Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-04-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk
-- Al-Baqarah: 45

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 202
Ahli: 0
Jumlah: 202




  Yang Masuk Ke Sini
Kang: 13 hari yang lalu
lidah-penghunus: 15 hari yang lalu
muslimin23: 23 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: sayangku.....


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» sayangku.....

Please Mendaftar To Post


Oleh sayangku.....

islamicboy
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2003
Ahli No: 5350
Posting: 717
Dari: Hijau Kuning

Kedah  


posticon Posting pada: 20-01-06 14:48


Tersentuh hatiku bila membaca cerita ini.
        *****************************************                                                                                                        

        Astagfirullah!. aku beristigfar berkali-kali. Sesungguhnya aku tidak
        sendiri. Allah bersamaku. Allah mendengar keluhanku. Allah tahu resah
        dan gelodak yang melanda jiwaku. Allah tahu semua itu. aku sujud
        panjang, memohon istighfar. Air mataku mengalir. aku terlena di atas
        sejadah. Tubuhku benar-benar letih. Sudah hampir sebulan aku berada
        dalam keadaan tidak menentu. Makan minumku sekadarnya. Tidurku dihantui
        mimpi-mimpi ngeri. Hari-hariku penuh kesedihan dan kekecewaan. Emosiku
        terganggu..... Fikiranku mengimbau peristiwa lama itu.....

        Suamiku yang menunggu di luar tidak sabar menanti jawapan. "Macam mana?"
        tanyanya. "Abang nak atau tidak?". "Mestilah nak!". "Kalau abang nak.....
        adalah!". Dia mengucup dahiku. Pelukannya erat. aku gembira. Dia gembira.
        Tuhan, syukurlah atas nikmat ini. aku tahu dia amat sayang padaku.
        Seperti sayangku padanya. Dan seperti kasih kami kepada janin dalam rahimku.
        Dia menjagaku sebaiknya. Makan minumku, sakit peningku.Dan segala-galanya.
        "Doalah, semoga anak kita jadi anak yang baik,". Hari-hari itu yang
        diingatkan padaku. aku pun ingin memiliki anak yang soleh, yang luhur
        pekertinya dan teguh memegang syariat Allah s.w.t pada akhir zaman. Lalu
        hari-hari kubisikan kepadanya kata-kata yang baik. Biarpun dia masih di
        dalam rahim. aku pasti ada pertalian yang menghubungkan aku dengannya.
        aku nyatakan harapanku dan saban hari bibirku tidak kering melagukan ayat
        suci Al-Quran. Surah Yasin, Al-Luqman, At-Taubah, Yusuf dan Maryam telah
        sebati dalam pengalamanku. Sebelum melelapkan mata, suamiku akan
        mengajarnya membaca Al-Fatihah. Dan alangkah gembiranya hati bakal ibu
        apabila janinnya bergerak-gerak, memberi tindak balas pada kalimah
        tayyibah yang diajarkan. Akhirnya dia kulahirkan setelah melalui kesakitan
        antara hidup dan mati. Terubat hatiku melihat senyumannya.

        Dia banyak menyalin rautku. Berkulit cerah dan berwajah bujur sirih. Paling
        seronok melihat lekuk di kedua belah pipinya bila dia tersenyum. Nur Amana,
        nama pilihan suamiku. Menggabungkan maksud cahaya Ilahi yang menaungi
        setiap sudut hidupnya. Penuh barakah dan rahmat. Biar dia menjadi wanita
        terpuji. Memiliki iman setinggi iman Siti Fatimah az-Zahra, puteri
        Rasullulah s.a.w. yang terunggul.

        Dan membesarlah dia dalam limpahan kasih sayang aku dan suami. Takdir Allah
        s.w.t. menyuratkan kami tidak memperoleh anak lagi selepas kelahirannya.
        Pelbagai usaha kulakukan, namun barangkali puteri seorang itu sajalah
        amanah yang perlu disempurnakan sebaiknya. aku akur. Suamiku tidak banyak
        bicara. Ketentuan Allah adalah sesuatu yang mesti diterima dengan reda.

        Nur Amana anak yang bijak. Tidak sekadar memiliki kecantikan lahiriah,
        akhlaknya terpuji. Tutur katanya mendamaikan jiwa. Bila dipandang
        menyejukkan hati. Tidak pernah sekalipun mengangkat suara pada orang tua.
        Malah kata maaf sering diucapkan bila terasa lakunya menyentuh hati orang
        lain.

        Saat paling menyedihkan bila sepucuk surat bersampul coklat tiba pada
        suatu tengahari. Detik perpisahan bertemu jua. Nur Amana yang cemerlang
        dalam pelajaran ditawarkan melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Pun
        begitu demi masa depannya kami merelakannya. Seperti suamiku. aku yakin
        dengan ilmu Islam yang diterapkan dalam jiwanya dia mampu menangkis
        segala unsur jahat.

        aku pasti Nur Amana akan terus teguh. Menjadi ikan yang tetap tawar biar
        pun hidup di lautan masin. Lalu hari-hariku diulit rindu yang dalam.
        Terkenang telatah manjanya, senyumannya, rajuknya, dan bila menjamah
        hidangan tengahari tersentuh hatiku, teringat dia yang jauh dirantau
        orang. Namun, rindu terubat juga bila sekali sekala suratnya menitip
        berita, menyatakan rindu dan kasih tidak terhingga.

        Lima tahun di negeri orang, Nur Amana kembali dengan kejayaan membanggakan.
        Air mataku menitis. Jauh di sudut hati. aku berbisik semoga anak inilah
        yang mendoakan kesejahteraan ibu dan bapanya bila hayat berakhir nanti.
        Dan di luar dugaanku, pulangnya Nur Amana membawa satu perubahan yang
        ketara. Dia berjilbab kini. Seluruh tubuh termasuk wajah ditutup dengan
        kerundung gelap. Pun aku bersyukur kerana perubahan itu menjurus kepada
        kebaikan.

        Seperti suamiku. aku tidak membantah. "Di sana terlalu banyak fitnah,
        Ma...," beritahunya suatu hari bila kutanya apa yang mendorongnya memakai
        purdah. aku pun menyedari, kemungkaran yang memenuhi negara kafir tempat
        Nur Amana menuntut ilmu itu. Alhamdulillah, kerana Nur Amana mengambil
        langkah bijak. Cuma saudara mara banyak membantah. Katanya, dengan keadaan
        yang seperti itu, Nur Amana sukar mendapat pekerjaan nanti. Rugilah
        kelulusan tinggi yang diperolehi. Tapi Nur Amana cuma tersenyum mendengar
        pertentangan-pertentangan itu. "Jangan bimbang Ma, pasti ada rezeki
        untuk hamba Allah yang memegang syariat-Nya," Nur Amana memujukku. Dan
        hatiku berbunga lega. Benar seperti kata-katanya, tidak sampai sebulan
        pulang dari Amerika, Nur Amana mendapat kerja di sebuah syarikat di Kuala
        Lumpur. aku tidak begitu tahu tentang tugasnya, tapi menurut Nur Amana
        sebagai eksekutif. Dan kehidupan kami berlangsung seperti biasa.

        Hilang sudah rindu membaraku. Nur Amana berada di sisiku kini.Hari-hari
        berada di depan mata. Cuma beberapa bulan kemudian, sikap Nur Amana mula
        berubah. Dia menjadi pemurung, jarang bercakap dan sering mengurung diri
        dalam kamarnya. Keluarnya bila ke tempat kerja atau bila kuajak makan
        bersama. Itupun kadang-kadang dia menolak. Beberapa kali aku cuba
        mencungkil isi hatinya. Kenapa tiba-tiba dia berubah laku. Pun aku tidak
        berjaya. Nur Amana cukup bijak mengelak dan menyembunyikan.

        Sehinggalah suatu hari aku dihubungi oleh seseorang, katanya Nur Amana
        telah menghantar permohonan ke mahkamah untuk menukar agama kepada
        Kristian. Bergegar jantungku. Suamiku terdiam lama. Ketika itu Nur Amana
        tiada di rumah. Katanya out-station di Singapura selama seminggu. aku dan
        suami mengambil langkah berdiam diri dahulu. Cerita sebenar perlu
        diperolehi oleh Nur Amana sendiri.

        Bagaimana mungkin orang itu boleh membawa khabar itu, kalau tidak ada
        apa-apa? Apa sebenarnya yang dilakukan oleh Nur Amana sehingga timbul
        fitnah yang sebegitu besar? Persoalan demi persoalan menujam diri
        menjadikan aku gelisah menanti kepulangannya. Kepulangan Nur Amana
        kusambut dengan air mata yang entah untuk apa. Yang pasti hatiku cukup
        bimbang.

        Cenderamata dari Singapura dihadiahkan. Sehelai kain sutera berwarna ungu
        yang cantik. Pun bagiku ia tidak bernilai apa-apa. Suamiku menggesanya
        cepat membersihkan diri supaya dapat solat Maghrib berjemaah bersama. Tapi,
        Nur Amana, memberi alasan letih dan meminta aku dan suami solat dahulu.
        Bila azan Isyak berkumandang, sekali lagi suamiku mengetuk pintu kamarnya
        mengajak Nur Amana solat bersama. Dan sekali lagi juga Nur Amana menolak
        dengan alasan dia sedang menyiapkan kertas kerja penting. Satu alasan yang
        tidak pernah dilakukan olehnya. Nur Amana yang kudidik tidak pernah
        melengahkan waktu solat. Tidak pernah mengutamakan kerja lain dari solat.
        Tapi mengapa hari ini begitu? Mataku dan suami bertentangan. Pun kami
        cuma membisu. Bersabar dan menunaikan solat Isyak terlebih dahulu.

        Selepas solat kulihat Nur Amana ke dapur, mengisi perut yang berkeroncong.
        Tadi, kupanggil dia makan bersama tapi beralasan letih. Kecewanya hatiku
        dan suami. Selepas makan, Nur Amana menolak pintu bilik lagi tapi cepat
        suamiku memanggil. Nur Amana duduk dihadapanku. Dia kelihatan bersahaja.
        Gadis yang baru mencecah 24 tahun itu kulihat semakin manis. Wajahnya
        lembut. Matanya redup. Bibir merah jambunya yang cantik sering mengukir
        senyuman. Soalan pertama diajukan oleh suamiku. Nur Amana tersentak.
        Dia menafikan sekeras-kerasnya.Katanya itu cuma fitnah orang yang benci
        melihat kejayaannya. Hatiku lega. Nur Amana, anakku masih memelihara
        agamanya.

        Sebulan kemudian. aku dihubungi lagi. Permohonan Nur Amana untuk menukar
        agama telah diluluskan. Sekarang Nur Amana berada di Kota Kinabalu,
        menghadiri persidangan penganut agama Kristian sedunia. Darahku berderau.
        Sikap Nur Amana yang mencurigakan akhir-akhir ini turut menipiskan
        kepercayaan aku dan suami padanya. aku tidak mampu bertahan lagi.
        Suamiku juga begitu. Ketiadaan Nur Amana (out-station ke Singapura
        lagi) memberi peluang kepada kami untuk memecah biliknya. Kamar sederhana
        besar itu tersusun kemas. Sekuntum mawar yang entah siapa pemberinya telah
        kering di atas meja. Dari kad kecil yang terlekat cuma tertulis tahniah dan
        tersusun buku-buku tebal di atas rak. aku menghampirinya. Dan jantungku
        berdegup kencang bila hampir semua buku-buku tebal itu adalah berkenaan
        agama Kristian, termasuklah sebuah Bible dan terjemahannya. aku menggeletar.
        Terasa lemah seluruh anggotaku. Suamiku segera menghubungi mahkamah
        meminta kepastian. Dan jawapan yang diberikan begitu menyakitkan. Air
        mataku turun tanpa henti. Apa salah didikanku, lalu dia jadi begitu?
        Subhanallah!

        Nur Amana pulang. Terkejut bukan main Nur Amana bila mendapati pintu
        biliknya telah dipecahkan. Suamiku menghujaninya dengan pertanyaan demi
        pertanyaan. Nur Amana membisu membiarkan kemelut terus berpanjangan.
        Namun akhirnya, penjelasan dilafazkan jua. "Saya mencintai Adam.....
        pemuda Kristian, saya benar-benar cinta padanya dan terperangkap dalam
        agama itu...," dan sepantas kilat sebuah tamparan hinggap ke pipinya.
        Kemarahan suamiku sampai ke puncak. Kesabaran terus terhapus. Nur Amana
        menangis. aku terkaku.Sesungguhnya hakikat ini terlalu pahit.

        Paginya Nur Amana hilang dari rumah. Kamarnya kosong. Nur Amana membawa
        bersama segala pakaian dan buku-buku. Nur Amana bagai mengatakan bahawa
        "Cuma setakat ini saja hubungan kita". Nur Amana seolah-olah memutuskan
        bahawa aku bukan ibunya lagi, suamiku bukan bapanya lagi. Air mataku
        mengalir dan terus mengalir. Hiba hati seorang ibu. Suamiku bertindak
        pantas melaporkan kepada polis. Nur Amana lari dari rumah! Pun polis
        tidak menemuinya. Suamiku membuat permohonan membantah pertukaran agama
        yang dibuat oleh Nur Amana. Tiada pilihan lain, akhbar terpaksa digunakan
        meminta Nur Amana hadir ke mahkamah. Lalu, cerita Nur Amana menjadi hangat.
        Saban hari kisahnya terpampang di akhbar dan kaca televisyen. Latar
        belakangnya dicungkil. Kemudian peribadi Nur Amana dikritik. Pendidikan
        ibu bapa dan sekolah dijadikan alasan. Dan akhirnya, ramai yang menyimpulkan,
        Nur Amana gadis terpuji tersungkur ke perangkap Kristian kerana cinta!
        Alangkah dangkalnya iman Nur Amana. Alangkah!!!

        Pada hari perbicaraan, Nur Amana hadir bersama seorang lelaki muda berdarah
        India. Nur Amana tidak bertudung litup lagi. Rambutnya dibiarkan mengurai
        ke bahu. Rambut yang sebelum ini tidak pernah dilihat oleh mata lelaki
        ajnabi. Dan, terasa gugur jantungku bila terlihat sebentuk salib dibuat
        dari emas tulin bercahaya ditimpa cahaya lampu megah tersemat di dadanya.
        Nur Amana tunduk. Langsung tidak memandang kepada sesiapa. Wajahnya tenang.
        Perbicaraan dijalankan. Detik demi detik berlalu. Keputusan diumumkan.
        Suamiku gagal!

        Undang-undang negara memberi kebebasan beragama kepada rakyatnya. Dan kami
        tidak berhak menghalang kerana Nur Amana telah berumur lebih daripada 18
        tahun. Lelaki muda di sebelah Nur Amana ku lihat tersenyum lega. Hatiku
        hancur. Di mataku terbayang hukum Allah. Orang murtad akan dikenakan
        hudud! Dipancung setelah enggan setelah disuruh bertaubat. Nur Amana bukan
        tidak tahu itu. Bukan Nur Amana tidak tahu. Tapi, mengapa dia terus
        berdegil, tidak insaf dengan dosa itu?. aku rebah dalam pelukan suamiku.
        Tubuhku merasa tidak bermaya. Dia tunduk. Wajahnya merah padam menahan
        kemarahan. Jemariku digenggam erat. Air matanya mengalir perlahan membasahi
        pipi. Menitis jatuh ke pipiku. Itulah kali pertama kulihat air matanya
        gugur.

        aku tahu hatinya. Dan cuma aku yang tahu hatinya."Demi Allah. aku bersumpah
        negara ini tidak akan aman kerana memegang undang-undang kafir!". Tiba-tiba
        suaranya lantang menjerit, meggegarkan suasana mahkamah yang telah sediakala
        hingar apabila mendengar keputusan mahkamah tadi. Mahkamah sunyi seketika.
        Semua mata tertumpu padanya. Tiba-tiba jeritan itu disambut dengan laungan
        "Allahu Akbar" dari orang yang tidak puas hati dengan keputusan mahkamah.
        aku cuba meredakan kemarahannya. Namun air matanya semakin lebat.
        "Mahkamah ini tidak adil! Sekular! Undang-undang penjajah!'.

        Keadaan semakin gawat apabila polis menangkap suamiku. Suamiku meronta-
        ronta, tapi pegangan kejap beberapa orang anggota polis melemahkan
        kudratnya. Dan akhirnya dia mengalah, membiarkan tangannya digari.Ketika
        melintasi Nur Amana yang terus tenang berdiri di sebelah lelaki muda yang
        tidak kukenali itu, suamiku menoleh. "Kalau jalan ini yang kau pilih,
        teruskanlah..... tapi ingat, kehidupanmu pasti tidak akan selamat!,"
        Nur Amana tidak menjawab. Tunduk. Kaku bagai patung. Pun kulihat sekilas
        senyuman di bibir lelaki muda di sebelahnya. Hatiku tercalar. Keranamu Nur
        Amana, seorang ayah akan hilang seluruh kebahagiaan hidupnya. Dan hari ini,
        suamiku merengkuk dalam penjara.Dituduh menderhaka kepada mahkamah! Dan
        ditakuti akan mencetuskan huru-hara kerana menerbitkan sentimen perkauman
        juga keagamaan.

        aku terjaga ketika jam dinding di ruang tamu berdenting tiga kali. aku
        belum solat Isyak.Astagfirullah. Dari tadi aku tertidur dan menyambung
        mimpi ngeri semalam. aku segera membaharui wuduk.Solat Isyak kudirikan.
        Kemudian kususuli dengan solat Taubat dan Hajat. Air mataku gugur lagi
        pada dinihari yang sepi. Doaku tidak putus. Hatiku retak. Namun jauh di
        sudut hati. aku terus berharap....., pulanglah anakku,Nur Amana!

        Aduhai, kisah Natrah berulang kembali..... Agama dipermainkan oleh
        undang-undang sekular. Lihatlah betapa rapuhnya undang-undang sehingga
        tidak dapat mempertahankan agama ISLAM yang dikatakan agama RASMI.
        Sampai bila perkara ini akan berakhir..... Betapa hibanya hati seorang
        ibu bila anaknya murtad dan kita tahu hukumnya dan kita tahu masih banyak
        lagi kes yang sama seperti Nur Amana. Apakah tindakan kita yang mengaku
        dirinya ISLAM? Apakah tidak tercabar oleh permainan pihak kuffar ini????
        Permainan ini semakin bermaharajalela ditanah air kita..... Sedarlah!!!
        Kita akan tertindas selagi HUKUM ALLAH TIDAK DITEGAKKAN DI BUMI.......
        MALAYSIA khasnya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamicboyProfil   Hantar PM kepada islamicboy   Quote dan BalasQuote

AsFaRiNa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.02.2005
Ahli No: 14050
Posting: 208
Dari: Jelapang Padi

Kedah  


posticon Posting pada: 20-01-06 15:53


subhananallah......

kisah yang amat pedih dan perit
yang terjadi terhadap umat Islam sekarang....

Nauzubillah hi minzalik!!

semoga diriku dijauhi dari itu...amiin..


-----------------
ingin sentiasa dipuji itu tanda iman diuji
bila hati redha dikeji itu tanda iman yang suci
[ Telah diedit oleh: AsFaRiNa pada 20-01-06 15:54 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For AsFaRiNaProfil   Hantar PM kepada AsFaRiNa   Pergi ke AsFaRiNa's Website   Quote dan BalasQuote

cititel
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.01.2006
Ahli No: 21725
Posting: 150

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 20-01-06 16:20


sedih sangat2...

Bookmark and Share

    


  Member Information For cititelProfil   Hantar PM kepada cititel   Quote dan BalasQuote

taisir
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16233
Posting: 264
Dari: planet bumi...

egypt   avatar


posticon Posting pada: 21-01-06 21:51


assalammualaikum...
sedihnya baca cerita ni...
iman tak dapat di warisi...
benarlah bait2 indah lagu raihan...

selagi kita tak kembali kepada al quran dan sunnah selagi itulah keadilan tak dapat ditegakkan...

sebagaimana firman Allah yang mafhumnya...
"dan kami utuskan muhammad itu sebagai rahmat keseluruh alam..."
dan "hanya agama islam lah yang diterima di akhirat kelak..."
apapun jalan penyelesaiannya berhukumlah dengan al quran dan sunnah pasti rakyat akan merasai keadillannya...

kadang-kadang kita terlepas dari bahana ini..tapi generasi kita belum tentu..inilah yang ditakuti...
moga kita sentiasa terpelihara dalam redaNya...
wa Allah hu a'lam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For taisirProfil   Hantar PM kepada taisir   Pergi ke taisir's Website   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-01-06 22:09


dah 2 kali baca..2 kali jugak sedih... ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-01-06 22:21


dah ada artikel ni sebelum ni, iaitu dalam tajuk murtad kerana cinta


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

aemanpsycho
WARGA SETIA
Menyertai: 07.06.2003
Ahli No: 1143
Posting: 434
Dari: dari Bangi ke OKC

Pahang  


posticon Posting pada: 02-02-06 00:01


hurmmx...tak apa laa dua kali pun...
ada lagi orang yang terlepas baca...
tak salah kan 2 kali pun..benda yang baikk..
:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For aemanpsychoProfil   Hantar PM kepada aemanpsycho   Quote dan BalasQuote

afzan_1722
Warga Rasmi
Menyertai: 27.01.2006
Ahli No: 22294
Posting: 4
Dari: machang-kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-02-06 16:17


subhanallah.....
ada juga kisah macam ni....
btlla lagu raihan....(iman tak dapat dwarisi)

minta jauhkn ana dari semua ni....
peliharalah diri kat....
amimm

Bookmark and Share

    


  Member Information For afzan_1722Profil   Hantar PM kepada afzan_1722   Quote dan BalasQuote

qville_islaami
Warga 2 Bintang
Menyertai: 04.08.2005
Ahli No: 17821
Posting: 65
Dari: Pulau Pinang

Kedah  


posticon Posting pada: 04-02-06 01:32


Ana baru terbaca kisah ni kat sini. terima kasih. Rupanya anggapan ana kepada sistem dalam negara ni selama ni dah jauh tersasar. Mendokong pendirian sekular . Menolak ketelusan dan keadilan Islam. Sedihnya....Semuanya salahku. daKu memilihmu ....Lantas kau menyalahgunakan kepercayaanku.

Bookmark and Share

    


  Member Information For qville_islaamiProfil   Hantar PM kepada qville_islaami   Pergi ke qville_islaami's Website   Quote dan BalasQuote

ieymannz
Warga 2 Bintang
Menyertai: 18.09.2005
Ahli No: 19131
Posting: 47
Dari: ::sKuDai...joHor::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-02-06 04:37


Nauzubillah hi minzalik!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ieymannzProfil   Hantar PM kepada ieymannz   Quote dan BalasQuote

ieymannz
Warga 2 Bintang
Menyertai: 18.09.2005
Ahli No: 19131
Posting: 47
Dari: ::sKuDai...joHor::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-02-06 04:42


betul la..
iman tak dapat diwarisi

Bookmark and Share

    


  Member Information For ieymannzProfil   Hantar PM kepada ieymannz   Quote dan BalasQuote

akwa
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2005
Ahli No: 20434
Posting: 729
Dari: tganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 13-02-06 03:08


same2la kita semua umat islam tegakkan agama suci kita ini dari anasir2 jahat...ALLAHUAKBAR!!!!!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For akwaProfil   Hantar PM kepada akwa   Pergi ke akwa's Website   Quote dan BalasQuote

ibn_wanza
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.10.2005
Ahli No: 20172
Posting: 295
Dari: kelantan + terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 15-02-06 02:47


sedih bila terbaca cerita mengenai anak Islam yang sanggup berpaling dr landasan suci demi cinta duniawi...undang2 manusia bukan memperelokkan keadaan, malah menghancurleburkan sistem undang2 Islam yang telah sedia ada...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibn_wanzaProfil   Hantar PM kepada ibn_wanza   Quote dan BalasQuote

zaLzaLah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 24.01.2006
Ahli No: 22169
Posting: 69
Dari: BuMi AnBiYa' Me$iR

singapore  


posticon Posting pada: 15-02-06 04:45


sedihnye baca article ini...

anak yang diharapkan,tiba-tiba menghampakan harapan orang tua...

dah tu tukar agama pula tu..

nauzubillahh min zalik..minta dijauhkan semua ini..aminn!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For zaLzaLahProfil   Hantar PM kepada zaLzaLah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.124192 saat. Lajunya....