Sano Koutoub - Menimba ilmu di tiang-tiang Masjid al-Haram
Oleh HELMI MOHD FOAD
Gayanya cukup berbeza. Biarpun bergelar ilmuwan, Prof. Dr. Sano Koutoub Moustapha begitu peramah dan ceria, sekali gus membuatkan pengajarannya begitu berkesan.
Walapun mata pelajaran Usul Fiqh dan Usul Hadis begitu merumitkan, Sano tampak yakin menerangkan satu persatu konsep usul fikah dengan begitu mudah hingga para pelajar senang memahaminya.
Malah beliau turut menyelitkan pelbagai pandangan daripada imam-imam mazhab lantas membuatkan pemikiran para pelajarnya lebih terbuka.
Sano yang kini menjawat sebagai Pengarah Institut Perpaduan Islam Antarabangsa, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkata, semuanya adalah hasil didikan yang diterima ketika belajar di Masjid al-Haram lebih 20 tahun lalu.
Anak kelahiran Republik Guinea, Afrika Barat itu berkata, pada masa tersebut secara formalnya beliau menuntut di Universiti Ummu al-Qura, Mekah tetapi sebahagian besar waktunya dihabiskan dengan menuntut ilmu bersama sheikh-sheikh di Masjid al-Haram.
``Pengalaman belajar di Masjid al-Haram sekitar awal 80-an adalah saat yang tidak dapat saya lupakan, ia meninggalkan memori yang cukup mendalam dalam diri saya'' katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Mengingati sejenak nama guru-gurunya, Sano semacam terharu.
``Sheikh Said, Sheikh Yahya dan Sheikh Mohammad al-Amin, mereka kebanyakannya sudah pulang ke rahmatullah,'' ujarnya.
Seawal fajar terbit beliau telah berada di Masjid al-Haram dan mendengar kuliah-kuliah agama dari sheikh berkenaan sebelum pergi ke perpustakaan kira-kira pukul 8 pagi dan menghadiri kuliah di Ummu Qura sehingga pukul 4 petang.
Selepas itu, sehingga pukul 10 malam, Sano menghabiskan waktunya berguru dengan sheikh-sheikh di beberapa sudut dan tiang Masjid al-Haram.
Setiap sudut, terdapat sheikh yang berbeza. Ada yang mengajar hadis, tafsir dan lain-lain. Sano menjadikan rutin hariannya dengan bergilir belajar dari satu sheikh kepada sheikh yang lain.
``Sebelah petang saya membuat perbincangan dan lepas Maghrib ada kelas bahasa Arab yang semua diadakan dalam bentuk tradisional.
``Saya berpeluang menghafaz banyak hadis terutama sesi pengajaran Sheikh Mohammad al-Amin selepas waktu Isyak,'' katanya.
Apa yang menyentuh perasaannya, kata Sano, Sheikh Said menerangkan hadis-hadis dalam bentuk praktikal dan bukannya sekadar dihafal.
``Jika kita lihat al-Quran di dalamnya terdapat banyak teori dan idea tetapi implementasinya ialah melalui hadis Rasulullah,
``Bila baca al-Quran contohnya, dirikan sembahyang, al-Quran tidak menyatakan secara mendalam bagaimana cara kita sembahyang.
``Kemudian datang hadis untuk memberitahu kita tentang berapa rakaat perlu kita sembahyang dan waktu sembahyang,'' ujarnya.
Bermula dari kefahaman itu, Sano berkata, semangat spiritual dari sunah akan timbul apabila ia dapat diterjemahkan daripada aspek praktikal.
``Dalam apa juga teori tetapi jika tidak disertakan dengan praktikal, maka tidak ada siapa pun akan percayakan kita.
``Tanpa sunah, kita tidak boleh terjemahkan ajaran al-Quran,'' ujarnya.
Sano berkata, dalam pengajarannya Sheikh Said amat menekankan perbezaan antara Sunah berasaskan tradisi dan kebudayaan Arab yang telah lama wujud sejak sebelum Nabi Muhammad dilantik menjadi rasul.
``Sunah bukan hanya melihat apa yang Nabi makan seperti buah tamar dan minum susu,'' katanya.
Tetapi beliau berkata, apa yang perlu dihayati oleh umat Islam ialah bagaimana hendak mengamalkan cara kehidupan Nabi yang penuh budi pekerti, hormat menghormati dan bertoleransi.
``Sheikh Said menekankan bahawa hadis bukan untuk dihafal sahaja tetapi diterjemahkan dalam kehidupan meliputi perangai dan interaksi dengan orang lain,'' jelasnya.
Jelas Sano, apa yang begitu memberi kesan di hatinya apabila gurunya itu kadangkala menangis apabila menceritakan betapa tulusnya budi Rasulullah dan amalan-amalan baik yang dianjurkan oleh baginda.
``Beliau juga banyak menekankan supaya kita bezakan hadis yang kuat dan lemah kerana hadis lemah akan memberikan kesan ke atas kehidupan umat Islam,'' katanya.
Hadis-hadis yang diajar itu, kata Sano memberikan satu ingatan bahawa sepanjang kehidupannya, Rasulullah tidak pernah menyakiti orang lain, sahabat, jiran-jiran dan tidak sekali-kali memukul anak isterinya.
``Nabi tidak pernah bersikap agresif dan tidak pernah sekali-kali menyokong sebarang tindakan yang berbentuk kekerasan dan keganasan.
``Baginda hanya bertindak semata-mata untuk mempertahankan diri,'' ujarnya.
Sebab itu jelas Sano, Nabi Muhammad boleh melembutkan hati orang-orang Arab yang keras itu dan akhirnya memeluk Islam.
``Bila jumpa Nabi Muhammad mereka berubah, semuanya dilakukan melalui akhlak dan budi pekerti,'' katanya.
Rasulullah berhadapan dengan manusia yang liar dan masyarakat yang suka berperang malah ia menjadi amalan biasa pada zaman itu.
``Bahkan mereka boleh sampai tahap membunuh, tetapi Rasulullah mengatur, mengurus dan kemudiannya menukar watak manusia yang begitu agresif menjadi orang yang begitu merendah diri,'' ujarnya.
Itulah gambaran peribadi Rasulullah yang diajarkan oleh Sheikh Said sehingga kini Sano tidak dapat melupakannya.
``Itulah yang saya pegang sampai hari ini, kita mesti sentiasa bertoleransi dan bukannya agresif dan bersifat mahu membalas dendam,'' katanya.
Kebanyakan orang silap faham tentang perkara ini, sedangkan Nabi Muhammad bukan jenis orang yang pendendam apatah lagi setelah menjadi kuat, katanya.
Hal ini disaksikan bagaimana ketika pembukaan Kota Mekah, Nabi Muhammad tidak membalas dendam ke atas Abu Sufian yang sepanjang hidupnya asyik merancang untuk menamatkan riwayat baginda.
Ciri-ciri seperti inilah yang telah hilang daripada kehidupan masyarakat Islam pada hari ini, jelas Sano.
Ternyata segala amanat dan didikan sheikh-sheikh di Masjid al-Haram itu membolehkan Sano bercampur gaul dengan lebih mudah dalam kehidupan masyarakat Arab apabila beliau kemudiannya menyambung pengajian di Universiti King Saud, Riyadh sehingga akhirnya muncul sebagai pelajar terbaik.
Selain itu jelas Sano, anggapan bahawa mereka yang belajar di Arab Saudi akan terpengaruh dengan fahaman Wahabi adalah tidak tepat sama sekali.
``Semasa belajar di Masjid al-Haram saya dapat tahu pelbagai pandangan mazhab, saya tidak mengehadkan diri saya kepada satu sekolah pemikiran sahaja, saya tidak percaya dengan itu,''
``Ini kerana bahaya apabila kita meletakkan Islam dalam kerangka satu sekolah pemikiran. Sepatutnya kena semua, Syafie, Hanbali, Malik dan Hanafi atau sekurang-kurangnya aliran Ahli Sunah,'' ujarnya.
Sano yang juga anggota Akademi Fikah Islam, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) berkata, mazhab-mazhab tersebut sebenarnya saling lengkap melengkapi dan ibarat adik-beradik di dalam sebuah keluarga.
``Ahli Sunah mempunyai pemikiran yang satu tapi perbezaannya setakat macam anggota dalam sebuah keluarga.
``Misalnya saya boleh berbeza antara adik-beradik tetapi mereka masih menjadi ahli keluarga dan ini tidak bermakna jika abang saya lain saya perlu benci dia,'' katanya.
Jelasnya, walaupun di Masjid al-Haram mengamalkan mazhab Hanbali, beliau dapat mendalami ajaran mazhab Syafie, mendengar syarahan mereka dan mentelaah buku pelbagai mazhab di perpustakaan.
``Apa yang saya dapati semua sekolah pemikiran ini amat mengkagumkan. Hanbali adalah anak murid Syafie yang merupakan anak murid kepada Imam Malik.
``Manakala Imam Malik pula adalah pelajar Imam Abu Hanifah, mereka ini semua dari akar yang satu,''
Jelas Sano, bagaimana boleh dibayangkan Imam Syafie berperang dengan Imam Malik, sedangkan beliau tinggal serumah dengan gurunya itu.
``Jadi ini menjadikan fikiran saya lebih terbuka,'' katanya.
Bagaimanapun katanya, pemikiran seseorang itu akan tertutup jika mereka mengehadkan kepada satu sekolah pemikiran dan ada yang mempromosikan sekolah mereka sahaja.
``Di Mekah juga ada Syafie, malah lebih dominan di Jeddah tetapi mereka tidak mengisytiharkannya secara terbuka,'' katanya.
Bagaimanapun, terdapat sesetengah orang apabila pulang ke tanah air, mereka mula menekankan ideologi dan pegangan mazhab mereka dan ketika itu bermulalah konfrantasi.
Dalam hal ini beliau berkata, beberapa siri perkembangan terkini di Arab Saudi yang membabitkan siri serangan bom dan kemunculan kumpulan al-Qaeda adalah bertentangan dengan nilai ajaran sebenar di Masjid al-Haram yang merupakan arah kiblat umat Islam.
``Bukan pendidikan agama di Arab Saudi yang menyebabkan perkara itu berlaku. Pendidikan di Masjid al-Haram tidak mengajar orang menjadi pengganas,'' katanya.
Malah jelasnya, Islam tidak tidak boleh sekali-kali dikaitkan keganasan dan militan.
``Osama bin Laden dan pembantunya Zawahiri bukan asalnya daripada orang-orang yang mendapat pendidikan Islam. Kebanyakan ahli Al-Qaeda adalah mereka yang pakar dalam bidang sains tetapi bukan agama.
``Tetapi mereka mengaku mahu memperjuangkan nasib Palestin, nasib umat Islam dan mencipta alasan mereka sendiri.
``Sedangkan kita tidak meminta mereka melakukannya,'' ujarnya.
Jelasnya, adalah satu perkara yang menyakitkan apabila Islam dikaitkan dengan keganasan.
``Seolah-olah Islam ini penuh dengan kesalahan,'' ujarnya.
Dalam pada itu tambah Sano, satu lagi fasa perubahan yang dialami dalam dirinya ialah apabila menjejakkan kaki ke Malaysia untuk berkhidmat sebagai pensyarah Kulliyah Pengetahuan Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, UIAM pada 1993.
``Apabila datang ke Malaysia satu lagi perubahan dalam hidup saya apabila nilai semangat toleransi sebenar terdapat di negara ini.
``Di sini Islam juga dapat berjalan seiring dengan kemodenan, teknologi dan kemajuan,'' jelasnya.
Beliau berkata, orang Islam di Malaysia dapat membuktikan bahawa mereka mampu melakukan, bukan sekadar teori tapi praktikal iaitu bagaimana negara diuruskan dan apa makna Islam sebenar.
``Bila orang tanya modelnya, ini Islam di Malaysia di mana kemodenan, teknologi dan kemajuan dapat dicapai.
Di sini menunjukkan tidak salahnya dengan Islam dan oleh itu kalau negara tidak membangun dan maju jangan salahkan Islam ,'' katanya.
Utusan
http://www.al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=15812&sid=ce68766818c69666598f63e57039f718