Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dengan siapa anda bergaul, itulah ganmbaran masa depan anda
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 74
Ahli: 0
Jumlah: 74




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 60 hari yang lalu
the_brOtherz: 87 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: anak angkat.....


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» anak angkat.....

Please Mendaftar To Post


Oleh anak angkat.....

puteriayahanda
Warga 4 Bintang
Menyertai: 31.03.2005
Ahli No: 15473
Posting: 268
Dari: negeri sembilan

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 04-03-06 09:37


assalamualaikum w.b.t

pertama sekali saya minta maaf andainya topik ni tersalah landing. tak tahu nak masuk kat bahagian mana. :-?

saya nak minta pendapat rakan-rakan ukhwah mengenai masalah anak angkat yang dihadapi oleh keluarga makcik saya. makcik saya ada mengambil seorang anak angkat perempuan kira-kira 12 tahun lepas. dan alhamdulillah, anak itu membesar dengan baik dan dilayan seperti anak sendiri. tiada bezanya antara dirinya dan adik beradik yang lain. malah lebih istimewa lagi kerana kedudukannya sebagai anak bongsu dalam keluarga.

yang menjadi masalah ialah, makcik saya sekeluarga masih lagi merahsiakan status anak angkatnya itu walaupun ramai yang meminta mereka sekeluarga menceritakan hal sebenar. makcik saya dalam dilema. dia sering meluahkan kebimbangannya kepada saya sekiranya status anak itu diberitahu. dia juga bimbangkan penerimaan anak itu nanti.

jadi, saya ingin dapatkan pandangan dan nasihat rakan-rakan sekalian.


-----------------
ya ALLAH, pelihara aku dari ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk,nafsu yang tidak pernah puas dan dari doa yang tidak diperkenanka


Bookmark and Share

    


  Member Information For puteriayahandaProfil   Hantar PM kepada puteriayahanda   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 04-03-06 10:53


:roll: ana rasa baik bagi tahu...sebab lambat laun dia akan tahu juga.....tapi mesti bagi tahu dengan elok2.....

:roll: lagi lambat dia tahu lagi teruk rasa nya...baik bagi tahu sekarang,lagi pun sekarang dia dah besar....ok la kalau nak bagi tahu sekarang....


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 06-03-06 04:46


:-) Assalamualaikum...


Kena cakap kat dia anak angkat...sebabnya supaya tak terputus nasabnya dan supaya dia tahu nasabnya...banyak perkara yang perlu difikirkan berkenaan anak angkat ni..apatah lagi bila dia hendak berkahwin..keluarga angkat tak boleh jadi wali..begitu juga dengan harta pusaka....dalam penjagaan aurat,pergaulan ..semua sekalila...slow talk..insyaALLAH...


-----------------
Mengharap Cinta Sejati,Mendamba Kasih ILAHI......


Bookmark and Share

    


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

khalifah_85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22747
Posting: 437
Dari: johor bahru

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 06-03-06 07:41


:salam:

pada pandangan saya lah...benda ini tak boleh bagi tau secara mengejut secara psikologi...manusia bila dalam keadaan kelam kabut atau pun dalma kejutan takkan mudah untuk menerimanya malah akan membawa kepada masalah yang lebih besar lagi contohnya mula rasa kasih sayang ibu berubah..rasa rendah diri dan sebgainya...

sebaiknya saya sarankan...bagitahulah ketika emosinya stabil...sebelum bagi tau tu,seelok2nya..dengan mukaddimah yang dia rasa sejuk dan boleh terima keadaan kita nka bagi tau dia...misalnya...kita tanya dia sayang kat mak tak???apa perasaan awak pada mak???tanya dulu...bila memang dia kata sayang sangat kat mak..cuba manje2kan dulu..baru cuba bawak ke dalam masalah yang agak serius itu dengan keadaan yang agak releks...

insya ALLAH kalau kita bicarakan dengan keadaan yang tenang,dia akan dapat terima dengan baik..kalau dia menangis atau bersedih pujuklah dengan kata-kata yang buat ia tenteram seperti:janganlah sedih sayang...mak sekeluarga tidak pernah menganggap kamu ini lain,malah sebaliknya kamu adalah yang teristimewa dan yang paling mak sayang sebab kamu anak bongsu...kalau tau siapa keluarga sebenarnya..kalau boleh bagi tau kisah bagaimana keluarga makcik awak ambik dia...kalau ibu bapa kandung dia masih hidup..bagilah mereka bertemu atau sekurang2nya bagi tau dia sapa ibu bapa sebenar mereka...

lagi satu,anak angkat ini selalunya mudah terasa merendah diri...kena sesuaikan keaddan kita nak cakap dengan emosi dia...dan bercakap dengan nada seolah-olah memujuk...

saya doakan agar hatinya terbuka untuk...menerima kenyataan yang bakal dijelaskan kepadanya...

ini hanya sekadar pandangan sayalah...ia mesti diberi tau kalau boelh bagi tau sendiri,jangan sampai orang lain yang bagi tau,takut kata-kata orang itu akan menyakitkan hatinya...

p/s : BESAR PAHALANYA KITA MENJAGA DAN MEMBESARKAN ANAK YATIM NI...

wassalam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For khalifah_85Profil   Hantar PM kepada khalifah_85   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.112619 saat. Lajunya....