abah..kukenang selalu

Artikel Dari: Portal Komuniti :: Ukhwah.com

http://www.ukhwah.com:443/ukhwah/



Tarikh: Jumaat, 20 Jun 2003 @ 10:02:10
Topik: Kenangan



assalamualaikum...

walaupun abah sudah lama pergi namun sampai ke hari ini aku masih mengingatimu... tahun 1992 merupakan jarak masa yang lama dengan 2003..sudah masuk 11 tahun...tapi setiap kali menyambut perayaan hatiku mesti terasa pilu kerana nikmat yang Allah berikan kepdaku sudah ditarik..iaitu seorang hamba yang digelar ayah... waktu tu umurku baru 7 tahun(darjah satu)...

aku tak pernah dengar suaranya dan memang tak akan kenal selama2nya...kerana abah menderita sakit hampir 10 tahun lamanya..bila aku baru nak mengenali abah...dia dah tak boleh cakap kerana sakit urat saraf...dia hanya boleh baring dan buka/tutup mata sahaja...yang lain sumanya kaku...tangan dan kaki semuanya kaku...mak lah yang banyak berjasa....pagi petang sibuk menguruskan abah..tapi mak tak pernah merungut....sabar...

aku teringat di saat hampir masanya untuk bertemu Tuhan...aku pergi menghampiri abah...aku kucup pipi abah....abah senyum tapi tak boleh berkata2...aku panggil adik...aku kucup pipi abah sekali lagi...abah senyum...adik kucup pula...abah senyum....tak tahulah macam mana nak cakap perasaanku ketika itu...bahagia sangat...waktu tu aku baru saja nak kenal ayah....baru boleh nak berfikir...sebelum itu aku tak pernah tengok abah senyum...tapi hari tu abah paksa dirinya senyum...aku tau abah seronok sangat ketika itu....

tapi bila abah pergi tak lama selepas itu,Ya ALLAH tak tau lah nak cakap bagaimana??sedih sangat...

saat yang tak boleh aku lupakan ialah ketika abah dikambus tanah...depan mata sendiri....ya allah..sedih sangat...

sampai sekarang bila aku tengok kawan-kawan berbahagia dengan ayah mereka...aku bahagia sangat...tapi hanya menumpang bahagia saja lah....amat bernilai nikmat tu...

bila aku teringat balik masa aku kucup pipi abah...sebak rasanya...cukuplah setakat tu....nak dicerita panjang sebak pula rasanya.....

sementara yang masih empunya ayah dan ibu...jagalah mereka sebelum nikmat ini ditarik....kepada ibuku...aku sayang ibu....