Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-04-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita hidup biar macam biskut Oreo, hitam di luar tak mengapa asal putih kat dalam, manis pula tu..
-- SHAMR (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 38
Ahli: 0
Jumlah: 38




  Yang Masuk Ke Sini
Kang: 6 hari yang lalu
lidah-penghunus: 8 hari yang lalu
muslimin23: 17 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: JaNgAn PeRcAyA BoMoH


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» JaNgAn PeRcAyA BoMoH

Please Mendaftar To Post


Oleh JaNgAn PeRcAyA BoMoH

muslimahsejati
WARGA SETIA
Menyertai: 06.06.2003
Ahli No: 1091
Posting: 1009
Dari: kota tinggi,johor

Johor  


posticon Posting pada: 20-07-03 17:27


Saya ada sesuatu nak beritahu tentang bomoh ubatan tradisional.Zaman sekarang ramai yang masih mempercayai bomoh tapi mereka tidak tahu bomoh ada di antara mereka yang menggunakan nama bomoh untuk menipu.Misalnya baru-baru nie ada kes seorang wanita yang membuat aduan kepada pihak berkuasa yang dia telah di aniaya.
Wanita itu menggunakan khidmat bomoh itu untuk mengubati penyakitnya ,dia datanglah berjumpa dengan bomoh tersebut pada suatu malam.Dia di bawa oleh bomoh tersebut ke suatu bilik khas yang di gunakan untuk berubat.Apabila didapati bomoh tersebut menggunakan kaedah yang salah dari sisi islam dengan menyetubuhi wanita tersebut.
Saya rasa kepada sesiapa yang hendak menggunakan khidmat bomoh saya nasihatkan tidak perlulah.kalau kita panjang umur insyallah tuhan akan melindungi kita.Dengarlah kata pepatah "Dah tergantuk baru nak terngadah" jadi jangan biarkan kejadian ini berlaku terhadap anda terutama wanita, kita haruslah mempertahankan kesucian seorang wanita.

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimahsejatiProfil   Hantar PM kepada muslimahsejati   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-07-03 18:51


mmm..
satu je nasihat saya utk semua dan diri saya jg..

JGN HAMPIRI PERKARA-PERKARA YG BOLEH MENDATANGKAN SYIRIK DAN KHURAFAT.

p/s..sian bg sapa yg letakkan kalungan bunga ditugu negara setiap tibanya HARI PAHLAWAN.

-----------------
Cintailah ALLAH sepenuh jiwa.
Sayangilah rasul setulus budi.
Kasihkanlah ibu bapa seikhlas hati
rindukan syurga firdaus sejujur rasa

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-07-03 19:33


Prof rasa sedih kerana masih ada yg percayakan bomoh walauapun mahu sembuh sebarang penyakit...lebih2 lagi penyakit pelik....rasuk, misteri, kena buatan orang & sebagainya.......

yg mudah tertipu adalah perempuan yg akan jadi mangsa....rogol / cabul.

ini semua atas kejahilan agama dan iamn yg lemah akan cara yglebih biak. kiat ada perubatan moden...TAPi nak be believe 100% dan cara lain jumpalah Ustaz atau Tok Guru yag Alim......selebihnya kita berdoa sendiri hajat dgn Allah...

p/s : Jgn lupa pd Allah

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Huwaina
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.06.2003
Ahli No: 1062
Posting: 138
Dari: kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 21-07-03 22:20


betul tu. banyak jugak kes2 macam ni yg disiarkan di akhbar.tapi ada lagi mereka2 yg pi berubat dgn bomoh2 yg macam ni. saya rasa kalau bomoh2 ni buat yg pelik2 dari awal lagi x payah la nak terus berubat.kalau nak berubat secara tradisional jumpa lah org yg alim. bukan saja selamat, berubat pulak dgn cara yg betul.

Bookmark and Share

    


  Member Information For HuwainaProfil   Hantar PM kepada Huwaina   Quote dan BalasQuote

sayasarah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 225
Posting: 294
Dari: atas tanah jeh

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 22-07-03 14:37


a'kum

memang dah banyak kes..

nak tanya..apa definisi bomoh?

-----------------
Pimpin daku dalam Redha-Mu
Kasihi daku dalam Rahmat-Mu

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

iwan_sirdani_82
Warga 2 Bintang
Menyertai: 13.07.2003
Ahli No: 2300
Posting: 49
Dari: Melbourne, Australia

australia  


posticon Posting pada: 22-07-03 17:48


Assalamualaikum..

Erm..betul cakap muslimahsejati tu. Saya pun taktaulah macam mana perempuan tu boleh percaya kat bomoh tu yea? Tapi apapun kaedah rawatan bomoh ni memang pelik sikit. Jadi, kita tak dapat pastikan yang mana satu betul yang mana satu tipu. Saya ada jugak dengar ada bomoh yang gunakan ayat Al-Qur'an tu sebagai tipu helah saja, ibarat topeng aje bagi menipu pelanggan mereka. Padahal mereka tu pakai ilmu khurafat juga. Macam tu sekali penipuan di akhir zaman ni. Wallahu Ta'ala A'lam.

-----------------
ingatlah! setiap amalan kita tergantung kepada niat.


Bookmark and Share

    


  Member Information For iwan_sirdani_82Profil   Hantar PM kepada iwan_sirdani_82   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-07-03 16:02


Prof nak kongsi cerita pasal bomoh nie....

Prof pernah jumpa bomoh ....kisahnya begini....

Ada kawan ana sakit perut ...dan dah cuba banyak kali gie hospital dan klinik tapi tak jadi jugak...
Suatu hari lepak kat kedai, tanya org sama ada kenal sapa boleh tlg ubat....Adalah offer seorang yg pandai...Prof pun terfikir mcm mana rupanya bomoh nie...so, buat perjanjian........Datang rumah.....Prof sengaja suruh dtg dan bg member tengok.....
Prof terperasan ...memang tengok stail dah tahu...boleh caya ke tidak....Tapi? Prof nak sendiri....

Nak bomoh pun sempat hisap rokok....lepas dia cerita kehebatan carannya mengubat....belum lagi ubat....dia tersebut pasal dia menjadi pilihan Nenek Kebayan Puteri Saadong...mlm Lailatul Qadar....dia boleh ubat org...caranya......dapat tarik zat......dgn kalimah Laaillah haillah......dan isi dalam botol....

So, tahu caranya dia ubat kwn Prof samalah dia tarik zat....
Maknaya dia tarik sakit perut isi dlm bekas botol minyak atar...boleh pulak tertukar ( lupa )
Prof senyum....blepas tue biar dia balik....
Lepas tue...Prof...dan kawan2 lain buat diskusi....tentang....



So, itulah pengalaman Prof....


.................
Prof_Muslim


p/s: Prof hairan dia pun menagku kekasih Allah


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

darul_numan81
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 239
Posting: 1548
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-07-03 17:13


assalamualaikum..

Itulah kelemahan masyarakat kita sekarang ni, mudah sangat percaya benda2 yg karut atau khurafat. Pada ana, kita boleh berubat dengan bomoh tapi.....hah! ada tapinya tau!!! pastikanlah.........

1-Jika kita seorang wanita, pastikan yg akan mengubati kita itu juga seorang wanita.

2-Pastikan pengamal pengubatan tradisonal tu mengamalkan pengubatan yg berlandaskan Islam dan menggunakan ayat al-quran tanpa dicampur adukkan dengan jampi serapah yg karut.

3-Kita cukup mengenali atau mengetahui tentang kepakarannya tu.. bukan sekadar dengar dari kawan.

4-Keadaan pengamal perubatan tradisional itu tidak mencurigakan kita.

5-Bukan rakyat asing terutamanya pendatang dari Indonesia, ini kerana mereka banyak mengamalkan ilmu hitam..

Itu saja yg dapat ana kongsikan..

p/s: Mintalah penyembuhan dari Allah...kerana Dialah pengubat yg paling Agung.
wassalam

-----------------
Kehidupan adalah satu ujian...

Bookmark and Share

    


  Member Information For darul_numan81Profil   Hantar PM kepada darul_numan81   Pergi ke darul_numan81's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.110709 saat. Lajunya....