Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-09-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Apa-apa yang terjadi pada kita hari ini adalah hasil tindakan kita pada masa lalu
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 70
Ahli: 0
Jumlah: 70




  Yang Masuk Ke Sini
HIKAL: 1 hari, 23 jam, 36 minit yang lalu

Kisah kasih sayang
 Posted on Selasa, 15 November 2005 @ 10:28:40oleh istisafa
Kenangan ToK_iMaM menulis Saya cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada saya. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, saya ambil 50 sen dari poket seluar ayah. Petang itu, pulang saja dari sekolah ayah memanggil kami berdua. Dia meminta saya dan adik berdiri di tepi dinding. Saya menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

Saya langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu, cuma tunduk memandang lantai.

"Baik, kalau tak mengaku, dua-dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang saya.

Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!" Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Saya gamam, lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.

Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut: "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

Malam itu, emak dan saya tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk. Melihat keadaan itu. saya meraung sekuat hati, kesal dengan sikap saya yang takut berkata benar. Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata, "Jangan menangis kak, semuanya dah berlalu!"

Saya mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik. Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan saya bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan saya pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Saya terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"

"Tapi apalah maknanya bang...!" saya terdengar ibu teresak-esak.

"Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu."Ayah, saya tak mahu ke sekolah lagi!"

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak, kemudian wajah adik dalam-dalam. Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu saya lakukan ialah menutup muka dan menangis.

"Kenapa kamu ni? Tahu tak, kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"

"Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," saya memujuk adik
tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

"Kakak perempuan... biarlah kakak yang berhenti."

Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Diatas
pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat.....

"Kak...untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:
"Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

Tergesa-gesa saya keluar bilik. Dari jauh saya nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa
sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"

Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. saya cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. saya kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

Dalam suara antara dengar dan tidak. saya bersuara, "Akak tak peduli apa orang lain kata."

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu. Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak." Saya kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Saya rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, saya pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Saya lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

"Emak, tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."

"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."

Saya menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.

"Sakit ke?" saya bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

"Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa. Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."

Apalagi...saya menangis seperti selalu.

Saya berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

"Adik tak ada pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."

"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.

"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"

Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...." katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.

"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya
memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar."

"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."

Sebaik adik tamat bercerita, saya meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.

 

  Kenangan


Komen


"Kisah kasih sayang" | Login/Mendaftar | 13 Komens
Threshold
Komen di sini adalah hakmilik yang menghantar. Pihak Pengurusan Portal tidak ada kena mengena.


Re: Kisah kasih sayang
oleh Ikhwan23 ([email protected]) pada Ahad, 20 November 2005 @ 0:52:28
(Info AHLI)


Macam nak nangis baca cerita ni.Pernah dapat emaill cerita yang sama,tapi bila baca berkali-kali pun tetap sedih juga.Tahniah kepad penulis
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: Kisah kasih sayang
oleh ibnu_musa pada Ahad, 20 November 2005 @ 22:44:20
(Info AHLI) http://spaces.msn.com/members/ibnumusa/
sedihnya cerita ini, waaaaaaaaaaaaaaaa...
]


Re: Kisah kasih sayang
oleh mellisaleez ([email protected]) pada Khamis, 24 November 2005 @ 12:19:57
(Info AHLI)
sedihnyaaa...mulianya hati adik tu....
]


Re: Kisah kasih sayang
oleh inspirasiku_85 pada Jumaat, 02 Disember 2005 @ 12:19:01
(Info AHLI)
tahniah kepada penulis..terguris perasaan dan hati saya bila membaca cerpen ini..alangkah bahagianya pengorbanan yang ditunjukkan oleh kakak kepada adik..dan pengorbanan adik terhadap kakak..bukan senang untuk mendapat kasih sayang daripada orang yang terdekat..bertuah rasanya jika diri berada di tempat itu..
]


Re: Kisah kasih sayang
oleh sarra22 pada Isnin, 06 Februari 2006 @ 14:51:03
(Info AHLI)
assalamualaikum... cantik sekali kata-kata dalam penulisan ini... tahniah dari saya untuk penulis. terharu melihat pengorbanan seorang insan bergelar adik dalam penulisan ini.. namun masih wujudkah insan sebegitu kini?????
]


Re: Kisah kasih sayang
oleh atiqahsyahidah pada Ahad, 23 April 2006 @ 19:12:03
(Info AHLI)
betullah...tengok ni...dah ngalir air mata ..happy to be alive..happy to be alive...tahniah lah sebab berjaya buat ana sebak...
]

Re: Kisah kasih sayang
oleh chibi_maruko pada Isnin, 21 November 2005 @ 23:23:00
(Info AHLI)


memang sedih betul..
itulah yang penting dalam hubungan kekeluargaan..
tapi jarang nak lihat yang realiti..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: Kisah kasih sayang
oleh maisarahlisa pada Selasa, 22 November 2005 @ 20:48:39
(Info AHLI)
sedihnyaaa... mana nak dapat adik beradik macam ni
]


Re: Kisah kasih sayang
oleh AsFaRiNa pada Sabtu, 14 Januari 2006 @ 12:35:46
(Info AHLI) http://-/
menangis saya baca kisah ini..
boleh dijadikan teladan kepada semua ...
]

Re: Kisah kasih sayang
oleh lieyniey pada Jumaat, 02 Disember 2005 @ 16:15:00
(Info AHLI)


terharu membaca cerita sebegini indah..semoga kasih sayang tetap bersemadi di hati kita semua.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Kisah kasih sayang
oleh asha_gurl pada Selasa, 13 Disember 2005 @ 9:53:26
(Info AHLI)


jalan ceritanya sungguh menarik kerana kasih sayang seorang kakak dengan adik begitu menyayat hati sekali kerana merka terpaksa berkorban untuk meneruskan kehidupan.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Kisah kasih sayang
oleh nurzarina ([email protected]) pada Sabtu, 07 Januari 2006 @ 18:32:25
(Info AHLI)


ana pilu sangat.......
linangan air mata menjadi peneman ana semasa membaca kisah ini...
ana rasa bersyukur..masih ada kasih sayang dalam keluarga.
buat adik2, ana ucap terima kasih kerana menjadi adik kepada seorang kakak.
kakak takkan berjaya tanpa semangat dan dorongan dari adik2..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: Kisah kasih sayang
oleh sharkuitm (SHARK) pada Selasa, 14 Februari 2006 @ 21:24:40
(Info AHLI)
masih adakah yang terjadi seperti itu pada zmn ni?
]





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.083343 saat. Lajunya....