SystemOfAdown
Warga 4 Bintang Menyertai: 18.04.2004 Ahli No: 8466
Posting: 160
Dari: Selangor
|
Posting pada: 28-04-05 11:48
Thasin VI: Kitab Tentang Adam A.S. āDan tak seorangpun yang mengatakan, āDialah Yang Esaā kecuali Ahmad, semoga terlimpahkan rahmat Allah ke atasnya, dan hanya padanya Dia tampak dalam Penglihatan-batin saat Miārajā Iblis diperintahkan untuk bersujud; dan Ahmad (s.a.w) diperintahkan untuk mengalihkan pandangannya; ke kanan ataupun ke kiri; Penglihatannya tidak pernah berpaling Dan tidak pula melampauinya. Iblis menyeru tetapi tidak dapat membebaskan diri dari apa yang dia perbuat dan dari dirinya sendiri. Dan Ahmad (semoga Allah melimpahkan rahmatNya) menyatakan, dan melangkah di luar bidang yang terbatas dan melampaui dirinya sendiri, tiada tara. Dengan cara demikian ia menunjukkan, dan mempertahankan perkataan; aku bergerak melalui engkau, dan melalui engkau, dan melalui enkau apa pun tercakup. Maka, O penggerak semua hati! siapa yang dapat menceritakan keagunganMu dan memujiMu? Dan tidak ada satu pun penghuni langit, yang mengesakan Tuhan seperti Iblis. Dan iblis mengelak dalam keberadaan, ia melepaskan pandangan dan pengamatannya, dan meninggalkan perjalanan di sepanjang keberadaan; meninggalkan untuk mengamati. Ia menyembah Tuhan Abstrak, sebagai Abstraksi. Dan ketika ia mencapai tahap penyendirian, ia berdiri tersalahkan; dan ketika ia melewati keluar dari tahap ini dan memohonnya, dia dibawa menuju ke keberadaan. Dia diperintahkan untuk bersujud; lantas dia menjawab, āTiada kepada yang lain dari Engkau.ā Dikatakan kepadanya, āEngkau diperintahkan!ā Dia menjawab, āTidak kepada yang dari Engkau.ā āPenolakanku adalah demi Kebesaran demi KesucianMu; alas an penolakanku adalah kegilaanku kepadaMu. Aku tidak mengenal siapa pun selain Engkau, dan Adam adalah lain dari Engkau. Di antara Engkau dan Aku, tidak ada yang lain; jika harus ada, maka yang lain itu adalah Aku.ā Bagiku tidak ada jalan kepada yang lain dari Dikau; dan aku memiliki alas an untuk ini. Sejak dulu telah ditentukan sebelumnya tidak ada yang lain kecuali Aku(iblis) yang menhetahui Engkau, dari waktu ke waktu. Aku dating sebelum yang lain kerana aku tinggal abadi dalam ketaatan sebelum ciptaaMu yang lain mana pun mengenal ketaatan. Dengan demikian, pengetahuanMu adalah pengetahuanku, Engkau bersandar kepadaku dan aku bersandar kepadaMu. Dan kebersamaan di antara kita ini jauh lebih tua daripada masa kehidupan ini sendiri. Jadi mengapa aku harus bersujud di hadapan yang bukan Engkau, tetapi yang lain dari Engkau. Jelas aku menolak, tidak ada pilihan, tidak ada jalan, tidak ada tindakan lain kecuali apa yang telah aku lakukan. Api yang telah memberikan aku bentuk menarik aku kembali kea pi. Dan api menurunkan aoi. Kehendak ini adalah milikMu; dan apa pun yang kini Engkau tentukan adalah milik Engkau. Dalam perpisahan diri dari Engkau tidak ada kejauhan yang tertinggal padaku; dan aku menyedari bahawa jauh dan dekat adalah kata-kata saja, tanpa isi; kerana aku telah menjalaninya selama ini dan jauh dari Engkau. Aku telah membuat pemisahan dari Engkau. Kekasihku, Sahabat dalam kesedihanku. Dan siapa yang dapat menyebut seperti demikian, meskipun dengan cinta, dan akan berakhir dengan perpisahan dariMu.ā Dan Musa (Ibnu Imran) bertemu dengan iblis di lereng Gunung Tursina. Musa bertanya, āApakah yang menghalangimu untuk bersujud?ā Iblis menjawab, āYang menghalangiku adalah kesaksianku bahawa Dialah Yang Esa hanya Dia; Jika aku bersujud kepada Adam Aku akan berubah sepertimu; Engkau sekali diseur untuk melihat gunung, kau pun melihatnya. Sedang aku diseur seribu kali pun untuk bersujud kepada Adam, tetap aku tidak mahu, demi kesaksianku.ā Musa bertanya kepada iblis, āBererti kau meninggalkan perintahā, Iblis menjawab, āIni adalah satu ujian, bukan perintah. musa berkata, āInilah yang mengubah bentukmu.ā Dijawa, āHai Musa! Ini semua dimaksudkan untuk menyembunyikan, untuk menutupi dan terus menutupi sesuatu yang patut untuk ditutupi; dan sekarang apa gunanya? untuk yang āSekarang tetap adaā dan yang berubah. Dan yang tidak berubah adalah pengetahuan sejati; pengetahuan itu tetap pada masa itu, dan sama pada masa kini. Keberadaan nyata tidak mengalami perubahan.ā Dan Musa bertanya, āKau masih ingat Dia?ā Dijawab, āMengapa? semua ingatan dan perenungan adalah satu dan sama. Aku masih sama dengan yang sedang diingat, dan bahkan Dia sedang diingat. Jadi meningat Dia adalah mengingatku dan mengingatkanku adalah mengingat Dia; dan apakah keduanya menjadi satu? Dipersatukan dalam masa? aku sekarang masih bersih dalam hari-hari pengabdianku, dan hari-hariku adalah hari-hariku sendiri, dan Fikiran Dia dalam fikiranku Lebih cerah daripada sebelumnya. Dulu aku mengabdi pada Dia untuk kesenanganku dan sekrang aku mengabdi pada Dia dengan Keridhaan Dia.ā āDan tidak ada lagi pemikiran tentang balas jasa; tentang kerugian atau keuntungan; telah membuatku tak tergantikan, dan dalam kondisi aku tinggal selamanya; dan membuat aku melihat dan takjub; dan kemudian, menolak bahawa aku mungkin tidak ditemukan oleh mereka yang bebas, dilepaskan dan tanpa ikatan. dan kerana pelanggaranku membuatku terhalang dari lain-lainnya, dan memberiku bentuk berbeda. Untuk membingungkan aku dalam kebingunganku. Dia mempertahankan aku sebagai milikNya sendiri, dan untuk pujian yang aku miliki, Dia membiarkan aku jatuh. Dia telah membuatku jauh dari Dirinya, kerana tindakanku, dan mencabut dariku kekuatan melihat, kekuatan mengamati. Pada saat aku lebih dekat ke Dia, Dia memberiku kebebasan; dan pada saat aku menjauh, Dia mempertahankan aku dalam pandanganNya, dan mengambil kembali harapan, dan kerananya membuat aku terabaikan; jauh dan sangat jauh dari semuanya. āDan aku tidak melakukan kesalahan dalam tindakan-tindakan yang ditentukan, atau dalam tindakan-tindakan yang ditentukan, atau dalam tindakan-tindakan yang tidak ditentukan; atau bertentangan dengan kehendak; aku juga tidak berasa bangga dalam perubahan bentukku. Jika Dia membuatku terbakar, dari hujung ke hujung, aku tidak akan tunduk; tidak akan pernah, tidak pernah merendahkan diri di hadapan manusia, kerana aku hanya tunduk pada Dia; tidak pada seorang pun, untuk segala bentuk atau wujud, atau manusia; aku hanya mengenal Dia. Aku berdiri dengan kebenaran, dan dengan cintaku, aku adalah salah satu dari mereka. āBanyak pandangan-pandangan mengenai Azazil; dialah yang memperingatkan di syurga dan di bumi, di langit ia meminta para malaikat melihat segala yang baik, dan di bumi ia meminta manusia melihat kejahatan; kebaikan dikenal melaui kejahatan dan kejahatan dikenal melalui apa yang bertentangan dengannya. Pakaian sutera halus terbuat dari benang kasar yang diambil dari pakaian yang kotor dan rusuh. Dengan cara yang sama, Raja menampakkan segala sesuatu yang baik dan segala sesuatu yang buruk, serta mengajukan pilihan. Mereka yang mengikuti kebaikan menjadi baik, dan yang menolak untuk mengetahui kejahatan tidak akan pernah mengetahui apa yang baik.ā Dan al-Hallaj berkata, āAku telah berdebat, dengan Iblis dan Firāaun tentang ketaatan; tentang keteguhan; Iblis berkata bahawa bersujud di hadapan Adam beerti meruntuhkan ketaatannya, dan ini akan membuat dia terasing dari dirinya sendiri. Dan Firāaun berkata bahawa beriman kepada RasulNya cukup menjatuhkan namanya, di hadapan kaumnya. Dan kepada mereja Aku menjawab.ā Jika aku menarik kembali keyakinanku sendiri, aku kehilangan keberadaanku, kehilanganmaqamku.ā Kemudian Iblis berkataā¦, āAku lebih baik dari Adam; dan Dia tidak mengenal yang lain kecuali Dirinya sendiriā; dan Firāaun berkata, āAku tidak mengetahui kalau kau memiliki tuhan selain Akuā; dan dia tidak tahu seorang pun di antara kaumnya yang dapat membeda-bedakan; untuk meilih antara kebenaran dan ketidakkebenaran; antara yang haq dan yang batil.ā Dan aku(hallaj) berkata, āJika engkau tidak mengenal Dia, maka lihat dan kenali tanda abadiNya, tanda yang kekal; dan tanda itu adalah Aku dan AKULAH KEBENARAN ITU (ana al-Haqq) dan pada Hakikatnya Aku selamanya bersama dengan Kebenaran itu.ā Maka, Iblis dan Firāaun adalah sahabat dan guruku, dan dengan mereka aku temukan jalanku; api bertemu iblis, tetapi ia tidak pernah menyimpang dari apa yang ia anut, dan Firāaun masuk ke baah air, dan tenggelam, tetapi fikirannya tidak pernah luntur. tetapi Fir;aun berkata, āAku percaya tidak ada Tuhan,ā kecuali Tuhan yang dipercayai bani Israel; aku adalah satu dari mereka yang berserah.ā Dan apakah kau belum melihat tanda Tuhan, ketika Jibril membuat Firāaun menyentuh pasir di kedalaman air? āJIKA AKU HARUS DIBUNUH ATAU DISALIB DI TIANG GANTUNGAN, ATAU TANGAN DAN KAKIKU HARUS DIPOTONG, WALAU BAGAIMANAPUN, AKU(hallaj) TIDAK AKAN PERNAH MENARIK KEMBALI KATA-KATAKU.ā Iblis adalah nama kondisinya; namaynya berubah menjadi Azazil. Dan dikatakankepadanya: āO, yang telah jatuh. Apakah kau tidak akan merendah?ā Iblis menjawab, āAku adalah salah satu dari mereka yang mencintai, dan mereka yang mencintai dikutuk. Dan engkau berkata aku telah terperosok; telah jatuh; Oh, aku yang telah memperoleh pengetahuan dari buku cahaya, Duhai Yang Maha Kuasa! bagaimana ini terjadi? Mengapa ini terjadi? O, bagaimana menghadapi apa yang harus aku hadapi? Engkau membuat aku dari api, dan dia dari tanah liat; dan kami berdua berlawanan; apakah yang berlawanan dapat dipersatukan? Dalam kepatuhan dan pengabdian kepadaMu, akulah yang paling tua, dalam bahagian dari cintaMu, aku adalah yang paling berpengalaman; dalam maārifat aku yang paling bijak; dan dalam masa, aku yang paling abadi.ā Dan kepadanya yang Maha Tinggi menjawab: āSemua kebebasan adalah Milikku, bukan milikmu.ā Ia menjawab, dan hal yang sama adalah posisiku; segala sesuatuku adalah Milikmu; kebebasan, keleluasaan, - semuanya. O Penciptaku! Jadi inikah yang ditakdirkan untukku? Engkau membuatku tidak untuk lemah oleh kehendakMu, dan Engkau adalah yang Maha Kuasa, Maha inggi. Jika aku telah berbuat salah dalam kata-kataku, maka jangan tinggalkan aku; kerana Engkau Maha Mengetahui, Maha Mendengar. Dan tidak seorangpun lainnya di antara pengembara di jalan kebenaran yang lebih mengetahui daripada aku; aku mengetahui dan memahami. Dan, jangan tolak aku, kerana penolakan bukanlah balas jasa yang tepat. O Tuhan, Tuhanku! Beri imbalan padaku kerana aku tak tergantikan dalam keyakinanku Dalam semua janji, perkataanmu adalah yang paling benar, dan tindakanku adalah yang paling menyedihkan, tetapi yang ingin mengenal dapat mengetahui bahawa akulah saksi yang terbaik. O saudaraku! Jadi inilah alasannya bagaimana ia memiliki nama Azazil; ia melepaskan dirinya sendiri; dan kehilangan tempatnya; dan belum mencapai akhir kerana tidak ada awal; pada kenyataannya, tanpa awal ia tetap berada di akhir. Kemunculan dia adalah sebuah pembalikan; pembalikan dari esensinya, yang terbakar oleh api dari gelora semangatnya; dan dicerahkan oleh cahaya pelepasannya. Oh saudaraku! Melalui pemahaman inilah engkau dapat menyelamatkan dirimu sendiri, atau engkau telah menemui pelepasan, pemusahan, penderitaan; dan kepahitan, dan kematian dalam penyesalan-penyesalan yang mendalam. āOrang bijak di suatu Kabilah menjadi bodoh dan bisu mengenai dia; dan mereka mengenal dan hendak berkata-kata menjdai tidak dapat berbicara tentangnya (Azazil)ā¦ā dia adalah yang paling setia dalam keyakinan, di hadapan Penciptanya. Dan mereka melemahkan diri di hadapan Adam; mereka patuh. Iblis menolak, kerana ia dibutakan oleh pengamatannya. dan pada akhirnya, ketika ia telah menjadi kosong; harapan-harapannya berakhir; dia berkata, āAku lebih baik daripadanya,ā dan selamanya tetap dalam keadaan pelepasan, tidak bersatu; tersesat dalam debu, dan menhgadapi penderitaan dari waktu ke waktu. (Tamat kitabThasin Vi : Kitab tentang Adam a.s.) āYang Benar tetaplah Yang Benar, Pencipta sebagai Khaliq, dan segala apa yang termasuk diciptakan tetaplah makhluk. Ini akan tetap selalu demikian.ā (Husain bin Manshur al-Hallaj ā semoga Allah merahmatinya.)
|