baik orangnye sebab tu dia kawin dulu dari saya walaupun umu dia muda dari saya,tanya dia,ada buat sembahyang istikharah ke sebalum kawin?ada,nampak tak?nampak..tanya lagi?berapa lama ?seminggu, sebulan?sebaenarnye dia kata,tbukan sebulan,dua bulan tiap-tiap hari setipa malam,dia pun ada kata sejak dia remaja lagi dia dah berjanji akan puasa sunat selalu,dan sembahyang istikharah tiap2 hari supaya dapat bertemu jodoh yang baik,dan tentunye bertemu dengan cepat, iskh malu la pulak nak cerita hal saya kat dia..he..tak terbanding langsung..he..dah lah sembahyang istikaharah seminggu saja,pas tu give up,puasa sunat pun Kalau rajin,dia dah lah sembahyang taubat hari2 he..say ni sembahyang taubat pu..Kalau rajin juga..he..so saya nak azam lah jadi macam dia,INSYAALLLAH..ni pesanan buat semua,nak buat sembahyang istikharah tu buat lah,sebelum tu sembahyang taubat dulu,puasa sunat,berterusaninsyaalah tentu Allah perkenan punya macam kawan saya tu,bukanker perkara yang disulkai Allah perkara yang berterusan walau sikit?Wallahuaklam..


saya rasa pendapat saudari ni memang betul........kena buat secara konsisten jugak huhu.....puasa sunat tu ada care ke? k

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

mamat_world
Warga Rasmi
Menyertai: 09.03.2006
Ahli No: 23338
Posting: 2

malaysia  


posticon Posting pada: 31-03-06 17:46


hmmmm...sebut pasal mimpi ni kita kena lihat siapa dan bagaimana cara kita sebelum nak masuk tidur. kalau setakat tidur macam biasa saja tak ikut sunnah mungkin susah nak dapat petunjuk daripada allah. tak mustahil hasilnya mungkin daripada setan gondol..atau daripada syok sendiri...

so, kalau nak dapat petunjuk daripada allah tidurlah mengikut adab-adabnya sebagaimana yang di ajar oleh rasulullah saw...insyaallah kita akan dapat natijah yang terbaik....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mamat_worldProfil   Hantar PM kepada mamat_world   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 17:58


bismillah
assalamualaikum

sedikit info

Solat istikharah dan cinta

Saya lihat dewan penuh sesak ... bilangan hadirin
rasanya melewati angka 1,000 orang. Memang sudah
dijangka jika Forum berkaitan dengan cinta akan
mendapat sambutan yang hangat dari para hadirin.
Setelah kami bertiga membentangkan pandangan kami
berkenaan dengan persoalan cinta di kalangan remaja
ini, ramai yang bertanya ... berkepal-kepal kertas di
tangan pengerusi... beliau hanya sempat membaca
kesemuanya tapi tidak sempat untuk menjawabnya.

Antara persoalan yang paling ketara ialah berkenaan
dengan Istikharah. Ini berikutan kisah cinta saya yang
timbulkan di mana saya bertawakal kepada Allah
sugguh-sungguh setelah berusaha mencari
jodoh....maklumlah dah kena "reject" tiga kali barulah
bertemu dengan isteri saya yang tersayang ini.

Semasa balik dari Forum seperti biasa saya bersembang
dengan isteri (seperti biasa menjadi image consultant
bagi saya)....nampak gayanya remaja kini beria-ia
sungguh nak tahu bagaimana nak sembahyang istikharah.
Namun yang menyedihakannya sembahyang lima waktu masih
ramai lagi yang tidak selesai.Rata-rata kita lihat
orang menganggap Islam ini seperti magic ... nak
kahwin - kena sembahyang istikharah dan kemudian
malamnya Allah akan tunjukkan petandanya .... cukup
mudah nampaknya.

Padahal perkara yang paling afdhal ialah sesaorang
teruna dan dara itu menyempurnakan tanggung jawabnya
yang wajib - tidak meninggalkan sembahyang lima waktu.
Barulah bila tergetik nak berkahwin - Allah akan
pimpin hatinya untuk mengawal nafsunya agar tidak
melewati batas - Mereka tidak akan mudah berkepit sana
berkepit sini.... atas nama "ta'aruf" - ada hujjah
pula tu - kan Allah firman Dia menjadikan
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kenal mengenal
antara satu sama lain.... oooii cukup pandai
berhujjah.

Maka jadilah bila bersembahyang istikharah - dah
decide dah nak atau tak nak. Sepatutnya - sesaorang
itu - setelah berusaha dalam lingkungan yang
dibenarkan syara' - meletakkan sepenuh harapan kepada
Allah swt dan memohon agar dimudahkan jodoh jika
pasangan itu memang untuknya dan dijauhkannya jika
pasangan itu bukan jodohnya. Kita tidak tahu tetapi
Allah yang Maha Mengetahui.

Dalam forum itu saya ada nyatakan: "Kekadang ni kita
macam tidak percaya dengan Allah .... seolah-olah kita
kata - Allah mana tahu - saya yang lebih mengetahui ..
saya tahulah mana buruk dan mana baik. Kalau tak
berdating dating mana saya nak tahu bakal isteri/suami
saya. Cara Nabi tu dah ketinggalan zaman...."
Begitulah gamaknya ungkapan yang mungkin terbuku di
dalam hati mereka yang dengan mudah melanggar perintah
Allah. Sedihnya - perkara ini telah menjadi lumrah
hidup dewasa ini sehinggakan ia tidak dirasai sebagai
satu pekerjaan yang melanggar syara.

Wallahu'alam

Wassalam

Dr Hishamuddin ALham

Bookmark and Share

    


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

blueberry_strawberry
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.02.2006
Ahli No: 22980
Posting: 119
Dari: bangi

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-03-06 19:19


Pada 31-03-06 14:37 , Ghufranallah posting:

!!! QUOTE !!!

saya pernah buat solat istikharah untuk menentukan jodoh saya. alhamdulilah muslimah yang datang dalam mimpi saya itu seorang yang baik..lemah lembut dll.
apabila saya bagitahu muslimah tersebut yang dia hadir dalam mimpi solat istikarah saya, dia cakap dia dah berpunya..
maka saya membuat kesimpulan tidak mempercayai mimpi solat istikharah yang saya buat itu...
hasilnya...kekecewaan yang saya dapat..sedih betul......


mungkin tu bukan petunjuk dr Allah, tapi gangguan dr syaitan, syaitan boleh menjelma dalam mimpi dalam pelbagai bentuk termasuklah rupa orang.
petunjuk dr Allah selalunya betul dan meyakinkan. ana rasa..mungkin hati enta berat sebelah, memang ada dia saja dalam hati tu sebab sampai terbawa2 dalam mimpi.

Allah Maha Tahu. Mungkin Dia tak tunjuk on the dot.. mesti ada sebab2nya, yang Allah saja yang tahu.

begini, nak buat istikharah ada adabnya..cara2nya. lepas itu kena banyak sabar. tak boleh on off..kena istiqamah dan sungguh2.
kalau nak minta petunjuk dr Allah, kena buat istikharah setiap hari, setiap kali selepas solat fardu dan solat taubat. nak minta sesuatu pada Allah, kena bersihkan hati dulu..sebab takut2 ada dosa yang tak terampun lagi, itulah penyebabnya doa dan istikaharah kita terhijab, lambat saja petunjuk datang.

one more thing, ni ana tujukan buat diri ana dan semua pembaca . ana perhatikanlah..biasanya orang buat istikharah sebab nak minta petunjuk orang tu baik atau tak baik sebagai pasangan, tapi niatnya dia lain, i mean...niat dia mungkin nak couple dulu lepas itu baru kawin. maksudnya kat sini, dia memang nak couple dulu lepas itu 2, 3 tahun nanti baru nak kawin. sebab tulah petunjuk susah nak datang, sebabnya Allah tahu perkara2 tak baik akan terjadi kalau Dia tunjuk on the dot. ( dating, berkhalwat, berzina dan mungkin orang yang tu jadi semakin hanyut dan jadi hamba yang derhaka pada Dia.). Allah nak hambanya terus berdoa dan meminta di samping mendekatkan diri pada Dia. Bila diri dah dekat dengan Allah, pasti perkara2 mungkar dapat dihindar.

.. sepatutnya, istikharah ni bila kita betul-betul pasang niat nak kawin..bila petunjuk datang (yang baik)..teruskan niat untuk menambil si muslimat/muslimin sebagai pasangan hidup..tapi mestilah hubungan tu berjalan berlandaskan islam iaitu dengan cara yang betul--> jumpa mak ayah si idaman hati untuk nyatakan hasrat hati..dan terus bertunang (lebih elok kawin dalam masa yang terdekat), lepas itu semasa dalam hubungan atau pertunangan tu kena jaga syariat..nak jumpa, kena ibu bapa ada bersama atau ditemani mahram masing2, lepas itu hubungan tu tak boleh terlalu rapat iaitu seperti kerap berjumpa, kerap telefon dan saling bersms dengan kata-kata cinta dan rindu yang menggegar perasaan dan menaikkan syahwat. perbuatan2 tu lagi menambahkan dosa, mengotorkan hati, dan buat kita jauh pada Allah (solat susah nak khusyuk, berat nak buat amalan2 sunat, dll))

bagaimana Allah nak bagi perhatian pada kita, kalau kita sendiri tak beri perhatian padaNya? itulah pointnya..apa hal pun, apa-apa situasi pun..kembalilah pada Allah... kalau kita ingat Allah di waktu susah lebih2 lagi di waktu senang, Allah pasti akan ingat kita di waktu kita senang apatah lagi di waktu kita susah.

wallahua'lam


-----------------
Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan Selain Dia, hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dia memilki arasy yang agung. At-Taubah:129
[ Telah diedit oleh: blueberry_strawberry pada 31-03-06 20:29 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For blueberry_strawberryProfil   Hantar PM kepada blueberry_strawberry   Quote dan BalasQuote

muslim_84
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.06.2003
Ahli No: 997
Posting: 128
Dari: Tanah Merah, Kelantan Darul Serambi Mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 31-03-06 20:45


Kesimpulannya macam nii laa.. Kita kena ingat hidup mati kita hanya Pada Yang Maha Esa sahaja.. jadi Benda yang baik insyallah akan dapat petujuk dari Yang Maha Esa. Sesungguhnya ALLAH mengetahui apa yang anda hajati.. CUma kita kenalah lebih berusaha :)


-----------------
(Semulia-mulia manusia, adalah manusia yang merendah diri di kala dia berkedudukan tinggi, dan bersikap adil ketika berkuasa)


Bookmark and Share

    


  Member Information For muslim_84Profil   Hantar PM kepada muslim_84   Pergi ke muslim_84's Website   Quote dan BalasQuote

emi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.10.2003
Ahli No: 4053
Posting: 139
Dari: Alor Setar, Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-04-06 04:14


Jika di terliti kapada solat istikharah ianya lebih kepada munajat untuk Allah S.W.T menentukan kesudahan sesuatu usaha...

Bookmark and Share

    


  Member Information For emiProfil   Hantar PM kepada emi   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 01-04-06 09:15


bukan saya lah huhu.... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 04-04-06 13:27


jaga solat 5 waktu...buat solat taubat...solat hajat... lepas itu buat tengok solat istiqarah... kalau tak nampak juga baiki hati dengan taubat dan zikir lepas itu cuba lagi dan lagi InsyaAllah bila hati dah bersih banyak yang akan antum nampak.... kadang-kadang sampai jin pun boleh nampak... tengok orang boleh kenal akhlaknya.... macam2 boleh nampak dengan izin Allah s.w.t. ...Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

nurkasih87
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.09.2003
Ahli No: 3434
Posting: 133
Dari: Kemaman!..

Terengganu  


posticon Posting pada: 06-04-06 12:23


insyaAllah.. samer3 brushah ke arah yang lebih baik.. jod0h msing3 dah dtntukan Allah swt... atas diri masing3..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkasih87Profil   Hantar PM kepada nurkasih87   Pergi ke nurkasih87's Website   Quote dan BalasQuote

marwanie
Warga Rasmi
Menyertai: 26.01.2006
Ahli No: 22265
Posting: 11
Dari: PakistaaNi

pakistan  


posticon Posting pada: 06-04-06 13:27


salam...
mungkin jugak cara kita solat istikharah tu tak betul...tak kena gaya..
so....boleh antum terangkan cara yang betul untuk solat ni?

Bookmark and Share

    


  Member Information For marwanieProfil   Hantar PM kepada marwanie   Quote dan BalasQuote

anmahar
WARGA SETIA
Menyertai: 22.02.2005
Ahli No: 14615
Posting: 703
Dari: Kedah Darul Aman

Kedah  


posticon Posting pada: 06-04-06 13:33


Pada 31-03-06 04:34 , akwa posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak ada petunjuk...
kita akan ada satu perasaan yang mana kita cenderung kepada seseorang..
dan ini pasti berlaku..kerana ALLAH TAALA telah menciptakan satu perasaan tuk menyayangi seseorang didalam hati kita ...
insyaallah..



hmmmm betul tu.... apa yang ana tahu, kadang-kala alamat yang diperolehi bukan berupa mimpi.... wallahuaklam... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For anmaharProfil   Hantar PM kepada anmahar   Quote dan BalasQuote

mulimahsejati
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.08.2005
Ahli No: 17755
Posting: 277
Dari: bawah langit atas tanah

Kedah  


posticon Posting pada: 06-04-06 18:11


bagus..

Bookmark and Share

    


  Member Information For mulimahsejatiProfil   Hantar PM kepada mulimahsejati   Quote dan BalasQuote

nuzul
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.12.2005
Ahli No: 21199
Posting: 48
Dari: pahang

bosnia_herzegovina  


posticon Posting pada: 07-04-06 17:47


jika anda telah berusaha dan merasakannya seperti sia-sia ingatlah allah sedang menghitung jerit perihmu..assalamualikum

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuzulProfil   Hantar PM kepada nuzul   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 07-04-06 18:25


saya pernah buatnye bilamana hati saya sangat sedih..saya mahu dia jauh dr hati ni (secepat mungkin)andai dia bukan untuk saya.saya tak nak bebankn kepala ni lama2.
dan esoknya bila bangun,dihari yang indah dan cerah,perkara pertama yang saya fikirkan ialah dia tiada dalam hati saya..tapi dia masih lagi ada sampai sekarang.Cuma kadang-kadang saya fikir,saya tak berapa bersungguh dan hati semakin tawar..macam mana ek??

Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 07-04-06 23:03


Pada 07-04-06 18:25 , setanggi_syurga83 posting:

!!! QUOTE !!!

saya pernah buatnye bilamana hati saya sangat sedih..saya mahu dia jauh dr hati ni (secepat mungkin)andai dia bukan untuk saya.saya tak nak bebankn kepala ni lama2.
dan esoknya bila bangun,dihari yang indah dan cerah,perkara pertama yang saya fikirkan ialah dia tiada dalam hati saya..tapi dia masih lagi ada sampai sekarang.Cuma kadang-kadang saya fikir,saya tak berapa bersungguh dan hati semakin tawar..macam mana ek??




apa u cerita ni??? :-? :-? :-? :roll:

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

zaLzaLah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 24.01.2006
Ahli No: 22169
Posting: 69
Dari: BuMi AnBiYa' Me$iR

singapore  


posticon Posting pada: 08-04-06 00:00


solat istikharah ini dilakukan bila hati kita betul-betul dah tenang,kosongkan hati kita dr memikirkan masalah2..serahkan bulat2 kepada Allah...insya-allah kan hasil natijah nya itu..

~Allah takkan hampakan doa hamba2Nya~ :roll:

selain mendapat mimpi,ada setengah orang sesuatu benda yang dilakukan tu mudah hah..itulah salah satu pentunjuk Allah..seperti ana,selepas peperiksaan STAM..hati ana confius taktahu nak p mana sama ada nak sambung [email protected] tempatan..ana pun lakukanlah 2rakaat istikhrah..alhamdulillah hati ana berat pada pengajian di mesir...
lakukanlah jika belum dapat pentunjuk yang penting jangan PUTUS ASA..

waalahu'alam.. :-di 8-) ;-) :-P


-----------------
~KiTa takkan berasa kesunyian selagi Allah&Rasul sentiasa bersama kita,lah TaHzaN iNNaLLaHa Ma'aNa..~


Bookmark and Share

    


  Member Information For zaLzaLahProfil   Hantar PM kepada zaLzaLah   Quote dan BalasQuote

zaLzaLah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 24.01.2006
Ahli No: 22169
Posting: 69
Dari: BuMi AnBiYa' Me$iR

singapore  


posticon Posting pada: 08-04-06 00:04


begitu juga dengan jodoh..ikhlaskan hati kepada Allah..sedungguhnya Dia lebih mengetahui,Dialah sebaik2 rencana&perancangan kita sebagai manusia hanya berserah saja pada Allah..

~Allahu Hafiz~

Bookmark and Share

    


  Member Information For zaLzaLahProfil   Hantar PM kepada zaLzaLah   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-04-06 01:31


tak pelah tak payah faham..hehe..ceritanya sangat panjang..maaflah ye encik tasbih_30..dah terpening pulak

Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 08-04-06 02:15


bukan tak dah petunjuk, tapi kita yang jahil pasti ada asbab Allah sampaikan, cuma cara lain2

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

putri_ibu
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.09.2004
Ahli No: 11007
Posting: 29
Dari: Bumi KenyaLAnG

Sarawak  


posticon Posting pada: 09-04-06 10:06


Assalamualaikum

sini ana nak tanya, kalau kita ceritekan kat orang mengenai adanya seseorang yang muncul dalam mimpi selepas kita solat istikarah,mmm..tak mengapa ke? ke tak boleh diceritekan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For putri_ibuProfil   Hantar PM kepada putri_ibu   Quote dan BalasQuote

aziela
Warga Rasmi
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23931
Posting: 11
Dari: sintok,kedah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-04-06 10:17


assalamualaikum
solat istikharah bukan just untuk cari jodoh...tapi apa-apa keputusan yang kita rasakan penting dan perlukannya bantuan..mintalah bantuan dari Allah...pengalaman ana ialah, semasa ana nak pilih majoring..antara finance and development...dah tanya pendapat sahabat2 but bila ana fikir2 balik, sebenarnya Allah lebih mengetahui dan betapa kita memerlukannya.
yang penting kita mesti yakin dengan apa yang kita lakukan dan yakin dng pertolonganNya.
seseungguhnya, Allah Maha Pengasih dan Penyayang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For azielaProfil   Hantar PM kepada aziela   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.137767 saat. Lajunya....