Oleh |
Perlu disamak? |
al_besouty
Warga Rasmi Menyertai: 13.09.2004 Ahli No: 11110
Posting: 8
|
Posting pada: 06-11-04 10:01
maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak tgn tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..?
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 07-11-04 00:01
aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com > ------------------------------------------------ > > maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain > sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak tgn > tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak > nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak > kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia tidak berlaku untuk babi. sekian s2s
|
ibnuyahya
Menyertai: 15.10.2004 Ahli No: 11874
Posting: 574
Dari: Ampang, Selangor
|
Posting pada: 07-11-04 00:15
Quote:
| On 2004-11-07 00:01, masri wrote: aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com > ------------------------------------------------ > > maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain > sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak tgn > tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak > nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak > kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia tidak berlaku untuk babi. sekian s2s
|
| boleh diperdetailkan lagi tak?. apa yang sesat?. dan bagaimana kaedah yang betul?. ----------------- Programming notes esp. PHPWeb Zaujah (muslimah_johor)
|
al_besouty
Warga Rasmi Menyertai: 13.09.2004 Ahli No: 11110
Posting: 8
|
Posting pada: 07-11-04 13:05
jgn terus menyesatkan org....kaji dulu dan fikir dulu sebelum nak jawab tu....hayati bebetul...kalau kiter berdepan dgn suasan cam tu nak wat cam ner..?mungkin kiter di malaysia tidak berdepan dgn perkara yg sedemikian..tapi bayangkan..kalau ditempat kiter tak dapat lari dari benda cam tu.....
|
kAftArO
Warga Rasmi Menyertai: 02.10.2004 Ahli No: 11570
Posting: 13
Dari: Tak Bai
|
Posting pada: 07-11-04 13:36
qaedah dalam Islam : kita menghukum terhadap perkara yang zahir (yang kita nampak). Allah SWT sajalah yang tahu perkara yang tersembunyi (yang kita tak nampak) sumber : persatuan ulama malaysia kalau yakin kena tangan saja, samaklah tangan tu, tapi kalau was was, cadangan saya : eloklah disamak seluruh anggota badan. lebih rasa yakin... takde masalah kita nak salam dengan non muslim kecualilah kalau masa kita nak salam tu, dia tengah pegang babi atau menikmatinya. tak ke haru biru !!! kaedah yang di atas boleh digunapakai dalam kes salam dengan non muslim nie... wallahhu a'lam bissowab (WAB)
|
alea13
WARGA SETIA Menyertai: 05.01.2004 Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka
|
Posting pada: 07-11-04 13:47
Quote:
| On 2004-11-07 00:01, masri wrote: aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com > ------------------------------------------------ > > maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain > sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak tgn > tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak > nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak > kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia tidak berlaku untuk babi. sekian s2s
|
| jawapan cam ni hanya akan mengelirukan org ramai.. kalo nak jawab, tolong bagi dgn hujah yg complete.. bkn sekerat2..
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 07-11-04 14:30
maaf ye jwp di atas bukan jwp ana..jwp itu ditulis oleh salafisunnah ataupun lbh dikenali sbg THTL..ana dah kemukakan kembali persoalan yg saudara-saudara kemukakan dan ana minta dia tulis lebih detail..insyaallah bile dia dah jwp ana kan postkan kat sini... kalau sesape nak tanya dia juga boleh gi ke http://groups.yahoo.com/group/fikrah
|
alea13
WARGA SETIA Menyertai: 05.01.2004 Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka
|
Posting pada: 07-11-04 16:02
Quote:
| On 2004-11-07 14:30, masri wrote: maaf ye jwp di atas bukan jwp ana..jwp itu ditulis oleh salafisunnah ataupun lbh dikenali sbg THTL..ana dah kemukakan kembali persoalan yg saudara-saudara kemukakan dan ana minta dia tulis lebih detail..insyaallah bile dia dah jwp ana kan postkan kat sini... |
| sbb tu kalo belum dipastikan jawapan yg shahih, jgn post kat sini.. hanya akan menambahkan kekeliruan pd org ramai.. wallahua'lam..
|
izzul_islam
WARGA SETIA Menyertai: 08.07.2003 Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut
|
Posting pada: 07-11-04 17:05
najis mughallazah direferkan untuk babi dan anjing. Kalau kita sentuh dengan keadaan basah, kita kena samak. Tapi kalau diikutkkan, tgn kita memang senantiasa basah. Ada wap-wap air...So kenalah samak. Tapi berdasarkan masalah saudara itu, ia merujuk kepada najis hukmiah. Tak ada ain...ana x boleh nk bg fatwa..kalu ijtihad utk diri boleh lah..
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 07-11-04 17:39
aslm wbt...ribauan maaf diatas kekeliruan yg timbul Quote:
| On 2004-11-07 16:02, alea13 wrote: sbb tu kalo belum dipastikan jawapan yg shahih, jgn post kat sini.. hanya akan menambahkan kekeliruan pd org ramai.. wallahua'lam..
|
|
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 08-11-04 18:14
saya menyoal: aslm wbt..sheikh salafi sunnah...mungkin sheikh patut detailkan jwp > utk soklan yg ana beri tue..krn ana dah post jwp sheikh di ukhwah kpd > org yg bertanya..ramai yg x puas hati..bukan diorang kata jwp sheikh > tu x betul..cuma mungkin confuse kot..so harap sheikh dpt > detailka..ana rase ade bebrapa bab yg diorang confuse > 1)kenajisan babi-adakh hukumnya sama spt air liur anjing..dan adakah > jika menyentuhnya perlu samak..mungkin elok shekih detail psl nie sbb > ana rase diorang confuse psl nie le... sheikh salafi sunnah menjawab: ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply wsm wbt Ana tak tahu pulak enta ekspot ke milis yg lain. Jika enta cakap awal-awal niscaya ana akan mendetailkan. Mereka confuse kerana berpegang dgn Fiqh dalam buku perukunan atau kitab2 jawi atau kitab2 kuning malaya atau ilmu yg tidak pernah diupgrade sejak di bangku sekolah. Jawapan yg kita berikan itu adalah dari fiqh Maliki dan juga Fiqh Salaf (fiqh berasaskan nas generasi 300 tahun pertama Islam) Fiqh tradisional malaya mengklaskan NAJIS kepada tiga: najis berat (mughalazzah), Najis pertengahan dan najis ringan. Najis berat ialah anjing dan babi. Maka apa jua yg berasal dari babi dan anjing termasuk keturunan keduanya (zuriat dari kacukan baka anjing dan babi dgn binatang halal), maka ia najis berat. Orang yg berpegang dgn fiqh malaya ini akan confuse dgn fiqh Maliki (yg mensucikan semua binatang hidup termasuk babi dan anjing) dan juga Fiqh Salafi yg menetapkan najis ialah apa yg disebut oleh nas (dalil2 fiqhi) sahaja. Fiqh untuk memindahkan fiqh tradisional kepada fiqh yg lebih rajih (tepat) dinamakan Fiqh alMuqaran (fiqh perbandingan berasaskan kuat/lemah dalil). Pelopor Fiqh ini ialah Universitas alAzhar pimpinan Syaikh Mustafa alMaraghi, Syaikh Mahmood Syaltoot dan kemudian oleh Sayyid Sabiq. Di Damsyik oleh Dr Wahbah azZuhaili (Fiqh Islami) dan di Baghdad oleh Dr Zaydan (alMufassal) dan juga Enclopedia Fiqh yg diterbitkan di Kuwait. Manakala tonggak Fiqh alMuqaran di dunia hari ini diketuai oleh prof Dr alImam Abu Abdallah Yusof alQardhawi dari Universiti Qatar di Dhauha'. Dalam Fiqh Tradisional, babi adalah najis berat bahkan lebih berat dari anjing, maka apa jua yg berasal dari babi adalah najis berat dan menyentuhnya: najis, kencing, daging, badannya yg berlumpur dan basah, peluh, mani dan bangkainya memerlukan di'samak' (basuh 7X dan salah satu termasuk tanah). Kenajisan babi diQIASkan dengan jilatan anjing. Ini kerana menurut Qias, babi sama dgn anjing bahkan lebih jijik (RIJS) dari anjing. Fiqh alSunnah dan Fiqh alMaliki menolak Qias ini. Ini kerana Nas tidak pernah menyebut bahawa babi adalah najis berat dan tatacara di atas tidak pernah diajarkan oleh Nabi saw. Maka inilah punca kekeliruan kerana penganut fiqh tradisional di milis lain belum pernah terdedha kepada fiqh yg lebih luas dan global. sekian Kalau nak belajar fiqh yg lebih luas, mereka kena masuk Fikrahnet atau mengunjungi laman web muqarran spt Islam Online dan Islam qa..dll. s2s
|
alea13
WARGA SETIA Menyertai: 05.01.2004 Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka
|
Posting pada: 08-11-04 19:08
alang2 dah kasi feqh maliki & feqh sunnah tu.. kasi la feqh hanbali ngan feqh hanafi sekali.. baru adil nak buat perbandingan, tak gitu?? jgn mare ekk..
|
al_besouty
Warga Rasmi Menyertai: 13.09.2004 Ahli No: 11110
Posting: 8
|
Posting pada: 08-11-04 23:06
assalamualaikum...thanks kasi respon tentang ni...pastu lak...nak tambah lah sikit...bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?sesamalah kiter kupas....
|
Martyr
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 31.10.2003 Ahli No: 4810
Posting: 1099
Dari: Hujung Sana
|
Posting pada: 09-11-04 00:33
Quote:
| On 2004-11-08 23:06, al_besouty wrote: assalamualaikum...thanks kasi respon tentang ni...pastu lak...nak tambah lah sikit...bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?sesamalah kiter kupas....
|
| erm... kita suruh sahabat kita tu tanya mufti THTL.
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 09-11-04 18:27
ini ana ambil drpd web JAKIM: Ini adalah dalil yang digunakan oleh Dr Yusuf Qardawi membenarkan sekali basuhan cukup....bagi pinggan yang pernah digunakan untuk makan babi bermaksud, pinggan tu dah dicuci (hilang 'ain), tapi bukan dengan cara samak. Memadai membuat suatu basuhan kosong. Inilah Fatwa Qardhawi dalam Halal dan Haram berdasarkan kisah sahabat yg musafir dan diberi pinggan mangkuk yg digunakan untuk daging khinzir, bila diajukan kepada Nabi saw, baginda menyuruh dibasuh sekali lagi sebelum menggunakannya. Dari Abu Tasa'labah al-Khusyani katanya, Saya berkata, "Hai Nabi Allah! Saya tinggal di daerah Ahlul Kitab, bolehkah saya makan dengan mempergunakan piring mereka? Saya tinggal di daerah pemburuan, di mana saya berburu dengan mempergunakan panah, seekor anjing yg tidak terlatih untuk berburu dan seekor anjing lagi terlatih. Manakah yang lebih baik untuk saya?" Rasul berkata, "Mengenai apa yang engkau sebutkan tentang Ahlul Kitab, seandainya kamu dapat memperoleh piring lain, janganlah makan di piring Ahlul kitab itu. Tetapi kalau tidak ada yang lain, cuci terlebih dahulu dan makanlah di sana............" [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim] rujukan Fathul Bari. jadi kalau nak refer dgn jawapan yang lepas kalau berasa ragu2 so kena samaklah kawasan yang kita ragukan. jadi macam mane pulak pendapat ini? . Jawapan : Memandangkan Malaysia mengamalkan mazhab Syafie maka mengikut pendapat beliau sebagaimana dalam fiqh Al-Syafie, kaedah membersihkan najis mugahllazah ialah disamak dengan 6 kali air mutlak dan 1 kali air yang bercampur tanah. Walaubagaimanapun, Ahli Panel JAKIM menghormati pendapat Sheikh Dr Yusuf Al Qaradhawi kerana beliau adalah ulamak yang muktabar dan seorang ahli mujtahid Mengikut kaedah usul fiqh ada menyebut : " Tinggalkanlah apa yang meragukan kamu dan ambillah apa yang tidak meragukan kamu"
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 09-11-04 18:32
seorang meber dr fikrah menyoal salafi sunnah: sheikh s2s... > bleh nta terangkan lebuh lanjut tak psal samak just > only bg jilatan anjing..pastu kalu babi tidak > pulak...ana konpius sikit..minta pencerakinan daripada > sheikh... ~~~~~~~~~~~~~aljawab Jilatan anjing dibasuh 7X dan salah satunya dgn tanah. HR Muslim dari Abu Hurayra ra," Jika anjing menjilat bejanamu, maka sucilah 7X dan dimulai dgn tanah." Menurut Imam Malik ra, perintah Nabi saw ini kita ikut secara 'ta'abudi' (patuh tanpa memikirkan rasional disebaliknya) Manakala tindakan melakukan basuhan 7X diaplikasi kepada babi adalah suatu amalan yg berasal dari ijtihad Imam-imam fiqh sahaja atau dgn kata lain ia bukan bersumber dari Nabi saw. Kita berlapang dada dalam hal ini. Jika umat Islam ingin mengikuti ijtihad Imam, maka bisa saja dia mengikutinya. Jika dia enggan kerana tiada perintah berbuat demikian , maka ini lebih hampir kepada kebenaran. sekian s2s
|
Nuhdi
Warga 3 Bintang Menyertai: 09.10.2004 Ahli No: 11722
Posting: 86
Dari: Cheras
|
Posting pada: 10-11-04 15:05
Quote:
| Dari Abu Tasa'labah al-Khusyani katanya, Saya berkata, "Hai Nabi Allah! Saya tinggal di daerah Ahlul Kitab, bolehkah saya makan dengan mempergunakan piring mereka? Saya tinggal di daerah pemburuan, di mana saya berburu dengan mempergunakan panah, seekor anjing yg tidak terlatih untuk berburu dan seekor anjing lagi terlatih. Manakah yang lebih baik untuk saya?" Rasul berkata, "Mengenai apa yang engkau sebutkan tentang Ahlul Kitab, seandainya kamu dapat memperoleh piring lain, janganlah makan di piring Ahlul kitab itu. Tetapi kalau tidak ada yang lain, cuci terlebih dahulu dan makanlah di sana............" [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]
|
| .... Alhamdulillah ilmu
|
alea13
WARGA SETIA Menyertai: 05.01.2004 Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka
|
Posting pada: 10-11-04 15:34
Quote:
| bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..? |
| my personal opinion: dlm situasi ni.. kalo anda tinggal kat negara Islam atau rakyat nyer majoriti adalah umat Islam, solution nyer cari ler keje lain.. bila ragu2 cam tu, pendapatan sdra tu dah dikira sbg sesuatu yg syubhat sbb dah bercampur antara halal & haram.. unless kalo tinggal kat negara kuffar yg rakyat nyer majoriti bkn beragama Islam.. so mungkin ler payah nak elakkan.. berkaitan bab syubhat (dipetik dr. buku Fiqh al-Awlawiyyat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi): Dan orang yang melakukan perkara syubhat padahal dia mengetahui bahwa perkara itu masih syubhat, maka orang seperti ini adalah sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi saw bahwa dia termasuk orang yang terjerumus dalam sesuatu yang haram. Pernyataan ini dapat ditafsirkan ke dalam dua hal: Pertama, syubhat yang dilakukan tersebut - dengan keyakinan bahwa apa yang dilakukan adalah syubhat - merupakan penyebab baginya untuk melakukan sesuatu yang haram - yang diyakini bahwa perkara itu adalah haram. Dalam riwayat as-Shahihain untuk hadits ini disebutkan, "Barangsiapa yang berani melakukan sesuatu yang masih diragukan bahwa sesuatu itu berdosa, maka dia tidak diragukan lagi telah terjerumus dalam sesuatu yang jelas berdosa." (HR Imam Bukhari) Kedua, sesungguhnya orang yang memberanikan diri untuk melakukan sesuatu yang masih syubhat baginya, dan dia tidak mengetahui apakah perkara itu halal ataukah haram; maka tidak dijamin bahwa dia telah aman dari sesuatu yang haram. Dan oleh karena itu dia dianggap telah melakukan sesuatu yang haram walaupun dia tidak mengetahui bahwa hal itu haram. Sesungguhnya Allah SWT telah menjaga hal-hal yang diharamkan dan melarang hamba-Nya untuk mendekatinya. Larangan itu Dia namakan dengan batas-batas haram. Oleh karena itu Dia menganggap bahwa orang yang menggembalakan binatang ternaknya di sekitar batas-batas itu dan dekat dengannya, dianggap telah melanggar dan memasuki kawasan yang diharamkan oleh-Nya. (rujuk hadith "yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas...") Begitu pula orang yang melanggar batas-batas halal, kemudian dia terjerumus ke dalam syubhat, maka dia dianggap sebagai orang yang mendekatkan diri kepada sesuatu yang haram. Dan sesungguhnya Allah SWT tidak bermaksud mencampuradukkan haram yang murni, agar orang terjerumus ke dalamnya. Hal ini menunjukkan bahwa kita harus menjauhi perkara-perkara yang diharamkan-Nya dan meletakkan batas antara manusia dan sesuatu yang haram itu. ---------------- "Barangsiapa yg menjauhi perkara2 yg syubhat maka dia tlh menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa yg tlh terjerumus ke dlm hal syubhat, maka dia tlh terjerumus ke dlm sesuatu yg haram.." wallahua'lam.. [ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2004-11-10 15:37 ]
|
ibnuyahya
Menyertai: 15.10.2004 Ahli No: 11874
Posting: 574
Dari: Ampang, Selangor
|
Posting pada: 11-11-04 07:27
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 11-11-04 07:52
aslm wbt....tepat jwp alea ni.....ana baru tanya mufti THTL..hehehe..jwp dia pun lbh kurang bahkan jwp alea lbh detail so ana rase tak yah le lg ana siarkan jwp THTL disini... Quote:
| On 2004-11-10 15:34, alea13 wrote: [quote]bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..? |
| my personal opinion: dlm situasi ni.. kalo anda tinggal kat negara Islam atau rakyat nyer majoriti adalah umat Islam, solution nyer cari ler keje lain.. bila ragu2 cam tu, pendapatan sdra tu dah dikira sbg sesuatu yg syubhat sbb dah bercampur antara halal & haram.. unless kalo tinggal kat negara kuffar yg rakyat nyer majoriti bkn beragama Islam.. so mungkin ler payah nak elakkan.. berkaitan bab syubhat (dipetik dr. buku Fiqh al-Awlawiyyat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi): Dan orang yang melakukan perkara syubhat padahal dia mengetahui bahwa perkara itu masih syubhat, maka orang seperti ini adalah sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi saw bahwa dia termasuk orang yang terjerumus dalam sesuatu yang haram. Pernyataan ini dapat ditafsirkan ke dalam dua hal: Pertama, syubhat yang dilakukan tersebut - dengan keyakinan bahwa apa yang dilakukan adalah syubhat - merupakan penyebab baginya untuk melakukan sesuatu yang haram - yang diyakini bahwa perkara itu adalah haram. Dalam riwayat as-Shahihain untuk hadits ini disebutkan, "Barangsiapa yang berani melakukan sesuatu yang masih diragukan bahwa sesuatu itu berdosa, maka dia tidak diragukan lagi telah terjerumus dalam sesuatu yang jelas berdosa." (HR Imam Bukhari) Kedua, sesungguhnya orang yang memberanikan diri untuk melakukan sesuatu yang masih syubhat baginya, dan dia tidak mengetahui apakah perkara itu halal ataukah haram; maka tidak dijamin bahwa dia telah aman dari sesuatu yang haram. Dan oleh karena itu dia dianggap telah melakukan sesuatu yang haram walaupun dia tidak mengetahui bahwa hal itu haram. Sesungguhnya Allah SWT telah menjaga hal-hal yang diharamkan dan melarang hamba-Nya untuk mendekatinya. Larangan itu Dia namakan dengan batas-batas haram. Oleh karena itu Dia menganggap bahwa orang yang menggembalakan binatang ternaknya di sekitar batas-batas itu dan dekat dengannya, dianggap telah melanggar dan memasuki kawasan yang diharamkan oleh-Nya. (rujuk hadith "yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas...") Begitu pula orang yang melanggar batas-batas halal, kemudian dia terjerumus ke dalam syubhat, maka dia dianggap sebagai orang yang mendekatkan diri kepada sesuatu yang haram. Dan sesungguhnya Allah SWT tidak bermaksud mencampuradukkan haram yang murni, agar orang terjerumus ke dalamnya. Hal ini menunjukkan bahwa kita harus menjauhi perkara-perkara yang diharamkan-Nya dan meletakkan batas antara manusia dan sesuatu yang haram itu. ---------------- "Barangsiapa yg menjauhi perkara2 yg syubhat maka dia tlh menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa yg tlh terjerumus ke dlm hal syubhat, maka dia tlh terjerumus ke dlm sesuatu yg haram.." wallahua'lam.. [ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2004-11-10 15:37 ] [/quote]
|
masri
Warga 4 Bintang Menyertai: 10.01.2004 Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin
|
Posting pada: 11-11-04 14:07
dr Islam-online.net Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh. In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger. Dear brother in Islam, we would like to thank you for showing keenness on knowing the teachings of Islam, and we appreciate the great confidence you have in us. We hope our efforts meet your expectations. First of all, we would like you to know that it is not allowed for you to keep a dog at home for a purpose other than hunting or guarding the house (watchdogs). The Prophet (peace and blessings be upon him) is reported to have said: "Whoever keeps a dog save for hunting or for guarding crops or cattle will lose one large measure (qirat) of his reward each day." (Reported by Al-Bukhari and Muslim) As for the impurity of the dog, the great scholar Ibn Taymiyyah mentions three views of jurists regarding the impurity of the dog: The First View: The first view is that of the Maliki scholars, who hold that a dog is pure even its saliva. The Second View: The second view is attributed to the Shafi`i school and one of two narrations from Imam Ahmad Ibn Hanbal. They are of the opinion that a dog is impure even its fur. The Third View: The third view is ascribed to the Hanafi school and the other narration from Imam Ahmad. They maintain that a dog's saliva is impure while its fur is pure. According to Ibn Taymiyyah, the third view is believed to be the most correct. Accordingly, if one's clothes get wet from touching a dog's fur, this doesn't render them najis (impure), while if a dog licks a pot or a container, what it touches must be thrown away and the container should be washed off. Also, if one touches the dog's fur after making wudu', it does not break the wudu', but if one gets touched with dog's saliva, then one has got tainted with najasa (impurity) which must be removed. The late Sheikh Sayyed Sabiq (may Allah bless his soul) also gave preference to the opinion of the Hanafi school. He states in his book, Fiqh-us-Sunnah: "Dogs are considered impure. Any container that a dog licks must be washed seven times, the first time with pure soil. Abu Hurayrah reported that the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: "Purifying a container that a dog licks is done by washing it seven times, the first time with pure soil (that is, water mixed with earth until it becomes muddy)." (Reported by Muslim, Ahmad, Abu Dawud, and Al-Bayhaqi). If a dog licks a pot that has dry food in it, what it touches and what surrounds it must be thrown away. The remainder may be kept, as it is still pure. As for a dog's fur, it is considered pure." Do keep in touch. If you have any other question, don't hesitate to contact us. Allah Almighty knows best. [ Posting ini telah di edit oleh: masri pada 2004-11-11 14:09 ]
|