Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 30-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika tak dapat menjadi paus gagah di lautan, jadilah keli lincah di sungai

-- Dari Buku Revolusi Mental

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 46
Ahli: 0
Jumlah: 46




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 3 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: ingin berubah..


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» ingin berubah..

Please Mendaftar To Post


Oleh ingin berubah..

aeina
Warga Rasmi
Menyertai: 10.07.2005
Ahli No: 17181
Posting: 8
Dari: pusat perubatan uM

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-07-05 14:46


assalamualaikum...
saya sekarang dalam proses untuk mengubah diri saya dari keadaan yang kurang baik kepada lebih baik....dan untuk berubah saya perlukan guru,ataupun sesuatu yang boleh membantu saya untuk berubah..maksud saya ada orang yang menasihati saya ataupun perlu ada tazkirah untuk saya menambahkan ilmu agama..tapi masalah saya sekarang saya tak tahu macam mana hendak menghadiri tazkirah ataupun mendapatkan ustaz/ustazah yang boleh membantu saya..tambahan pula di tempat saya belajar terus terang saya katakan memang susah..saya boleh hendak membaca buku agama..tapi,hendak membaca pun saya perlukan guru ataupun seseorang yang tahu tentang bab agama supaya saya tak tersilap dalam memahami isi kandungannya....jadi,macam mana saya boleh menyelesaikan masalah saya??maksud saya macam mana caranya untuk saya hendak mendapatkan ilmu2 agama yang oleh membantu saya untuk berubah..

harap ada yang sudi membantu..assalamualaikum..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aeinaProfil   Hantar PM kepada aeina   Quote dan BalasQuote

nurhaida
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.04.2004
Ahli No: 8493
Posting: 173
Dari: Sungai Petani,KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 10-07-05 16:08


adik aeina....
niat yang baik, pasti ramai yang sedia membantu. Kalau adik ada masa.. salah satu cara sentiasa lah lawati laman web ukhwah.com ini,sebab banyak ilmu yang kita boleh dapat. Bila ada yang xfaham, boleh lah b'kongsi pendapat dengan member2 kat sini. InsyaALLAH... moga kita akan sama2 b'oleh manfaat dengan niat ikhlas kita ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurhaidaProfil   Hantar PM kepada nurhaida   Quote dan BalasQuote

SHAMR
WARGA SETIA
Menyertai: 05.10.2004
Ahli No: 11639
Posting: 777
Dari: Dari ALLAH kita datang, kepadaNya kita kembali...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 22:54


betul kata nurhaida tu. kalau ada persoalan, post kan saja dalam portal ni. Insyaalah, ramai yang sudi membantu. apa-apa pun harap istiqamah dalam apa jua perbuatan baik. saya pun dalam proses nak berhijrah untuk jadi hambaNya yang lebih baik. Sama2 kita berusaha, moga2 mendapat hidayah dari Allah swt, insyaalah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SHAMRProfil   Hantar PM kepada SHAMR   Quote dan BalasQuote

putera_sufi
Warga 2 Bintang
Menyertai: 08.06.2003
Ahli No: 1188
Posting: 48
Dari: ardhuLLAh

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 23:00


ana setuju dengan pendapat SHAMR skiranya aiena ada paper masalah dalam usaha tuk bwk perubahan dalam diri rajin2kanlah post dalam portal ni Insyaallah ramai ikhwah&akhawat akan membantu..senyum mujahidah menuju jannah:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For putera_sufiProfil   Hantar PM kepada putera_sufi   Pergi ke putera_sufi's Website   Quote dan BalasQuote

ad_atie
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.07.2005
Ahli No: 17295
Posting: 49
Dari: skudai,johor

Terengganu  


posticon Posting pada: 17-07-05 00:16


assalamu'alaikum
saudari aeina ye,cek rasa r kte serupa
cek tak lah banyak ilmu nak tolon hang tapi Sekadar mnceritakan pnglaman cek sikit sbyk agaknya boleh mmbntu hang untuk baiki diri
wokaiye lah cmni, sbnarny cek dari sek harian biasa
tau2 saja r sek biasa bab agama tak ada dtknkn sangat
kat rumah pula mk ayah sebuk,tak ada masa nak mngajar nak mmbmbing anak2 dengan lebih dalam pasal agama ni
cukup bagi mereka anak2 pndai solat tutup aurat tak malukan kuarga
hang jangan slh phm pula,cek bukan slhkn mak ayah cek tapi diri sendiri yang alpa
dulu-dulu masa skulah cek macam biasa macam orang kbnyakan
pakai jeans,pakai tudung tapi sbnarny masih tak tutup aurat lagi(tudung bawal yang jarang & dselempangkan pula)
pndek kata walaupn cek rasa dah tutup aurat tapi sbnarny cek tak sdar,cek jahil cek tak tahu apa mknany tutup aurat tu,tak tau bagaimana tutup aurat yang smpurna yang sbnarny
lepas itu bila cek p khdmat negara,cek jauh dari famili
homesick r pula,al maklumla tak prnh jauh,tak pnh duk hstel
lepas itu kat sana,malang mnmpa,famili cek ada sikit kucar kacir,ada sikit prblem yang berat,prblem yang buat cek haru biru,klo teringat mst nangis
dalam enjoy dengan aktvti pkn tu cek ada bsedih juga
lepas itu ada seorang ustaz ni,gtau tempat yang paling sswai untuk dapat ktenangan ialah kat rumah Allah,Allah lah tempat yang paling brhak kita brgantung,Diala tempat kita mngadu
cek cuba untuk ambik pongajaran daripada tzkirah pndek yang ustaz tu bagi
Alhamdulillah,kat pkn cek bjinak2 ke surau,kenal al-Quran,kenal al-ma'thurat
pas balik pkn cek pergi matrukulasi pula
pg sana cek dah jnji pada diri sendiri ,cek nak brubah!!
ni azam cek,aim cek dalam studi tu cek nak baiki dri juga
sampai sana cek bgaul dengan dak2 baik dak2 skulah agama
cek cbe untuk tiru mereka
dri mereka r cek tau aurat pmpuan y boleh dnmpakkn hanyala tapak tangan & muka saja
cek baru sedar cek sangat jahil sbnarny
tndakan cek mula2 sekali ialah tkar pnmpilan
ist cuti,cek balik rumah sme tudung bwal cek bagi adik2
cek p cri tdung y tak jarang
smpan semua jeans
pstu cek rse masih tak cukup
cek pakai sarung kaki pula
masih lagi tak smpurna,cek pakai sarung lengan pula
cek tak buat semua tu skaligus
cek buat brdikit2
boleh dah rasa selesa rasa dah biasa dah rasa sbahagian dari diri
baru r cek buat bralih pada yang lain
kat matrix cek kenal masjid tau tutup aurat dengan smpurna
kat sana klo boleh cek tiap waktu solat cek nak brjemaah
kat masjid cek bnyak dapat ilmu
ilmu agama r
kat situ cek dapat btulkn wudhu,solat dan banyak agi r
Alhamdulillah,cek brsyukur sangat sebab macam cek dberi hdup baru dbri hdayah daripada Allah
pas matrix pula cek balik rumah
cek tanam niat awal2 kat rumah cek tak hendak alpa lagi
cek nak truskn perubahan cek
cek tkut juga klo cek ni hangat2 taik ayam saja,tkut cek brubah kepada asalny
almaklumla orang-orang skeliling kwan2 lah kenal cek sebagai cek yang lama
bila balik matrix cek macam orang lain dah
maka mst banyak dugaanny
tapi cek kuatkan hati nak truskn brubah kepada yang baik
jdnya balik rumah cek gtau mak,nak belajar ngaji balik sbbny dah lma tggal banyak yang tak betul dah
lepas itu cek truskn solat sec brjemaah
cek p surau,memang mula2 tak biasa sebab tak pnah pg pun suaru kat rumah tu
dah lah kwn2 tak ada,smstiny pnghuni surau tu orang-orang tua sbaya mak ayah cek
tapi cek kuatkn juga
cek p solat maghrib & isyak brjemaah,pas maghrib ada ceramah agama,tiap2 hari,pas solat isyak pula ada baca Quran sec brjemaah,ari2 juga
tak cukup lagi cek p juga solat subuh,sbbny pas subuh pun ada ceramah juga tapi kekadang cek trlepas juga solat subuh berjemaah sebab cek ni msia biasa tak lepas dari lalai he3 tapi memang rasa rugi sangat
memang r mula2 tak biasa,malu,dah jadi banyak alasan r pula
ye r boleh dkatakan cek seorang saja remaja yang p
tapi cek kuatkan lagi smngat cek,cek lwn prasaan malu,lwn segala2ny
Alhamdulillah cek bjaya,hmpir 3 bln cek kat rumah cek belajar banyak benda
tak ckup tu cek tkar lagi tudung cek
cek jahit tudung sendiri pula,beli kain banyak-banyak kat kdai kain,jahit sendiri
tapi cek tak pakai tudung bulat yang labuh tu sebab cek tak ada kyakinan lagi utkny
tapi sekarang cek rasa sangat selesa dah dengan tudung cek ni,tak ada r rasa srba salah lagi kot2 xckup kain tak ckup tutup sbbny kain tudung ni tak jarang & dah bjahit
cek selalu doa kepada Allah spy dbrikn pluang & ruang untuk cek tntut ilmu
cek doa lagi spy cek istiqamah dalam prkara2 kbaikan ni
kekadang cek bgn tengah malam solat & berdoa sungguh,sampai nangis2
sekarang cek dah smbung belajar lagi,cek rasa rndu pula kat rumah
sebab kat sne cek banyak belajar

kesimpulanny,bagi cek r nak brubah mst ada niat dulu
pstu kena berazam sungguh2
lepas itu lakukan tndakan
jangan lpe untuk berdoa semoga sntiasa istiqamah(brterusan)
lepas itu berubah r sikit2 dah yakin baru p peringkat strusny
biasany dalam mnntut ilmu agama ni,sampai stu masa kita akan rasa sangat jahil macam tak tau apa-apa
memang ini r adat mnuntut ilmu,ilmu xkn habis,lagi kita belajar lagi kita rasa xcukup
jdny kita kena kuat,tkut jadi pesen lain pula,ni r nasihat yang mak cek selalu bagi kat cek
sbenarny cek sangat hargai mak cek yang selalu bagi dorongan & sokongan kat cek
lepas itu sntiasa r ambik pngajaran daripada apa yang baru kita pelajari,jangan pula dengar benda baru Sekadar masuk tinga knn keluar tinga kiri
bila ada orang betulkn kita benda yang kita xbetul tu terus r terima & ubahny

wokaiye lah sampai sini dulu dah pjg sangat dah
arap pngalaman cek ni boleh bntu hang skt sbyk

cek sekarang pun macam hang juga,masih betulkn diri
banyak lagi yang cek tak betul ni
bila brgndingan dengan dak2 skulah agam cek banyak lagi tak btulny
same2 r kita mnuju jalan kbrkatan
same2 r kte tuntut ilmu
same2 r kita brubah

hiasi hdup dengan ibadah
jalin ukhwah tegakkn dakwah
ws
[ Telah diedit oleh: ad_atie pada 17-07-05 00:24 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ad_atieProfil   Hantar PM kepada ad_atie   Quote dan BalasQuote

puteri_nailofar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 04.05.2005
Ahli No: 16297
Posting: 258
Dari: Kazakhstan

kazakhstan   avatar


posticon Posting pada: 17-07-05 00:33


Pada 17-07-05 00:16 , ad_atie posting:

!!! QUOTE !!!

same2 r kita mnuju jalan kbrkatan
same2 r kte tuntut ilmu
same2 r kita brubah

hiasi hdup dengan ibadah
jalin ukhwah tegakkn dakwah
ws
amboi,..panjangnya ad_tie!

insyaAllah aeina,niat yang baik akan dipermudahkan Allah..Amin!



Bookmark and Share

    


  Member Information For puteri_nailofarProfil   Hantar PM kepada puteri_nailofar   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-07-05 00:44


Wa'alaikumussalam wr wb
Assalamu'alaikum wr wb

Alhamdulillah. Syabas! Satu niat yang baik. Dalam bahasa Arab perkataannya ialah ISLAH. anakanda ingin islahkan diri menjadi lebih baik dari sekarang. Itu adalah satu matlamat dalam kehidupan menuju keredhaan Allah SWT. Usaha dengan mencari ilmu Islam sebanyak mungkin. Sepertimana Mohamad Asad pernah sebut bahawa beliau belajar dulu tentang Islam sebelum kenal orang Islam. Maksud beliau dia dah ada ilmu tentang Islam baru bercampur dengan orang Islam yang ramai tidak ada ilmu dan banyak melaksanakan kehidupan yang tidak islamik walau Islam.

Semoga anakanda berjaya dalam misi yang suci ni. tanyalah pada ibu bapa dan juga ustazah kenalan rapat agar ilmu berterusan dan islah turut dapat dipantau insyaAllah.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wr wb
ummimq
ps - syabas kepada anakanda ad_tie juga :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ad_atie
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.07.2005
Ahli No: 17295
Posting: 49
Dari: skudai,johor

Terengganu  


posticon Posting pada: 17-07-05 16:27


wa'alaikumussalam
time kasih ummimq

Bookmark and Share

    


  Member Information For ad_atieProfil   Hantar PM kepada ad_atie   Quote dan BalasQuote

imannoraina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.08.2004
Ahli No: 10752
Posting: 226
Dari: Bumi ALLAH

Kedah  


posticon Posting pada: 17-07-05 18:49


tak mengapa asalkan mahu berubah itu dah cukup baik...betul kata mereka semua tu,kalau ada masalah post saja kat ukhwan ni..pasti ramai yang sudi membantu..biar berubah sikit-sikit janji istiqamah..jangan bayk tapi lpas 2 ikut stail lama balik...tak berbaloi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For imannorainaProfil   Hantar PM kepada imannoraina   Quote dan BalasQuote

cahayainsani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.08.2004
Ahli No: 10574
Posting: 235
Dari: bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-07-05 19:27


Assalamu'alaikum...
saya doakan semoga aiena dapat menjadi seperti apa yang saudari inginkan...
sesungguhnya tiada manusia yang sempurna di dunia ini...
saya jugak banyak yang perlu ditambah dan diperbaiki...
bersamalah kita berusaha ke arah yang baik dan yang lebih baik...
insyaALLAH...
mudah-mudahan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayainsaniProfil   Hantar PM kepada cahayainsani   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.103427 saat. Lajunya....