Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-03-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Semua orang boleh menjadi guru, tak semua guru boleh menjadi pendidik
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 188
Ahli: 0
Jumlah: 188




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 1 hari, 5 jam, 57 minit yang lalu
Rashdin: 26 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: Perlu disamak?


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» Perlu disamak?

Please Mendaftar To Post


Oleh Perlu disamak?

al_besouty
Warga Rasmi
Menyertai: 13.09.2004
Ahli No: 11110
Posting: 8

Perak  


posticon Posting pada: 06-11-04 10:01


maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak tgn tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..?

Bookmark and Share

    


  Member Information For al_besoutyProfil   Hantar PM kepada al_besouty   Pergi ke al_besouty's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 07-11-04 00:01


aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com
> ------------------------------------------------
>
> maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain
> sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak
tgn
> tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak
> nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak
> kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm

Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam
itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia
tidak berlaku untuk babi. sekian

s2s

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

ibnuyahya

Menyertai: 15.10.2004
Ahli No: 11874
Posting: 574
Dari: Ampang, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-11-04 00:15




Quote:

On 2004-11-07 00:01, masri wrote:
aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com
> ------------------------------------------------
>
> maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain
> sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak
tgn
> tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak
> nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak
> kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm

Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam
itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia
tidak berlaku untuk babi. sekian

s2s



boleh diperdetailkan lagi tak?.
apa yang sesat?. dan bagaimana kaedah yang betul?.

-----------------
Programming notes esp. PHP
Web Zaujah (muslimah_johor)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnuyahyaProfil   Hantar PM kepada ibnuyahya   Pergi ke ibnuyahya's Website   Quote dan BalasQuote

al_besouty
Warga Rasmi
Menyertai: 13.09.2004
Ahli No: 11110
Posting: 8

Perak  


posticon Posting pada: 07-11-04 13:05


jgn terus menyesatkan org....kaji dulu dan fikir dulu sebelum nak jawab tu....hayati bebetul...kalau kiter berdepan dgn suasan cam tu nak wat cam ner..?mungkin kiter di malaysia tidak berdepan dgn perkara yg sedemikian..tapi bayangkan..kalau ditempat kiter tak dapat lari dari benda cam tu.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For al_besoutyProfil   Hantar PM kepada al_besouty   Pergi ke al_besouty's Website   Quote dan BalasQuote

kAftArO
Warga Rasmi
Menyertai: 02.10.2004
Ahli No: 11570
Posting: 13
Dari: Tak Bai

thailand  


posticon Posting pada: 07-11-04 13:36




qaedah dalam Islam : kita menghukum terhadap perkara yang zahir (yang kita nampak). Allah SWT sajalah yang tahu perkara yang tersembunyi (yang kita tak nampak)
sumber :
persatuan ulama malaysia

kalau yakin kena tangan saja, samaklah tangan tu, tapi kalau was was, cadangan saya : eloklah disamak seluruh anggota badan. lebih rasa yakin...

takde masalah kita nak salam dengan non muslim kecualilah kalau masa kita nak salam tu, dia tengah pegang babi atau menikmatinya. tak ke haru biru !!!

kaedah yang di atas boleh digunapakai dalam kes salam dengan non muslim nie...

wallahhu a'lam bissowab (WAB)



Bookmark and Share

    


  Member Information For kAftArOProfil   Hantar PM kepada kAftArO   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 07-11-04 13:47


Quote:

On 2004-11-07 00:01, masri wrote:
aslm wbt..nie ade soklan dr sorang teman di ukhwah.com
> ------------------------------------------------
>
> maslahnyer sekarang ni..adakah kener samak jugak anggota yg lain
> sekira nyer tterkener babi kat tgn jer? maksud sayer sebelum samak
tgn
> tu kiter memegang anggota lain...sedangkan ain najis tu tak
> nampak...aper pendapat kawan2,,,?kalau kener samak gak..cam ner lak
> kiter salam ngn org kafir yg setiap hari pegang babi..?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm

Ini ajaran sesat. basuhan 7 kali yg dipanggil samak oleh orang awam
itu hanyalah untuk jilatan anjing sahaja dan tidak selainnya. ia
tidak berlaku untuk babi. sekian

s2s



jawapan cam ni hanya akan mengelirukan org ramai.. kalo nak jawab, tolong bagi dgn hujah yg complete.. bkn sekerat2..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 07-11-04 14:30


maaf ye jwp di atas bukan jwp ana..jwp itu ditulis oleh salafisunnah ataupun lbh dikenali sbg THTL..ana dah kemukakan kembali persoalan yg saudara-saudara kemukakan dan ana minta dia tulis lebih detail..insyaallah bile dia dah jwp ana kan postkan kat sini...
kalau sesape nak tanya dia juga boleh gi ke http://groups.yahoo.com/group/fikrah

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 07-11-04 16:02


Quote:
On 2004-11-07 14:30, masri wrote:
maaf ye jwp di atas bukan jwp ana..jwp itu ditulis oleh salafisunnah ataupun lbh dikenali sbg THTL..ana dah kemukakan kembali persoalan yg saudara-saudara kemukakan dan ana minta dia tulis lebih detail..insyaallah bile dia dah jwp ana kan postkan kat sini...



sbb tu kalo belum dipastikan jawapan yg shahih, jgn post kat sini.. hanya akan menambahkan kekeliruan pd org ramai..

wallahua'lam..



Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 07-11-04 17:05


najis mughallazah direferkan untuk babi dan anjing. Kalau kita sentuh dengan keadaan basah, kita kena samak. Tapi kalau diikutkkan, tgn kita memang senantiasa basah. Ada wap-wap air...So kenalah samak.


Tapi berdasarkan masalah saudara itu, ia merujuk kepada najis hukmiah. Tak ada ain...ana x boleh nk bg fatwa..kalu ijtihad utk diri boleh lah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 07-11-04 17:39


aslm wbt...ribauan maaf diatas kekeliruan yg timbul
Quote:

On 2004-11-07 16:02, alea13 wrote:


sbb tu kalo belum dipastikan jawapan yg shahih, jgn post kat sini.. hanya akan menambahkan kekeliruan pd org ramai..

wallahua'lam..





Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 08-11-04 18:14


saya menyoal:
aslm wbt..sheikh salafi sunnah...mungkin sheikh patut detailkan jwp
> utk soklan yg ana beri tue..krn ana dah post jwp sheikh di ukhwah kpd
> org yg bertanya..ramai yg x puas hati..bukan diorang kata jwp sheikh
> tu x betul..cuma mungkin confuse kot..so harap sheikh dpt
> detailka..ana rase ade bebrapa bab yg diorang confuse
> 1)kenajisan babi-adakh hukumnya sama spt air liur anjing..dan adakah
> jika menyentuhnya perlu samak..mungkin elok shekih detail psl nie sbb
> ana rase diorang confuse psl nie le...

sheikh salafi sunnah menjawab:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Reply

wsm wbt

Ana tak tahu pulak enta ekspot ke milis yg lain. Jika enta cakap
awal-awal niscaya ana akan mendetailkan.

Mereka confuse kerana berpegang dgn Fiqh dalam buku perukunan atau
kitab2 jawi atau kitab2 kuning malaya atau ilmu yg tidak pernah
diupgrade sejak di bangku sekolah.

Jawapan yg kita berikan itu adalah dari fiqh Maliki dan juga Fiqh
Salaf (fiqh berasaskan nas generasi 300 tahun pertama Islam)

Fiqh tradisional malaya mengklaskan NAJIS kepada tiga: najis berat
(mughalazzah), Najis pertengahan dan najis ringan. Najis berat ialah
anjing dan babi. Maka apa jua yg berasal dari babi dan anjing termasuk
keturunan keduanya (zuriat dari kacukan baka anjing dan babi dgn
binatang halal), maka ia najis berat. Orang yg berpegang dgn fiqh
malaya ini akan confuse dgn fiqh Maliki (yg mensucikan semua binatang
hidup termasuk babi dan anjing) dan juga Fiqh Salafi yg menetapkan
najis ialah apa yg disebut oleh nas (dalil2 fiqhi) sahaja.

Fiqh untuk memindahkan fiqh tradisional kepada fiqh yg lebih rajih
(tepat) dinamakan Fiqh alMuqaran (fiqh perbandingan berasaskan
kuat/lemah dalil). Pelopor Fiqh ini ialah Universitas alAzhar pimpinan
Syaikh Mustafa alMaraghi, Syaikh Mahmood Syaltoot dan kemudian oleh
Sayyid Sabiq. Di Damsyik oleh Dr Wahbah azZuhaili (Fiqh Islami) dan di
Baghdad oleh Dr Zaydan (alMufassal) dan juga Enclopedia Fiqh yg
diterbitkan di Kuwait. Manakala tonggak Fiqh alMuqaran di dunia hari
ini diketuai oleh prof Dr alImam Abu Abdallah Yusof alQardhawi dari
Universiti Qatar di Dhauha'.

Dalam Fiqh Tradisional, babi adalah najis berat bahkan lebih berat
dari anjing, maka apa jua yg berasal dari babi adalah najis berat dan
menyentuhnya: najis, kencing, daging, badannya yg berlumpur dan basah,
peluh, mani dan bangkainya memerlukan di'samak' (basuh 7X dan salah
satu termasuk tanah).

Kenajisan babi diQIASkan dengan jilatan anjing. Ini kerana menurut
Qias, babi sama dgn anjing bahkan lebih jijik (RIJS) dari anjing.

Fiqh alSunnah dan Fiqh alMaliki menolak Qias ini. Ini kerana Nas tidak
pernah menyebut bahawa babi adalah najis berat dan tatacara di atas
tidak pernah diajarkan oleh Nabi saw.

Maka inilah punca kekeliruan kerana penganut fiqh tradisional di milis
lain belum pernah terdedha kepada fiqh yg lebih luas dan global. sekian
Kalau nak belajar fiqh yg lebih luas, mereka kena masuk Fikrahnet atau
mengunjungi laman web muqarran spt Islam Online dan Islam qa..dll.


s2s

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 08-11-04 19:08




alang2 dah kasi feqh maliki & feqh sunnah tu.. kasi la feqh hanbali ngan feqh hanafi sekali.. baru adil nak buat perbandingan, tak gitu??

jgn mare ekk..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

al_besouty
Warga Rasmi
Menyertai: 13.09.2004
Ahli No: 11110
Posting: 8

Perak  


posticon Posting pada: 08-11-04 23:06


assalamualaikum...thanks kasi respon tentang ni...pastu lak...nak tambah lah sikit...bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?sesamalah kiter kupas....

Bookmark and Share

    


  Member Information For al_besoutyProfil   Hantar PM kepada al_besouty   Pergi ke al_besouty's Website   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1099
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 09-11-04 00:33


Quote:

On 2004-11-08 23:06, al_besouty wrote:
assalamualaikum...thanks kasi respon tentang ni...pastu lak...nak tambah lah sikit...bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?sesamalah kiter kupas....



erm... kita suruh sahabat kita tu tanya mufti THTL.


Bookmark and Share

    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 09-11-04 18:27


ini ana ambil drpd web JAKIM:

Ini adalah dalil yang digunakan oleh Dr Yusuf Qardawi membenarkan sekali basuhan cukup....bagi pinggan yang pernah digunakan untuk makan babi bermaksud, pinggan tu dah dicuci (hilang 'ain), tapi bukan dengan cara samak. Memadai membuat suatu basuhan kosong. Inilah Fatwa Qardhawi dalam Halal dan Haram berdasarkan kisah sahabat yg musafir dan diberi pinggan mangkuk yg digunakan untuk daging khinzir, bila diajukan kepada Nabi saw, baginda menyuruh dibasuh sekali lagi sebelum menggunakannya.

Dari Abu Tasa'labah al-Khusyani katanya, Saya berkata, "Hai Nabi Allah! Saya tinggal di daerah Ahlul Kitab, bolehkah saya makan dengan mempergunakan piring mereka? Saya tinggal di daerah pemburuan, di mana saya berburu dengan mempergunakan panah, seekor anjing yg tidak terlatih untuk berburu dan seekor anjing lagi terlatih. Manakah yang lebih baik untuk saya?" Rasul berkata, "Mengenai apa yang engkau sebutkan tentang Ahlul Kitab, seandainya kamu dapat memperoleh piring lain, janganlah makan di piring Ahlul kitab itu. Tetapi kalau tidak ada yang lain, cuci terlebih dahulu dan makanlah di sana............" [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

rujukan Fathul Bari.

jadi kalau nak refer dgn jawapan yang lepas kalau berasa ragu2 so kena samaklah kawasan yang kita ragukan. jadi macam mane pulak pendapat ini?

.

Jawapan
:
Memandangkan Malaysia mengamalkan mazhab Syafie maka mengikut pendapat beliau sebagaimana dalam fiqh Al-Syafie, kaedah membersihkan najis mugahllazah ialah disamak dengan 6 kali air mutlak dan 1 kali air yang bercampur tanah.

Walaubagaimanapun, Ahli Panel JAKIM menghormati pendapat Sheikh Dr Yusuf Al Qaradhawi kerana beliau adalah ulamak yang muktabar dan seorang ahli mujtahid

Mengikut kaedah usul fiqh ada menyebut :

" Tinggalkanlah apa yang meragukan kamu dan ambillah apa yang tidak meragukan kamu"



Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 09-11-04 18:32


seorang meber dr fikrah menyoal salafi sunnah:

sheikh s2s...
> bleh nta terangkan lebuh lanjut tak psal samak just
> only bg jilatan anjing..pastu kalu babi tidak
> pulak...ana konpius sikit..minta pencerakinan daripada
> sheikh...

~~~~~~~~~~~~~aljawab

Jilatan anjing dibasuh 7X dan salah satunya dgn tanah.
HR Muslim dari Abu Hurayra ra,"
Jika anjing menjilat bejanamu, maka sucilah 7X dan dimulai dgn tanah."

Menurut Imam Malik ra, perintah Nabi saw ini kita ikut secara
'ta'abudi' (patuh tanpa memikirkan rasional disebaliknya)

Manakala tindakan melakukan basuhan 7X diaplikasi kepada babi adalah
suatu amalan yg berasal dari ijtihad Imam-imam fiqh sahaja atau dgn
kata lain ia bukan bersumber dari Nabi saw.

Kita berlapang dada dalam hal ini. Jika umat Islam ingin mengikuti
ijtihad Imam, maka bisa saja dia mengikutinya. Jika dia enggan kerana
tiada perintah berbuat demikian , maka ini lebih hampir kepada
kebenaran. sekian
s2s

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

Nuhdi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.10.2004
Ahli No: 11722
Posting: 86
Dari: Cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-11-04 15:05


Quote:


Dari Abu Tasa'labah al-Khusyani katanya, Saya berkata, "Hai Nabi Allah! Saya tinggal di daerah Ahlul Kitab, bolehkah saya makan dengan mempergunakan piring mereka? Saya tinggal di daerah pemburuan, di mana saya berburu dengan mempergunakan panah, seekor anjing yg tidak terlatih untuk berburu dan seekor anjing lagi terlatih. Manakah yang lebih baik untuk saya?" Rasul berkata, "Mengenai apa yang engkau sebutkan tentang Ahlul Kitab, seandainya kamu dapat memperoleh piring lain, janganlah makan di piring Ahlul kitab itu. Tetapi kalau tidak ada yang lain, cuci terlebih dahulu dan makanlah di sana............" [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]




.... Alhamdulillah ilmu

Bookmark and Share

    


  Member Information For NuhdiProfil   Hantar PM kepada Nuhdi   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 10-11-04 15:34


Quote:
bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?





my personal opinion: dlm situasi ni.. kalo anda tinggal kat negara Islam atau rakyat nyer majoriti adalah umat Islam, solution nyer cari ler keje lain.. bila ragu2 cam tu, pendapatan sdra tu dah dikira sbg sesuatu yg syubhat sbb dah bercampur antara halal & haram.. unless kalo tinggal kat negara kuffar yg rakyat nyer majoriti bkn beragama Islam.. so mungkin ler payah nak elakkan..

berkaitan bab syubhat (dipetik dr. buku Fiqh al-Awlawiyyat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi):

Dan orang yang melakukan perkara syubhat padahal dia mengetahui bahwa perkara itu masih syubhat, maka orang seperti ini adalah sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi saw bahwa dia termasuk orang yang terjerumus dalam sesuatu yang haram. Pernyataan ini dapat ditafsirkan ke dalam dua hal:

Pertama, syubhat yang dilakukan tersebut - dengan keyakinan bahwa apa yang dilakukan adalah syubhat - merupakan penyebab baginya untuk melakukan sesuatu yang haram - yang diyakini bahwa perkara itu adalah haram.

Dalam riwayat as-Shahihain untuk hadits ini disebutkan,

"Barangsiapa yang berani melakukan sesuatu yang masih diragukan bahwa sesuatu itu berdosa, maka dia tidak diragukan lagi telah terjerumus dalam sesuatu yang jelas berdosa." (HR Imam Bukhari)

Kedua, sesungguhnya orang yang memberanikan diri untuk melakukan sesuatu yang masih syubhat baginya, dan dia tidak mengetahui apakah perkara itu halal ataukah haram; maka tidak dijamin bahwa dia telah aman dari sesuatu yang haram. Dan oleh karena itu dia dianggap telah melakukan sesuatu yang haram walaupun dia tidak mengetahui bahwa hal itu haram.

Sesungguhnya Allah SWT telah menjaga hal-hal yang diharamkan dan melarang hamba-Nya untuk mendekatinya. Larangan itu Dia namakan dengan batas-batas haram. Oleh karena itu Dia menganggap bahwa orang yang menggembalakan binatang ternaknya di sekitar batas-batas itu dan dekat dengannya, dianggap telah melanggar dan memasuki kawasan yang diharamkan oleh-Nya. (rujuk hadith "yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas...") Begitu pula orang yang melanggar batas-batas halal, kemudian dia terjerumus ke dalam syubhat, maka dia dianggap sebagai orang yang mendekatkan diri kepada sesuatu yang haram.

Dan sesungguhnya Allah SWT tidak bermaksud mencampuradukkan haram yang murni, agar orang terjerumus ke dalamnya. Hal ini menunjukkan bahwa kita harus menjauhi perkara-perkara yang diharamkan-Nya dan meletakkan batas antara manusia dan sesuatu yang haram itu.

----------------

"Barangsiapa yg menjauhi perkara2 yg syubhat maka dia tlh menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa yg tlh terjerumus ke dlm hal syubhat, maka dia tlh terjerumus ke dlm sesuatu yg haram.."

wallahua'lam..



[ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2004-11-10 15:37 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

ibnuyahya

Menyertai: 15.10.2004
Ahli No: 11874
Posting: 574
Dari: Ampang, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 11-11-04 07:27




terima kasih masri kerana telah mendapatkan huraian yang lebih detail. . lain kali macam ni la, jangan buat ayat tergantung.

-----------------
Programming notes esp. PHP
Web Zaujah (muslimah_johor)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnuyahyaProfil   Hantar PM kepada ibnuyahya   Pergi ke ibnuyahya's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 11-11-04 07:52


aslm wbt....tepat jwp alea ni.....ana baru tanya mufti THTL..hehehe..jwp dia pun lbh kurang bahkan jwp alea lbh detail so ana rase tak yah le lg ana siarkan jwp THTL disini...
Quote:

On 2004-11-10 15:34, alea13 wrote:
[quote]bagai maner pulak pendapatan kiter org islan yg bekerja kat kilang yg ader juger proses sandwish dari daging babi..tapi bukanlah semua proses babi..camner pendapatan kiter yg bekerja at situ..?





my personal opinion: dlm situasi ni.. kalo anda tinggal kat negara Islam atau rakyat nyer majoriti adalah umat Islam, solution nyer cari ler keje lain.. bila ragu2 cam tu, pendapatan sdra tu dah dikira sbg sesuatu yg syubhat sbb dah bercampur antara halal & haram.. unless kalo tinggal kat negara kuffar yg rakyat nyer majoriti bkn beragama Islam.. so mungkin ler payah nak elakkan..

berkaitan bab syubhat (dipetik dr. buku Fiqh al-Awlawiyyat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi):

Dan orang yang melakukan perkara syubhat padahal dia mengetahui bahwa perkara itu masih syubhat, maka orang seperti ini adalah sebagaimana yang

disabdakan oleh Nabi saw bahwa dia termasuk orang yang terjerumus dalam sesuatu yang haram. Pernyataan ini dapat ditafsirkan ke dalam dua hal:

Pertama, syubhat yang dilakukan tersebut - dengan keyakinan bahwa apa yang dilakukan adalah syubhat - merupakan penyebab baginya untuk melakukan sesuatu yang haram - yang diyakini bahwa perkara itu adalah haram.

Dalam riwayat as-Shahihain untuk hadits ini disebutkan,

"Barangsiapa yang berani melakukan sesuatu yang masih diragukan bahwa sesuatu itu berdosa, maka dia tidak diragukan lagi telah terjerumus dalam sesuatu yang jelas berdosa." (HR Imam Bukhari)

Kedua, sesungguhnya orang yang memberanikan diri untuk melakukan sesuatu yang masih syubhat baginya, dan dia tidak mengetahui apakah perkara itu halal ataukah haram; maka tidak dijamin bahwa dia telah aman dari sesuatu yang haram. Dan oleh karena itu dia dianggap telah melakukan sesuatu yang haram walaupun dia tidak mengetahui bahwa hal itu haram.

Sesungguhnya Allah SWT telah menjaga hal-hal yang diharamkan dan melarang hamba-Nya untuk mendekatinya. Larangan itu Dia namakan dengan batas-batas haram. Oleh karena itu Dia menganggap bahwa orang yang menggembalakan binatang ternaknya di sekitar batas-batas itu dan dekat dengannya, dianggap telah melanggar dan memasuki kawasan yang diharamkan oleh-Nya. (rujuk hadith "yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas...") Begitu pula orang yang melanggar batas-batas halal, kemudian dia terjerumus ke dalam syubhat, maka dia dianggap sebagai orang yang mendekatkan diri kepada sesuatu yang haram.

Dan sesungguhnya Allah SWT tidak bermaksud mencampuradukkan haram yang murni, agar orang terjerumus ke dalamnya. Hal ini menunjukkan bahwa kita harus menjauhi perkara-perkara yang diharamkan-Nya dan meletakkan batas antara manusia dan sesuatu yang haram itu.

----------------

"Barangsiapa yg menjauhi perkara2 yg syubhat maka dia tlh menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa yg tlh terjerumus ke dlm hal syubhat, maka dia tlh terjerumus ke dlm sesuatu yg haram.."

wallahua'lam..



[ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2004-11-10 15:37 ]
[/quote]

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

masri
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.01.2004
Ahli No: 6370
Posting: 178
Dari: Tampin

Melaka  


posticon Posting pada: 11-11-04 14:07


dr Islam-online.net

Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear brother in Islam, we would like to thank you for showing keenness on knowing the teachings of Islam, and we appreciate the great confidence you have in us. We hope our efforts meet your expectations.

First of all, we would like you to know that it is not allowed for you to keep a dog at home for a purpose other than hunting or guarding the house (watchdogs). The Prophet (peace and blessings be upon him) is reported to have said: "Whoever keeps a dog save for hunting or for guarding crops or cattle will lose one large measure (qirat) of his reward each day." (Reported by Al-Bukhari and Muslim)


As for the impurity of the dog, the great scholar Ibn Taymiyyah mentions three views of jurists regarding the impurity of the dog:

The First View: The first view is that of the Maliki scholars, who hold that a dog is pure even its saliva.

The Second View: The second view is attributed to the Shafi`i school and one of two narrations from Imam Ahmad Ibn Hanbal. They are of the opinion that a dog is impure even its fur.

The Third View: The third view is ascribed to the Hanafi school and the other narration from Imam Ahmad. They maintain that a dog's saliva is impure while its fur is pure.

According to Ibn Taymiyyah, the third view is believed to be the most correct. Accordingly, if one's clothes get wet from touching a dog's fur, this doesn't render them najis (impure), while if a dog licks a pot or a container, what it touches must be thrown away and the container should be washed off. Also, if one touches the dog's fur after making wudu', it does not break the wudu', but if one gets touched with dog's saliva, then one has got tainted with najasa (impurity) which must be removed.

The late Sheikh Sayyed Sabiq (may Allah bless his soul) also gave preference to the opinion of the Hanafi school. He states in his book, Fiqh-us-Sunnah:

"Dogs are considered impure. Any container that a dog licks must be washed seven times, the first time with pure soil. Abu Hurayrah reported that the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: "Purifying a container that a dog licks is done by washing it seven times, the first time with pure soil (that is, water mixed with earth until it becomes muddy)." (Reported by Muslim, Ahmad, Abu Dawud, and Al-Bayhaqi). If a dog licks a pot that has dry food in it, what it touches and what surrounds it must be thrown away. The remainder may be kept, as it is still pure. As for a dog's fur, it is considered pure."

Do keep in touch. If you have any other question, don't hesitate to contact us.

Allah Almighty knows best.

[ Posting ini telah di edit oleh: masri pada 2004-11-11 14:09 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For masriProfil   Hantar PM kepada masri   Pergi ke masri's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.123198 saat. Lajunya....