Array
Create An Account | Home · Topik · Statistik · Your Account · Hantar Artikel · Top 10 | 29-03-2024 |
|
Isu dan Ehwal Semasa
|
Moderator: Administrator, hafeezzul |
Please Mendaftar To Post |
Oleh | syed dan syarifah |
---|---|
ubaidillah |
Posting pada: 25-03-06 17:30
assalamualaikum...
ana nak kongi dengan warga ukhwah semua tentang kwan ana.. dia ni keturunan 'syed' dan berkenan dengan seorang perempuan yang tak ada pangkat 'syarifah',tapi perilaku dia..elok lah, namun pilihan ini tak disukai oleh orang tua kawan ana tu.. mereka mahukan anaknya kahwin dengan keturunan syed/syarifah.. aduh..kasihan sungguh , dalam kita membicarakan tentang pembangunan dan diskriminasi di negara orang, rupanya di negara kita pun ada yang mementingkan darjat lagi..sistem kasta di india pun dah akgak terhakis..takkan kita nak hidupkan di malaysia.. ada tak warga ukhwah kita yang keturunan syed/syarifah..harap jangan lah kolot.. |
blueberry_strawberry |
Posting pada: 25-03-06 18:09 |
akasia |
Posting pada: 25-03-06 19:10
hm tu lah.... nak buat bagaimana kita bukan keturunan mereka...
tapi setahu saya melalui kawan-kawan saya, kalau laki2 syed mereka tak apa saja nak kawin mana-mana wanita sebab nanti anak pun bin syed.. keturunan tak hilang... kalau perempuan itu memang tak di galak kawin luar dari keturunan sebab tak mahu bagi name syed itu terputus... itu pendapat saya lah.. tak menyebelahi mana-mana pihak.. |
Hamas_Ayasy |
Posting pada: 25-03-06 20:42
em..begitu pun ada jugak ek..tbantut niat murni dia..janji akhlak baik apa salah nya..ada jugak name sharifah,tapi prangai hancurrrr...
|
ubaidillah |
Posting pada: 25-03-06 21:21
hmm..tu lah masalahnya..banyak juga yang ada title 'syarifah' tapi dia punya perangai macam zalilah..
dalam warga ukhwah ni berapa ramai yang ada syed/syarifah ye? ada tak? jangan segan silu lah.. |
redhailahi |
Posting pada: 25-03-06 21:47
assalamualaikum...
tapi setahu saya melalui kawan-kawan saya, kalau laki2 syed mereka tak apa saja nak kawin mana-mana wanita sebab nanti anak pun bin syed.. keturunan tak hilang... kalau perempuan itu memang tak di galak kawin luar dari keturunan sebab tak mahu bagi name syed itu terputus... memang betullllllllll, ye la kalau semua syed cari bukan sharifah, sharifah nak kahwin dengan siapa??? syed ok lah juga, kahwin pun, nama anak boleh bagi lagi syed dengan syarifah, kalau syarifah kahwin dengan bukan syed mana boleh bagi nama anak syed/syarifah. habis,,, siapa yang nak kekalkan keturunan tu???? wallahualam |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 25-03-06 22:36
assalamualaikum..
sebenarnya perkahwinan syed dan sharifah tidak boleh dikaitkan dengan kepentingan darjat, kita semua disisi Allah adalah sama tak ada beza warna kulit dan keturunan. sebenarnya keturunan syed dan sharifah ini adalah berasal dari susul galur keturunan bani alawi iaitu salah satu pecahan kecil dari keturunan bani hasyim yang sampai kepada al-Husain bin saidina Ali lah.a, juga anak kepada saidatina Fatimah al-Zahra binti Rasulullah untuk keterangan lebih lanjut sila rujuk melalui web ini= http://hatc.com/banialawi/ iaitu satu kajian ilmiah dijalan berdasarkan maraji' muktabar(rujukan yang diiktiraf) mereka syed dan sharifah mengambil inisiatif untuk menjaga keturunan yang dikurniakan oleh Allah swt ini daripada pupus, hilang dan dilupakan oleh anak cucu mereka pada masa akan datang. dan ini juga merupakan adat bangsa arab yang masih diamalkan di kebanyakkan tanah arab untuk menjaga nasab agar tidak hilang. salah satu cara untuk menjaga nasab ialah melalui perkahwinan, menurut islam ianya tidak menjadi kesalahan perkahwinan sesama keturunan atau saudara SELAGIMANA ia tidak melibatkan sikap merendahkan keturunan lain, sombong, penghinaan dan menganggap perkahwinan dengan keturunan lain tidak sah atau berdosa. dengan nikmat yang allah kurniakan, maka logik jikalau mereka ingin menjaganya..tidak semestinya berkahwin sesama keturunan bermakna seseorang itu sombong dan mementingkan darjat...INGAT! keserasian dan budaya kaum atau keturunan juga mesti diambil berat... Kenapa orang melayu kawin dengan orang melayu? jawa dengan jawa? bugis dengan bugis? india muslim kawin dengan india muslim?tak ada sesiapa yang pertikaikan...Kenapa kita orang melayu tak nak kahwin dengan orang negro dari afrika kalau benar-benar tak pandang keturunan...sebab mereka hitam? bangsa tak maju? hati-hati apabila ingin mengeluarkan kenyataan..tanya dahulu sebelum berkata tentang apa yang kamu kurang pasti. wallahu a'lam.... |
syahid_zul |
Posting pada: 25-03-06 22:39 |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 25-03-06 22:49
Pada 25-03-06 21:21 , ubaidillah posting:
!!! QUOTE !!! hmm..tu lah masalahnya..banyak juga yang ada title 'syarifah' tapi dia punya perangai macam zalilah.. untuk apa ubaidillah kamu nak cari syed dan syarifah disini?...ingat! syed dan sharifah adalah manusia biasa bukan ma'sum...walaupun mereka dikurniakan oleh Allah keturunan tapi mereka dengan anda tetap sama tak ada beza...buat baik dapat pahala, buat jahat dapat dosa...kalau soleh masuk syurga kalau tholeh masuk neraka... |
Kang |
Posting pada: 25-03-06 23:04
Bernas dan tepat jawapan Abu_Ruqayyah.
Tepat sekali, Syed dan Sharifah bukan maksum. Saya Jawa, isteri Arab (Syarifah), boleh saja. Jadi anak-anak kira mix JARAB (Jawa + Arab) ----------------- |
zilzal |
Posting pada: 27-03-06 00:54
allah tak pandang luaran kamu..yang dia pandang hati kamu....ya'ni taqwa..apa ada dengan title kalau hati dia busuk??even kalau kita tengok dia ada title ustaz pun...tapi sering mengata keburukan orang...adakah title ustaz tu boleh menjamin darjat yang tinggi pada pandangan Allah....???
p/s: sharifah ke syed ke same saja...kita hirup udara dr tuan udara yang sama... |
nurirshad |
Posting pada: 27-03-06 10:00
salammm..
ada lagi ke orang anggap syed/syarifah ni keturunan rasulullah?? bukan ke dalam dunia sekarang ni dah tak ada keturunan rasulullah??? tak delah, mari kita teliti.... puteri dan putera bilangannya 7 kan!!! dan semua putera rasulullah meninggal dunia senasa kecik... yang tinggal puteri rasulullah.... saidt zainab pun berkahwin dan keguguran kandungan... kita boleh nampak sekarang ni...keturunan rasulullah tak panjang... syed/syarifah sekarang ni...hanya rekaan semata-mata... memangla ikut keturunan,tapi boleh comfirm betul-betul ke...dari keturunan rasulullah??? entah2, nama ni diada-adakan zaman nenek moyang mereka dulu.... ana bukan apa..ada pendapat kata, ALLAH S.W.T sengaja pendekkan keturunan rasulullah....sebab tak mahu kat akhirat nanti, keturunan rasulullah diburuk-burukkan... macam kita lihat sekarang, syed syarifah bukannya perangai elok2 blake...kan???kalau betullah dari keturunan rasulullah...tak ke memalukan??? segala yang baik datang dr Allah, yang buruk dari ana sendiri...wallahu'alam wassalam......... |
ainulhulsaini |
Posting pada: 27-03-06 10:21
Asalamu'alaikum WBT....
minta maaflah kerana menyampuk...tak semua keturunan syed dan juga sharifah ini memilih-milih...tak semua juga keturunan ini baik dan buruk...tak salah jika memilih dalam erti kata menjaga keturunan agar tidak hilang dan lenyap begitu sahaja..bukan sahaja keturunan syed/sharifah macam tu...tapi keturunan megat/puteri pun ada juga macam tu...betul tak?mesti ada sebab yang kuat dan kukuh sebab apa mereka memilih keturunan...walaupun semoden mana kita ni...keturunan tetap kita pelihara....ini pendapat ainullah..jangan pula ada yang salah anggap |
zilzal |
Posting pada: 27-03-06 20:29
Pada 27-03-06 10:00 , nurirshad posting:
!!! QUOTE !!! salammm.. cakap siang pandang2 cakap mlm jage2....jangan cepat menghukum.. |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 27-03-06 21:53
Nampaknya tak sangka ada juga insan yang jahil tidak tahu menahu sesuatu perkara secara terperinci terus nak menghukum.
dalam islam kalau seseorang itu menafikan nasab seseorang itu boleh disabitkan dengan kesalahan qazaf dan selayaknya dikenakan hukuman hudud. ada juga tunjuk pandai menyatakan bahawa tiada lagi keturunan baginda s.a.w, ternyata nak tunjuk pandai lebih dari Rasulullah s.a.w, apakah mereka sememangnya jahil atau malas nak belajar sampai tidak menemui hadith baginda s.a.w bersabda: كل بنى أنثى فان عصبتهم لآبيهم ما خلا ولد فاطمة فانى أنا عصبتهم وأنا أبوهم. ( رواه الطبرانى ) “Semua bani Untha (manusia) mempunyai ikatan keturunan mengikut ayahnya, kecuali anak-anak Fathimah, maka kepadakulah bersambung ikatan keturunan mereka dan akulah ayah mereka.” (Hadith riwayat Tabroni) Imam Suyuti dalam kitab Aljamik As Shohir hanya 2 halaman 92 menerangkan, bahwa Rasulullah saw pernah bersabda: كل بنى أدم ينتمون الى عصبة الا ولد فاطمة فأنا وليهم وأنا عصبتهم. ( رواه الطبرانى وأبو يعلى ) “Semua Bani Adam (manusia) mempunyai ikatan keturunan dari ayah, kecuali anak-anak Fathimah, maka akulah ayah mereka dan akulah Asobah mereka (ikatan keturunan mereka).” (hari. At Tabroni dan Abu Ya’la) Begitu pula Sheikh Muhammad Abduh dalam tafsir Al Manar menerangkan, bahwa Rasulullah saw pernah bersabda: كل ولد ادم عصبتهم لأبيهم ما خلا ولد فاطمة فأنى أبوهم وعصبتهم. “Semua anak Adam (manusia) bernasab (ikatan keturunan) keayahnya, kecuali anak-anak Fathimah, maka akulah ayah mereka dan akulah yang menurunkan mereka.” kalau tak ada lagi keturunan baginda s.a.w, Kenapa ada hadith menyatakan: كل سبب ونسب منقطع يوم القيامة الا سببى ونسبى. ( رواه الطبرانى والحاكم والبيهقى ) “ Semua sebab dan nasab putus pada hari kiamat, kecuali sebab dan nasabku.” (hari. At Tabroni, Al Hakim dan Al Baihaqi) Al-Bazzar meriwayatkan dari Ibnu Abbas lah.a. katanya: Telah meninggal dunia seorang puteri Safiah binti Abdul Muttalib lah.a. kemudian beliau bercerita yang kesudahannya beliau katakan: Kemudian Rasulullah s.a.w. berdiri, setelah mengucapkan hamdalah dan memuji kepada Allah lalu bersabda: "Mengapa masih ada sebilangan kaum yang menuduh bahawa hubungan kerabatku tidak akan memberi manfaat, ketahuilah bahawa semua kemuliaan dan keturunan akan terputus pada hari kiamat kecuali kemuliaan dan keturunanku dan sesungguhnya tali kekeluargaanku akan tetap bersambung di dunia mahupun di akhirat", hadis ini disahihkan oleh Al-Hafiz As-Sakhawi dan Ibnu Hajar dan disebutkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya dari tiga jalur. cakap hendaklah mengikut fakta yang tepat, jangan mengikut hawa nafsu dan cemburu. |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 27-03-06 22:31
Pada 27-03-06 10:00 , nurirshad posting:
!!! QUOTE !!! salammm.. nama saja nurirsyad, tetapi tak ada cahaya(nur) dan memberi petunjuk(irsyad) dalam diri enta. ana sudah paparkan web add yang di terjemahkan buku yang membincangkan perihal nasab bani alawi(syed dan sharifah) kalau enta betul-betul dah baca, pasti tidak terBACUL kenyataan enta yang panjang lebar yang tidak berasas hanya omong kosong, yang pastinya ia menunjukkan kejahilan dan kebodohan tuan punya maqalah. ini ana pastekan sebahagian kecil dari buku ilmiah ini, asalnya dari bahasa Arab(ada dalam simpanan saya). kalau dalam bahasa ibunda pun enta malas nak baca, apatah kalau di dalam bahasa asli karya tersebut, sila baca fakta2 dan rujukan2 yang disandarkan: AALI BA'ALAWI ATAU BANI ALAWI Ketika sedang berkecamuk fitnah di Basrah di mana bandar-bandar di Iraq menghadapi bahaya pembunuhan dan terorisme, Imam Ahmad Bin Isa meninggalkannya pada tahun 317 H bersama sebilangan besar dari keluarga dan pembantunya yang mencapai jumlahnya lebih kurang 70 orang. Perlu diketahui bahawa Imam Ahmad adalah ketua orang-orang Alawiyyin di Basrah. Beliau adalah putera Imam Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi dan beliau seorang alim, lalu Imam Ahmad menuju ke Madinah Al-Munawwarah dan tinggal di sana selama setahun, kemudian menunaikan haji pada tahun 318 H. Setelah selesai menunaikan hajinya beliau terus menuju ke Yaman, di antara tempat yang dilaluinya ialah Aljubail di suatu lembah Dau'an bersama dengan rombongannya dari Basrah, lalu berpindah ke bandar Alhajrain yang masyhur. Di sana beliau memiliki sebidang tanah dan pokok tamar, kemudian beliau berpindah ke bandar Al-Husaisah yang kini telah hilang/tertimbus yang dahulunya terletak di antara dua bandar Siwon dan Tarim, lalu meninggal dunia di sana pada tahun 345 H dan kuburnya yang terkenal terletak di tengah-tengah bukit di mana terlihat oleh pengunjungnya dari semua arah. Ketika Imam Ahmad Bin Isa tiba bersama rombongannya di Hadramaut beliau tidak memiliki rumah-rumah, tanah atau ladang pertanian, tetapi orang-orang dari kalangan Ahli Sunnah dan Syiah datang mengadap pada beliau, sementara orang-orang Abadhiah dari kalangan Kindah dan Almaharah menentang kehadiran beliau di Hadramaut. Sebahagian para ahli sejarah menyebutkan tentang terjadinya pertempuran Bahran di antara orang-orang Abadhiah di satu pihak dan Ahlus Sunnah dan Syiah di pihak yang lain. Orang Abadhiah berusaha menyingkirkan Imam Al-Muhajir dari Hadramaut sementara orang-orang Syiah menghendaki beliau kekal di sana. Akhirnya kemenangan berada di pihak penyokong-penyokong Imam Al-Muhajir (2 dan tewaslah orang-orang Abadhiah dalam pertempuran ini. Kemudian tersebarlah keturunan Imam Ahmad di Hadramaut di mana orang yang pertama dari keturunannya dilahirkan di Hadramaut ialah Imam Alawi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa, dinamakan dengan nama ini kerana dinisbahkan kepada Imam Ali dan tidak seorang pun membantu atas pemberian nama ini, maka kepada Imam Alawi inilah kemudian dinasabkan SADAH di Hadramaut, lalu mereka disebutkan Aali Ba'Alawi seperti cara orang-orang Hadramaut menasabkan kepada datuk-datuk mereka. Adapun dalam bahasa yang fasih Ba'Alawi ini terpisahlah antara keturunan Imam Ahmad Bin Isa yang tersebar di Hadramaut dan di tempat-tempat berhijrahnya orang-orang Hadramaut dengan nisbah yang am dipakai bagi keturunan Imam Ali Bin Abi Talib karramallahu wajhah. Orang-orang yang menyokongnya dipanggil Alawiyyin, sementara orang-orang yang menentangnya disebut Nawasib, seperti Othmaniyyin, Sufyaniyyin dan Huraiziyyin, mereka itu dinisbahkan kepada Saiyidina Othman lah.a., Abu Sufyan Bin Harb dan Huraiz An-Nassibi yang masyhur. Adapun keturunan Imam Alawi Bin Ubaidillah adalah orang-orang berilmu, berdakwah dan mempunyai istiqamah. Mereka menjadikan orang-orang yang tinggal di Hadramaut dan di tempat-tempat berhijrahnya sebagai orang-orang yang bermazhab Syafi'e dan dengan ilmu dan kebijaksanaan mereka, Hadramaut bertukar dari penganut mazhab Abadhi yang sudah menyimpang kepada Ahlus-Sunnah bermazhab Syafi'e. Kemudian mereka memperluas gerakannya ke dunia Islam yang lain, lalu bergeraklah mereka ke beberapa wilayah Asia Tenggara dan Afrika Timur sambil membawa cahaya Islam demi memenuhi perintah tuhannya kerana firman Allah Ta'ala: "Ajaklah mereka kepada jalan Allah dengan bijaksana dan pengajaran yang baik". (30) Lihatlah kitab 'Islam di Timur Jauh', (tarikh masuknya penyebaran dan keadaannya) karangan Dr. Kaisar Adib Mokhol yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh Dr. Nabil Subhi dan kitab 'Pengantar Kepada Sejarah Islam di Timur Jauh', karangan Al-Allamah Alwi Bin Tahir Al-Haddad Ba'Alawi, kitab 'Sejarah Islam di Filipina' oleh Dr. Naqib Salibi, kitab 'Masuknya Islam Ke Afrika Timur' oleh Ustaz Hamid Ahmad Masyhur Al-Haddad dan 'Dunia Islam Masa Kini' oleh Amir Shakib Arslan. |
dauspd |
Posting pada: 27-03-06 22:58
dalam setiap solat kita... kita mendoakan kesejahteraan keturunan Nabi Muhammad saw dan Nabi Ibrahim a.s. Ini dah membuktikan keturunan Rasulullah tidak terputus. Dan Imam Mahadi di akhir zaman itu nanti adalah dr keturunan Rasulullah.
nurirshad.. teruskan usaha mencari ilmu. yang salah diperbetulkan.... yang kurang dipertambahkan. dan abu ruqayyah... janganlah terlalu marah hingga perkecilkan orang. Rasulullah tak ajar kita memperkecilkan orang. Kita ajarlah dengan cara yang betul mengikut sunnahnya. maaflah kalau saya tersilap kata... |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 27-03-06 23:17
apa yang dilampirkan tadi merupakan ringkasan sejarah asal-usul bani alawi atau bani ba alawi merupakan asal usul syed dan sharifah di malaysia, indonesia, india dan afrika.
nenek moyang mereka yang bertanggungjawab menyebarkan islam dan fiqh aliran mazhab syafi'ie di nusantara di zaman dahulu kala. lampiran tadi merupakan kenyataan yang diringkaskan dari para ahli tarikh kurun ke 19, dan yang di bawah ini adalah kenyataan yang saya lampirkan kenyataan dari muarrikhuun(ahli-ahli tarikh) klasik yang menyatakan kewujudan nasab bani alawi keturunan rasulullah adalah benar bukan REKAAN DAN DAKWAAN. dan ianya juga boleh membersihkan keBODOHan yang ada di dalam otak enta. PERNYATAAN PARA AHLI SEJARAH, NASAB DAN BIOGRAFI TENTANG KETURUNAN AL-MUHAJIR AHMAD BIN ISA Bahagian Pertama Abul Faraj As-Asfahan wafat pada tahun 356 H. (35) Sasterawan dan ahli sejarah, Abul Faraj Al-Asfahani menyebutkan dalam kitabnya, Maqatil At-Talibin, sebuah kitab yang menerangkan tentang susur-galur nasab dari mereka yang terbunuh dari keturunan Abu Talib, bermula dari Imam Ali Bin Abi Talib k.w. hingga orang-orang yang terbunuh dalam masa kekuasaan Al-Muqtadir Al-Abbasi yang wafat pada tahun 320 H dan kitab itu dicetak oleh Darul Ma'rifah di Beirut. Beliau juga menyebutkan pada muka surat 718 tentang pembunuhan Muhammad Bin Yahaya Bin Muhammad Bin Ali Bin Jaafar Bin Muhammad Bin Ali Bin Al-Husain Bin Ali Bin Abi Talib lah.a. Yahaya tersebut adalah saudara Isa An-Naqib yang digelar dengan lah-Rumi, dan di antara anak-anak Isa adalah Ahmad iaitu datuk kepada Sadah keluarga Ba'Alawi di Hadramaut. Abul Faraj Al-Asfahani sebagaimana maklum adalah seorang dari keturunan Bani Umayyah yang hidup satu zaman dengan Imam Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali saja'afar As-Sadiq. Bahagian Kedua Sheikh As-Syaraf Al-Ubaidili, (36) wafat pada tahun 356 H. Sheikh As-Syaraf Abul Hasan Al-Ubaidili menyebutkan dalam kitabnya 'Tahdzibul Ansab' ketika ia menerangkan keturunan Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi dengan katanya, "Di antara anak Ahmad Bin Isa Al-Akbar adalah Abu saja'far Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi". Kemudian ia mengatakan, "Saya telah melihat beliau di Baghdad yang kemudian beliau kehilangan penglihatannya dalam usia yang lanjut (yakni Abu saja'far Muhammad Bin Ali)". Adapun Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi adalah saudara Ubaidillah, iaitu datuk kepada Sadah keluarga Abi Alawi. Bahagian Ketiga Abul Hasan Al-Umri, wafat pada tahun 443 H. Abul Hasan Al-Umri (37) menyebutkan dalam kitabnya 'Al-Majdi Al-Makhtut' ketika menerangkan keturunan Ali Al-Uraidhi, katanya "Adapun Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi adalah seorang pemimpin ternama mempunyai gelaran lah-Rumi dan beliau dilahirkan dari seorang hamba perempuan (Ummu Walad)". Adapun Isa mempunyai beberapa orang anak yang dari mereka menghasilkan keturunan yang banyak, yang mana di antara keturunannya ialah datu Sadah keluarga Bani Alawi -- Alawi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa. Bahagian Keempat Abu Abdillah Bahauddin Muhammad Bin Yusuf Bin Ya'kub Al-Jundi (3, wafat pada tahun 732 H. Al-Allamah Alwi Bin Tahir Al-Haddad menyatakan dalam kitabnya 'Uqudul Almas' hanya 2 muka surat 58, bahawa Al-Jundi memberikan keterangan dalam kitabnya 'As-Suluk Fi Tabaqatil Ulama Wal Muluk' tentang riwayat hidup 11 orang dari keturunan Bani Alawi. Saya telah berusaha mencari buku itu untuk menyalin biografi seorang atau lebih dari orang-orang yang telah tertulis biografinya dalam kitab tersebut, akan tetapi tidak banyak diperolehi memandangkan ia ditulis dengan tulisan tangan, lalu saya dapatkan hanya pertama yang telah dicetak dan ditahqiq oleh Muhammad Bin Hasan Al-Akwak, sedangkan yang lain belum dicetak pada masa itu. Saya berjanji jika ia sudah dicetak akan saya tambahkan salasilah nasab orang-orang yang ditulis biografinya dalam cetakan yang akan datang, Insya Allah Ta'ala. Bahagian Kelima Ibnu Anbah (39), wafat pada tahun 828 H. Sila lihat apa yang telah ditulis oleh Ibnu Anbah dalam umdah besar dan kecil juga dalam salasilah di mana ia menyebutkan nasab keluarga Ali Al-Uraidhi seraya katanya, "Adapun susunan nasab keturunan Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi ialah Ahmad Al-Abh Bin Muhammad Al-Hasan Ad-Dallal Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Al-Akbar Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi Bin saja'far As-Sadiq. Ahmad Bin Isa adalah datuk Alwi Bin Ubaidillah yang kemudian menjadi asal usul Sadah Bani Alawi di Hadramaut, Jawa dan di tempat-tempat di mana keturunan mereka tersebar luas. Bahagian Keenam Abul Fudhail Al-Kazim (40), wafat pada penghujung abad ke-9 H. Abul Fudhail Muhammad Al-Kazim Bin Abil Futuh menyebutkan dalam kitabnya 'An-Nafhatul Ambariyyah Fi Ansabi Khairil Bariyyah' yang ditulis dalam khazanah Sheikh Abdullah Az-Zanjani di Qum, Iran, beliau menyatakan tentang keturunan saja'far As-Sadiq katanya, "Anak-anak Ali Bin saja'far As-Sadiq ialah Abdullah, Abdul Jabbar dan Muhammad yang daripadanya mendapat keturunan". Kemudian beliau berhijrah ke Ras dengan ditemani oleh Tarjumanuddin Al-Qasim Bin Ibrahim Taba-taba, maka lahirlah di sana Isa dan di antara orang yang dilahirkan di sana ialah As-Sayyid Ahmad yang berpindah ke Hadramaut, maka di antara orang yang dilahirkan di sana ialah As-Sayyid Abil Jadid yang datang ke Aden pada zaman Almas'ud Bin Taghtakin Bin Ayyub Bin Syadi pada tahun 611 H. Kerana sesuatu hal maka Almas'ud murka kepada beliau lalu beliau ditangkapnya dan dibuang ke India. Kemudian setelah Almas'ud mati, beliau kembali ke Hadramaut". Dari teks An-Nafhatul Ambariyyah diperolehi penjelasan bahawa keturunan Ahmad Bin Isa Bin Ali Al-Uraidhi di Hadramaut adalah dari keturunan Imam yang terkenal Ali Bin Muhammad Bin Jadid Bin Abdullah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Bin saja'far As-Sadiq. Bahagian Ketujuh An-Najafi (41), wafat pada abad ke-9 H. Lihatlah pada kitab 'Bahrul Ansab' yang diberi nama 'Al-Musyajjarul Kasysyaf Li Usulis Sadatil Asyraf' karangan seorang pakar nasab Imam An-Najafi, di mana beliau menyebutkan pada muka surat 52 -- setelah ditambah oleh Azzabidi dan Rifa'i -- mengenai nasab As-Sayyid Abu Bakar Bin Hasan Bin Abi Bakar Bin Salim Bin Abdullah Bin Abdurrahman Bin Abdullah Bin Abdurrahman As-Seggaf Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi Bin saja'far As-Sadiq hingga ke akhir nasab. Kitab Bahrul Ansab adalah kitab yang paling berharga di antara kitab-kitab nasab yang lain dan bertambah mutunya bila ia ditahqiq oleh As-Sayyid Muhammad Murtadha Azzabidi Al-Husaini yang wafat pada tahun 1205 H dan mempunyai beberapa karangan. Antara yang terpenting ialah Tajul 'Arus Bi Syarhil Qamus, yang mana setiap naskhah yang dicetak dari Bahrul Ansab mengandungi cop beliau. Kemudian diperkuat oleh As-Sayyid Husain Bin Muhammad lah-Rifa'i Al-Hanafi, seorang ulama besar Azhar Syarif. Maka salasilah itu mengandungi seratus lebih salasilah dan kitab-kitab induk tarikh yang ditambah pada penghabisannya salasilah keluarga Bani Alawi. Bahagian Kelapan As-Sayyid Muhammad Sirajuddin (42), wafat pada tahun 885 H. As-Sayyid Muhammad Sirajuddin Bin As-Sayyid Abdullah Al-Qasim Bin As-Sayyid Muhammad Al-Huzam lah-Rifa'i menyebutkan dalam kitabnya 'Sihahul Akhbar Fi Nasabis Sadah Al-Fatimiyyah Al-Akhyar' dicetak oleh percetakan Nukhbatul Akhyar di India tahun 1306 H yang mana beliau menyebutkan dalam muka surat 53 tentang anak-anak Isa Bin Muhammad Al-Uraidhi katanya, "Dan di antara anak-anaknya ialah Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi, di Yaman". Teks ucapan ini sesuai dengan pendapat para penulis kitab-kitab sirah, nasab dan tarikh yang menyebutkan bab ini. Bahagian Kesembilan Imam As-Sakhawi (43), wafat pada tahun 902 H. As-Sakhawi menyebutkan dalam beberapa karangannya mengenai biografi Sadah Al-Alawi, di antaranya dalam kitab Bughyatul Rawi Biman Akhadza Anis Sakhawi dan kitab Ad-Dhaw'ul Lamik. Sebagai misal, kami kemukakan di sini salasilah seorang dari keluarga Bani Alawi yang telah ditulis biografinya dalam kitab Ad-Dhaw'ul Lamik hanya 5 muka surat 59 yang mana beliau mengatakan pada biografi No. 220: Abdullah Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Muhammad Bin Ali Bin saja'far As-Sadiq Bin Muhammad Al-Baqir Bin Zainal Abidin Ali Bin Al-Husain Bin Ali Bin Abi Talib, Al-Husaini Al-Hadrami wafat di Mekah dan dikubur di sana. Beliau digelar dengan As-Syarif Ba'Alawi, mempunyai banyak sifat-sifat kemuliaan seperti ilmu, kebaikan dan istiqamah hingga mendapat kepercayaan dari penduduk Mekah dan perjalanan beliau dari Hadramaut ke Al-Haramain selalu disebut-sebut oleh mereka, manakala tarikh wafat beliau iaitu pada tahun 886 di Mekah. Maka jelaslah dari kata-kata Imam As-Sakhawi (44) dalam kitabnya yang menyebutkan susunan nasab Bani Alawi dengan teratur bahawa nasab ini tidak dapat dipertikaikan lagi, bahkan ia termasuk dari nasab-nasab yang diterima sebagai pokok pangkal keturunan Nabi Muhammad s.a.w. Adapun mengenai kedudukan ilmu dan penelitian As-Sakhawi yang enggan mengambil kecuali riwayat yang telah terbukti kebenarannya, tidak asing lagi bagi mereka yang berpengetahuan sekalipun sedikit. Bahagian Kesepuluh Abdullah Al-Jurjani (45), wafat pada tahun 974 H. As-Sayed Jamaluddin Abdullah Al-Jurjani Bin Abil Barakat, ketua Jurjan menyatakan dalam Musyajjarah Al-Kasysyaf ketika menyebutkan tentang Abul Qasim Al-Abh katanya: Abul Qasim Al-Abh dikenal dengan sebutan Naffat (penjual minyak) kerana beliau berniaga minyak. Beliau mempunyai anak di Baghdad, iaitu Ibnu Abil Hasan Ad-Dallal putera Muhammad Bin Alil Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi. Adapun Muhammad Bin Ahmad adalah saudara Ubaidillah Bin Ahmad iaitu datuk Sadah keluarga Ba'Alawi yang tinggal di Hadaramaut seperti yang anda lihat pada salasilah nasab dalam pembahasan ini. Bahagian Kesebelas Ibnu Hajar Al-Haithami (46), wafat pada tahun 974 H. Al-Muhaddith Al-Hafiz Al-Faqih Ibnu Hajar Al-Haithami menyatakan dalam Mu'jam beliau, katanya, "Dan saya mempunyai tariqat yang tinggi kedudukannya, kerana masyaikh (guru-gurunya) dari awal hingga akhir berasal dari keturunan Ahlil Bait masing-masing meriwayatkan dari ayahnya". Lalu berkata lagi bahawa ia berasal dari Al-Qutub Abu Bakar Bin Ahmad As-Seggaf Bin Muhammad Bin Alwi Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ali Bin Alwi Bin Muhammad Bin Alwi Bin Ubaidillah Bin Ahmad Bin Isa Bin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi hingga berakhir pada Rasulullah s.a.w. Bahagian Keduabelas Ibnu Syaqdam, wafat pada akhir abad ke-11. Seorang pakar nasab, Dhaamin Bin Syaqdam (47) menyebutkan dalam kitabnya Tuhfatul Azhar dan Zalalul Anhar tentang keturunan Jamaluddin Muhammad Bin Ali Al-Uraidhi katanya, "Jamaluddin Muhammad meninggalkan 2 orang anak; Hasan dan Syamsuddin Isa lah-Rumi, dan dari keduanya mendapat 2 orang cucu. Cucu kedua, iaitu putera Syamsuddin Isa lah-Rumi Bin Jamaluddin Muhammad, anak digelar lah-Rumi. Adapun Syamsuddin Isa meninggalkan 5 orang anak; Ishak Al-Ahnaf, Abu Turab Ali, Nizamuddin Ahmad Al-Abh, Abu Ahmad Muhammad dan Abul Husain Muhyiddin Al-Muhaddith. Kemudian beliau menyebutkan beberapa rantaian nasab yang mana mata rantai ketiga disebutkan anak cucu Nizamuddin Ahmad, katanya; "Anak cucu Nizamuddin Ahmad Al-Abh Bin Syamsuddin Isa lah-Rumi yang dikenal keturunannya dengan Bani Abh, beliau meninggalkan 3 orang anak, Abdullah, Muhammad dan Abul Hasan Ali Zainal Abidin". Lalu disebutkan 3 jalur, pada jalur pertama disebutkan anak cucu Abdullah Bin Ahmad Bin Isa, dengan katanya; "Abdullah meninggalkan Alwi dan Basri". Dan 2 ranting; ranting pertama menyebutkan anak Alwi, katanya; "Alwi meninggalkan Muhammad". Adapun Muhammad adalah datuk Al-Faqih Al-Muqaddam Muhammad Bin Ali, yang mempunyai gelaran Al-Ustaz Al-A'zam dan Al-Faqih Al-Muqaddam, kerana beliau melebihi seluruh ulama Hadramaut pada zamannya, kemudian beliau wafat di Tarim pada tahun 653 H. Maka kepada beliau dinasabkan kebanyakan Sadah Bani Alawi. Bahagian Ketigabelas Al-Muhibbi (4, wafat pada tahun 1111 H. Al-Muhibbi telah menulis biografi puluhan Sadah Bani Alawi dalam kitabnya Khulasatul Athar yang dicetak oleh Dar Sadir di Beirut. Dalam konteks ini cukup saya membawakan salasilah nasab seorang saja dari mereka yang tertulis biografinya dalam kitab tersebut yang dapat dijadikan coontoh bagi peribadi-peribadi yang lain, iaitu biografi As-Sayed Abu Bakar Bin Said Bin Abu Bakar Bin Abdul Rahman (Al-Jufri) Bin Al-Faqih Al-Muqaddam Abdullah Bin Alwi Bin Abu Bakar Bin Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Al-Ustaz Al-A'zam hingga ke akhir nasab. Adapun kitab Khulasatul Athar hanya menyebut tokoh-tokoh abad ke-11 sahaja, kerana itu kami bawakan teks kitab itu untuk membuktikan kebenaran dan kemasyhuran nasab ini di seluruh penjuru bumi dan pada seluruh penulis dan penyusun dari kalangan orang-orang Hadramaut, Syria dan Mesir. As-Sayed Abu Bakar Al-Jufri, dilahirkan di Qasam, Hadramaut, lalu berpindah ke Tarim untuk menuntut ilmu, kemudian ke Aynat, Sheher, Aden, Waht, Al-Haramain As-Syarifain dan akhirnya ke India. Beliau telah mengambil ilmu dari ulama-ulama terkenal negeri-negeri tersebut sehingga Al-Muhibbi memberikan sifat-sifat yang banyak kepada beliau. Kerana itu setiap orang yang menulis biografinya yang dikenal dengan nisbah kepada keturunan Rasulullah s.a.w. oleh para ulama (yang dijumpainya di beberapa buah negara dan para pendatang ke Al-Haramain As-Syarifain) tidak ada seorang pun yang mengingkari nasab beliau. Beliau meninggal di Tarim pada tahun 1088 H. Bahagian Keempatbelas Abu Muhammad Syamsuddin (49), Bin Muhammad Al-Atqa. Seorang pakar nasab dan naqib, penjaga keturunan Ahli Bait, As-Sayed Abu Muhammad Syamsuddin Bin Muhammad Al-Atqa menyebutkan dalam kitabnya Nihayatul Ikhtisar (tulisan tangan), mengenai anak-anak Isa Al-Akbar, katanya; "Di antara anak Ahmad Bin Isa Al-Akbar ialah Abu saja'far Muhammad Bin Ali Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Isa Al-Akbar yang tinggal di Baghdad, yang kemudian hilang penglihatannya di masa tuanya dan tinggal bersama saudara-saudaranya di gunung". http://hatc.com/banialawi/ |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 27-03-06 23:19 |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 27-03-06 23:20 |
RenTokiL_IniTiaL |
Posting pada: 28-03-06 00:16
Pada 27-03-06 10:00 , nurirshad posting:
!!! QUOTE !!!
pendapat mana yang kamu ambik? lain kali sebutlah nama, kalau betul! ini jenis main tulis saja, baca lah dulu sebelum balas..alahai... kan depa dah kata syed dan sharifah bukannya maksum, ini seorang sharifah buat jahat hang pergi hantam semua.... macam semua kita taulah kan, keturunan tak jamin orang tu baik, contoh anak nabi nuh dan lut. |
tasbih_30 |
Posting pada: 28-03-06 01:57 |
tasbih_30 |
Posting pada: 28-03-06 02:00 |
zilzal |
Posting pada: 28-03-06 06:36
mungkin sahabt nurirsyad dah sedar agaknya atas penerangan abu ruqayyah ini.....banyak-banyak istighfar ye.....
|
nurirshad |
Posting pada: 28-03-06 08:45
Pada 27-03-06 10:00 , nurirshad posting:
!!! QUOTE !!! salammm.. k, apa kecoh2 ni... sorryla... ana memang insan jahil... ok...ana tarik balik apa yang ana tulis.... pasal komen ana tu, ana dah ditarbiahkan oleh seorang ahli ukhwah dalam private message ana...camnilah bagus...!!!thanks.. k,k,k,k,ana tarik balik...dah tak nak cakap lagi pasal ni... sorryla...dah taubat dah...tapi, janganlah abu_ruqayah kata ana ni lebih pandai pada rasulullah...dose tau...!!!kena taubat tu!!! jangan boikot ana lagi... any way, thanks sebab kalau antum tak tegur ana pasal ni,ana akan pegang yang keturunan rasulullah dah tak ada.... thanks sebab ingat dan pesan kat ana... may Allah bless all of you... ----------------- eratkan ukhwah, gerakkan islah |
nurirshad |
Posting pada: 28-03-06 09:06
akal setajam pdg,hiasilah dengan ilmu,
(dah taubat dah,kena cari ilmu banyak2 dulu) hati sekeras batu,hiasilah dengan iman, perasaan serapuh kaca,hiasilah dengan kalamullah, bicara semanis madu (bukan lidah setajam pedang),hiasilah dengan zikrullah. kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan, kata-kata yang berhikmah menyedarkan kita... kata madah pujangga bisa menjadi pedoman manusia, jagalah bahasa kata kita,jangan disalah guna... (dah taubat dah).... |
tasbih_30 |
Posting pada: 28-03-06 13:59
ingin juga bertanya betulkah semua syed dan syarifah ini keturunan Rasulullah... atau pun sebangsa dengan Rasulullah... maaf la kalau soklan ni nampak jahil tapi tolonglah bgtahu...
pada pandangan ana kalau betul mereka ni keturunan Rasulullah tentulah ada kemuliaannya... lepas itu depa ni tak boleh la terima sedekah.... |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 28-03-06 14:51
ana minta maaf banyak2 kepada nurirsyad atas teguran ana yang agak kasar dan kurang berhikmah, dan ana juga bertaubat pasal kata enta seolah-olah nak tunjuk lebih pandai dari Rasulullah s.a.w.
maaf ana yang agak emosional semalam. |
Atif_Haziq |
Posting pada: 28-03-06 16:01 |
rimbabara |
Posting pada: 28-03-06 16:11
semua manusia dilahirkan sama...tiada beza antara bangsa arab atau ajam yakni bukan arab...
yang membezakan kita hanya amal dan takwa..... jika dia bukan dari keturunan syed @ syarifah pun, jika dia baik dan beramal soleh.... + kita pula berkenan dengan dia... kan lebih baik.... tak baik kita terlalu membanggakan keturunan..... ingat! iman tak dapat diwarisi....dari seorang ayah yang bertakwa.....dia tak dapat dijual beli...ia tiada ditepian pantai..... |
ladybirdy |
Posting pada: 28-03-06 21:19
tak paham betullah pasal syed syarifah ni.....bukan semua orang tu keturunan rasulullah ke? dan saya ada kawan name dia syed,,mak dia nak cari syrifah jugak,,betul ke tindakan begitu??
|
obor2 |
Posting pada: 28-03-06 21:43
syed kena cari sharifah??itu kena tanya saudara zilzal bab2 sharifah2 ini,banyak pengetahuan itu..huhu~
|
zilzal |
Posting pada: 29-03-06 00:08
Pada 28-03-06 21:43 , obor2 posting:
!!! QUOTE !!! syed kena cari sharifah??itu kena tanya saudara zilzal bab2 sharifah2 ini,banyak pengetahuan itu..huhu~ kenapa pula??zilzal tade isim murakab syed pun....cik adik sharifah obor2 tu bagaimana pula??hehe |
obor2 |
Posting pada: 29-03-06 05:23
aiikk...kita pula kena.pndai betul saudara zilzal ini bermain kata-kata.jglaa memalu kucing,nanti kucing cakar baru tau.huhuhu~
|
ismi_safiza |
Posting pada: 29-03-06 10:22 |
ismi_safiza |
Posting pada: 29-03-06 10:26 |
ismi_safiza |
Posting pada: 29-03-06 10:26 |
samudra |
Posting pada: 29-03-06 11:33
entah..tapi saya pernah tengok salsilah syed dari satu keturunan syed alhaddad, tengok kepada salsilah yang dia carta tu memang la sampai kepada keturunan rasul. tapi tak tau pula betul ke bengkok...syed kata perkahwinan campur dengan keturunan lain kebanyakanya tak membahagiakan..katanya tak sekupu..power syed lagi power dari keturunan biasa..betul ke? power apa heh...
|
Tawel-Sensei |
Posting pada: 29-03-06 12:08
Tak semestinya orang bernama Sharifah dan Syed tu dari keturunan Nabi Muhammad saw. kadang-kadang tu sebab saja nak kasi nama macam tu. Tapi seelok-eloknya biarlah keturunan Nabi bernikah dengan dari keturunan Nabi juga. Kalau Syed kahwin dengan wanita bukan ahlu bait, nasab tak putus. Tapi kalau Syarifah bernikah dengan lelaki bukan ahlu bait, nasab akan terputus.
Seorang ustaz yang mengaji di Hadhramaut di Yaman (tempat ni memang banyak keturunan Nabi) ada memberitahu saya. LEbih kurang macam nilah dia kata: "Kalau nak ikutkan, bila wanita ahlu bait nak nikah dengan lelaki bukan ahlu bait, dia kena minta kebenaran terlebih dahulu dari semua ahlu bait yang ada kat dunia ni." Macam tu la lebih kurang. Tapi bukanlah hal tu wajib. Ini semata-mata nak jaga keturunan Nabi saw yang mulia sahaja. Tapi kadang-kadang tu kalau kahwin dekat sangat, tak berapa elok dari segi genetik anak. Pernah saya berbual dengan seorang doktor Melayu ahlu bait dari sebelah keluarga Al-Haddad. Katanya, ramai betul keluarga Al-Haddad yang kena sakit jantung. Ni semua sebab kahwin dekat sangat la.. Secara mudah, kalau tengok ada orang nama Syed atau Syarifah, janganlah terus anggap mereka tu ahlu bait. Tapi kalau ada orang bernama sebagai contoh, Syed Ahmad Al-Jufri, Sharifah Aishah Al-Haddad, insyaAllah mereka ni dari keturunan Nabi la. Tapi janganlah kita mengatakan keturunan NAbi ni dah pupus. Kalau pupus, tak lahirlah Imam Mahdi, sebab Imam Mahdi ni bersambung keturunannya dari Rasulullah saw. kat sinilah pentingnya mengapa Syed mesti bernikah dengan Syarifah. Kalaulah tak dijaga keturunan ni, macam manalah agaknya Imam Mahdi nak muncul ya? Maka dengan sebab itulah, Allah akan tetap menjaga keturunan mulia Rasulullah saw. Oh ya, antara ulama terbilang dari keturunan Nabi yang hidup pada hari ini adalah seperti Habib Ali Al-Jufri. Boleh pergi ke website beliau: http://www.alhabibali.org/english/ Habib Ali Al-Jufri adalah salah seorang ulama yang mengajar di Dar al-Mustafa di Hadhramaut, Yaman. Memang ramai pelajar-pelajar kita yang belajar di sana. Dan Habib Ali ni pun ramai jugak saudara-mara di Malaysia. Maklumlah di negara kita ramai juga keluarga Nabi dari sebelah Al-Jufri. Beberapa bulan yang lepas beliau ada turun UIA. Boleh tengok gambar-gambar beliau semasa di malaysia kat sini: http://guidancemedia.com/photosd2.php?id=20&s=2 Tentang pernikahan Syed dan Syarifah, hal ni bukanlah wajib. Kita tengoklah prioriti. Kalaulah dengan berlaku pernikahan tu boleh menyebabkan lahirnya bayi hemofilia (sebab mak ayah memiliki genetik penyakit hemofilia), maka adalah lebih afdhal pernikahan tu tak dilakukan. Lebih baik nikah dengan orang biasa yang boleh melahirkan keturunan yang sihat. Cuma, memanglah diakui bahawa ada juga keturunan Nabi yang teruk sikit perangainya. Saya pernah jumpa seorang penyanyi wanita Arab seksi yang dihujung namanya membawa perkataan 'Al-Haddad'. Tak tahulah memang betul-betul ke dari keluarga Al-Haddad. Apa-apa pun, sayangilah ahlu bait [ Telah diedit oleh: Tawel-Sensei pada 29-03-06 12:12 ] |
samudra |
Posting pada: 29-03-06 12:39 |
Tawel-Sensei |
Posting pada: 29-03-06 13:11
Pada 29-03-06 12:39 , samudra posting:
!!! QUOTE !!! thank you tawel...siapa keturunan syed dan sharifah kat sini..saya syed nii.. Huish semangatnya . Sama-sama saya ucapkan juga. Saya ni bukanlah dari keturunan ahlul bait. Hehe. Dah lama sebenarnya tak buat sebarang komen ka sini. Tapi hari ni tergerak pula hati nak komen tentang topik ni. Alhamdulillah sebab samudra ni datang dari keturunan Rasulullah saw. Nasihat saya kepada samudra, jagalah nama keturunan tu. Kalau boleh, bila jumpa mana-mana Syed atau Sharifah yang agak kurang elok sikit perangainya, tegurlah dengan cara berhikmah. Ingatkan tentang susur-galur keturunan mereka. Tak ada salahnya kalau nak saling kenal-berkenalan sesama Syed dan Syarifah di ukhwah.com. Bukanlah sebab nak berbangga dengan keturunan, tapi bukankah sesuatu yang seronok bila jumpa ahli keluarga kita yang sama keturunan. Para pelajar Melayu yang belajar di oversea pun rasa seronok bila jumpa orang yang sebangsa. Ok, sebelum saya akhiri tulisan ini, saya letak gambar Habib Ali Al-Jufri ye..hehe. Jom kita kenal sikit ulama keturunan Nabi. Habib Ali yang sebelah kiri. Atau boleh ke http://guidancemedia.com/photosd2.php?id=20&s=2 [ Telah diedit oleh: Tawel-Sensei pada 29-03-06 13:14 ] |
ismi_safiza |
Posting pada: 29-03-06 13:13 |
samudra |
Posting pada: 29-03-06 13:17 |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 29-03-06 18:17
assalamualaikum.
terima kasih atas penjelasan dari sudara tawel, alhamdulillah ada di dunia ini masih ada orang yang memahami salah satu daripada hak kemanusiaan iaitu menjaga keturunan, tidak kira keturunan apa sekalipun. sesungguhnya menjaga keturunan adalah hak asasi manusia, tidak ada sesiapa yang patut mempertikaikan, selagimana ianya tidak ada faktor penghinaan terhadap keturunan lain, sombong, memandang rendah dan sebagainya. berkenaan dengan pertanyaan beberapa pelayar forum ini tentang asal usul keturunan syed dan sharifah atau nama kabilahnya ialah bani alawi atau bani ba alawi, untuk pengetahuan SUDAH BEBERAPA KALI SAYA PAPARKAN alamat website yang boleh memberitahu saudara-saudari asal-usul keturunan bani ba alawi yang dibincangkan secara ilmiah dan akademik...dah penat rasanya saya pastekan. ingin mengetahui benar atau tidak sila rujuk website tersebut, asalnya karya di dalam bahasa Arab, telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. http://hatc.com/banialawi/ nuskhah di dalam BA ada pada saya, siapa berminat boleh PM pada saya, insyaAllah saya cuba usahakan. mengenai bukan semua syed dan sharifah bukan ahli bait adalah benar, ada juga yang letak pada anaknya sahaja, bagi keturunan india muslim, bayi lelaki yang dilahirkan pada hari jumaat akan diberi nama SYED. di Malaysia terdapat banyak persatuan-persatuan kebajikan bani ba alawi yang aktif bergerak, boleh dikatakan terdapat diseluruh negeri2 di Malaysia. yang paling terkenal seperti di kelantan dan terengganu iaitu persatuan AL-AMIEN, di kuala lumpur dan selangor persatuan AL-KHAIRIYYAH dan di utara khususnya perlis persatuan apa khabar di bawah naungan DYMM yang dipertuan agong Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dan di Johor di bawah Yayasan Ali al-Attas. |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 29-03-06 18:21
Pada 29-03-06 18:17 , Abu_Ruqayyah posting:
!!! QUOTE !!! dan di utara khususnya perlis persatuan apa khabar di bawah naungan DYMM yang dipertuan agong Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dan di Johor di bawah Yayasan Ali al-Attas. bukan persatuan apa khabar....P E K A B A susah pulak, orang tulis p e k a b a, disetkan apa khabar :-) |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 29-03-06 18:35
Pada 29-03-06 12:08 , Tawel-Sensei posting:
!!! QUOTE !!!
apa yang termaktub di atas, ini adalah adat bani alawi yang berlaku di hadramaut, tapi tak lah sampai satu dunia, hanya kabilah tertentu sahaja. ianya tidak berlaku di tanahair khususnya bani alawi hanya meminta kebenaran dari adik-beradik dan paling lebih bapa dan ibu saudara. ini hanyalah adat, bukan dari syariat Islam, tak wajib tak sunat, kalau salah guna boleh jadi haram...di Indonesia mereka bani alawi lebih particular jaga nasab ni, di sana susah nak jumpa bani alawi muka melayu atau asia tenggara macam di Malaysia, rata2 syed dan sharifah di sana muka Arab...mereka memang tak pernah dan jarang sekali kahwin campur. [ Telah diedit oleh: Abu_Ruqayyah pada 29-03-06 18:36 ] |
ubaidillah |
Posting pada: 29-03-06 20:18
mm..abu ruqayyah pernah pergi indon ke?..
ana memang setuju dengan abu ruqayyah ..dalam islam memang tak ada tegahan dalam masalah ni..tak ada sunat/wajib.. tapi cne kita nak ubah persepsi dan pegangan orang Malaysia( maksud ana keturunan syed/syarifah ).. |
Tawel-Sensei |
Posting pada: 29-03-06 21:00
Pada 29-03-06 18:35 , Abu_Ruqayyah posting:
!!! QUOTE !!! Pada 29-03-06 12:08 , Tawel-Sensei posting: Terima kasih sebab buat pembetulan kat situ . Saya ni pun tak la dalam sangat ilmu tentang sejarah ahlul bait ni. Bercerita tentang ahlul bait ni, Abu Ruqayyah kenal kan Sidi Afifi Al-Akiti? Bagi yang tak kenal, Sidi Afifi ni adalah seorang ulama berasal dari Malaysia yang disegani di UK. Beliau sekarang ni mengajar ilmu Islam di Oxford, England. Kalau tak silap, Sidi Afifi al-Akiti ni ahlul bait kan? Saya tak berapa pasti pula. Kalau-kalau Abu Ruqayyah boleh confirm kan. Mungkin ada yang pernah tertanya-tanya. Apa maksud Sidi? Bagi yang tidak tahu, Sidi = Syed = Sayyid = Saidina. Sidi adalah the broken word untuk Syed. Pernah sekali saya berbual dengan rakan saya berasal dari Amerika. Kami berbual untuk menjemput Sidi Afifi al-Akiti datang ke universiti kami bagi memberikan ceramah berkaitan isu dunia Islam semasa. Entah macam mana, adalah seorang mamat Arab ni yang lepas solat terus sound kami sebab guna gelaran Sidi, Sayyid, Syed, Saidina dan sebagainya. Dia berhujahlah itu dan ini. Katanya guna perkataan Sidi, Saidina ni menyerupai orang-orang Kristian yang menghormati Nabi Isa a.s. Malas saya nak berdebat. Saya biarkan sahaja si mamat Arab ni berhujah dan terus berhujah. Saya dan kawan saya tu anggukkan kepala saja . Nak tanya Abu Ruqayyah, website yang anta kasi tu lengkap ke menceritakan tentang sejarah keturunan Nabi? Saya hanya baca sepintas lalu sahaja sebab masa tak mengizinkan. InsyaAllah kalau ada masa, saya nak belajar sikit-sikit tentang keturunan Rasulullah ni. |
Abu_Ruqayyah |
Posting pada: 29-03-06 22:46
untuk pengetahuan saudara tawel, saya tidak mengenali sidi afifi. walaupun sekarang saya berada di bumi inggeris tapi saya belum pernah lagi sampai ke oxford univ.
SIDI adalah satu dialek pasar di dalam masyarakat arab yang berasal dari perkataan SAYYIDI memberi maksud ketuaku atau penghuluku. mengenai kedudukan sidi afifi samaada dia adalah ahli bait atau tidak saya sendiri tidak pasti, mungkin saudara sendiri lebih tahu kerana mengenali beliau. mengenai panggilan sayyid yang ditegah oleh seorang arab tu, itu pendapat masing2, bagi saya itu mungkin sebagai khilaf fiqhi. terpulang pada niat pemanggil itu, bukan bertujuan untuk meniru mana-mana penganut agama lain. kita di Malaysia menggelarkan agong dan sultan kita dengan 'tuanku' kalau di tanah arab yang bersistem monarki menggelarkan raja mereka 'sohib al-sumuw' atau 'jalalatal malik'.ini bukan kita mengagongkan mereka lebih dari nabi atau tuhan dan meniru agama lain. alamat website yang paparkan tu, adalah sejarah asal-usul nasab bani alawi sahaja iaitu salah satu dari cabang-cabang silsilah keturunan yang sampai kepada baginda s.a.w. sebenarnya banyak lagi, bukan hanya dari hadramaut, di mesir, maghribi(rajanya dari susur galur saidina hasan bin ali), jordan(rajanya berketurunan bani hashim juga melalui susur galur saidina hasan bin 'ali, dan negara itu dinamakan sebagai 'al-mamlakah al-urduniyyah al-hashimiyyah'='hashemite kingdom of jordan', alhashimiyyah itu bersempena rajanya berketurunan bani hasyim), iraq dan lain-lain. soalan ubaidillah tu, saya belum pernah ke indonesia, semasa saya di alam undergrade di timur tengah, saya ramai berkawan dengan pelajar2 indonesia terutama yang berketurunan syed, ternyata mereka masih lagi petah berbahasa Arab dialek hadramaut, kerana mereka di Indonesia sejak kecil lagi mereka dilatih oleh ibu bapa mereka dengan berinteraksi sesama keluarga dengan bahasa nenek moyang mereka. bagi saya persepsi syed dan sharifah yang perlu diperbetulkan, adalah mereka perlu tahu bersyukur dengan nikmat pemberian Allah kepada mereka, siapa mereka?darimana asal usul mereka?mereka perlu menjaga nama baik keturunan dan menjadi contoh tauladan yang baik pada masyarakat setempat. Oleh itu nikmat yang telah dikurniakan perlulah dijaga, agar ianya tidak dilupakan dan hilang begitu sahaja. Tidak berniat sama sekali untuk berbangga,menyombong atau memperlekehkan keturunan yang lain. Dan kita perlu ingat, Nabi amat berbangga dengan umatnya yang ramai apatah lagi kalau anak cucunya yang ramai. wallahu a'lam. |
RenTokiL_IniTiaL |
Posting pada: 30-03-06 00:02
biarlah syed dan syarifah nak jaga keturunan mereka, lagipun melalui perkahwinan sahajalah mereka boleh jaga keturunan, bayangkan kalau kahwin campur terus menerus, akhirnya anak cucu makin lupa asal usul mereka.
jom kongsi pengalaman. Sedara saya, anak perempuan dia belajar kat tempat omputih, tup tup jatuh cinta dengan mak saleh, mat saleh tu pun masuk islam. kemudian dia cakap kat mak bapak dia nak kawin dengan mat saleh tu. mak bapak dia tak kasi, alasannya? rasanya ramai dah terlintas kat kepala apa alasan mak bapak dia. sudah tentu alasannya mat saleh tu bukan melayu, budaya tak sama, baru masuk islam, betul ke masuk islam ikhlas ke tidak? atau masuk islam sebab nak kawin?, boleh ke anak dia bimbing mat saleh tu atau mat saleh tu nanti yang bimbing anak dia balik ikut omputih style?, susah nanti duduk jauh dan macam2 lagi. lihat alasan2 di atas, tak timbul pandang darjat atau taaksub bangsa. Yang penting di sini, kalau mak bapak approach sama bangsa, keturunan atau keluarga, tak semestinya pandang darjat, berbangga dan fanatik keturunan. |
ladybirdy |
Posting pada: 30-03-06 18:13
ye ke memang keturunan nabi syed syarifah ni? kena jaga keturunan ke mereka ini? kawan saya cakap ada juga kelebihan golongan ni tapi betul ke? habis tu yang tak ada syed syarifah ini keturunan apa pulak? tasbih_30,,awak ni syed juga ke?
|
mulimahsejati |
Posting pada: 30-03-06 18:23 |
RenTokiL_IniTiaL |
Posting pada: 30-03-06 18:33
Pada 30-03-06 18:13 , ladybirdy posting:
!!! QUOTE !!! ye ke memang keturunan nabi syed syarifah ni? kena jaga keturunan ke mereka ini? kawan saya cakap ada juga kelebihan golongan ni tapi betul ke? habis tu yang tak ada syed syarifah ini keturunan apa pulak? tasbih_30,,awak ni syed juga ke? dah dia tulis kat situ memang keturunan nabi muhammad, saya mula2 macam tak percaya jugak. tapi bila dah baca web tu betul-betul, barulah tau. dah itu hakikat, kita kena terima, tentu ada hikmah ketentuan Allah, ada yang Allah jadikan miskin kaya, gemuk kurus, tinggi rendah, sihat sakit, keturunan raja, menteri etc. macam tu jugak la rezki oranglah dapat jadi keturunan nabi muhammad s.a.w. biarlah depa nak jaga keturunan, jangan kita dok kacau. macam orang sayang barang 'sentimental value' depa simpan dan jaga dengan betul. macam juga depa sayang keturunan tak nak pupus dan hilang, so depa pun jagalah. yang tak sayang dan rasanya tak perlu so tak payah lah, takpelah kalau tak nak pun. kita dok borak ni pasal ahli bait nabi atau keturunan nabi muhammad, kita bukan cakap pasai keturunan nabi lain. kalau syed syarifah keturunan nabi muhammad, yang lain tu keturunan nabi adam lah. [ Telah diedit oleh: RenTokiL_IniTiaL pada 30-03-06 18:34 ] |
ladybirdy |
Posting pada: 30-03-06 19:16
terima kasih pendapat tu rentokil....sebenarnya tersilap,,nak taip rentokil,,keluar tasbih_30 pula,,slip of the finger la hehe...pepun saya tak setuju kalau yang mementingkn keturunan ni beri kesan kat pihak lain....
p/s:saya setakat keturunan raja huhu.... |
akasia |
Posting pada: 31-03-06 02:58 |
Member Messages |
Forum Search & Navigation |
---|---|
Log in to check your private messages |