Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-05-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk
-- Al-Baqarah: 45

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 64
Ahli: 0
Jumlah: 64




  Yang Masuk Ke Sini
Abdullah: 23 hari yang lalu
muslimin23: 26 hari yang lalu
MTMKi: 39 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 52 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: HARUS ONANI?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» HARUS ONANI?

Please Mendaftar To Post


Oleh HARUS ONANI?

mamat_world
Warga Rasmi
Menyertai: 09.03.2006
Ahli No: 23338
Posting: 2

malaysia  


posticon Posting pada: 09-03-06 18:37


MAAF KALAU TAJUK INI AGAK SENSITIF. TAPI HAKIKATNYA ISTILAH ONANI MEMANG ADA DISEBUT DAN SERING DIUTARAKAN DI BEBERAPA MAKALAH MAHUPUN HADIS-HADIS NABI.

DARI BEBERAPA BAHAN BACAAN JUGA SERING DIKAITKAN KEPADA PARA REMAJA sama ada YANG BIASA ATAU YANG ALIM BAHKAN YANG SUDAH BERUMAHTANGGA JUGA TURUT TERLIBAT.

CUMA SAYA NAK DAPATKAN INFO DAN PANDANGAN DARIPADA SEMUA SAHABAT UKHWAH BAGAIMANA YANG DIKATAKAN HARUS ATAU HARAM SESEORANG YANG MELAKUKAN ONANI DAN APAKAH KESAN-KESAN YANG BAKAL DITIMPA SEORANG YANG GEMAR MELAKUKANNYA.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mamat_worldProfil   Hantar PM kepada mamat_world   Quote dan BalasQuote

puteri_malaya
Warga Rasmi
Menyertai: 10.12.2005
Ahli No: 21058
Posting: 3

Kelantan  


posticon Posting pada: 09-03-06 19:02


erm...ermmm...

saya cuma pernah terbaca.

tapi nak ulas tak terulas....

cuma apa yang boleh dikatakan kalau boleh jangan dibuat kerana lebih banyak buruknya daripada banyak kebaikannya....!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For puteri_malayaProfil   Hantar PM kepada puteri_malaya   Quote dan BalasQuote

aku_hensem
Warga Rasmi
Menyertai: 09.03.2006
Ahli No: 23340
Posting: 2

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-03-06 19:21


ehemmm...

biasalah... dalam boleh ada yang tak boleh dan dalam tak boleh ada yang boleh...

pokoknya tepuk dada tanya selera ye.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For aku_hensemProfil   Hantar PM kepada aku_hensem   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-03-06 19:48


:-o :roll: no komen juga......


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

ibnuabbas
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16231
Posting: 346
Dari: Al-Azhar As Assyarif

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-03-06 06:05


hukum onani disisi islam adalah haram...tetapi di bolehkan jika kita terlalu hampir dengan zina...kerana nak mengelakkan dosa yang lebih besar (zina).

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnuabbasProfil   Hantar PM kepada ibnuabbas   Pergi ke ibnuabbas's Website   Quote dan BalasQuote

Akhi_Arab
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.07.2005
Ahli No: 17612
Posting: 342
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 10-03-06 09:36


Assalamualaikum warahmatullah... Rasanya ini suatu soalan yang agak berani dan bagus juga ada seseorang yang berani bertanyakan soalan sebegini agar dapat menguraikan persoalan tersebut bagi pihak mereka-merka yang agak "malu" nak terus-terang... Setelah di selidik dan di amati berdasarkan hadis dan sunnah, mungkin link di bawah ini boleh di jadikan jawapan bagi soalan saudara mama_world tu..... Oh ye, ingat tau.....World, world juga, akhirat jangan lupa... :-)

http://members.tripod.com/ahkam_2/soaljawab/soaljawab153.htm

Bookmark and Share

    


  Member Information For Akhi_ArabProfil   Hantar PM kepada Akhi_Arab   Quote dan BalasQuote

athiah_sha85
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.03.2006
Ahli No: 23309
Posting: 29
Dari: kUaLa LuMpUr

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-03-06 10:39


onani memang haram dalam Islam...so elakkan la melakukannye...ia mmbawa keburukan pada diri kita sendiri...bukan membawa kebaikan :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For athiah_sha85Profil   Hantar PM kepada athiah_sha85   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 10-03-06 14:58


Hukum onani
Kami telah menerima begitu banyak e-mail yang bertanyakan mengenai hukum onani. Berikut ini, kami terjemahkan secara lengkap fatwa Dr. Yusof al-Qardhawi mengenai hukum onani dari bukunya al-Halal Wal Haram Fil Islam, hal. 161.

Semoga terjemahan ini bermanfaat untuk semua.

Hukum onani
Adakalanya darah seorang pemuda itu bergelora, lalu dia menggunakan tangannya mengeluarkan mani untuk meredakan ketegangan dan menenangkan gelora syahwatnya. Cara begini dikenali sebagai `al-`adah al-sirriyah’ (onani/istimna’).

Onani diharamkan oleh kebanyakan ulamak. Imam Malik menggunakan dalil dari firman Allah Taala:
"Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya tau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7). Kerana orang yang beronani adalah melepaskan syahwat bukan pada tempatnya.

Manakala Imam Ahmad bin Hanbal pula berpendapat, bahawa mani adalah satu benda lebihan dari tubuh badan. Oleh itu ia boleh dikeluarkan seperti memotong daging lebih. Pendapat ini disokong dan diperkuatkan oleh Ibnu Hazmin. Fuqahak Hanbali mensyaratkan pengharusan onani dengan dua perkara:
1 . Khuatir akan melakukan zina
2 . Tidak mampu berkahwin

Kita dapat mengambil pendapat imam Ahmad ini dalam keadaan gelora syahwat memuncak dan dikhuatiri akan jatuh ke dalam perkara yang haram. Contohnya, seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di luar yang jauh dari negaranya, di mana di sekelilingnya terdapat pengaruh-pengaruh yang terlalu kuat dan dia takut akan melakukan zina. Oleh itu dia tidak berdosa menggunakan cara onani untuk memadamkan dan meredakan gelora syahwatnya dan supaya tidak menjadi melampaui batas dan gelora syahwatnya menjadi ulat.

Namun apa yang terbaik ialah apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap pemuda yang tidak mampu berkahwin, iaitu hendaklah dia memperbanyakkan puasa, di mana puasa itu dapat mendidik keinginan, mengajar kesabaran dan menguatkan taqwa serta muraqabah kepada Allah Taala di dalam diri seorang muslim. Sabdanya:
"Wahai sekelian pemuda! Barangsiapa di antara kamu mempunyai kemampuan, maka berkahwinlah, keran ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan; tetapi barangsiapa yang tidak berkemampuan, maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu baginya merupakan pelindung." (hari Bukari)

** Intaha al-Qardhawi***

Demikian fatwa al-Qardhawi.



--------------------------------------------------------------------------------

Masalah: Bagaimana jika mereka yang beronani itu adalah perempuan?
Jawab: Hukumnya sama seperti lelaki.
Masalah: Apa yang perlu saya lakukan. Saya masih belajar lagi. Ibubapa saya tidak membenarkan saya berkahwin. Nafsu saya pula bergelora kerana cabaran hidup masa kini terlalu hebat sekali. Apakah perlu saya berhenti dari pengajian?
Jawab: Boleh mengikut pendapat imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Hazmin, sebagaimana disebutkan di dalam fatwa al-Qardhawi di atas. Dibenarkan dengan tujuan dan keadaan yang mendesak seperti di atas. Dan jika ada kemampuan untuk berkahwin sebagaimana sebahagian dari para pelajar kita, berkahwin adalah cara yang terbaik sekali.


Wallahu a’lam.



ana petik dari al ahkam untuk pengetahuan bersama...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

Angahmuslimah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.04.2004
Ahli No: 8556
Posting: 53
Dari: Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 10-03-06 16:02


emm.lebih banyak keburukan

Bookmark and Share

    


  Member Information For AngahmuslimahProfil   Hantar PM kepada Angahmuslimah   Quote dan BalasQuote

cheekmate
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.05.2005
Ahli No: 16664
Posting: 287
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-03-06 16:09


dosa melakukn onani adalah lebih kecil berbanding dengan dosa meninggalkn solat dengan sengaja!!!!!!!!!!!!!!!!    tanpa menyesalinya!!!!!!!!!!!!

PANDAI-PANDAI LA nak HIDUP!!!!!!!!!!!!

:) :) :) :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For cheekmateProfil   Hantar PM kepada cheekmate   Pergi ke cheekmate's Website   Quote dan BalasQuote

jahil_tukir
Warga Rasmi
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23353
Posting: 17
Dari: hujung dunia

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-03-06 16:56


ONANI.....Adusss......cubalah anda bayangkan yang anda ini seperti sperma yang tengah sihat, kuat dan bercita-cita untuk meneruskan perjuangan hidup sehingga bercantum dengan sperma perempuan yang akan hidup pula di dalam rahim(kandungan) sebelum di lahirkan ke dunia demi memikul amanah Allah sebagai khalifah di bumi ini. Tiba-tiba, anda jatuh macam tu saja kat atas lantai atau mana-mana tempat.......so, dapatkan anda ini hidup pada hari ini.......fikir-fikirlah........Kalau tak tahan sangat, carilah jalan penyelesaian yang terbaik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jahil_tukirProfil   Hantar PM kepada jahil_tukir   Quote dan BalasQuote

usasuke
Warga Rasmi
Menyertai: 27.11.2005
Ahli No: 20511
Posting: 1
Dari: t.intan,perak

Perak  


posticon Posting pada: 10-03-06 18:07


assalamualaikum...saa ada sedikit pandangan tentang perkara ni..haram ke tas seseorang itu melakukan onani..malah orang yang melakukan onani ni boleh dikenakan hukuman ta'zir menurut islam..onani ni juga boleh menyebabkan seseorang tu lupa apa yang dipelajari..fikirang boleh menjadi lemah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For usasukeProfil   Hantar PM kepada usasuke   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 12-03-06 03:04


ermmm... ada perselisihan pendapat....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

khalifah_85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22747
Posting: 437
Dari: johor bahru

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 12-03-06 06:06


assalamualaikum...

erm...rasa-rasanya tajuk ni mesti ramai yang terkena kan???hehe :) jangan marah saja saja bergurau...

pada pandangan saya lah kan..lebih baik ikut mengikut fatwa SYEKH YUSOF AL_QARDAWI... kerana fatwa beliu memang diterima pakai untuk umat zaman ini...

onani hukum nya terdapat ikhtilaf dan perbezaan pendapat ulama' seperti yang telah dijelaskan oleh saudara tasbih 30...memang kalau dari hukum syariat bila kita mengikut pandangan yang mengharamkannya maka kita hendaklah dijatuhkan hukuman ta'zir...tapi sekiranya permasalahannya,sekiranya kita melakukanya kerana niat untuk mengelakkan dosa yang lebih besar (zina) maka ia dibolehkan untuk melakukannya...tetapi mesti atas dasar takut untuk menghampiri zina...bukan semata2 untuk berseronok sahaja...ramai yang terkeliru pada fakta ini....

dalam istilah usul feqh sekiranya bertemu 2 kemudaratan maka boleh melakukan yang lebih kecil dosanya....faham kan???

ini pada apa yang anak arif lah...kalau ada teguran atau keritikan atau tambahan...silakan...kerana mungkin ada yang lebih arif lagi tentang ilmu ini...

wassalam...

p/s : orang yang berilmu tidak akan pernah takut untuk dikeritik bahkan akan memperbaiki kesalahannya....kalau tidak ditegur ia tidak akan tau kesalahannya maka ia akan berada dalam keadaan jahil selama2nya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For khalifah_85Profil   Hantar PM kepada khalifah_85   Quote dan BalasQuote

haykal77
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.02.2006
Ahli No: 23012
Posting: 116
Dari: Perak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-03-06 11:55


oh macam tu ye... :) wah banyak ilmu dapat hari ni

Bookmark and Share

    


  Member Information For haykal77Profil   Hantar PM kepada haykal77   Quote dan BalasQuote

yanokage
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20839
Posting: 275
Dari: SMK (A) Al-Irshad

PulauPinang  


posticon Posting pada: 12-03-06 13:11


hmm .. kawn saya ramai yang ketagih dengan onani ini .. sampai tak boleh berhenti pun ada ... saya alhamdulillah dapat jugak elakkan daripada buat benda2 macam ini ... ada juga terbaca satu artikel yang kata "semua lelaki tak akan terlepas daripada melakukan onani" ... tapi saya tak percaya semua tu ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For yanokageProfil   Hantar PM kepada yanokage   Pergi ke yanokage's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-03-06 14:54


Sesungguhnya onani menimbulkan kesan negatif terhadap pelakunya, antaranya ialah:

a. Melemahkan daya tahan tubuh.
b. Fikiran akan menjadi lemah, kusut dan lembab dalam menyelesaikan dan memikiran sesuatu.
c. Hilang keseimbangan badan.
di. Merosak dan melemahkan daya kerja sistem antibodi sehingga dia akan mudah diserang oleh berbagai penyakit.
e. Hati akan sentiasa di gelapi oleh iblis
f. Hilangnya kelazatan beribadah kepada Allah.
pergi. Timbulnya sikap malas dan menyerah terhadap dorongan syahwat.
h. Hilang keinginan berkahwin dan adakalanya menyebabkan kesedihan dan tidak mampu untuk bergaul dengan orang lain.
i. Mengakibatkan pembengkakan saluran kencing dan pembengkakan saluran prostat.



Re: jangan tengok nanti awak semua Onani pulak.....
forum_mymasjid
Wed, 29 May 2002 22:35:02 -0700

Haram Onani - mshukri @ 21:33 PST
SOALAN:

Apakah hukumnya mengeluarkan air mani dengan sengaja ustaz? Apakah perbuatan itu berdosa? atau kalau seseorang itu dah tak tahan sangat, adakah dia itu perlu/tidak melakukannya? atau memang dilarang keras sama sekali?. Wallahualam.

Pengirim: Rizal
Negeri: Selangor ITTAR


JAWAPAN:

Adakalanya nafsu seorang pemuda itu bergelora, lalu dia menggunakan tangannya, alat kelamin plastik yang dijual di sesetengah tempat dan sebagainya bagi mengeluarkan mani untuk meredakan ketegangan dan menenangkan gelora syahwatnya. Cara begini dikenali sebagai `al-`Adah al-Sirriyah’ (onani/istimna’).

Kebanyakan ‘ulama’ mengharamkan onani (ke atas lelaki dan wanita). Imam Malik berdalilkan firman Allah s.w.t. yang bermaksud "Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas". (Sural al-Mu’minun ayat 5- 7).

Berdasarkan ayat di atas perbuatan onani adalah perbuatan yang melampaui batas kerana menyalurkan syahwat kepada selain isteri dan hamba sahaya termasuk dalam perbuatan yang melampaui batas. Dalam erti kata lain orang yang beronani itu adalah melepaskan syahwat bukan pada tempatnya.

Manakala Imam Ahmad bin Hanbal pula berpendapat, bahawa mani adalah satu benda lebihan dari tubuh badan. Oleh itu ia boleh dikeluarkan seperti memotong daging lebih. Pendapat ini disokong dan diperkuatkan oleh Ibn Hazm. Fuqaha’ Hanbali mensyaratkan pengharusan onani dengan dua perkara:
1. Khuatir akan melakukan zina
2. Tidak mampu berkahwin

Kita dapat mengambil pendapat imam Ahmad ini dalam keadaan gelora syahwat memuncak dan dikhuatiri akan jatuh ke dalam perkara yang haram. Contohnya, seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di luar yang jauh dari negaranya, di mana di sekelilingnya terdapat pengaruh-pengaruh yang terlalu kuat dan dia takut akan melakukan zina. Oleh itu dia tidak berdosa menggunakan cara onani untuk memadamkan dan meredakan gelora syahwatnya dan supaya tidak menjadi melampaui batas dan gelora syahwatnya menjadi ulat.

Namun yang terbaik ialah cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap pemuda yang tidak mampu berkahwin, iaitu hendaklah dia memperbanyakkan puasa, kerana puasa itu dapat mendidik keinginan, mengajar kesabaran dan menguatkan taqwa serta muraqabah (mendekatkan diri) kepada Allah s.w.t. di dalam diri seorang muslim. Sabdanya "Wahai sekelian pemuda! Barangsiapa di antara kamu mempunyai kemampuan, maka berkahwinlah, keran ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan; tetapi barangsiapa yang tidak berkemampuan, maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu baginya merupakan pelindung." (Hadith Riwayat al-Bukariy).

Sesungguhnya onani menimbulkan kesan negatif terhadap pelakunya, antaranya ialah:

a. Melemahkan daya tahan tubuh.
b. Fikiran akan menjadi lemah, kusut dan lembab dalam menyelesaikan dan memikiran sesuatu.
c. Hilang keseimbangan badan.
di. Merosak dan melemahkan daya kerja sistem antibodi sehingga dia akan mudah diserang oleh berbagai penyakit.
e. Hati akan sentiasa di gelapi oleh iblis
f. Hilangnya kelazatan beribadah kepada Allah.
pergi. Timbulnya sikap malas dan menyerah terhadap dorongan syahwat.
h. Hilang keinginan berkahwin dan adakalanya menyebabkan kesedihan dan tidak mampu untuk bergaul dengan orang lain.
i. Mengakibatkan pembengkakan saluran kencing dan pembengkakan saluran prostat.

Masalah mengeluarkan mani atau onani ini sebenarnya adalah dugaan yang paling besar yang sering dihadapi oleh para remaja kita. Pekara ini amatlah dilarang oleh agama Islam. Hendaklah saudara berusaha (berjihad) dalam diri untuk memerangi nafsu tersebut. Sebenarnya ia adalah hasutan iblis laknat yang iginkan kita binasa di akhirat kelak. Di sini diberikan paduan semoga dengan ehsan Allah s.w.t. masalah saudara dapat diselesaikan:

a. Sentiasa mengingati Allah s.w.t.
b. Dirikan solat 5 waktu (wajib). Sesungguhnya solat itu adalah tembok yang dapat menegah dari melakukan maksiat.
c. Jadikan amalan yang dituntut dalam kehidupan kita adalah ibadat kepada Allah.
di. Hindarkan pandangan dan fikiran dari sesuatu yang menaikkan nafsu sayhwat.
e. Banyakkan beristighfar (menyesali atas perbuatan yang terlanjur)
f. Ingatlah hanya Allah jualah yang dapat membantu kita untuk mengatasi sesuatui masalah. Jadi banyakkanlah berdoa disamping berusaha bersungguh-sungguh dengan niat yang satu iaitu meninggalkan sesuatu maksiat adalah untuk memerangi iblis demi Allah s.w.t.

Sekian Wallahua’lam.

Rujukan Utama:

Fatwa Yusuf al-Qardhawi, al-Halal wa al-Haram Fi al-Islam, hlm. 161

Oleh MSHO

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-03-06 14:59


Disisi jumhur ulama onani atau masturbation (ÇáÇÓÊãäÇÁ) ini haram, terutamanya onani menggunakan tangan (ÇáÇÓÊãäÇÁ ÈÇáíÏ). Imam Ahmad ibn Hanbal dan Ibn Hazm menganggap mani yang keluar dari badan sama sahaja dengan air lain yang dikeluarkan oleh badan. Walaubagaimana pun Mazhab Hanbali membenarkannya dengan bersyarat. Bekas Pengerusi Lajnah Fatwa al-Azhar, Syiekh Atiyah Saqr didalam merumuskan pandangan ulama' berkenaan dengan onani berkata :-

þ ÍÑãåÇ ÇáÔÇÝÚíÉ æÇáãÇáßíÉ (þÔÑÍ ÇáÅÍíÇÁ)þ æÍÑãåÇ ÇáÃÍäÇÝ ÅÐÇ ßÇäÊ áÇÓÊÌáÇÈ ÇáÔåæÉ (þÇáÊÔÑíÚ ÇáÌäÇÆì ÌÜ þ2 Õ þ36 æãÇ ÈÚÏåÇ æÞÇá ÇáÍäÇÈáÉ :þ Åäå ÌÇÆÒ ÚäÏ ÇáÍÇÌÉ .
"Haram disisi Mazhab Syafi dan Maliki dan haram disisi Mazhab Hanafi jika disebabkan keinginan,dan Hanbali berkata : Dibolehkan apabila ada keperluan"
Dr Mustafa al-Zarqo menjelaskan bahawa pandangan Hanafi yang mengharamkan onani akan tetapi membenarkannya dengan beberapa syarat iaitu :-

1. Seseorang itu tidak berkahwin
2. Dia takut jika tidak melakukan onani akan menyebabkan dia melakukan zina, dan
3. Onani disini bukan memuaskan keinginan seks, akan tetapi semata2 melepaskan 'sexual tantsion' yang diakibatkan oleh stimulasi.

al-Zarqo menambah lagi dua keperluan : (1) Sukar untuk berkahwin (2) Tidak berupaya melakukan puasa

tetapi ingat,kemudahan ini hanyalah dalam keadaan yang mendesak!!..masalah sekarang yang timbul adalah,bila seseorang remaja beronani,mereka telah menjadikan ianya sebagai satu tabiat. Hukum diharuskan ini dengan sendirinya akan berubah kepada haram jika perkara ini berlaku!!
Jumhur ulama' mengharamkan onani, lebih-lebih lagi apabila sudah manjadi tabiat berdasarkan firman Allah swt :-


æóÇáøóÐöíäó åõãú áöÝõÑõæÌöåöãú ÍóÇÝöÙõæäó. ÅöáøóÇ Úóáóì ÃóÒúæóÇÌöåöãú Ãóæú ãóÇ ãóáóßóÊú ÃóíúãóÇäõåõãú ÝóÅöäøóåõãú ÛóíúÑõ ãóáõæãöíäó. Ýóãóäö ÇÈúÊóÛóì æóÑóÇÁó Ðóáößó ÝóÃõæáóÆößó åõãõ ÇáúÚóÇÏõæäó.
"Dan mereka yang menjaga kehormatannya. Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas." -
Amalan onani ini mempunyai banyak kemudharatannya dan diantara beberapa kesan sampingannya adalah ;lemah syahwat diakibatkan urat yang bersimpul, kesan psikologi, kurang syahwat terhadap isteri dll.

Ada beberapa cadangan oleh ulama' yang boleh diamalkan untuk menghindar diri dari melakukan perkara ini, disamping url yang diberikan oleh sdr iperswis, diantaranya adalah :-

1. Melakukan puasa, kerana puasa memperkukuh Iman, memelihara kehormatan dan melindungi seseorang dari pemikiran buruk.
2. Bersederhana didalam makan dan minum dengan tujuan membendung stimulasi keinginan anda
3. Menjauhi dari apa-apa perkara yang memberansangkan perasaan seks eg : melihat gambar wanita, gambar lucah, filem lucah, lagu cinta.
4. Memilih kawan yang wara' dan baik
5. Sibukkan diri anda dengan ibadat dan latihan2 spiritual.
6. Berinteraksi didalam aktiviti sosial, kebajikan dan dakwah - simana cara ini akan menyebabkan anda tidak berfikir mengenai seks.
7. Menjauh dari perhimpun dan tempat yang bercampur lelaki dan wanita secara berdekatan.
8. Cuna berminat kepada alam semula jadi eg: bunga, pemandangan yang indah, yang mana tidak akan berberangkan kehendak seks.
9. Cuba sedaya upaya untuk berkahwin
10. Cuba mengelakkan diri tidor di katil yang empuk, yang akan mengingatkan aktiviti seks
11. Jangan membiarkan diri anda berseorangan dirumah lebih-lebih lagi pada waktu malam.
12. Apa bila teransang, banyak-banyakan zikir, moga2 ia akan meredakan perasaan syahwat.
kesimpulan hukum beronani
Disini saya menyimpulkan bahawa beronani secara umumnya adalah haram,namun hukum kaharamannya bukanlah mutlak kerana tiada nas yang khusus dan pasti dalam hal ini.Beronani dibolehkan dalam keadaan mendesak seperti takut akan berlaku zina kerana nafsu yang tak terkawal lagi,takanan seks yang terlalu kuat,unable untuk berkahwin,dan yang penting ianya tidak dijadikan tabiat sehingga menyebabkan unsur ketagih!!
Jadi semoga remaja kita dapat mengelak dari melakukan zina yang semuanya berpunca dari melihat perkara2 yang mendatangkan berahi,melihat vcd lucah,pergaulan bebas yang melampaui hukum syara',yang semuanya dari awal lagi telah diingatkan oleh ALLAH swt dalam al-quran dan hadith nabi saw:
#24: anNuur: 3 (Katakanlah kepada wanita mukmin, hendaklah mereka tundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka)
#hari Ahmad," tidak adalah orang ketiga dari lelaki dan perempuan (yang berkhalwat) melainkan syaitan"
marilah ikhwan dan ikhawat sekelian,sama-sama kita menjaga pandangan kita dari melihat perkara yang haram,semoga kita akan dipelihara oleh ALLAH swt dari melakukan maksiat dan dosa...amean
sekian...
June 08, 2005


Posted at 04:58 pm by eazle45

http://eazle45.blogdrive.com/archive/2.html

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 13-03-06 00:31


ermmm

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 01:06


berdasar kan ilmu medical....setelah sperma bersama cecair disebut semen sudah dimatang kan begitu lama....jika ia tidak dikeluarkan tetap juga akan diganti yang baru bermaksud yang lama dikeluarkan melalui onani atau ia akan lupus sendiri di bagian epididimis....
wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

shattir
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.02.2006
Ahli No: 22741
Posting: 167
Dari: bumi Allah

georgia  


posticon Posting pada: 13-03-06 03:44


Janganlah membiarkan diri anda dikuasai nafsu,kelak diri yang merana..,Oleh itu,jangan buat onani ni..tak elok..nanti sengsara di masa hadapan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For shattirProfil   Hantar PM kepada shattir   Quote dan BalasQuote

yanokage
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20839
Posting: 275
Dari: SMK (A) Al-Irshad

PulauPinang  


posticon Posting pada: 13-03-06 15:00


saya tak pernah onani ... tapi selalu tidur kadang-kadang seminggu sampai 2 kali mimpi benda2 yang ghairah walaupun saya tak pernah terfikir nak mimpi benda2 macam tu , of course la mengeluarkan mani ... tapi adakah itu satu kelebihan atau banyak mendatangkan keburukan ? Kalau banyak mendatangkan keburukan, boleh bagi cara nak elakkan benda ni dari terus berlaku ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For yanokageProfil   Hantar PM kepada yanokage   Pergi ke yanokage's Website   Quote dan BalasQuote

haykal77
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.02.2006
Ahli No: 23012
Posting: 116
Dari: Perak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 20:47


Kalau tak silap ada yang tanya apa kesannya...

Well setahu saya lah... yang paling nyata dan cepat kesannya ialah kita akan merasa letih... jadi apabila kita letih kita akan tidur lah...

Kebaikannya bagi sesetengah orang ialah dapat menghidarkan zina... itu rasanya ramai yang respon... tapi ada pula yang buat ketika tension... mereka kata akan rasa puas dan hilang tension sekejap... tapi ingatlah adalah lebih baik untuk hilangkan tension dengan selawat, zikir, baca Al-Quran atau solat sunat dua rakaat.

Kesan yang agak negatif lagi ialah kalau kerap dilakukan... hmm... katakan beberapa kali sehari, atau setiap hari dan sebagainya maka kita akan jadi pelupa... apatah lagi... boleh menyebabkan mandul... ini yang kita takut. Ada juga pendapat yang berkata... lubang air kencing akan menjadi besar sedikit... jadi kesan apabila kita kawin... mungkin kita tak dapat pancutan yang jauh.

Bagi saya, kalau boleh kekang... kekang lah... tapi kalau tak terkawal sampai akan membawa kepada benda yang lebih buruk... faham-faham sajalah.

terima kasih... that's my opinion.
(Ini hanya perbincangan dan pendapat ilmiah)

Bookmark and Share

    


  Member Information For haykal77Profil   Hantar PM kepada haykal77   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 21:53


Wassalamu'alaikum wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah sekiranya ada keinsafan maka istighfarlah banyak-banyak dan gunakanlah pemikiran dan tenaga Allah bagi untuk kerja lain yang banyak. Gunakan untuk mencangkul tanah ada juga dapat hasil. Gunakan untuk membantu orang lain bukan menyibuk tetapi kerja-kerja amal seperti ziarah rumah sakit ke rumah orang-orang tua atau gotong royong bersih kubur dan masjid insyaAllah dapat juga pahala.

Selain itu elak dari melihat vcd lucah atau membaca novel remaja yang lucah juga serta majalah dan media yang ada paparan yang lucah. elak ya.

Dan mohon ibu bapa doakan agar selamat dari segala perkara yang boleh membawa kepada maksiat.

Anak-anak carilah sahabat yang soleh dan solehah dan gunakan masa ke arah yang bermanfaat agar hidup cemerlang dunia dan akhirat.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - remaja benci onani sebab remaja ingin kuat rohani, jasmani dan akal dalam redha Allah.... Allahu Akbar!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

qhal
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.09.2004
Ahli No: 11344
Posting: 385
Dari: (((Selangor)))

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 22:01


rasanya tak baik untuk kesihatan agaknya!?

Bookmark and Share

    


  Member Information For qhalProfil   Hantar PM kepada qhal   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 13-03-06 22:28


sapa2 yang kaki onani tu cepat-cepat lah bersuami atau beristeri...

sebenarnya ana sendiri masih samar2 tentang hukum fekah onani ni.... haram atau harus... mungkin haram pada sesuatu keadaan dan harus pada sesuatu keadaan tertentu....

mamat lu memang world... topik lu pun world... heheheheehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 08:01


Wassalamu'alaikum wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah untuk menyelesaikan satu masalah hendaklah dicari punca masalah tersebut jadi ubat yang mujarrab dapat diberi.

Dan world tu maknanya dunia. Bab duniawi ni bila dilalui dengan berlandaskan Al Quran dan As Sunnah insyaAllah selamat ukhrawi kelak dengan rahmat Nya biiznillah.

Namun sekiranya dunia dilalui ikut nafsu maka Wallahuta'ala a'lam bissawab.

Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - Destination -> Akhirat

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

riyas
WARGA SETIA
Menyertai: 14.06.2004
Ahli No: 9464
Posting: 1054
Dari: Alam Kayangan,Bumi Allah

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 09:50


Ingatlah hanya Allah jualah yang dapat membantu kita untuk mengatasi sesuatui masalah. Jadi banyakkanlah berdoa disamping berusaha bersungguh-sungguh dengan niat yang satu iaitu meninggalkan sesuatu maksiat adalah untuk memerangi iblis demi Allah s.w.t.

Bookmark and Share

    


  Member Information For riyasProfil   Hantar PM kepada riyas   Pergi ke riyas's Website   Quote dan BalasQuote

biruenie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2004
Ahli No: 10367
Posting: 218

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 10:26


tak payah buat dan jangan tengok dan fikir benda yang bukan2 insyaAllah kita dapatkan hindarkan...

untuk pengamal onani, taubat la segera

Bookmark and Share

    


  Member Information For biruenieProfil   Hantar PM kepada biruenie   Quote dan BalasQuote

yina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.08.2005
Ahli No: 17978
Posting: 152
Dari: bumi ALLAH

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 12:21


Assalamualaikum...
erm...topik ni agak seriuskan..
erm..nak bagi nasihat atau komen yang panjang lebar..ana tak sebijak atau berpengetahuan tinggi seperti rakan2 ukhwah yang lain yang dah bagi komen..
tapi..untuk hal seumpama ini..sebenarnya agak kurang sihat..jadi pada analah ...lebih baik dijauhi perbuatan seperti tu...
kan lebih elok jika belajar berpuasa untuk mengelakkan perkara tu...bukankah itu lebih mengajar kita erti sabar...
wassalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For yinaProfil   Hantar PM kepada yina   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 15:02


:-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

drzul-f
WARGA SETIA
Menyertai: 22.01.2005
Ahli No: 13857
Posting: 487
Dari: Simferopol', Crimea, Ukraine

ukraine   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 15:16


assalamualaikum...
ana tak setuju dengan amalan onani ni. memalukan. kata sesetengah scientist barat (yang menyokong) "onanism is absolutely natural". ana fikir scientist yang cakap macam tu mereka yang ada masalah otak. antara adverse effect onanism adalah..
mengurangkan shahwat, lemah fikiran, kurang tumpuan, senang kena sakit sendi(chondroitis), menghilangkan (mengurangkan) sensitivity alat kelamin, and etc (nak tahu lebih lanjut sila buat your own assignment).

onanism ini hanya mendatangkan excitement for a few second and the adverse efeect will last long. so, berfikir sebelum bertindak

Bookmark and Share

    


  Member Information For drzul-fProfil   Hantar PM kepada drzul-f   Pergi ke drzul-f's Website   Quote dan BalasQuote

kang_mas916
Warga Rasmi
Menyertai: 14.03.2006
Ahli No: 23432
Posting: 5

indonesia  


posticon Posting pada: 14-03-06 15:49


perbuatan onani merupakan satu cara untuk melepaskan tention seksual sama ada orang bujang mahupun orang yang sudah berumahtangga lebih-lebih lagi yang tidak mendapat kepuasan daripada pasangannya. bagi orang yang tidak pernah melakukan mungkin tidak akan merasai kenikmatannya. melakukan onani adalah seumpama orang yang ketagihan dadah.

nasihat saya bagi orang yang belum pernah atau ingin mencuba jangan sekali-kali anda melakukankannya. jika anda sudah terjerumus anda akan jadi orang seperti orang yang telah mengambil dadah dan amat sukar untuk meninggalkan nanti.

kesan-kesan buruk yang bakal ditimpa nanti adalah apabila anda sudah berkahwin akan menimbulkan masalah kepada pasangan anda seperti cepat tewas dalam pertarungan, lemah dan sebagainya serta akhirnya boleh membawa kedinginan dalam hubungan seksual.

oleh itu jauhilah perbuatan tersebut demi menjaga keharmonian rumahtangga.

sekian dari buletin KANG MAS916.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kang_mas916Profil   Hantar PM kepada kang_mas916   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 14-03-06 17:10


:-? :-? :-? :roll: :roll: ... pakarnya kang mas... thank you 4 di info... :-di :-di :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

ad-din
WARGA SETIA
Menyertai: 19.09.2005
Ahli No: 19148
Posting: 648
Dari: terengganu-

Johor   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 17:19


berdosa... mengikut kata ustaz ana dulu nanti di padang mahsyar nanti benih yang kita buang dengan cara onani tu akan jadi anak yang tak ada kepala dan akan cari kita balik..wallahuaklam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ad-dinProfil   Hantar PM kepada ad-din   Quote dan BalasQuote

sahlon
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.03.2005
Ahli No: 15287
Posting: 281
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-03-06 17:33


salam...

susah juga nak bagi pendapat sebab setiap manusia berbeza....

ada yang dapat kawal, ada yang luar kawal

apapun berbalik pada diri sendiri

ia datang untuk menguji iman...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sahlonProfil   Hantar PM kepada sahlon   Quote dan BalasQuote

Ibnu_muaz
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3883
Posting: 349

Terengganu  


posticon Posting pada: 14-03-06 17:39


Assalamualaikum wbt
Sahabat-sahabat seperjuangan sekalian..
Alangkah teganya muda-mudi sekarang, leka dengan perbuatan dosa dan maksiat yang menjauhkan diri daripada Allah SWT. Walhal orang yang beriman dan berakal itu, setiap saat setiap ketika itu, kita pastikan apa yang kita lakukan, apa yang kita fikirkan, laksanakan itu merupakan pendekatan diri kepada Allah, kita rasa semakin hari semakin kita dapat menarik kecintaan Allah, kasih sayang Allah.. kita rasa kita semakin dekat pada Allah, bukan semakin jauh... bukan semakin leka dengan nafsu syahwat..
membenarkan amalan jijik dan melampaui batas ini adalah amat jijik sekali daripada adab dan etika seorang hamba yang beriman... apatah lagi untuk digelar insan bertaqwa.. tidakkah sahabat2 sekalian ingin merasai SYURGA FIRDAUS?? Bersama-sama Rasulullah... sepatutnya orang yang inginkan syurga firdaus menjauhkan diri daripada segala bentuk syubhah dan makruh.. setiap masa berlumba-lumba untuk berbuat kebaikan dan amal taat... jangan terikut-ikut dengan pendapat dan hujah yang membenarkan perkara jijjik tersebut yang dikolumkan oleh Allah SWT di dalam al-quran sebagai perbuatan yang melampaui batas... syarat-syarat yang dikemukan oleh Imam hanafi sebenarnya adalah dalam keadaan dharurah dimana berkumpulnya dua bahaya... adakah melakukan zina atau mudharat yang lebih kecil... tetapi bagi orang yang beriman itu.. sifat ihsan melingkungi setiap ruang jiwanya... terasa setiap gerak-gerinya diperhatikan oleh Allah SWT.... atau bahkan dia melihat Allah SWT. Tinggalkan perkara yang melampaui batas ini, jika terlalu payah.. ambilkan lighter... hidupkan api.. dan letakkan dibawah tapak tangan... rasailah kepanasan api dunia dahulu sebelum ingin menerjah api di akhirat..
Tidak sedihkah sahabat-sahabat sekalian dengan remaja-remaja kini yang hanyut dalam lembah kehinaan ini.....

disini petikan yang ana pegang... dan juga pendapat ulama' nusantara terkemuka sekarang.. Syeikh Nuruddin yang mengatakan onani adalah tetap haram.. dan bagi ana ianya adalah dosa besar.. kerana apa? kerana dosa kecil yang dilakukan secara berterusan adalah dosa besar...

petikan artikel darulnuman

Onani yang dilakukan seorang lelaki dengan memainkan alat kelaminnya dengan tangannya sendiri termasuk suatu
perkara yang merosak unsur etika dan adab. Para ulama sendiri berbeza pendapat dalam menetapkan hukumnya.
Sebahagian ulama mengatakan bahawa onani tersebut hukumnya haram secara mutlak. Sedangkan sebahagian lain
mengatakan haram dalam suatu keadaan dan wajib dalam keadaan lain dan sebahagian yang lain mengatakan hukumnya
makruh.
    Menurut mazhab Syafie dan mazhab Maliki melakukan onani itu hukumnya haram. Alasan mereka adalah bahawa
Allah SWT telah menyuruh manusia untuk menjaga faraj atau kemaluan dalam segala keadaan kecuali untuk menjimak
isteri. Dalam ayat Al Quran dijelaskan:
         "Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba yang mereka
         miliki; maka sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang tiada tercela. Barangsiapa yang mencari selain
         daripada itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas". (Al Mukminun ayat 5 - 7)

     Adapun di antara ulama yang mengatakan bahawa onani dengan tangan sendiri itu haram dalam suatu keadaan dan
wajib dalam keadaan lain adalah ikut pengikut Imam Hanafi. Pendapat ini mengatakan bahawa andaikata seseorang
dikhuatirkan akan berbuat zina maka wajiblah ia menyalurkan nafsu seksualnya dengan onani. Pendapat ini mengikuti
kaedah "Jika berkumpul dua bahaya, maka wajiblah kalian mengambil bahaya yang paling ringan".

     Cara yang paling baik untuk bertaubat dari pekerjaan "melampaui batas" ini dengan banyak berpuasa, berzikir dan
jangan tinggalkan perkara wajib seperti solat dan sebagainya. Sebab dalam hadis juga ada menjelaskan jika tidak
mampu untuk berkahwin maka berpuasalah agar syahwat kita terpelihara.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ibnu_muazProfil   Hantar PM kepada Ibnu_muaz   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 15-03-06 14:46


!!! QUOTE !!!

Adapun di antara ulama yang mengatakan bahawa onani dengan tangan sendiri itu haram dalam suatu keadaan dan
wajib dalam keadaan lain adalah ikut pengikut Imam Hanafi. Pendapat ini mengatakan bahawa andaikata seseorang
dikhuatirkan akan berbuat zina maka wajiblah ia menyalurkan nafsu seksualnya dengan onani. Pendapat ini mengikuti
kaedah "Jika berkumpul dua bahaya, maka wajiblah kalian mengambil bahaya yang paling ringan".



nampak jelas sekali pernyataan saudara ibnu muaz...
selalunya yang ana baca dalam surat khabar memang tak ada penjelasan Kenapa dan bagaimana keadaan dimana onani ni harus dilakukan...

thank you
[ Telah diedit oleh: tasbih_30 pada 15-03-06 14:50 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 15-03-06 14:51


:-di :-di :-di :-di :-di :-) :-) :-) :-) :-) :-? :roll:

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-03-06 15:02


oooooooooooo... nani... :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

AsSyahid_MuhdHafidz
Warga Rasmi
Menyertai: 18.02.2006
Ahli No: 22803
Posting: 18
Dari: Kangar, Perlis

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 15-03-06 15:37


Alangkah sombongnya manusia, apabila mereka berbicara; mereka melupakan hadith Nabi s.a.w dan perbincangan ulama mengenai hal ini. Kami belum menemui mana-mana pendapat ulama' tersohor mencadangkan hal ini! Rasullallah s.a.w sendiripun apabila tentera muslimin bermusafir, baginda mencadangkan perkahwinan, bukan pula dengan melakukan perbuatan yang sedemikian. Menurut ulama'.. tidak sah mandi junub orang yang melakukan sedemikian walau dengan air sepenuh lautan. Perbuatan ini hanya di ringankan dengan tangan si isteri sahaja!!
Ketahuilah agama akan binasa apabila di bincang oleh yang bukan ahlinya!!!!
Awas kalian!

Bookmark and Share

    


  Member Information For AsSyahid_MuhdHafidzProfil   Hantar PM kepada AsSyahid_MuhdHafidz   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 15-03-06 20:50


nauzubillah....astaghfirullah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

sasuke-kun
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2004
Ahli No: 11297
Posting: 525
Dari: klate-jepun

Kelantan  


posticon Posting pada: 15-03-06 21:21


speechless....anyway good infomation

Bookmark and Share

    


  Member Information For sasuke-kunProfil   Hantar PM kepada sasuke-kun   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-03-06 21:25


Pada 15-03-06 21:21 , sasuke-kun posting:

!!! QUOTE !!!

speechless....anyway good infomation


such a good info...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 15-03-06 22:59


Pada 14-03-06 17:19 , ad-din posting:

!!! QUOTE !!!

berdosa... mengikut kata ustaz ana dulu nanti di padang mahsyar nanti benih yang kita buang dengan cara onani tu akan jadi anak yang tak ada kepala dan akan cari kita balik..wallahuaklam...


Assalamualaikum...

Saya secara peribadi tidak setuju dengan amalan beronani ini. Tetapi disini saya inginkan penjelasan dari mana datang sumber di atas yang mencerita akibat orang beronani di padang mahsyar nanti. Kerana ini adalah perkara SAM'IYYAT atau GHAIBIYYAH, jadi perkara2 tersebut tidak lain dan tidak bukan hanyalah melalui informasi al-Quran dan Sunnah Baginda.

Wallaahu a'lam.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

lebah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 05.12.2005
Ahli No: 20760
Posting: 64
Dari: Fac Sc, UMKL

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 16-03-06 17:23


Alhamdulillah persoalan onani telah banyak dibahas oleh sahabat-sahabat ukhwah dan banyak info yang berguna untuk kita semua.Cuma saya nak tambah sedikit faedah-faedah orang orang yang gemar melakukan perkara tersebut.

Berikut adalah faedah-faedah onani sebagaimana yang tersebut di dalam kitab tarbiyatul awlad fil islam karangan Abdullah nasih ulwan, saya ingin berkongsisama kepada sahabat ukhwah sekelian :

1.Pengamal akan mempunyai saiz badan yang kurang sempurna ( macam orang isap dadah), malas dan kurang tenaga, lemah daya ingatan dan penglihatan, kerosakkan organ-organ seperti sistem penghazaman, paru-paru, menjejaskan perjalanan darah dan sebagainya.

2.Lemah tenaga batin sama ada masalah ejakulasi dan sebagainya yang akhirnya boleh menjejaskan keharmonian rumah tangga.

3.Mendapat balasan dan keaiban di akhirat kelak.

Dari abbas lah.a bahawanya beliau berkata: saya dengar ada satu kumpulan akan dibangkitkan di hari masyar sedang tangan-tangan mereka bunting dan mereka itulah orang-orang yang beronani dengan tangannya.

Telah berkata said bin jubair : Allah telah menyiksa suatu umat yang suka bermain-main dengan kemaluan mereka.

Dan dari nabi juga iaitu : tujuh orang yang allah tidak akan melihat kepada mereka iaitu orang-orang yang menikahi tangannya (onani)

Semua nas-nas ini menunjukkan bahawa melakukan onani adalah menyalahi syariat dan hukumnya adalah haram kacuali jika boleh mengundang bahaya yang lebih berat maka memilih bahaya dan dosa yang lebih ringan adalah diharuskan.

So, untuk mengelakkan daripada perbuatan onani hendaklah berkahwin dengan segara. Jika belum bersedia lagi maka berpuasalah sebagaimana yang telah dianjurkan oleh nabi.

Selain dari itu jauhkan diri dari perkara-perkara yang boleh menimbulkan nafsu berahi. Bergaullah dengan orang-orang yang shalih kerana nabi telah bersabda yang mafhumnya lebih kurang : “manusia akan menjadi pak turut temannya. Maka hendaklah kamu memerhatikan siapa yang hendak dibuat teman ( hari At-Tarmizi)

Begitu juga penuhilah masa yang terluang dengan melibatkan diri dalam pelbagai program yang berfaedah seperti kemasyarakatan, majlis-majlis ilmu, ziarah, riadhah dan sebagainya. Dengan demikian bukan setakat kita akan terhindar dari perkara-perkara yang dilarang allah bahkan kita juga akan dapat meningkatkan ilmu, mengeratkan hubungan silaturrahim, memperolehi kesihatan mental/fizikal dan sebagainya.

Akhir sekali hindarilah dari memakan makanan yang boleh menambah nafsu berahi seperti berempah dan sebaginya. Minuman seperti kopi , teh dan sepertinya juga perlu dihindari!


-----------------
iCaM SeLaMat
"kalau kita boleh tunaikan apa yang allah mahu, nescaya allah akan tunaikan pula apa yang kita mahu".(H.Riw At-Tabrani)


Bookmark and Share

    


  Member Information For lebahProfil   Hantar PM kepada lebah   Quote dan BalasQuote

amalina
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.07.2003
Ahli No: 1871
Posting: 60
Dari: kota bharu

Kelantan  


posticon Posting pada: 22-03-06 01:00


assalamualaikum wbt...
tak ada pandapat pun saya nak bagi cuma baca pendapat dr rakan2 lain saja..bila terpandang topik ni,saya teringat satu peristiwa...

one day,when i was 6,7,8...(tak ingat dah..cerita ni pun igt2 lupa)

     Me: ummi,may i ask u something?
ummi: of sebab...tell me..make it simple..
     Me: what is ONANI?hmmm...what does it means?
ummi: Pardon...what????
Me : what is ONANI ?
ummi:masyaAllah...how do u know that? i mean where did u get that word?
    Me:answer me first..i really wanna know about ONANI..
ummi:no honey...ohhh..its too hard 4 me to tell u..ok..its only for a big girl...
    Me:only girl?im so lucky i am a girl..if i were a boy..i will never know about ONANI..(huhu...budak degil saya ni)
ummi:no honey...big boy also..i maen...both of them..girls dan boys...but when they lah too matured dan big ..as big as me dan abi (ayah saya)
Me:but u're not a girl..u lah woman...
ummi:u're right... too clever honey...
Me:i am big girl dan too clever as u said...so...now.. tell me...its a malay word or english word?
ummi:i wanna know first..how do u know about this word?
    Me:Kontang ....(kawan Negro ..masa tu umur dia 12 tahun macam tu laa)...he told me abou this...
ummi:kontang?.....forget about it ..go dan take a shower..i'll tell u after u have done everything..
Me:(berlalu,sambil tarik muncung)
.............sudah selesai semua tertidur laa diri saya...mak saya tak cerita pun pasal tu...hinggalah dah besar tau sendiri apa...kontang tu kawan saya..sekarang entah kat mana laa dia..rasanya masih kat Brest,France ..kontang ni tengok kamus melayu saya punya dan bagitau saya yang nama NANi ada dalam kamus...tapi di eja ONANI..so dia cakap laa..maybe maknya newspaper vendor yang pagi2 tu nama ONANI sebab kami panggil dia AUNT NANI..so..kontang fikir ONANI tu nama penuh auntie tu laa... OOOOO NANI !!! lucu pula bila fikir...     ~che cosa pesante me?..nonlo disturbi prego..devo esserre ios stesso..grazies~

Bookmark and Share

    


  Member Information For amalinaProfil   Hantar PM kepada amalina   Pergi ke amalina's Website   Quote dan BalasQuote

zilzal
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2006
Ahli No: 23382
Posting: 854
Dari: somewhere in jordan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-06 02:50


onani ni dalam bahasa arab nya istimna'...jangan terkeliru dengan istimta'....sebab ramai juga orang terkeliru....hmm....hukum dia seperti yang sedia maklum haram sebab zalim...zalim tu maksudnya meletakkan sesuatu bukan pada tempatnyer....zalim kan haram? so sesiapa yang dah deseprate sangat itu..kembali kepada quran dan sunnah....nabi pesan kalau tade wang nak kahwin..banyak-banyak puasa....jangan jadi sebhgn remaja atau orang tua sekali pun melepaskan nafsu dengan onani sambil tonton vcd or cerita yang berunsurkan lucah...even sekarang dalam hp pun banyak kan...???

moralnyer....kahwin kalau mampu....puasa kalau tak mampu....

p/s: zilzal banyak puasa sekarang...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For zilzalProfil   Hantar PM kepada zilzal   Quote dan BalasQuote

akwa
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2005
Ahli No: 20434
Posting: 729
Dari: tganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-03-06 02:57


aik!!!
saudara zilzal sedang puasa...alhamdulillah..
dah sedar rupanya...pasti saudara zilzal tak mampu kawin sebab tu kena puasa kan... betul tak??
hai..terasa nak menyongkhla ke?????

Bookmark and Share

    


  Member Information For akwaProfil   Hantar PM kepada akwa   Pergi ke akwa's Website   Quote dan BalasQuote

zilzal
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2006
Ahli No: 23382
Posting: 854
Dari: somewhere in jordan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-06 03:02


saudara akwa...puasa tu boleh di pandang dr sudut macam-macam..terpulang bagaimana saudara akwa nak tafsirkan...

kalau zilzal puasa pun bukanlah sebab tak mampu nak tahan ke apa...sebab puasa ni benda yang baik...bglah ibarat tasyji'...

p/s: saudara akwa tak nak sahur sekali ke..?ekekeke

Bookmark and Share

    


  Member Information For zilzalProfil   Hantar PM kepada zilzal   Quote dan BalasQuote

hanggukkau
WARGA SETIA
Menyertai: 17.03.2006
Ahli No: 23501
Posting: 454
Dari: egypt

afghanistan  


posticon Posting pada: 26-03-06 12:00


KESIMPULANNYA JAGANLAH MENDEKATKAN DIRI KE ARAH BENDA2 YANG AKAN MEMBUATKAN ANDA TERJEBAK DENGAN ONANI..........

JANGAN TENGOK BLUE.......

JANGAN TENGOK FILEM LUCAH....

JANGAN SELALU PEGANG KEMALUAN..WAKAKAKAKAKA

Bookmark and Share

    


  Member Information For hanggukkauProfil   Hantar PM kepada hanggukkau   Pergi ke hanggukkau's Website   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-06 12:39


http://syariahonline.com/new_index.php/id/11/sini/688

Assalamu‘alaikum wr, wb. Ustadz, ana dengar dalam sebuah wawancara di sebuah Radio bahwa sesungguhnya Islam membolehkan onani bagi yang memiliki ‘tegangan tinggi‘ namun belum mampu menikah asalkan ia sudah berusaha untuk menahannya serta shaum seperti yang sudah disabdakan oleh baginda nabi saw. Apakah benar demikian ustadz? Lantas sampai sejauh manakah dibolehkannya itu? Apakah onani itu bisa mengganggu fungsi organ yang bersangkutan? Apa saja gangguan yang dapat ditimbulkan? Mohon penjelasan selengkap dan sejelas-jelasnya. Jazakumulloh khairon katsiran. Wassalamu‘alaikum wr, wb.




Abdillah


Jawaban:


Assalamu ‘alaikum Wr. Wb.

Masalah yang berkaitan dengan onani atau dalam bahasa arabnya disebut istimna‘ banyak dibahas oleh para ulama. Sebagian besar ulama mengharamkannya namun ada juga yang membolehkannya.

1. Yang mengharamkan
Umumnya para ulama yang mengharamkan onani berpegang kepada firman Allah SWT:
"Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa mahu selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu‘minun: 5-7).

Mereka memasukkan onani sebagai perbuatan tidak menjaga kemaluan.
Dalam kitab Subulus Salam hanya 3 halaman 109 disebutkan hadits yang berkaitan dengan anjuran untuk menikah:

Rasulullah SAW telah bersabda kepada kepada kami,"Wahai para pemuda, apabila siapa diantara kalian yangtelah memiliki baah (kemampuan) maka menikahlah, kerena menikah itu menjaga pandangan dan kemaluan. Bagi yang belum mampu maka puasalah, karena puasa itu sebagai pelindung. hari Muttafaqun ‘alaih.

Di dalam keterangannya dalam kitab Subulus Salam, Ash-Shan‘ani menjelaskan bahwa dengan hadits itu sebagian ulama Malikiyah mengharamkan onani dengan alasan bila onani dihalalkan, seharusnya Rasulullah SAW memberi jalan keluarnya dengan onani saja karena lebih sederhana dan mudah. Tetapi Beliau malah menyuruh untuk puasa.

Sedangkan Imam Asy-Syafi‘i mengharamkan onani dalam kitab Sunan Al-Baihaqi Al-Kubro jilid 7 halaman 199 dalam Bab Onani ketika menafsirkan ayat Al-Quran surat Al-Mukminun ...Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya.

Begitu juga dalam kitab beliau sendiri Al-Umm hanya 5 halaman 94 dalam bab Onani.

Imam Ibnu Taymiyah ketika ditanya tentang hukum onani beliau mengatakan bahwa onani itu hukum asalnya adalah haram dan pelakunya dihukum ta‘zir, tetapi tidak seperti zina.

Namun beliau juga mengatakan bahwa onani dibolehkan oleh sebagian shahabat dan tabiin karena hal-hal darurrat seperti dikhawatirkan jatuh ke zina atau akan menimbulkan sakit tertentu. Tetapi tanpa alasan darurat, beliau (Ibnu Taymiyah) tidak melihat adanya keringanan untuk memboleh onani.


2. Yang membolehkan Diantara para ulama yang membolehkan istimna‘ antara lain Ibnu Abbas, Ibnu Hazm dan Hanafiyah dan sebagian Hanabilah.

Ibnu Abbas mengatakan onani lebih baik dari zina tetapi lebih baik lagi bila menikahi wanita meskipun budak.

يا بن عباس إني غلام شاب أجد غلمة شديدة فأدلك ذكري حتى أنزل فقال بن عباس خير من الزنا ونكاح الأمة خير منه

Ada seorang pemuda mengaku kepada Ibnu Abbas,"Wahai Ibnu Abbas, saya seorang pemuda dan melihat wanita cantik. Aku mengurut-urut kemaluanku hingga keluar mani". Ibnu Abbas berkata,"Itu lebih baik dari zina, tetapi menikahi budak lebih baik dari itu (onani).

Mazhab Zhahiri yang ditokohi oleh Ibnu Hazm dalam kitabnya Al-Muhalla hanya 11 halaman 392 menuliskan bahwa Abu Muhammad berpendapat bahwa istimna‘ adalah mubah karena hakikatnya hanya seseorang memegang kemaluannya maka keluarlah maninya. Sedangkan nash yang mengharamkannya secara langsung tidak ada.

Sebagaimana dalam firman Allah: "Dan telah Kami rinci hal-hal yang Kami haramkan" Sedangkan onani bukan termasuk hal-hal yang dirinci tentang keharamannya maka hukumnya halal. Pendapat mazhab ini memang mendasarkan pada zahir nash baik dari Al-Quran maupun Sunnah.

Sedangkan para ulama Hanafiyah (pengikut Imam Abu Hanifah)dan sebagian Hanabilah (pengkikut mazhab Imam Ahmad) -sebagaimana tertera dalam Subulus Salam hanya 3 halaman 109 dan juga dalam tafsir Al-Qurthubi hanya 12 halaman 105- membolehkan onani dan tidak menjadikan hadits ini tentang pemuda yang belum mampu menikah untuk puasa diatas sebagai dasar diharamkannya onani. Berbeda dengan ulama syafi‘iah dan Malikiyah. Mereka memandang bahwa onani itu dibolehkan. Alasannya bahwa mani adalah barang kelebihan. Oleh karena itu boleh dikeluarkan, seperti memotong daging lebih.

Namun sebagai cataan bahwa ada dua pendapat dari mazhab Hanabilah, sebagian mengharamkannya dan sebagian lagi membolehkannya. Bila kita periksa kitab Al-Kafi fi Fiqhi Ibni Hanbal hanya 4 halaman 252 disebutkan bahwa onani itu diharamkan.

Ulama-ulama Hanafiah juga memberikan batas kebolehannya itu dalam dua perkara:
1. Karena takut berbuat zina.
2. Karena tidak mampu kawin.

Pendapat Imam Ahmad memungkinkan untuk kita ambil dalam keadaan gharizah itu memuncak dan dikawatirkan akan jatuh ke dalam haram. Misalnya seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di tempat lain yang jauh dari negerinya, sedang pengaruh-pengaruh di hadapannya terlalu kuat dan dia kawatir akan berbuat zina. Karena itu dia tidak berdosa menggunakan cara ini (onani) untuk meredakan bergeloranya gharizah tersebut dan supaya dia tidak berlaku congkak dan gharizahnya itu tidak menjadi ulat.

Tetapi yang lebih baik dari itu semua, ialah seperti apa yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. Terhadap pemuda yang tidak mampu kawin, yaitu kiranya dia mahu memperbanyak puasa, dimana puasa itu dapat mendidik beribadah, mengajar bersabar dan menguatkan kedekatan untuk bertaqwa dan keyakinan terhadap penyelidikan (muraqabah) Allah kepada setiap jiwa seorang mu‘min.

Untuk itu Rasuluilah s.a.w. Bersabda sebagai berikut:
"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah ada kemampuan, maka kawinlah sebab dia itu dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan; tetapi barangsiapa tidak mampu, maka hendaknya ia berpuasa, sebab puasa itu baginya merupakan pelindung." (Riwayat Bukhari).

Sedangkan dari sisi kesehatan, umumnya para dokter mengatakan bahwa onani itu tidak berbahaya secara langsung. Namun untuk lebih jelasnya silahkan langsung kepada para dokter yang lebih menguasai bidang ini.

Wallahu a‘lam bis-shawab. Waassalamu ‘alaikum Wr. Wb.

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-06 12:58


The late prominent scholar Sheikh Mustafa Az-Zarqa, may Allah bless his soul, has analyzed the issue of masturbation in detail and, after discussing the different views of scholars and jurists regarding it, issued the following fatwa:



“The only legal text used as evidence for the prohibition of masturbation is Allah’s saying describing the believers: “Those who guard their sexual organs except with their spouses or those whom their right hands possess, for (with regard to them) they are without blame. But those who crave something beyond that are transgressors.” (Al-Mu'mun: 5-7)



Commenting on this verse, some scholars hold the view that this habit (masturbation) falls under the category of those who seek fulfillment of their sexual desires outside the framework of marriage, and as such they are deemed transgressors. Those scholars put masturbation under the list of the forbidden categories of sexual fulfillment since it constitutes transgression of boundaries. This view is held by the Shafi`ites (followers of the Shafi`i school of Fiqh).

However, some other scholars believe that the transgression meant in the aforementioned verse refers to extra-marital relations and what falls under the category of Zina (adultery). According to this view, masturbation does not fall under the meaning of this verse. This view is very close to the opinion held by the Hanafites (followers of the Hanafi school), who maintain that masturbation is basically forbidden, but it may be permissible under the following conditions:

1. if the person is unmarried,

2. if he or she fears that without masturbation he/she will commit Zina, and

3. if the masturbation here is, rather than fulfilling a sexual desire, just to release the sexual tension resulting from stimulation.

I conclude that the general principles of Shari`ah go against this habit, because it is not the normal way of fulfilling sexual desire; however it is a deviation – and that is enough to condemn it, even though this act does not fall under the category of absolute prohibition like Zina. However, the law of necessity, which is one of the principles of Shari`ah, should also apply here. For example, if someone is afraid that he would commit a greater sin like Zina or he will be harmed by some psychological disorders, then the ban on masturbation would be relaxed just to remove the hardship, based on the Shari`ah principle that states that “necessity is judged according to the circumstances that warrant it.”

That means going to the extreme in masturbating is not permissible in all cases, for the following two reasons:

1. it would be resorted to not as a case of extreme necessity to release the tension and the pain resulting from sexual arousal, but to fulfill the sexual desire, and

2. it is harmful to one's health, and whatever is physically harmful is not allowed in Shari`ah, according to the consensus of the Muslim scholars.

In addition to the two conditions stipulated by the Hanafites, I would add two more conditions based on the general rules of Shari`ah:

1. the difficulty of getting married, and

2. The inability to fast.

As we know, the Prophet, peace and blessings be upon him, has advised those who cannot afford marriage to fast, saying: "O youth, whoever of you is able to marry, let him marry, for it prevents forbidden stares or lapsing in adultery. And if he cannot marry, let him observe fasting, for it is a shield against evil." (Sahih Al-Bukhari, English Translation, Vol. 7, Book 62, Hadith no. 4; Sahih Muslim, Book 008, Hadith no. 3231)

This is the view I believe to be the most correct concerning this issue.”



Do keep in touch. If you have any other question, don't hesitate to write to us.



Allah Almighty knows best

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-06 17:34


Pada 14-03-06 17:19 , ad-din posting:

!!! QUOTE !!!

berdosa... mengikut kata ustaz ana dulu nanti di padang mahsyar nanti benih yang kita buang dengan cara onani tu akan jadi anak yang tak ada kepala dan akan cari kita balik..wallahuaklam...


perkara bab akhirat mesti dengan bukti dr wahyu..mana dalilnya dr alquran atau hadeeth

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 26-03-06 20:21


Pada 26-03-06 17:34 , masri2 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-03-06 17:19 , ad-din posting:

!!! QUOTE !!!

berdosa... mengikut kata ustaz ana dulu nanti di padang mahsyar nanti benih yang kita buang dengan cara onani tu akan jadi anak yang tak ada kepala dan akan cari kita balik..wallahuaklam...


perkara bab akhirat mesti dengan bukti dr wahyu..mana dalilnya dr alquran atau hadeeth



tu la pasal...jangan main2 woo... soal hukum hakam.. jangan memandai..kalau betul tak mengapa... biar betul..biar betul-betul....

-biarlah hanya ahlinya yang mengeluarkan fatwa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 26-03-06 20:27


Pada 26-03-06 12:00 , hanggukkau posting:

!!! QUOTE !!!

KESIMPULANNYA JAGANLAH MENDEKATKAN DIRI KE ARAH BENDA2 YANG AKAN MEMBUATKAN ANDA TERJEBAK DENGAN ONANI..........

JANGAN TENGOK BLUE.......

JANGAN TENGOK FILEM LUCAH....

JANGAN SELALU PEGANG KEMALUAN..WAKAKAKAKAKA




:-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

Long
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.03.2004
Ahli No: 7790
Posting: 52
Dari: sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 13-04-06 19:09


Jika kita berasa diri kita tinggi, pandanglah ke atas; jika kita berasa diri kita rendah, pandanglah ke bawah


Onani diharamkan oleh kebanyakan ulamak. Imam Malik menggunakan dalil dari firman Allah Taala:
"Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya tau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7). Kerana orang yang beronani adalah melepaskan syahwat bukan pada tempatnya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For LongProfil   Hantar PM kepada Long   Pergi ke Long's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 13-04-06 23:37


Onani ni hanya dibuat oleh orang yang setaraf dengan orang utan ataupun lebih teruk. Kan nabi dah ajar, kahwin! kahwin! kahwin!
Kalau isteri jenis sibuk TOP-UP la isteri...
Tak mampu kahwin, puasa sajalah..

"Fainnahu lahu wijaa'..." -potongan hadith-

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 15-04-06 22:25


huhu taktau pasal ni...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 24-04-06 13:46


benda ni dah terlalu popular untuk tak tahu adalah sesuatu yang sukar nak dipercayai... kalau kata tak buat tu boleh la percaya juga...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

MatTryShakeNoThinkSex
Warga Rasmi
Menyertai: 07.07.2011
Ahli No: 41499
Posting: 2

blank   avatar


posticon Posting pada: 07-07-11 09:32


Menurut Ibn Hazm dan Imam Ahmad goncang dibolehkan, habis pendapat ulama' kata berdosa dan haram berfikir dengan syahwat, habis boleh ke goncang sambil tak fikir seks? Nak tak nak tanggung dosa jugak merangsang diri untuk menggoncang. So, macam mana nak goncang without berdosa fikir tentang seks atau tengok seks?

Bookmark and Share

    


  Member Information For MatTryShakeNoThinkSexProfil   Hantar PM kepada MatTryShakeNoThinkSex   Quote dan BalasQuote

MatTryShakeNoThinkSex
Warga Rasmi
Menyertai: 07.07.2011
Ahli No: 41499
Posting: 2

blank   avatar


posticon Posting pada: 07-07-11 09:34


Masalahnya tengah puasa pun fikir tentang seks. Seks mengatsai puasa, macam mana?

Bookmark and Share

    


  Member Information For MatTryShakeNoThinkSexProfil   Hantar PM kepada MatTryShakeNoThinkSex   Quote dan BalasQuote

abu_muaz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.05.2004
Ahli No: 9096
Posting: 224
Dari: Riau - Indonesia

indonesia  


posticon Posting pada: 26-07-11 02:07


Andai bini pegang kemaluan suami..dan tersembur "barang" tu macam mana pulak...kira onani ke.....kah..kah..kah...



Bookmark and Share

    


  Member Information For abu_muazProfil   Hantar PM kepada abu_muaz   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.171849 saat. Lajunya....